Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janvanduschoten
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 09:25

janvanduschoten

Moderator Mobile

Nr. 346

Topicstarter
Ik wil m'n eerste receiver gaan kopen en kijk naar de instapmodellen, prijs rond de € 350,- Ik heb een 2 tal receivers op het oog:

pricewatch: Denon AVR-X1300W

pricewatch: Onkyo TX-NR656 Zwart

Qua uiterlijk vind ik de Denon mooier, qua specs lijkt de Onkyo mij completer.Ik heb nog een set Sony speakers staan, 4 hoek speakers, 1 center speaker en een subwoofer die ik er op aan wil gaan sluiten. Ik ga hem voornamelijk gebruiken om TV te kijken, Xbox spellen en films streamen via de chromecast / Pi. Eventueel muziek via Spotify afspelen / bluetooth muziek streamen.

Het wordt aangesloten met de volgende apparatuur.

pricewatch: LG 55UJ635V Zwart
Ziggo Horizon (en ik gebruik ook een CI+ module in de TV, de Horizon gebruik ik eigenlijk alleen om op te nemen)
Xbox One
Google Chromecast
Rasberry Pi 2

Volgens de product vergelijking (https://tweakers.net/pricewatch/compare/551761;542495/) heeft de Denon geen 4K upscaling, de Onkyo zou dat wel moeten hebben (kan ik alleen op de product pagina niet vinden).
Is zoiets belangrijk / goed zichtbaar?
Verder zijn ze beide best compleet, 7.1 mogelijkheid, etc.
Zijn er verder nog dingen waar ik op zou moeten letten bij het vergelijken van deze 2 receivers (of steekt er 1 al gelijk met kop en schouders bovenuit)?

Post op persoonlijke titel, tenzij in het blauw

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 09:46
Beide zijn gewoon goede modellen.
4K upscaling is totaal onbelangrijk. Dat doet je TV wel.
4K passthrough is véél belangrijker.

Qua geluid zal je het verschil niet kunnen horen, de akoestische kwaliteiten van de ruimt, de luidsprekers en hun positie zijn vele malen belangrijker.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09:43

CyBeRSPiN

sinds 2001

4K upscaling heb je niks aan, dat doet je tv sowieso zelf al (en waarschijnlijk beter) als je iets kijkt wat niet 4K is.

De Onkyo lijkt beter uitgerust, maar het zal verder om het even zijn..

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 07:27
janvanduschoten schreef op maandag 6 november 2017 @ 12:35:
Qua uiterlijk vind ik de Denon mooier, qua specs lijkt de Onkyo mij completer.
Onkyo is altijd een merk geweest dat snel nieuwe standaarden implementeert en op lagere series functies heeft die andere merken op hogere series pas toepassen. Niet alles aan Onkyo is dan weer per se beter. Zo kende het merk issues met HDMI boards die stierven, al lijkt dat issue met de nieuwe modellen opgelost. Denon heeft voor de Room EQ het bekende(re) Audyssey MultEQ XT aan boord waar Onkyo hun eigen
AccuEQ gebruikt. Grootste deel is persoonlijke voorkeur welke beter is. Qua geluid doen receivers allemaal wat het moet doen, de grootste verschillen ga je halen met je speakers en de akoestiek en niet met kabels of receivers.
Ik heb nog een set Sony speakers staan, 4 hoek speakers, 1 center speaker en een subwoofer die ik er op aan wil gaan sluiten.
Wel een actieve subwoofer en geen passief exemplaar?
Volgens de product vergelijking (https://tweakers.net/pricewatch/compare/551761;542495/) heeft de Denon geen 4K upscaling, de Onkyo zou dat wel moeten hebben (kan ik alleen op de product pagina niet vinden).
Denon doet pas HDMI > HDMI upscaling vanaf de AVR-X2300W, de Onkyo TX-NR656 doet het volgens de handleiding wel. Dat laatste is helaas de enige manier om 100% zeker te zijn van wat een receiver kan. Ik vertrouw vergelijkingssites zoals de Tweakers Pricewatch op dit soort producten sowieso niet. Te veel waardes die je op verschillende manieren kan intepreteren en zo scheve vergelijkingen kan krijgen. Dit zie je bijvoorbeeld met vermogen (Watt) en de audio codecs.
Is zoiets belangrijk / goed zichtbaar?
Mijns inziens niet, je TV schaalt immers ook al naar 4K. Moet ik wel bij zeggen dat ik nog een Full HD TV heb. Maar daarop heb ik nooit laten schalen. Ook niet games die in 720p waren (PS3) naar Full HD. Het werd en dan juist slechter op. Dat de receiver 4K door kan geven (Pass Through) is wel belangrijk voor als je alles via de receiver wil laten lopen.

Edit:
Voortaan eerst F5 voordat ik post... O-)

[ Voor 9% gewijzigd door FeaR op 06-11-2017 13:26 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janvanduschoten

janvanduschoten

Moderator Mobile

Nr. 346

Topicstarter
Ok, dus ze zijn beide prima en kunnen wat ik wil. Ik vind qua vormgeving de Denon wat mooier, dus dat lijkt me de grootste kanshebber.

@FeaR , de subwoofer is een passieve, geen actieve. Brengt een actieve sowieso een beter geluid of is dat afhankelijk van de receiver?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 08:50

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

@janvanduschoten

Bij het uitkiezen van een receiver houd je de volgende stappen aan:

(1) Bepaal het aantal benodigde speakerkanalen > bijv. minimaal 5.1 en hoger
(2) Bepaal het minimaal aantal benodigde HDMI-aansluitingen + 1 (of meer); minimaal HDMI 2.x met HDCP 2.2
(3) Filter op benodigde opties > True HD, 4k passthrough, Spotify, etc
(4) Filter op extra opties

Op de eerste 3 vergelijk je in de PW. Dan is het enkel nog zien waar de overeenkomsten en verschillen liggen en welke jou het meeste aanspreken. In dit geval dus de door jou genoemde Denon en Onkyo.

Als de onderdelen van gelijke kwaliteit zijn hoor je maar weinig verschil tussen receivers te horen. Het is immers hoofdzakelijk een digitaal signaal wat je voor je films krijgt aangeleverd (hdmi vanaf tv, blu-rayspeler, mediaspeler of console bijvoorbeeld) dat in de receiver wordt omgevormd tot een analoog signaal voor je speakers. Een verschil in speakers zul je veel meer merken dan een verschil in receivers.

[ Voor 3% gewijzigd door Jorgen op 06-11-2017 16:01 ]

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR
janvanduschoten schreef op maandag 6 november 2017 @ 16:00:
@FeaR , de subwoofer is een passieve, geen actieve. Brengt een actieve sowieso een beter geluid of is dat afhankelijk van de receiver?
Meer dat je een passieve subwoofer op 99,9% van de receivers niet aan kan sluiten. De Denon en de Onkyo die je gekozen hebt gaan die ook niet aan kunnen sturen. Je vergroot je zoektocht aanzienlijk door een nieuwe actieve subwoofer te kopen. Je kan de huidige passieve subwoofer ook actief maken door een losse versterker te plaatsen, maar ik zou geen geld steken in dat soort setjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janvanduschoten

janvanduschoten

Moderator Mobile

Nr. 346

Topicstarter
Ok, dus een actieve subwoofer moet ik er ook bij gaan zoeken, anders klinkt het alsnog niet. Goede tip, bedankt!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 07:18
@janvanduschoten Niet om het een of ander, maar aangezien je een leek bent op audiogebied; weet je zeker dat het een passief exemplaar is, die sub? Er zit dus geen stekker aan, maar wel twee (of 1 dubbeladerig) draadje(s)?

Zou zonde zijn als je een nieuwe sub haalt, omdat je actief en gepoort door elkaar haalt. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janvanduschoten

janvanduschoten

Moderator Mobile

Nr. 346

Topicstarter
LA-384 schreef op maandag 6 november 2017 @ 21:08:
@janvanduschoten Niet om het een of ander, maar aangezien je een leek bent op audiogebied; weet je zeker dat het een passief exemplaar is, die sub? Er zit dus geen stekker aan, maar wel twee (of 1 dubbeladerig) draadje(s)?

Zou zonde zijn als je een nieuwe sub haalt, omdat je actief en gepoort door elkaar haalt. :+
In het kader van check, dubbel check nog even vanmorgen gekeken, er zitten alleen maar 2 audio draden aan, geen voeding. Goed dat je het even vraagt, ik ben inderdaad nog een leek en ben me nog overal aan het inlezen :p

Zou een subwoofer als pricewatch: Yamaha YST-SW012 (Zwart) voldoen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

@janvanduschoten Vaak zijn de goedkopere subwoofers niet veel meer dan "bonkdozen". Nu zijn de user reviews op Tweakers aardig positief over deze subwoofer, evenals de paar reviews die ik op het www kon vinden. In Het Grote Subwoofer Topic kun je waarschijnlijk gerichter advies over een subwoofer vinden/vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janvanduschoten

janvanduschoten

Moderator Mobile

Nr. 346

Topicstarter
Jorgen schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 11:11:
@janvanduschoten Vaak zijn de goedkopere subwoofers niet veel meer dan "bonkdozen". Nu zijn de user reviews op Tweakers aardig positief over deze subwoofer, evenals de paar reviews die ik op het www kon vinden. In Het Grote Subwoofer Topic kun je waarschijnlijk gerichter advies over een subwoofer vinden/vragen.
Ah, dat topic had ik nog niet gevonden, bedankt!
Ik zag dat de reviews positief waren over deze subwoofer, vandaar dat hij me opviel. Nu zag ik ook dat ik hem zelf steeds aan/uit zou moeten zetten en dat vind ik niet echt handig. Ik ga me wat verder verdiepen in de subwoofers :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 08:24

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Tommie12 schreef op maandag 6 november 2017 @ 12:40:
Beide zijn gewoon goede modellen.
4K upscaling is totaal onbelangrijk. Dat doet je TV wel.
4K passthrough is véél belangrijker.

Qua geluid zal je het verschil niet kunnen horen, de akoestische kwaliteiten van de ruimt, de luidsprekers en hun positie zijn vele malen belangrijker.
Absoluut mee oneens. Er is wel degelijk verschil. qua geluid. Zelfs met dezelfde receiver in verschillende klassen hoor je nog verschil. Zo heb ik de Denon 2300 naast de 3300 gehoord en hier zat we degelijk een verschil in. De 3300 klonk gewoon voller, krachtiger (zelfde speakerset). Zeer blij dat wij uiteindelijk voor het grotere broertje gegaan zijn.

Professioneel Heftruck Syndroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Dat kan dan natuurlijk ook aan het verschil in vermogen liggen. "Harder" klinkt voor het menselijk oor ook vaak "mooier".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR
Jorgen schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 11:20:
Dat kan dan natuurlijk ook aan het verschil in vermogen liggen. "Harder" klinkt voor het menselijk oor ook vaak "mooier".
Verschil in vermogen is te verwaarlozen. Daarbij ga je die verschillen pas merken op de max van de apparaten en ik geloof niet dat er ook maar iemand is die dat doet. Waarbij de verschillen in vermogen zo weinig meer output opleveren dat het hoorbare ook al zeer twijfelachtig is. Ik gooi het dan eerder op akoestiek, dan wel instellingen in het apparaat dan wel het willen horen als men verschillen claimt te horen. Maar goed, die discussie ga je nooit uitkomen. Het scheelt voor de portemonnee alleen wel aanzienlijk in welk kamp je je bevindt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

@FeaR Eens.
Had beter kunnen zeggen dat volume, instellingen, akoestiek enz. allen van invloed kunnen zijn.

[ Voor 78% gewijzigd door Jorgen op 07-11-2017 12:32 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 07:18
Over aan en uit van de subwoofer. Mocht je niet zo vrij zijn in de plaatsing (wat een sub overigens tekort zou doen), dan is een master slave stekkerdoos icm de receiver nog te overwegen. Receiver aan - > sub aan, receiver uit - > sub uit. Ik heb een dergelijke constructie en werkt perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janvanduschoten

janvanduschoten

Moderator Mobile

Nr. 346

Topicstarter
Ik begrijp dat de receiver (ik neig naar de Denon) de passieve subwoofer niet aan zou kunnen sturen. De set speakers die ik zou gaan gebruiken komen van m'n oude pricewatch: Sony DAV-DZ230 , met passieve subwoofer.
Komt er dan dus helemaal geen geluid uit de subwoofer of wordt hij dan niet juist aangestuurd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daniel36
  • Registratie: December 2009
  • Nu online

Daniel36

vernieuwde formule

Jorgen schreef op maandag 6 november 2017 @ 16:01:
@janvanduschoten

Bij het uitkiezen van een receiver houd je de volgende stappen aan:

(1) Bepaal het aantal benodigde speakerkanalen > bijv. minimaal 5.1 en hoger
(2) Bepaal het minimaal aantal benodigde HDMI-aansluitingen + 1 (of meer); minimaal HDMI 2.x met HDCP 2.2
(3) Filter op benodigde opties > True HD, 4k passthrough, Spotify, etc
(4) Filter op extra opties

Op de eerste 3 vergelijk je in de PW. Dan is het enkel nog zien waar de overeenkomsten en verschillen liggen en welke jou het meeste aanspreken. In dit geval dus de door jou genoemde Denon en Onkyo.

Als de onderdelen van gelijke kwaliteit zijn hoor je maar weinig verschil tussen receivers te horen. Het is immers hoofdzakelijk een digitaal signaal wat je voor je films krijgt aangeleverd (hdmi vanaf tv, blu-rayspeler, mediaspeler of console bijvoorbeeld) dat in de receiver wordt omgevormd tot een analoog signaal voor je speakers. Een verschil in speakers zul je veel meer merken dan een verschil in receivers.
eh, mis je de optie budget nou of heb je een ongelimiteerd budget hiervoor?
O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
janvanduschoten schreef op woensdag 8 november 2017 @ 10:43:
Ik begrijp dat de receiver (ik neig naar de Denon) de passieve subwoofer niet aan zou kunnen sturen. De set speakers die ik zou gaan gebruiken komen van m'n oude pricewatch: Sony DAV-DZ230 , met passieve subwoofer.
Komt er dan dus helemaal geen geluid uit de subwoofer of wordt hij dan niet juist aangestuurd?
De "gekozen" Denon (en 99,9% van alle receivers) heeft een Subwoofer Pre-Out, oftewel een aansluiting die alleen signaal naar de subwoofer stuurt. Normaal heeft een subwoofer een eigen ingebouwde versterker waardoor alleen signaal vanaf de receiver voldoende is. De passieve subwoofer kan je dus niet op de Denon aansluiten, de connecties komen niet overeen. De subwoofer heeft twee aderig draad en de receiver een mono RCA. Natuurlijk kan je de subwoofer van de Sony op bijvoorbeeld de Rear Left van de Denon aansluiten, maar dan komt er niet het juiste geluid uit de subwoofer. Dus het is beide: er zal geen geluid uit de subwoofer komen en hij wordt niet goed aangestuurd. De subwoofer heeft op het subwoofer-kanaal vermogen nodig en dat gaat de Denon (en nog haast elke receiver) niet kunnen leveren.

Als je de subwoofer wilt gebruiken moet je een receiver nemen die een passieve subwoofer aan kan sturen. Dan kom je bijvoorbeeld uit op een VSX-S520 van Pioneer. Echter heb je met die eis niet bijster veel keuze.

[ Voor 4% gewijzigd door FeaR op 08-11-2017 11:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Daniel36 schreef op woensdag 8 november 2017 @ 10:57:
[...]

eh, mis je de optie budget nou of heb je een ongelimiteerd budget hiervoor?
O-)
Haha, ik ben ervan uitgegaan dat budget vanzelfsprekend meeweegt. 😊

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janvanduschoten

janvanduschoten

Moderator Mobile

Nr. 346

Topicstarter
FeaR schreef op woensdag 8 november 2017 @ 11:29:
[...]

De "gekozen" Denon (en 99,9% van alle receivers) heeft een Subwoofer Pre-Out, oftewel een aansluiting die alleen signaal naar de subwoofer stuurt. Normaal heeft een subwoofer een eigen ingebouwde versterker waardoor alleen signaal vanaf de receiver voldoende is. De passieve subwoofer kan je dus niet op de Denon aansluiten, de connecties komen niet overeen. De subwoofer heeft twee aderig draad en de receiver een mono RCA. Natuurlijk kan je de subwoofer van de Sony op bijvoorbeeld de Rear Left van de Denon aansluiten, maar dan komt er niet het juiste geluid uit de subwoofer. Dus het is beide: er zal geen geluid uit de subwoofer komen en hij wordt niet goed aangestuurd. De subwoofer heeft op het subwoofer-kanaal vermogen nodig en dat gaat de Denon (en nog haast elke receiver) niet kunnen leveren.

Als je de subwoofer wilt gebruiken moet je een receiver nemen die een passieve subwoofer aan kan sturen. Dan kom je bijvoorbeeld uit op een VSX-S520 van Pioneer. Echter heb je met die eis niet bijster veel keuze.
Een andere receiver kopen voor deze subwoofer is niet interessant, dan koop ik liever een actieve subwoofer. Bedankt voor je uitleg,geen idee hoe dat zat.
Ik was ook aan het kijken naar complete systemen met speakers / subwoofer, maar ik denk dat ik toch ga voor een losse receiver en actieve subwoofer en dan eerst een luisteren hoe het klinkt met de huidige speakers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janvanduschoten

janvanduschoten

Moderator Mobile

Nr. 346

Topicstarter
Bedankt voor alle tips en het leesvoer, weer veel geleerd :Y.
Ik heb de pricewatch: Denon AVR-X1300W en als subwoofer de pricewatch: Yamaha YST-SW012 (Zwart) aangeschaft.

Nu zie ik dat op de bestaande Sony speakers een impedantie staat van 3 Ohm

Spec sheet Sony

en nu zie ik bij de specs op de Denon site het volgende
Uitgangsvermogen (8 ohm, 20 Hz - 20 kHz, 0.08% 2ch Drive)
80 W

Uitgangsvermogen (8 Ω/ohm, 20 Hz – 20 kHz, 0,08 % T.H.D.)
-

Uitgangsvermogen (6 ohm, 1 kHz, 0.7% 2ch Drive)
120 W

Uitgangsvermogen (6 ohm, 1 kHz, 1% 1ch Drive)
145 W
Ik had al even de [FAQ] Audio gelezen maar kan niet achterhalen wat deze combinatie nu gaat doen als ik het aan zou sluiten. Gaat er dan iets stuk of werkt het gewoon?

[edit] ik zie achterop, onder de speakeraansluitingen staan; impedance 4-16 Ohm

[ Voor 3% gewijzigd door janvanduschoten op 10-11-2017 15:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Behalve met zeer exotische speakers of versterkers/receivers zeggen Ohm en Watt eigenlijk maar zeer weinig. Het meeste past prima op elkaar. Ik vermoed dat Denon en Yamaha - beide mainstreammerken - dan ook prima op elkaar zullen werken.

Er zijn hier kenners op het forum die het je precies uit kunnen leggen, maar waarschijnlijk komt het neer op bovenstaande. :)

Zie bijvoordeeld deze reactie in een ander topic: LA-384 in "AV/Receiver geschikt voor 4Ohm speakers"

[ Voor 15% gewijzigd door Jorgen op 10-11-2017 17:53 ]

Pagina: 1