Zo

wat een verrasing dat er zoveel reacties hier in dit topic staan! Ik denk dat de discussie die hier ontstaat Tweakers.net al weer siert en aangeeft wat dit forum zo uniek maakt. Ik vind het ook tof dat iedereen in zijn stijl kan reageren en bot of onderbouwd toch bijdraagd aan de discussie.
Ik heb alles mee gelezen en zie wat dingen die ik graag wil aanhalen.
Zoekfunctie:
De zoekfunctie werkt. Ik wil die ook niet weg en zie daar ook geen probleem in, maar ik denk dat als je er enkel vanuit gaat dat iemand iets specifieks zoekt op dit forum, dat je een hoop vergeet.
Ik denk dat de de leden hier vaak veel unieker zijn dan een vraagbaak of Faq. Ik betrap me er regelmatig op dat ik me graag dingen laat vertellen door Tweakers. laat ik het concreet houden naar het iPhoneX topic. Ik ben daar helemaal niet naartoe gegaan met een vraag. Ik zou niet weten wat ik in had moeten vullen in de zoekbalk. Maar na het lezen van het topic ben ik allerlei dingen tegen gekomen die ik inderdaad graag wilde weten. Misschien is dat ook wel de kracht van een ervaringen en discussie topic.
Ik denk niet dat ik wil vragen "hoe ver kan ik de X van mij afleggen als ik aan een bureau zit en hem wil unlocken zonder aan te raken"... ik denk eerder dat ik verbaasd zou zijn geweest als ik dit soort dingen ergens bij elkaar had kunnen vinden. Dus bv (en dit is een praktijk voorbeeld) "je kunt de X 270mm van je vandaan leggen en nog steeds unlocken door erna te kijken" . Zoek dat maar eens op een anders forum!
Ik kan me haast niet voorstellen dat een lid wat opzoek is naar informatie en ervaringen dit soort vragen gaat intypen in de zoekbalk. En toch staat al dat soort info wel in het topic.
Ik heb de proef even gedaan door 3 willekeurige pagina's in dat topic te openen.
Dat zijn ruwweg 100 posts.
Ik heb 6 posts gevonden die ik graag direct had willen lezen. En dat waren 6 dingen waar ik niet eens aan had gedacht. Ik zou nooit de zoekfunctie hebben gebruikt om dat te zoeken, en heb dus 94 posts aan normale "ervaringen en discussie" en dubbele vragen gelezen alvoor ik dit zag.
Ik zeg niet dat die normale ervaringen en discussie niet interessant zijn, maar die 6 tweakers minded posts had ik niet willen missen.
Dus ik stel me een normale gebruiker voor... die eerst 50 van dat soort stukjes tekst leest en dan pas zich mengt in de "ervaringen en discussie". Dit lijkt me vriendelijker dan eerst 300+ pagina's lezen... (ik vind dat ergens ook een beetje onrealistisch)
De startpost
Ik zie ook verschillende soorten startposts, en je kunt je ook afvragen of je een inleidende tekst wilt of een halve handleiding als startpost. Dat is lastig.. zeker gezien het vaak vanuit de wil van een gebruiker komt. Het is geen baan.
Of dat anders moet schreef ik wellicht wat te hard in mijn startpost hier, maar in essentie denk ik wel dat de startpost een plek is waar mijn vraag naar info ergens bij of in moet komen staan.
Helpdesk
Tweakers is inderdaad niet echt een helpdesk, maar weldegelijk een plek om vragen te stellen en hoogstaande antwoorden te verwachten. Ik ben ook blij dat het modereren hier soms wat strenger is dan elders en dat eigen inzet een vereiste is. Maar we moeten denk ik niet zo nors gaan worden dat we informatie gaan verbergen omdat we verwachten dat users skilled genoeg zijn een bepaalde zoekterm te bedenken en in te voeren. Volgens mij moeten we trots zijn op die info, en mijn inziens mag iedereen die lezen.
Te veel reacties zouden als +3 eindigen.
Dit is een risico.. maar hier leun ik op hoop. Ik hoopte dat ik dit topic kon openen en er mensen over na zouden denken, en zo hoop ik ook dat forum leden hier prima kunnen onderscheiden wat dan wel en wat dan niet als +3 gemarkeerd zou kunnen worden. We leunen al op onze leden en het frontpage moderatie systeem had ook kunnen falen, maar kennelijk doet het dat niet en zijn onze leden prima in staat te modereren. Je zou kunnen zeggen dat enkel TAG eigenaren iets als +3 kunnen markeren (gezien die ook het meest actief zijn), maar ik denk en hoop dat dit niet eens nodig is en alle leden hier prima toe in staat zijn.
We geven de leden hier best veel vrijheden en dat werkt prima. Ik ga er dan ook gewoon vanuit dat modereren ook prima gaat.
Hier is ook niets mis mee.. De zoekfuntie en tags etc werken prima. En dat de zoekfunctie en "mijn lijstje" tot dezelfde info kan leiden vind ik ook niet eens een probleem. Dit mag dan ook prima blijven bestaan lijkt mij. De zoekfunctie vervuld zijn doel prima, maar zoals je zegt is dat niet vaak je doel in een Ervaringen en Discussie topic.. althans, ik denk dat leden met een specifiek vraag ook nog steeds wel graag de 25 beste antwoorden/teksten/vraagstellingen had willen lezen.
De zoekfunctie is een onderdeel van je gereedschap, niet een multitool.
Bor schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 13:34:
[...]
Ook lees ik iets over het markeren van het beste antwoord: in een groot topic is er niet zo iets als een beste antwoord omdat er immers geen vraag aan ten grondslag ligt over het algemeen.
Klopt en daar worstel ik ook mee. Daarom kan ook ik niet echt een kant en klare oplossing geven. Maar in de praktijk kwam ik dus veel dingen tegen die ik met de mindset "doe mij maar wat ervaringen en discussie over X" niet was gaan zoeken. Dus of we ons echt zorgen moeten gaan maken of er te veel rotzooi tussen zou zitten, is denk ik iets wat we wel kunnen overwinnen. Tweakers leden zijn niet dom, en dat tonen jullie vaak genoeg aan door op de leden te leunen. Dit moet in mijn vraag/oplossing ook kunnen lijkt me.
Ik zie dus wel je punt, en deel dat punt.. maar ben er niet zo heel bang voor eigenlijk.
Ik vind de 2 voorbeelden die door een aantal leden hier aangehaald zijn al wel een mooi concreet voorbeeld. Ergens in die hoek zoek ik het ja. Of dat precies is wat we willen ... lijkt me iets waar we best nog langer over na mogen denken. Maar
1. subvragen en antwoorden markeren binnen een topic
2. binnen topics reacties kunnen sorteren op het aantal plusjes dat ze hebben gehad.
zijn 2 dingen die mij beter aan die paar unieke posts had kunnen helpen, en wellicht had voorkomen dat ik 300+ pagina's was gaan lezen. En wellicht is het wel andersom, en hebben die subvragen en + reacties het effect dat ik wel die 300+ pagina's had willen lezen. Dat maakt op zich niet eens veel uit. Maar dat die paar dingen makkelijk beschikbaar waren geweest zie ik niet als iets negatiefs.
Ik moet ondertussen weer even alles gaan doorlezen wat vandaag gepost is, dus excuus als ik nog niet iedereen beantwoord heb. Maar volgens mij gaat de discussie best prima in dit topic, dus ik lees ook gewoon heel graag mee.
En ik heb een hele brede rug, dus ga je gang hoor !
*EDIT
Ik betrap me trouwens wel op een foutje. Ik verwijs naar de uniekheid van onze leden en heb het over het leunen op. Maar anderzijds zie ik dus veel onzin reacties in het betreffende topic.
Een mooi voorbeeld zijn de discussies over de prijs. Daar wil je geen 100 pagina's over lezen, maar die zijn er wel.
Ik heb ook daar wel eens over liggen nadenken. Want hoe realistisch is het om dat soort gesprekken te verbannen, als je zelfs op tweakers.net ervaringen topics ziet dat dit niet echt haalbaar is. Mods proberen het door in te grijpen, maar dat krijgt niet echt voet aan de grond. Zelfs niet van frequente bezoekers.
Als ik dat constateer vraag ik me dus vervolgens af of we wel goed bezig zijn. Als we dit zien gebeuren en opmerken dat dit ruis oplevert. Is dan verbieden echt de enigste optie die we kunnen bedenken?
Ik wil daar niet echt op in gaan in dit topic, maar dit raakt wel een deel van mijn startpost probleem. Door dat soort chat zijn die pareltjes moeilijk vindbaar en de ervaring van het topic doorlezen niet echt top.
Daarnaast zijn diezelfde chat leden dan ook weer verantwoordelijk voor enkele van die bijzondere posts. Dus dit moet een andere invulling krijgen denk ik dan.
Hoe kan ik het voor elkaar krijgen dat die leden het naar hun zin hebben, de mods niet 24/7 een koffie injectie moeten krijgen en de info toch niet bedolven is onder de ruis
En ja ik snap echt wel dat dit een beetje te veel is om even te bedenken/uitvoeren of wat dan ook. Ik verwacht geen AI en geen stijf staande Mods. Maar mag ik deze vraag HIER stellen en niet op een zeewaterforum.. of ForumVoorKoffieMokSparen...
Al komt er geen oplossing, ik mag toch hopen dat we hier een beetje buiten de vakjes kunnen kleuren en wellicht zelfs ergens een heel klein beetje trendsetter zouden kunnen worden? Die 2 ideeen zijn niet eens zo ver weg van iets implementeerbaars heb ik het gevoel.
[
Voor 13% gewijzigd door
Verwijderd op 18-10-2017 22:03
]