Knopen doorhakken, eerste PC-Build

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JDdeV1992
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 20-09 00:29
In augustus dit jaar ben ik actief gaan nadenken over het samenstellen van een PC. Destijds heb ik besloten de nieuwe Coffee Lake processors van Intel af te wachten. Inmiddels merk ik wat veel van jullie destijds al zeiden, in de hardware wereld ligt er altijd wel een nieuw stukje hardware om de hoek te wachten. Om deze reden besloten nu knopen door te hakken en aan mijn eerste build te starten. Hier mijn lijst:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-8700K Boxed€ 385,-€ 385,-
1Asus ROG Maximus X Hero€ 293,50€ 293,50
1Asus ROG-STRIX-GTX1080TI-O11G-GAMING€ 853,-€ 853,-
1Phanteks Enthoo Luxe Tempered Glass Zwart€ 152,-€ 152,-
1NZXT Kraken X62 (met AM4 support)€ 155,-€ 155,-
1Corsair Gaming K95 RGB Platinum Cherry MX Brown (Qwerty US)€ 174,-€ 174,-
1Corsair Gaming Glaive RGB Mouse Zwart€ 64,90€ 64,90
1Corsair Vengeance RGB CMR16GX4M2C3200C16€ 226,25€ 226,25
1Corsair RM650x Zwart€ 100,95€ 100,95
1Samsung 850 EVO 1TB€ 326,49€ 326,49
1Samsung 960 EVO 1TB€ 447,49€ 447,49
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 3.178,58

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?

Na jarenlang gamen op de PS4 keer ik terug tot het walhalla dat PC-gamen heet. De PC zal hoofdzakelijk dan ook gebruikt worden voor het spelen van games. Ik ben geen pro-gamer maar wil voor mijzelf de beste ervaring creëren. Daarom heb ik besloten voor een 3440x1440 ultrawide monitor te gaan.

Ik speel zelf zeer gevarieerde game genres, dit kan dan ook uit één lopen van World of Warcraft tot Triple A titles zoals The Witcher, Assasins Creed en Battlefield. Afijn duidelijk moge wezen dat welke title ik deze PC ook voor zijn kiezen gooi, er mag geen problematiek ontstaan om altijd de hoogste settings te kunnen gebruiken.

Naast gamen wil ik mij ook gaan verdiepen in het streamen en recorden van games. Ook ben ik van plan om een oude hobby fotografie weer op te gaan pakken. Het is dus fijn als het systeem geen moeite heeft met programma`s als Adobe Premiere, Adobe Photoshop et cetera.

Wat mag het systeem gaan kosten?

Voor mijn huidig samengestelde lijst kom ik rond de €3.000,- euro uit voor enkel de basiscomponenten. Echter mis ik nog extra fans, maar daarover straks meer. Randapparatuur die ik nu heb vervang ik graag en zijn daarom ook toegevoegd aan mijn wensenlijst. Over eventuele boksen, headset en scherm heb ik nog een aantal vragen die ik later in mijn post heb toegevoegd. Overigens vind ik "looks" zeker niet onbelangrijk, dit zal dan ook terug te zien zijn in mijn lijst.

Anyway, inclusief alle randapparatuur e.d. hoop ik rond de €4.500 klaar te kunnen zijn.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?

Alles mag vervangen worden. Mijn huidige systeem zal ik verkopen aan een vriend die er nog slechter aan toe is.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?

Alles.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?

Intel, NVidia. Wil ook een G-Sync monitor aanschaffen.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?

Ruimte is er voldoende, een stil en zuinig systeem is altijd fijn! Verder wil ik het zo min mogelijk een merk festival laten zijn. Looks matter.

Ga je overklokken?

Het is voor mij de eerste keer dat ik volledig zelf een systeem ga bouwen. Ik heb begrepen dat overklokken niet heel lastig is. Overklokken wil ik dus zeker gaan doen.

Wat verwacht je van ons?

Ik heb een aantal vragen waarvan ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen.

Ik heb nog geen extra fans, hoeveel is aan te raden in een dergelijk systeem en welke fans zouden dan het beste bij mijn build passen?

Heeft iemand ervaring met het gekozen RAM-setje, en is 32GB aan te raden met mijn wensen?

Ik lees verhalen over de stugge kabels van de Corsair RM voedingen, is een Seasonic variant aan te raden boven mijn huidig gekozen RM voeding?

Een goede monitor is één van de redenen dat ik mijn build heb uitgesteld. Met het uitstel van de PG35VQ en X35 heb ik besloten andere opties na te gaan. Inmiddels is de Alienware AW3418DW in verschillende landen uit maar laat Nederland nog even op zich wachten. Hoe zit het met het bestellen van deze monitor in bijvoorbeeld Duitsland? Heeft iemand ervaringen hiermee? Blijft productgarantie geldig en kan je met problemen dan ook bij Dell Nederland terecht?

Tevens ben ik op zoek naar een goede speakerset voor een lekker game ervaring en een gaming headset. Zelf dacht ik aan het volgende:

#ProductPrijsSubtotaal
1Turtle Beach Elite Pro€ 189,99€ 189,99
1Creative Sound BlasterX Katana€ 239,-€ 239,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 428,99

Wellicht hebben jullie nog andere en vooral betere opties?

Ik hoop op veel feedback van een ieder zodat mijn zenuwen van het bouwen van mijn eerste build wegebben en ik zekerder wordt van mijn gekozen samenstelling. Alvast bedankt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-09 20:15

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Paar vraagjes:
- Waarom Intel en geen AMD Ryzen? (Een 1800X doet het best leuk met dat budget)
- Waarom 2 SSD's? Ik zou gaan voor 1 (de 960) en verder gewoon een 5T HDD er in hangen.
- 32G moet je een aardig eind mee kunnen komen, zet er wel 2x16G zodat je nog 2 slots vrij hebt (of ga meteen all-the-way en knal er 64G in, hoewel dat met de huidige geheugenprijzen ehm, niet echt leuk is)
- Qua monitor, ga je d'r maar 1 kopen? Waarom geen 3? (Ik vind de beleving op 3 schermen serieus fijner dan op 1 of 2.)
- Qua speakerset, ik ben daar ook naar aan het kijken maar wil juist voor een kleine huiskamerset gaan. Mijn systeem hangt nu ook aan een (bejaarde) stereo met 2 bookshelf speakers, dat mag iets kleiner en ik wil SPDIF (optisch). Lijkt me prettiger dan een gaming setje speakers. Maar het kan zijn dat ik nog een keer overstag ga en toch voor zo'n setje ga.
- Denk aan je casefans. Ik vond die van Phanteks niet echt geweldig en met een window zijn zwarte fans nogal saaaaaai. Dus heb ik d'r Corsair HD140's in gestopt. (Plus mijn CPU cooler voorzien van HD120's)

Dat is het wel ff. :)

EDIT:
Is er een specifieke reden dat je kiest voor een Cherry MX Brown? Is het je eerste mechanische toetsenbord? Anders is het misschien interessant ook eens naar Red te kijken.

[ Voor 7% gewijzigd door unezra op 05-11-2017 16:37 ]

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat vind TS van het volgende:

Intel:

#ProductPrijsSubtotaal
1MSI Z370 Gaming M5€ 191,30€ 191,30
1MSI GeForce GTX 1080 Ti Gaming X 11G€ 799,89€ 799,89
1NZXT H440 New Edition Zwart/Rood€ 112,38€ 112,38
1Corsair Vengeance LED CMU16GX4M2C3000C15R€ 159,90€ 159,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.230,91

AMD:

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 7 1700X Boxed zonder koeler€ 324,95€ 324,95
1MSI X370 SLI Plus€ 132,-€ 132,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.111,56

Monitor:

#ProductPrijsSubtotaal
3Acer Predator XB271HU (IPS) Rood, Zwart€ 749,-€ 2.247,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.247,-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDdeV1992
unezra schreef op zondag 5 november 2017 @ 16:23:
Paar vraagjes:
- Waarom Intel en geen AMD Ryzen? (Een 1800X doet het best leuk met dat budget)
- Waarom 2 SSD's? Ik zou gaan voor 1 (de 960) en verder gewoon een 5T HDD er in hangen.
- 32G moet je een aardig eind mee kunnen komen, zet er wel 2x16G zodat je nog 2 slots vrij hebt (of ga meteen all-the-way en knal er 64G in, hoewel dat met de huidige geheugenprijzen ehm, niet echt leuk is)
- Qua monitor, ga je d'r maar 1 kopen? Waarom geen 3? (Ik vind de beleving op 3 schermen serieus fijner dan op 1 of 2.)
- Qua speakerset, ik ben daar ook naar aan het kijken maar wil juist voor een kleine huiskamerset gaan. Mijn systeem hangt nu ook aan een (bejaarde) stereo met 2 bookshelf speakers, dat mag iets kleiner en ik wil SPDIF (optisch). Lijkt me prettiger dan een gaming setje speakers. Maar het kan zijn dat ik nog een keer overstag ga en toch voor zo'n setje ga.
- Denk aan je casefans. Ik vond die van Phanteks niet echt geweldig en met een window zijn zwarte fans nogal saaaaaai. Dus heb ik d'r Corsair HD140's in gestopt. (Plus mijn CPU cooler voorzien van HD120's)

Dat is het wel ff. :)

EDIT:
Is er een specifieke reden dat je kiest voor een Cherry MX Brown? Is het je eerste mechanische toetsenbord? Anders is het misschien interessant ook eens naar Red te kijken.
@unezra Bedankt voor je snelle reactie, word zeker gewaardeerd! Ik heb uit het verleden enkel ervaring met Intel en die is altijd goed geweest. Ik zie waarom Ryzen interessant is, echter heb ik toch besloten voor Intel te gaan na het lezen van veel reviews. Het hoofddoel van het systeem is en blijft gamen, Intel zingt op dit gebied voor als nog de boventoon op dit vlak.

De keuze voor twee SSD`s is gemaakt op basis van mijn budget. Voor massa opslag voor de fotobewerking zal ik externe HDD`s gebruiken. Ik wil de PC zo stil als het kan laten functioneren, een SSD kent geen draaiende onderdelen wat hier aan bijdraagd. Ik snap dat dit uiteraard niet de beste bang for buck keuze is.

Wat betreft het RAM geheugen vind ik 64GB op dit moment echt even te gek qua prijs. Wel even gekeken naar 32GB, en zou dan inderdaad voor 2x16 gaan. Ook omdat ik gehoord heb dat bij sommige sets 4x8 problemen ontstaan met het overklokken van het geheugen. Is Corsair RAM dan een goede keus of is G-Skill Trident toch beduidend beter in jouw opinie?

Een monitor set-up met drie schermen heb ik nog niet overwogen. Als down-side zie ik dan wel de bezels die zichtbaar zijn bij een dergelijke set-up. Een curved monitor, heb ik vooral gekozen omdat ik het er mooi vind ogen. Meerdere schermen ogen in mijn optiek vaak snel rommelig. Waarom prefereer jij 2/3 schermen in plaats van 1 ultrawide monitor? Heb jij ook ervaring met in het buitenland bestellen e.d.?

Met betrekking tot de fans ben ik even nieuwsgierig wat de juiste setting zal zijn. Zelf zie ik het volgende veel voorbij komen: 2 aan de voorkant voor intake, 1 achter voor exhaust. Zou ik op de Kraken Cooler de HD140 ook kunnen aansluiten als ik deze dan boven in de kast implementeer? Vind die HD140 zeker mooie fans! Thnx voor de tip en ik voeg ze toe!

Welke speaker zou jij op dit moment aanraden? Vind persoonlijk een soundbar erg mooi ogen en hoor goede verhalen over de geluidsproductie van de Katana. Echter sta ik op dit vlak volledig open voor suggesties.

Het keyboard zal mijn eerste mechanische keyboard zijn. Ik hoor veelal dat de MX Brown keys een goede middenmood zijn voor gamen en overige werkzaamheden. Wat is het voordeel van de MX Red keys?

Bedankt voor je input en ik wacht je reactie af! O-)
Verwijderd schreef op zondag 5 november 2017 @ 16:44:
Wat vind TS van het volgende:

Intel:

#ProductPrijsSubtotaal
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.230,91

AMD:

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 7 1700X Boxed zonder koeler€ 324,95€ 324,95
1MSI X370 SLI Plus€ 132,-€ 132,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.111,56

Monitor:

#ProductPrijsSubtotaal
3Acer Predator XB271HU (IPS) Rood, Zwart€ 749,-€ 2.247,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.247,-
@Verwijderd Ook jij bedankt voor je snelle reactie, fijn om te zien dat er mensen zo snel te hulp schieten!

Beide systemen zijn erg mooi! Echter zoals net al even benoemd begrijp ik veelal dat Intel de boventoon zingt bij gaming, dit zal echt het hoofddoel zijn van het systeem! Ik ben vooral even benieuwd waarom jij voor het specifieke moederbord hebt gekozen bij intel en de videokaart. Persoonlijk zou ik bij 1 SSD voor een M.2 gaan maar dat is natuurlijk zo aan te passen. De gekozen kast is iets minder mijn ding, heb persoonlijk liever een full window als je snapt wat ik bedoel. Het mooie aan mijn case in de topicstart vind ik dat het zowel samenwerkt met de RGB software van asus als van msi dus wat dat betreft zouden de overige componenten een mooie keus zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Shit. Hele reactie getypt, verkeerde knopje. Weg reactie. :(
Ok, poging 2... Dan maar iets compacter.
JDdeV1992 schreef op zondag 5 november 2017 @ 18:43:
[...]
@unezra Bedankt voor je snelle reactie, word zeker gewaardeerd! Ik heb uit het verleden enkel ervaring met Intel en die is altijd goed geweest. Ik zie waarom Ryzen interessant is, echter heb ik toch besloten voor Intel te gaan na het lezen van veel reviews. Het hoofddoel van het systeem is en blijft gamen, Intel zingt op dit gebied voor als nog de boventoon op dit vlak.
Intel en AMD zijn beiden prima volgens mij.
De keuze voor twee SSD`s is gemaakt op basis van mijn budget. Voor massa opslag voor de fotobewerking zal ik externe HDD`s gebruiken. Ik wil de PC zo stil als het kan laten functioneren, een SSD kent geen draaiende onderdelen wat hier aan bijdraagd. Ik snap dat dit uiteraard niet de beste bang for buck keuze is.
Ik moet zeggen dat ik van mijn HDD's heel weinig last heb. Zolang ik ze niet gebruik hoor ik ze eigenlijk niet. Alleen als ik ze gebruik (lezen, schrijven) hoor ik ze wat kraken. Maar goed, kan me voorstellen dat dat storend is. Voor mij was het het iig niet waard om full SSD te gaan.
Wat betreft het RAM geheugen vind ik 64GB op dit moment echt even te gek qua prijs. Wel even gekeken naar 32GB, en zou dan inderdaad voor 2x16 gaan. Ook omdat ik gehoord heb dat bij sommige sets 4x8 problemen ontstaan met het overklokken van het geheugen. Is Corsair RAM dan een goede keus of is G-Skill Trident toch beduidend beter in jouw opinie?
Ik ben gegaan voor Corsair vanwege de geweldige support en dat de RGB samen werkt met mijn mainboard. Support heb ik helaas nodig gehad, de modules komen niet 100% zuiver door memtest86 heen dus moeten alsnog retour. Dan ben je blij dat hun support erg goed is.
Een monitor set-up met drie schermen heb ik nog niet overwogen. Als down-side zie ik dan wel de bezels die zichtbaar zijn bij een dergelijke set-up. Een curved monitor, heb ik vooral gekozen omdat ik het er mooi vind ogen. Meerdere schermen ogen in mijn optiek vaak snel rommelig. Waarom prefereer jij 2/3 schermen in plaats van 1 ultrawide monitor? Heb jij ook ervaring met in het buitenland bestellen e.d.?
Ik vind de bezels niet storend al heb ik wel gekozen voor schermen met kleine bezels.
Deze: pricewatch: Lenovo P27h Zwart

Waarschijnlijk niet de beste game monitoren (geen G-Sync & FreeSync, 60Hz) maar ik vind het heel fijne schermen. Qua rommeligheid vind ik het wel mee vallen. Ik heb een tijdje met een 29" ultra-wide gewerkt, vind dit toch fijner. Dit zit echt om je heen en het schermoppervlak is *enorm*. Voor rij- en racegames is het fantastisch. (Maar ook voor games als OpenTDD is het heerlijk om zo veel oppervlakte te hebben.)

Niet iedere game gaat er overigens even goed mee overweg kunnen. Red Alert 3 krijg je een soort brievenbus effect mee. :(
Met betrekking tot de fans ben ik even nieuwsgierig wat de juiste setting zal zijn. Zelf zie ik het volgende veel voorbij komen: 2 aan de voorkant voor intake, 1 achter voor exhaust. Zou ik op de Kraken Cooler de HD140 ook kunnen aansluiten als ik deze dan boven in de kast implementeer? Vind die HD140 zeker mooie fans! Thnx voor de tip en ik voeg ze toe!
Ik kan even niet zien hoe groot die fans zijn die op je radiator zitten en welke airflow ze hebben. Wellicht zinvol dat even na te vragen bij NZXT. In mijn geval heb ik voor mijn CPU cooler contact opgenomen (via FaceBook) met Scythe, probleem voor gelegd en zij gaven aan dat dit geen probleem was. Meer dan genoeg airflow, genoeg pressure en de juiste maat.

Het is wel een dure optie. Die krengen zijn €30,- per stuk. Maar goed, ik ben er blij mee. :)
Welke speaker zou jij op dit moment aanraden? Vind persoonlijk een soundbar erg mooi ogen en hoor goede verhalen over de geluidsproductie van de Katana. Echter sta ik op dit vlak volledig open voor suggesties.
Ik heb me nog niet echt verdiept in dit soort speakers. Ben echt aan het kijken naar een regulier 2.1 audiosetje. Maar wellicht dat als ik iets goeds tegen kom ik alsnog om ga. Vooralsnog wil ik meerdere inputs en da's vaak bij die PC setjes niet zo. Die hebben 1 input en klaar. Ik wil ook mijn iPod er nog aan kunnen hangen, een aparte koptelefoon-out hebben, etc. (Al ga ik misschien ooit over op bluetooth voor mijn koptelefoon. Scheelt weer een draad.)
Het keyboard zal mijn eerste mechanische keyboard zijn. Ik hoor veelal dat de MX Brown keys een goede middenmood zijn voor gamen en overige werkzaamheden. Wat is het voordeel van de MX Red keys?
Red is "linear", kent niet echt een *click* zoals je dat bij Brown wel hebt.
Voor mij was het ook het eerste mechanische toetsenbord, nog niet op iets anders gewerkt. In ieder geval geen spijt van.

Goed artikel over de diverse Cherry MX Switches:
http://www.keyboardco.com...y-mx-mechanical-switches/

Overigens is mechanisch me *zo* goed bevallen dat ik ook op kantoor nu zo'n toetsenbord heb. Thuis heb ik deze:
pricewatch: Cooler Master Masterkeys Pro S - RGB (Cherry Red)

Op kantoor heb ik de niet-RGB variant. Ik wil niets anders meer. :) (Het maakt overigens wel flink geluid maar persoonlijk vind ik dat geluid erg comfortabel. Het klinkt fijn. Het is wel luider dan andere toetsenborden.)

Zo, iets minder uitgebreid dan ik had getypt maar het staat er ongeveer...
Bedankt voor je input en ik wacht je reactie af! O-)
Graag gedaan weer. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@JDdeV1992

Moederbord ik vooral gekozen om de prijs icm met prima features.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• untflanked
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 19-09 15:39
Om even kort in te haken op fans; Noctua Chromax voor looks en performance. Onbetwist.

Ryzen 7700 | RX 6800 XT | 2x16GB DDR5 | Cooler Master NR200P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

untflanked schreef op zondag 5 november 2017 @ 23:18:
Om even kort in te haken op fans; Noctua Chromax voor looks en performance. Onbetwist.
Dan kun je net zo goed de originele case en CPU fans houden. Qua looks vind ik ze werkelijk niets bijzonders.

Doe mij dan toch maar dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_7_ZVecP4GSAames6XyYsuHqwg4=/fit-in/x800/filters:fill(white)/i/2001624807.png

pricewatch: Corsair HD140 RGB LED High Performance 140mm PWM Fan, 140mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 14:02
Intel i7 is iets duurder dan een 1700X, maar ook iets sneller in games. Dus zolang je niks aan nog twee extra cores hebt, is Intel inderdaad de beste keus.

Je moederbord is vrij duur en het voegt weinig toe. De optie van @Verwijderd heeft ook mijn voorkeur. Asus en MSI zijn allebei topmerken, beide vaak wel iets duurder dan de goedkopere merken.

Waterkoeling zou ik zelf niet doen. Een goede Scythe luchtkoeler is ook stil en ruim voldoende. Je hebt toch al fans in de kast en een bepaalde airflow. De cpu fan helpt die airflow ook en je zult die fan niet boven die van de gpu uit horen komen. Waterkoeling is lastiger, meer onderhoud, maakt ook geluid en is duurder. Wel stoerder, mooier en koeler.
Je wilt ook meteen overclocken, omdat het kan. Ik zou met dit soort topsystemen daar voorlopig niet aan beginnen, ook al kan je dat zeker heel gemakkelijk doen. Je systeem zal elk spel fluitend op ultra draaien. Je hebt dus niks aan een paar procent meer fps. Er zijn wel nadelen, want door overclocken verbruik je meer stroom, ontwikkeld meer warmte, koeling maakt meer geluid, conponenten kunnen eerder falen, systeem wordt minder stabiel (merk je soms later pas). Overclocken gewoon doen als je het leuk vindt, maar dan weet je dat het de komende jaren op zich bij jouw systeem geen nut heeft, slechts nadelig is eigenlijk. Vroeger kon je met goed overclocken je systeem merkbaar sneller maken. Dat is nu niet meer zo en zeker niet bij de high end.

Heb zelf een mooi ultra wide scherm, zie inventaris. Bevalt goed. Kwestie van smaak of je voor drie schermen of voor ultrawide gaat. Persoonlijk vind ik drie schermen minder, want nog meer pixels te renderen (als je vergelijkbare resolutie en dpi neemt) en twee keer een bezel in beeld plus de extra kabels/slordigheid die het meebrengt. Maar nadeel van een enkel scherm is wel dat er minder keus is. Moet er wel bijzeggen dat een heel duur en mooi opgezet triplescreen ook zeker wel mooi kan zijn. En voor werk of een extra scherm naast je gamebeeld, is een dual of triplescreen wel ideaal. Naast de ultrawide kan alsnog ook een klein extra scherm voor dat doel. Gsync (of freesync) is in ieder geval erg mooi inderdaad, dat is een must.

Heb zelf al heel lang een 5.1 set. Logitech Z906. Dat surround bevalt mij het best in games. Vooral voor first-perso voegt dat veel toe. De subwoofer is goed, maar niet top. Over het algemeen een heel goede set voor het geld. Eventueel twee ophangstaanders voor de achterste twee luidsprekers.

De corsairvoeding is prima, kabels zijn stugger misschien, maar geen enkel probleem. Seasonic is echter op dit moment ook favoriet, dus beide opties zijn goed.

Over keyboardswitches. Logitech heeft ondertussen eigen switches voor gamers ontwikkeld. Bevalt mij heel goed, maar heb verder geen ervaring met Cherry eerlijk gezegd. Maar misschien nuttig om dat ook uit te zoeken.

Verder is 1TB 960 EVO ruim voldoende. Mooi klein en via M.2 op het moederbord. Voor meer opslag zou ik eerder een externe harde schijf kopen op het moment dat je 1TB vol hebt ofzo. Eigen keus natuurlijk.

Airflow: om stof te voorkomen wil je overdruk. Dus meer lucht erin dan eruit pompen. Het hangt van de kast af verder. Ik zou het eerst simpel houden en als je later denkt dat er ergens een fan of twee bij moet, dan kan dat alsnog.
Als je videokaart naar buiten blaast is het helemaal simpel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Playa del C. schreef op maandag 6 november 2017 @ 07:28:
Airflow: om stof te voorkomen wil je overdruk. Dus meer lucht erin dan eruit pompen. Het hangt van de kast af verder. Ik zou het eerst simpel houden en als je later denkt dat er ergens een fan of twee bij moet, dan kan dat alsnog.
Als je videokaart naar buiten blaast is het helemaal simpel.
Veel kasten hebben ook stoffilters. Vooralsnog heb ik niet veel kasten gezien die meer intake dan exhaust fans hebben.
Ik snap de theorie, maar in de praktijk zie je juist meer exhaust dan intakefans in kasten. :)

Dat is bij die Phanteks Enthoo Luxe Tempered Glass ook het geval. Ik geloof dat 'ie standaard 2x intake en 1x exchaust of 2x intake, 2x exchaust doet. (Weet het niet meer zeker, ik heb de fans er uit gesloopt.) Tuig je 'm op met op alle plekken behalve de bodem fans, heb je 2x intake, 4x exchaust. Maar net die kast heeft stoffilters. Ik zou me persoonlijk om het stof dus niet zo druk maken. (En anders gooi je d'r 1x per zoveel tijd een busje perslucht doorheen.)

Ik heb overigens dezelfde kast. :) Een van de redenen dat ik de volle bovenkant heb vol gezet met exchaust fans (3 stuks) is dat het qua lichtpatroon veel mooier is. 1 of 2 fans bovenin ziet er niet heel fraai uit, met 3 fans is het een mooi strakke bovenkant van licht. Nu nog een LED strip aan de onderkant en ik ben echt klaar. Da's eigenlijk het enige jammere aan die kast, de ingebouwde LED strips zitten alleen aan de voor en bovenkant. (Maar wel aan 2 kanten, wat wel weer heel fraai is.)

Oh, wil je die LED strips op je mainboard aansluiten, heb je daar dus een extra kabeltje voor nodig. Phanteks levert dat idioot genoeg niet mee.
Dit ding, als ik het goed heb: pricewatch: Phanteks 4-Pin RGB LED Adapterkabel Aura

Die moet ik dus nog eens bestellen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
@unezra De stoffilters zitten alleen bij de bottom- en frontintake. En bij sommige kasten soms ook op andere plekken. Als je onderdruk creëert (dus achter en boven meer uitblazen, dan er voor en onder in komt) dan begint de kast ook lucht via de kieren aan de achterkant en zijkant aan te zuigen.
Het is mogelijk dat dit (tijdelijk, zolang er geen stof in de kast opbouwt) beter koelt hoor, daar zijn de meningen en metingen over verdeeld.
Stof in de kast en op de kieren van de kast krijg je er wel van. Die stof is erg slecht voor de koelers in de kast. De koelvinnen raken verstopt en de bladen worden smerig. Dit zorgt ervoor dat de koeling een stuk minder efficiënt is en daardoor harder gaat werken, meer stroom en geluid gaat maken. De stof op de bladen zelf zorgt ook voor veel extra geluid en minder goede werking.
Bij een goede build, komt er geen stof in de kast. Je hoeft dan de binnenkant nooit te reinigen. Mijn kast is nu bijna een jaar dagelijks in gebruik en van binnen stofvrij. De filters (onder en voor) maak ik elke paar maand schoon (tijdens stofzuigen van de kamer).
Door overdruk blaas je de warmere lucht niet alleen uit de exhaust, maar uit alle kieren en gaten. Daardoor kan er nergens stof in de kast komen en blijft alles automatisch schoon en dus ook efficiënt. Plus je raakt dus nog wat extra warme lucht kwijt. Samen met een goede airflow in de kast (dus geen warmte die ergens blijft hangen) is overdruk naar mijn inzicht de beste oplossing.

Edit: en het is ook niet de bedoeling om alle plekken waar een fan kan zitten er ook één te plaatsen. Het zijn opties zodat iedereen een optimale airflow kan bereiken op verschillende manieren. Alles opvullen en denken dat meer=beter werkt vaak minder goed dan twee taktisch geplaatste fans. Is de meest gemaakte fout om moderne kasten te koelen door beginnelingen. En dat het mooi staat helpt dan niet mee in de besluitvorming.

[ Voor 12% gewijzigd door Playa del C. op 06-11-2017 08:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDdeV1992
Bedankt voor alle reacties, even snel reageren onder werktijd (ik kon het niet laten :o )

@unezra Mooi artikel met duidelijke uitleg over de verschillende Cherry MX switches. Ik ben geen groot typist en begrijp uit het artikel dat MX Brown met name wordt gewaardeerd voor zijn "klik" feel in verband met typen. Cherry MX Red zou dan een mooie keuze zijn voor gaming inderdaad! Al blijft het lastig zeggen op basis van artikelen welke ik het fijnst zou vinden natuurlijk, toch maar even kijken of ik ze ergens in winkels tegen kom hier in de buurt.

Wat betreft de stock fans van de X62 (de Aer P fans) hebben een hogere rotatie snelheid en een hogere airflow als ik de specificaties bekijk van de HD-140 fans. Ik zal even de pricewatch doorspitten of er wellicht andere fans zijn.

@Playa del C. bedankt voor je feedback. Ik verwacht inderdaad de extra cores van de Ryzen CPU (nog niet) te gebruiken. Intel it is dus. Met betrekking tot het moederbord ben ik wel even benieuwd of de MSI Gaming 5 problemen zou kunnen veroorzaken met de VRM hitte bij eventueel overclocken. Dit gezien het feit dat Intel over het algemeen warm word.

Als ik het goed begrijp raad jij overclocken voor een nieuw systeem af tot het moment dat de performance gain opweegt tegen de levensduur van het systeem in zijn totaliteit? Met betrekking tot de koeling van de CPU heb ik inderdaad begrepen dat een AIO niet veel performance gain oplevert. Echter vind ik luchtkoeling er persoonlijk niet uit zien bij een windowed case. Ik hoor ook weinig verhalen over het lekken van dergelijke AIO coolers. Heb jij hier andere ervaringen mee?

Qua fans is voor mij het verhaal nog niet helemaal helder, ik moet me hier even iets beter in gaan verdiepen. Ik meen te hebben begrepen dat een AIO cooler het beste boven in de case kan worden geplaatst, zodat er met de front en back fans een doorstroom door de case kan worden gecreëerd.

Een 5.1 speakerset heb ik overwogen al vraag ik mij wel af of er genoeg ruimte is op mijn bureau om de speakers op de juiste plekken te plaatsen.

Qua scherm prefereer ik toch een enkel ultrawide scherm denk ik. Ben wel even nieuwsgierig naar mensen met ervaringen m.b.t. bestellen in bijvoorbeeld buurlanden als Duitsland. De Acer X34 en de Asus PG348Q lijken mij persoonlijk zonde om op dit moment te bestellen gezien schermen zoals de Alienware AW3418DW die gewoon een hogere native resolutie hebben.

Samenvattend kom ik op dit moment hier op uit waarbij extra fans, beeldscherm, headset en speakers nog ontbreken. Wel ben ik even nieuwsgierig of het echt de moeite waar is om in 32 gb Ram te investeren. Daarnaast nog in dubio over de opslag van het systeem.

#ProductPrijsSubtotaal
1MSI GeForce GTX 1080 Ti Gaming X Trio€ 780,50€ 780,50
1Corsair Vengeance RGB CMR32GX4M2C3200C16€ 427,81€ 427,81
1Samsung 960 EVO 1TB€ 447,49€ 447,49
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 3.205,44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
@JDdeV1992
Weet niet precies wat je wil zeggen over de rotatiesnelheid, maar hoger is niet per definitie beter. Langzaam draaiende fans zijn stiller en als het genoeg airflow oplevert, heeft het geen nut om meer lucht te pompen.

Dat overclocken zou ik niet zo serieus nemen. Als je dit soort systemen koopt, levert overclocken niks op. En inderdaad, als je systeem oud is en een bepaald spel niet meer goed draait, dan is het eventueel nuttig om een overclock te draaien. Ook al is het meestal op dat moment ook al beter om nieuwe hardware te kopen. Het is een persoonlijke mening hoor, genoeg tweakers willen alles eruit persen. Een 8700 en GTX 1080Ti zijn simpelweg zo ontzettend overkill en sterk dat het de moeite en de kosten niet waard is om op overclocken te richten. Er zijn tegenwoordig zelfs steeds meer mensen die wat underclocken of begrenzen om stiller en zuiniger te draaien.

In die lijn is waterkoeling ook vrij onnodig. Waterkoeling ziet er uiteraard mooi uit, maar wie kijkt nou in jouw kast? Dat doe je zelf na de eerste weken ook niet meer (waarschijnlijk), dan wil je gewoon gamen of iets anders doen met je pc. En een mooie cpu-koeler is ook niet lelijk... Waterkoeling is mogelijk, maar het maakt je systeem niet echt beter of zelfs stiller. Goede luchtkoelers zijn ook stil en koel, en verder goedkoper en simpeler te installeren/gebruiken. Zelf weten verder, ik zou het niet snel doen. AIO waterkoelers lekken (vrijwel) nooit als je ze goed gebruikt, dat is het probleem niet inderdaad.

De radiator van de waterkoelingset (AIO) moet zelf uiteraard in een koude luchtstroom staan om goed te kunnen koelen. Door die met een eigen fan aan het frontpaneel te bevestigen, krijgt hij hoe dan ook koude buitenlucht binnen. Aan zijn achterkant pompt hij dan warme lucht en die wil je boven in je kast hebben, waarna het zo snel mogelijk er uit kan en niet langs andere componenten stroomt. Om die redenen kan hij het beste bovenin hangen, zodat de gpu en het moederbord de standaard airflow in de kast kunnen ontvangen.
Het is verder niet zo ingewikkeld hoor. Ik zou in ieder geval voor overdruk gaan en dus op het front één of twee luchtinlaat en dan boven achterin één uitlaat. Bovenkant kan volgens mij open? Als je dat doet heb je wel meer geluid uit de kast, maar door convectie stroomt de lucht dan hoe dan ook goed en heb je in principe achterin niet eens een fan meer nodig.

5.1 set zoals die van logitech heeft een vierkante plek nodig van ongeveer 2x2 tot 3x3 meter. Ik heb een grote slaapkamer (gedeeld met vriendin :S) met een hoek voor de pc. Op het bureau staan uiteraard drie luidsprekers. Twee achter op van die dunne staanders. En de subwoofer kan overal onder het bureau. Kan ook naast de kast zelfs, hij is afgeschermd.

Misschien mis ik iets, maar die Asus PG348Q en de Acer X34 zijn allebei 3440x1440. Net als die nieuwe schermen van Alienware. Dus die zijn native gelijk. Enige verschil is de maximale verversing van 120 Hz t.o.v. de 100 Hz. De nieuwe ASUS ROG Swift PG35VQ moet nog komen, maar die is vergelijkbaar maar heeft 200 Hz en een VA-paneel (wat minder is dan IPS van het oude scherm). Er verandert de komende maanden nog weinig op het gebied van ultrawide 3440x1440 gsync schermen. Als je toch wil wachten op wat er eventueel komt, kun je tijdelijk een oud scherm gebruiken natuurlijk. Ben het wel met je eens dat de aankoop van zo'n duur scherm wel goed moet zijn. Mijn Asus ben ik in ieder geval heel blij mee, heb hem nu bijna een jaar :)

32 GB is de moeite waard voor dit systeem. Normaal is 16 GB aanbevolen, maar jouw systeem gaat nog wel even mee en kost toch al heel veel. Voor die 200 euro meer of minder, zou ik meteen 32 GB doen. Je zult het nu nog zelden nodig hebben, maar komende tijd wel steeds meer. Als je nu 16 GB koopt, krijg je later 4x8 GB als je wil upgraden. Dan heb ik liever meteen 2x16 GB.

Je opslag blijf ik vreemd vinden. 1 TB heb je echt niet zomaar vol. Voor mijn gevoel gooi je op deze manier 325 euro weg eigenlijk. Ik zou die 850 weglaten en dan over een jaar kijken hoe het gaat en eventueel opslag bijkopen naar wens.
Ander optie is om een 500 GB EVO te doen met een 2+ TB HDD. De HDD hoor je alleen als er dataverkeer is op die schijf. Maar kun je anders uitleggen waarom je precies voor 2 dikke 1 TB SSD's wil gaan?

Waterkoeling naar luchtkoeling (Scythe Mugen 5) en de 850 EVO eruit bespaart al 450 euro, zonder dat je iets merkt van prestaties of andere dingen. Dus je moet je wel afvragen waarom je die dingen wel zou willen en of dat het geld waard is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDdeV1992
@Playa del C. Mijn opmerking m.b.t. fans moet je mij vergeven dit is totale onwetendheid 8)7. Na verloop van tijd zal ik zeker minder naar de kast kijken. Toch zou je dan ook kunnen stellen dat een windowed case volledig overbodig is, aangezien een luchtkoeler voor het oog (blijft natuurlijk smaak) minder mooi is.

Ik de 850 EVO vervangen voor de volgende HDD. Ben wel nieuwsgierig of ik dan voor fotobewerking en renderen veel snelheid verlies. Aangezien de opslag hiervan dan op de HDD zal gebeuren.

#ProductPrijsSubtotaal
1Seagate Barracuda, 3TB€ 87,24€ 87,24
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 87,24

De Acer X34 en Asus PG348Q zijn zeker 3440x1440 en IPS daar mis je niks. Echter is de Alienware AW3418DW native 100 HZ en overclockbaar tot 120HZ. Daar waar ik bij de andere twee schermen 60 HZ native zou krijgen en 100 HZ overclock. Dit gecombineerd met het feit dat er redelijk veel klachten m.b.t. scanlines zijn bij de X34 en PG348Q maakt mij wat huiverig. Bovendien is de introductieprijs van de AW3418DW gelijk aan de huidige prijs van deze twee schermen. Kan het natuurlijk mis hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
@JDdeV1992 Ik heb dan zelf ook geen window in mijn kast. Zo is hij stiller en heb ik geen last van knipperlichten vanuit de kast.
Window mag zeker, maar ik zou de hardware niet uitzoeken om het mooier te maken achter een window als dat ten koste gaat van de kwaliteit of zoals nu de keuze voor de koeling beperkt.

Die schermen zijn inderdaad 60 Hz met oc naar 100 Hz. Maar 60 Hz, dat noem je niet native in dit geval. Die schermen kunnen allemaal zonder problemen de 100 Hz draaien. Die van mij staat standaard op 100 Hz. Er zijn op die panelen scanlines zichtbaar, maar tijdens gamen zie je dat totaal niet. In windows soms als je er op let en dan alleen in de bovenhoeken.
Ik zou het ook graag perfect zien, maar ik kan je uit ervaring zeggen dat het alsnog het beste is wat je nu kan krijgen. Die Alienware is vast ook goed, maar die is niet IPS en die 20 Hz meer zie je (vrijwel) niet. En je weet niet wat voor kinderziektes die dan weer heeft. Lastige keuze wel op dit moment. Je kan de Asus bijv. ook doorverkopen als je later echt een nieuwer scherm wil. Dan kun je wel op 3440x1440 beginnen met gamen en dan daarna rustig kijken naar nieuwe opties zodra ze eindelijk beschikbaar komen.

[ Voor 3% gewijzigd door Playa del C. op 06-11-2017 16:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDdeV1992
@Playa del C. Helder antwoord. Echter vind ik looks wel degelijk belangrijk. Vandaar ook de window en de bereidheid tot investeren in een goed uiterlijk van de totale build.

De Alienware AW3418DW is wel degelijk een IPS scherm, volg deze link voor meer info over het scherm.

Ik ben wel even nieuwsgierig naar het nut van een eventueel tweede SSD. Ik heb altijd begrepen dat een SSD bijdraagd wanneer er zaken zoals fotobewerking worden uitgevoerd en opgeslagen op de PC. Is dit een mis opvatting van mijn kant?

Met een HDD kom ik voorlopig op het volgende lijstje uit:

#ProductPrijsSubtotaal
1MSI GeForce GTX 1080 Ti Gaming X Trio€ 783,-€ 783,-
1Seagate Barracuda, 3TB€ 86,95€ 86,95
1Corsair Vengeance RGB CMR32GX4M2C3200C16€ 429,67€ 429,67
1Corsair RM650x Zwart€ 101,15€ 101,15
1Samsung 960 EVO 1TB€ 446,38€ 446,38
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.730,45

Hierbij loop ik nog tegen een aantal punten aan. De videokaart heeft bij de fans led lichten die enkel rood kunnen zijn. Dit vind ik persoonlijk jammer en beperkt in mij ogen het gebruik van de RGB verlichting op de andere onderdelen, aangezien je weinig keuze over houdt dan rood.

Daarnaast ben ik nog even nieuwsgierig naar de fan placement in combinatie met de gekozen kast. Hoe zouden jullie de radiator van de X62 plaatsen en welke overige fans zouden jullie nog plaatsen en waar?

Met betrekking tot de randapparatuur kom zit ik aan het volgende te denken:

#ProductPrijsSubtotaal
1Logitech G933 Zwart€ 149,-€ 149,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 626,90

Ook nog wel even nieuwsgierig hoe jullie een soortgelijke build in een black and white variant zouden steken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
Lijkt wel alsof ik hier alleen reageer :S

@JDdeV1992

- Looks vind ik ook belangrijk, maar ik bedoel dat het niet de functie moet beïnvloeden. Als je door alleen de looks al geen luchtkoeling wil, dan beperk je zo wel de keuzes en opties. Maar is je eigen keus, dus met alle respect, zelf weten natuurlijk. En als het voor jou een duidelijke keuze is, dan wordt het inderdaad waterkoeling. Is ook mooi en stoer.

- Dat scherm zou dan best eens hetzelfde paneel als de oude Asus en Acer kunnen hebben ... Maar is inderdaad verder een IPS of ander degelijk type paneel. Prima scherm verder hoor! Maar zover ik weet nog niet beschikbaar, dus aan jou de keus om erop te wachten, enz. Snap nog steeds wel dat je wil wachten hoor, zo'n scherm is belangrijk. Maar een Asus ROG Swift doet er weinig tot niks voor onder (die 20 Hz) voor als je niet kan wachten.

- SSD is zeker goed voor de snelheid van fotobewerking. Maar alle media waar je actief mee werkt, kun je toch tijdelijk op je enorme SSD zetten? Daar hoef je niet twee voor. De tweede is nu 3TB en veel goedkoper. Die kun je dan gebruiken als archief. Met goed plannen is dat geen probleem. Als jij echter denkt dat je het nodig hebt, dan kun je natuurlijk nog een 300 euro meer spenderen aan een goede tweede SSD. Ik zou het niet doen in ieder geval, dat is wel heel erg gemakkelijk geld gooien zeg maar.

- Die LED van MSI videokaarten is inderdaad een bekend punt. Weet zo niet of MSI wel RGB verlichting op andere videokaarten heeft. Verlichting kan natuurlijk ook uit en dan kun je zelf een custom LED aanbrengen. Als je die looks en die RGB dus echt anders wil, dan kun je uiteraard voor een ander merk gaan. ASUS, Gigabyte, enz. hebben volgens mij genoeg vergelijkbare kaarten met RGB LEDs.

- Fan placement:
Front: Top: X62 radiator. Bottom: 1x fan intake (als je het front wil vullen is 2x ook mogelijk).
Back: Top 1x Exhaust fan.
Die radiator blaast de warme lucht boven in de kast ook in, dus overdruk krijg je toch al. En de lucht gaat op deze manier prima van voor naar bovenachter, meer is er niet nodig.

Beter dan dit kun je het niet krijgen. Koelers van de zijkant heef jouw videokaart totaal niet nodig (en kan ook niet in deze kast) en helpt verder ook weinig in de praktijk. Meer fans kun je niet echt kwijt ook. Ik zou de kast verder zo dicht mogelijk houden i.v.m. geluid, stof en een strakke airflow door de kast.

- Black en White: dat heeft MSI dan weer heel mooi met de Krait serie moederborden. Er is genoeg 'zwart' geheugen te vinden en dat staat dan dus heel mooi op de Z370 Krait bord. Check wel even de verschillen tussen Krait en de M5. Maar lijkt mij zo geen probleem. Mocht je toevallig een zwart moederbord willen dan is er de Carbon serie (heb ik ook). Die is verder gelijk, maar dus zwart.
Ik zie eigenlijk geen verschillen, wel een stuk lagere prijs voor de Krait. Belangrijk nog: de M5 heeft een Killer netwerkcontroller en daar ben ik niet zo fan van (en internet ook niet). De Krait heeft een Intel netwerkcontroller die het perfect doet en waar geen storende gaming functies bij zitten.
M5 heeft denk ik een LED debug screen (voor als je pc niet goed boot) en dat heeft een Krait of Carbon niet.

Randapparatuur

- Toetsenbord heeft wel een weekje nodig om aan te wennen, dus misschien met dat soort prijzen wel even in een mediamarkt voelen hoe het voor jou is. Prima ding verder.

- Met bijpassende muis uiteraard.

- Prima headset

- Die soundbar+woofer lijkt mij helemaal niks. Ik denk dat je gewoon een vol geluid wil vanuit de richting van het scherm. Dan zal het prima voldoen, maar voor hetzelfde geld heb je iets als de Z906 5.1 set die veel meer biedt voor een gamer. Betere subwoofer en het surround effect in games. Dat laatste heeft een flinke meerwaarde. De ingebouwde geluidskaart heb je (denk ik) niet nodig. Onboard sound is op dit moment ruim voldoende. Eigen keus verder, het is een ander soort apparaat voor geluid dan een 5.1 set. Wel strak en RGB verlicht, enz.

Ik denk dat je zo ondertussen wel genoeg feedback hebt. Uiteindelijk eigen keuzes maken natuurlijk, het is jouw droom-pc (en jouw geld). Hoe dan ook zie ik dat je hier veel plezier aan gaat beleven, stijlvol en high-end!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Playa del C. schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 22:32:
Lijkt wel alsof ik hier alleen reageer :S
Nah. :)
- Fan placement:
Front: Top: X62 radiator. Bottom: 1x fan intake (als je het front wil vullen is 2x ook mogelijk).
Back: Top 1x Exhaust fan.
Die radiator blaast de warme lucht boven in de kast ook in, dus overdruk krijg je toch al. En de lucht gaat op deze manier prima van voor naar bovenachter, meer is er niet nodig.
Die kast kan sowieso 2x14cm (of 1x20cm) front, 3x 14cm top en 1x 14cm rear hebben. Ik dacht dat er ook nog mogelijkheden waren om onderin fans te plaatsen.

Afbeeldingslocatie: http://www.phanteks.com/images/product/Enthoo-Luxe-TG/specs.jpg

Wat ik niet snap is hoe je met een radiator boven met volle fans, overdruk krijgt. :) Lijkt me niet dat je de fans daar op naar boven (buiten) laat blazen. Alleen met een radiator onderin de kast kan dat maar dan heb je wel weer het nadeel dat je warme lucht je kast in blaast. (Over de radiator heen.)

Voorlopig heb ik het dus opgelost met 2x intake front, 1x exchaust rear en 3x exchaust top. Zoals gezegd, dat is echt deels vanwege het lichtpatroon dat zo veel mooier is. Ik zou daar nog aan kunnen tunen door de topfans langzamer te laten draaien dan de intakes, of onderin nog een intakefan te plaatsen zodat ik overdruk krijg maar ik weet niet of het mogelijk is zonder radiator bottom fans te plaatsen.

Verder wel met je eens, luchtkoeling is prima en met een beetje toffe cpu koeler is dat best mooi. Aan de andere kant, ik snap ook wel dat zo'n klein koelblok op je CPU met een radiator ergens verstopt er mooier uit ziet dan zo'n 2 vuisten grooot alu block op je CPU.

Toch, ik ben niet ontevreden hoe het er in mijn kast uit ziet, juist omdat ik mijn CPU koeler heb voorzien van 2 RGB fans waardoor dat ding actief mee doet in het hele RGB gebeuren. :)

Volgens mij had ik het plaatje al eens gepost, maar voor de zekerheid:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/5c9Di6ZnTv2Pd0YIqdGMBM7b/full.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/4TrWHr3h8jUSLHkjEHSv717v/full.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
@unezra Dat je overal fans kan plaatsen, betekent niet dat je dat ook moet doen. Voor normaal gebruik is een rustige stroom verse lucht de kast door al ruim voldoende. Actief en met veel herrie veel lucht pompen levert in verhouding weinig extra koelvermogen op.
De waterkoeling is in die zin ook al onnodig, maar dat is dus puur voor de looks.

De radiator van de waterkoeling zuigt lucht via het front aan. Daarna blaast hij warme lucht de kast in. Dat plus een fan (of twee) onder op het front, zorgt voor twee (of drie) onderdelen die lucht van front naar back blazen. En achter dus slechts één fan die lucht in de goede richting 'stuurt' en dus er achter uitblaast. 2x in en 1x uit, dus overdruk in de kast, dus stofvrij (voor jarenlang gelijke koelprestaties) en genoeg koude lucht en een gunstige airflow. Eventueel, na overclocken of gewoon meer koeling, kan de bovenkant open. Warme lucht stijgt heel snel op, vooral bij overdruk en veel koude lucht aanvoer. Een fan op de top zal daarom weinig nut hebben. Laat staan twee of drie. Een open bovenkant geeft wel extra geluid, licht en warme lucht en vind ik daarom persoonlijk niet aanbevolen.
Ik zou het eerst zo testen, mocht je later echt denken ergens nog een fan te willen hebben, dan kan je die later zo bijkopen. Minder fans is beter voor geluid, vandaar de minimalistische aanpak. Als de redenen (weer) de looks zijn, dan hebben mijn argumenten en redenaties geen nut. Dan wordt het op elke mogelijke plek een RGB fan.
Over looks, die Mugen 5 (heb ik ook) vind ik juist mooi om te zien. Beter dan zo'n klein blokje voor het water. Koelwaterleidingen zijn wel weer stoer natuurlijker en het geheel is strakker.
Een pc mag van mij best wat lichtjes hebben, maar het blijft een gamebak. Na een week is de lol er vanaf en kijkt bijna niemand meer in de kast zelf. Vandaar dat ik wat anders erover denk. Het is een trend, over tien jaar kijken de mensen terug naar onze pc's en dan lachen ze om die over de top kermis kasten.
Iedereen zelf weten uiteraard, ik zeg het alleen omdat het juist niet cool is als je eigenlijk niet weet waarom je een fan plaatst, maar het puur doet voor de looks. Vergelijkbaar met het pimpen van auto's. Het vermindert de prestaties, maar ziet er cooler uit. Heb zelf daarom een dichte Fractal Design Define C en een zwarte Audi A3 met extra pk (160 pk). Persoonlijke keuzes verder, maar dan weet de TS in ieder geval hoe het praktisch gezien zit en kan hij zelf kiezen om te pimpen met extra fans.

Edit: heb in mijn kast een vergelijkbaar high-end systeem. Kast lijkt simpel, maar zit heel praktisch en slim in elkaar. Goede filters, geen blokkeringen voor luchtstroom, compact (dus minder lucht om rond te moeten pompen), geluidsdemping op alle zijden. Heb in totaal 2 fans. Kast is bijzonder stil en koel, nooit een probleem en zal nog jaren stofvrij doorgaan met koelen op dit niveau.

Edit2: dat je overal fans kan plaatsen, betekent dat je opties hebt. Bijvoorbeeld om lucht van onder de kast recht naar boven te sturen. Dus 2 fans onder en 1 boven is dan een mooie optie. Cpufan kan dan ook naar boven blazen. Hangt van de positie van de kast af. Als die ergens ingebouwd is of klem staat tegen iets, dan is soms een alternatieve airflow beter. Daarnaast ook afhankelijk van componenten. Een gouden regel: hoe meer fans, hoe meer ze elkaar tegenwerken. Soms zo erg dat een fan weglaten zelfs beter is voor de totale koeling.

[ Voor 15% gewijzigd door Playa del C. op 08-11-2017 08:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Playa del C. schreef op woensdag 8 november 2017 @ 08:05:
@unezra Dat je overal fans kan plaatsen, betekent niet dat je dat ook moet doen. Voor normaal gebruik is een rustige stroom verse lucht de kast door al ruim voldoende. Actief en met veel herrie veel lucht pompen levert in verhouding weinig extra koelvermogen op.
De waterkoeling is in die zin ook al onnodig, maar dat is dus puur voor de looks.
Waterkoeling snap ik nog wel dat je dat gebruikt, zeker als je wil overclocken.

Qua rustige stroom lucht, dat kun je ook bereiken door je fans te tunen en qua snelheid naar 10% te brengen. :) Dat levert een relatief trage stroom lucht op, maar wel vanuit meer plekken. (En het maakt nauwelijks herrie. Je kunt beter 6 fans op 10% hebben dan 2 fans op 100%.)
De radiator van de waterkoeling zuigt lucht via het front aan. Daarna blaast hij warme lucht de kast in. Dat plus een fan (of twee) onder op het front, zorgt voor twee (of drie) onderdelen die lucht van front naar back blazen. En achter dus slechts één fan die lucht in de goede richting 'stuurt' en dus er achter uitblaast. 2x in en 1x uit, dus overdruk in de kast, dus stofvrij (voor jarenlang gelijke koelprestaties) en genoeg koude lucht en een gunstige airflow. Eventueel, na overclocken of gewoon meer koeling, kan de bovenkant open.
TS heeft dezelfde kast als ik. :) Die kast is aan de bovenkant open en je kunt 'm niet dicht zetten. (Zal technisch wel kunnen maar dan moet je zelf met plaatjes metaal gaan werken. Die zitten er niet bij. De kast heeft bovenin een rooster en daar onder plek voor 3 fans, al dan niet voorzien van een radiator.)
Warme lucht stijgt heel snel op, vooral bij overdruk en veel koude lucht aanvoer. Een fan op de top zal daarom weinig nut hebben. Laat staan twee of drie. Een open bovenkant geeft wel extra geluid, licht en warme lucht en vind ik daarom persoonlijk niet aanbevolen.
Open bovenkant lijkt me juist goed voor de airflow. Al dan niet geforceerd. Wat je zegt, warmte stijgt op en de kortste weg is recht naar boven. Dat kun je passief doen met een rooster of actief maar een exhaust aan de achterkant maakt het juist tricky. Die moet vrij hard zuigen om de lucht ook uit de voorkant van je kast weg te krijgen.
Ik zou het eerst zo testen, mocht je later echt denken ergens nog een fan te willen hebben, dan kan je die later zo bijkopen. Minder fans is beter voor geluid, vandaar de minimalistische aanpak. Als de redenen (weer) de looks zijn, dan hebben mijn argumenten en redenaties geen nut. Dan wordt het op elke mogelijke plek een RGB fan.
Over looks, die Mugen 5 (heb ik ook) vind ik juist mooi om te zien. Beter dan zo'n klein blokje voor het water. Koelwaterleidingen zijn wel weer stoer natuurlijker en het geheel is strakker.
Ook weer waar. Nadeel van de Mugen vind ik wel dat de fans niet echt mooi zijn en ze wiebelen. (Zullen ze misschien niet allemaal doen maar wobble is in ieder geval volgens Scythe redelijk normaal. Zolang het geen rattle word is er niets aan de hand.)
Een pc mag van mij best wat lichtjes hebben, maar het blijft een gamebak. Na een week is de lol er vanaf en kijkt bijna niemand meer in de kast zelf. Vandaar dat ik wat anders erover denk. Het is een trend, over tien jaar kijken de mensen terug naar onze pc's en dan lachen ze om die over de top kermis kasten.
Heh. Ik heb deze machine nu een maand en ben iedere keer blij als ik naar de lichtjes kijk. Ik ga d'r ws nog wat meer licht in brengen, LED strips aan de onderkant. Of het een trend is? Persoonlijk ben ik daar niet mee bezig. Dit is de machine die ik als 18 jarige wilde hebben maar toen het geld niet voor had. Nu ben ik 40 (machine 1 dag voor mijn verjaardag eind september besteld) en heb ik wèl het geld voor zo'n machine. Dus heb ik een machine gekocht waar best een gedeelte van het budget puur naar looks is gegaan. (Ach, mijn vrouw heeft dit liever dan dat ik een motor koop en het is hoe dan ook toch mijn eigen geld.)

Voor mij is dan ook weer geen pure gamebak. Het is óók een gamebak. Maar ik ga d'r ook allerlei netwerk en systeembeheer projecten op draaien. Studie dus. Vandaar ook dat ik persoonlijk voor 64G geheugen heb gekozen. Voor een gamedoos totaal nutteloos, voor wat ik er mee doe prettig.
Iedereen zelf weten uiteraard, ik zeg het alleen omdat het juist niet cool is als je eigenlijk niet weet waarom je een fan plaatst, maar het puur doet voor de looks. Vergelijkbaar met het pimpen van auto's. Het vermindert de prestaties, maar ziet er cooler uit. Heb zelf daarom een dichte Fractal Design Define C en een zwarte Audi A3 met extra pk (160 pk). Persoonlijke keuzes verder, maar dan weet de TS in ieder geval hoe het praktisch gezien zit en kan hij zelf kiezen om te pimpen met extra fans.
Over overdruk is veel geschreven. Ik weet ook van wat langer geleden dat de meningen daarover verschillen en dat het geen wet van meden of perzen is dat je overdruk *moet* hebben in je kast en op welke manier. Aanzuigen vanaf de bodem is ook niet goed. Filter of niet, 1.5cm boven je bureau is er relatief veel stof en dat wil je niet in je kast blazen. Of je nu met fans werkt of niet, je blaast lucht in je kast en dus stof.

Ik ben het overigens niet eens met je idee dat je aan 1 exchaust fan aan de achterkant genoeg hebt. Dat ding zit vaak achter je CPU en wil je de lucht van bijvoorbeeld je RAM weg halen heb je al een uitdaging en moet je best hard zuigen. Niet fijn als je juist het geluid binnen de perken wilt houden.

Nu kan ik me voorstellen dat een deel van de hitte van je RAM door de CPU fans word opgezogen, door je CPU fans naar achteren word geblazen en daar via je exchaust fan de kast uit. Maar daar, warme lucht stijgt op zoals je zegt. :) Een topfan recht boven je RAM is efficiënter. (Da's overigens de plek waarin bij die kast precies 1 van de 3 topfans kan.)

Er zijn meer plekken in je kast waar het relatief warm kan worden. Of je dat geforceerd moet doen of niet kun je over twisten, maar een dichte binnenkant waardoor de lucht zich net onder het "dak" op hoopt en je rearfan keihard moet werken om het weg te krijgen lijkt me geen goede oplossing. Dan een open bovenkant, al dan niet met geforceerde koeling.
Edit: heb in mijn kast een vergelijkbaar high-end systeem. Kast lijkt simpel, maar zit heel praktisch en slim in elkaar. Goede filters, geen blokkeringen voor luchtstroom, compact (dus minder lucht om rond te moeten pompen), geluidsdemping op alle zijden. Heb in totaal 2 fans. Kast is bijzonder stil en koel, nooit een probleem en zal nog jaren stofvrij doorgaan met koelen op dit niveau.
Compact kan alleen goed werken als je airflow in de kast perfect is en je hebt dan geen enkele buffer. Het ideale echt compacte systeem vind je in servers. Daar word met fanducts gewerkt. Dat is extreem efficiënt. Frontfans (meer centre fans, ze zitten achter de hdd's) die direct over CPU's en memory modules heen blazen. Geen rear fans. Dingen zijn niet gemaakt om stil te zijn en maken vrijwel per definitie serieus herrie, maar qua koeling is het super efficiënt. (Je hebt dan vaak ook geen CPU fan. Alles word gedaan door de 4 of 8 centre fans. Reden ook waarom zo'n systeem hard begint te brullen als d'r 1 fan uit valt.)

Voorbeeldje:

Afbeeldingslocatie: https://cdn2.bigcommerce.com/server1500/be3tl1/product_images/uploaded_images/dl380g6-front-motherboard-chassis-rear-386.jpg

Die zwarte bezel met dat gele stickertje is de fanduct. :)

Nog een voorbeeldje:
Afbeeldingslocatie: http://www.itinstock.com/ekmps/shops/itinstock/images/HP-ProLiant-DL380-G6-2-x-Quad-Core-XEON-E5540-2.53Ghz-24Gb-Ram-%5B1%5D-5306-p.jpg

Zoiets is heel efficiënt. Wel *moet* in bedrijf het deskel er op, deksel is essentieel voor de airflow over je RAM. (PSU's hebben hun eigen fans, maar die zijn voor zover ik weet zuiver voor de PSU zelf.)
Edit2: dat je overal fans kan plaatsen, betekent dat je opties hebt. Bijvoorbeeld om lucht van onder de kast recht naar boven te sturen. Dus 2 fans onder en 1 boven is dan een mooie optie. Cpufan kan dan ook naar boven blazen. Hangt van de positie van de kast af. Als die ergens ingebouwd is of klem staat tegen iets, dan is soms een alternatieve airflow beter. Daarnaast ook afhankelijk van componenten. Een gouden regel: hoe meer fans, hoe meer ze elkaar tegenwerken. Soms zo erg dat een fan weglaten zelfs beter is voor de totale koeling.
Hangt van de CPU in je kast af, maar ook van je koeler. :)
Ik weet niet hoe andere borden georiënteerd zijn, met mijn board en deze case blazen ze iig naar achteren. (Push-pull.)

Denk wel dat je regel veel genuanceerder is. Hoe meer fans, hoe meer ze elkaar *kunnen* tegenwerken maar dat is geen harde regel. Het staat of valt met de juiste plek. Net daarin is die Phanteks kast een mooi voorbeeld. Fans zitten op logische posities. In principe kun je daar weinig aan fout doen. Hooguit onderdruk in plaats van overdruk maar da's dus volgens mij geen harde regel dat je overdruk *moet* hebben.

Kijk ook daar weer naar servers. 8 casefans is heel normaal. Maar door de plaatsing is dat precies wat je nodig hebt in zo'n machine en is dat zeker niet te veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDdeV1992
Heerlijk om een gezonde discussie te zien! Kan altijd genieten van debatteren. Dat terzijde!

@unezra Wat een heerlijk systeempje heb je daar staan! Moet zeggen vind jouw luchtkoeler niet eens gek ogen voor een windowed case! Zijn dat die HD140 fans die je er op hebt? Wat heeft jou destijds doen besluiten om voor luchtkoeling te kiezen inplaats van AIO koelers zoals de X62?

Na meer informatie te hebben opgezocht over de Killer Netwerkcontrollers en de problematiek omtrent deze controllers gekozen voor de pro carbon. Dank voor de tip @Playa del C.

Met betrekking tot fan placement in combinatie met AIO coolers heb ik nog even verder gezocht naar benchmarks en dergelijk. Ik stuitte op dit filmpje.
Interessant om te zien dat bij een open GPU het beste resultaat op gebied van koeling wordt bereikt door de radiator aan de voorkant te plaatsen als intake met 1 exhaust achter en 2x exhaust boven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

JDdeV1992 schreef op woensdag 8 november 2017 @ 20:39:
Heerlijk om een gezonde discussie te zien! Kan altijd genieten van debatteren. Dat terzijde!
:) Ik werd even bang dat je het te veel offtopic vond gaan, het is wat drift maar goed te horen dat je de topicdrift waardeert. Ik hou ook wel van een pittige discussie.
@unezra Wat een heerlijk systeempje heb je daar staan! Moet zeggen vind jouw luchtkoeler niet eens gek ogen voor een windowed case! Zijn dat die HD140 fans die je er op hebt? Wat heeft jou destijds doen besluiten om voor luchtkoeling te kiezen inplaats van AIO koelers zoals de X62?
Op mijn CPU zitten de HD120's. (12cm)
In de case zitten HD140's. (14cm)

Ik heb domweg veel te weinig ervaring met waterkoeling om er op dit moment aan te durven beginnen. Daarbij zou ik als de dood zijn dat het lek zou raken en ik bijna 5K aan systeem de prullenbak in kan gooien. (Ok, een deel van die 5K zit in randapparatuur. Monitoren, gamecontrollers. Denk dat er grofweg 3.5K in het systeem zit en de rest aan randapparatuur.)

Maar ja, het is wel een heerlijk systeem. :) Dit is het systeem dat ik altijd wilde hebben maar nooit kon betalen. Nu wel. Dus ben ik goed los gegaan. (Maar wel met enige zorgvuldigheid. Er zit een GTX1080 in, geen Ti. Dat vond ik te gek worden.)
Na meer informatie te hebben opgezocht over de Killer Netwerkcontrollers en de problematiek omtrent deze controllers gekozen voor de pro carbon. Dank voor de tip @Playa del C.

Met betrekking tot fan placement in combinatie met AIO coolers heb ik nog even verder gezocht naar benchmarks en dergelijk. Ik stuitte op dit filmpje.
Interessant om te zien dat bij een open GPU het beste resultaat op gebied van koeling wordt bereikt door de radiator aan de voorkant te plaatsen als intake met 1 exhaust achter en 2x exhaust boven.
Oh, daar ga ik straks als ik thuis ben ff naar kijken... (Nu nog aan het werk.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDdeV1992
unezra schreef op woensdag 8 november 2017 @ 21:22:
[...]

:) Ik werd even bang dat je het te veel offtopic vond gaan, het is wat drift maar goed te horen dat je de topicdrift waardeert. Ik hou ook wel van een pittige discussie.
Vrees niet, juist het tegenovergestelde! Hier leer ik enkel van zodat ik straks net als jou eindelijk mijn "droom" build kan realiseren op correcte wijze!

Werkse nog even voor nu! Ik ga nog even verder puzzelen met de build!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
Dat is het mooie van custom builds. Iedereen heeft zijn eigen wensen en er zijn ook ontelbaar veel combinaties mogelijk. Maakt de game-pc toch nog een stukje specialer, naast de enorme prestaties die het nog gaat leveren.

Ik denk dat we ondertussen allemaal wel wat inzien dat waterkoeling het allemaal wat ingewikkelder maakt. Luchtkoeling op de cpu is een prachtige en eenvoudige oplossing. Heb diezelfde koeler als Unezra trouwens en vindt zoiets bij hem en ook bij mij prachtig staan. Ook al heb ik geen window en ik doe deze kast niet meer open, die draait perfect.

Discussies zijn meestal inderdaad prachtig om te volgen en ook leerzaam. In dit geval zie ik het niet echt als pittige discussie trouwens, het is heel duidelijk dat er twee verschillende opvattingen zijn :) Geen problemen mee, iedereen zijn eigen stijl. Ik hou van strak, simpel, praktisch en elegant. Jullie meer van opvallend, groots en cool. Mijn eerdere pc's waren ook strak en ingetogen, maar voor mijn huidige pc had ik eentje die ook wat extremer was met SLI en veel fans en leds en een groot 3D scherm. Is achteraf de pc die mij het minst is bevallen, dus ben ik weer terug bij de huidige stijl :)
In mijn geval koelde het ding nog steeds niet super en maakte hij wel veel herrie. Na verloop van tijd ook last van stof, doorzakkende videokaart, kapotte fan en een onverklaarbaar tikkend geluid van de kast zelf. Totaal verschil met de pc die ik nu heb. Die heb ik uitgezocht op pure kwaliteit, goede koeling en stilte.

Succes met inlezen en uiteindelijk bouwen verder! Benieuwd naar het resultaat later.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Playa del C. schreef op woensdag 8 november 2017 @ 22:04:
Dat is het mooie van custom builds. Iedereen heeft zijn eigen wensen en er zijn ook ontelbaar veel combinaties mogelijk. Maakt de game-pc toch nog een stukje specialer, naast de enorme prestaties die het nog gaat leveren.
Absoluut. :)

Ik moet zeggen dat ik lang heb getwijfeld of ik wel zelf een build zou doen of dat ik een off-the-shelf machine zou aanschaffen. Uiteindelijk is het zelfbouw geworden en ben ik daarmee lekker los gegaan, in alle opzichten.

Het maakt "gewoon een PC" inderdaad veel specialer.

Of je nu een PC koopt van €500 of van €5000, het blijft veel geld en ik vind het belangrijk dat als ik iets koop dat duur is, ik er voor zorg dat ik er heel erg van kan genieten. Dus wil ik iets speciaals. Sterker nog, als ik iets willekeurigs wil hebben en dat kost €200 voor de normale versie en €250 voor de speciale versie waar ik extra blij van word, koop ik de €250 versie als ik het kan betalen.

Met een PC is dat ook. Puur sec is een PC gewoon een doos om mee te gamen en werken. Hoe hip je PC ook is, Windows gaat net zo hard op zijn bek en Firefox blijft even traag. Maakt niet uit hoe veel cores en hoe veel geheugen je hebt, in the end is het gewoon maar een PC. Snelle multicore CPU's, snelle GPU's en veel geheugen merk je niets van bij dagelijkse taken.

Mooie grote beeldschermen, een fijn toetsenbord, een goede mooie muis, een stoere kast, dat soort dingen merk je ook als je gewoon op Facebook of Tweakers zit te typen iets van. Dat maakt het speciaal, juist omdat je daar het verschil kunt maken tussen een willekeurige PC en jouw PC. (Al moet ik zeggen dat ik wel veel plezier heb gehad bij het uitzoeken van de inhoud. Samen met mijn collega gedaan die hier veel meer verstand van heeft dan ik, aangevuld met een leuk topic op Tweakers en een op Facebook. Met heel veel mensen hebben we zo samen mijn droombuild bedacht en toen 'ie af was en bepaalde onderdelen waren niet goed, heb ik er zelf nog wat aanpassingen aan gedaan. Zoals de CoolerMaster MasterFan Pro RGB casefans vervangen door Corsair HD140's en mijn CPU fans door de HD120's.)

Leuk om met zijn allen en alle meningen samen builds te bedenken waar uiteindelijk de eigenaar helemaal blij van word. :)
Ik denk dat we ondertussen allemaal wel wat inzien dat waterkoeling het allemaal wat ingewikkelder maakt. Luchtkoeling op de cpu is een prachtige en eenvoudige oplossing. Heb diezelfde koeler als Unezra trouwens en vindt zoiets bij hem en ook bij mij prachtig staan. Ook al heb ik geen window en ik doe deze kast niet meer open, die draait perfect.
:)

Blijft, waterkoeling vind ik een heel interessant concept en ik moet zeggen dat ik door verhalen en topics hier, wel getriggerd raak er eens mee te spelen. Wie weet dat ik een keer een losse build doe puur om met waterkoeling los te gaan en te kijken hoe dat is.
Discussies zijn meestal inderdaad prachtig om te volgen en ook leerzaam. In dit geval zie ik het niet echt als pittige discussie trouwens, het is heel duidelijk dat er twee verschillende opvattingen zijn :) Geen problemen mee, iedereen zijn eigen stijl. Ik hou van strak, simpel, praktisch en elegant. Jullie meer van opvallend, groots en cool. Mijn eerdere pc's waren ook strak en ingetogen, maar voor mijn huidige pc had ik eentje die ook wat extremer was met SLI en veel fans en leds en een groot 3D scherm. Is achteraf de pc die mij het minst is bevallen, dus ben ik weer terug bij de huidige stijl :)
In mijn geval koelde het ding nog steeds niet super en maakte hij wel veel herrie. Na verloop van tijd ook last van stof, doorzakkende videokaart, kapotte fan en een onverklaarbaar tikkend geluid van de kast zelf. Totaal verschil met de pc die ik nu heb. Die heb ik uitgezocht op pure kwaliteit, goede koeling en stilte.
Het bizarre is dat ik eigenlijk helemaal niet zo veel met PC's heb. Ik ben meer een serverman. In mijn werk ook, sysadmin en absoluut verslaafd aan het vak, maar ik word veel blijer van een mooi vormgegeven en goed werkende server dan van de gemiddelde PC.

Mijn vorige PC was een HP DC5800 microtower. Zo'n beestje:
Afbeeldingslocatie: https://www.dreamnetcomputers.com/images/source/hpdc58001.jpg

Daarin welk een (toen) moderne GFX kaart gesoldeerd. Letterlijk. Ik heb de floppy connector afgeknipt en daar een 6-polige GPU connector aan gesoldeerd. Omdat ik te lui was mijn systeem van de grond te tillen heb ik dat gedaan met een gasbout, liggend onder mijn PC. Heeft meer dan 5 jaar prima gedraait zo. :)

Vroeger wel wat aan casemodding gedaan maar eigenlijk altijd Unezra-style. Ik had een oud serverchassis (Intel Balboa) waar ik 2 complete PC's in had gemod.

Zo'n ding:
Afbeeldingslocatie: http://www.northwesttechnical.com/images/Balboa-II.jpg

Had ook een IBM P70 waar ik een mini-ITX systeem in wilde modden. (Is er nooit van gekomen helaas en de P70 heb ik niet meer.)

Maar nu dus een systeem waarbij ik behoorlijk los ben gegaan op gebied van RGB en specs. Wel gelet op het geluid, het is niet fluisterstil maar de fans staan op de laagste stand en de GPU fan staat stil (MSI Twin Frozr) als 'ie het rustig heeft. Sowieso vind ik de Corsair fans vrij netjes qua geluid als je het af zet tegen de airflow die ze leveren. (Beter dan de CoolerMaster MasterFan Pro's die echt rampzalig zijn. Kunnen niet op hun kop want dan ratelen ze, maar sowieso zijn ze niet heel stil.)

Qua schermen ben ik ook los gegaan. 3x1440p 27". Dat is *enorm*. Echt friggin' enorm. Maar dit is wat ik wilde. (Ook al wilde ik de schermen uitstellen tot volgend jaar en zit ik nu met een paar maanden oude 29" die ik net voor mijn oude PC had gekocht waarvan ik nog niet weet wat ik er mee ga doen.)

Fin, ik vind strak en elegant ook heel mooi. Het is niet het systeem dat ik nu wilde bouwen. Ik wilde eens compleet over de top gaan. Alle registers open. Dikke specs maar ook veel, heel veel RGB. Best kans dat als ik over 10 jaar mijn systeem weer vervang het een veel ingetogener systeem word. Voor mij is het echt de 18 jarige Unezra die er het geld niet voor had en op zijn 40e eens compleet los kan gaan.

Natuurlijk is het dan leuk als mensen het een tof systeem vinden en vind ik het absoluut leuk complimenten over mijn build te krijgen, maar daar heb ik het systeem niet voor gebouwd. Het is geen systeem waarmee ik anderen wil imponeren. Het is echt het systeem waar ik zelf blij van word als ik het aan zet.

Overigens heb ik er wel veel ellende mee gehad. Nu bijna alles is opgelost (op het geheugen na en ik moet nog even kijken waarom USB-C het niet doet) ben ik er blij mee. Heeft even geduurt. Er was een moment waarop het enige waar ik *echt* blij mee was, mijn toetsenbord was.

Dat toetsenbord is dan wel weer grappig. Ik heb dit:
http://assets.coolermaste...a9930b6ea1_1461266214.jpg

Hoewel RGB all over, is dat qua stijl verder juist een totaal ingetogen toetsenbord en ga ik binnenkort wat custom keycaps bestellen om die ellendige CM logo's d'r af te kunnen slopen. Op mijn werk heb exact hetzelfde toetsenbord nu maar dan de witte variant. (Hij is er niet in een niet-LED versie.) Dus waar ik qua PC thuis helemaal over the top ben gegaan met veel fans, veel LED's en heftige specs, ben ik qua toetsbord welliswaar voor een relatief *dure* plank gegaan (Cherry MX Red switches, mechanisch is prijzig, RGB betaal je ook voor) maar wel een die qua uiterlijk behoorlijk strak is. (En zet je de verlichting uit, dan is het eigenlijk een hele recht toe recht aan plank om te zien. Ik vind dat mooi.)

Maar inderdaad, zo veel smaken, zo veel mensen, zo veel stijlen. Daarom volg ik nu ook het Het Show je Build! Topic topic. Gewoon leuk om te zien wat daar allemaal voorbij komt en wat iedereen heeft gebouwd. :)
Succes met inlezen en uiteindelijk bouwen verder! Benieuwd naar het resultaat later.
Ja, ik ook! Erg benieuwd naar de uiteindelijke specs en foto's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Hmm, ik zit even dit filmpje te bekijken over Air vs Water:
YouTube: The BEST Cooling Solution - Air or Water - FINAL ANSWER

Laten we zeggen dat ik dat eindresultaat niet had verwacht. :)

EDIT:
En als je dan *echt* een rare kast wil:
YouTube: BADASS Wall-Mounted Gaming PC

[ Voor 22% gewijzigd door unezra op 08-11-2017 23:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
@unezra Precies, waterkoeling is slechts een andere manier van warmtetransport. Niet magisch sneller. Ook al klinkt water heel koel, het is uiteindelijk een extra stap in het transport en uiteindelijk heb je nog steeds een radiator met fans, oftewel luchtkoeler in je pc. Het is alleen zo dat de duurdere en grote waterkoelers uiteindelijk een stuk beter kunnen koelen dan de allerbeste luchtkoeler. Maar dan heb je het dus over extreme overclocking en hele dure koeloplossingen. Komt er op neer dat voor de normale consument water duurder en ingewikkelder is, maar je hebt veel ruimte rond de cpu en het ziet er mooi uit.

Verder, wat een passie in je verhalen! Lekker bezig en helemaal mee eens. Ook leerzaam om er zo mee bezig te zijn. Is ook mijn ervaring dat een over de top pc toch vaker wel meer problemen heeft, omdat er meer stuk kan en meer fout kan gaan. Ook is er minder info over exotische hardware. Alsnog zal het meestal goed gaan.
Triplescreen was lang de enige manier om een groot en breed scherm te hebben. Ik kan alleen echt niet tegen de bezels erin. Ben erg blij met de 34 inch ultrawides. En er komen vast nog betere en grotere versies.

Over all out gaan. Dat doe ik sinds ik genoeg geld heb elke vijf jaar. Het is mijn grote hobby, mag wat kosten. Alles in totaal zo'n 1000 euro per jaar en dat is op zich een goedkope hobby dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Playa del C. schreef op donderdag 9 november 2017 @ 07:01:
@unezra Precies, waterkoeling is slechts een andere manier van warmtetransport. Niet magisch sneller. Ook al klinkt water heel koel, het is uiteindelijk een extra stap in het transport en uiteindelijk heb je nog steeds een radiator met fans, oftewel luchtkoeler in je pc. Het is alleen zo dat de duurdere en grote waterkoelers uiteindelijk een stuk beter kunnen koelen dan de allerbeste luchtkoeler. Maar dan heb je het dus over extreme overclocking en hele dure koeloplossingen. Komt er op neer dat voor de normale consument water duurder en ingewikkelder is, maar je hebt veel ruimte rond de cpu en het ziet er mooi uit.
Dat was dus inderdaad ook mijn conclusie. :-) Watercooling is echt heel ehm, cool. Maar zolang je niet grof geld investeerd in exotische systemen, is het vooral een heel dure oplossing die je koopt voor de looks, niet voor de performance. (Ik had dat niet verwacht tot ik dat filmpje van Linux Tech Tips zag.)

Yet, waterkoeling kan echt wel heel mooi zijn. Ik heb zitten kwijlen (en twijfelen) bij deze kast:
pricewatch: Thermaltake The Tower 900

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cSn2-GxUIDiONDhpZOGswh1NEXo=/i/2001320799.jpeg

Uiteindelijk niet gekocht omdat ik 'm te onpraktisch vond (ik wilde meerdere 5,25" front bays) en zo'n kast pas echt tot zijn recht komt als je daar waterkoeling in stopt.

Overigens dus niets mis met dingen kopen voor de looks. Je hoort wel dat mensen het zinloos vinden, dat het toch om de prestaties van je PC gaat. Maar hey, als je een winterjas, schoenen of een spijkerbroek koopt gaat het toch ook niet alleen om de prestaties? Waarom zou het dan met een PC opeens enkel om de inhoud mogen gaan...
Verder, wat een passie in je verhalen! Lekker bezig en helemaal mee eens. Ook leerzaam om er zo mee bezig te zijn. Is ook mijn ervaring dat een over de top pc toch vaker wel meer problemen heeft, omdat er meer stuk kan en meer fout kan gaan. Ook is er minder info over exotische hardware. Alsnog zal het meestal goed gaan.
Klopt. Achteraf had ik misschien ook nog wel op andere punten andere beslissingen genomen. Misschien tóch een Gigabyte GFX kaart bijvoorbeeld. Aan de andere kant, die MSI kaart is heerlijk stil en ik vind het rode ook wel mooi. Ook niet erg, die GFX kaart is voor mij een van de weinige onderdelen die ik absoluut denk en hoop te vervangen tussen nu en 3-5 jaar. Die ontwikkelingen gaan zó hard, dat ik liever over 3 jaar een nieuwe kaart koop, dan nu een Ti versie d'r in hang.
Triplescreen was lang de enige manier om een groot en breed scherm te hebben. Ik kan alleen echt niet tegen de bezels erin. Ben erg blij met de 34 inch ultrawides. En er komen vast nog betere en grotere versies.
Ik heb eerder dit jaar de 2x19" van mijn oude PC uitgebreid met 1x29" ultra-wide. An-sich erg blij mee, maar in de praktijk vind ik 29" ultra-wide toch te breed. (De 2x19" stond er overigens naast, 19" 29" 19" dus.) Ook miste ik de hoogtepixels.

De bedoeling was met mijn nieuwe machine 23" 29" 23" te doen en toen kwam ik er achter dat tripplehead op nVidia alleen werkt met schermen van gelijke grootte en de snelste AMD kaarten (de RX Vega series) zijn (te) dure krengen die het geluid van een stofzuiger maken, waar alleen nog maar referentiemodellen van te krijgen zijn en die qua prestaties net in de buurt komen van een gewone GTX 1080. (Oh, en het is onzeker of die RX Vega's wel goed overweg kunnen met ongelijke schermen. De oude R-series kunnen het maar de drivers van de RXen zijn anders en het werd me niet duidelijk of ze die mogelijkheid er in de RX-series niet hadden uitgesloopt.)

Omdat ik er toch op vooruit wilde gaan heb ik na een weekend en een dag flink mijn hoofd pijnigen (ik wilde niet nóg meer geld uitgeven aan mijn PC omdat ik al lomp over beoogd budget was gegaan), besloten niet mijn GTX 1080 om te ruilen, maar de 23" monitoren terug te sturen en 3x27" te kopen.

De bezels heb ik nauwelijks last van en omdat ik ze in een hoek kan zetten zit het als een soort cockpit om je heen. Bij veel games maken die bezels dan niet heel veel meer uit. (Ik heb wel gelet op smalle bezels.) Rij je daarmee rond in iets als Euro/American Truck Simulator, word het opeens akelig echt. :)

Fin, voor mij is tripplehead dus de fijnste oplossing. Het ziet er iets minder strak uit op mijn bureau en nVidia Surround is shite, perfect om te gamen maar wil je desktop dingen doen werkt dat niet zo mooi als met 3 losse schermen in Windows. Surround tijdelijk uitzetten kan, maar dan moet je eerst -tig programma's afsluiten voordat je kunt switchen. Daar kan nVidia echt nog wat leren van AMD, daar kon je EyeFinity heel makkelijk aan- en uitzetten. Deed ik desktop dingen (werk, nerden) zette ik het uit, ging ik gamen, zette ik het even aan. Het blijft helaas een compromis. Waar ik van baal bij een videokaart van dik €600 maar helaas is hoe het werkt.
Over all out gaan. Dat doe ik sinds ik genoeg geld heb elke vijf jaar. Het is mijn grote hobby, mag wat kosten. Alles in totaal zo'n 1000 euro per jaar en dat is op zich een goedkope hobby dan.
Hahaha, ja. Ik heb meerdere hobbies (een aantal actief, een aantal dormant) en spendeer ook regelmatig wat geld aan netwerk en servers thuis.

Geen idee hoe veel geld ik werkelijk per jaar aan ICT spullen spendeer, er zijn wat magere jaren geweest. Dit jaar is het extreem door die PC. Servers vervang je wat minder snel in de regel maar ik heb wel weer wat op het oog. Altijd nieuwe wensen. Ik gebruik de wishlists van Tweakers extensief zeg maar. :) Ben van plan de komende jaren wel structureel meer geld uit te geven aan ICT spullen thuis. De hobby gaat echt weer leven. (Fin, het is ook mijn werk en werk en hobby lopen bij mij echt in elkaar over. Zo heb ik laatst nog 2 2e hands firewalls gekocht, FortiGate 100D's, die ik nu even op kantoor in zet als test en later wel zie wat ik er mee doe. Thuis of op kantoor. Er staan ook zat spullen van mijn werk die we daar tijdelijk of permanent niet nodig hebben bij mij thuis. Manager weet daar uiteraard van en vind het prima. Sterker nog, hij is er blij mee want als ik thuis met dingen hobby heeft mijn werkgever daar gratis profijt van.)

(Nu zullen er mensen zijn die zeggen "dat gaat nog wel over", maar ik doe dit werk nu 21 jaar. De hobby is de afgelopen 5 jaar dankzij mijn werkgever juist weer opnieuw gaan leven voor me. Het begint echt weer de oude hobby/werk combinatie te worden waardoor ik uberhaupt ooit de ICT in ben gerold. Dus ik hoop juist niet dat dit ooit over gaat en dat ik tot na mijn pensioen lekker met ICT kan blijven klooien, anderen enthousiast kan maken, etc.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Playa del C.
@unezra Looks zijn ook belangrijk inderdaad. Wat ik daar mee bedoel is dat de looks niet bepalend zouden moeten zijn. Als iets wat iets lelijker is wel duidelijk beter presteert, dan zou het wat gek zijn om alsnog voor de looks te gaan. Tenzij het een specifiek doel is om looks te hebben. En dat heeft een thuis-pc op zich niet. Maar ook mijn pc's heb ik altijd met liefde netjes en mooi gemaakt. Kabelmanagement ook bijvoorbeeld.

Erg leuke hobby inderdaad, ik zie mijzelf er ook niet mee stoppen (totdat de techniek zover is dat het niet meer kan ofzo). Net als gamen. Er komen elk jaar weer leuke nieuwe games. Ben zelf 33, en jij nog iets ouder, maar ik denk dat ik dat tot in het bejaardenhuis blijf doen :)

Ik werk bewust niet in de hardware, ik hou het graag als hobby. Ben erg bang dat ik anders door het dagelijkse werk mijn hobby thuis wat verpest. Maar dus leuk om te horen dat jij dat leuk kan combineren.

We derailen dit topic wel wat :) Ook al vindt de TS het volgens mij niet erg. Maar ik laat het hier eerst bij. Ik zie je vast wel weer ergens anders op het forum. Veel plezier met bouwen en plannen verder!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JDdeV1992
@unezra @Playa del C. Ik zal jullie beide op de hoogte houden van de uiteindelijke lijst en het resultaat. Al zal gezien de levertijd van de 8700k het laatste nog wel even op zich laten wachten!

Wel goed nieuws m.b.t. het Alienware scherm. Dell gesproken die word deze maand nog in Nederland verwacht met een leuke 20 procent introductie korting.

Voel me als een kind in de snoepwinkel met alle keuze! Beide bedankt dusver voor de inzagen! Van het weekend maar is zitten om de puntjes op de i te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDdeV1992
Pfoe, twee weken verder en het gaat allemaal nog niet zo snel als dat ik zou willen. Afijn, het gaat dan ook om behoorlijke bedragen dus daar mag een mens dan ook langer over nadenken.

Na het doen van meer onderzoek m.b.t. AIO coolers ben ik minder gecharmeerd van ze. De looks vind ik nog steeds een pre en daar zou ik de prijs ook voor neerleggen. Echter lees ik regelmatig over pump failures et cetera, hier heb ik dan gewoon geen zin in.

Luchtkoeling it is en gezien het feit dat ik een man van extremen ben dan ook maar gelijk de beste en grootste:

#ProductPrijsSubtotaal
1Noctua NH-D15€ 85,95€ 85,95
1Corsair HD140 RGB LED High Performance 140mm PWM Fan - Twin Pack with Controller, 140mm€ 61,-€ 61,-
1Noctua NF-A15 HS-PWM chromax.black.swap, 140mm€ 26,90€ 26,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 173,85

Wel nog een vraag m.b.t. de fans. Die standaard Noctua dingen zijn niet mijn ding, er zijn zwarte te bestellen maar de HD140 fans van corsair trekken mij ook wel. Zouden die geïnstalleerd kunnen worden op de Noctua Koeler, kan namelijk nergens iets vinden over de spanwijdte van de mounting holes van de HD 140.

Daarnaast even nieuwsgierig of het bij luchtkoeling de moeite loont om boven in de case nog exhaust fans te plaatsen? Dat zie ik namelijk niet zo vaak.

Gezien het feit dat een luchtkoeler wat minder clean eruit ziet heb ik gekozen voor een kast die in mijn ogen er juist wel heel clean uitziet. de H700I van NZXT. Smart device sloop ik er wel uit, lees alleen maar negatieve verhalen over dat ding.

Mag ik nog éénmaal jullie hulp & advies invliegen @unezra & @Playa del C. . Andere tweakers met tips zijn uiteraard ook welkom!

EDIT: M.b.t. het geheugen nog de vraag of iemand weet wat de hoogte is van het geheugen dat ik heb geselecteerd in de eerder post hier terug te vinden. Kan zowel op de product pagina bij corsair als in de pricewatch er niks over vinden.

[ Voor 3% gewijzigd door JDdeV1992 op 17-11-2017 09:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
Een groot deel is voorkeur. Je kent mijn voorkeur ondertussen :)

Maar meestal is een strakke kast beter dan één vol met fancy design en lampjes. Qua prijs en prestaties. Al die toeters en bellen dragen niks bij aan de prestaties, soms werkt het zelfs tegen (als looks belangrijker waren dan functie) en verder is het nooit goedkoper.

Een goed koelende kast met strak design dus. Ben daarom zelf groot fan van de Fractal Design serie. Komt uit tests altijd als één van de beste uit de bus qua koeling en features en bouwkwaliteit. Maar als je een H700I wil, kan ook natuurlijk, alleen die vind ik zelf te groot en te duur voor wat het moet doen. Je moet veel reviews zoeken om het goed in te schatten als je daarvoor wil gaan. Maar vergelijk dus dan eens met een Fractal Design of andere bekende strakke kast.

Ik heb geen ervaringen met de specifieke fans, maar voor zover ik weet voldoen alle normale fans aan de standaard maten. Een fan die er niet aan zou voldoen, zou immers ook door vrijwel niemand gekocht worden, want dan is hij niet normaal te plaatsen.

Ik heb zelf één keer een kast met een exhaust fan aan de bovenkant. Beviel mij totaal niet, want er kwam allerlei licht en geluid uit. Technisch bekeken, hoeft de lucht alleen maar door de kast te stromen, zodat er constant verse lucht binnenkomt. Wat naar mijn mening het beste helpt, is om een kast te hebben die lucht nergens blokkeert, zoals de oude grote blokken voor de 3,5 inch drives, bepaalde componenten en kabels. In die zin uiteraard één of twee front intake onderin de kast. En dan achter niet al te gek doen, dus één exhaust. Bovenin, maar ik doe het nooit weer op de bovenkant dus.

Ik merk wel dat je een beetje de neiging hebt om alles extreem te doen. Dat is niet nodig voor een echt goede pc. Al die fancy dingen zijn puur marketing of soms voor de extreme overclocker. Als je gewoon wil gamen, kun je beter de degelijke adviezen volgen. Bespaar je heel veel geld en frustratie mee. Overclocken levert op jouw systeem weinig tot niks op, maximaal 5% meer fps, dus 105 fps of 100 fps. En omdat fps zelf ook constant wisselt, soms wel van 80-120 of erger, ga je dus nooit iets merken van het overclocken. Waar je wel blij van wordt is een stil en stabiel systeem. Een Mugen 5 is een voorbeeld van een ultieme ingetogen, maar goede koeler. Zolang je jezelf te veel laat verleiden door looks... Een groter koelblok is niet altijd beter, het gaat om de balans. Net als airflow. Beter rustig en gecontroleerd, dan wild en wisselend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JDdeV1992
@Playa del C. Snap je gevoel nog steeds heel goed. Feit is dat ik er voor kies om hier en daar wel RGB Led erin te doen. Een Scythe Mugen kan ik me nog in vinden, al zal overklokken er minder snel inzitten met zo`n dingetje.

Het volgende lijstje wordt waarschijnlijk de bestelling:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-8700K Boxed€ 379,50€ 379,50
1Asus ROG Maximus X Hero€ 290,40€ 290,40
1Asus ROG-STRIX-GTX1080TI-O11G-GAMING€ 840,50€ 840,50
1Phanteks Eclipse P400S Tempered Glass Zwart/Wit€ 83,45€ 83,45
1Scythe Mugen 5 PCGH Edition€ 50,90€ 50,90
1Corsair HD120 RGB LED (3 stuks met PWM-controller), 120mm€ 74,90€ 74,90
4Corsair HD140 RGB LED High Performance 140mm PWM Fan, 140mm€ 25,49€ 101,96
1Corsair Gaming K95 RGB Platinum Cherry MX Speed Black (Qwerty US)€ 175,50€ 175,50
1Corsair Gaming Glaive RGB Mouse Zwart€ 69,95€ 69,95
1Corsair Gaming MM300 Extended€ 29,99€ 29,99
1Corsair Vengeance RGB CMR32GX4M2C3200C16€ 430,-€ 430,-
1Corsair RM650x Zwart€ 100,50€ 100,50
1Samsung 850 EVO 1TB€ 318,50€ 318,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 3.780,43

Kast veranderd zoals je ziet. Heb 3x HD 120 fans toegevoegd, 1 voor achterkant case en 2 voor de scythe. Daarnaast 4x HD140 (2 top, 2 front). Ik weet dat positieve druk belangrijk is i.v.m. stof. Ben daarom van plan om de intake fans harder te laten werken dan de exhaust fans. Dan heb je alsnog positieve druk in je kast, toch?

Waarom dan toch maximaal aantal fans? Heel simpel, ik vind het er mooier uitzien. Daarnaast toch een 2e SSD gekozen, simpelweg omdat ik het budget er voor over heb.

Als er geen gekke dingen zijn aan dit lijstje wacht ik black friday af voor eventuele kortingen en dan gaat de bestelling er uit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

@JDdeV1992 Ik weet niet hoe het met de mounting holes in de Noctua's zit. De fans van de pricewatch: Scythe Mugen 5 PCGH Edition zitten met metalen klemmetjes vast. Daar zit dus iets tolerantie in. Wel moet je daar de juiste fanmaat voor hebben, maar 1 of 2 mm afwijking maakt niet uit. Je zet die klem d'r op (da's gewoon een stuk draadstaal) en die klemp je op de lamellen van het koelblok.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JDdeV1992
@unezra @Playa del C.

De bestelling zojuist geplaatst. Pfoe was even schrikken om zo`n bedrag van je rekening te zien worden afgeschreven, maarja al dat moois komt niet gratis deze kant op! Moet alleen nog even een Windows boot usb maken voor Windows Pro en een code er bij kopen. Daarnaast beeldscherm nog achterwegen gelaten in afwachten op de mooie nieuwe ultrawide van Dell.

Last minute nog wat wijzigingen gedaan hier en daar. Dus het eind resultaat zal voor jullie ook een verassing worden! haha.

Erg getwijfeld om Black friday af te wachten, wellicht domme zet om dat toch niet te doen maar ik heb de afgelopen 2 dagen een aantal items enkel maar duurder zien worden. Bovendien is black friday op=op en was letterlijk alles nu op voorraad. Vrijdag a.s. wordt als het goed is alles geleverd. Hopelijk van het weekend dus mijn eerst eigen bouw avontuur aangaan! ik houd jullie op de hoogte!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

@JDdeV1992 Goed om te horen. Ben benieuwd. :)
Ja, zo'n bedrag in 1x betalen is even schrikken. Ik had dat genoegen een paar maanden geleden bij Azerty. Sta je daar ff 3K te pinnen... Maar, dan heb je ook wat.

Qua Windows ben ik toen toch gegaan voor de Pro OEM, al begreep ik deze week dat je ook die officieel niet mag gebruiken als je zelf een PC bouwt en je de retail versie á €200 moet hebben. Weer wat geleerd.

Black Friday klinkt leuk maar ik geloof dat MediaMarkt zelfs de prijzen eerst verhoogd om van een aantal producten ze op Black Friday omlaag te gooien en wat je zegt, er zijn soms maar een paar producten beschikbaar.

Wat is het uiteindelijke lijstje geworden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
@unezra OEM versie is geen enkel probleem hoor. Een OEM licentie is bedoeld voor een nieuwe pc en bestaat uit één licentie die gekoppeld is aan het moederbord. Verder is er geen technische support.
Een retail versie komt met meer support en praktisch drie licenties die tegelijk actief kunnen zijn.
Er is niks illegaals aan een OEM licentie, zolang je de OEM voor een nieuwe build koopt en verder zelfstandig alles installeert.

@JDdeV1992 Succes met bouwen straks. Ben benieuwd. Nieuwe schermen worden tegenwoordig soms flink uitgesteld, dus alleen wachten als je vrij zeker weet dat er op korte termijn iets komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

@Playa del C. Dat dacht ik dus ook. :) Tot ik in dit topic las dat het niet zo is:
Rmg in "Studenten windows?"

Bron van die reactie:
https://dpcenter.microsof...icensing-for-personal-use

Dus voor W10 mag je blijkbaar géén OEM/System Builder versie kopen, tenzij je de PC bouwt en verkoopt. Bouw je 'm voor eigen gebruik, moet je een retail licentie hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
unezra schreef op dinsdag 21 november 2017 @ 09:08:
@Playa del C. Dat dacht ik dus ook. :) Tot ik in dit topic las dat het niet zo is:
Rmg in "Studenten windows?"

Bron van die reactie:
https://dpcenter.microsof...icensing-for-personal-use

Dus voor W10 mag je blijkbaar géén OEM/System Builder versie kopen, tenzij je de PC bouwt en verkoopt. Bouw je 'm voor eigen gebruik, moet je een retail licentie hebben.
Dat klopt ook wel. Ik zie het echter als volgt. Als ik mijn pc compleet had gekocht in een winkel, dan had de verkoper er voor 15 euro windows 10 OEM opgezet. Ook als een 'componenten-winkel' de boel zelf assembleert, mag ik dus gebruik maken van de OEM versie via de verkoper.
Ook als ik een complete pc koop bij een verkoper, hem thuis helemaal uitelkaar schroef, de SSD wis, daarna alles weer in elkaar zet, mag ik nog steeds een OEM versie installeren.

Dus alleen als je tegen een verkoper zegt, ik zet de boel liever zelf in elkaar, moet je ineens ruim 170 euro extra betalen voor een Retail versie.
Daarbij, de verkoper verkoopt in ons geval nu allemaal losse onderdelen. Alsnog is het bij elkaar een complete pc. En daar mag de verkoper een OEM licentie bij geven. Wat bepaald wat een complete pc is, snap je? Als alle schroefjes vast zitten? Of mag je die zelf aandraaien.

Ik zie het dus in ieder geval zo dat je een complete nieuwe pc koopt via legale wegen en daar hoort een OEM licentie bij. Als je windows 10 los wilt kopen als consument voor bestaande pc's dan koop je een Retail versie.

Ik denk dat Microsoft het zo ook bedoeld. Ze hebben het nergens over een pc build die in 'stukjes' wordt thuisbezorgd. Het is voor de hardware gewoon niet relevant of het wel of niet in elkaar zit, zolang het om dezelfde componenten gaat.

Daarnaast heb ik nog nergens iets gezien van een consument die problemen kreeg met zijn licentie op deze manier.

EDIT: en ook deze reactie sdk1985 in "Studenten windows?"

Ik zie ook dat je zelf eerder precies zoals mij er over dacht. En daar sta ik nog steeds achter. Uiteraard wil Microsoft sturen op het idee dat we veel meer betalen, maar uiteindelijk hebben ze geen poot om op te staan. Waarom is er verschil in prijs tussen het OS van een complete pc via een retailer en feitelijk dezelfde pc, maar dan door de eindgebruiker zelf in elkaar geschroefd?

Dat zou hetzelfde zijn als dat je een complete auto koopt en een ander koopt de auto, maar hij schroeft zelf de wielen er aan vast. (dezelfde wielen als de complete auto). En dat daarna de software voor de onboard navigatie voor de eerste persoon 10x goedkoper zou zijn.

EDIT2: Microsoft heeft baat bij veel marktaandeel. Door de prijs van een licentie voor complete systemen laag te houden, zullen heel veel complete pc's met windows verkocht worden. Immers als een compleet systeem dankzij windows al 200 euro duurder zou zijn dan elke andere pc, zou het niet goed zijn voor de verkoop. Dat is de enige reden. Ze beperken een OEM licentie qua regeltjes en mogelijkheden, maar ze zitten heel duidelijk op een heel gevaarlijk terrein. Er hoeft maar één goede rechtzaak te komen, waarin wordt geëist dat deze marktmanipulatie heel oneerlijk is voor consumenten... Zoals het nu is, is iedereen tevreden, dus zal Microsoft niet klagen. Maar dan moeten consumenten niet te eerlijk gaan doen en iedereen vertellen dat je geen OEM licentie mag. Gestolen keys is een ander verhaal, maar de officiële OEM licenties zijn hoe dan ook goed voor Microsoft en de consument. Dus die kopen wij als tweakers massaal. (Ben verder zelf heel erg tegen illegale software, pure diefstal is het. Ben zelf ondertussen tien jaar vrij van illegale software).

[ Voor 30% gewijzigd door Playa del C. op 21-11-2017 10:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

@Playa del C. Yep, ik was werkelijk in de veronderstelling dat ik met mijn dik €100,- kostende OEM helemaal senang was volgens Microsoft en dat is dus ook waarom ik zo'n licentie heb gekocht, geen dodgy-vaag van Kinquin of iets soortgelijks. Niets mis met betalen voor mijn licenties. (Sowieso, je koop een PC van van 3 of 4 cijfers, dan is een OS licentie van €100 of iets meer ook niet zo'n probleem.)

Dus wellicht dat Microsoft het inderdaad zo bedoeld als jij zegt en ik dacht. Dat je effectief een complete PC koopt bij een partij en zegt "bedankt voor het leveren, ik schroef 'm zelf wel in elkaar" en dat je dán dus OEM mag gebruiken. Immers, je kóópt een complete PC, je schroeft 'm enkel zelf in elkaar.

Maar als ik puur de site van Microsoft lees mag dat volgens de letter ook niet en moet je een retail licentie kopen.

Tikje verwarrend en frustrerend. Ik hoef helemaal geen licentie van €15,-, vind €100 of meer prima maar vind het wel een beetje gek dat enkel omdat ik zelf de onderdelen op een zondagochtend in elkaar schroef en dat niet laat doen door een bedrijf (of een handig neefje), ik opeens 2x zo veel voor die Windows licentie moet betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
unezra schreef op dinsdag 21 november 2017 @ 10:24:
@Playa del C. Yep, ik was werkelijk in de veronderstelling dat ik met mijn dik €100,- kostende OEM helemaal senang was volgens Microsoft en dat is dus ook waarom ik zo'n licentie heb gekocht, geen dodgy-vaag van Kinquin of iets soortgelijks. Niets mis met betalen voor mijn licenties. (Sowieso, je koop een PC van van 3 of 4 cijfers, dan is een OS licentie van €100 of iets meer ook niet zo'n probleem.)

Dus wellicht dat Microsoft het inderdaad zo bedoeld als jij zegt en ik dacht. Dat je effectief een complete PC koopt bij een partij en zegt "bedankt voor het leveren, ik schroef 'm zelf wel in elkaar" en dat je dán dus OEM mag gebruiken. Immers, je kóópt een complete PC, je schroeft 'm enkel zelf in elkaar.

Maar als ik puur de site van Microsoft lees mag dat volgens de letter ook niet en moet je een retail licentie kopen.

Tikje verwarrend en frustrerend. Ik hoef helemaal geen licentie van €15,-, vind €100 of meer prima maar vind het wel een beetje gek dat enkel omdat ik zelf de onderdelen op een zondagochtend in elkaar schroef en dat niet laat doen door een bedrijf (of een handig neefje), ik opeens 2x zo veel voor die Windows licentie moet betalen.
Precies. (Heb ondertussen wat edits gedaan in mijn vorige post). Microsoft is niet gek en weet zelf ook hoe het werkt. Als je zelf alles in elkaar schroeft, mag dat niet eens een verschil opleveren voor de kosten van een OS. Niet in deze mate zeker. De rechtzaken zullen nu niet komen, want de consument heeft een groot voordeel op dit moment. En Microsoft ziet Windows op vrijwel elke pc staan. Hoe langer dat laatste gebeurt, hoe afhankelijker alles wordt van Microsoft. Dat bedrijf heeft geen enkel risico meer sinds windows 10 en eigenlijk al sinds windows 98.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDdeV1992
@unezra @Playa del C. Vind het zelf ook een lastig punt. Er zijn namelijk menig key te vinden voor twee tientjes.

De uiteindelijke lijst is het volgende:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-8700K Boxed€ 399,-€ 399,-
1Gigabyte Z370 Aorus Gaming 7€ 250,-€ 250,-
1Gigabyte Aorus GeForce GTX 1080Ti Xtreme Edition 11G€ 872,95€ 872,95
1Noctua NH-D15S€ 75,65€ 75,65
3Corsair HD140 RGB LED High Performance 140mm PWM Fan, 140mm€ 25,49€ 76,47
1Corsair HD140 RGB LED High Performance 140mm PWM Fan - Twin Pack with Controller, 140mm€ 61,-€ 61,-
1Noctua NF-A15 HS-PWM chromax.black.swap, 140mm€ 26,90€ 26,90
1Corsair Gaming K95 RGB Platinum Cherry MX Speed Black (Qwerty US)€ 176,50€ 176,50
1Corsair Gaming Glaive RGB Mouse Zwart€ 69,95€ 69,95
1Corsair Gaming MM300 Extended€ 33,50€ 33,50
1Corsair Vengeance RGB CMR32GX4M2C3200C16€ 430,-€ 430,-
1Corsair RM650x Zwart€ 100,35€ 100,35
1Samsung 850 EVO 1TB€ 317,-€ 317,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 3.875,65

Sommige items konden goedkoper alleen ik merkte aan mijzelf dat ik echt mijn droom PC wilde zamenstellen/bouwen. Op het moment dat ik teveel afdingde aan bepaalde zaken voelde het minder als mijn droom build. Daarnaast weet ik niet of ik dit ooit nog ga kunnen realiseren in de toekomst, dus dan maar nu!

@Playa del C. m.b.t scherm wacht ik inderdaad af of Dell het scherm uit gaat brengen de komende tijd. Als ik meneer van de klantenservice op Facebook mag geloven horen we deze week een datum.

Heb ook een antistatische mat aangeschaft waarbij ik de eventuele statische ladingen kan gelijk trekken door de voeding in de case te zetten en te connecten met een geaard contact. Vervolgens matje aansluiten via connector op de voeding die gemonteerd is in de case en mijzelf aan het matje verbinden. Op deze manier is als het goed is statische ontlading niet meer mogelijk bij het inbouwen.

Hoorde verschillende verhalen m.b.t. statische ontlading e.d. maar vond het verkeerde zuinigheid om hierop te besparen gezien mijn budget voor de build zelf en het feit dat eerste keer zelf bouw is voor mij.

Anyhow, fotos hier in de post plaatsen of is een nieuw topic elders beter geschikt zodat deze posts gericht blijven op aankoopadvies?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Playa del C.
Anti-statische hulpstukken zijn in ieder geval niet verkeerd. Zelf ontlaad ik mij tijdens bouwen regelmatig aan de radiator in de kamer. Als je normaal in je huis nooit statisch bent en dus nooit schokjes ervaart, dan is er geen kans op problemen. Sommige mensen zijn echter vaak zo statisch dat maatregelen wel nuttig zijn. Zal bij jou allemaal zeer waarschijnlijk meevallen, maar nu ben je een stuk zekerder.

Mooie build en ik snap helemaal dat je in een droombuild bepaalde onredelijke keuzes maakt. Als je iets gewoon wil, gewoon doen. Prachtig systeem inderdaad en helemaal jouw stijl. Mijn ervaring is wel dat het moeilijkis om bij de volgende pc een stapje lager te gaan zitten. Wel worden de meeste builds dan wat minder over de top. Maar zeer waarschijnlijk ga je dan weer iets kopen wat rond een GTX 1280 Ti gaat zitten.

Een paar foto's kunnen prima in dit topic. Als je echt wil showen is er een speciaal topic. Zo snel even geen link, maar dat heet iets van 'show je gameroom'. Daar krijg je dan ook van iedereen een mening over de looks, de componenten, enz.

Succes met die Dell. Op zoiets kun je inderdaad altijd even wachten.
Prachtig resultaat verder, diepgaande keuzes, leuk topic ook voor meelezers denk ik. Heel veel plezier ermee!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra

unezra

@JDdeV1992 Qua Windows zou ik gewoon voor die OEM licentie gaan van wat is het, €120
Juist vanwege de discussie of het wel of niet mag maar het is tenminste een full license.

Dat je met zo'n build bepaalde keuzes maakt snap ik. Ik heb precies hetzelfde gedaan. Oorspronkelijk had ik een budget van €2500 voor alles en heb ik links en rechts consessies gedaan, zodra ik de 3K voorbij was was het "YOLO" en ben ik er vol in gegaan met een totale build van bijna 5K inclusief monitoren en gamespullen.

Los van de ellende met defecte onderdelen geen spijt van en nu ben ik er wel echt blij mee. (Alleen jammer dat ik 'm nu op dit moment nog nauwelijks echt kan gebruiken wegens werk maar dat komt wel als de komende weken achter de rug zijn en ik weer wat lucht en energie heb om echt leuke dingen met mijn PC te doen.)

Voor het showen van je build is er een mooi topic:
Het Show je Build! Topic

Pagina: 1