Toon posts:

zonnepaneel substituut vw stormschade

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• wwsmp
  • Registratie: september 2011
  • Laatst online: 06-02-2018
Door de afgelopen heftige storm die Nederland teisterde is mijn zonnepanelen schans (plat-dak) configuratie beschadigd: 1 paneel is weggewaaid (in sloot, niet meer gevonden), 1 paneel is beschadigd, 2 panelen lagen los maar zijn nog bruikbaar zo te zien.

De hele schans was zo'n 30 cm verplaatst (6 betonvoeten van 50 kg per stuk + 10 panelen).

Ik heb de gehele configuratie losgehaald en weer opgebouwd met nu 9 panelen.
De panelen zijn 260 Wp per stuk en aangesloten op een Hosola 2500 inverter.

In afwachting van de verzekering wil ik sowieso de configuratie weer compleet maken. Daar dit specifieke model niet meer geleverd wordt (Amerisolar 260 Wp poly) maar wel een Amerisolar 275 Wp poly is mijn vraag:

Wat gebeurt er, en is het verstandig, als ik 1 275Wp paneel combineer met de 9 260Wp panelen ?

Als die 275 Wp zich als een 260 Wp gedraagt dan heb ik daar vrede mee, maar als deze er voor zorgt dat het geheel misschien maar de helft gaat opleveren vanwege de mismatch of de kans op beschadigingen in de string of inverter veel groter maakt dan kan ik dit beter achterwege laten.

760 Wp

Alle reacties

• Tele
  • Registratie: november 2000
  • Niet online
@wwsmp In het kort; Het nieuwe 275Wp paneel zal zich als een 260Wp 'gedragen', en geen belemmering vormen.

De Imax van de 260Wp ligt lager dan die van de 275Wp, hierdoor zal de stroom begrensd worden op het maximum wat de 260Wp's kunnen leveren.

• Aikon
  • Registratie: februari 2001
  • Niet online
Het lijkt me verstandiger om de reactie van de verzekeraar wel even af te wachten, ze hebben weleens bepaalde eisen etc. Heel veel kWh ga je ttoch niet mislopen momenteel, en daarnaast kan je de misgelopen kWh wellicht ook nog wel claimen.

[Voor 17% gewijzigd door Aikon op 27-01-2018 16:29]

• PClop
  • Registratie: augustus 2003
  • Niet online
Plaatjes zeggen meer dan K woorden, foto's, filmpje?
Waarschijnlijk waren de zijkanten niet afgesloten?( de wind kon er onder komen )

• sssensss
  • Registratie: oktober 2003
  • Niet online
Zitten de panelen vast aan het dak?
Volgens mij is dat niet het geval, en dan betaald de verzekeraar waarschijnlijk niet?

• Tonne
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 05:56
Als ballast voor een schans is ongeveer 90 kg per paneel nodig. Heb je niet veel te weinig gebalast?

• mrmrmr
  • Registratie: april 2007
  • Niet online
De hele schans was zo'n 30 cm verplaatst (6 betonvoeten van 50 kg per stuk + 10 panelen).
Zoals PClop zegt, foto's zijn erg handig bij schadegevallen.
Wat gebeurt er, en is het verstandig, als ik 1 275Wp paneel combineer met de 9 260Wp panelen ?
Panelen worden doorgaans gemaakt en vervolgens opgedeeld naar Wp prestatie. Als je een hoger presterend paneel gebruikt dat verder gelijk is aan de oude, zal dat geen invloed hebben op de opbrengst, zowel negatief als positief. Ik zou proberen een paneel uit dezelfde serie te verkrijgen, met dezelfde fysieke bouw. Die staan meestal samen op 1 spec sheet en ze hebben hetzelfde typenummer.

Aanduidingen "260 Wp Poly" en "275 Wp Poly" zijn niet specifiek genoeg. Dat kunnen verschillende typen panelen zijn met andere eigenschappen.

palimpsest

• wwsmp
  • Registratie: september 2011
  • Laatst online: 06-02-2018
Waarschijnlijk waren de zijkanten niet afgesloten?( de wind kon er onder komen )
Zijkanten waren gedeeltelijk open ja maar ik denk dat door temperatuurverschillen en wind de bouten langszaam los zijn gaan zitten. Als alles weer volledig is dan doe ik er een druppel locktite in!
Als ballast voor een schans is ongeveer 90 kg per paneel nodig. Heb je niet veel te weinig gebalast?
6 van deze betonsteunen voor 10 panelen: http://www.sun-solar.nl/i...t-10-graden-hellingshoek/
6x43kg+10x19kg totaal gewicht. Maarja wind kan krachtig zijn heb ik ondervonden...
Aanduidingen "260 Wp Poly" en "275 Wp Poly" zijn niet specifiek genoeg
Ze zijn van dezelfde leverancier Amerisolar.

Heb inmiddels ook van de leverancier antwoord dat de 275 er zonder probleem tussen kan. Die maar bestellen, setje weer compleet, locktiten en wat extra maatregelen w.b. wind die er onder kan komen.

Bedankt allen voor de reacties!

760 Wp

Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee