New PC Build + Randapparatuur €4000,-

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDdeV1992
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 20-09 00:29
Hoi allemaal,

Al enige tijd volg ik Tweakers anoniem. Na weken van inlezen over PC-onderdelen heb ik besloten om een account te maken en jullie community te joinen. Mijn casus volgt hieronder.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?

Het nieuwe systeem zal gebruikt worden in combinatie met een 3440x1440 scherm. Het is de bedoeling dat de komende jaren titles op de hoogste settings kunnen worden gespeeld. Deze games wil ik ook graag gaan streamen.

Daarnaast ben ik als hobbyist groot fan van aanklooien met programma`s zoals een Adobe Photoshop, Illustrator en Sony Vegas.

Uiteraard zal het systeem ook gebruikt worden voor huis, tuin en keuken activiteiten zoals e-mails, onderhouden van mijn blog & website et cetera.

Wat mag het systeem gaan kosten?

Ik heb geen absolute maximumprijs. Had zelf een bedrag rond de €2500,- in gedachten voor het systeem. De randapparatuur heb ik een apart budget van €1500,- voor in gedachten. Hierbij zal de aanschaf van een goed scherm het meest belangrijke zijn.

Ik heb nog nooit een PC in elkaar gezet. Aan de hand van tutorials op Youtube ziet dit er niet heel spannend uit. Wat denken jullie kan een assemblage leek als ik mijn eerste PC in elkaar zetten?

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?

Ik heb een Samsung 850 EVO van 250 GB in mijn huidige systeem zitten. Deze is 6 jaar oud. Zou ik deze nog mee kunnen nemen om bijvoorbeeld het OS op te installeren of zal deze het binnenkort gaan begeven?

Verder zijn een toetsenbord en muis aanwezig. Qua beeldscherm zit ik te twijfelen tussen een aantal schermen die nu al uit zijn en die Q4 dit jaar uit gaan komen. Hier zal ik zo direct aanvullende vragen over stellen.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?

In de basis wil ik graag een volledig nieuwe set-up samenstellen. Afhankelijk van de mogelijkheden binnen mijn budget ben ik nieuwsgierig hoever ik kom om aan alle wensen te voldoen.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?

Een lichte voorkeur voor Intel, dit zit hem vooral in de onwetendheid en het nooit hebben gehad van een AMD. Daarnaast geef ik qua videokaart echt de voorkeur uit aan Nvidia. Ik heb nog nooit een AMD GPU gezien die Nvidia het veld uit heeft kunnen slaan, ik verwacht ook niet dat dit in de toekomst zal gaan gebeuren. Daarnaast zijn de schermen die ik op het oog heb G-sync schermen. Dit beperkt mijn keuze qua GPU volgens mij tot Nvidia, maar geef vooral aan als hier andere mogelijkheden zijn.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?

Ik vind het belangrijk dat er een goede airflow is te creëren in mijn nieuwe kast. Graag ontvang ik dan ook tips over wat hier voor nodig is. Zijn andere kasten beter en waarom? Zijn er bijvoorbeeld meer ventilatoren nodig voor in mijn case? Alle feedback is welkom.

Stil is in mijn ogen een subjectief gegeven en moeilijk uit te drukken, naast de factor decibel uiteraard. Laat ik het zo stellen; ik heb niet graag een vliegtuig in mijn kamer.

Energiezuinig is uiteraard een plus maar dit moet niet ten kosten gaan van de prestaties.

Ga je overklokken?

Overklokken ben ik eveneens onbekend mee. Again, aan de hand van filmpjes ziet het er allemaal niet zo moeilijk uit. Wat raden jullie aan? In mijn build ben ik uitgegaan van een AIO cooler. Redelijk overkill als ik niet zou gaan overklokken, echter ziet het er dan wel weer gaaf uit.

Wat verwacht je van ons?[i]

Ik zal vast nog meer vragen hebben aan de hand van jullie reacties maar voorlopig heb ik mijn vragen hieronder puntsgewijs genoteerd:

- Welke Intel optie zou momenteel de beste optie zijn ten opzichte van de Ryzen 7 1800X? Is bijvoorbeeld de I7 7820X een gedegen optie, of is het wachten op de coffee lake lijn van Intel de moeite waard?

- Hoe creëer ik een zo koel mogelijk systeem? Zijn andere kasten beter?

- Zal er genoeg ruimte zijn in de kast die ik heb gekozen? Welke betere en/of goedkopere keuzes kan ik hier maken?

- Ik hoor veel geruchten over de nieuwe volta GPU kaarten, zijn deze het wachten waard? Of blijf je dan aan het wachten binnen de wereld van PC-componenten?

- Zal het systeem voldoen aan mijn wensen?

- Is het wachten op de nieuwe Asus PG35QV het waard in jullie ogen ten opzichte van de huidige variant opgenomen in mijn build? Kan iemand met meer ervaring in de wereld van schermen een schatting maken van wat deze zou gaan kosten en wanneer deze logischerwijs in Q4 op de markt zal verschijnen?

- Weten jullie een betere boxenset voor gaming? De 5.1 die ik nu heb toegevoegd schijnt van goede kwaliteit te zijn alleen weet ik niet of ik genoeg ruimte heb om een goede verdeling te maken over zoveel boxen.

- Welke goedkopere opties zijn er (inclusief RGB) met betrekking tot de RAM die compatible zijn met Ryzen? Zal 16 GB aan werkgeheugen voorlopig nog voldoende zijn of is het aan te raden alvast 32gb in het systeem te zetten?

- Zijn er mensen die ervaring hebben met de nieuwe variant van deze Case? De reviews op youtube zijn veelal over de oudere varianten, zelfs die van Hardwarecanucks die over het algemeen bijna alle cases wel reviewed.

- Kan ik mijn oude SSD meenemen voor het OS

- Zijn er andere muis/toetsenbord combo`s? Zou graag bij beide het zelfde merk hanteren.

- Zijn er verder zaken die jullie in positieve of negatieve zin opvallen die jullie in je eigen systeem anders zouden doen?

Hieronder mijn lijstje:

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 7 1800X Boxed zonder koeler€ 449,55€ 449,55
1Asus ROG Crosshair VI Hero€ 236,49€ 236,49
1Asus ROG-STRIX-GTX1080TI-O11G-GAMING€ 864,95€ 864,95
1Phanteks Enthoo Luxe Tempered Glass Zwart€ 152,-€ 152,-
1NZXT Kraken X62 (met AM4 support)€ 155,-€ 155,-
1G.Skill Trident Z RGB F4-3200C14D-16GTZR€ 212,-€ 212,-
1Corsair RM650x Zwart€ 99,95€ 99,95
1Samsung 850 EVO 1TB€ 299,-€ 299,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.468,94

Randapparatuur:

#ProductPrijsSubtotaal
1Asus ROG Swift PG348Q Aluminium, Zwart€ 1.146,-€ 1.146,-
1Logitech Z906€ 258,75€ 258,75
1Corsair Gaming K95 RGB Platinum Cherry MX Speed Black (Qwerty US)€ 177,-€ 177,-
1Corsair Gaming Glaive RGB Mouse Aluminium€ 70,46€ 70,46
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.652,21

Bij voorbaat dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDdeV1992
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 20-09 00:29
Hey allemaal,

Even checken missen jullie nog info om feedback te geven?

Groet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joppiesaus2
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 26-08 17:57
Gezien je bedrag wil je er alles uithalen. Sommige applicaties (grote bestanden uitpakken, specifieke media rendering etc.) zijn gebaad bij snelle m.2 schijven inplaats van de SSD die jij nu hebt gekozen. Misschien dus iets om te overwegen. Voor de rest lijkt het me een aardig dikke set :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Randleman
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 18-09 23:13
Had ik maar zo'n budget om even een PC in elkaar te prutsen :).

Intel is op dit moment niet heel interessant gezien de price/performance van Ryzen. Niemand weet volgens mij nog wat Coffee Lake gaat doen, je zou daar nog even op kunnen wachten als je geen haast hebt..

Voor de rest een hele dikke build :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glamourt
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 11-09 13:24
De pricewatch: Samsung 850 EVO 1TB kan je vervangen voor een pricewatch: Intel 600p 1TB. Ze hebben dezelfde prijs ,maar die van Intel is net een tikkeltje sneller al zou je er niet veel van merken. Het zal wellicht iets sneller je games of pc opstarten.

Maar als het dezelfde prijsklasse is wat laat je. Ja je bent je M2 slot dan kwijt, dus als je evt ooit de volle 32GB's wou benutten, dan zou je je dat kaartje moeten vervangen en door verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joppiesaus2
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 26-08 17:57
Randleman schreef op dinsdag 15 augustus 2017 @ 14:07:
Had ik maar zo'n budget om even een PC in elkaar te prutsen :).

Intel is op dit moment niet heel interessant gezien de price/performance van Ryzen. Niemand weet volgens mij nog wat Coffee Lake gaat doen, je zou daar nog even op kunnen wachten als je geen haast hebt..

Voor de rest een hele dikke build :)
Is een Ryzen ook icm GTX optimaal dan? Ik dacht ooit ergens gelezen te hebben dat een Intel bepaalde voordelen kan hebben met deze GTX kaart (of wellicht heeft Ryzen bepaalde nadelen met GTX concurrent?). Vraag waar ik zelf nu ook mee zit namelijk: ITX Gaming PC - AMD RX Vega 64 Aircooled - Node 202 #2

[ Voor 4% gewijzigd door Joppiesaus2 op 15-08-2017 15:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Randleman
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 18-09 23:13
Joppiesaus2 schreef op dinsdag 15 augustus 2017 @ 15:50:
[...]

Is een Ryzen ook icm GTX optimaal dan? Ik dacht ooit ergens gelezen te hebben dat een Intel bepaalde voordelen kan hebben met deze GTX kaart (of wellicht heeft Ryzen bepaalde nadelen met GTX concurrent?). Vraag waar ik zelf nu ook mee zit namelijk: ITX Gaming PC - AMD RX Vega 64 Aircooled - Node 202 #2
Jazeker, geen enkel probleem :). Voor ITX gaming is een GTX veel interessanter. Gezien het absurde stroomverbruik van VEGA en dat er niet heel veel keus is uit (goede) SFF voedingen.
Pagina: 1