Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thatanas
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 21-05 16:07
Railgunner schreef op maandag 30 oktober 2017 @ 09:33:
Ook bij maandelijks kleinere bedragen aflossen is het mogelijk om je maandbedrag te laten herberekenen. Voorheen (~2011-2015) ging dat m.b.v. een formulier van DUO, tegenwoordig kan het volgens mij zodra je een extra betaling via de portal van DUO afrekent via iDeal. Of je 100 of 10.000 euro aflost, maakt hierbij geen verschil.
Correct!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:55
@saybolt het 'lastige' aan de studieschuld is, is dat het eigenlijk zulke fijne voorwaarden en lage rente kent dat het vrijwel nooit interessant is dit versneld af te lossen - tenzij je er last van hebt.

Stel jij koopt een huis en je hebt 40k op de bank en je hebt een studielening van 40k.
Dan kun je die wegstrepen, maar ga je in potentie 40k extra lenen om op hetzelfde leenbedrag uit te komen. Ongunstig, want de studielening is gunstiger. Enige nadeel: je maximale leenbedrag wordt beinvloed door je schuld, al zet je hier dan 40k liquide middelen tegenover.

Dus als wij extra aflossen dan doen we dat op de lening (hypotheek) met de ongunstigste voorwaarden. De studielening is dan als laatste aan de beurt. Ik snap dus goed hoe je je afweging maakt. En kudo's dat je nu zo snel weet te sparen, erg knap.

Listen & subscribe to my Life as a Journey Podcast

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23-05 15:10

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

MarcoC schreef op maandag 23 oktober 2017 @ 17:44:
[...]

Dit zijn vrij slechte argumenten. Ten eerste ben je geen graaier van de gemeenschap aangezien het om een lening gaat.
De Nederlandse staat betaalt 1,42 procent rente over geld wat zij moet lenen. (https://www.dsta.nl/actue...-%E2%82%AC-985-miljoen-op)

Een student betaald 0,12% rente over zijn studieschuld. Wie denk je dat opdraait voor die 1,3% verschil?

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Thanks voor alle reacties. :)
Ik heb nog geen tijd gevonden om deze door te nemen, maar ik zie genoeg discussie en stof om even door te nemen. ;)

Gek toch dat het allemaal zo ingewikkeld is - geef gewoon iedereen een basisinkomen, maargoed dat is een andere discussie.

Vanavond heb ik pas het gesprek, ben benieuwd hoe/wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nino_070
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 20-05 10:21
Railgunner schreef op maandag 30 oktober 2017 @ 09:33:
Ook bij maandelijks kleinere bedragen aflossen is het mogelijk om je maandbedrag te laten herberekenen. Voorheen (~2011-2015) ging dat m.b.v. een formulier van DUO, tegenwoordig kan het volgens mij zodra je een extra betaling via de portal van DUO afrekent via iDeal. Of je 100 of 10.000 euro aflost, maakt hierbij geen verschil.
Maar of je 100 of 10.000€ afrekent via iDeal heeft toch invloed op hoe hoog het herberekende maandbedrag wordt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Railgunner
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19-12-2023
Uiteraard, maar of je 12 maanden lang 100 euro p.m. aflost of 1x per jaar 1.200, maakt vrijwel geen verschil. Het resultaat is namelijk hetzelfde: je schuld is 1.200 euro lager en het maandbedrag wordt daarop gebaseerd.

Intel Core i7-6700 | 16 GB | GeForce GTX1060 6 GB | 850 EVO 500 GB SSD + 1 TB HDD | 34" QHD | Logitech G5 | Win10 Pro x64
Apple iPad Air 2 64 GB | Apple iPhone 15 Pro 128 GB | Sony 49" 4K Android TV | Sony 5.1 Blu-Ray home cinema

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
JohnnieWbl schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 08:51:
[...]

Inmiddels al wat meer inzicht gekregen/een voorkeur voor een koop/huur scenario? Zonder de bedragen te willen weten ben ik benieuwd of er nieuwe overwegingen mee kunnen spelen voor de keuze. Ben je bij een bank binnengestapt of bij een onafhankelijke adviseur?
Even een update:
Ben gegaan bij De Hypotheker, goede uitleg gekregen en anderhalf uur binnen geweest. :)
Weet welke hypotheek ik zou nemen en wat zo ongeveer de voor/nadelen zijn. Al moet ik nog wel een keer terug als het zover is, want het is veel informatie dat je krijgt. ;)

Conclusie is wel dat mijn studieschuld invloed heeft op het maximum bedrag dat ik kan lenen.
Zou ik deze dus helemaal afbetalen dan zou ik ook meer kunnen lenen.
Achteraf had ik eigenlijk moeten vragen als ik X aflost, hoeveel meer kan ik dan krijgen, maar gelukkig bellen ze mij binnenkort nog even terug. :)

De range is voor mij op dit moment nog redelijk - een appartement moet mogelijk zijn, maar het wordt wel wat passen en meten. Waar ik woon zijn mooie woningen te vinden - maar worden doorgaans wel aan een redelijke hoge prijs verkocht, zeker als er nog moet worden opgeknapt.

Als ik nog een partner had dan waren er meer mogelijkheden, maar dat is dus helaas niet zo.
Het is dus nog even goed zoeken of het huren wordt.

Thanks nog voor al advies, en houdt jullie op de hoogte. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Railgunner
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19-12-2023
HollowGamer schreef op donderdag 9 november 2017 @ 09:17:
Achteraf had ik eigenlijk moeten vragen als ik X aflost, hoeveel meer kan ik dan krijgen, maar gelukkig bellen ze mij binnenkort nog even terug. :)
Een aantal geldverstrekkers heeft een online rekenmodule waarin je al je gegevens kunt invullen. Hier kun je een hogere of lagere schuld invullen, en dan zie je vanzelf wat dit betekent voor je maximale leenbedrag. Toen ik in 2015 een huis kocht, zag ik dat elke 1000 euro extra studieschuld er voor zorgde dat ik 1400 euro minder kon lenen, maar de bedragen liggen nu waarschijnlijk iets anders.

Intel Core i7-6700 | 16 GB | GeForce GTX1060 6 GB | 850 EVO 500 GB SSD + 1 TB HDD | 34" QHD | Logitech G5 | Win10 Pro x64
Apple iPad Air 2 64 GB | Apple iPhone 15 Pro 128 GB | Sony 49" 4K Android TV | Sony 5.1 Blu-Ray home cinema

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• b..RAM
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 22:08
Question Mark schreef op maandag 30 oktober 2017 @ 10:35:
[...]

De Nederlandse staat betaalt 1,42 procent rente over geld wat zij moet lenen. (https://www.dsta.nl/actue...-%E2%82%AC-985-miljoen-op)

Een student betaald 0,12% rente over zijn studieschuld. Wie denk je dat opdraait voor die 1,3% verschil?
Dit is niet waar gelukkig. De rente op studieschuld is gelijk aan gemiddelde rente op 3- tot 5-jarige staatslening in oktober. Daarom staat de rente op je studieschuld ook voor 5 jaar vast. De rente die je hierboven geeft gaat over de 30 jarige staatslening, deze rente: https://www.dsta.nl/actueel/persberichten/2017/05/09/heropening-5-jaars-lening-brengt-€-22-miljard-op (-0.24%) geeft een betere indicatie van wat de overheid betaald aan rente. De belastingbetaler hoeft dus niet op te draaien voor het renteverschil!

Wel is het zo dat er studieschulden worden kwijtgescholden. Daar draait de overheid wel voor op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Railgunner schreef op donderdag 9 november 2017 @ 10:19:
[...]

Een aantal geldverstrekkers heeft een online rekenmodule waarin je al je gegevens kunt invullen. Hier kun je een hogere of lagere schuld invullen, en dan zie je vanzelf wat dit betekent voor je maximale leenbedrag. Toen ik in 2015 een huis kocht, zag ik dat elke 1000 euro extra studieschuld er voor zorgde dat ik 1400 euro minder kon lenen, maar de bedragen liggen nu waarschijnlijk iets anders.
Yep, inmiddels was het afgelopen Januari bij mij zo dat elke euro die je schuld hebt 2 euro minder lenen is. Dus voor een schuld van 20k was dat 40k minder lenen. Daarom heb ik m'n schuld in 1x afbetaald.

I have stability. The ability to stab.

Pagina: 1 2 Laatste