Snelheid verschilt op laptop/pc

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sirmike
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 30-05-2022
Mijn vraag
Ik heb wat problemen met de draadloze snelheid op de PC en laptop. Ik heb een abbo voor 150mpbs down en 15mbps up.

Als ik een speedtest doe op mijn desktop pc dan kom ik aan een snelheid van ongeveer 30mpbs down en 15mpbs up.
Doe ik een speedtest op de laptop dan kom ik wel netjes aan de 150mbps down en 15mpbs up. (precies de waardes die mn abbo toelaten)

Op de pc zat bij aankoop geen wifi aansluiting dus die heb ik extern aangekocht.
De TP-Link Archer T2U 150/433/USB2/11ac
Die laat op een 2.4ghz band 150mbps toe en op 5ghz band 3x zoveel.

Toch zit er ergens een probleem.

Ik doe de test allebei vanaf dezelfde afstand vanaf het modem, dat probleem zou t ook niet kunnen zijn. Kan het aan het wifi punt liggen? dit is een klein usb stickie, is deze te beperkt om de snelheid te kunnen halen die ik kan halen?
Mocht de usb niet goed zijn, kan iemand mij een aanraden die de gemeten snelheid wel probleemloos zou moeten kunnen halen?

Relevante software en hardware die ik gebruik
geen

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Exact omschreven in de vraagstelling.
...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 472287

Als het op de laptop wel prima werkt, zal de USB stick die snelheden dus niet halen.

Je zou wat met de kanalen kunnen proberen, maar meest verstandige is gewoon een degelijke PCI-express WIFI kaart in de PC te bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Een USB 1 poort!

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:05

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Wat voor WiFi-hardware heeft de laptop? En waar verbinden laptop/desktop mee (welk AP/modem/router?)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sirmike
hoi ik heb alleen usb 2,0 en 3 poorten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sirmike
dion_b schreef op maandag 14 augustus 2017 @ 12:35:
Wat voor WiFi-hardware heeft de laptop? En waar verbinden laptop/desktop mee (welk AP/modem/router?)
de laptop gebruikt een ingebouwde eigen wifi, die er dus wel op zat bij aankoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rev-anche
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 29-05 18:54
Als je toch usb 3 hebt, en het voor een desktop is zou ik je de TP-link archer aanraden.

pricewatch: TP-Link Archer T4U

Die is wel wat uit de kluiten gewassen voor een usb stick, maar haalt goede snelheden.

Succes.

‘Eén dode is een tragedie, een miljoen doden een statistiek.’

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

sirmike schreef op maandag 14 augustus 2017 @ 22:23:
[...]

de laptop gebruikt een ingebouwde eigen wifi, die er dus wel op zat bij aankoop.
Ja, en welke is dat dan? Als we de specs daarvan tov die Archer T2U weten, kunnen we zien wat in ieder geval verwacht zou worden.

En nog m'n andere vraag: waar verbinden die apparaten mee? Geef eens typenr van de AP/router/modem waar je WiFi-netwerk vandaan komt. Ook dat bepaalt verwachtingen en kan wijzen richting waar het fout gaat.

Oslik blyat! Oslik!

• sirmike
dion_b schreef op maandag 14 augustus 2017 @ 22:36:
[...]

Ja, en welke is dat dan? Als we de specs daarvan tov die Archer T2U weten, kunnen we zien wat in ieder geval verwacht zou worden.

En nog m'n andere vraag: waar verbinden die apparaten mee? Geef eens typenr van de AP/router/modem waar je WiFi-netwerk vandaan komt. Ook dat bepaalt verwachtingen en kan wijzen richting waar het fout gaat.
wat in de laptop zit blijf ik u even schuldig.
Ik gebruikte eerst een thompson modem. Die is veranderd naar de ziggo connectbox maar op beide modems ondervond ik hetzelfde probleem met draadloos.

• sirmike
Rev-anche schreef op maandag 14 augustus 2017 @ 22:33:
Als je toch usb 3 hebt, en het voor een desktop is zou ik je de TP-link archer aanraden.

pricewatch: TP-Link Archer T4U

Die is wel wat uit de kluiten gewassen voor een usb stick, maar haalt goede snelheden.

Succes.
Ik ga deze aanschaffen en laat u weten of dit de problemen oplost.
Als deze 3.0 ondersteunt en beter is, is het altijd het proberen waard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NSG
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 07:44

NSG

Je weet niks!

Al aan gedacht om de WiFi-stick op je laptop aan te sluiten en te testen? Zo kan je hem ook dichter bij je modem/router/AP testen om te zien of afstand de oorzaak is.

Verder kan een driver van de fabrikant zelf (dus niet se automatisch geïnstalleerde driver) enorm verschil maken in snelheid en stabiliteit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoelpoot
  • Registratie: September 2012
  • Niet online
Waar staat de laptop en waar staat de desktop? Wat gebeurd er als je de laptop bij de desktop zet?

Waar is de USB stick aangesloten op de Desktop? Mijn ouders kregen meer performance toen ze hun dongle aansloten via de voorkant IPV de achterkant.

• sirmike
NSG schreef op donderdag 17 augustus 2017 @ 10:06:
Al aan gedacht om de WiFi-stick op je laptop aan te sluiten en te testen? Zo kan je hem ook dichter bij je modem/router/AP testen om te zien of afstand de oorzaak is.

Verder kan een driver van de fabrikant zelf (dus niet se automatisch geïnstalleerde driver) enorm verschil maken in snelheid en stabiliteit.
dat zal ik eens proberen, echter omdat er op de laptop al een aansluiting zat en hij het draadloos gewoon prima deed heb ik dit niet getest.
Ik heb geen drivers verder gedownload voor de stick. De computer zocht automatisch het stuurprogramma na het in de usb doen, de rest ging vanzelf.

• sirmike
Stoelpoot schreef op donderdag 17 augustus 2017 @ 10:10:
Waar staat de laptop en waar staat de desktop? Wat gebeurd er als je de laptop bij de desktop zet?

Waar is de USB stick aangesloten op de Desktop? Mijn ouders kregen meer performance toen ze hun dongle aansloten via de voorkant IPV de achterkant.
Ik heb de laptop op dezelfde afstand naast de pc gezet en toen de draadloos snelheid gemeten op beide.
de laptop is een paar jaar ouder, maar kreeg zonder problemen de ultieme snelheden. Een ander usb poort proberen, zou het kunnen fixen, even proberen dus.

• sirmike
Ik heb allerlei testen gedaan met de nieuw aangeschafte T4U en de oude T2U die ik had.
Op alle poorten geprobeerd. Ik heb USB poorten voor 3.0 en ook 3.1 almede normale.
De T4U op een usb 3 poort haalde de beste snelheid op 2,4ghz band.
70,96mbps down en 15,13mbps up.

De oude T2U geprobeerd op alle poorten, maar bereikte nergens meer dan 30mbps down en 15 up.
Iets bottleneckt mijn down snelheid en ik begrijp niet wat. Zelfs met de nieuwe T4U, ben ik weliswaar verdubbeld in snelheid, maar het is bij lange na niet de snelheid die je zou verwachten. Ik zit ook echt maar 2 meter van het modem zonder obstakels.
De T2U zal ik niet gebruiken want de T4U is ondanks z'n grootte wel beter in snelheden.
De signaalsterktes wisselen elkaar continue af. De T4U is dan ook eentje die 2,4 en 5ghz ondersteund, maar op de 2,4 krijg ik betere sterktes. Ik moet nog uitzoeken waarom download zo killing is terwijl up wel clean de snelheid haalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Dat de T4U onder gelijke omstandigheden in 2.4GHz het dubbele haalt van de T2U ligt volledig in lijn der verwachtingen aangezien de nieuwe twee antennes heeft en de oude eentje. De snelheden die je haalt zijn ook prima voor 2.4GHz. De vraag is waatom je niet met 5GHz verbindt, aangezien die Compal CH7465LG (tip: geef ipv vage marketingnamen als 'Connectbox' het typenr van apparaten, wel zo duidelijk) dat prima ondersteunt en de T4U ook...

Betere 'sterktes' zeggen op zich niet zoveel, maar ook hier, wees exact en duidelijk: hoeveel dBm haal je op de 5GHz? Alles boven de -75dBm zou goed bruikbaar moeten zijn en aanzienlijk beter moeten presteren dan 2.4GHz ongeacht sterkte.

[ Voor 21% gewijzigd door dion_b op 18-08-2017 08:50 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sirmike
Dion bedankt voor t antwoord.

Ahh voor de duidelijkheid, ik heb de connectbox: CH7465LG-ZG

Ik heb geprobeerd te verbinden tussen 2,4 en 5 maar dat gaat volgens de instellingen automatisch. Ik heb dan wel de drivers geinstalleerd om handmatig zelf in te kunnen stellen, maar de router gaat telkens vanzelf naar de beste band. Ik merkte geen verbetering op de 5ghz. Sterker nog 2,4 haalde gewoonweg betere snelheden.
hier wat screenshots met speedtest op beide banden.

5ghz https://i.imgur.com/cENFbvm.png
2,4ghz https://i.imgur.com/53BmmW1.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qlimaxxx
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 01-06 16:02
sirmike schreef op donderdag 17 augustus 2017 @ 22:15:
Ik heb allerlei testen gedaan met de nieuw aangeschafte T4U en de oude T2U die ik had.
Op alle poorten geprobeerd. Ik heb USB poorten voor 3.0 en ook 3.1 almede normale.
De T4U op een usb 3 poort haalde de beste snelheid op 2,4ghz band.
70,96mbps down en 15,13mbps up.

De oude T2U geprobeerd op alle poorten, maar bereikte nergens meer dan 30mbps down en 15 up.
Iets bottleneckt mijn down snelheid en ik begrijp niet wat. Zelfs met de nieuwe T4U, ben ik weliswaar verdubbeld in snelheid, maar het is bij lange na niet de snelheid die je zou verwachten. Ik zit ook echt maar 2 meter van het modem zonder obstakels.
De T2U zal ik niet gebruiken want de T4U is ondanks z'n grootte wel beter in snelheden.
De signaalsterktes wisselen elkaar continue af. De T4U is dan ook eentje die 2,4 en 5ghz ondersteund, maar op de 2,4 krijg ik betere sterktes. Ik moet nog uitzoeken waarom download zo killing is terwijl up wel clean de snelheid haalt.
Als je maar 2 meter van het modem vandaan zit waarom niet gewoon een utp kabeltje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sirmike
Qlimaxxx schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 12:26:
[...]

Als je maar 2 meter van het modem vandaan zit waarom niet gewoon een utp kabeltje?
ik zit juist met een kabel dichtbij..ik zou willen verplaatsen, maar krijg van zo dichtbij al de draadloze snelheden niet, laat staan verderaf.

Contact met provider leert dat het aan de afstand ligt en dat 5ghz van 2m niet zou werken...

• sirmike
Ben benieuwd of er nog een betere usb wifi is dan de T4U die de snelheid nog groter zou kunnen maken.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

sirmike schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 11:58:
Dion bedankt voor t antwoord.

Ahh voor de duidelijkheid, ik heb de connectbox: CH7465LG-ZG

Ik heb geprobeerd te verbinden tussen 2,4 en 5 maar dat gaat volgens de instellingen automatisch. Ik heb dan wel de drivers geinstalleerd om handmatig zelf in te kunnen stellen, maar de router gaat telkens vanzelf naar de beste band. Ik merkte geen verbetering op de 5ghz. Sterker nog 2,4 haalde gewoonweg betere snelheden.
hier wat screenshots met speedtest op beide banden.

5ghz https://i.imgur.com/cENFbvm.png
2,4ghz https://i.imgur.com/53BmmW1.png
Om zeker te weten waar je mee verbindt: stel verschillende SSID's in voor 2.4GHz en 5GHz. Er is in ieder geval iets grondigs mis als je op 2m van modem slechtere prestaties meet op 5GHz dan 2.4GHz, daarom vermoed ik dat je alsnog bij beide metingen op 2.4GHz zat. Ik wantrouw band steering, in theorie gaat het naar de beste band, maar eigenlijk wil je gewoon zorgen voor genoeg dekking in 5GHz overal en dan apparaten die 5GHz aankunnen alleen op 5GHz aanmelden en alleen legacy/low-end meuk dat dat niet kan met 2.4GHz laten verbinden.
sirmike schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 12:48:
[...]

ik zit juist met een kabel dichtbij..ik zou willen verplaatsen, maar krijg van zo dichtbij al de draadloze snelheden niet, laat staan verderaf.

Contact met provider leert dat het aan de afstand ligt en dat 5ghz van 2m niet zou werken...
Onzin. 5GHz heeft moeite om door obstakels heen te gaan (maar kan vaak beter dan 2.4GHz eromheen...), maar 2m zonder obstakels kan perfect, je zou met een ideale client en die CH7465LG >600Mbps moeten kunnen halen en met die T4U ruim 500Mbps.
sirmike schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 10:25:
Ben benieuwd of er nog een betere usb wifi is dan de T4U die de snelheid nog groter zou kunnen maken.
De TP-Link T9UH doet 4x4:3 en kan daarmee in theorie ruim anderhalf keer de performance halen van de T4U. Maar dan heb je het over het verschil tussen 400Mbps en 600Mbps nettto op 2m afstand in de 5GHz. Als jij nog geen 2Mbps haalt, ligt dat niet aan je T4U. Sowieso, je had met de ingebouwde WiFi van je laptop al hetzelfde probleem. Het lag toen niet aan de adapter (want T4U ook slecht) en dat ligt het nu ook niet. Meer geld ertegenaan gooien voor een nog duurdere adapter gaat je niets opleveren :o

Je weet ook dat het AP (de modemrouter) het probleem niet is, want dat is vervangen zonder hier iets te veranderen.

Blijft over: de software op je laptop.

Probeer eens te booten met een LiveUSB. Exact welke maakt niet uit, het gaat erom dat je even een ander OS install probeert - Ubuntu zou prima moeten werken. Kijk wat voor snelheid je daarmee haalt.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sirmike
dion_b schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 11:04:
[...]

Om zeker te weten waar je mee verbindt: stel verschillende SSID's in voor 2.4GHz en 5GHz. Er is in ieder geval iets grondigs mis als je op 2m van modem slechtere prestaties meet op 5GHz dan 2.4GHz, daarom vermoed ik dat je alsnog bij beide metingen op 2.4GHz zat. Ik wantrouw band steering, in theorie gaat het naar de beste band, maar eigenlijk wil je gewoon zorgen voor genoeg dekking in 5GHz overal en dan apparaten die 5GHz aankunnen alleen op 5GHz aanmelden en alleen legacy/low-end meuk dat dat niet kan met 2.4GHz laten verbinden.
[...]

Onzin. 5GHz heeft moeite om door obstakels heen te gaan (maar kan vaak beter dan 2.4GHz eromheen...), maar 2m zonder obstakels kan perfect, je zou met een ideale client en die CH7465LG >600Mbps moeten kunnen halen en met die T4U ruim 500Mbps.

[...]

De TP-Link T9UH doet 4x4:3 en kan daarmee in theorie ruim anderhalf keer de performance halen van de T4U. Maar dan heb je het over het verschil tussen 400Mbps en 600Mbps nettto op 2m afstand in de 5GHz. Als jij nog geen 2Mbps haalt, ligt dat niet aan je T4U. Sowieso, je had met de ingebouwde WiFi van je laptop al hetzelfde probleem. Het lag toen niet aan de adapter (want T4U ook slecht) en dat ligt het nu ook niet. Meer geld ertegenaan gooien voor een nog duurdere adapter gaat je niets opleveren :o

Je weet ook dat het AP (de modemrouter) het probleem niet is, want dat is vervangen zonder hier iets te veranderen.

Blijft over: de software op je laptop.

Probeer eens te booten met een LiveUSB. Exact welke maakt niet uit, het gaat erom dat je even een ander OS install probeert - Ubuntu zou prima moeten werken. Kijk wat voor snelheid je daarmee haalt.
Hallo Dion,

Ook dit mocht niet baten. Ik heb bijvoorbeeld windows 7 en 8 geprobeerd, maar ook daar mocht de snelheid niet meer worden dan de gebruikelijk windows 10 die ik nu gebruik. Ik dacht, misschien ligt het dan aan de stuurprogramma's, maar na verwijderen worden die toch automatisch weer geinstalleerd, die meuk doet dat zelf. Maar 't lijkt me niet dat daar t probleem ligt. Het probleem speelt zich eigenlijk al voor sinds 't begin waarin zoals je 't al weet, de 2.4ghz band sneller is dan de 5ghz. Ik weet weinig andere methodes om te checken waar 't aan ligt:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Windows 7, 8 en 10 gebruiken zelfde drivers, dus hoeft dat nog niet zoveel te zeggen. Probeer eens Ubuntu of andere non-Windows OS.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sirmike
dion_b schreef op maandag 4 september 2017 @ 15:52:
Windows 7, 8 en 10 gebruiken zelfde drivers, dus hoeft dat nog niet zoveel te zeggen. Probeer eens Ubuntu of andere non-Windows OS.
Dion ik dank je voor je antwoorden. Helaas ontschiet mij de verdere kennis en middelen om dit met ubuntu of andere os te testen. Ik ga eens om professionele hulp vragen en kijken of iemand in mn nadere kenniskring dit kan oplossen.

Bij voorbaat dank voor alle antwoorden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

sirmike schreef op dinsdag 5 september 2017 @ 14:56:
[...]

Dion ik dank je voor je antwoorden. Helaas ontschiet mij de verdere kennis en middelen om dit met ubuntu of andere os te testen. Ik ga eens om professionele hulp vragen en kijken of iemand in mn nadere kenniskring dit kan oplossen.

Bij voorbaat dank voor alle antwoorden
Je hebt drie keer Windows geinstalleerd... daarmee vergeleken is een Ubuntu LiveUSB draaien peanuts :o

- ga naar ubuntu.com en download een desktop image
- download Rufus, een tooltje om images op USB sticks te flashen
- steek USB stick van minstens 4GB in computer, start Rufus en flash de image die je gedownload hebt erop
- USB in laptop steken, laptop van USB laten opstarten

Meer is het niet.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sirmike
dion_b schreef op dinsdag 5 september 2017 @ 15:11:
[...]

Je hebt drie keer Windows geinstalleerd... daarmee vergeleken is een Ubuntu LiveUSB draaien peanuts :o

- ga naar ubuntu.com en download een desktop image
- download Rufus, een tooltje om images op USB sticks te flashen
- steek USB stick van minstens 4GB in computer, start Rufus en flash de image die je gedownload hebt erop
- USB in laptop steken, laptop van USB laten opstarten

Meer is het niet.
ubuntu heeft issues met 3.0 porten en dat zijn de enige die ik op mn comp heb
bovendien weer de ziggo klantenservice gebeld, maar die riekers zijn me een partij wazig.
Nu was er weer iets in de zin van dat mn bekabelde internet werd gezien als 'uw router staat in bridge modus'
begrijp er niks van, ik heb helemaal geen router. Dat zou 't probleem zijn...Begrijp er niks van.
http://www.speedtest.net/my-result/6599748417 dit is overigens de snelheid op 5ghz.

kan de werking te maken hebben met dat die T4U archer geen windows 10 ondersteunt?Ik zag op de pagina dat 't alleen voor windows 8, 7 of XP is.

[ Voor 29% gewijzigd door sirmike op 05-09-2017 22:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

sirmike schreef op dinsdag 5 september 2017 @ 20:58:
[...]
kan de werking te maken hebben met dat die T4U archer geen windows 10 ondersteunt?Ik zag op de pagina dat 't alleen voor windows 8, 7 of XP is.
Ja, dat kan. 't Ding is niet officieel getest op win10; kunnen allerlei issues mee zijn.
De èchte twieker gaat dan uitvogelen welke chip er in zit en dan proberen of de driver van een andere fabrikant voor dezelfde chip betere resultaten geeft.
OTOH: voor een adapter van nog geen twee tientjes...

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sirmike
Ik wil even een recente update geven.

Contact gehad met mn provider en die heeft gelukkig mij kunnen loodsen met een aantal tests.

Ik heb de TP Link T4U archer aangesloten op zowel mijn desktop computer alsmede een laptop.
Aangezien m'n laptop een ingebouwde wifi adapter heeft ( Intel dual band wireless-3160) moest ik deze even uitschakelen om te zien of m'n TP link T4U het daar wel doet.
Niet dus. Op zowel desktop als laptop behaal ik een maximale 3mbps snelheid. (diverse poorten ook getest, 3,0 usb poort, 3,1 en 2,0)
Ik heb toen de ingebouwde wifi adapter ingeschakeld van de laptop en probeerde verbinding te maken met 5ghz band. Ik dacht omdat mn laptop niet de nieuwste is dat hij dit niet zou herkennen, maar dat deed hij wel.
Uitkomst: 150mbps. Kortom de volle snelheid.
Daarna heb ik mn telefoon een Iphone 6 verbonden met 5Ghz wifi. Uitkomst: 150mpbs, kortom volle snelheid.

Mag ik dus concluderen dat 't probleem in ieder geval niet bij 't modem van de provider zit(de connectbox) en dat het aan de T4U ligt? Die faalt op zn eigen op 2 apparaten en kan geen snelheid leveren...

Weet iemand in dit geval wat ik nog kan doen? Andere wifi adapter proberen aan te schaffen?

[ Voor 95% gewijzigd door sirmike op 06-09-2017 22:09 ]

• sirmike
Beste allen,

Hier kan denk ik wel een slotje op. Ik heb een ander wifi adapter aangeschaft de Asus USB-AC51 en deze werkt vlekkeloos op de 5ghz band. Met hele mooie snelheden. Ik snap dat 't nooit zo snel word als bekabeld, maar ik zit nu gelukkig niet vast aan één plek met een kabel.
Pagina: 1