Tot mijn grote verbazing lag er vanmiddag een brief van de firma Lindorff op de mat. Daarin stelt dit bedrijf, dat een incassobureau (b)lijkt te zijn, het volgende:
Lindorff? Nog nooit van gehoord?
Eerdere aanmaningen? Nog nooit gezien!
Bedrag (zeer specifiek, zou herkenbaar zijn) van vrijwel €400? Komt me in de verste verten niet bekend voor.
De manier zoals mijn achternaam fout is gespeld is zeer apart, en naar mijn weten heb ik nooit op die manier ergens geregistreerd gestaan. Ik ben nogal een mierenneuker wat dat betreft, en áls ik al een keer ergens verkeerd geregistreerd sta, dan rust ik niet voordat dat goed geregeld is.
Enig Google werk leidt mij meteen naar sites als Radar, Kassa, Opgelicht, etc. Het lijkt een legitiem incassobureau te zijn, maar hebben wel een reputatie van zeer onbeschoft handelen en ik zou niet de eerste zijn die een spookfactuur ontvangt.
Mijn vraag is: hoe ga ik hier nu mee om? Op zich wil ik ze het voordeel van de twijfel geven en maandag meteen bellen en om opheldering vragen, maar is dat ook het meest verstandige wat ik kan doen? Zou ik bijvoorbeeld niet beter een aangetekende brief kunnen sturen waarin ik mijn beklag doe over de gang van zaken en aangeef dat de eerste stap is dat ik een specificatie wil van de zogenaamd onbetaalde rekeningen? Iemand al eens met dit bijltje gehakt die mij tips kan geven?
*Ik heb de bedragen aangepast, maar niet meer dan nodig om niet meteen op basis hiervan door Lindorff herkend te kunnen wordenGeachte heer, mevrouw [fout gespelde achternaam]
Ondanks eerdere aanmaningen die Lindorff al aan u heeft toegestuurd, is er nog steeds sprake van een schuld die nog niet door u is betaald.
De schuld is als volgt opgebouwd
Hoofdsom/bedrag overdracht Lindorff €400
Incassokosten €75
Rente €170
Deurwaarderskosten €30
Lindorff? Nog nooit van gehoord?
Eerdere aanmaningen? Nog nooit gezien!
Bedrag (zeer specifiek, zou herkenbaar zijn) van vrijwel €400? Komt me in de verste verten niet bekend voor.
De manier zoals mijn achternaam fout is gespeld is zeer apart, en naar mijn weten heb ik nooit op die manier ergens geregistreerd gestaan. Ik ben nogal een mierenneuker wat dat betreft, en áls ik al een keer ergens verkeerd geregistreerd sta, dan rust ik niet voordat dat goed geregeld is.
Op basis waarvan verwachten ze dat ik ga betalen? Er staat geen enkele informatie in de brief over waar de achterliggende onbetaalde factuur vandaan zou komen, anders dan één of andere, nietszeggende referentie. En nou kan ik er zeker achteraan gaan bellen of mailen om daarachter te komen? Daar voel ik weinig voor.Wij stellen u daarom uitdrukkelijk in gebreke en sommeren u om deze schuld te betalen. Dit houdt in dat u deze brief als een laatste waarschuwing kunt beschouwen. Als u uw schuld niet betaald of geen betalingsregeling met ons afspreekt, dan zullen wij beoordelen of de schuld overgedragen wordt aan een deurwaarder. U ontvangt van de deurwaarder een dagvaarding met daarin de datum waarop u voor de kantonrechter moet verschijnen. De kantonrechter zal vervolgens een uitspraak doen. Als de kantonrechter u veroordeelt tot betaling, dan zullen de proceskosten naast de oorspronkelijke schuld voor uw rekening zijn. Deze kosten kunnen oplopen tot enkele honderden euro's
Enig Google werk leidt mij meteen naar sites als Radar, Kassa, Opgelicht, etc. Het lijkt een legitiem incassobureau te zijn, maar hebben wel een reputatie van zeer onbeschoft handelen en ik zou niet de eerste zijn die een spookfactuur ontvangt.
Mijn vraag is: hoe ga ik hier nu mee om? Op zich wil ik ze het voordeel van de twijfel geven en maandag meteen bellen en om opheldering vragen, maar is dat ook het meest verstandige wat ik kan doen? Zou ik bijvoorbeeld niet beter een aangetekende brief kunnen sturen waarin ik mijn beklag doe over de gang van zaken en aangeef dat de eerste stap is dat ik een specificatie wil van de zogenaamd onbetaalde rekeningen? Iemand al eens met dit bijltje gehakt die mij tips kan geven?