Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hercul3s
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:18
Omdat ik nieuw ben in de wereld van Zonnepanelen en door de bomen het bos niet meer zie, hierbij een topic :).

Situatie: We gaan een camper busje kopen en willen graag langer (1 a 2 weken) ergens staan zonder dat er stroom in de buurt is. 200w zou voldoende moeten zijn voor ons gebruik (wat led lampjes, waterpomp en laptop zo'n 2u per dag). De koelkast en koken zal op gas gaan aangezien een 12v compressor koelkast vrij prijzig is.

De huishoudaccu van de camper zal gebruikt worden voor de opslag.

Nu heb ik nodig:

- een (of meerdere) zonnepanelen
- een laadregelaar
- bevestigingsmateriaal + kabels

Bevestigingsmateriaal + kabels zorg ik zelf voor. Ik kijk nu vooral naar het zonnepaneel en de laadregelaar.

Nu zijn er sets van 200WP voor bijv. €280 incl. laadregelaar:

http://www.ebay.nl/itm/20...41118a:g:8N8AAOSwqYhZ1ToK

Maar als ik het los koop kom ik voor minder geld op meer Watt, bijvoorbeeld:

Zonnepaneel: https://www.installand.nl...soGPoa7HTaMxoCN4wQAvD_BwE

€177 voor 270WP

Laadregelaar: https://link.marktplaats.nl/a1068384051

€78 voor 30A laadregelaar

Totaal €255 voor 270WP.

Nu is mijn vraag echter, zie ik iets over het hoofd of kan ik dit beter gewoon als losse onderdelen bestellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:59
Die set is met 2 100 Wp panelen. Dat is volgens mij altijd duurder. Komen overigens ook nog kabels en bevestigingsmiddelen bij. Die kosten bij de eBay set ook meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
gewoon ergens een poly paneel kopen, allemaal rond de 270Wp. Dan een Victron 75/15 laadregelaar kopen. Die hebben MPPT en kunnen ook naar 12V laden vanaf je 32/35V, dat kunnen niet alle laadregelaars namelijk.
Onthoud wel dat je hier alleen wat aan hebt van mei tot en met september. Daarbuiten ben je kansloos omdat er gewoon tekort opbrengst is.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hercul3s
Dank voor de tips. Begin wat meer te begrijpen van het zonnepaneel gebeuren.

Het zou dan worden:
Zonnepaneel: https://www.installand.nl...ard-270-wp-poly-cs6k-270p

en lader:

https://stroomwinkel.nl/bluesolar-mppt-75-15.html

Totale kosten: €150 + €80 = €230 (wordt alleen maar goedkoper zo :)

Wat betreft opbrengst, we willen vrij ver naar het zuiden (portugal / spanje / marokko), dus dat zou volgens deze kaart wel goed moeten komen:

https://upload.wikimedia....S-Solar-map-Europe-en.png

Er zijn ook nog MPPT laders met USB uitgangen, is dat nog handig om naar te kijken of kan ik dat beter vanaf de accu doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19:22

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Voor budget kan je ook een wat ouder paneel nemen (265 Wp bijvoorbeeld).
Let wel op dat je ook nog een dakdoorvoer en montageframe moet regelen.
Kijk bijvoorbeeld op https://www.kleinezonnepa...d=14&lang=nl#.WfIktmiCyUk voor inspiratie (zelf klussen schijnt goed te doen te zijn en is een stuk goedkoper, anders zijn de steunen duurder dan het paneel) :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hercul3s
Ga wel even rondkijken idd.

Wat betreft montage wordt het nog wat rondspeuren. Ik wil eigenlijk eerst het paneel kopen en dan kijken hoe ik hem het beste vast kan zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19:22
@ToolkiT Heeft dit volgens mij ook onlangs gedaan op z'n VW-camper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWyk
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 22-05 23:28
Hercul3s schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 11:43:
Ga wel even rondkijken idd.

Wat betreft montage wordt het nog wat rondspeuren. Ik wil eigenlijk eerst het paneel kopen en dan kijken hoe ik hem het beste vast kan zetten.
Standaard panelen kun je niet buigen en zijn in een frame vrij dik. Je kunt dan misschine beter ook een montagespoiler kopen als je die op je campermonteert.

Als je busje een rond dak heeft zijn er wel opties om kleinere dunne flexibele panelen te krijgen die je over het dak kan buigen. Flexibele panelen zijn echter wel duurder en hebben dus bijna altijd veel minder vermogen maar kunnen vaak wel aan een goedkopere laadregelaar omdat ze wel standaard optimaal op 12V of 24V leveren.

Hoe groot is trouwens je accu?
Een 250 Wp paneel levert in de zomer gemiddeld ongeveer 1 kWh. (max ongeveer 1,5 kwh)
Je wilt dus bij zo'n paneel een accu die iets groter is dan 1 kWh.
Voor een 12V accu hebt je dan wel een accu met ongeveer 100 Ah aan capaciteit nodig.

Heb je een kleinere 12V accu dan kun je ook met een kleiner paneel af

[ Voor 10% gewijzigd door TWyk op 27-10-2017 13:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

ThinkPadd schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 12:45:
@ToolkiT Heeft dit volgens mij ook onlangs gedaan op z'n VW-camper.
Klopt, ik heb een flex panel op het dak van mijn T3.
Er loopt nog ergens een topic met fotos.
Met een 120WP en 80aH accu heb ik plenty elec voor koelkast, led licht etc.

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hercul3s
ToolkiT schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 13:16:
[...]

Klopt, ik heb een flex panel op het dak van mijn T3.
Er loopt nog ergens een topic met fotos.
Met een 120WP en 80aH accu heb ik plenty elec voor koelkast, led licht etc.
Bedankt voor de reactie. Dan kan ik waarschijnlijk nog wel wat kleiner gaan. Wat voor koelkast gebruik je? 12v compressor neem ik aan? Heb je nog een linkje naar het topic.

Gevonden: zonnepaneel op camper

Ga die nog een doornemen!

Die compressor koelkastjes zijn dusdanig duur dat ik van plan ben om de standaard electrolux (12v/220v/gas) te behouden, maar misschien met de besparing van een kleinere installatie dat ik wat ruimte kan maken daarvoor. Lijkt me wel de meest perfecte oplossing.

Is 100w ook goed te doen buiten de zomer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 14:48
Je hebt niet snel teveel stroom. Al snel wil je iPad opladen. Radio / tv en uiteindelijk de echte stroom vreter, koelkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hercul3s
Korte update:

Ondertussen ben ik verder gegaan met het 'debuggen' van de apparatuur in de camper. Helaas werkte niet alles maar we zijn nu een goed eind op weg.

Wat betreft de zonnepanelen ga ik uiteindelijk voor:

250wp paneel (€99 via Marktplaats)
Victron SmartSolar 75/15 (http://bit.ly/2jTBmku) -> Heeft bluetooth ingebouwd zodat ik alles goed kan monitoren via de app, en leuke gadget factor ;)

Dan nog de bekabeling, hoekprofielen en kit om het vast te zetten.

Update: Alles met elkaar (paneel, lader, montage materiaal en kabels) kom ik op €260 voor 250wp. Goed gedaan dacht ik zo ;).

Als alles er is geef ik even een update!

[ Voor 10% gewijzigd door Hercul3s op 05-12-2017 17:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Hercul3s schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 17:09:
Korte update:

Ondertussen ben ik verder gegaan met het 'debuggen' van de apparatuur in de camper. Helaas werkte niet alles maar we zijn nu een goed eind op weg.

Wat betreft de zonnepanelen ga ik uiteindelijk voor:

250wp paneel (€99 via Marktplaats)
Victron SmartSolar 75/15 (http://bit.ly/2jTBmku) -> Heeft bluetooth ingebouwd zodat ik alles goed kan monitoren via de app, en leuke gadget factor ;)

Dan nog de bekabeling, hoekprofielen en kit om het vast te zetten.

Als alles er is geef ik even een update!
Wat werkte wel/niet?

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hercul3s
De hele lijst:

- Gaskachel: Werkte niet. Nieuwe batterijen in de ontsteker en deze opnieuw aangesloten > opgelost
- Koelkast: Werkt wel op 220v. Werkt niet op 12v en gas. Direct op 12v aangesloten werkt deze, is iets geks in bekabeling. Gas werkt maar ontsteekt niet goed. Moet gasbrander schoonmaken.
- Gas pitten: Werken
- Gas boiler: Werkt niet, waarschijnlijk printplaat kapot
- Verlichting: Werkt goed, net vervangen door LED (2x zoveel licht en 90% minder verbruik :)

De todo lijst:

- Koelkast op gas repareren
- Zonnepaneel installeren
- Boiler op gas repareren

Al met al een heel werkje :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ghelsendoorn
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 22-05 18:18
Je zou een kleiner paneel kunnen kopen en losse laadregelaar.
zonnepaneel maak je mobiel kun je hem op de grond zetten en richten op de zon.
Zo pak je het volle vermogen af en toe draaien gewoon 2 houtjes op 1 kant staat hij schuin richting zon.Neem langere laadkabel in verband met staan tijdens warme dagen in de schaduw. Laad regelaar dicht bij de accu plaatsen zo heb je geen verlies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hercul3s
Het plan is om een te groot zonnepaneel te plaatsen (vandaar 250w) zodat ik ook op slechte hoeken en half schaduw nog genoeg stroom opwek. Mocht dat inderdaad niet genoeg blijken dan kijk ik naar die oplossing.

Dank voor de tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Je koelkast klinkt alsof de overschakeling tussen verschillende methode niet zo goed gaat. Ga je trouwens alles op gelijkstroom draaien of wil je ook een omvormer gebruiken om 'normale' WCD's aan te leggen?

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pat-Juh
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 16:53

Pat-Juh

Patrick

TWyk schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 13:11:
[...]

Standaard panelen kun je niet buigen en zijn in een frame vrij dik. Je kunt dan misschine beter ook een montagespoiler kopen als je die op je campermonteert.

Als je busje een rond dak heeft zijn er wel opties om kleinere dunne flexibele panelen te krijgen die je over het dak kan buigen. Flexibele panelen zijn echter wel duurder en hebben dus bijna altijd veel minder vermogen maar kunnen vaak wel aan een goedkopere laadregelaar omdat ze wel standaard optimaal op 12V of 24V leveren.

Hoe groot is trouwens je accu?
Een 250 Wp paneel levert in de zomer gemiddeld ongeveer 1 kWh. (max ongeveer 1,5 kwh)
Je wilt dus bij zo'n paneel een accu die iets groter is dan 1 kWh.
Voor een 12V accu hebt je dan wel een accu met ongeveer 100 Ah aan capaciteit nodig.

Heb je een kleinere 12V accu dan kun je ook met een kleiner paneel af
Let op met de accu’s dat je vaak maar een gedeelte kan gebruiken van de capaciteit. Bij AGM accu’s ligt dit rond de 50-70% ontlading. Heb je dus 100Ah nodig kan je beter 150-120Ah inbouwen. Dit bevordert de levensduur van je accu’s :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hercul3s
Erasmo schreef op woensdag 6 december 2017 @ 09:52:
Je koelkast klinkt alsof de overschakeling tussen verschillende methode niet zo goed gaat. Ga je trouwens alles op gelijkstroom draaien of wil je ook een omvormer gebruiken om 'normale' WCD's aan te leggen?
Vandaag koelkast uitgebouwd en gas werkend gekregen. De brander was verstopt. 12v werkt goed alleen de bekabeling van de camper doet moeilijk. Die ga ik nog even controleren.

Er komt een kleine omvormer om bijv. de laptop op te laden. Verder is het altijd handig om in ieder geval 1 'normaal' stopcontact te hebben.
Pat-Juh schreef op woensdag 6 december 2017 @ 10:46:
[...]

Let op met de accu’s dat je vaak maar een gedeelte kan gebruiken van de capaciteit. Bij AGM accu’s ligt dit rond de 50-70% ontlading. Heb je dus 100Ah nodig kan je beter 150-120Ah inbouwen. Dit bevordert de levensduur van je accu’s :).
Klopt, ik heb 100ah en kan dus 50ah gebruiken. Met 250w wil ik genoeg 'overkill' hebben dat ik met 50ah toe kan.

Verdere update:

Laadregelaar is binnen en het zonnepaneel ook. Dit weekend de koelkast afmaken, volgend weekend het zonnepaneel erop!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh

Pat-Juh

Patrick

Gaaf! Ik zit zelf namelij mij te orienteren om een bus-camper te bouwen. Vanwege sport materialen die ik wil kunnen opbergen en wat “eisen” moet ik wel zelf aan de slag ipv een fabrieks-af camper kopen.

Zef ga ik (denk ik op dit moment in elk geval) een groter vermogen aan panelen en accu’s gebruiken. Met name om langer off-grid te kunnen en gas te besparen voor slechts het koken. Verwarmen doormiddel van een diesel of hout verwarming.

Ik ben benieuwd naar je renovatie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hercul3s
Bedankt, het is erg leuk om er mee bezig te zijn! :)

Klinkt goed. Ik ben vooral bezig met de 'technische' renovatie, aan het uiterlijk en de inbouw verander ik vrij weinig. Wat betreft off-grid kunnen staan mik ik op zo'n 2 weken per keer. Daarna moeten we toch water halen en evt boodschappen doen. Voor de stroom wil ik eigenlijk voor de hele 6 maanden niet aan de 220 hangen, we gaan zien hoe dat uitpakt.

In onze camper zat al een 70 liter LPG tank voor het huishoudgedeelte, daar loopt de kachel + koken + koelkast + boiler ook op. Ik verwacht echter dat ik daar wel minimaal 3 maanden mee kan doen. Diesel voor de kachel lijkt me wel slim. Hout kachel zie je wel meer en leek ons ook leuk, maar geen plaats in de huidige opstelling.

Al een voorkeur voor het bus type?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Hercul3s schreef op zaterdag 9 december 2017 @ 19:54:
[...]

Vandaag koelkast uitgebouwd en gas werkend gekregen. De brander was verstopt. 12v werkt goed alleen de bekabeling van de camper doet moeilijk. Die ga ik nog even controleren.

Er komt een kleine omvormer om bijv. de laptop op te laden. Verder is het altijd handig om in ieder geval 1 'normaal' stopcontact te hebben.

Laadregelaar is binnen en het zonnepaneel ook. Dit weekend de koelkast afmaken, volgend weekend het zonnepaneel erop!
In principe is het efficiënter om je laptop direct via de DC te laden, aan de andere kant heb je met je huidige setup waarschijnlijk meer dan genoeg ruimte om met een omvormer te werken.
Pat-Juh schreef op zaterdag 9 december 2017 @ 20:26:
Gaaf! Ik zit zelf namelij mij te orienteren om een bus-camper te bouwen. Vanwege sport materialen die ik wil kunnen opbergen en wat “eisen” moet ik wel zelf aan de slag ipv een fabrieks-af camper kopen.

Zef ga ik (denk ik op dit moment in elk geval) een groter vermogen aan panelen en accu’s gebruiken. Met name om langer off-grid te kunnen en gas te besparen voor slechts het koken. Verwarmen doormiddel van een diesel of hout verwarming.

Ik ben benieuwd naar je renovatie :)
Het ligt natuurlijk aan het vermogen wat je er op gooit maar je zou kunnen kijken naar een airco naast de gaskachel, daarmee hou je elektrisch je camper ook goed warm met een laag vermogen.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh

Pat-Juh

Patrick

Erasmo schreef op zondag 10 december 2017 @ 11:45:
[...]

Het ligt natuurlijk aan het vermogen wat je er op gooit maar je zou kunnen kijken naar een airco naast de gaskachel, daarmee hou je elektrisch je camper ook goed warm met een laag vermogen.
Een airco is al snel 1kW (met wat omzet verliezen meegerekend). En heeft vaak een flink opstart vermogen nodig. Dit naast wat andere apparatuur (14l boilertje, koelkastje, waterpompje, led verlichting, scherm) heb je flink wat zonnepanelen nodig. Te veel voor op een bus.

Ik zat te kijken naar een webasto diesel verwarming unit, of een planar. Die laatste zijn 500 en hebben 4kw aan vermogen om te verwarmen. Genoeg om even snel wat graden te verwarmen. Voor langere perioden/dagen zit ik mij te orienteren op een cubic Cub of Grizzly.

Het doel is om een off-grid oplossing te maken die enkel water en rijd-brandstof nodig heeft voor een week of twee (in de zomer). Een roadtrip van Nederland langs de kust naar Morokko en terug via de Middelandse Zee via Spanje, Italië, Griekenland en wat Oost Europesche landen naar Scandinavië.

Uiteraard in twee etappes. Eerst het zuidelijke avontuur om een jaar later vanaf Italië de boel weer op te pikken :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 13:16
@Hercul3s Ik heb zelf een 175W paneel (oudje gescoord voor weinig) met die Victron MPPT regelaar. Ik heb ook mijn koelkast erop draaien. Dit is een 65 liter koelkast met gewone deur (geen box dus) en met vriesvak. De 175W is voldoende voor ons.

Eerlijk gezegd, als jij je koelkast er niet op draait is 250W wel erg veel. LED verlichting en waterpomp stelt niet veel voor.
Je kunt ook een 100W flexibel paneel op ebay kopen, dat scheelt een hoop gewicht. Want zo'n 40V paneel voor op een huis weegt ook zo rond de 20 kilo.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hercul3s
@!null ,

En dan een 12v koelkast?

Ik denk dat het in de zomer wel overkill is, maar wij gaan vanaf Januari reizen. De eerste 2 maanden zal de opbrengst dus vrij matig zijn. Verder ben ik van plan nog een 500w omvormer te halen voor o.a. een melkopschuimer en evt een keukenmachine. Daarmee kan ik het overschot wel redelijk opmaken lijkt me ;).

Paneel + montage al gekocht. Het geeft me ook wat ruimte om in de toekomst op te schalen zonder dat ik extra panelen nodig heb.

[ Voor 15% gewijzigd door Hercul3s op 11-12-2017 14:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
@Hercul3s Ja ok, het is net hoe luxe je het maakt. Ik heb ook een mini elektrisch boilertje, maar die kan ik niet zo vaak op de PV draaien, behalve als het echt optimaal is. (dus gaat hij voornamelijk aan met de motor)

Het ligt er ook aan wat voor bus je hebt. Die van ons is niet zo heel groot, en ik probeer altijd hooggeplaatst gewicht te vermijden. Dus 20 kilo op m'n dak vind ik minder prettig dan met die flexibele panelen. Maar dit was veruit de goedkoopste manier om veel power te krijgen (20 euro voor het zonnepaneel van 175W :+ ) en werkt dus ook goed als we een beetje onder de bomen staan.
Overigens, als het mooi winterweer is (dus lekker zonnig) dan zal de opbrengst denk ik niet tegenvallen.

Wij hebben inderdaad een 12v compressor koelkast, de enige manier om dit goed te doen. Wij koken nog wel op gas. Als ik weer vanaf scratch een bus ga bouwen (die misschien iets groter is) dan zou ik denk ik proberen alles elektrisch te doen, en iets van 400W aan flexibele panelen erop te leggen. Die zou ik dan ook weer in serie willen leggen om hem wederom op een hoog voltage te krijgen en waarschijnlijk weer voor een victron lader kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hercul3s
@!null,

Die flexibele panelen vond ik ook heel duur voor hoeveel watt je er voor krijgt. Vandaar ook mijn keuze.

Wat betreft de grootte, ik denk dat wij een iets groter campertje hebben (dit model is het, foto van internet):

Afbeeldingslocatie: https://hobby600.de/media/kunena/attachments/694/DSC00067.jpg

Hij is rond de 2300kg. Die 20kg op het dak gaat het verschil niet maken ;).

Als de opbrengst meevalt ga ik wel wat leuke dingen bedenken om het op te maken :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Ha dat is echt heel veel ruimer dan die van ons, maar die van ons is bijna net zo zwaar. (maarja, ik heb ook niet zo'n kunststof opbouw)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaari
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 07-06 16:57
Hercul3s schreef op zaterdag 9 december 2017 @ 19:54:
[...]

[...]
Koelkast loopt vaak alleen op 12V als de motor draait (D+).
Anders trek je zo de accu leeg.

zonnepit ; L/W WP Pana MDC05F3E5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rc5proxy
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22-05 21:27
Hercul3s schreef op woensdag 6 december 2017 @ 09:41:
Het plan is om een te groot zonnepaneel te plaatsen (vandaar 250w) zodat ik ook op slechte hoeken en half schaduw nog genoeg stroom opwek. Mocht dat inderdaad niet genoeg blijken dan kijk ik naar die oplossing.

Dank voor de tip!
Koop als je een kleinere tegen komt die er bij,
maak onder de grote op je dak een transportbeugel voor de kleinere en je kan die "mobiel" vol in de zon neerzetten als je toevallig heel schaduw rijke plek hebt lange kabel er tussen en grote loskoppelen en kleine aankoppelen en klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hercul3s
jaari schreef op maandag 11 december 2017 @ 18:02:
[...]

Koelkast loopt vaak alleen op 12V als de motor draait (D+).
Anders trek je zo de accu leeg.
In dit geval heeft de koelkast een automatische elektrische ontsteking die 12v nodig heeft, het lijkt er nu op dat hij 'gewoon' stroom krijgt zonder dat de motor gestart is. Ik heb de bedrading gecontroleerd en opnieuw aangesloten, hij werkt nu :).

Komende weekend het zonnepaneel en dan zijn we praktisch klaar om te gaan :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Ik heb mijn grote zonnepaneel met hoekprofiel gelijmd op het dak met Sikaflex. En dan zelftappers door de rand van het paneel (en het hoekprofiel)

Je kunt er ook van de montage hoeken voor kopen. Neem dan wel de versie met 6 stuks, zodat hij ook in het midden wordt ondersteund.

[ Voor 38% gewijzigd door !null op 12-12-2017 10:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hercul3s
Is aan de randen niet voldoende denk je? Ik heb nu alleen 4 hoeksteunen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Nou ja, het zal waarschijnlijk wel goed gaan, maar het is wel 1m60. Ik zou ze ook in het midden vastzetten, zodat het paneel minder kan "vervormen" over de lengte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hercul3s
De hoekprofielen zijn geplaatst, in eerste instantie alleen de hoeken. Eens kijken hoe dat gaat. Nu uitharden en dan komende zaterdag het paneel er op!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hercul3s
Uodate: zonnepaneel er op gezet en kabels getrokken. Alles aangesloten maar de eerste laadregelaar was kapot en gaf vreemde waardes (en laadde de accu niet op). Deze vervangen voor een nieuwe en toen werkte alles! Moet wel zeggen dat de opbrengst deze tijd van het jaar vrij laag is (100wh per dag) voor een 250w paneel. Hopelijk wordt het meer naarmate de zon meer schijnt :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
@Hercul3s Vergis je niet, als de accu vol is laad hij niet meer op. Dus wil je de max opbrengst van een dag zien, dan moet je je accu wat leegtrekken :P

In deze tijd van het jaar, als je zon erop hebt (de zon liet zich wel zien afgelopen dagen) dan kun je denk ik wel meer dan 100Wh behalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:19
Topic heeft mij geïnspireerd om op mijn camper ook maar een paneel te laten monteren. Laten, omdat ik het risico van de dakdoorvoer graag bij een ander leg. Wordt een 300Wp paneel met een Victron Smartsolar regelaar.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hercul3s
We zijn nu 2 weken onderweg. Nederland / België was de opbrengst met de dynamo redelijk voldoende (eigenlijk wat te laag) om ons gebruik te compenseren. Vanaf halverwege Frankrijk werd dit beter en nu in Spanje/Portugal komt hij elke dag tot druppelladen (tot we wat grote verbruikers aanzetten). 250w wel aan te raden dus met 300 zit je helemaal goed :).

Voor de volledigheid nog een mooi plaatje van de Victron app en de afgelopen dagen. Wit balkje is bulk (tot 80%), lichtblauw is absorptie en donkerblauw is druppelladen.

Victor Solar

[ Voor 27% gewijzigd door Hercul3s op 23-01-2018 20:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
Cool. Maar loop jij niet tegen de limiet van je omvormer aan? Want 250 @ 14V = 18A. Die man die mij het spul verkocht wees mij daar op en zei dat ik daarom een 30A versie van de laadregelaar moet hebben.

Ding ligt erop hoor ik net, ik ga zo langs en kijken of ik mijn iPhone kan koppelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
20A is dan voldoende. Op het solar deel ligt voltage hoger en amp lager.
En op laadvoltage op accu zit je onder de 20A omdat je toch enkele procenten verliest. Alles wat teveel is neemt hij niet maar dat is geen ramp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
!null schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 08:31:
20A is dan voldoende. Op het solar deel ligt voltage hoger en amp lager.
En op laadvoltage op accu zit je onder de 20A omdat je toch enkele procenten verliest. Alles wat teveel is neemt hij niet maar dat is geen ramp.
Ja, maar hij heeft er één van 15A max.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hercul3s
StevenK schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 08:17:
Cool. Maar loop jij niet tegen de limiet van je omvormer aan? Want 250 @ 14V = 18A. Die man die mij het spul verkocht wees mij daar op en zei dat ik daarom een 30A versie van de laadregelaar moet hebben.

Ding ligt erop hoor ik net, ik ga zo langs en kijken of ik mijn iPhone kan koppelen.
Ik ben nog niet tegen de limiet aangelopen van de laadregelaar dus wat er precies gebeurd bij > 15a kan ik nog niet zeggen. Ik denk dat hij hem dan limiteert tot 15a. Dat is geen ramp, want dan is de accu toch vrij snel vol. Als je boven de 100 a 150w komt dan is je accu snel genoeg vol en heb je (in mijn situatie) plenty vermogen. Ik vond de meerprijs voor een 20 of 30s model het niet waard. Als ik het opnieuw zou doen zou ik waarschijnlijk dezelfde combi pakken. Of als je het echt goed wil doen, dan 500w en 200 of 300a aan stroom. Maar voor onze situatie (led verlichting, 2 telefoons, 1 iPad, 1 laptop) is dit meer dan genoeg.
Pagina: 1