Z wave DIN rail module op 24V en 230V?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 991153

Topicstarter
Hallo allemaal,

als noob in de wondere wereld van Z wave enz. ben ik aan het rondkijken om mijn huis wat te automatiseren.
Ik heb reeds een Google Home en een Smartthings interface te samen met enkele sensors en lampen.

Mijn idee is echter om al mijn impulsrelais in mijn zekeringskast te vervangen door modules die Z wave ondersteunen.
Het probleem is dat deze worden aangestuurd via drukknoppen die op 24V werken. De impulsrelais laten dan wel mijn lichtpunten aan/uit gaan die uiteraard op 230V werken. Ik zoek dus eigenlijk een oplossing in de vorm van een DIN module die op de 2 verschillende spanningen kan werken. Ik lees bij verschillende merken wel dat ze van 110V tot 240V werken OF op 24V. Zou het dan mogelijk zijn dat je ze kan laten werken met de drukknoppen op 24V om de modules aan te sturen en toch nog de lichtpunten op 230V behouden?
Misschien zoek ik het veel te ver....
Als er iemand ervaring heeft met het probleem dat ik ondervind dan hoor ik graag hoe dit kan aangepakt worden.

Groeten,

John.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Begrijp ik je goed dat je alleen aan 24v stuurspanning genoeg hebt om de impulsrelais te schakelen? Je zou dan naar in i/o bord kunnen kijken waar je de schakelaars op de ingangen zet en de impulsrelais op de uitgangen.

Snap alleen niet zo goed waarom dit Z-wave zou moeten zijn. Een modbus of IP oplossing ligt meer voor de hand. Welke controller gebruik je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Sethro,

ik heb standaard impulsrelais van Vynckier in mijn zekeringskast steken.(type 312/11-014)
Je kan ze krijgen in de versie van 12V/230V, 24V/230V en 230V/230V. Ik heb toen gekozen voor de aansturing op 24V omdat je dan geen keuring nodig hebt op het drukknopgedeelte.
De controller die ik gebruik is gewoon de Smartthings hub ism met IFFT en mijn tablet. Ik denk eventueel om naar een raspberry pi over te gaan.

Het idee om naar Z-wave over te schakelen komt omdat ik nu reeds enkele dingen heb die op Z-wave werken ( sensors, ...) Het leek mij gewoon logisch om deze lijn verder te trekken. En het feit dat je standaard Z-wave devices kan kopen die je gewoon in je zekeringskast kan inbouwen heeft voor mij de doorslag gegeven. Denk bvb aan de Qubino Din Dimmer. Al mijn bedrading komt binnen in mijn zekeringskast. Zo kan ik de impulsrelais 1 op 1 vervangen zonder veel bedrading te moeten veranderen. Als ik te veel aanpas moet er terug een keuring plaatsvinden.

Het idee van de modbus of via IP begrijp ik niet. Ben hier echt een leek in. Kan je wat meer info geven aub? Dan kan ik deze piste ook bekijken.

Alvast bedankt.

John.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
In de meterkast zou ik niet voor een draadloze oplossing kiezen maar een bedrade oplossing.

Bedrade modules met 24v digitale outputs en inputs zijn er in diverse soorten. Zelf ben ik niet bekend met Smartthings maar eigenlijk alle controllers ondersteunen wel een vorm van bedrade communicatie, bijv modbus, udp, tcp of http over ethernet.

En als je toch naar een nieuwe controller kijkt zijn er nog meer mogelijkheden. Die Qubino DIN module kost 60 euro per kanaal. Voor dat geld kun je de relais ook vervangen voor een professionele oplossing, die stabiel is, ondersteunt wordt en meer mogelijkheden biedt. Denk aan KNX of Loxone.

[ Voor 24% gewijzigd door Sethro op 07-11-2017 22:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Sethro,

bedankt voor de info. Ik bekijk de opties die je mij voorstelt.
Ik heb even aan het opzoeken geweest wat die modbus eigenlijk is. Op zich een goed alternatief denk ik. Ik zie dat je daar een netwerkkabel kan op aansluiten. Die optie heb ik zeker om die kabel te leggen.
Ik snap echter niet hoe je dan via de netwerkkabel "verbinding" krijgt met bijvoorbeeld het Z-wave protocol om bijvoorbeeld spraakgestuurd de lichtpunten aan of uit te doen. Ik neem aan dat er dan toch nog een "module" extra nodig is om deze verbinding te maken. Of zie ik dat verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
Die netwerkkabel verbind je met je domotica controller en niet met z-wave

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlamos
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 07-04-2021
Ik heb exact hetzelfde systeem thuis, 24V relais die 230V aansturen.

Ik zou deze graag aansturen via de drukschakelaars + via Raspberry Py/Hass.io via het netwerk.

Wat is nu de beste manier om deze aan te sturen, want uiteraard moet het domotica systeem de toestand van de schakelaar te weten komen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 30-04 11:55

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Je hebt nu overal pulsdrukkers in huis die via een stuurkabel zijn verbonden met impulsrelais in de meterkast. Deze wijze van kabeling wordt ook gebruikt in automatiseringssystemen die worden aangestuurd door een PLC (programmable logic controller). In de PLC-wereld is 24V de standaard voor stuursignalen.

Als er genoeg ruimte in de meterkast aanwezig is dan zou je prima de installatie zo moeten kunnen ombouwen dat de stuurkabels van de pulsdrukkers naar de impulsrelais worden aangesloten op de inputs van een PLC en de impulsrelais worden aangesloten op de outputs van een PLC. Het is zonde om z-wave te willen gebruiken als je zo makkelijk het bedrade systeem kunt behouden. Ook is z-wave niet goedkoper als je de juiste onderdelen uitzoekt.

Opties die je kunt overwegen:
- Loxone (geen goedkope overstap en je Loxone heeft geen z-wave ondersteuning)
- Wago PLC (ook vrij hoge instapkosten)
- Railduino in combinatie met domoticasoftware op bijv. een Raspberry Pi, Odroid of andere single board computer.
- Hetzelfde maar dan met nog goedkopere I/O modules zoals Pockeys en deze Chinese PLC's.

Bij die laatste twee opties hang je de I/O module via RS-485 of ethernet aan je domoticasoftware. Via het modbusprotocol kun je inputs uitlezen en outputs aansturen. Kies je voor RS-485 dan heb je een RS-485 usb stick nodig die je in je RPi stopt.

De software die je op je RPi draait moet wel modbus ondersteunen. Home Assistant heeft helaas nog steeds gebrekkige modbusmogelijkheden en Smartthings kan ook niets met modbus. Ik gebruik zelf IP-Symcon maar dat is betaald en eigenlijk ook alleen maar geschikt voor mensen die programmeren in php leuk vinden. Als je een systeem kiest dat ook z-wave ondersteuning heeft kun je je bedrade en draadloze hardware met elkaar combineren en bijvoorbeeld een z-wave schakelactoren in/of uitschakelen als er op een pulsdrukker wordt gedrukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anticlock
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 29-01 17:02
Hoi,

ik heb dezelfde setup thuis die ik graag wil slimmer maken
ook allemaal 24V pulsdrukkers die momenteel een PLC aansturen (crouzet - millenium 3)

ik zou graag de schakelaars behouden als bedieningspunten maar de PLC vervangen door iets dat ook gestuurd kan worden met google home / athom homey (zwave of iets anders)

ik zie dat dit een oudere topic is, wat zou ondertussen aangeraden zijn om die PLC sturing te wijzigen naar iets slimmer?

Mijn eerste gedacht was elke schakelaar in huis een inbouw zwave aanhangen maar met 30 tal schakelaars is wss beter om gewoon een betere sturing in de kast te steken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonne
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:33
Ik denk dat je aan dit artikel wel het nodige kunt hebben: reviews: Doe-het-zelf-domotica: het nieuwe tweaken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anticlock
Ben er al door gegaan maar daar staat veel te veel in dat niet van toepassing is, om den duur zie je het bos door de bomen niet meer.

Het is een specifiek scenario... 24v pulsdrukkers blijven gebruiken maar aansturing wijzigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 29-03 11:20
Ik zit net in dezelfde situatie en had net iets in het HA topic gepost hierover

Is dit iets?

http://denkovi.com/smartd...din-rail-box?CurrencyID=2

http://denkovi.com/smartd...nputs-module-din-rail-box

ondersteuning https://github.com/rdehuy...custom_components-denkovi

Ik volg ff ook hier

• anticlock
Voor HA wel, voor homey niet ... ik ken niks van HA :) (en van de rest extreem weinig)
op een ander forum had iemand me "loxone" aangeraden, ziet er heel goed uit maar is wel heel prijzig...

• Sethro
Kijk is naar Railduino

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
Loxone miniserver idd, maar idd ook naar mijn goesting te duur.
Ik wil wel iets dat compatible is met HA maar die ook standalone is, bedoel ik: als mn raspberry met HA eruit gaat, wil ik nog altijd mijn lichten kunnen bedienen

Ik geraak er niet aan uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anticlock
heb je ook een PLC momenteel? want sommige zijn wel te koppelen met raspberry pi en HA.
maar voor de millenium 3 van mij vind ik niet veel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
Ik ben er nog steeds niet uit
Heb al veel gelezen, en het lijstje wordt alleen maar langer

railduino, loxone miniserver, knex, unipi, wago plc, ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
Uiteindelijk voor de unipi M203 gegaan

https://www.sossolutions.nl/unipi-neuron-m203

En de MQTT integratie

https://github.com/matthijsberg/unipi-mqtt

Drukknoppen kunnen lokaal bediend worden en zijn dus onafhankelijk van HA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• painy
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 28-04 13:02
@skank Waarom de keuze voor dat product juist en ben je tevreden met de keuze? Nadelen aan het praktisch gebruik?

Dit topic is wat buiten met 'comfort' zone, maar als ik het goed snap verbind je de 24V draden van de drukknop met de impulsrelais EN de input van de unipi. De relais output van de unipi verbind je dan met de impulsrelais zodat je deze kan toggelen met de unipi (en dus HA).
In principe weet je unipi zo enkel dat de impulsrelais getriggerd is en niet of ie aan of uit staat. Geeft dit nooit problemen vb bij elektriciteitsuitval oid? Dat HA/unipi denkt dat je lamp uit staat terwijl deze eigenlijk aan staat?

Sommige van mijn schakelaars hebben een status lampje. Is dit bruikbaar met zo'n systeem?

En wat met slimme verlichting a la philips hue? Ik zou uiteindelijk graag slimme LED verlichting hebben maar met dit systeem gaat dat fout lopen doordat je de soms stroom tot de lamp helemaal onderbreekt met de schakelaar waardoor het niet meer werkt zoals verwacht (vb. 'lamp uit' in de hue app zet de lamp op 0 brightness, druk je dan op de switch dan haal je ook de stroom naar lamp weg en blijft ie uit).

Misschien zet ik beter al mijn relais op 'aan' stand, koppel ik de 24V dunne draadjes van de schakelaars enkel aan de input van de unipi om ze zo als software knoppen in Home Assistant te gebruiken.
Groot nadeel is dan wel als HA niet werkt, de lampen niet meer te bedienen zijn.
Is er een goedkopere optie als ik enkel mijn drukknoppen als input zou gebruiken? Arduino board oid?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• skank
Hey
Zeer tevreden over.
Zodanig tevreden dat ik al de rest buiten gegooid heb, en nog een expansion voor de unipi zitten heb.
Ik bedien er zelfs de garagepoort mee en noem maar op.
Het is OF hue OF dit.
Beide samen zal niet lukken.
Of je zou dit in HA moeten oplossen dan mss wel nog.

De drukknoppen zijn verbonden met de inputs, de outputs met de lampen.
Zo simpel is het.
Het script zelf draait op de unipi (via mqtt)
Die kan zo vinden in de link hierboven.

Werkt zalig. Na stroomuitval komt alles mooi terug, dit is opgevangen in het script.
0,0 issues en omkijken naar.
Steek ik de knop aan met de drukknop, kan ik hem uitdoen via HA of zelfs via google assistant.
In welke weg dan ook.
Alles staat mooi in sync.

Ik heb nog 4 hue lampen, en wil die zelfs wegdoen en op de unipi steken.
Werkt gewoon beter.

Zie mijn github...
Daar zie je het gedeelte wat je in HA moet instellen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• painy
@skank Thx, de stabiliteit klinkt heel verleidelijk.

Ik ga er nog eens goed over nadenken, want extra functies v schakelaar (zoals dubbelklik) of de slimme verlichting zou ik toch wel missen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
Je mist toch geen slimme verlichting als je die unipi gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• painy
Ik bedoel 'smart' lights. In principe heb je enkel slimme switches met unipi :D
Vnlk warm en koud licht uit een lamp kunnen creëren. 's Morgens blauw, 's avonds oranje, 's nachts rood vb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
En al beslist?

• WEBGV
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 18-02-2021
Hoi
ik denk dat ik vergelijkbare vraag en installatie heb - ik heb 24V Eltako ESR12Z-4DX-UC relais voor de meeste lichtpunten met 24V schakelaars in de kamers. (licht 230V) en beneden meestal Eltako EUD12D-UC dimbare relais (knop 24V inhouden stuurt licht hoger of lager)
ik had beter direct in een Domotica gegaan denk ik - maar denk dat er toch oplossingen zijn die beide combineren - ben een dikke leek.
Als ik lees hebben jullie hier zo een systeem dat basically de manuele Relais schakeling toestaat, maar ook sturing via een centrale component - die dan ook nog bewust is van de onderliggende status van de "lamp".
heb ik dat juist verstaan?
in mijn simpele geest is het nu zo dat als ik de manuele schakelkring sluit er een 24V pulse gaat naar de relais, die dan het 230V cirquit aan of uit zet. als de centrale eenheid ook een 24V pulse stuurt, schakel ik ook. en als hij de 24V pulse ontvangt van de manuele schakeling is hij ook nog bewust van de manuele override.
zit ik op juiste denkpiste?
de dimbare relais zal iets moeilijker zijn - zolang de 24V pulse doorkomt (druk op knop) dimt hij hoger (of lager volgende keer drukken) maar dan zou de centale eenheid mee moeten "tellen" hoe hoog de verbruiker gedimd is? is daar wel een oplossing voor?
ik avontuur me hier voor het eerst in en inderdaad men smijt zoveel naar je hoofd dat ik (nog) niet kan volgen
wie wil deze leek al eens op weg helpen?
Pagina: 1