80 regels maar geen hulp

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hey Helden van T.net

Het is maar een ding wat me opmerkt. Jullie doen het wel goed dus klagen heb ik niet.

Maar..
Het iPhoneX topic als voorbeeld. Dit is hot, en het product heeft een release date.. dus tot die tijd zie je een klassiek voorbeeld van een topic vol met dubbele vragen, veel info maar geen overzicht, en een gesloten startpost.

Sorry, Dit is echt niet top... Ik ben bezoeker en wil info over de X. De manier waarop ik info kan vinden in het X topic is echt ... Wouw.

De startpost word niet geupdate, Nergens een lijstje met de beste antwoorden uit het topic, Nergens een lijstje met de meest voorgekomen vragen, om de paar pagina's ingrijpen van mods waar toch weer niet naar
geluisterd word.. etc

Conclusie... Mijn ervaring als informatie zoekende in het X topic is zeer slecht tenzij ik 300+ pagina's ga lezen.

Jullie zitten er middenin dus zullen al die regels wel snappen, maar ik als info zoekende en gebruiker ben de weg daar compleet kwijt en snap niet waarom de startpost op zijn minst niet fatsoenlijk geupdate word.

Ergens denk ik dat het doel van een topic soms gemist word door alle regels die er zijn...
Als jullie interne Tweakers Wiki zo zou werken... ga je klagen!

Thanks voor het luisteren.. succes!

Acties:
  • +29 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:25

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Conclusie: je hebt verwachtingen van GOT als vraagbaak. Dat is het niet. Het forum is een community waar gediscussierd worden. En uiteraard vragen gesteld, maar aangezien dat ding er nog niet is en de GoT bezoeker niet in de toekomst kan kijken, is dat soms lastig. Bovendien is degene die een topic aanmaakt net als jij iemand die ongetwijfeld ook gewoon zijn dagelijkse beslommeringen heeft en wellicht is het strak up to date houden van een startpost er niet een van :)

Voor testen van de nieuwste producten zie je vaak dat de redactie dat doet en dan komt er een artikel op de frontpage.

Dus klagen mag best...maar check dan wel eerst of je verwachtingen kloppen met de werkelijkheid. Je doet aannames en bent dan verbouwereerd. Begrijpelijk, maar daar kunnen we als GoT community en als users, noch de crew, iets aan doen. Dat ligt toch evht bij jezelf ben ik bang :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 04:35
@Verwijderd Ook de grotere topics worden aangemaakt door bezoekers van Tweakers zoals jij en ik dus. Natuurlijk is het fijn om een up tot date start post te hebben. Deze moet wel worden bijgehouden door mensen zoals jij en ik. Die Tweakers bezoeken als hobby. Hierdoor krijg je inderdaad dat de start post vaak achter loopt maar is dit echt zo erg? Ja een topic heeft 300+ pagina's gebruik de zoek functie in een topic goed en je antwoord heb je.

De Frontpage, en nog veel meer draait op Tweakers personeel. Maar op GOT doen we het bijna allemaal vanuit onze Tweakers hobby.
Ergens denk ik dat het doel van een topic soms gemist word door alle regels die er zijn...
Over welke regels heb je het ? Ja we hebben regels op GOT maar die zijn in mijn ogen niet extreem.

[ Voor 15% gewijzigd door HKLM_ op 17-10-2017 19:39 ]

Cloud ☁️

Acties:
  • +15 Henk 'm!

Verwijderd

Dan vraag je of je mag bijdragen aan de startpost. Problem solved.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HenkDePoema
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 22:57
Ik neem aan je dat je dit topic bedoelt?
Mijn vraag aan jou is: aan wie richt je deze opmerkingen? 'T.net' beheert dit topic niet, dat doet de topicstarter. Als medegebruiker staat niets je in de weg om die persoon een berichtje te sturen (desnoods via het topic zelf) met het verzoek om de startpost up te daten (het liefst aangevuld met een eigen bijdrage, want zo werkt het hier een beetje!).
Daar komt bij dat je niet duidelijk maakt naar welke info je specifiek op zoek bent die je niet via de zoekfunctie hebt kunnen vinden. Het argument van 'geen zin om zoveel te lezen' gaat vooralsnog niet echt op.
Ook maak je niet concreet welke regels je onduidelijk vindt. De enige constante regels staan onder elk van de pagina's en die komen er doorgaans op neer dat je het niet over andere zaken moet hebben...
Kortom, zoals hierboven al gezegd: ik denk dat je je verwachtingen over een dergelijk topic wat moet bijstellen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

En mocht je denken dat je 't beter kan, meldt je bij de topicstarter en vraag of hij je kan toevoegen als mede-auteur. De meeste grote topics zijn vrijwel niet te onderhouden in je eentje, dus wat hulp is wellicht welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik snap al jullie argumenten serieus! Maar daardoor is het de informatie die beschikbaar is in het topic nog steeds niet goed beschikbaar. En al die regels kunnen me in deze ideologie even gestolen worden, want ik zou zo graag willen dat de serieus goede en bruikbare en nuttige en unieke info die in de t.net topics beschikbaar is, ook daadwerkelijk fatsoenlijk gevonden kan worden.

Vraagbaak, eigenaar, hobby etc, als die opmerking snap ik, en wil jullie daar ook allemaal in gelijk geven...
Maar ik wil daarnaast dat het beter gaat werken.... Nu werkt het niet. We gaan toch geen bak aan goede informatie weggooien omdat we geen index hebben?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• HenkDePoema
Verwijderd schreef op dinsdag 17 oktober 2017 @ 19:40:
Vraagbaak, eigenaar, hobby etc, als die opmerking snap ik, en wil jullie daar ook allemaal in gelijk geven...
Maar ik wil daarnaast dat het beter gaat werken.... Nu werkt het niet. We gaan toch geen bak aan goede informatie weggooien omdat we geen index hebben?
Heb je een voorbeeld van een forum dat werkt met het (al dan niet automatisch) indexeren van de informatie die in een topic terecht komt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Ik snap al jullie argumenten serieus! Maar daardoor is het de informatie die beschikbaar is in het topic nog steeds niet goed beschikbaar. En al die regels kunnen me in deze ideologie even gestolen worden, want ik zou zo graag willen dat de serieus goede en bruikbare en nuttige en unieke info die in de t.net topics beschikbaar is, ook daadwerkelijk fatsoenlijk gevonden kan worden.
Maar wat mis je dan? CTRL-F zou imho al voldoende moeten zijn als je iets specifieks zoekt toch?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zie zijn punt wel, moet ik zeggen. Dus @Verwijderd , jij denkt ongeveer in de richting van een wiki? Een soort van databank om alle kennis aanwezig op dit forum te consolideren en makkelijk(er) doorzoekbaar te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
HenkDePoema schreef op dinsdag 17 oktober 2017 @ 19:42:
[...]

Heb je een voorbeeld van een forum dat werkt met het (al dan niet automatisch) indexeren van de informatie die in een topic terecht komt?
Ja en nee.. Ik wil dan ook als eerste bekennen dat ik ook niet zo weet wat je kunt doen. Maar ik acht de beheerders achter dit forum iets meer capable als de heren achter andere forums die ik bezoek. Dus ALS ik het dan ergens post, dan liever hier.

Ik wil graag kenbaar maken dat ik als gebruiker die t.net niet als vraagbaak ziet, maar expert locatie... niet fatsoenlijk aan de info kan komen die door een topic heen verspreid staat. Daarnaast merk ik dat bepaalde regels dat enigsinds in de weg staat.

Ik vind jouw verwoording wel concreet eigenlijk. Je zit denk ik in de buurt van wat we graag willen zien lijkt me. Nog concreter zou je kunnen bedenken dat je bv de reacties met een +3 ofzo ergens makkelijk bij elkaar kan vinden. Of als een frequente bezoeker of TAG eigenaar een vraag telkens terug ziet komen, hij die vraag kan marken met een gelinkt antwoord. Wat dan ook weer makkelijk vindbaar is.

Ik noem maar wat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkDePoema
Verwijderd schreef op dinsdag 17 oktober 2017 @ 19:49:
[...]
Ik vind jouw verwoording wel concreet eigenlijk. Je zit denk ik in de buurt van wat we graag willen zien lijkt me. Nog concreter zou je kunnen bedenken dat je bv de reacties met een +3 ofzo ergens makkelijk bij elkaar kan vinden. Of als een frequente bezoeker of TAG eigenaar een vraag telkens terug ziet komen, hij die vraag kan marken met een gelinkt antwoord. Wat dan ook weer makkelijk vindbaar is.

Ik noem maar wat...
Deze oplossingen vereisen nog steeds dat je als gebruiker weet waar je naar opzoek bent, m.a.w. dat je ergens een zoekterm invoert. En dat kan nu ook al!
Dat gezegd hebbende, ik zie zeker de meerwaarde van het ordenen van informatie uit (bepaalde) topics. Dat te automatiseren (en dat wil je in een groot topic als waar je het over hebt), is een complexe aangelegenheid, wat een soort AI algoritme vereist. Zie bijvoorbeeld dit artikel dat een samenvatting geeft van de problemen en mogelijke oplossingen: http://ieeexplore.ieee.org/document/6690003/

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• KDL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11-09 08:15

KDL

Dit klinkt als een hbo manager die apple mailt voor een samenvatting met wat zijn nou echt de goede redenen waarom ik een apple x zou moeten bestellen... in doorzoekbare format bvd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
HenkDePoema schreef op dinsdag 17 oktober 2017 @ 20:06:
[...]

Deze oplossingen vereisen nog steeds dat je als gebruiker weet waar je naar opzoek bent, m.a.w. dat je ergens een zoekterm invoert. En dat kan nu ook al!
Dat gezegd hebbende, ik zie zeker de meerwaarde van het ordenen van informatie uit (bepaalde) topics. Dat te automatiseren (en dat wil je in een groot topic als waar je het over hebt), is een complexe aangelegenheid, wat een soort AI algoritme vereist. Zie bijvoorbeeld dit artikel dat een samenvatting geeft van de problemen en mogelijke oplossingen: http://ieeexplore.ieee.org/document/6690003/
Ja ik snap wat je bedoeld. Vandaar ook mijn Ja en Nee als vorig antwoord. Helemaal automatiseren met AI is geen optie, en iemand telkens handmatig een startpost laten updaten is ook geen optie.

Maar als ik kijk naar mijn manier van gebruik op de t.net frontpage, dan lees ik vaker artikelen half, en vervolgens de +3 reacties. Die reacties zijn vaak best wel heel leuk en leerzaam om te lezen. De eigenaren/We hebben best wel veel skill en kennis hier.

We zouden dat idee door moeten trekken naar hier. Zonder AI dus. Want mijn inziens doet de frontpage prima werk zonder AI... Op zijn minst beter werk.

Ik zou een Tweaki geen slecht plan vinden. Dus per topic een index van + gemodereerde info, en dan per forumhoofdstuk en dan voor het hele forum. Dus een knopje met de beste +3 reacties van het topic tot het hele forum. Ik zie dat niet als ultieme oplossing, maar ergens in die hoek zoek ik het wel ja.

De beste post snel vinden... Maar dan veel breder als de "Markeer als oplossing" functie die we nu hebben.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17-09 12:55

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

@Verwijderd Geen idee of bepaalde opmerkingen in dit topic duidelijk zijn verwoord of geland; Tweakers.net (de frontpage) en GoT (het forum), bestaat grofweg uit 50 personen aan "betaald personeel", nog eens 50 tot 75 man aan vrijwilligers (onbetaald / vrije tijd / eigen inzet). En daarnaast heb je, bot gezegd, 600K user-accounts aan tuig. :)

Er wordt per dag meer gepost dan de 50 man vrijwilligers kunnen behapstukken. En hiermee bedoel ik: die 50 man vrijwilligers krijgt het soms amper voor elkaar om van alle nieuwe topics per dag voldoende sturing / slotjes / verplaatsingen te realiseren. De rest van alle posts; replies, inhoudelijk of niet, on-topic of niet, komen ze soms niet eens aan toe.

Startposts kunnen dus door de originele poster worden aangepast / opgefrist / geindexeerd. Dat is nog steeds handwerk. Maar als je je ergens heel druk over maakt of een avondje of 3 de tijd hebt; neem vooral contact op met een topicstarter met het aanbod om de startpost op te frissen en te actualiseren.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Je idee is leuk, maar vereist nog steeds dat vooral de actieve posters hun moeite ergens instoppen, en dat er een bult devwerk verzet moet worden.
Een goede topicstart die bijgehouden wordt zou denk ik al veel oplossen, en dat is denk ik de verantwoordelijkheid van iedere user, en de kracht van dit forum. Er zijn ontzettend veel mensen die veel tijd en moeite spenderen aan de grote topics.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
MAX3400 schreef op dinsdag 17 oktober 2017 @ 20:15:
@Verwijderd Geen idee of bepaalde opmerkingen in dit topic duidelijk zijn verwoord of geland; Tweakers.net (de frontpage) en GoT (het forum), bestaat grofweg uit 50 personen aan "betaald personeel", nog eens 50 tot 75 man aan vrijwilligers (onbetaald / vrije tijd / eigen inzet). En daarnaast heb je, bot gezegd, 600K user-accounts aan tuig. :)

Er wordt per dag meer gepost dan de 50 man vrijwilligers kunnen behapstukken. En hiermee bedoel ik: die 50 man vrijwilligers krijgt het soms amper voor elkaar om van alle nieuwe topics per dag voldoende sturing / slotjes / verplaatsingen te realiseren. De rest van alle posts; replies, inhoudelijk of niet, on-topic of niet, komen ze soms niet eens aan toe.

Startposts kunnen dus door de originele poster worden aangepast / opgefrist / geindexeerd. Dat is nog steeds handwerk. Maar als je je ergens heel druk over maakt of een avondje of 3 de tijd hebt; neem vooral contact op met een topicstarter met het aanbod om de startpost op te frissen en te actualiseren.
Ik kan ook niet meer kenbaar maken dat ik dit volledig begrijp, en serieus snap wat je bedoeld. Ik zie die hele contex er echt wel achter. Maar we zitten hier in een topic wat al die contex even niet meeneemt en puur naar het probleem kijkt. Ik verwacht echt niet een directe oplossing, maar ik kan me niet voorstellen dat ze hier niet nadenken over dit soort dingen. Ik denk dat de Tweakers werknemer cultuur uitermate geschikt is voor deze vraag. Wie zou je er anders over na laten denken?

Ik wil niet morgen iets fixen, ik wil kenbaar maken dat ik niet goed die Tweakers-unieke info kan vinden in veel topics. Ik haal de X aan omdat dit precies een type ding is waar ik liever Tweakers lees dan andere forums. Hier is net dat beetje meer bizarre onderzoeks gevoel, dan elders. Tweakers stellen meer vragen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:25

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Er wordt juist heel goed nagedacht door de crew en de redactie. Alleen deel je welkicht hun denkwijze niet of verwacht je andere dingen ;)
Verwijderd schreef op dinsdag 17 oktober 2017 @ 19:49:
[...]

Ja en nee.. Ik wil dan ook als eerste bekennen dat ik ook niet zo weet wat je kunt doen. Maar ik acht de beheerders achter dit forum iets meer capable als de heren achter andere forums die ik bezoek. Dus ALS ik het dan ergens post, dan liever hier.
Ok, dus feitelijk geef je zelf al aan dat je niet goed weet wat GoT nou exact inhoudt en hoe het forum werkt. En vervolgens gaan klagen dat het niet werkt zoals je het zou verwachten.
Ik heb nieuws voor je: de GoT search functie doet het goed. Gebruik die. Werkt ook binnen topics. En voor de rest moet iedereen aan alles wat nieuw is wennen. Of dat nou een forum is of smart TV :)
Ik wil graag kenbaar maken dat ik als gebruiker die t.net niet als vraagbaak ziet, maar expert locatie... niet fatsoenlijk aan de info kan komen die door een topic heen verspreid staat. Daarnaast merk ik dat bepaalde regels dat enigsinds in de weg staat.

Ik noem maar wat...
Je vergelijkt de frontpage nu met het forum. Die twee zijn, hoewel geintegreerd, wezenlijk anders qua reacties en werking, evenals qua doel en gebruik.
De twiki die jij bedoelt IS het forum. Daar staat veel meer dan jij beseft. Maar je moet het eerst leren gebruiken. En niet denken dat alles aan jou aangepast gaat worden. Al waarderen we alle feedback zeker :)

[ Voor 3% gewijzigd door The Eagle op 17-10-2017 20:23 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
TERW_DAN schreef op dinsdag 17 oktober 2017 @ 20:19:
Je idee is leuk, maar vereist nog steeds dat vooral de actieve posters hun moeite ergens instoppen, en dat er een bult devwerk verzet moet worden.
Een goede topicstart die bijgehouden wordt zou denk ik al veel oplossen, en dat is denk ik de verantwoordelijkheid van iedere user, en de kracht van dit forum. Er zijn ontzettend veel mensen die veel tijd en moeite spenderen aan de grote topics.
Ik hoopte eigenlijk dat bij voorkeur jij met een andere insteek kwam. Je bent nu "vrij"... benader het zonder je history..

Het kan natuurlijk ook zijn dat je het niet met me eens bent en die info niet makkelijk beschikbaar wilt hebben, maar ergens denk ik toch anders ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HenkDePoema
Verwijderd schreef op dinsdag 17 oktober 2017 @ 20:13:
[...]
Ja ik snap wat je bedoeld. Vandaar ook mijn Ja en Nee als vorig antwoord. Helemaal automatiseren met AI is geen optie, en iemand telkens handmatig een startpost laten updaten is ook geen optie.
Precies, automatiseren is op korte termijn geen optie, en dat handmatig doen ook niet, althans, niet op zo'n manier dat 'alle' informatie verwerkt kan worden.
Maar als ik kijk naar mijn manier van gebruik op de t.net frontpage, dan lees ik vaker artikelen half, en vervolgens de +3 reacties. Die reacties zijn vaak best wel heel leuk en leerzaam om te lezen. De eigenaren/We hebben best wel veel skill en kennis hier.
Hier zit de crux. Veel mensen (en ik ook) bookmarken een topic wat ze leuk vinden en willen zoveel mogelijk lezen. De mensen die een vraag hebben weten precies waar ze dat hebben gedaan en wachten tussen de overige reacties rustig op de antwoorden. En als je toch iets specifieks zoekt, gebruik je de zoekfunctie. Dat is voor niet-regelmatige bezoekers misschien niet meteen duidelijk, maar als door zo iemand een nieuw topic wordt gestart met een vraag die al gesteld is, wordt meestal netjes verwezen naar een eerder gegeven antwoord.
Er is dus eigenlijk niet echt een probleem dat opgelost hoeft te worden, tenzij je verwacht dat het forum net zo werkt als de reacties onder de nieuwsberichten op de frontpage.
Ik zou een Tweaki geen slecht plan vinden. Dus per topic een index van + gemodereerde info, en dan per forumhoofdstuk en dan voor het hele forum. Dus een knopje met de beste +3 reacties van het topic tot het hele forum. Ik zie dat niet als ultieme oplossing, maar ergens in die hoek zoek ik het wel ja.

De beste post snel vinden... Maar dan veel breder als de "Markeer als oplossing" functie die we nu hebben.
Dit is inderdaad nergens een oplossing voor, omdat een topic als dat wat je hier als voorbeeld noemt, geen 'beste' reactie kan hebben. Het ontwikkelt zich, omdat er steeds meer nieuwe (de op dat moment 'beste') informatie bij komt. Er zou dus nog steeds handmatig geselecteerd moeten worden wat de beste antwoorden zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op dinsdag 17 oktober 2017 @ 20:25:
[...]

Ik hoopte eigenlijk dat bij voorkeur jij met een andere insteek kwam. Je bent nu "vrij"... benader het zonder je history..

Het kan natuurlijk ook zijn dat je het niet met me eens bent en die info niet makkelijk beschikbaar wilt hebben, maar ergens denk ik toch anders ;)
Ik ervaar niet dat informatie moeilijk te vinden is eigenlijk in veel topics. Nu kom ik niet in 't iPhonetopic. Dus ik kan natuurlijk geen oordeel vellen over alle topics. Maar de grote topics die ik nog wel eens lees vind ik prima bruikbaar.

Dus ik vraag me heel erg af wat je mist in topics en wat je niet kunt vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

TERW_DAN schreef op dinsdag 17 oktober 2017 @ 20:36:
[...]

Ik ervaar niet dat informatie moeilijk te vinden is eigenlijk in veel topics. Nu kom ik niet in 't iPhonetopic. Dus ik kan natuurlijk geen oordeel vellen over alle topics. Maar de grote topics die ik nog wel eens lees vind ik prima bruikbaar.

Dus ik vraag me heel erg af wat je mist in topics en wat je niet kunt vinden.
Eens, maar zou een doorzoekbare wiki niet wat toevoegen? Bijvoorbeeld het voorkomen van eindeloos dezelfde vragen, of het wachten totdat de persoon met de juiste kennis langs komt in je topic. Of het archiveren van kennis over legacy hardware die anders verloren zou gaan. Het voorkomen van dode links, topics, enzovoorts.

Kijk, het zal er voorlopig niet gaan komen vanwege het werk dat vanuit de crew nodig is, plus dat je inzet van gebruikers nodig hebt, plus dat het ordenen en categoriseren erg lastig is, etc. Maar als idee op zich zou het me best wat lijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
The Eagle schreef op dinsdag 17 oktober 2017 @ 20:22:
Er wordt juist heel goed nagedacht door de crew en de redactie. Alleen deel je welkicht hun denkwijze niet of verwacht je andere dingen ;)

[...]

Ok, dus feitelijk geef je zelf al aan dat je niet goed weet wat GoT nou exact inhoudt en hoe het forum werkt. En vervolgens gaan klagen dat het niet werkt zoals je het zou verwachten.
Ik heb nieuws voor je: de GoT search functie doet het goed. Gebruik die. Werkt ook binnen topics. En voor de rest moet iedereen aan alles wat nieuw is wennen. Of dat nou een forum is of smart TV :)

[...]

Je vergelijkt de frontpage nu met het forum. Die twee zijn, hoewel geintegreerd, wezenlijk anders qua reacties en werking, evenals qua doel en gebruik.
De twiki die jij bedoelt IS het forum. Daar staat veel meer dan jij beseft. Maar je moet het eerst leren gebruiken. En niet denken dat alles aan jou aangepast gaat worden. Al waarderen we alle feedback zeker :)
Ik wil lezers van dit topic echt verzoeken niet zo te denken. Dit heeft geen zin. Ik heb genoeg gelezen maar het juiste voorbeeld wat ik kan aanhalen is het iPhone X topic. Ik heb al die pagina's gelezen in dat topic en kwam her en der super info tegen.

Dit is voor mij een perfect voorbeeld van een topic wat vol met informatie staat, maar niet vindbaar is. De zoekfunctie helpt daar echt niet bij, want Tweakers denken over dingen na waar geen ander over nadenkt. Dit werkt andersom. Een berg informatie die je WILT lezen, maar nog nooit aan gedacht hebt.

Tevens was het doorlezen van die 300 pagina's nou niet een hele leuke ervaring. Ik heb post na post zitten lezen met dezelfde info/vraag. Terwijl er eigenlijk maar 1/2 antwoorden echt Tweakers minded waren. Net die unieke kijk.

Ik had liever al die dingen bij elkaar gezien. en dan vervolgens de eventueel overige vragen zelfs gesteld. Maar waarschijnlijk had ik dingen gelezen waar ik nog nooit over na had gedacht dus ben ik al overwhelmed van bizarheid _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op dinsdag 17 oktober 2017 @ 20:39:
[...]

Eens, maar zou een doorzoekbare wiki niet wat toevoegen?
Ja, misschien wel. Hoewel ik zelf denk dat er al veel van dit soort dingen in FAQs en verzameltopics geschreven is.
Verwijderd schreef op dinsdag 17 oktober 2017 @ 20:41:
[...]
Tevens was het doorlezen van die 300 pagina's nou niet een hele leuke ervaring. Ik heb post na post zitten lezen met dezelfde info/vraag. Terwijl er eigenlijk maar 1/2 antwoorden echt Tweakers minded waren. Net die unieke kijk.
Maar ik neem aan dat je toch wel enigszins een zoekwoord hebt waarop je door het topic heen kan gaan? Dan kun je posts skippen die dat woord niet hebben. Misschien niet de allerbeste optie (al vind ik 't zelf prima), maar het werkt wel.

[ Voor 49% gewijzigd door TERW_DAN op 17-10-2017 20:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
TERW_DAN schreef op dinsdag 17 oktober 2017 @ 20:45:
[...]

Ja, misschien wel. Hoewel ik zelf denk dat er al veel van dit soort dingen in FAQs en verzameltopics geschreven is.
Heb je het gevoel dat er te weinig van dit soort topics uit mijn voorbeeld zijn? Zijn Ervaringen en discussie topics niet een kern van Tweakers? Want dan schiet ik hier wel mis eigenlijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HenkDePoema
Verwijderd schreef op dinsdag 17 oktober 2017 @ 20:41:
[...]
Een berg informatie die je WILT lezen, maar nog nooit aan gedacht hebt.

Tevens was het doorlezen van die 300 pagina's nou niet een hele leuke ervaring.
Vind je dit zelf ook niet een beetje tegenstrijdig?
Ik heb post na post zitten lezen met dezelfde info/vraag. Terwijl er eigenlijk maar 1/2 antwoorden echt Tweakers minded waren. Net die unieke kijk.
Daar ben je dan toch ook snel doorheen, lijkt me.
Ik had liever al die dingen bij elkaar gezien. en dan vervolgens de eventueel overige vragen zelfs gesteld.
Dat had inderdaad in een aangepaste startpost gekund. Met jouw hulp.
Maar waarschijnlijk had ik dingen gelezen waar ik nog nooit over na had gedacht dus ben ik al overwhelmed van bizarheid _/-\o_
Not sure if trolling 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
HenkDePoema schreef op dinsdag 17 oktober 2017 @ 20:50:
[...]

Vind je dit zelf ook niet een beetje tegenstrijdig?

[...]

Daar ben je dan toch ook snel doorheen, lijkt me.

[...]

Dat had inderdaad in een aangepaste startpost gekund. Met jouw hulp.

[...]

Not sure if trolling 8)7
Nee dat is echt niet als troll bedoeld. Ik open al heel lang tweakers en ga random topics lezen. Die addon op de frontpage die mij recente of veel bezochte topics geeft waardeer ik echt enorm. Ik word regelmatig blootgesteld aan dingen op Tweakers waar ik anders nooit naar had gezocht of over had gelezen. Tweakers is al Jaren een bron van rare informatie. Vandaar ook dat ik eigenlijk wel iets zie in een database van vragen en antwoorden die hoog gewaardeerd zijn.

Ik haal de frontpage aan omdat het daar mijn inziens wel werkt. Ik vind die +3 reacties vaak erg goed. En als ik dan een nieuwsbericht zie als startpost, en de reacties als forum reacties... dan is dat niet gek veel anders. De info uit die +3 reacties word ook niet aan het artikel toegevoegd. Het staat er enkel handig direct onder.

Ik zie niet echt een probleem hier eigenlijk. We leunen op onze tweakers leden maar vertouwen ze niet toe om posts te modereren op het forum? Zelfs niet als je een TAG hebt?

En eigenlijk ga ik nu al te veel in op dit voorbeeld als oplossing, want ik geloof dat er nog wel andere concepten kunnen zijn om dit te benaderen. fundamenteel wellicht

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Maar dus nog steeds: wat let jou persoonlijk om in de topicstart een FAQ of index te gaan bijhouden?

De vraag of en hoe kennis (nog?) beter vindbaar te maken is natuurlijk wel valide.

Dit is voor mij overigens een reden dat ik een voorkeur heb voor losse topics voor losse vragen, ipv. een groot topic. Maar ja, dat is voor veel discussies juist minder leuk voor de mensen die gewoon over onderwerpX willen praten. En zonder mensen die content komen brengen, is er geen content om te halen :P

Oeps, ik was stekeblind en heb een halve pagina aan replies sinds mijn laatste F5 gemist. :X

[ Voor 5% gewijzigd door F_J_K op 17-10-2017 21:13 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aReaRe
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

aReaRe

Welkom Patrick (11-02-2022) <3

F_J_K schreef op dinsdag 17 oktober 2017 @ 21:11:
[...]

Oeps, ik was stekeblind en heb een halve pagina aan replies sinds mijn laatste F5 gemist. :X
offtopic:
Vertel een wat nieuws, of ga naar de brillenwinkel B)

Renault Mégane Estate 1.3 TCe EDC (IV) 140pk Bose (oktober 2019) met aan de trekhaak een Caravelair Antares Titanium 390 (mei 2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dankjewel voor het antwoorden, en ik hoop echt dat je begrijp dat ik dit topic best had kunnen aanhalen met een glimlach en een glas bier in een bar. Maar ik ken jullie niet dus reageer hier maar lekker makkelijk en ongenuanceerd. Ik bedoel alles eigenlijk gewoon neutraal en wil niemand aanvallen...
F_J_K schreef op dinsdag 17 oktober 2017 @ 21:11:
[...]
Maar dus nog steeds: wat let jou persoonlijk om in de topicstart een FAQ of index te gaan bijhouden?
Ik snap niet zo goed waarom je denkt dat goede informatie enkel komt vanuit leden die een aanvraag hebben gedaan en wellicht hebben gekregen om de startpost te veranderen. Hoe is dit een afhankelijkheid?
De vraag of en hoe kennis (nog?) beter vindbaar te maken is natuurlijk wel valide.

Dit is voor mij overigens een reden dat ik een voorkeur heb voor losse topics voor losse vragen, ipv. een groot topic. Maar ja, dat is voor veel discussies juist minder leuk voor de mensen die gewoon over onderwerpX willen praten. En zonder mensen die content komen brengen, is er geen content om te halen :P
Goed punt! Dit is complex. Maar dan raak je een ander punt aan genaamd slowchat. Dat is bijvoorbeeld een geheel anders concept maar ga ik niet aanhalen omdat je dan echt TE fundamenteel gaat denken, en dat heeft geen zin net als dat AI geen zin heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 17 oktober 2017 @ 21:23:
Goed punt! Dit is complex. Maar dan raak je een ander punt aan genaamd slowchat. Dat is bijvoorbeeld een geheel anders concept maar ga ik niet aanhalen omdat je dan echt TE fundamenteel gaat denken, en dat heeft geen zin net als dat AI geen zin heeft.
Excuus dat ik mijzelf quote, maar hier moet ik toch even op in gaan. F_J_K raakt wel echt iets. Hij zegt denk ik min of meer dat goede vragen uit discussie ontstaan. En daar ben ik het mee eens. Ik kan dat ook vertalen naar een direct voorbeeld.

Er ging een discussie in het X topic over zichtlijnen van de nieuwe gezichtsherkenning. Daar werd in een avond door 4/5 leden constant gepost met kritische vragen en antwoorden. Er kwamen scenarios uit die ik serieus nergens anders had kunnen lezen. Dit is eigenlijk slowchat wat uiteindelijk to leuke info kan leiden. Tweakers gaan vaak dat stapje verder om iets uit te zoeken.

SlowChat is niet per definitie slecht.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fietsbel
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

Verwijderd schreef op dinsdag 17 oktober 2017 @ 21:33:

Klopt, als het inhoudelijk sterk is is het niet slecht. Maar dat is 99% van de tijd niet van toepassing in het iPhoneX topic. De ontopic vragen worden ondergesneeuwd door het overloze onzin-chat van hetzelfde groepje gebruikers dat keer op keer dezelfde punten herhalen en posten om het posten ansich. Het is een waardeloos topic.

Het beste kun je de TS en/of een mod een berichtje sturen om je zo toe te voegen aan de openingspost en een completer overzicht te maken.

39

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

‘Ongenuanceerd’: meningen verschillen vast maar meedenken is IMHO altijd goed. En zachte heelmeesters etc. ;)

Ik denk dat -althans in onze opzet van een forum- een significant deel vd kennis altijd ongestructureerd gaat blijven. Deels ontsloten via tags, zoeken / Ctrl-f, etc. Maar binnen een topic blijft het zoeken. Dan is iemand uit de Community die de topicstart bijhoudt erg nuttig. Vandaar mijn opmerking dat dat ook jij kan zijn.

Het forum is een soort van social media, door bezoekers voor bezoekers. Waar forumcrew inhoudelijk meedoet, is dat met de bezoekerspet op.

Overigens vind ik ook dat, cheesy-alert, de kennis volgt uit de discussie en niet een factoid. Zoals je zegt kunnen binnen een (sub-)discussie juist interessante dingen ontstaan. En voor iemand anders zit er juist in een andere discussie iets interessants. Een grote FAQ wordt al snel onzinnig omdat die de interesses van iedereen moet ontsluiten, waaardoor het een document wordt dat voor de mensen niet interessant is. Eigenlijk weinig ande4s dan slowchat in het algemeen :+
aReaRe schreef op dinsdag 17 oktober 2017 @ 21:15:
offtopic:
Vertel een wat nieuws, of ga naar de brillenwinkel B)
offtopic:
Je weet wat zo’n ding kost, nee dank je :+

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HenkDePoema
Verwijderd schreef op dinsdag 17 oktober 2017 @ 20:57:
[...]
Ik haal de frontpage aan omdat het daar mijn inziens wel werkt. Ik vind die +3 reacties vaak erg goed. En als ik dan een nieuwsbericht zie als startpost, en de reacties als forum reacties... dan is dat niet gek veel anders. De info uit die +3 reacties word ook niet aan het artikel toegevoegd. Het staat er enkel handig direct onder.
Dit zou binnen bepaalde topics misschien kunnen werken. Al zullen weinig mensen die een topic al volgen hiervan gebruik maken, omdat ze meteen naar de nog ongelezen reacties zullen gaan.
En eigenlijk ga ik nu al te veel in op dit voorbeeld als oplossing, want ik geloof dat er nog wel andere concepten kunnen zijn om dit te benaderen. fundamenteel wellicht
Verwijderd schreef op dinsdag 17 oktober 2017 @ 21:23:
Ik snap niet zo goed wat er in dit geval tussen 'fundamenteel' en 'te fundamenteel' zit, maar dat terzijde. Slowchat is voor veel topics juist geen geheel ander concept, maar precies waar ze voor gestart worden.
Dus ook hier: als er al een probleem is, geldt dat niet voor alle topics. Ik vind dat je nog steeds beter kunt/moet verduidelijken wat er ontbreekt aan de zoekfunctie binnen GoT. En heel specifiek: welke informatie zou je uit een topic willen halen als zijnde belangrijk? Wanneer het gaat over pfSense instellingen zijn informatieve posts vaak aan één gebruiker gericht, in tegenstelling tot de beschikbaarheid van hoesjes voor de nieuwste iPhone, om maar wat te noemen. Dit is lastig om universeel op te zetten, zelfs als je het systeem van frontpagemoderatie overneemt: wat relevant voor de ene meelezer of informatiezoeker is, hoeft dat voor de ander niet te zijn.

Edit:
F_J_K schreef op dinsdag 17 oktober 2017 @ 21:41:
Overigens vind ik ook dat, cheesy-alert, de kennis volgt uit de discussie en niet een factoid. Zoals je zegt kunnen binnen een (sub-)discussie juist interessante dingen ontstaan. En voor iemand anders zit er juist in een andere discussie iets interessants. Een grote FAQ wordt al snel onzinnig omdat die de interesses van iedereen moet ontsluiten, waaardoor het een document wordt dat voor de mensen niet interessant is. Eigenlijk weinig ande4s dan slowchat in het algemeen :+
Dit dus.

[ Voor 12% gewijzigd door HenkDePoema op 17-10-2017 21:46 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nino_070
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 01-09 16:28
Imo. zijn er grofweg 2 oplossingen:
1. De topicstarts worden beter bijgehouden en worden dus bijgewerkt met alle relevante info die uit discussies naar voren komen.

2. Discussies worden gescheiden van vragen. Dwz: het wordt verboden om vragen te stellen in “grote” topics, die niet bijdragen aan de discussie.

Beide manieren zijn behoorlijk arbitrair om na te leven en brengen meerdere nadelen met zich mee. Daarom denk ik dat het niet haalbaar is om dit te veranderen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Marc H
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 21:28

Marc H

- - Is wakker - -

@Verwijderd

Ik denk dat jij over het hoofd ziet hoeveel er gepost wordt op het forum.

Ik heb voor de lol even 'de actieve topics' opgevraagd. Dat zijn de laatste 100 topics waarin iemand wat gezegd heeft. In mijn overzicht zijn er in 42 minuten 100 topics gewijzigd. Dat wil niet zeggen dat er 100 dingen gepost zijn, dat aantal ligt veel hoger omdat er meerdere posts zijn gemaakt in de veel van die Discussies.

In mijn overzichtje zijn er zo'n 50 die meer dan 1000 posts hebben. daarnaast hebben 10 topics met minder dan 1000 post zijn zogenaamde deel X discussies, dus die hebben in een eerder topic al eens x duizend posts gehad. Als je alleen al van die zestig topics goed wil gaan bijhouden en 'zinnige' informatie gaan centraliseren mag je dus minimaal zestig mensen moeten zoeken (en een veelvoud daarvan is waarschijnlijker, denk minimaal 2 a 3 mensen per topic), die elke dag of paar dagen de 'topic start' gaan updaten wat er aan belangrijks geschreven is in het topic. Die ga je nooit vinden.

En dat is dan alleen nog voor de topics die tussen 22:47 en 22:05 gewijzigd zijn.

Ik maak geen fouten, ik creëer leer momenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nino_070
Wat @Marc H hierboven zegt is een goede uitleg waarom de topicstarts niet een soort up to date wiki zijn.

Die andere optie die ik aandraag vind ik bij nader inzien toch niet zo’n gekke optie.

Stel dat iedereen een apart vraagtopic aanmaakt die een korte vraag heeft. Dan kan er veel makkelijker gezocht worden binnen vragen. Immers heeft elke vraag een eigen topic binnen de vraagcategorie in een forum. Voordeel is dan dat de grote topics gevrijwaard blijven van mensen die simpele vragen elke keer stellen. Hierdoor is er meer ruimte voor discussie, en bestaan deze grote topics ook grotendeels uit discussie en diepgang die daaruit voortvloeit. De vraagtopics kunnen nog altijd goed beantwoord worden, omdat mensen gemotiveerd zijn om karma te verdienen door als “beste antwoord” bestempeld te worden.

Het nadeel is dat het erg arbitrair is welke vragen voor “diepgang” zorgen, en dus in het discussietopic thuishoren en welke vragen “simpele vragen” zijn die keer op keer herhaald worden en waardoor de huidige grote topics overspoeld worden.

Toch lijkt dit me al met al geen verkeerd idee. Maar gezien de veranderlijkheid van dit forum zal het wel op de huidige manier voortkabbelen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luca
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 12-09 15:17
Als je het heel ver door wilt trekken en een beetje in de Wiki-trend wil houden, is het een optie om:

Reacties/vragen te kunnen koppelen aan een zoekterm. Dus stel, er is iemand met een (veelvoorkomende) vraag en die plaatst hij in het iPhone X topic. Iemand heeft daar een reactie op die het perfect beantwoord, en deze vraag + reactie kunnen worden gekoppeld aan elkaar door members die de TS heeft uitgekozen. Tevens kunnen zij ook tags toevoegen aan die koppeling. Desnoods met opt-in om reguliere gebruikers ook koppelingen te kunnen laten indienen, welke de beheerders dan kunnen weigeren/accepteren/bewerken.

Vervolgens een extra veld toevoegen bij het reactie formulier, waar mensen de zoekterm in kunnen plaatsen en doordat de 'beherende' members dus tags aan die koppeling hebben kunnen toevoegen, worden de gerelateerde koppelingen (en dus antwoorden) opgehaald en getoond aan de gebruiker. Dus stel iemand vraagt "Welke oplader raden jullie mij voor quick charging aan?" en daar komt een goed antwoord op, dan kan ik die conversatie koppelen en voorzien van tags als "goede oplader, welke oplader, welke quick charger, welke snellader" etc. Als iemand met eenzelfde soort vraag dan in dat nieuwe veld "Wat is een goede quickcharger" zet, dan worden die tags getriggerd en worden de koppelingen waaraan die tags verbonden zijn, getoond.

En met dergelijke topics als het iPhone X topic zie ik daar zeker een use-case voor. Best geeky, maar ja.. Dit is Tweakers. :P

[ Voor 5% gewijzigd door Luca op 18-10-2017 02:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-09 09:51

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Lekker zo laten... laat de bezoeker maar wat moeite doen en zich verbazen.. das juist de kracht van got.

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
reactie #39 :+
Een paar dingetjes ...

Halverwege werdt de opmerking 'HBO-Manager' geroepen, ik had datzelfde idee na een paar berichten van TS.
Wel willen LATEN veranderen, maar niet echt met concrete oplossing beginnen ( ik wil, jij doet )
Zo werkt Tweakers niet, Ik ben een paar topics begonnen, één in navolging van een gewaardeerd (overleden) lid over Pizza's bakken.
De TS word bijgehouden, ALS er waardevolle info bijkomt, of veranderd, maar is nog steeds dezelfde als die hij begon in ( ik meen ) 2010
Daarna een BBQ topic, maar die is door @Hari-Bo overgenomen, omdat hij meer tijd heeft/had

Topicstarts zijn een inleiding, topics zijn organisch, ze blijven lang hetzelfde, of veranderen per dag.
Zeker topics over dingen die nog moeten uitkomen, zijn het eerder speculaties en reacties daarop dan werkelijk info.

Het Iphone X topic
Als je dit al een vervelende opzet vond, moet je wachten tot het toestel echt uitgeleverd is.
alle open deuren komen weer voorbij, hoe stel ik een 2e mailaccount in, hoe kan ik de accu verwisselen, waarom is mijn accu zo snel leeg.
Standaard repeterende vragen op alle topics.
Discussie over gele, blauwe roze schermen, lijm die loslaat, maar vooral ( in de Apple topics ) "Je doet het gewoon niet goed"

Topicstarts worden één keer gelezen, en daarna niet meer.

Kleine tip, ga naar https://tweakers.net/instellingen/layout/ en halverwege de pagina, zet je de threadlimiet op 500, dan is zo'n topic behapbaar, en zeker de 'mega topics' eenvoudig te doorzoeken.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Clifdon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 16-09 22:10
@Verwijderd Dit topic is echt veel te lang aan het worden. Dus als jij even de nuttige informatie er uit filtert en in de startpost opneemt. Dan zul je merken dat het ondoenlijk is.

Always look on the bright side of life.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• lesander
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13-09 22:02
Is het niet een idee om een knopje ergens in forumtopics te bouwen om alle posts te sorteren op meeste duimpjes, eventueel met context van die posts er bij. Je hoeft het niet te gebruiken, dus beide partijen (slow chat, discussies | informatie zoekenden) zijn dan geholpen lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 17-09 15:19
Doorgaans komen er ook een verse topics als een toestel ook daadwerkelijk uit is. Dan heb je meteen alle ruis van geruchten gescheiden van de daadwerkelijke ervaringen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Carpento
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 01:37
FreshMaker schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 04:24:
Halverwege werdt de opmerking 'HBO-Manager' geroepen, ik had datzelfde idee na een paar berichten van TS.
Wel willen LATEN veranderen, maar niet echt met concrete oplossing beginnen ( ik wil, jij doet )
Toch ben ik het daar niet mee eens. De TS heeft in de gaten dat het lastig is maar wil heel bewust zijn ervaring delen. Dat kan best waardevol zijn omdat anderen vanuit hún standpunt dingen missen of inmiddels anders ervaren. Juist een eerlijke blik van een nieuwkomer of buitenstaander kan heel zinvol zijn :)

In het bedrijfsleven zijn klagende klanten ook ontzettend waardevol: juist zij signaleren waar het niet goed gaat óf niet goed voelt. Maarja, een klagende klant zal je ook niet altijd precies vertellen hoe je dingen op moet lossen. Het signaal is daarmee niet minder waardevol ;)

Natuurlijk: het punt wat de TS maakt is in principe wel bekend: informatie in grote topics maakt zoekbaarheid best lastig maar er is ooit een bepaalde keuze gemaakt. Misschien is het voor de TS al voldoende als men die keuze nu even toelicht en verder dit laat rusten. Het kan ook dat zo'n signaal de aanleiding is om wél iets aan te passen, of er in elk geval weer eens over na te denken.

offtopic:
Of we er in dit geval nu wat aan hebben of niet: mensen die onderbouwd hun eerlijke mening geven moet je koesteren O+ Veel beter dan mensen die politiek correcte antwoorden geven.

[ Voor 4% gewijzigd door Carpento op 18-10-2017 08:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 04:35
Marc H schreef op dinsdag 17 oktober 2017 @ 23:21:
@Verwijderd

Ik denk dat jij over het hoofd ziet hoeveel er gepost wordt op het forum.

Ik heb voor de lol even 'de actieve topics' opgevraagd. Dat zijn de laatste 100 topics waarin iemand wat gezegd heeft. In mijn overzicht zijn er in 42 minuten 100 topics gewijzigd. Dat wil niet zeggen dat er 100 dingen gepost zijn, dat aantal ligt veel hoger omdat er meerdere posts zijn gemaakt in de veel van die Discussies.

In mijn overzichtje zijn er zo'n 50 die meer dan 1000 posts hebben. daarnaast hebben 10 topics met minder dan 1000 post zijn zogenaamde deel X discussies, dus die hebben in een eerder topic al eens x duizend posts gehad. Als je alleen al van die zestig topics goed wil gaan bijhouden en 'zinnige' informatie gaan centraliseren mag je dus minimaal zestig mensen moeten zoeken (en een veelvoud daarvan is waarschijnlijker, denk minimaal 2 a 3 mensen per topic), die elke dag of paar dagen de 'topic start' gaan updaten wat er aan belangrijks geschreven is in het topic. Die ga je nooit vinden.

En dat is dan alleen nog voor de topics die tussen 22:47 en 22:05 gewijzigd zijn.
Inderdaad, in 2016 zijn er 2.131,163 GoT-posts geplaatst dit ga je never kunnen bijhouden met een team. Bron: reviews: Gelukkig nieuwjaar aan jullie allemaal!

Cloud ☁️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
[...]
Excuus dat ik mijzelf quote, maar hier moet ik toch even op in gaan. F_J_K raakt wel echt iets. Hij zegt denk ik min of meer dat goede vragen uit discussie ontstaan. En daar ben ik het mee eens. Ik kan dat ook vertalen naar een direct voorbeeld.

Er ging een discussie in het X topic over zichtlijnen van de nieuwe gezichtsherkenning. Daar werd in een avond door 4/5 leden constant gepost met kritische vragen en antwoorden. Er kwamen scenarios uit die ik serieus nergens anders had kunnen lezen. Dit is eigenlijk slowchat wat uiteindelijk to leuke info kan leiden. Tweakers gaan vaak dat stapje verder om iets uit te zoeken.

Hier heb je denk ik wel een van de grotere problemen met jouw idee te pakken.

Je wilt iets puur persoonlijks. Ik zie in ieder geval niet in wat zichtlijnen te maken heeft met een iPhone X, het is een puur randverschijnsel. Wil je iets over zichtlijnen weten dan zijn er veel betere info-plekken over te vinden.
En het is ook niets specifieks voor de iPhone X, het is iets wat speelt bij eigenlijk alle mobieltjes oftewel het zou juist weer overbodig zijn in een iPhone X specifiek topic.

Ik snap wel wat je bedoelt, want het kunnen heel leuke en leerzame zijstapjes zijn in een topic. Alleen objectief gezien zou ik dit voorbeeld nou nooit belangrijke informatie in een iPhone X topic kunnen vinden. Want het is niet iets specifieks voor een iPhone X.

En zo zal iedere persoon iets anders belangrijk vinden.

En dat wordt helemaal versterkt in een tijdgevoelig onderwerp als een nieuw toestel oid.
Dan kan ik :
-(als ik nog aan het kiezen ben tussen toestellen) de veelvoorkomende fouten interessant vinden, maar als ik hem binnen heb en de mijne bevat geen daarvan vind ik het niet meer interessant
-(als ik net een toestel besteld heb) de levertijd belangrijk vinden, maar wederom totdat ik hem binnen heb
-(als het nieuwe vlaggeschip van samsung uitkomt) willen weten hoe de X zich verhoudt tot dat vlaggeschip, maar als daarna de nieuwe Huawei uitkomt dan is de samsung niet meer relevant maar mogelijk de huawei.

Alles wat ik hierboven belangrijk vind is puur tijdsafhankelijk en persoonlijk, want na 2 maanden zijn er of betere reviews te vinden met dezelfde/betere info of de info is gewoon al verouderd.

Voor een minder tijdsafhankelijk onderwerp valt dit best bij te houden in een TS, maar juist met dingen als een iPhone X daar kan iemand over een uur op twitter schreeuwen dat hij standaard met een auto komt, dan zal dat belangrijk zijn, en 4 uur later kan het weer ontkend worden en dan is het niet belangrijk meer.
En dan heb je dus iemand nodig die minimaal elke 3 uur dat topic bijwerkt anders mist iemand anders het weer.

Wat jij wil kan wel voor bijv een iPhone 7 topic gebeuren, daar krijg je niet zo veel updates meer van dat het niet bij te houden valt.

Het enige wat ik me kan voorstellen wat mogelijk jouw probleem zou verminderen (want zo browse ik vaak wel door de grote topics heen) is :
- Maak in de TS een linkje naar de 1e post achter de laatste wijzigingsdatum van de TS.
Oftewel TS is zondag om 20:00 geupdate, dan staat daarnaast een linkje naar de eerste post na 20:00, dan kan je bij een grote x topic met 200+ pagina's wel alvast 150+ pagina's skippen want die zal de topicstarter wel verwerkt hebben in de TS

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

-

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 19-10-2019 15:02 . Reden: Leeg ivm privacy ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gomez12
Carpento schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 08:40:
[...]
Natuurlijk: het punt wat de TS maakt is in principe wel bekend: informatie in grote topics maakt zoekbaarheid best lastig maar er is ooit een bepaalde keuze gemaakt. Misschien is het voor de TS al voldoende als men die keuze nu even toelicht en verder dit laat rusten. Het kan ook dat zo'n signaal de aanleiding is om wél iets aan te passen, of er in elk geval weer eens over na te denken.
Grappig, jij ziet blijkbaar slechts de helft van het probleem wat de TS opgelost wil hebben.

Want het probleem wat jij noemt is al grotendeels opgelost in vele grote topics door gewoon fantastische TopicStarters te hebben die de boel bijhouden.

Echter de TS pikt nou net een gigantisch rot onderwerp uit, namelijk een extreem tijdsgebonden flashy trendy ding, waarvan de updates / geruchten / speculaties ongeveer per minuut veranderen. Dat valt niet bij te houden.
Verwijderd schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 09:16:
Ik ben het met TS eens. Centrale topics zijn superkut voor newbies en alleen leuk voor de vaste kluit mensen die er in post. Verder heb je er geen kut aan. Beetje 500 pagina's doorakkeren op zoek naar informatie? Dan zoek ik wel verder. Of ja, zet je instellingen op op 500 ppp maar dat is ook een non-oplossing.

Ik weet niet wat de oplossing is, maar centrale topics zijn het in ieder geval niet.
Het probleem van TS en jou is dat je 2 tegenstrijdige dingen wilt.
Wil je informatie samengevat etc dan moet je gewoon naar de FP gaan en daar zitten wachten op de definitieve review van de iPhone X.
Wil je de laatste nieuwtjes en roddels en speculaties en geruchten, tja dan moet je door de modderpoel net zoals dat in het echte leven ook gaat. Ik kan ook niet tegen de koffiejuffrouw zeggen : Geef mij even de roddels die ik wel relevant vind samengevat. Ik kan bij haar kiezen voor alle roddels, of wachten op de officiele interne mededeling meer smaken heb ik niet.

En dan heb je hier nog fantastische TopicStarters die dat nog wel grotendeels doen voor de wat meer gesettelde topics, alleen voor een tijdsgebonden iets als een iPhone X tja, dat betekent gewoon dat je moet werken voor wat je wilt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:59

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Verwijderd schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 09:16:
Ik ben het met TS eens. Centrale topics zijn superkut voor newbies en alleen leuk voor de vaste kluit mensen die er in post. Verder heb je er geen kut aan. Beetje 500 pagina's doorakkeren op zoek naar informatie? Dan zoek ik wel verder. Of ja, zet je instellingen op op 500 ppp maar dat is ook een non-oplossing.
Los van je taalgebruik kun je natuurlijk ook gewoon zoeken in een topic.
Waarom is een groot topic lastiger dan bijvoorbeeld 500 kleinere losse topics (waar dan waarschijnlijk vaak maar beperkte info in staat)?

[ Voor 12% gewijzigd door Bor op 18-10-2017 10:34 ]

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nino_070
Bor schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 10:34:
[...]

Los van je taalgebruik kun je natuurlijk ook gewoon zoeken in een topic.
Waarom is een groot topic lastiger dan bijvoorbeeld 500 kleinere losse topics (waar dan waarschijnlijk vaak maar beperkte info in staat)?
Begrijp je dat nou serieus niet?
Op sommige fora krijg je, als je een vraag stelt in het onderwerpveld, suggesties voor eerdere topics die soortgelijke onderwerpen hadden. Als je voor elke vraag een nieuw topic start, staan alle vragen gebundeld en kan je zo’n systeem implementeren.

Plus het feit dat mensen meer bereid zijn om te helpen, vanwege de karma die met het beste antwoord verdiend kan worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

-

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 19-10-2019 15:03 . Reden: Leeg ivm privacy ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Marc H
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 21:28

Marc H

- - Is wakker - -

Verwijderd schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 10:55:
[...]
Dat klopt. Maar zo goed zijn de centrale topics nou ook weer niet bijgehouden hoor. We hebben een paar pareltjes maar heel veel zijn gewoon ruk. En dat laat ook zien dat de centrale topics ook maar de helft vh probleem oplossen en duidelijk geen goed idee zijn bij updates / geruchten / speculaties.

[...]
Dat zijn helemaal geen tegenstrijdige dingen. Ik zou niet weten waarom ik "door de modderpoel" moet om informatie op te halen. Dat is helemaal niet nodig als de informatie goed gepresenteerd kan worden. Dat ka nu niet in centrale topics.
Sorry, maar Tweakers is nooit bedoelt voor gebruikers die alles maar op een presenteerblaadje willen hebben. En zorgen dat informatie uit lange topics gefilterd en het liefst gecontroleerd wordt zitten imho gewoon te weinig mensen op te wachten in verhouding tot de hoeveelheid werk het kost.
[...]

En dat gaat dus niet gebeuren. Dat is geen onwil van mijn kant of ruzie zoeken maar dat gaat gewoon niet gebeuren. Mensen willen iets wat wij niet kunnen bieden: de laatste roddels zonder gelul er tussendoor. En centrale topics zijn handig voor de laatste roddels maar het gelul kan iedereen gestolen worden.

En dan gaan ze wel ergens anders heen. De eerste de beste twitter-feed voldoet beter.

Ik zie een behoefte bij nieuwe gebruikers, gebruikers die je ook gewoon nodig hebt. Als je daar niet in kan voorzien gaan ze helaas weer weg.

We hebben de community en we hebben de tech dus het zou op te lossen moeten zijn. My two cents: markeer reacties als inhoudelijk danwel slowchat. Laat de slowchat weg als je niet bent ingelogd. Presto.
En wat de een als slowchat ziet en niet als nuttig ervaart, ziet de ander weer als nuttig. dus ga je dingen missen. De kracht is juist dat veel informatie in een topic gebundeld is. En ja, dat is ook gelijk zijn grote zwakte.

Centrale topics zijn juist bedacht om veel informatie over één onderwerp bij elkaar te houden, in plaats van tientallen topics die allemaal op elkaar lijken qua vraag.

[ Voor 4% gewijzigd door Marc H op 18-10-2017 11:26 ]

Ik maak geen fouten, ik creëer leer momenten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wutwutwhat
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 19-12-2022

wutwutwhat

Lomperik.

[...]
Dat klopt. Maar zo goed zijn de centrale topics nou ook weer niet bijgehouden hoor. We hebben een paar pareltjes maar heel veel zijn gewoon ruk. En dat laat ook zien dat de centrale topics ook maar de helft vh probleem oplossen en duidelijk geen goed idee zijn bij updates / geruchten / speculaties.
En dat bedoelt men dus met een opmerking als "je kan er ook zelf aan meewerken". Het is makkelijk om te zeggen dat zaken niet goed bijgehouden zijn, zoals vaker aangedragen doen vrijwilligers dit. Doorgaans zullen dat geen mensen zijn die 24 uur van hun dag op GoT spenderen. Beetje respect is imho wel op zijn plaats.
[...]
Dat zijn helemaal geen tegenstrijdige dingen. Ik zou niet weten waarom ik "door de modderpoel" moet om informatie op te halen. Dat is helemaal niet nodig als de informatie goed gepresenteerd kan worden. Dat ka nu niet in centrale topics.
De 'modderpoel' is geen middel om objectieve informatie te vinden binnen een handomdraai. Het is een middel om met meerdere mensen te kunnen praten/speculeren over een product. Er is een reden dat veel grote topics "Ervaringen & Discussie" erbij hebben staan. Vaak gaat dat op een 'gezellige' manier, soms wat minder gezellig als er een paar met elkaar in een veel te lange discussie verwikkeld raken. Wil je daadwerkelijk objectieve informatie hebben dan kan je er of gericht naar zoeken (in het topic/op GoT/via Google) en dan ga je het ook vinden, of je wacht ff op een review. Verwachten dat een topic binnen 5 seconden een antwoord heeft op al je vragen (die je al dan niet zelf had bedacht) is naïef en niet hoe een dergelijk platform functioneert.
[...]

En dat gaat dus niet gebeuren. Dat is geen onwil van mijn kant of ruzie zoeken maar dat gaat gewoon niet gebeuren. Mensen willen iets wat wij niet kunnen bieden: de laatste roddels zonder gelul er tussendoor. En centrale topics zijn handig voor de laatste roddels maar het gelul kan iedereen gestolen worden.

En dan gaan ze wel ergens anders heen. De eerste de beste twitter-feed voldoet beter.

Ik zie een behoefte bij nieuwe gebruikers, gebruikers die je ook gewoon nodig hebt. Als je daar niet in kan voorzien gaan ze helaas weer weg.

We hebben de community en we hebben de tech dus het zou op te lossen moeten zijn. My two cents: markeer reacties als inhoudelijk danwel slowchat. Laat de slowchat weg als je niet bent ingelogd. Presto.
Mooie features FAQ

De meeste punten zijn overigens al meermaals aangekaart. Maar dat zal wel een hive-mind(=collectieve) onwil tot verandering zijn :+

Liever in Gulden betalen? Dat kan!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HenkDePoema
[...]
Je moet door die modderpoel omdat de informatie daar doorheen zit! Een forumreactie is niet altijd binair nuttig/niet nuttig, waardoor het clusteren van informatie niet net zo eenvoudig als wenselijk is. Iedereen snapt het nut daarvan, maar op een forum als GoT werkt dat nou eenmaal niet zo, tenzij iemand de moeite neemt dat handmatig te doen in de startpost.
[...]
Mensen willen iets wat wij niet kunnen bieden: de laatste roddels zonder gelul er tussendoor. En centrale topics zijn handig voor de laatste roddels maar het gelul kan iedereen gestolen worden.

Ik vind dit geen goed argument. Ten eerste omdat je niet aannemelijk maakt dat mensen dat inderdaad willen of dat 'het gelul' zo'n groot probleem vormt (heb je enig idee hoeveel werk moderators hier in steken).
Precies. Als je geen deel wil uitmaken van een community die tussen informatieve posts door ook minder inhoudelijk wil kunnen ouwehoeren, dan moet je misschien een andere plek zoeken om in je 'behoefte' te voorzien.
Nogmaals, zo eenvoudig is die indeling niet te maken. Dit zou een topic bovendien onleesbaar maken, omdat niet duidelijk meer is waarop gereageerd is en wat er in die onderlinge discussie al gezegd is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ik snap het punt ergens wel, maar vind het zelf helemaal niet zo vervelend om door een groot topic heen te ploegen. Lastige met het zoeken naar info is dat je soms niet weet welke info je zoekt. Juist nieuwe inzichten zijn van belang, en die kun je met zoektermen niet vinden.

Dat gezegd hebbende; op de frontpage hebben we een filter voor reacties. Je kunt hierbij reacties filteren op +1, +2, +3. Ik gebruik dit vaak als ik niet zo'n zin heb om alle reacties door te lezen.
Zouden we hetzelfde niet kunnen toepassen op de 'thumbs up'?

Ofwel filteren, ofwel de hoogste scores onder de TS zetten? Zoals het format voor het 'beste antwoord'?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wutwutwhat

wutwutwhat

Lomperik.

MikeyMan schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 11:35:
Ik snap het punt ergens wel, maar vind het zelf helemaal niet zo vervelend om door een groot topic heen te ploegen. Lastige met het zoeken naar info is dat je soms niet weet welke info je zoekt. Juist nieuwe inzichten zijn van belang, en die kun je met zoektermen niet vinden.

Dat gezegd hebbende; op de frontpage hebben we een filter voor reacties. Je kunt hierbij reacties filteren op +1, +2, +3. Ik gebruik dit vaak als ik niet zo'n zin heb om alle reacties door te lezen.
Zouden we hetzelfde niet kunnen toepassen op de 'thumbs up'?

Ofwel filteren, ofwel de hoogste scores onder de TS zetten? Zoals het format voor het 'beste antwoord'?
Zoals ik al postte: Mooie features FAQ ;)

Edit:
Net als op de rest van GoT, waarderen we goed geformuleerde topic starts. Open dus niet zomaar een topic, schrijf het even op, denk er even over na en post het dan. Vergeet hierbij niet om eerst even te zoeken, want de kans is groot dat je request al eens ingeschoten is.
Just sayin' :+

[ Voor 16% gewijzigd door wutwutwhat op 18-10-2017 11:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Bor schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 10:34:
kun je natuurlijk ook gewoon zoeken in een topic.
Maar toch heeft de TS wel gelijk dat de kennis niet per se makkelijk is ontsloten.

Vraag is wel of en hoe dat in de context van ons forum anders kan. Hooguit het genoemde filteren maar ook dat zal niet helpen om een concreet antwoord te vinden in een groot topic (want geen enkele 'garantie' dat het is geplust).
Concrete vraag -> concreet antwoord. En "automatisch" metadatering via de topictitel en evt tags, eenvoudigere ontsluiting via de search.

Maar dat werkt dus niet in alle gevallen, zoals de ervaringen-topics van de topicstart. Daar gaat losse topics niet werken. (Zie voorgaande posts)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bor

Bor

nino_070 schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 10:41:
[...]

Begrijp je dat nou serieus niet?
Op sommige fora krijg je, als je een vraag stelt in het onderwerpveld, suggesties voor eerdere topics die soortgelijke onderwerpen hadden. Als je voor elke vraag een nieuw topic start, staan alle vragen gebundeld en kan je zo’n systeem implementeren.

Plus het feit dat mensen meer bereid zijn om te helpen, vanwege de karma die met het beste antwoord verdiend kan worden.
Ik zie het verschil wel maar reageerde op een reactie waarin gesteld werd dat je een topic van plm 500 pagina's moet doorakkeren op zoek naar een reactie of oplossing. Dat is in feite niet waar gezien je in topics kunt zoeken. Of dat wenselijk of effectief is laat ik in het midden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nino_070
Bor schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 11:52:
[...]

Ik zie het verschil wel maar reageerde op een reactie waarin gesteld werd dat je een topic van plm 500 pagina's moet doorakkeren op zoek naar een reactie of oplossing. Dat is in feite niet waar gezien je in topics kunt zoeken. Of dat wenselijk of effectief is laat ik in het midden.
TS stelt dat dat niet effectief is. Dus moet je die 500 pagina’s doorakkeren.

Dat is althans zijn redenatie. Lichtelijk overdreven, maar ik ben het wel met hem eens dat de grote topics een afschrikwekkende werking hebben op nieuwe leden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor

Bor

nino_070 schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 12:03:
[...]

TS stelt dat dat niet effectief is.
Ik reageerde dan ook niet op de TS ;) Of zoeken in een topic effectief is was niet mijn punt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nino_070
Bor schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 12:06:
[...]

Ik reageerde dan ook niet op de TS ;) Of zoeken in een topic effectief is was niet mijn punt.
Oke, je reageerde op iemand die het zachtgezegd minder subtiel bracht dan de TS, maar wel met dezelfde strekking. Maar dan nog ga je voorbij aan het punt dat op de huidige manier veel informatie ongeïndexeerd in topics van 500 pagina’s staat. Lastig voor mensen die niet dat hele topic bijhouden dus. En lijkt me ook onwenselijk voor GoT

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Quadradial
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 01-08 14:49
Na het lezen van TS:
Sorry maar dit zijn toch "First World Problems"
Verwijderd schreef op dinsdag 17 oktober 2017 @ 19:18:
Jullie doen het wel goed dus klagen heb ik niet.

Maar..
Maar.. je hebt dus wel wat te klagen
Conclusie... Mijn ervaring als informatie zoekende in het X topic is zeer slecht tenzij ik 300+ pagina's ga lezen.
Conclusie = Blijkbaar interesseert iPhoneX je niet genoeg om verder te kijken dan je neus lang is.
Thanks voor het luisteren.. succes!
Graag gedaan en succes naar het zoeken van informatie
Oh en als je deze gevonden hebt graag even in het topic plaatsen. Echte tweakers doen dat namelijk wel.

Being offended is feeling your displeasure at the fact that not everyone cares as much about the exact same things as you.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

wutwutwhat schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 11:39:
[...]

Zoals ik al postte: Mooie features FAQ ;)

Edit:

[...]

Just sayin' :+
Prima voorbeeld... Zocht op 'thumbs', niks gevonden... Dus dubbelpost... :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

@Quadradial laten we niet op de man spelen en beschouw het als een voorbeeld :* @Verwijderd neemt de moeite om mee te denken over hoe de site beter kan. Daar lijkt me niets mis mee..
nino_070 schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 12:11:
Maar dan nog ga je voorbij aan het punt dat op de huidige manier veel informatie ongeïndexeerd in topics van 500 pagina’s staat. Lastig voor mensen die niet dat hele topic bijhouden dus. En lijkt me ook onwenselijk voor GoT
...maar is dat niet inherent aan het soort discussie? (De kennis ontstaat alleen als mensen het leuk vinden om de kennis te delen). Een 'roddels-topic' ga je m.i. niet kunnen opsplitsen in tig deel-roddels. Zo werken mensen niet, imho. (Denk ik, ik zit niet echt in die topics en blader het wel een keer door als wanneer ik een nieuwe iPhone ga overwegen :+ )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pino85
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 07-09 01:13

pino85

Im just a Bird in the Sky

Ik moet zeggen dat in sommige grote topics de zoekfunctie niet goed werkt omdat je nog 2685763 reacties krijgt en dan ben je bij wijze van uren verder.
Dat er verwacht word dat er tijd in gestoken word is prima maar wat de ts bedoelt is mijn ziens niet iets zijn waar ik direct negatief tegen over sta.

Zijn genoeg onderwerpen waar een goede FAQ al aanwezig is en eengoede index waardoor het allemaal wat sneller werkt kwa tijd maar ook voldoende waar dat niet is.
Voor mij kost het soms dan te veel tijd in een al druk leven om door te gaan spitten.
Ik merk dan toch naar andere sites uit te wijken wat eigenlijk niet nodig zou moeten zijn.

Verder door deze discussie komen er vast goede ideen naar boven en laten we vooral open staan en niet op de man spelen of steeds naar etiquette wijzen wat 'verwacht' word.

[ Voor 42% gewijzigd door pino85 op 18-10-2017 12:57 ]

Liefhebber van Tweakers

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• macnerd
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17-09 02:13

macnerd

No Apples please :-)

Tientallen pagina's doorlezen op zoek naar nuttige info vind ik ook minder. Ik doe het wel als het nodig is. De zoekfunctie werkt, maar ik vind persoonlijk een gewone zoekmachine (DuckDuckGo of Google) prettiger omdat die ook vaak synoniemen en tikfoutjes zien.

Als er bij de grote topics in de TS een linkje wordt opgenomen voor feedback (vergelijkbaar met het feedback topic voor de frontpage) dan kan op die manier een nuttige aanvulling worden doorgegeven voor de TS (op deze manier is het niet beperkt tot 1 beheerder zoals via DM). Ook kan een gebruiker dan zien of het al gemeld is en tot waar het bijgewerkt is.
Geen programmeerwerk, en geen groot team nodig om alle items te doorzoeken op interessante posts (of eigenlijk wel, dat zijn alle gebruikers die in dat topic rondhangen :) ).

MacNerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Heren ik lees het op de voet mee en kan later weer input geven. Nu moet ik helaas even werken...

Thanks voor jullie input !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
[...]

...

Je hebt gelijk als je zegt dat mensen iets willen wat wij niet kunnen bieden. Maar afaik kan niets of niemand op deze planeet dat bieden.

Het probleem met jouw markeringen is dat het uiterst suggestief is en vele, vele markeringen vereist.

Vb :
[...]
Er ging een discussie in het X topic over zichtlijnen van de nieuwe gezichtsherkenning. Daar werd in een avond door 4/5 leden constant gepost met kritische vragen en antwoorden. Er kwamen scenarios uit die ik serieus nergens anders had kunnen lezen. Dit is eigenlijk slowchat wat uiteindelijk to leuke info kan leiden.
Is de 1e reactie die iets zegt over zichtlijnen nu inhoudelijk? Hoe oppervlakkig die ook is? Ook als er geen verdere discussie over komt?
Of is de hele zichtlijnen discussie niet-inhoudelijk omdat het niet over de iphone X gaat maar over een techniek die voor alle mobieltjes geldt (of is het in elk mobieltjes topic inhoudelijk)

Want TS wil die info dus zien. En ik betwijfel of TS 1 post kan aanwijzen die hem alles vertelt over zichtlijnen, dat zullen er vast meer zijn en dan moet je dus opeens x posts van 4 a 5 leden gaan herschrijven naar 1 verhaal over zichtlijnen wat dan als inhoudelijk gemarkeerd kan worden.

In het meest extreme geval hebben we dat al en noemen we dat gewoon een review op de FP, alleen daar moet je even op wachten.

Of wat denk je van een "hot" gerucht wat opduikt, hele discussie erover, allemaal inhoudelijk gemarkeerd en de volgende dag blijkt het een fake gerucht te zijn, jij gaat dan al die markeringen even herstellen?
Want zoals je zelf al zei gaat de nieuwe gebruiker dat ook niet doen.
Alleen als het niet gebeurt dan is het hele idee waardeloos.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bor

Bor

En al die regels kunnen me in deze ideologie even gestolen worden, want ik zou zo graag willen dat de serieus goede en bruikbare en nuttige en unieke info die in de t.net topics beschikbaar is, ook daadwerkelijk fatsoenlijk gevonden kan worden.
Is dit niet heel arbitrair? Wat voor de een goede en bruikbare info is kan voor een ander min of meer common knowledge zijn. Het is allemaal "in the eye of the beholder" volgens mij. Dat info goed gevonden kan worden lijkt mij wenselijk maar welke opties mis je daar in de huidige opzet nu echt voor? Wat schier er nu precies te kort? Ik kan mij voorstellen dat het niet aantrekkelijk is om een groot topic door te nemen op zoek naar een specifiek antwoord of vraag maar ook daarvoor kun je zaken als de search inzetten (of desnoods de zoekfunctie van je eigen browser). Is het niet een beetje inherent aan een groot topic dat je veel informatie tot je beschikking hebt? Een groot topic werkt voor sommige zaken prima. Het simpelweg stellen van een vraag en het markeren van een enkel antwoord is hier geen voorbeeld van.

Ik lees her en der ideeën om bijvoorbeeld slowchat te markeren maar hoe werkbaar is dat? Wat voor de een interessant is kan ook hier voor een ander totaal oninteressant zijn.

Ook lees ik iets over het markeren van het beste antwoord: in een groot topic is er niet zo iets als een beste antwoord omdat er immers geen vraag aan ten grondslag ligt over het algemeen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HenkDePoema
Bor schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 13:34:
[...]

Is dit niet heel arbitrair? Wat voor de een goede en bruikbare info is kan voor een ander min of meer common knowledge zijn. Het is allemaal "in the eye of the beholder" volgens mij. Dat info goed gevonden kan worden lijkt mij wenselijk maar welke opties mis je daar in de huidige opzet nu echt voor? Wat schier er nu precies te kort? Ik kan mij voorstellen dat het niet aantrekkelijk is om een groot topic door te nemen op zoek naar een specifiek antwoord of vraag maar ook daarvoor kun je zaken als de search inzetten (of desnoods de zoekfunctie van je eigen browser). Is het niet een beetje inherent aan een groot topic dat je veel informatie tot je beschikking hebt? Een groot topic werkt voor sommige zaken prima. Het simpelweg stellen van een vraag en het markeren van een enkel antwoord is hier geen voorbeeld van.

Ik lees her en der ideeën om bijvoorbeeld slowchat te markeren maar hoe werkbaar is dat? Wat voor de een interessant is kan ook hier voor een ander totaal oninteressant zijn.

Ook lees ik iets over het markeren van het beste antwoord: in een groot topic is er niet zo iets als een beste antwoord omdat er immers geen vraag aan ten grondslag ligt over het algemeen.
Ik mis een functie om te checken of wat je aan het typen bent niet al eerder is genoemd in het topic waarop je reageert >:)
Letterlijk al je punten heb ik in eerdere reacties al genoemd ;)

Ik zit wat te googlen en kom hele conferenties tegen over het indexeren / categoriseren van informatie op online fora. Zie bijvoorbeeld de samenvatting van dit conference paper (en let ook even op de artikellijst bij Citations en References, als je wat naar beneden scrolt). Dit komt uit augustus 2016 en laat dus tegelijk zien wat de stand van zaken tegenwoordig is en hoe complex we dit nog vinden.

Zoals al eerder door mij en anderen gezegd: vanwege de organische aard van veel topics is het op logische wijze automatisch extraheren van nuttige informatie gewoon uiterst complex en met de huidige forumopzet misschien zelfs intrinsiek onmogelijk. Ook al zou je individuele reacties taggen (al dan niet geautomatiseerd), dan nog kun je niet om de subjectieve waardering van die reacties heen.

[ Voor 5% gewijzigd door HenkDePoema op 18-10-2017 14:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NaliXL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07-07 19:22
Wat te denken van een highlight-feature? Ik stel mij dit als volgt voor:
Je komt een stukje text/informatie tegen in een topic, waarvan je denkt: hé, dat is érg zinnige, nuttige informatie. Vervolgens selecteer je dat stukje tekst en klikt op een knopje waardoor
1. Deze text een "markerstift" markering krijgt
2. Onder het starter-topic komt te staan (al dan niet verkort) in de vorm van een link naar de post.
3. Met een duimpje-omlaag erachter, zodat andere tweakers kunnen aangeven dat ze het er niet mee eens zijn dat dat gemarkeerd is.

Genoeg is meer dan veel, en tart den overvloed

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gomez12
HenkDePoema schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 13:56:
[...]
Ook al zou je individuele reacties taggen (al dan niet geautomatiseerd), dan nog kun je niet om de subjectieve waardering van die reacties heen.
En ook al kom je om die subjectieve waardering heen, dan heb je wat deze gevallen betreft nog de puur tijdelijke aard van de waardering.

Alle "inhoudelijke" reacties op de iphone X in het huidige topic kan je in wezen als slowchat markeren en vervangen door de factsheet van de iphone X als het model gewoon in de winkel terecht komt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wutwutwhat

wutwutwhat

Lomperik.

NaliXL schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 14:09:
Wat te denken van een highlight-feature? Ik stel mij dit als volgt voor:
Je komt een stukje text/informatie tegen in een topic, waarvan je denkt: hé, dat is érg zinnige, nuttige informatie. Vervolgens selecteer je dat stukje tekst en klikt op een knopje waardoor
1. Deze text een "markerstift" markering krijgt
2. Onder het starter-topic komt te staan (al dan niet verkort) in de vorm van een link naar de post.
3. Met een duimpje-omlaag erachter, zodat andere tweakers kunnen aangeven dat ze het er niet mee eens zijn dat dat gemarkeerd is.
Ik snap je idee, maar op een forum waar in totaal zo'n 600k gebruikers zijn kan dat wat lastig worden. Stel in een groot, goedlopend topic zitten >500 posters dan is binnen no-time iedere post wel ergens gemarked/gehighlight. Zoals @Bor al zei is veel informatie nuttige informatie 'in the eye of the beholder'. Wat voor mij relevant/interessant kan zijn kan voor jou gortdroge saaie troep zijn die je niet boeit. Dan zal in een druk topic altijd wel iets gezegd worden dat door iemand nuttig gevonden word en heb je binnen afzienbare tijd een hele lap gemarkeerde tekst waar je niets in terug kan vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nino_070
En wat is er op tegen om dan in ieder geval te zorgen dat alle korte simpele vragen in vraagtopics worden gesteld? Nu wordt daar totaal niet op gehandhaafd en is er weinig lijn in wanneer een vraag een apart topic krijgt en wanneer een vraag in een discussietopic wordt gesteld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• matroosoft
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 23:18

matroosoft

Lone Christian

Ik hoor twee voorstellen van TS.

1. subvragen en antwoorden markeren binnen een topic

2. binnen topics reacties kunnen sorteren op het aantal plusjes dat ze hebben gehad.

Dat lijken me vrij goede voorstellen om eens te bekijken. Het kan veel opleveren lijkt me. Weinig extra werk en veel betere indexing van goede informatie.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 17-09 15:58
Twee dingen:

1. de verwachtingen van @Verwijderd zijn heel iets anders dan wat Tweakers echt is. Tweakers is geen vraagbak, geen techsupport, niks van dat. Tweakers is een community. TS wil 'info' (whatever that means) over de iPhone X. Die vind je niet op Gathering of Tweakers (het forum). Info vind je op Apple.com, en in de productspecificaties van de pricewatch.

Een topic, zoals die van de iPhone X, is er om het product de bediscussiëren. Niet om techsupport vragen te stellen. Vragen en antwoorden als in een FAQ horen niet eens echt thuis in zo'n topic. Laat staan dat we een vraag-antwoord sectie moeten maken. Daar hebben we gewoon helpmij.nl en consorten voor toch?

Ik heb echt een ENORM sterke afkeur tegenover dit soort lijstjes die random posts omhoog en omlaag schoppen. Dat werkt bij een nieuwsbericht waarop je 1 dag aan reacties ontvangt, die telkens stuk voor stuk inspringen zodat de thread zichtbaar blijft. Dit is op GoT niet zo. Gevolg: je krijgt random shit wat omhoog springt.

Het gaat echt niet om regels, het gaat om hoe je het forum ziet, en hoe je het gebruikt. Tweakers is geen Wiki. Tweakers is een verzameling van enthousiaste nerds die met elkaar willen praten over een onderwerp. Jouw 'doel' van een 'het grote $product topic - deel 48' komt gewoon niet overeen met waar het daadwerkelijk voor bedoeld is.

Voor specifieke vragen maak je een los topic. Hier is al een functie waarbij je antwoorden goed kan keuren en het antwoord verschijnt dan ook bovenaan in de thread.

En volgens mij is het best logisch dat je eerst eens zelf gaat zoeken voordat je tijd gaat vragen van 500.000 vrijwillig actieve Tweakers, die dan voor jou hun tijd gaan verdoen.

2. Wat betreft onoverzichtelijke openingsposts heeft hij natuurlijk best een punt. Deze lopen soms achter. Inmiddels is het mogelijk om een OP te laten onderhouden door meerdere Tweakers, en dat is eigenlijk al top.

Maar waarom maken we het niet mogelijk om dit door 'iedereen' te laten doen (die x jaar actief is, die y aan karma heeft, enzovoort) met een controlefunctie door de maker(s) van de openingspost? Buiten dat het ontwikkeltijd kost natuurlijk :P maar ik zou het best een toffe feature vinden.

[ Voor 4% gewijzigd door Richh op 18-10-2017 19:40 ]

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Zo :D wat een verrasing dat er zoveel reacties hier in dit topic staan! Ik denk dat de discussie die hier ontstaat Tweakers.net al weer siert en aangeeft wat dit forum zo uniek maakt. Ik vind het ook tof dat iedereen in zijn stijl kan reageren en bot of onderbouwd toch bijdraagd aan de discussie.

Ik heb alles mee gelezen en zie wat dingen die ik graag wil aanhalen.

Zoekfunctie:
De zoekfunctie werkt. Ik wil die ook niet weg en zie daar ook geen probleem in, maar ik denk dat als je er enkel vanuit gaat dat iemand iets specifieks zoekt op dit forum, dat je een hoop vergeet.
Ik denk dat de de leden hier vaak veel unieker zijn dan een vraagbaak of Faq. Ik betrap me er regelmatig op dat ik me graag dingen laat vertellen door Tweakers. laat ik het concreet houden naar het iPhoneX topic. Ik ben daar helemaal niet naartoe gegaan met een vraag. Ik zou niet weten wat ik in had moeten vullen in de zoekbalk. Maar na het lezen van het topic ben ik allerlei dingen tegen gekomen die ik inderdaad graag wilde weten. Misschien is dat ook wel de kracht van een ervaringen en discussie topic.

Ik denk niet dat ik wil vragen "hoe ver kan ik de X van mij afleggen als ik aan een bureau zit en hem wil unlocken zonder aan te raken"... ik denk eerder dat ik verbaasd zou zijn geweest als ik dit soort dingen ergens bij elkaar had kunnen vinden. Dus bv (en dit is een praktijk voorbeeld) "je kunt de X 270mm van je vandaan leggen en nog steeds unlocken door erna te kijken" . Zoek dat maar eens op een anders forum!

Ik kan me haast niet voorstellen dat een lid wat opzoek is naar informatie en ervaringen dit soort vragen gaat intypen in de zoekbalk. En toch staat al dat soort info wel in het topic.

Ik heb de proef even gedaan door 3 willekeurige pagina's in dat topic te openen.
Dat zijn ruwweg 100 posts.
Ik heb 6 posts gevonden die ik graag direct had willen lezen. En dat waren 6 dingen waar ik niet eens aan had gedacht. Ik zou nooit de zoekfunctie hebben gebruikt om dat te zoeken, en heb dus 94 posts aan normale "ervaringen en discussie" en dubbele vragen gelezen alvoor ik dit zag.

Ik zeg niet dat die normale ervaringen en discussie niet interessant zijn, maar die 6 tweakers minded posts had ik niet willen missen.

Dus ik stel me een normale gebruiker voor... die eerst 50 van dat soort stukjes tekst leest en dan pas zich mengt in de "ervaringen en discussie". Dit lijkt me vriendelijker dan eerst 300+ pagina's lezen... (ik vind dat ergens ook een beetje onrealistisch)

De startpost
Ik zie ook verschillende soorten startposts, en je kunt je ook afvragen of je een inleidende tekst wilt of een halve handleiding als startpost. Dat is lastig.. zeker gezien het vaak vanuit de wil van een gebruiker komt. Het is geen baan.
Of dat anders moet schreef ik wellicht wat te hard in mijn startpost hier, maar in essentie denk ik wel dat de startpost een plek is waar mijn vraag naar info ergens bij of in moet komen staan.

Helpdesk
Tweakers is inderdaad niet echt een helpdesk, maar weldegelijk een plek om vragen te stellen en hoogstaande antwoorden te verwachten. Ik ben ook blij dat het modereren hier soms wat strenger is dan elders en dat eigen inzet een vereiste is. Maar we moeten denk ik niet zo nors gaan worden dat we informatie gaan verbergen omdat we verwachten dat users skilled genoeg zijn een bepaalde zoekterm te bedenken en in te voeren. Volgens mij moeten we trots zijn op die info, en mijn inziens mag iedereen die lezen.

Te veel reacties zouden als +3 eindigen.
Dit is een risico.. maar hier leun ik op hoop. Ik hoopte dat ik dit topic kon openen en er mensen over na zouden denken, en zo hoop ik ook dat forum leden hier prima kunnen onderscheiden wat dan wel en wat dan niet als +3 gemarkeerd zou kunnen worden. We leunen al op onze leden en het frontpage moderatie systeem had ook kunnen falen, maar kennelijk doet het dat niet en zijn onze leden prima in staat te modereren. Je zou kunnen zeggen dat enkel TAG eigenaren iets als +3 kunnen markeren (gezien die ook het meest actief zijn), maar ik denk en hoop dat dit niet eens nodig is en alle leden hier prima toe in staat zijn.

We geven de leden hier best veel vrijheden en dat werkt prima. Ik ga er dan ook gewoon vanuit dat modereren ook prima gaat.

F_J_K schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 11:51:
Concrete vraag -> concreet antwoord. En "automatisch" metadatering via de topictitel en evt tags, eenvoudigere ontsluiting via de search.
Hier is ook niets mis mee.. De zoekfuntie en tags etc werken prima. En dat de zoekfunctie en "mijn lijstje" tot dezelfde info kan leiden vind ik ook niet eens een probleem. Dit mag dan ook prima blijven bestaan lijkt mij. De zoekfunctie vervuld zijn doel prima, maar zoals je zegt is dat niet vaak je doel in een Ervaringen en Discussie topic.. althans, ik denk dat leden met een specifiek vraag ook nog steeds wel graag de 25 beste antwoorden/teksten/vraagstellingen had willen lezen.

De zoekfunctie is een onderdeel van je gereedschap, niet een multitool.

Bor schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 13:34:
[...]
Klopt en daar worstel ik ook mee. Daarom kan ook ik niet echt een kant en klare oplossing geven. Maar in de praktijk kwam ik dus veel dingen tegen die ik met de mindset "doe mij maar wat ervaringen en discussie over X" niet was gaan zoeken. Dus of we ons echt zorgen moeten gaan maken of er te veel rotzooi tussen zou zitten, is denk ik iets wat we wel kunnen overwinnen. Tweakers leden zijn niet dom, en dat tonen jullie vaak genoeg aan door op de leden te leunen. Dit moet in mijn vraag/oplossing ook kunnen lijkt me.

Ik zie dus wel je punt, en deel dat punt.. maar ben er niet zo heel bang voor eigenlijk.

Ik vind de 2 voorbeelden die door een aantal leden hier aangehaald zijn al wel een mooi concreet voorbeeld. Ergens in die hoek zoek ik het ja. Of dat precies is wat we willen ... lijkt me iets waar we best nog langer over na mogen denken. Maar

2. binnen topics reacties kunnen sorteren op het aantal plusjes dat ze hebben gehad.

zijn 2 dingen die mij beter aan die paar unieke posts had kunnen helpen, en wellicht had voorkomen dat ik 300+ pagina's was gaan lezen. En wellicht is het wel andersom, en hebben die subvragen en + reacties het effect dat ik wel die 300+ pagina's had willen lezen. Dat maakt op zich niet eens veel uit. Maar dat die paar dingen makkelijk beschikbaar waren geweest zie ik niet als iets negatiefs.

Ik moet ondertussen weer even alles gaan doorlezen wat vandaag gepost is, dus excuus als ik nog niet iedereen beantwoord heb. Maar volgens mij gaat de discussie best prima in dit topic, dus ik lees ook gewoon heel graag mee.

En ik heb een hele brede rug, dus ga je gang hoor !

*EDIT

Ik betrap me trouwens wel op een foutje. Ik verwijs naar de uniekheid van onze leden en heb het over het leunen op. Maar anderzijds zie ik dus veel onzin reacties in het betreffende topic.

Een mooi voorbeeld zijn de discussies over de prijs. Daar wil je geen 100 pagina's over lezen, maar die zijn er wel.

Ik heb ook daar wel eens over liggen nadenken. Want hoe realistisch is het om dat soort gesprekken te verbannen, als je zelfs op tweakers.net ervaringen topics ziet dat dit niet echt haalbaar is. Mods proberen het door in te grijpen, maar dat krijgt niet echt voet aan de grond. Zelfs niet van frequente bezoekers.

Als ik dat constateer vraag ik me dus vervolgens af of we wel goed bezig zijn. Als we dit zien gebeuren en opmerken dat dit ruis oplevert. Is dan verbieden echt de enigste optie die we kunnen bedenken?

Ik wil daar niet echt op in gaan in dit topic, maar dit raakt wel een deel van mijn startpost probleem. Door dat soort chat zijn die pareltjes moeilijk vindbaar en de ervaring van het topic doorlezen niet echt top.

Daarnaast zijn diezelfde chat leden dan ook weer verantwoordelijk voor enkele van die bijzondere posts. Dus dit moet een andere invulling krijgen denk ik dan.

Hoe kan ik het voor elkaar krijgen dat die leden het naar hun zin hebben, de mods niet 24/7 een koffie injectie moeten krijgen en de info toch niet bedolven is onder de ruis

En ja ik snap echt wel dat dit een beetje te veel is om even te bedenken/uitvoeren of wat dan ook. Ik verwacht geen AI en geen stijf staande Mods. Maar mag ik deze vraag HIER stellen en niet op een zeewaterforum.. of ForumVoorKoffieMokSparen...
Al komt er geen oplossing, ik mag toch hopen dat we hier een beetje buiten de vakjes kunnen kleuren en wellicht zelfs ergens een heel klein beetje trendsetter zouden kunnen worden? Die 2 ideeen zijn niet eens zo ver weg van iets implementeerbaars heb ik het gevoel.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 18-10-2017 22:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gomez12
matroosoft schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 17:20:
Ik hoor twee voorstellen van TS.

Dat lijken me vrij goede voorstellen om eens te bekijken. Het kan veel opleveren lijkt me. Weinig extra werk en veel betere indexing van goede informatie.
Misschien dat ik het verkeerd zie omdat ik niet zo vaak in grote topics kom. Maar heb je daar echt subvragen en daadwerkelijke concrete antwoorden die echt in 2 posts alle interessante info bevatten?

In de meeste andere topics zie ik het juist heel weinig voorkomen dat er 2 posts echt alles bevatten, daar is het meer dat iemand iets vaag benoemt in 1 post, daarna wordt dat in een 2e post ietwat uitgediept en dan volgen er nog 10 posts van andere mensen die elk weer een stukje info toevoegen en nr 10 benoemt dan in zijn info weer een nieuw vaag stukje en het cirkeltje herhaalt zich weer.
Dat is ook normaal in een discussie, alleen heb je daar dus bijna geen enkele posts die op zichzelf de concrete subvraag of een concreet 100% antwoord bevat. Het is meer een verzameling van allemaal losse gezichtspunten wat de gewenste informatie bevat.

En dan kom je dus in de problemen met een uitwerking van subvraag en antwoord gaan benoemen.

En op ongeveer dezelfde manier vraag ik me af hoe een sortering op basis van plusjes moet gaan werken. Met 300+ pagina's kan ik me zo voorstellen dat er 200+ onderwerpen zijn. Als ik dan even uitga van een vraag-antwoord vorm (dus 2 posts per onderwerp) zit je op minimaal 200 combinatie posts die dus wel inhoudelijk zijn en gesorteerd moeten worden, dat is alsnog (bij 25 posts per pagina) 8 pagina's waar iemand zich doorheen moet bladeren.
Dan vraag ik me af of iemand die 8 pagina's wel gaat doorbladeren.

En wat nog veel essentieler is, wie gaat die 8 pagina's niet doorbladeren om het topic in leven te houden. Want als ik dus een nieuw persoon ben en ik heb die 8 pagina's doorgebladerd en mijn vraag staat er niet tussen, dan kan ik mijn vraag wel gaan stellen maar die heeft dus in essentie 0 plusjes en als het antwoord al ergens in die 300+ pagina's staat dan wordt ik daar heen verwezen en blijft die dus op 0 plusjes staan (eerst was het namelijk ook niet inhoudelijk, dus waarom zou het nu wel inhoudelijk zijn)
Dus als beginner ga ik na een week terug kijken naar die 8 pagina's en ik zie mijn vraag er niet tussen staan en dus ook het antwoord niet wat er op gegeven is, dus feitelijk is mijn vraag uit mijn beeld verdwenen.
Dan kom ik als beginner ook niet terug. En als slowchatter ben ik er ook snel weg, want er komen de hele tijd zinloze vragen bij waar de vrager niet meer op reageert.

En voor de mensen die wel iets zien in dit soort voorstellen heb ik even een uitdaging. Namelijk die van Clifdon :
Clifdon schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 07:16:
@Verwijderd Dit topic is echt veel te lang aan het worden. Dus als jij even de nuttige informatie er uit filtert en in de startpost opneemt. Dan zul je merken dat het ondoenlijk is.
Dat klinkt heel kinderachtig, maar ik meen het serieus. Dit is nog een geconcentreerd topic wat niet alle kanten uitgaat zoals een grote x topic. Maar ik kan hier nog niet eens 1 vraag en 1 antwoord benoemen.
Het krioelt hier van de subvragen, waarop allerlei verschillende uitgangspunten genoemd worden waarvan er niet 1 echt alles behandelt. En dan is dit nog met 1 duidelijk onderwerp.

En dan moet je wel het genoemde volume in de gaten houden, 300+ pagina's (ik ga uit van 25 posts pp) = 7500+ posts. Daar moet je echt heel heel heel erg hard in gaan snijden om het interessant te houden (heck, ik kom normaliter nog niet eens op pagina 2 van google voor de resultaten oftewel google moet het binnen de 1e 25 resultaten geven of ik verander mijn zoek-gegeven) en je kan dus niet 1 post als antwoord op 2 vragen markeren (want dan krijg je doublures en daar worden mensen helemaal ziek van), je kan dus niet 1 post met 2 vragen markeren want dan kom je weer op doublures uit.

Puur technisch gezien zou ik zeggen dat je grofweg 2 wegen hebt om te bereiken wat er gevraagd wordt :
- Je gaat alles handmatig samenvatten (alleen daar is iedereen het over eens dat het te veel werk is)
- Je gaat een post opdelen in een soort van sub-posts waarbij iemand per sub-post 2 tags eraan kan hangen. De 1e tag is dan wat voor type sub-post het is (vraag / antwoord / slowchat / etc) en de 2e tag is dan het onderwerp.
Zodat je per 2e tag (/onderwerp) alle types sub-posts (vraag/antwoord) bij elkaar kan graaien en dat je daar dan wellicht nog plusjes aan kan geven qua ranking.
Alleen dan heb je geen discussieforum meer, maar een groot vraag en antwoord forum, elke poging tot discussie blokkeert dan de wens van de TS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
Verwijderd schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 21:21:
Helpdesk
Tweakers is inderdaad niet echt een helpdesk, maar weldegelijk een plek om vragen te stellen en hoogstaande antwoorden te verwachten. Ik ben ook blij dat het modereren hier soms wat strenger is dan elders en dat eigen inzet een vereiste is. Maar we moeten denk ik niet zo nors gaan worden dat we informatie gaan verbergen omdat we verwachten dat users skilled genoeg zijn een bepaalde zoekterm te bedenken en in te voeren. Volgens mij moeten we trots zijn op die info, en mijn inziens mag iedereen die lezen.
Jouw vraag is juist om informatie te gaan verbergen, dat gebeurt nu juist niet.
Nu kunnen 10 leden heel uitgebreid gaan discussiëren over zoals je zelf al zei de zichtlijnen van de iPhone X en iedereen kan het lezen terwijl het in principe weinig met de iPhone X te maken heeft en voor nog meer mensen totaal niet relevant is (waardoor het dus uit het gezicht zou verdwijnen voor iets anders wat wel "inhoudelijk" zou zijn).
Een mooi voorbeeld zijn de discussies over de prijs. Daar wil je geen 100 pagina's over lezen, maar die zijn er wel.
Dit vind ik ook wel een mooi voorbeeld, want reken er maar op dat iedereen het inhoudelijk vind als er een betrouwbare shop gelinked wordt waar de telefoon met 200 euro korting aangeboden wordt.

Jij vind het alleen niet relevant zolang die 200 euro korting niet gevonden wordt en iedereen blijft hangen rond de adviesprijs zoals die overal te vinden is.

Hetzelfde heb je bijv met levertijd posts, niemand vindt het relevant zolang het allemaal redelijk blijft. Maar komen er plots 100 posts dat Vodafone 3 weken vertraging heeft met uitleveren, dan is dat wel weer relevant voor iedereen die overweegt om te bestellen bij Vodafone. Dat is een gegeven wat niet uit 1 post blijkt, alleen uit de verzameling van posts.
Hoe kan ik het voor elkaar krijgen dat die leden het naar hun zin hebben, de mods niet 24/7 een koffie injectie moeten krijgen en de info toch niet bedolven is onder de ruis
Imho kan dit niet, aangezien ruis een subjectief iets is. En jij zelf al aangeeft dat je niet van te voren weet wat wel/niet ruis is.
Oftewel je wilt voor jezelf de onbekende pareltjes vinden die ik totaal niet relevant vind.
Ik verwacht geen AI en geen stijf staande Mods. Maar mag ik deze vraag HIER stellen en niet op een zeewaterforum.. of ForumVoorKoffieMokSparen...
...
Die 2 ideeen zijn niet eens zo ver weg van iets implementeerbaars heb ik het gevoel.[/i]
Op zich vind ik het wel een leuke vraag of je deze vraag HIER wel mag stellen. Want als ik het nu beschouw als slowchat / niet relevante vraag, dan mag je dus volgens je eigen wens die vraag HIER niet stellen want het is ruis imho :)

Dat is wmb ook een beetje de essentie van het probleem, nu mag jij de vraag hier stellen en kan ik het ruis vinden. Volgens je eigen wens moet die vraag uit beeld want ik vind het ruis, het forum heet niet voor niets lieve Adjes, ik verwacht hier posts over relatieproblemen etc a la lieve mona en alle technische topics vind ik maar ruis in dit forum :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 00:36
Persoonlijk denk ik dat sub vragen en antwoorden markeren een kerstboom gaat worden. Daarnaast wie controleert dat het antwoord wel klopt? Op sommige vragen komen ook meerdere antwoorden.

Daarnaast denk ik dat de zoekfunctie alleen maar belangrijker wordt, zeker in de toekomst. Aangezien je dit al gaat leren op de basisschool vanaf heel jong.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor

Bor

Gomez12 schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 22:27:
[...]

Misschien dat ik het verkeerd zie omdat ik niet zo vaak in grote topics kom. Maar heb je daar echt subvragen en daadwerkelijke concrete antwoorden die echt in 2 posts alle interessante info bevatten?
Over het algemeen zie je echt vraag en antwoord combinaties vooral buiten de grote topics terug. Binnen een groot topic zijn er ook vragen (en gelukkig antwoorden) maar deze zijn vaak veel lastiger aan elkaar te linken omdat er andere discussies tussendoor lopen. Een groot topic leent zich imho niet heel goed voor een dergelijke vraag en antwoord matching. Hoe zie je bijvoorbeeld welk antwoord bij welke vraag hoort wanneer de reacties chronologisch gezien door elkaar lopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
In de meeste andere topics zie ik het juist heel weinig voorkomen dat er 2 posts echt alles bevatten, daar is het meer dat iemand iets vaag benoemt in 1 post, daarna wordt dat in een 2e post ietwat uitgediept en dan volgen er nog 10 posts van andere mensen die elk weer een stukje info toevoegen en nr 10 benoemt dan in zijn info weer een nieuw vaag stukje en het cirkeltje herhaalt zich weer.
Dat is ook normaal in een discussie, alleen heb je daar dus bijna geen enkele posts die op zichzelf de concrete subvraag of een concreet 100% antwoord bevat. Het is meer een verzameling van allemaal losse gezichtspunten wat de gewenste informatie bevat.
Ja top antwoord!, dit probleem zie ik ook, maar ik probeer dan om dit niet als een belemering in dit ene exacte voorbeeld te zien, en dus even verder te zoeken. Want je hebt gelijk. Zoals jij het stelt moet je eigenlijk altijd een authoriteid hebben die beheerd. Dit opent een deur naar bijvoorbeeld mensen die een TAG hebben. Je zou dit probleem daar eventueel mee kunnen sturen. Ik hoop dat we dus blijven discusieren over hoe we jouw voorbeeld beter kunnen vertalen naar de gebruikers. Want ookal is het X topic een nogal extreem voorbeeld, het is ook je ideale scenario. En het X topic is niet het enigste topic.
Dat klinkt heel kinderachtig, maar ik meen het serieus. Dit is nog een geconcentreerd topic wat niet alle kanten uitgaat zoals een grote x topic. Maar ik kan hier nog niet eens 1 vraag en 1 antwoord benoemen.
Het krioelt hier van de subvragen, waarop allerlei verschillende uitgangspunten genoemd worden waarvan er niet 1 echt alles behandelt. En dan is dit nog met 1 duidelijk onderwerp.
Nee helemaal niet kinderachtig!, ik dacht namelijk exact hetzelfde en zit nog steeds in dubio of hij nou een + verdiend of niet... en dat maakt het zo een inception verhaal dat hij in essentie echt een hoogtepunt filesofie aanhaalde. Want ik dacht "dit is eigenlijk een Tweakers.net ervaringen - ervaringen topic".
Dus dit is iets waar ik ook nu pas over nadenk :), beide heren dank daarvoor..

"De conclusie van dit topic zou kunnen zijn, dat dit topic heeft bewezen dat mijn startpost geen fix nodig heeft want dit topic is een voorbeeld van wat ik aanhaal in mijn startpost, en dus aantoont dat het in dit topic geen probleem is"
Waarop ik zeg "dit topic heeft enkel de fanatieke leden" _/-\o_
En ik vind dat dit topic eigenlijk wel aantoont dat dit + systeem een beetje raar is. Nu hebben verschillende reacties in dit topic een aantal plusjes. En nu? Stel ik zoek op google naar iPhoneX ervaringen... en kom hier uit. Wat gaan die plusjes dan doen?
Dus ja dit topic is eigenlijk wel leuk om mee te nemen in de hele beredenatie. Althans, dat zal ik doen.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 18-10-2017 23:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bor

Bor

Verwijderd schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 21:21:

Te veel reacties zouden als +3 eindigen.
We leunen al op onze leden en het frontpage moderatie systeem had ook kunnen falen, maar kennelijk doet het dat niet en zijn onze leden prima in staat te modereren.
Ik denk dat je onderschat hoe vaak er toch ingegrepen moet worden op de frontpage. Het moderatiesysteem is niet perfect helaas. Ik zou het persoonlijk geen goed plan vinden om een dergelijk systeem door te trekken naar een forum.
In de praktijk zie je op het forum dat de plusjes / thumbs vaak een populariteitsweergave zijn (voorbeelden hiervan zie je ook in dit topic terug) i.p.v. dat ze echt objectief kwaliteit aanduiden. Dat is iets wat op de frontpage juist absoluut niet wenselijk is gezien o.a. de sorteerfunctie.

[ Voor 25% gewijzigd door Bor op 18-10-2017 23:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:11

Barrycade

Through the...

Ik vind die "beste antwoord topics" echt verschrikkelijk vervelend lezen. Onder de TS staat dan bij een "beantwoorde vraag" opeens een (meestal) nietszeggend antwoord. En begint de discussie daaronder pas.

Dus kleurtjes en plusjes ajb niet. Meeste topics die ik volg lees ik als een boek. Gewoon a-z.

TS zie ik meestal als de aftrap maar van veel topics die ik volg heb ik denk ik nooit goed de TS gelezen.

Nieuwe producten topics vind ik meestal niet interessant. Want dat zijn meestal ik heb een review geschreven maar ik heb het toestel /apparaat nog niet feestjes.

Als ik tech info zoek of als ik ergens hulp bij nodig heb gebruik ik gewoon Google. Als er dan een post van Tweakers tussen de resultaten staat kijk ik daar even. Maar er is nog zoveel meer kennis dan alleen op Tweakers te vinden.

Even ter verzadiging van mijn nieuwsgierigheid; is TS toevallig een Millennial?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Barrycade schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 23:33:

Even ter verzadiging van mijn nieuwsgierigheid; is TS toevallig een Millennial?
De rest van je post is een prima aanvulling, maar ik moet toch dan 1 keer ingaan op deze reacties

Hbo, millennial of newbie of wat dan ook.. Als jullie daar nou vooral even NIET mee bezig zijn. Mijn passie zit hem altijd in het bediening van iemand dmv automatisering. En gaanderweg heb ik ondekt dat ik mijn vak graag zou willen zoeken in de richting van "er word vaak hardware en software verkocht, maar er word niks geautomatiseerd". Vanuit die postitie leef ik IT. Dat doe ik al het grootste deel van mijn 33 jaar. Tweakers is voor mij niet onbekend, Welke studie iemand volgt, zijn leeftijd, registratiedatum etc... Sinds waneer is dat een afhankelijkheid? Het is hier geen tinder toch? ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gomez12
Verwijderd schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 23:44:
[...]
De rest van je post is een prima aanvulling, maar ik moet toch dan 1 keer ingaan op deze reacties

Hbo, millennial of newbie of wat dan ook.. Als jullie daar nou vooral even NIET mee bezig zijn.
Wederom even terugkijkend naar jouw initiele wens...

Wat is er mis met een subvraag die blijkbaar interessant genoeg is om te stellen voor minimaal 1 tweaker? Waarom geef jij daar ruis als antwoord op en beantwoord je de vraag niet gewoon?

Eigenlijk vind ik de vraag wel terecht, plusjes-waardig en een plek verdienend in de TS. Alleen jouw antwoord is ruis.

Of om het even in jouw woorden te zeggen (ik mis alleen het ingrijpen van een mod nog en er even vanuit gaande dat ik niet weet wat ik zoek, dus elke subvraag kan relevant zijn) :
Sorry, Dit is echt niet top... Ik ben bezoeker en wil info over de X. De manier waarop ik info kan vinden in het X topic is echt ... Wouw.

De startpost word niet geupdate, Nergens een lijstje met de beste antwoorden uit het topic, Nergens een lijstje met de meest voorgekomen vragen, om de paar pagina's ingrijpen van mods waar toch weer niet naar
geluisterd word.. etc

Ik ben het eerlijk gezegd tot nu toe (28+ uur na openen topic wat in een groot topic al 10 pagina's kan zijn) volkomen eens met jouw conclusie, alleen dan van toepassing op dit topic.

Waarom houd jij je niet aan je eigen wensen in je eigen topic?
Want een betere wereld begint bij jezelf etc.

Ik zou zeggen laten we de grote topics vooralsnog even buiten beschouwing houden en ons eerst eens concentreren op dit topic (wat slechts 1/100e van de complexiteit van een groot topic heeft).
Hier ben jij zelf de TS, oftewel jij kan zelf de TS bijhouden, je kan die aanvullen met lijstjes etc etc.

Hoe krijgen we dit topic ingericht naar de wensen die jij stelt... En als we dat rond hebben voor dit topic kunnen we kijken naar iets grotere topics etc etc etc en dan eindigen bij je grote topic over de iPhone X. Maar laten we ergens concreet gaan beginnen waar we ook iets mee kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Gomez12 schreef op donderdag 19 oktober 2017 @ 00:03:
[...]

Wederom even terugkijkend naar jouw initiele wens...

Wat is er mis met een subvraag die blijkbaar interessant genoeg is om te stellen voor minimaal 1 tweaker? Waarom geef jij daar ruis als antwoord op en beantwoord je de vraag niet gewoon?

Eigenlijk vind ik de vraag wel terecht, plusjes-waardig en een plek verdienend in de TS. Alleen jouw antwoord is ruis.

Of om het even in jouw woorden te zeggen (ik mis alleen het ingrijpen van een mod nog en er even vanuit gaande dat ik niet weet wat ik zoek, dus elke subvraag kan relevant zijn) :

[...]

Ik ben het eerlijk gezegd tot nu toe (28+ uur na openen topic wat in een groot topic al 10 pagina's kan zijn) volkomen eens met jouw conclusie, alleen dan van toepassing op dit topic.

Waarom houd jij je niet aan je eigen wensen in je eigen topic?
Want een betere wereld begint bij jezelf etc.

Ik zou zeggen laten we de grote topics vooralsnog even buiten beschouwing houden en ons eerst eens concentreren op dit topic (wat slechts 1/100e van de complexiteit van een groot topic heeft).
Hier ben jij zelf de TS, oftewel jij kan zelf de TS bijhouden, je kan die aanvullen met lijstjes etc etc.

Hoe krijgen we dit topic ingericht naar de wensen die jij stelt... En als we dat rond hebben voor dit topic kunnen we kijken naar iets grotere topics etc etc etc en dan eindigen bij je grote topic over de iPhone X. Maar laten we ergens concreet gaan beginnen waar we ook iets mee kunnen.
Nee ik denk dat we net niet naar dit topic moeten kijken. Het gaat net om die andere topics die nieuwe leden binnen brengen, of vanuit google iemand naar tweakers brengt. Het gaat over die topics die een product willen bespreken en uitloopt in ruzie over of het product te duur is of niet. (overigens is er echt wel ruimte om over prijs te praten maar niet zoals je in "gevoelige" topics ziet), Het moderatie systeem op de frontpage doet ook het best zijn werk bij bv een Apple bericht. Dit trekt nou eenmaal een ander publiek aan dan dit "80 regels" topic.

Hier blijft iedereen redelijk ontopic en is er al ingegrepen door een mod, althans gevraagd om het bv niet op de man te spelen. In een iPhone topic van 300+ pagina's gaat pas opvallen dat dit telkens terug blijft komen en ruis oplevert.

Een discussie over wie wat ruis vind, gaat de essentie van mijn vraag niet helpen. Ik snap dat dit een goed punt is, maar ik denk ook dat je wel enigsinds kunt zien dat er in bv een iPhone topic wel heel veel en hele andere ruis is dan in dit topic. Met ruis bedoel ik letterlijk 100x dezelfde vraag, of discussie die niks over "ervaringen" van het product zeggen. Die grijs gebieden die jij aanhaalt.. daar doel ik niet op. Die grijs gebieden kan iemand altijd nog lezen als hij de kern info uit een ervaringen topic al heeft gelezen.

Ik hoop ook dat we terug kunnen naar die kern van mijn ervaring.
Ik lees 300+ plus pagina's, vond dat niet leuk en las een berg aan onzin en een berg aan redelijk prima discussie. En toen ik er helemaal doorheen was waren er eigenlijk maar 25/50 dingen die mij er toe hebben doen zetten uberhaubt een ervaringen topic te openen en maar te gaan kijken waar ik allemaal over moet nadenken.

Mijn stelling blijft dat ik die 25 dingen in iedergeval had willen lezen, en 90% van de rest eigenlijk niet.

Ook zou ik met een andere insteek het topic in gegaan zijn als ik een basis van bijzondere tips had gelezen. Ik betrapte me er op dat ik eigenlijk met een semi- geiriteerde houding het topic in ging.. Dat was een fout van mij en deed mij ook mede toe zetten de vraag hier open te gooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor

Bor

Verwijderd schreef op donderdag 19 oktober 2017 @ 19:32:
[...]

Het moderatie systeem op de frontpage doet ook het best zijn werk bij bv een Apple bericht.
Leuk dat je dit aanhaalt. Het is juist bij dergelijke onderwerpen dat een moderatie systeem excessen laat zien. Mensen neigen ' mee eens / mee oneens ' te stemmen waardoor ingrijpen nodig is. Juist bij een controversieel onderwerp of een onderwerp waarbij je fanboy achtig gedrag gaat zien (xbox vs playstation, apple vs android, linux vs windows) schiet een moderatiesysteem als je op de FP ziet soms te kort en is er handmatig ingrijpen nodig, zien mensen hun moderatie rechten ingetrokken of ontvangen ze een waarschuwing. Ik zie niet in waarom dit op een forum anders zou zijn. Het "mee eens" danwel "mee oneens" gedrag zie je nu ook in sterke mate met de duimpjes zoals ik eerder aangaf.
Ik hoop ook dat we terug kunnen naar die kern van mijn ervaring.
Ik lees 300+ plus pagina's, vond dat niet leuk en las een berg aan onzin en een berg aan redelijk prima discussie. En toen ik er helemaal doorheen was waren er eigenlijk maar 25/50 dingen die mij er toe hebben doen zetten uberhaubt een ervaringen topic te openen en maar te gaan kijken waar ik allemaal over moet nadenken.

Mijn stelling blijft dat ik die 25 dingen in iedergeval had willen lezen, en 90% van de rest eigenlijk niet.
Je blijft denk ik komen bij het punt dat wat jij wilt lezen voor een ander misschien helemaal niet interessant is. Informatie is waardevol in the eye of the beholder, zeker in een groot topic. Je focust denk ik een beetje te veel op je eigen ervaring ipv naar het grotere geheel te kijken.

[ Voor 30% gewijzigd door Bor op 19-10-2017 20:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bor schreef op donderdag 19 oktober 2017 @ 19:59:
[...]

Leuk dat je dit aanhaalt. Het is juist bij dergelijke onderwerpen dat een moderatie systeem excessen laat zien. Mensen neigen ' mee eens / mee oneens ' te stemmen waardoor ingrijpen nodig is. Juist bij een controversieel onderwerp of een onderwerp waarbij je fanboy achtig gedrag gaat zien (xbox vs playstation, apple vs android, linux vs windows) schiet een moderatiesysteem als je op de FP ziet soms te kort en is er handmatig ingrijpen nodig, zien mensen hun moderatie rechten ingetrokken of ontvangen ze een waarschuwing. Ik zie niet in waarom dit op een forum anders zou zijn. Het "mee eens" danwel "mee oneens" gedrag zie je nu ook in sterke mate met de duimpjes zoals ik eerder aangaf.
Ik geloof je, en denk ik niet dat als het exact frontpage model veel handmatige tijd kost, je dit niet wilt in het forum. Maar jullie halen het frontpage model ook niet weg bij bv Apple berichten. Kennelijk ontlast het wel de mods en kennelijk komen er toch wel +3 reacties boven drijven.

Mijn ervaring met de frontpage is dan ook veel beter dan met ervaringen topics. Of het veel tijd kost, of moeilijk beheersbaar is, uiteindelijk heeft tweakers.net toch wel vertrouwen in dat systeem en werkt het toch wel.

Wie weet kunnen we daar de beste dingen uit lenen....

Het plusjes systeem op het forum nu, is inderdaad voor iemand die zoekt naar ervaringen en discussie niet echt een hulpmiddel. Het brengt je niet sneller naar info, en word meer gezien als waarderingssysteem. Maar ergens moeten we waarde dan toch aan info kunnen linken en niet aan of iemand een goed argument heeft binnen een discussie die niet over ervaringen gaat. Ik zie daar winst. Ik zie dus letterlijk + reacties in het X topic die gegeven zijn op reacties zonder echt ervaringen info.
(tevens halen we vaak de zoekfunctie aan, dus waar info staat zou dan niet uit mogen maken. Of bv dat ApplePay verhaal in een los topic staat of in een Apple topic of in een iPhone topic maakt niet uit als je die info echt zoekt. De zoekfunctie brengt je dan daar wel.)
Je blijft denk ik komen bij het punt dat wat jij wilt lezen voor een ander misschien helemaal niet interessant is. Informatie is waardevol in the eye of the beholder, zeker in een groot topic. Je focust denk ik een beetje te veel op je eigen ervaring ipv naar het grotere geheel te kijken.
Dat doe ik eigenlijk bewust. Ik heb de luxe om het grotere geheel niet constant mee te nemen in mijn gedachten. Ik probeer juist telkens terug te gaan naar "wat wil de gebruiker nou eigenlijk"... En het lijkt met niet dat die in een X ervaringen topic wil lezen welke bank precies over welke periode zijn diensten via Apple Pay aan gaat bieden.... Ik zeg niet dat dit geen goede info is en ik zeg ook nog niet eens dat dit niet in het topic mag (gezien ik ergens betwist of slow chat zo slecht is), maar dit is zeker niet het doel van dat topic. Volgens mij grijpen mods ook vaak in als het zo afdwaald, dus daar twijfel ik niet eens aan.

Ik vermoed dat er 2 opties zijn die 1 van ons even moet doen. OF ik moet het hele X topic gaan indexeren en jouw aantonen hoeveel grond mijn vraagstuk heeft, OF jij moet het hele topic even lezen vanuit een gebruiker zijn oogpunt.

Beide is niet echt reeel, en gezien de reacties in dit topic sla ik de plank niet helemaal mis, maar is het ook nog geen feit dat er iets moet veranderen/aangevuld moet worden.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 19-10-2017 21:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een concreter voorbeeldje van (in mijn ogen) een toevoeging.

Waarom kan ik in dit topic:
[iPhone 8 & 8 Plus] Ervaringen & Discussie

Niet een link/advertentie vinden naar deze reviews:
product: Apple iPhone 8

Dit lijkt me prima bovenaan het topic bij "gerelateerde producten" Of net in/boven/onder de startpost kunnen staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Die staat er toch? product: Apple iPhone 8 -> klik door naar review

Als er een ontbreekt, kan men altijd een productkoppeling toevoegen. Als je dat niet zelf kan en de topicstarter niet wilt aanspreken, zet een topicreport en een crewlid doet het vast graag.

Pagina: 1