Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• MarijnT
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 26-11 22:27
Naar aanleiding van eerdere berichten in het topic ‘Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 6’ en reacties van @AUijtdehaag , @reneeke1970 , @No Hands , @Verwijderd , @Verwijderd , @Atomic2005 kreeg ik van @migjes het advies om een eigen topic te open met alle gegevens bij elkaar. Zodat we voor mijn specifieke situatie kunnen gaan rekenen. De verwachting is dat de verschillen van de mogelijke opties flinterdun zullen zijn.
Waar gaat het om? het huis:
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/uqvkxzxazwyng.jpg
Het middelste huis in de afbeelding. De linker buren zorgen voor schaduw op het schuine dak in de winter in de zomer is het dak hoogst waarschijnlijk helemaal schaduw vrij. Daarom wil ik graag het platte dak van de dakkapel en het overgebleven schuine (20 graden) gedeelte gebruiken om zonnepanelen te plaatsen. Op het platte dak zit een schoorsteentje van de CV en die is 60 cm hoog. Hierdoor houd ik het volgende dakoppervlak over:
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/elu0f7sezhrky.jpg

De meterkast:
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/xn1zhjpqxtv5k.jpgAfbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/ekoqmiqdgrard.jpg
In tegenstelling tot eerdere berichten heb ik in de meter kast een 1x 25A 1x 40A aansluiting volgens Liander.nl. Echter zie ik een hoofdzekering/schakelaar AEG Elfa E81S D40 wat mij doet vermoeden dat de aansluiting best eens zwaarder zou kunnen zijn.

Tot op heden zijn de volgende mogelijke legplannen bedacht:
  • Optie 1 Volledig Zuid: 15 x 300 = 4500WP
  • [img=485,269]https://www.mupload.nl/img/jiopnn2rono2d.jpg[/IMG]
  • Optie 2 Oost-west-zuid: 18 x 300 = 5400WP
  • [img=485,269]https://www.mupload.nl/img/anvjacihrfwx5.jpg[/IMG]
  • Optie 3 oost-west-zuid met SF: 24 SF175 = 4200WP
  • [img=485,269]https://www.mupload.nl/img/mycf6kj4krupx.jpg[/IMG]
  • Optie 4 volledig zuid: 18 x 300WP = 5100WP
  • [img=404,212]https://www.mupload.nl/img/x35hyu9q4uk.jpg[/IMG]
Deze legplannen leiden tot onderstaande omvormer/paneel opties:
  • Optie A: simpele stringomvormer + optimizer (hosola/tigo) + bv Ja solar panelen
  • Optie B: solaredge + bv Ja-solar panelen
  • Optie C: simpele 2x mpp TL omvormer + bv LG panelen of andere hoog vermogen panelen
  • Optie D: simpele 2x mpp TL omvormer + SF panelen
  • Optie E: Stringomvormer + Jinko met integrated maxim
Mijn wens is het maximale kWh opwekken tegen een gunstige prijs.

@AUijtdehaag thanks for the megaupload tip :)

[ Voor 26% gewijzigd door MarijnT op 16-01-2018 11:45 ]

Alle reacties

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 17:00
Optie 2, en dan met SE of een stringomvormer maar dan met 3mppt. Anders lukt dit niet

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Hoe hoog is het pijpje? En wat is het voor een pijpje?
Dat ding gooit veel mogelijkheden dicht.

Een aansluiting van 1x25A lijkt me ook zeldzaam.
Heb je geen 3-fase? Fototje van de groepenkast en meter?

Je kan het nog extremer doen dan onderstaand plaatje.
Met 5x SF in landscape extra erbij, boven de 7 in portrait op het schuine dak.
Kom je op 2250 hoogte. (weet niet of je kan zakken met de panelen, anders kijk je er tegenaan)
29x SF-175 = 5075 Wp
29x SF-170 = 4930 Wp
https://www.mupload.nl/img/kz97myk6gkcop.jpg

[ Voor 81% gewijzigd door AUijtdehaag op 12-11-2017 18:41 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 14:44
Is dit huis al gebouwd of nog niet ? Kijk anders even met je aannemer of het buisje niet naar de achter/zij gevel kan ? Kun je 12 panelen op je dakkapel kwijt :).

Zelf zou ik gaan voor een 2 mppt omvormer oost/west mppt1 en zuid op mppt 2. En dan gewone panelen van 285 tot 300 Wp. Dan heb je de meeste bangs voor bucks lijkt me.

En wat @AUijtdehaag zegt lijkt het mij ook sterk dat je maar 25A hebt in een nieuwbouw huis. Dus foto maken!.

[ Voor 14% gewijzigd door Jan-man op 12-11-2017 18:08 ]

• MarijnT
Het huis is al gebouwd (2000) dus ff met de aannemer kijken of het anders kan is niet meer van toepassing
;)
De meterkast ziet er zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/xn1zhjpqxtv5k.jpgAfbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/ekoqmiqdgrard.jpg

En het pijpje is van de CV ik gok een halve meter hoog, ik probeer hem vandaag even op te meten.

@AUijtdehaag De optie met nog een rijtje landscape is geen optie. Ik wil graag nog wat loopruimte overhouden voor schilderwerk en ramenlappen, dan lijkt het me niet handig om dan de panelen weer weg te halen.

@No Hands @Jan-man jullie voorkeur gaat dus uit naar optie 2 met een 2 mppt dan wel 3 mppt omvorver.
De verschillen in WP zijn als volgt, de vraag is of je met minder panelen (optie 1) net zoveel of meer kWh opwekt dan met optie 2 of 3.
Optie 1: 15 x 285 = 4275WP vs 15 x 300 = 4500WP vs 15 x 320 =4800WP
Optie 2: 18 x 285 = 5130WP vs 18 x 300 = 5400WP
Optie 3: 24 SF175 = 4200WP

(de foto's en WP zal ik ook aan de startpost toevoegen, blijft alles bij elkaar)

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 14:44
Wat voor een pijpje zit op het dak ? Kan daar geen verlaagd model op ?. Want met optie 2 komen alle oost/west panelen op 1 string!. En aangezien de indeling ongelijk is weet ik niet of dat invloed heeft.

Oost/west start eerder op en gaat later uit als puur zuid. Wat het netto verschil is tussen oost/west en vol zuid kan ik je nog niet zeggen omdat ik dat pas sinds kort heb :).

• MarijnT
MarijnT schreef op maandag 13 november 2017 @ 08:58:
En het pijpje is van de CV ik gok een halve meter hoog, ik probeer hem vandaag even op te meten.
Volgens mij niet te vervangen voor een lager model...

• AUijtdehaag
  • Niet online
Ik heb mijn cv-pijpje verwijderd 2 jaar geleden en ben begonnen met een l/w warmtepomp/buffervat met hygienespiraal/doorstroomverwarmer(liefst 3-fase)/douchwtw/quooker (grohe red) in de keuken.
https://drive.google.com/...DSGJzM2s/view?usp=sharing

Nog een optie is om een schans te plaatsen op zuid.
http://www.westlandsolar.nl/solar/zonneschans#.Wgm1EK1gWzk
Maar die cv pijp moet wel enigszins vrije uitblaas houden onder de panelen. (is warme vochtige lucht)

Oost/west of zuid maakt in de wintermaanden (of maanden met lage zonstand) op een plat dak weinig uit.
Doordat de panelen zo plat liggen heb je zowiezo minder opbrengst dan een schaduwvrij schuindak op 35 graden bijvoorbeeld.

Ivm horizontale schaduw:
De "mono" panelen op je schuindak gedeelte zou ik in landscape leggen.
SF kan (moet) wel in portrait.
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/ltqekqz86yyoc.jpg

Sorry, mijn keuze blijft SF, ondanks minder Wp
Wat heb je aan mono panelen die niets doen op je schuindak, als er een horizontale schaduw op valt in portrait. Daar kan een optimizer ook niks van maken. Je doorkruist de 3 rijen met cellen en ik verwacht daardoor, dat het paneel geheel uitvalt in geval van mono.

[ Voor 44% gewijzigd door AUijtdehaag op 13-11-2017 16:35 ]

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@MarijnT Wat staat er op de automaat onder de meter in het Holec kastje?

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• MarijnT
Het CV-pijpje is 60 cm hoog.

@AUijtdehaag een warmtepomp is ook een mooie oplossing maar dan wordt het project meteen een stuk breder getrokken. Voor nu wil ik het graag even bij zonnepanelen houden ;)

Een schans is ook een mooie optie alleen moet hij achteraan boven de 60 cm hoog zijn om 12 panelen kwijt te kunnen. Dat lijkt me vrij hoog, lager kan natuurlijk maar dan worden het 11 panelen.

Vandaag heb ik nog een adviseur op het dak gehad, deze verwacht met sunpower-panelen (335WP 1,56x1,05) 3 rijen in landscape kwijt te kunnen met 0,5m tussenruimte. Eerste 2 rijen 4 panelen elk, de 3e rij 3 panelen i.v.m. pijpje. Dat dan allemaal aangesloten op een SMA 2 mppt omvormer. Het schuine gedeelte werd afgeraden omdat de adviseur verwacht oktober t/m maart schaduw te hebben.
Deze optie zou 11 x 335 = 3685WP zijn wat volgens de adviseur 3537 kWh zou moeten opleveren. Wellicht komt dit meer in de richting waar @migjes in het andere topic op doelde.

@Proton_ Op de automaat in het Holec kastje staat: AEG Elfa E81S D40
ik vermoed een 1 x 40A aansluiting?

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Yep. Daar kan je behoorlijk op losgaan.
Een 1x25 aansluiting had je kunnen beperken, al kan je 4 kWp altijd wel kwijt :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• AUijtdehaag
  • Niet online
@MarijnT
Deze of deze zijn dan iets vriendelijker geprijst neem ik aan?

11 van die in 1 string is wel een mooie 3-fase omvormer spanning.
En dan nog 7x SF op het schuine dak op dezelfde omvormer.
Fronius of SMA of Solax (met batterijopslag mogelijkheid)

Wel ff je kastje beneden upgraden naar 3-fase.
(en dan heb je meteen een oplossing voor 3-fase doorstroomverwarmer en 3-fase autoladen)
Of doe eens gek en hang er twee... ;)

[ Voor 96% gewijzigd door AUijtdehaag op 13-11-2017 22:24 ]

• MarijnT
@AUijtdehaag De prijs van de 335WP optie moet ik nog krijgen :X en een combi met SF op schuin schoot ook al door mijn hoofd :D

@Proton_ die 40A is 100% zeker? wel vreemd dat de liander site maar 25A aangeeft...

Graag zou ik een realistisch berekening willen maken wat de verwachte opbrengst (kWh) is van de verschillende opties. Aangezien dat ook een interessante gaat worden, iemand hier nog tips voor?

• AUijtdehaag
  • Niet online
@MarijnT
Dit tabelletje klopt wel aardig, voor de jaaropbrengst.
(maar dat is zonder schaduw)

• MarijnT
Aan de hand van de tabel kan ik dan simpel onderstaande rekensommen maken of is dat te kort door de bocht? ik ga even uit van 10 graden opstelling op platte dak en het schuine dak is 20 graden.

Optie 1:
7 x 300 = 2100 WP x 0,97 = 2037
8 x 300 = 2400 WP x 0,93 = 2232
2037 + 2232 = 4269 kWh/jaar

Optie 2:
7x 300 = 2100 WP x 0,97 = 2037
11 x 300 = 3300WP x 0,86 = 2838
2037 + 2838 = 4874 kWh/jaar

Optie 3:
7 x 175 = 1225 WP x 0,97 = 1188,25
17 x 175 = 2975 WP x 0,86 = 2558,5
1188,25 + 2558,5 = 3746,75 kWh/jaar

(Optie 4a: Benq panelen alleen plat dak)
11 x 330 = 3630 WP x 0,93 = 3375,9 kWh/jaar

(Optie 4b: Benq panelen 18 x)
11 x 330 = 3630 WP x 0,93 = 3375,9
7 x 330 = 2310 WP x 0,97 - 2240,7
3375,9 + 2240,7 = 5616,6 kWh/jaar

[ Voor 93% gewijzigd door MarijnT op 14-11-2017 10:08 ]

• MarijnT
Het is even geleden... maar voor de zuid optie heb ik nog het volgende idee gekregen:

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/x35hyu9q4uk.jpg

Voor wat betreft de berekeningen, Als ik OW en Zuid met bijvoorbeeld een SMA omvormer bereken dan is de prijs per WP gelijk. Op basis van de opbrengst tabel (exclusief schaduw) is de terugverdientijd van zuid net iets korter.

Zou schaduwmanagement van de SMA toereikend zijn in mijn situatie?

Opties met optimiser, micro omvormers of hoog rendement panelen zijn sowieso duurder, de vraagt blijft of deze hogere kosten zijn te rechtvaardigen met een hogere opbrengst...

[ Voor 4% gewijzigd door MarijnT op 14-01-2018 14:13 ]

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
@MarijnT
als je de setup zo maakt, dan heb je zelfs de schaduw management (optitrack) van sma niet eens nodig.
de diodes in de panelen lossen het al aardig op. ;)

de 2 stringen die je maakt zo veel mogenlijk hoek verschil geven lijkt mij verstandig.
(platter beter in de zomer, steiler beter in de lente)
met je 20 graden dak zou ik dan voor 10 graden gaan.
(is ook vaak nog het goedkoopst ook)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• MarijnT
@migjes
om dan nog meer bang-for-buck te krijgen kan dus ook een goedkope omvormer gebruikt worden (omnik, hosola ofzo)...

Even uitgaande van de laatste optie, stel dat is 17x300WP=5100WP. Kan dat op een pv verdeler bij de wasmachinegroep aangesloten worden? Nu is dat een 16A groep maar dat zal dan 25A moeten worden lijkt me.

[ Voor 45% gewijzigd door MarijnT op 14-01-2018 21:51 ]

• migjes
@MarijnT

deel 1 is makkelijk.
zolang de mpp het vermogen aan kan maakt het niet veel uit welke omvormer je wil gebruiken.
een 1 fase hosola/omnik/goodwe/power-one/sma, kies maar.

deel 2 is lastiger uitleggen.
tja de wasmachine groep is aan gelegd voor 16A en niet voor 25A.
de kabel is maar 2,5mm en loopt vaak door een 16mm buis.
ik raad toch snel een 4mm kabel en een 19mm buis aan om dit te doen. (of een YMVK kabel soort)

(ik zelf gebruik een 4000VA (word door sommige merken ook wel een W genoemd.) omvormer.
en dit op een 16A groep.
4000VA levert regelmatig 17,4A, maar een 16A groep knalt er niet uit bij 16,1A, die 17,4A kan hij makkelijk volhouden voor meer als 600 seconden.
dus dat komt eigenlijk altijd goed, het is er nog nooit uit geklapt.
zie grafiek:
Afbeeldingslocatie: https://ic.tweakimg.net/camo/1757c90c654e24742de01eaf9ad333775d52ff34/?url=http%3A%2F%2Fwww.schaapbliksem.nl%2Faarding%2Fimage%2Fautomaten.jpg

ik had wel problemen met de 2,5mm kabel, de kabel zelf kan het wel aan, maar je moet hem ook nog vast maken aan de meter kast, en die koppeling is het zwakste punt.
de koppeling met de kWh meter ging fout bij mij, je wil geen knetterende geluiden uit je meterkast horen.
dus ik heb mijn kabel vervangen voor 4mm.

ander punt:
lees:
antonboonstra in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)"
simpel gezegt, PV levert niet altijd zijn max vermogen, het gebeurd niet heel vaak dat je ook echt je Wp haalt aan W.
dus het is zonder al te gek verlies goed mogenlijk om 30% meer Wp aan je omvormer te hangen.
neem je een 4000VA omvormer dan kun je er ook een 5200Wp aan hangen.
je moet dan iets van aftopping voor lief nemen, maar echt verlies is het niet, heeft meer met je bloeddruk te maken. ;)

ik doe dit zelf dus met een power-one PVI 3.6, maar er zijn vast meer omvormers die ook 4000W kunnen leveren zonder dat de groep het niet aan kan(welke weet ik niet).
de power-one heeft het voordeel dat je ook software matig als het echt niet anders kan ook nog de W iets lager kan zetten, voor als het toch niet werkt.)

[ Voor 4% gewijzigd door migjes op 15-01-2018 13:09 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• MarijnT
@migjes dank voor deze uitleg, het makkelijke gedeelte snap ik :)

Dan deel 2, v.w.b. de bekabeling is dus het slimst om 4mm2 te gebruiken. Dan zijn er volgens mij een aantal opties:
  1. de wasmachine aansluiting upgraden naar 4mm2 en daar de omvormer aansluiten. Maar valt af als dit maar 16mm pijp is...
  2. van de meterkast naar boven een nieuwe leiding leggen met 4 mm2 (of YMVK) en de omvormer op zolder, ik heb alleen nog geen goede route of loze leiding gevonden.
  3. de kabel vanaf de zonnepanelen verlengen naar de begane grond en de omvormer beneden dicht bij de meterkast, route bekabeling is probleem idem als 2.
Boven in de meterkast zie ik nog wel een aantal loze leidingen (buitenmaat 19mm) zitten, ik heb alleen geen idee waar deze uitkomen.

Ook heb ik het stuk van @antonboonstra gelezen, ik zie inderdaad dat het verlies minimaal (nihil) is als de omvormer is onder gedimensioneerd. In het geval van 5100WP kan dus prima worden volstaan met een 4000VA omvormer. Echter voelt het wel vreemd en als de elektrabekabeling vervangen moet worden voor 4 mm2 dan is de beperking van 16A weer verdwenen toch 8)7 :?

Dan nog even de opstelling op het dak, volgens mij is de laatste tekening:
3x3 op dakkapel + 2x4 op het schuine dak allemaal in landscape de meest optimale optie. Qua panelen denk ik dan aan JA-Solar 300WP en voor montage op het platte dak lijkt me flatfix (fusion) wel handig, De omvormer is even afhankelijk van wat er met de elektra mogelijk is, maar lijkt dus een simpele string-omvormer met 2 mpp te worden (ivm verschillende hoeken 10 en 20 graden).

• migjes
@MarijnT

1x 4000VA omvormer op een wasmachine groep(16A) met 2,5mm, met de juiste splitsing op zolder.
moet in theorie kunnen!
dus is een optie:

(het ging bij mij alleen maar fout op de kWh meter.
ik had ook de meter kunnen vervangen, maar dan had de nieuwe op 0kWh gestaan.
de kWh meter stond toen al over de 10.000kWh, en dat wou ik graag behouden.
maar ik was slim geweest en had bij het aanleggen van de buizen meteen (meerdere) 19mm buis gebruikt.)

kun je een ander kabel naar boven leggen, dan is dat wel beter.
(maar ja, dat moet wel wenselijk zijn en kunnen?
kan de kabel mischien buiten om naar zolder?
of een andere route, soms is er een koof voor het lucht kanaal?
etc etc...)
keuze die je zelf moet maken. ;)

opstelling is wel leuk, diodes zitten goed zo.
probeer wel een zo groot mogenlijk hoekverschil in de 2 stringen te maken.
hoe groter het verschil de minder het een probleem is om te onder dimensioneren.
(helaas kun je niet een echt heel groot verschil maken, maar alle kleine beetjes helpen.)

ik heb zelf een extreem hoekverschil met mijn oost-west:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/19-07-2016%20(beetje%20aftopping).jpg

• MarijnT
@migjes
Met de juiste splitsing bedoel je een PV-verdeler neem ik aan (lijkt me leuk met kWh-meter erin), dat is een nette en simpelste oplossing. Het liefste leg ik een ander kabel naar boven, alleen moet ik daar dus nog een nette route voor vinden waarbij buitenom ook nog mogelijkheid is.

Als ik jou tabel bekijk dan lijkt je omvormer (4kW) alsnog over gedimensioneerd toch?

Voor het platte dak dan inderdaad 10 graden steunen. zodat er 1 string 10 graden en 1 string 20 graden is. Elke string dan op een aparte mpp.

• migjes
@MarijnT
jep, splitsing en kijk of je dan een ABB kastje met een C11 kWh meter er in kunt scoren.
(is je wasmachine groep met of zonder aardlek? en vergeet de aardmeting niet.)
die zou in theorie de 4000VA aan moeten kunnen, denk ik.
(er zullen wel meer merken zijn die het kunnen.
deze kWh meter heeft problemen met 2,5mm en 4000VA.
http://www.eprotech.nl/sh...ale-aanduiding-p-143.html
helaas.)

maar check ook zeker of je een nieuwe kabel kunt leggen, is zeker geen foute weg om eerst te bewandelen. ;)
(je kWh meter in de meter kast is een stuk toffer als op zolder is mijn mening.
maar ook een 4mm kabel is voor jouw ook toffer, maar heel veel maakt het niet uit. ;) )

mijn omvormer is iets onder gedimensioneerd, het grafiekje is wel van een dag dat de cellen warm zijn.
dat heb je gewoon als de hele dag de zon er op staat.
warme cellen is minder W, helaas.
(anders was de lijn ook niet zo perfect. ;) )
dagen in de lente(kouder buiten) geven mij wel iets van aftopping.

(je moet ook weten dat die grafiek met een power-one PVI 3.0 of een 3300VA omvormer was.
nu vervangen voor een power-one PVI 3.6. ;)
maar ik denk dat ik mijn 14x190Wp nog wel een keer ga vervangen voor 14x245Wp's >:) )

kijk of je mischien met dit kunt werken:
http://www.sun-solar.nl/i...-4-5-graden-hellingshoek/
(is maar voorbeeld, zijn meer systemen te vinden dit dit kunnen)

• migjes
@MarijnT
zoiets (met of zonder ALS afhankelijk van je meterkast):
https://www.bespaarbazaar.nl/abb-zv16-verdeler-p-3439.html
(maar dan met maar 1 WDC, omvormer gewoon met kabel doen, WDC is een puntje waar het fout kan gaan met 4000VA. ;)
of zelfs afhankelijk van de plaats waar het staat geen WDC en wasmachine ook met de kabel aansluiten.(in vochtige ruimte en dan met trekschakelaar.))

geen idee of die kWh meter geschikt is?
(geen idee welke ze gebruiken in dit voorbeeld :? )

waarschijnlijk gewoon de onderdelen los kopen en zelf in elkaar zetten, is het simpelst. ;)
(en geen schande om het door een elektricien te laten doen. ;) )

[ Voor 9% gewijzigd door migjes op 16-01-2018 13:32 ]

• MarijnT
migjes schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 13:29:
@MarijnT
waarschijnlijk gewoon de onderdelen los kopen en zelf in elkaar zetten, is het simpelst. ;)
(en geen schande om het door een elektricien te laten doen. ;) )
Het leukste is om het zelf te doen :P , maar sluit de electricien nog niet uit ;)

De wasmachine groep is de eerste rechts naast het rode afdekplaatje op de bovenste rij (op de foto openingspost). De aardlek zit eronder en deelt hij met nog een paar groepen. Zo'n ABB kastje bedoelde ik ook inderdaad en dan met 1 WCD voor de wasmachine. wat is de reden voor de C11 kWh meter?

Een aantal leveranciers (SMA, Hosola, Goodwe en misschien meer) hebben een 3680 omvormer in het assortiment die precies voldoen voor een 16A groep. mocht het uitkomen op een PV-verdeler lijken me dat goede exemplaren. Maar eerst eens proberen een 'goede' kabel boven te krijgen...

De betonvoet is een mooie optie, scheelt weer apart ballast regelen :) Ik zie dat ze verschillende soorten hebben en redelijk in de buurt zitten. Misschien daar eens een complete offerte laten maken. (betonvoeten zijn alleen inclusief panelen)

[ Voor 42% gewijzigd door MarijnT op 16-01-2018 15:27 ]

• migjes
@MarijnT
geen speciale rede voor een c11, maar als je met abb spul werkt in een kastje ga dan met abb spul verder werken.
(ook weet ik dat die de omvormer wel aan kan.)

ook als omvormer geef ik niet speciaal de power-one, maar van die weet ik wel dat hij gewoon op een 30mA als kan werken zonder problemen(de SMA kan het waarschijnlijk niet en dat kan dus problemen geven in jouw opstelling. je wil geen 100mA als op de rest van je groepen zetten.)
de goodwe en hosola, tja 16A omvormers of 3680W (of zou dit eigenlijk VA moeten zijn?), net jammer in jouw geval, kijk dan naar de 4000W (of VA varianten), maar of die het trekken op 16A geen idee.

maar check eerst of er geen kabel getrokken kan worden.
(desnoods buiten om) dan zijn 20A omvormers een goede optie om te doen.

• MarijnT
Helder vwb de c11 en ook je omvormer als voorbeeld. Insteek is een nieuwe kabel te leggen zodat er geen beperkingen zijn ;)

• MarijnT
Inmiddels een aantal offertes ontvangen van de bekende winkels en vergeleken.
Met €0,80 /WP lijkt het de volgende configuratie te worden

17x JA-Solar 300WP
Goodwe GW4200D-NS
montage op click-fit evo en flatfix fusion.

Daarnaast ook nog offerte gekregen met Trina panelen en Omnik omvormer maar die kwamen per WP lager uit en per €/WP hoger.

De bekabeling vanaf de meterkast word een nieuwe 4mm2 kabel, waarschijnlijk heb ik toch een mogelijkheid gevonden om via de centrale ventilatie kanalen te gaan en anders kan (en mag :) )de kabel buitenom.
Dus een alamat 20A bestellen (omvormer is 19A), nu lees ik verschillende verhalen over 30ma, 100ma of zelfs 300ma. 30ma lijkt de standaard in huis-installaties, maar is hoger beter/verstandiger?

• AUijtdehaag
  • Niet online
Je kan een 100 mA, 20 A nemen, dan zit je altijd goed,
Vooral SMA wil er met 30 mA af en toe eens uitknallen.
https://superflink.nl/isk...-100ma-b-type-a-10ka.html

• MarijnT
@AUijtdehaag Dat is ook nog eens een goedkoop exemplaar.

Nu ook een offerte in combinatie met betonvoeten gekregen die interessant is. De voorgestelde oplossing is dan 2x3 panelen landscape op 10 graden (voorste 2 rijen) zonder tussenruimte en daarachter 1 x 3 panelen landscape op 15 graden. Uiteindelijk krijg ik dan 3 verschillende hoeken 10, 15 en 20 graden, waarvan 10 en 15 in dezelfde string gaan komen. 5 graden verschil is op zich niet heel veel of is het verstandiger om het toch gelijk te houden.

Oftewel ga ik voor betonvoeten of flatfix fusion. Ik neig naar betonvoeten (mooier/goedkoper) maar weet niet of die net zo of misschien wel beter stormproof zijn :D

[ Voor 14% gewijzigd door MarijnT op 27-01-2018 12:31 ]

• AUijtdehaag
  • Niet online
De buren hebben betonvoeten, en de panelen steken zelfs boven de nok uit.... (op 6 mtr hoogte)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/OuaGNMGZSHPL0u9OgODYy0qC/thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/GW67pcxwC10knglwjR5KL9pP/thumb.jpg

Ik heb het geinstalleerd, incl versteviging.
RVS hoekprofiel + Beugels aan het dakbeschot.
Is in 4 jaar nog geen mm verschoven.

Maar dan lees ik dit weer:
zonnepaneel substituut vw stormschade

1 ding is zeker, beton buigt minder dan aluminium. :+

(en hosola heeft geen schaduwmanagement)

• MarijnT
Voor mijn gevoel maakt het eigenlijk niet uit hoe zwaar je alles maakt, als de storm maar zwaar genoeg is neemt hij het toch wel mee... 8)7
Het hoekprofiel en de bevestiging aan het dakbeschot lijken mij daarom wel slimme aanvulling, hoe zwaar heb je dat uitgevoerd?
(en hosola heeft geen schaduwmanagement)
WIe heeft het over hosola :+ , die zat toevallig wel in de offerte met de betonvoeten...

@AUijtdehaag Voor de alamat was ik eigenlijk aan het zoeken naar ABB of Attema aangezien die spullen nu ook al in de materkast zitten. Echter kan ik geen goede Attema vinden en de ABB is een heel stuk duurder dan de ISKRA uit je eerdere post. Is die ISKRA kwalitatief een beetje gelijkwaardig? want dan vind ik de looks in de meterkast toch iets minder belangrijk geloof ik 8)7

[ Voor 12% gewijzigd door MarijnT op 14-02-2018 10:34 ]

• MarijnT
Deze week maar eens de bestelling afronden...

In de winkelwagen:
17x JA-Solar 300WP
Goodwe GW4200D-NS
clickfit evo (2x4 landscape)
betonvoeten (4x dubbel 10graden en 5x enkel 15graden)
Pagina: 1