Verdachte Marktplaats transactie

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsbet2
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 20-06-2024
Hallo,

Anderhalve week terug heb ik op Marktplaats een gebruikte spelcomputer gekocht voor een leuke prijs, geen te mooi om waar te zijn prijs, maar wel een leuke deal. Ik vond het Ietwat merkwaardig dat de verkoper via sms en bellen wou communiceren, maar zag geen reden voor alarmbellen.

Ik heb gevraagd het te verzenden en het bedrag over gemaakt. De volgende dag kreeg ik een sms met een pakketnummer van Postnl. Een geldig pakketnummer voor een zending geadresseerd aan mij. Alles helemaal prima. Alleen.. een week later is dat pakket nog niet gesorteerd bij PostNL, blijft op status afgifte staan.

PostNL verwijst mij resoluut door naar verzender voor opstarten onderzoek. Verkoper zegt te gaan bellen, maar bij later navragen bij Postnl blijkt er geen onderzoek te zijn opgestart. Na een sms met herinnering dat alsnog te doen gebeurt er weer niets en een dag later belt hij en zegt hij wel gebeld te hebben en dat het bij Postnl verkeerd gaat, maar nogmaals te gaan bellen.

Nu raak ik wat in dubio. Hoe weet ik dat er echt een pakket is afgegeven bij PostNL en niet alleen maar een label is uitgedraaid? Dat is wel een mooie manier om de schuld naar Postnl door te schuiven terwijl je gewoon niets hebt verstuurd.

Als ik op de naam van de verkoper klik in marktplaats kom ik ineens bij een andere verkoper(naam) uit in een ander deel van het land uit (naam en adres gewijzigd in persoonlijke gegevens mp account?).

Anderzijds wil ik de verkoper niet voor oplichter uitmaken, mocht hij bonafide zijn dan ben ik van hem afhankelijk voor het onderzoek naar het pakket bij Postnl

Hoe kan ik hier zeker weten of er wel of geen sprake van oplichting is?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Waarschijnlijk eigen verzendlabel gemaakt en de TT code aan jou gestuurd. Dan moet hij het nog wel afgeven bij een Postnl punt, en dat zal wel niet gebeurt zijn. dus.... vraag hem om het afleverbewijs te Appen of via de MP App te sturen of dergelijks, dat is het enige bewijs dat het afgeleverd is voor verzenden.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3x3
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 31-12-2024

3x3

Ik zou het ontvangende IBAN, telefoonnummer etc googelen.
Al is het niet zeker, dit heeft wel heel erg de schijn van oplichting met zich mee.

In dit geval is/lijkt jouw pakket niet afgegeven op een postkantoor. Als dat wel zo is zal de versturende partij dat ook kunnen bewijzen met een bonnetje dat je bij afgifte van een pakket krijgt bij het inleveren op een PostNL punt.

Woont de verkoper 'toevallig' ook op een van de uithoeken van Nederland? (Noord Groningen, Zuid Zeeland of de waddeneilanden?.

| live and give like no one else |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 03:47
Hackus schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 15:15:
Waarschijnlijk eigen verzendlabel gemaakt en de TT code aan jou gestuurd. Dan moet hij het nog wel afgeven bij een Postnl punt, en dat zal wel niet gebeurt zijn. dus.... vraag hem om het afleverbewijs te Appen of via de MP App te sturen of dergelijks, dat is het enige bewijs dat het afgeleverd is voor verzenden.
Ja dat is een fout in het systeem idd, je kan zelf bij post nl een pakket label betalen en printen en een TT code krijgen. en dan pas! het pakket heenbrengen,
Maar je TT stuur je dan al wel op, en met een katvanger als bank kan je het betalen 6.50 maar.
Voor dit truukje ben je dat dan kwijt. maar wss wel de betaling van de koper binnen.

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Begin dit jaar bij Postnl punt in AH. Ik had een geregistreerd brievenbuspakje afgegeven, en ze gaven mij het zo mee terug. Bij de ingang stond een Postnl brievenbus, of ik het daar zelf in wilde gooien. Ik zei, dat er nu in TT staat afgeleverd bij Postnl, en dat hun de post niet terug moeten geven. ze zei, zo gaat dat omdat er bij de servicebalie geen postzak ligt.
Nou..lekker slim, ik kon zo de winkel uitlopen met het pakje als ik kwaadwillend was. Ik weigerde 2x en er werd mij toch duidelijk verzocht het zelf te posten.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsbet2
Ik heb al gegoogled op het telnr en (bunq) rekeningnr, en dat geeft geen resultaten.

Het zijn bij deze verkoper allemaal dingetjes die op zichzelf niet verdacht hoeven te zijn maar wel opstapelen.

En daarbij ook weer dingetjes die hem weer bonafide doen voorkomen (vragen of ik het niet zelf op wil komen halen, mij bellen als ik een sms-je of mp bericht stuur, een mp account van een jaar oud)

Als het oplichting is dan is het duidelijk geraffineerder dan geld over laten maken en dan niets meer van je laten horen.

Ik ga vragen om een afgiftebewijs van het postnl punt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Medione1210
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 03-12-2024
Het is inderdaad simpel. Als hij het afgeeft én het is meteen gescand, dan wijzigt de status in het systeem.

Nu zou het in theorie kunnen dat hij het pakje heeft afgegeven maar dat de persoon achter de balie het vergeten is te scannen. Maar iedereen die eens een pakje heeft verstuurd weet dat je een verzendbewijs moet krijgen, dus dat lijkt me vergezocht.
Als hij met een smoesje komt dat hij het afhaalbewijs heeft weggegooid, dan moeten bij jou de alarmbellen gaan rinkelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koektrommeltje
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19-06 20:18
1+1 = 2

Verkoper heeft een verzendlabel gekocht. Dat kost 6,50 euro, maar daarmee kan ie mooi de schijn ophouden dat ie het verstuurd heeft en jou een tracktracecode overleggen zonder het pakketje daadwerkelijk weg te brengen. Dan krijg je dus de melding op de tracktrace zoals jij aangeeft.

Verkoper heeft zn adresgegevens gewijzigd. Is op zich mogelijk, maar in combinatie met bovenstaande ietwat vreemd.

Sms/bellen hoeft niet vreemd te zijn, maar kan zijn dat ie dat bewust doet om communicatie via marktplaats te verkopen. Wellicht maakt ie gebruik van een gehacked account? En elke mail komt dan ook in het bijbehorend emailaccount terecht en dat emailaccount kun je niet wisselen.

Optelsommetje zegt mij: dit zou best eens een oplichter kunnen zijn. Overigens heeft PostNL bellen in deze totaal geen zin. Het pakket is waarschijnlijk niet aan hen geleverd en niet aangetekend/verzekerd. Vanuit PostNL hoef je dus niets te verwachten.

Ik zou met een ander account reageren op een van zn overige advertentie en kijken wat ie daar aangeeft als ophaaladres als je aangeeft wat te willen ophalen.

En even een screenshotje maken van de advertentie met de muispunt op de link van de verkoper. Kun je later de verkoper tenminste terugvinden via google en zien of ie weer een andere naam gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsbet2
koektrommeltje schreef op zaterdag 14 oktober 2017 @ 04:12:
Ik zou met een ander account reageren op een van zn overige advertentie en kijken wat ie daar aangeeft als ophaaladres als je aangeeft wat te willen ophalen.

En even een screenshotje maken van de advertentie met de muispunt op de link van de verkoper. Kun je later de verkoper tenminste terugvinden via google en zien of ie weer een andere naam gebruikt.
Ja Ik ben nu wel zeker dat het een oplichter is, het inmiddels 2 keer gevraagde afgiftebewijs heeft hij ook niet gestuurd.

hij heeft de advertentie al lang verwijderd dus een screenshot kan ik niet meer maken, maar omdat er in het begin wel een bericht via mp is gestuurd heb ik advertentiegegevens in mijn mailbox.

Over reageren op een andere advertentie van hem, ik heb hem al als favoriete verkoper aangevinkt zodat ik melding krijg als hij weer wat aan biedt. Maar omdat hij direct wil bellen is het lastiger om je voor te doen als een ander. Daarbij betwijfel ik dat hij er ook nog een hobby op na houdt als eerlijke verkoper en kopers zijn echte adres geeft.

Hij probeert communicatie helemaal via bellen te doen, dat is wel handig want dan is er nooit iets van afspraken terug te vinden.

Ik wil hem via mp bericht een termijn geven waarbinnen bij nu alsnog een afgiftebewijs moet laten zien voordat ik aangifte doe. Of is het beter om 'dom' te blijven spelen alsof ik het niet door heb?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gielie
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 11:20
Een bunq rek nr is redelijk makkelijk online aan te vragen, dit zou bij mij al vraagtekens geven. Hoe lang was de verkoper lod van Mp?
Ik blijf mijzelf verbazen hoe vaak ik dit soort berichten lees, zolang mensen in dit soort (ogenschijnlijke) oplichting trappen zal het lonend zijn en dus blijven bestaan.

Nog wat tips;
- Vraag om een kopie van het legitimatie bewijs.
- laat ze 1 cent overmaken van het rek nr waar het geld naar toe moet.

Niet waterdicht maar dan heb je wel iets meer info.

"Death smiles at us all, all a man can do is smile back." - Maximus Decimus Meridius

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Ik denk dat je je verlies moet nemen, en geen tijd meer moet steken in dit soort. Ik weet dat je een principe hebt en dat het klote is wat je overkomt, maar het veroorzaakt alleen ergernis en irritatie bij jou en dat is het niet waard. Duurdere artikelen haal je op en beoordeel je ter plekke en goedkoper spul is misschien de gok waard, maar als het mis gaat, vergeten en niet meer druk om maken.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• nielsbet2
Als ik iets verkoop op Marktplaats en de koper vraagt mij een kopie van mijn legitimatiebewijs dan is het heel snel klaar. Daar trap (zelfs) ik niet in.

Misbruik van die kopie kan vele malen meer ellende veroorzaken dan 140 euro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsbet2
Hackus schreef op zaterdag 14 oktober 2017 @ 10:40:
Ik denk dat je je verlies moet nemen, en geen tijd meer moet steken in dit soort. Ik weet dat je een principe hebt en dat het klote is wat je overkomt, maar het veroorzaakt alleen ergernis en irritatie bij jou en dat is het niet waard. Duurdere artikelen haal je op en beoordeel je ter plekke en goedkoper spul is misschien de gok waard, maar als het mis gaat, vergeten en niet meer druk om maken.
Ja daar heb je wel gelijk in, dat geld is kwijt. Maar aangifte/melding doen wil ik wel, misschien dat een ander daardoor wat sneller de bellen hoort rinkelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Hetzelfde hier een keer gehad: ook communicatie buiten MP om. Bleek dus wél oplichting te zijn. Communicatie via wordt gelogd, communicatie via SMS of whatsapp kan worden geblokkeerd... Dus dan is er geen contact meer mogelijk (met jouw nummer).

Aangifte moet je zeker doen, ook al doet de politie er verder niks mee. Het komt wel in de statistieken en wanneer mensen zoeken op rekeningnummers dan komt er mogelijk een resultaat naar boven.

[ Voor 28% gewijzigd door sypie op 14-10-2017 10:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Heb ik ook gehad. Op Tweakers V&A. Pakketje kwam nooit bij sorteercentrum aan. Nu weet ik niet exact welke code welke is, maar die was dus gewoon mooi kwijt gemaakt door PostNL, zonder dat de verzender me wilde oplichten, gezien die netjes mijn geld heef terug overgemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Medione1210
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 03-12-2024
Sissors schreef op zaterdag 14 oktober 2017 @ 17:11:
Heb ik ook gehad. Op Tweakers V&A. Pakketje kwam nooit bij sorteercentrum aan. Nu weet ik niet exact welke code welke is, maar die was dus gewoon mooi kwijt gemaakt door PostNL, zonder dat de verzender me wilde oplichten, gezien die netjes mijn geld heef terug overgemaakt.
Maar dan heeft verkoper nog steeds een afgiftebewijs gekregen neem ik aan en jouw geval kun je dus niet met dit geval vergelijken waar het pakje waarschijnlijk nooit afgegeven is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsbet2
Ik ben er klaar mee en heb de oplichter een termijn gegeven via marktplaats bericht en zijn tel geblocked om reactie via marktplaats te dwingen, als hij die nog geeft.

Het verrast me wel hoe hij in zijn rol blijft, het hele concept van deze oplichting is de schuld naar Postnl verschuiven

Op het eind nog komt er nog een soort van vaag dreigement.

Ondanks dat ik je nu 2 keer heb gevraagd om mij een foto van het verzendbewijs toe te sturen heb je dat niet gedaan. Tijdens ons telefoongesprek enkele dagen terug over het vertraagde pakket gaf je nog aan 'ik heb het bonnetje nog'
09:14
Ik geef je nu een termijn. Ik wil dat je mij voor maandag een duidelijke afbeelding van het verzendbewijs stuurt. Doe je dat niet dan is duidelijk dat je mij probeert op te lichten, en ga ik aangifte doen en waarschuwingen verspreiden.
09:16
Ik wil de afbeelding via marktplaats bericht ontvangen
09:19

Meen je dit nou? Ik heb je gevraagd hem op te halen, u wilde dat hij verstuurd werd. Postnl maakt het pakketje kwijt en zegt vervolgens ook nog dat er geen onderzoek loopt. Ik heb nogmaals een gebeld en het onderzoek loopt als het goed is. En nu ga jij mij beschuldigen?? Zoek het lekker uit, ik bewaar de verzendcode goed daarmee kan ik aantonen dat ik hem wel degelijk verstuurd heb. Waarom blokkeer je mijn nummer of druk je me steeds weg?
20:05
Ik bewaar je adres ook goed!
20:06

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 27535

We hebben hier ook een uitgebreide sticky;
Over: (Veilig) tweedehands handelen

Tenzij anders afgesproken is risico voor de zending voor verkoper. Dus kwijt of niet kwijt maakt niet uit, dat blijft zijn probleem. Ik zou simpelweg aangeven dat binnen 14 dagen geen levering of terugbetaling simpelweg aangifte betekent.

Daarbij hoef je geen beschuldigingen of wat te uiten. Realiteit is dat jij niet kan bepalen of het oplichting is of niet, dus dan is het aan de politie het uit te zoeken. Met een enkele aangifte heeft het wellicht weinig effect, maar als hij wel te goeder trouw is maar simpelweg denkt op de post gedaan is klaar, dan is het een prima stok achter de deur.

Is het wel oplichting, is het weer een stap naar een gemarkeerd rekeningnummer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 13:16
gielie schreef op zaterdag 14 oktober 2017 @ 10:32:

Nog wat tips;
- Vraag om een kopie van het legitimatie bewijs.
- laat ze 1 cent overmaken van het rek nr waar het geld naar toe moet.

Niet waterdicht maar dan heb je wel iets meer info.
Dit is heel mooi en defensief bedacht, maar draai dit eens om:

Een malafide koper vraagt aan een bonafide verkoper of hij een kopie van zijn ID wil opsturen omdat die het anders niet vertrouwt en 1 cent wil overmaken naar zijn rekening voor de zekerheid.

Intussen gaat de malafide koper met het ID van de bonafide verkoper aan de haal d.m.v. bijv. advertenties plaatsen op marktplaats onder de naam van de bonafide verkoper en naar de ( potentiële ) kopers om vertrouwen te wekken stuurt hij de kopie van de ID kaart.
De kopers gaan dan uiteindelijk verhaal halen bij de bonafide verkoper omdat die hun spullen niet geleverd krijgen.

Die 1 cent gaat nog een paar stappen verder, daarmee kan de malafide koper bankrekeningen, leningen, verzekeringen, etc. afsluiten op de bonafide zijn naam en identiteit.

Dit bovengenoemde is al vaak genoeg voorgekomen, dus ik zou zeggen als je het nodig vind dat iemand zijn ID en 1 cent moet overmaken want anders vertrouw je het niet begin je er beter überhaupt niet aan of haal je het op.

@nielsbet2 Hier zelf ook een keer gehad dat de verkoper het wel had opgestuurd ( daar ga ik tenminste van uit want hij had wel een bonnetje ) maar dat het pakket ook op '' ontvangen door PostNL '' bleef staan.
Uiteindelijk nooit ontvangen en een hele procedure van PostNL kon het ook niet oplossen.
Viel mij trouwens wel op dat het gewicht '' 7,5KG '' was terwijl het nooit zo zwaar kon zijn, staat er bij jou ook een ( vreemd ) gewicht?
Met de verkoper toen het verlies gedeeld, ging ook gelukkig maar om een paar tientjes...

Kijk ook even op: https://www.juridischloke...kopen/miskoop-marktplaats
TL;DR: Als de verkoper heeft aangeboden het te versturen zonder erbij te zeggen dat het op risico is van de koper is hij verantwoordelijk.

Je zult het toch echt met de verkoper moeten uitzoeken wil je dit oplossen, afhankelijk van het bedrag kun je nog andere maatregelen nemen.
Zie ook: Opgelicht via Marktplaats... diegene had ook geld overgemaakt naar een bunq rekening en heeft hierin wel wat vooruitgang geboekt.
Van de politie hoef je niet veel te verwachten, dan moeten er echt wel zoveel aangiftes komen dat ze er niet meer omheen kunnen bij wijze van spreke.

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10:37
Ik heb zelf ook eens gehad dat ik iets had verstuurd (lees: het was afgegeven) maar na 1,5e week stond het nog steeds op afgifte PostNL locatie.

Daarvan was het mij ook een raadsel waarom die niet werd bezorgt en de ontvanger kreeg ook argwaan. Logisch ook. Maar na 2 weken was die wel ineens afgeleverd.

Waarschijnlijk is het pakketje ergens tijdelijk neergelegd omdat ze net andere dingen bezig waren oid en zijn ze het erna in de winkel vergeten ofzo totdat ze het ineens weer zagen liggen.

Het is dus niet verstandig om iemand voor oplichter uit te maken.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:39

Part

Helemaal niets.....

nielsbet2 schreef op zaterdag 14 oktober 2017 @ 08:57:
[...]
.....
hij heeft de advertentie al lang verwijderd dus een screenshot kan ik niet meer maken, maar omdat er in het begin wel een bericht via mp is gestuurd heb ik advertentiegegevens in mijn mailbox.

......
In je email staat het advertentie nummer (mxxxxxxxxxx) en als je daar op zoekt in google dan kun je de advertentie soms terugvinden in de goole cache.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsbet2
Dank voor jullie inbreng.

Misschien mag ik inderdaad niet het woord oplichter gebruiken, ik heb immers geen camerabeelden dat hij een label maakte op postnl en het scherm vervolgens weg klikte en zijn pc af sloot.

Maar de waarschijnlijkheid dat hij bonafide is is wel gedaald tot rond het nulpunt.

Los van de foute voortekenen van niet via mp of mail communiceren, een bunq rekening, het spontaan veranderen van naam en locatie en, nu ik het me bedenk, nooit zijn naam noemen of de telefoon opnemen als ik zelf bel, is er ook nog het verzendbewijs.

Dat verzendbewijs is cruciaal, waar vroeger een trackingnummer misschien wel overtuigend was dat er iets was verstuurd is dat nu zeker niet meer zo omdat je die gewoon online aan kan maken.

De verkoper zegt zelf eerst 'het bonnetje' nog te hebben als al duidelijk is dat er iets verkeerd gaat met het pakket. Als ik later vraag een foto ervan te sturen reageert hij er niet op. Als ik een tweede keer vraag die foto te sturen reageert hij er niet op, als ik een derde keer vraag de foto te sturen maar dan wel met consequenties als hij het niet doet explodeert hij, maar gaat nog steeds niet in op dat cruciale verzendbewijs (aangekleed als: ik ben nu te beledigd om daarop in te gaan).

Dan is het toch duidelijk dat het foute boel is lijkt me zo, of hebben kwaadwillenden op mp nu het ultieme middel gevonden om vrijuit te gaan omdat je ze niet als oplichter mag bestempelen? Ik zie geen verschil met een verkoper van een paar jaar terug die iets verzonden beweerde te hebben maar je geen pakketnummer kon geven.

Had hij mij wel een verzendbewijs kunnen laten zien dan was het meteen klaar, ik heb het op mijn eigen verzoek door een particulier naar mij toe laten sturen, als je daarbij niet vast legt dat de verzender verantwoordelijk is voor beschadiging, dan neem je voor de wet als koper het risico.

Dan had ik er nog van gebaald, maar zou ik niet zo boos zijn als wanneer ik bewust wordt bestolen door iemand die me voor de gek houdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BTFD
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07:38
Zoals aangegeven, neem je verlies en laat dit een wijze les zijn om nooit meer vooraf geld over te maken zonder het product in handen te hebben..

Zelf ook 2x opgelicht op MP, eenmaal met festival tickets en andermaal op een babydekentje?! Dus je ziet, ze zitten in alle rubrieken verweven..

Om die rede geldt voor mij nu het volgende, alles buiten 25km bestaat niet en geen mogelijkheid tot ophalen is ook even verder zoeken ;)

Jammer dat het zo moet tegenwoordig, maar het is helaas niet anders!

When daytrading, you can earn 2000% of your money, but you can only lose 100%. Do the math..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oohh
  • Registratie: Oktober 2009
  • Nu online
@nielsbet2 Neem anders even contact op met Bunq. In een ander topic zag ik dat zij welwillend waren om mee te denken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

paQ

koektrommeltje schreef op zaterdag 14 oktober 2017 @ 04:12:
1+1 = 2

Verkoper heeft een verzendlabel gekocht. Dat kost 6,50 euro, maar daarmee kan ie mooi de schijn ophouden dat ie het verstuurd heeft en jou een tracktracecode overleggen zonder het pakketje daadwerkelijk weg te brengen. Dan krijg je dus de melding op de tracktrace zoals jij aangeeft.
Is dat zo? Komt de status "afgifte" niet pas naar boven zodra het pakket ook daadwerkelijk is overhandigd en daar aan de balie is gebliept?

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierre_nr1
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09:04
paQ schreef op zondag 15 oktober 2017 @ 11:09:
[...]

Is dat zo? Komt de status "afgifte" niet pas naar boven zodra het pakket ook daadwerkelijk is overhandigd en daar aan de balie is gebliept?
Juist! Je kan duidelijk zien of een pakket alleen maar is aangemeld of dat het ook daadwerkelijk afgegeven is bij PostNL.

Is het alleen aangemeld of ook afgegeven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeryz
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20-06 21:51
Pierre_nr1 schreef op zondag 15 oktober 2017 @ 11:14:
[...]

Juist! Je kan duidelijk zien of een pakket alleen maar is aangemeld of dat het ook daadwerkelijk afgegeven is bij PostNL.

Is het alleen aangemeld of ook afgegeven?
https://www.postnl.nl/kla...roces-van-een-pakket.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierre_nr1
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09:04

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

Vreemd... wanneer ik een pakket aanmaak, wordt de status pas op "afgifte" gezet als ik hem heb ingeleverd bij de da of hoogvliet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Wat betreft dat aanmelden, afgifte en verdere logistieke traject, volgens de PostNL; dat is ook lang niet altijd in orde. :X

Zo lever ik regelmatig pakjes af bij het lokale PostNL servicepunt (nadat ik zelf het verzendlabel heb aangemaakt "Zending is aangemeld") en dan krijg ik weliswaar keurig dat bonnetje mee met de 3S code erop.
Maar het is me al enkele malen overkomen dat het pakje al daadwerkelijk afgeleverd was bij de geadresseerde, terwijl de PostNL App nog steeds aangeeft dat "Zending is bij PostNL" "Bezorgmoment nog niet bekend".
Terwijl ik notabene van de ontvanger al een berichtje heb gehad dat het prima is aangekomen! 8)7

Heb, via twitter en DMs naar PostNL, dit al eens aangekaart en dan krijg je te horen dat het allemaal heel vervelend is en niet had mogen gebeuren.... U hoort nog van ons, over een maand...
En toen? Toen werd het stil bij PostNL.
Maar troost je, bij DHL of GLS, Kiala, etc. is het vaak nog beroerder. ;)

Dus ja, in het onderhavige geval zou het oplichting kunnen zijn, maar net zo goed een mishap bij PostNL in combinatie met een verzender die het ook zat is vanwege al dat gezaag... :|
Je moet heel erg uitkijken om iemand ergens van te beschuldigen, terwijl het bewijs zeer zeker nog niet onomstotelijk is!

De schade door loze beschuldigingen is vaak vele malen groter en heel lastig te weerleggen; immers het www vergeet niet. :N Ook foutieve uitspraken blijven online.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

ehtweak schreef op zondag 15 oktober 2017 @ 11:28:

Dus ja, in het onderhavige geval zou het oplichting kunnen zijn, maar net zo goed een mishap bij PostNL in combinatie met een verzender die het ook zat is vanwege al dat gezaag... :|
Je moet heel erg uitkijken om iemand ergens van te beschuldigen, terwijl het bewijs zeer zeker nog niet onomstotelijk is!

De schade door loze beschuldigingen is vaak vele malen groter en heel lastig te weerleggen; immers het www vergeet niet. :N
uhu... er wordt soms best wel fel van leer getrokken, terwijl er wellicht niets (kwaadzinnigs) aan de hand is.
Het gevolg is dat TS nooit meer wat via marktplaats koopt en de verkoper nooit meer iets via marktplaats wil verkopen of verzenden.
het is dan een lose-lose situatie :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsbet2
De schade door loze beschuldigingen is vaak vele malen groter en heel lastig te weerleggen; immers het www vergeet niet. :N Ook foutieve uitspraken blijven online.
Zeker waar, maar ik beschuldig de verkoper niet zomaar omdat de zending op status afgifte is blijven staan. Ik kan me best voorstellen dat zo iets een keer gebeurt terwijl het pakket wel is afgegeven en daar kun je dan samen wel uit komen of je hebt gewoon pech.

Redenen voor wantrouwen van de verkoper zijn hier al beschreven, maar waar het hier echt verkeerd gaat is dat de verkoper na 3 keer vragen nog geen verzendbewijs wil laten zien, nadat hij bevestigd heeft dat wel te hebben. Dat gaat voor mij voorbij verdacht.

Update:

ik heb vanochtend aangifte gedaan bij de politie, en nog geen 3 uur later (op zondag) krijg ik een mail van marktplaats dat het account van de verkoper nu is geblokkeerd. Dat doen ze niet na 1 aangifte, er zijn bestaan dus meerdere aangiftes tegen deze verkoper.

[ Voor 16% gewijzigd door nielsbet2 op 15-10-2017 14:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bartosy
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 07:00
Ben zelf ook 2 keer opgelicht voor honderden euro’s. 2x erachter aan gegaan 2x werkelijke adres en persoon gevonden aangifte gedaan nooit meer wat van gehoord. Bij de tweede persoon had ik zelf een telefoongesprek met ze(telefoonnummer achterhaald) de huurbaas bij betrokken en dingen afgesproken. Natuurlijk werd daarna had hele gesprek verdraaid en was ik in een keer schuldige en kon ik alsnog naar mijn geld fluiten.

Er mogen dan vele wegen naar Rome leiden maar met marktplaats oplichters(mocht deze persoon dat zijn) zijn de wegen dusdanig bezaaid met valse beloftes,tijdrekken,smoesjes en manipulatie en talloze andere valkuilen waar je onderweg in kan vallen... en dan heb je het vaak alleen nog over de katvangers.

De mensen boven de katvangers hebben tenminste een bachelor graad in manipulatie en mensen uitbuiten.

Kortom vaak loont het de moeite niet..

Spendeer maximaal een dag eraan en doe alles wat je nodig acht en ga daarna gewoon verder wat belangrijk voor je is en trek er lering uit. Het is rot en ik begrijp hoe je je voelt maar het is niet anders. Wil niet zeggen dat ik hoop dat je wel je geld terugkrijgt of het pakketje alsnog komt.

[ Voor 3% gewijzigd door Bartosy op 15-10-2017 14:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsbet2
Ja, ik heb mijn aangifte gedaan, de verkoper zijn mobiel geblokkeerd en geaccepteerd dat het geld niet meer terug komt. Het is klaar.

De blokkade van Marktplaats is in elk geval een bevestiging dat er echt iets niet in orde is met die meneer.
Ik zou het vreselijk vinden als ik iemand onterecht beschuldig, maar daarom noem ik ook geen namen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koektrommeltje
nielsbet2 schreef op zondag 15 oktober 2017 @ 14:36:
Ja, ik heb mijn aangifte gedaan, de verkoper zijn mobiel geblokkeerd en geaccepteerd dat het geld niet meer terug komt. Het is klaar.

De blokkade van Marktplaats is in elk geval een bevestiging dat er echt iets niet in orde is met die meneer.
Ik zou het vreselijk vinden als ik iemand onterecht beschuldig, maar daarom noem ik ook geen namen.
Geeft de site van de politie nu ook mledingen weer als je zn bankrekening intypt?

Zou de bank van de persoon even inlichten; telefomisch bellen naar de klantenservice en vragen naar de afdeling fraude. Wellicht kunnen zij die rekenning ook blokkeren en m op een zwarte lijst plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

Waarom gaat een oplichter nog 6,50 uitgeven aan een label dat ie nooit gaat gebruiken als het doel is je op te lichten? Voor die ene dag winst?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grannd
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 20-06 10:18

Grannd

da Granndest

Een Marktplaats account 'op leeftijd' is geld waard want die is betrouwbaarder dan een account van één dag oud.
Als je door verzendlabels kopen en PostNL de schuld geven je account een paar dagen langer de lucht in kan houden kan dat prima geld opleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 08:39
BTFD schreef op zondag 15 oktober 2017 @ 03:59:
en laat dit een wijze les zijn om nooit meer vooraf geld over te maken zonder het product in handen te hebben..
Sorry, je gaat wel erg kort door de bocht.
Vervelend dat je twee keer bent opgelicht.

Ik koop van alles via internet en marktplaats en maak dan ook gewoon geld over.
Ben nog nooit opgelicht.

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koektrommeltje
paQ schreef op zondag 15 oktober 2017 @ 16:25:
Waarom gaat een oplichter nog 6,50 uitgeven aan een label dat ie nooit gaat gebruiken als het doel is je op te lichten? Voor die ene dag winst?
Elke dag langer dan een oplichtingsaccount actief is, is de kans op een extra verkoop en dus extra geld dat binnengeharkt kan worden. Dus de kans is groot dat het inderdaad is om tijd te rekken. Die 6.50 euro voor een verzendlabel moet het vertrouwen wekken dat er inderdaad een pakketje onderweg is en als je het controleert zie je dus inderdaad dat dat het geval is. Zonder tracktrace wordt het een ander verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeryz
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20-06 21:51
Pierre_nr1 schreef op zondag 15 oktober 2017 @ 11:19:
[...]

Wat wil je hiermee proberen te zeggen?
Vreemd, hier stond meer tekst bij :P excuus!

Ik bedoelde ermee te zeggen dat de status 'Afgifte' niet duidelijk is; is het het uitgeven van een verzendcode die later aangebracht kan worden, of het daadwerkelijk innemen van het pakket met de betreffende code? Als ik het zo lees betekent de status 'Sorteercentrum' pas dat het pakket ook daadwerkelijk aangenomen is: 'uw zending is ontvangen en wordt verwerkt.'
paQ schreef op zondag 15 oktober 2017 @ 11:19:
[...]

Vreemd... wanneer ik een pakket aanmaak, wordt de status pas op "afgifte" gezet als ik hem heb ingeleverd bij de da of hoogvliet.
Okee, dan mag het wel wat duidelijker worden op de site vind ik.

[ Voor 21% gewijzigd door jeryz op 16-10-2017 21:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marhalm
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 19-06 23:21
koektrommeltje schreef op zondag 15 oktober 2017 @ 15:04:
[...]

Geeft de site van de politie nu ook mledingen weer als je zn bankrekening intypt?

Zou de bank van de persoon even inlichten; telefomisch bellen naar de klantenservice en vragen naar de afdeling fraude. Wellicht kunnen zij die rekenning ook blokkeren en m op een zwarte lijst plaatsen.
Dat gaat echt nooit werken. Behalve wellicht als er contact is geweest met de politie.

Reden? Jij mag Jantje niet en belt de bank met het verhaal dat hij een oplichter is. Bank blokkeert zijn rekening. Jantje de lul, jij blij. Zou een mooie wereld zijn zo :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koektrommeltje
marhalm schreef op dinsdag 17 oktober 2017 @ 18:15:
[...]

Dat gaat echt nooit werken. Behalve wellicht als er contact is geweest met de politie.

Reden? Jij mag Jantje niet en belt de bank met het verhaal dat hij een oplichter is. Bank blokkeert zijn rekening. Jantje de lul, jij blij. Zou een mooie wereld zijn zo :P
Dit gaat prima werken, want die melding verschijnt er pas na minimaal 3 aangiftes over hetzelfde rekeningnummer of persoon. En zoals eenieder weet, het doen van een valse aangifte bij de politie is strafbaar.

In het geval van topicstarter, zal er waarschijnlijk nu wel een melding staan op de site van de politie als ie het rekeningnummer invoert. En dat is tevens ook het signaal voor marktplaats om het account te blokkeren en hopelijk ook voor de banken om het rekeningnummer en/of rekeninghouder te controleren op verdachte situaties of te blokkeren.

Banken hebben een fraude afdeling. Als jij die belt, zullen ze een melding ervan maken waarschijnlijk in hun systeem en het waarschijnlijk ook even controleren op verdachte transacties. Zoiets kan een reden zjin om de rekeninghouder te contacteren of de rekening te blokkeren indien er inderdaad misbruik vermoedt worden.

En om de illustreren dat banken rekeningen onder de loep nemen. Dat kunnen ze en doen ze. Een aantal jaren terug hebben we met meerdere personen wat geld ingezameld om een oplichter voor het gerecht te dagen. In korte tijd werden er toen door verschillende mensen bedragen gestort en om de een of andere reden is de bank dit opgevallen, waarna er
marhalm schreef op dinsdag 17 oktober 2017 @ 18:41:
[...]

Dat bedoel ik ook ;)

Als je aangifte doet bij de politie en die neemt vervolgens na een X aantal aangiftes contact op met de bank, dan zou het rekeningnummer geblokkeerd kunnen worden. De bank blokkeert het rekeningnummer echter niet na een telefoontje van Piet die zegt dat Jan een oplichter is.
Nee, maar als er 10 mensen zijn die hetzelfde doen heb je wel kans dat de bank het account onder toezicht zet om te monitoren of er sprake kan zijn van oplichting of afwijkend gedrag. Dus een melding naar de bank kan weldegelijke waardevol zijn.

Een bank kan gewoon rekeninggegevens inzien. En dus ook opvallend of afwijkend gedrag nakijken. Als naar aanleiding van jouw melding een blik op de rekening geworpen wordt en zij zien dat er 10x betaald is voor een iPhone of spelcomputer binnen 1 dag.. nou reken er maar op dat de bank dan ingrijpt als dat compleet afwijkend is met het normale gedrag. De kans is zelfs groot dat dit zelfs automatisch gebeurt.

Een voorbeeld: een tijd terug was er een gevalletje oplichting via een ander forum. Er werd geld ingezameld om iemand verantwoording af te laten leggen en inzage te krijgen in de gebruikte bankrekening. Om dit transparant te doen, werd er voor dat geld een rekening geopend, waar de bijdrage voor de advocaat op gestort kon worden. Niets vreemds aan, maar de bank trok wel aan de bel en de rekeninghouders mochten uitleg komen geven op kantoor. Een directe aanleiding daartoe was er niet, behalve dat er dus kennelijk 'vreemd' gedrag opgevallen was door de bank. Die dus de rekening even heeft nagelopen. Zoiets kan de bank dus ook dan als er een fraudemelding komt.. Net als creditcard maatschappijen dat ook doen. En als jij die bank dus belt, met een aangifte erbij van de politie, is die informatie voor de bank waardevol en kan dat dus aanleiding zijn voor de bank om in te grijpen of het account 'on hold' te zetten. Die zullen daar blij mee zijn, want van frauderende klanten worden ook zij niet blij.

[ Voor 59% gewijzigd door koektrommeltje op 17-10-2017 18:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marhalm
koektrommeltje schreef op dinsdag 17 oktober 2017 @ 18:37:
[...]

Dit gaat prima werken, want die melding verschijnt er pas na minimaal 3 aangiftes over hetzelfde rekeningnummer of persoon. En zoals eenieder weet, het doen van een valse aangifte bij de politie is strafbaar.

In het geval van topicstarter, zal er waarschijnlijk nu wel een melding staan op de site van de politie als ie het rekeningnummer invoert. En dat is tevens ook het signaal voor marktplaats om het account te blokkeren en hopelijk ook voor de banken om het rekeningnummer en/of rekeninghouder te controleren op verdachte situaties of te blokkeren.
Dat bedoel ik ook ;)

Als je aangifte doet bij de politie en die neemt vervolgens na een X aantal aangiftes contact op met de bank, dan zou het rekeningnummer geblokkeerd kunnen worden. De bank blokkeert het rekeningnummer echter niet na een telefoontje van Piet die zegt dat Jan een oplichter is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koektrommeltje
marhalm schreef op dinsdag 17 oktober 2017 @ 18:41:
[...]

Dat bedoel ik ook ;)

Ging niet helemaal goed geloof ik, getuige mn post hierboven. Daarom nog maar een reactie ;)

Nee, niet direct na een melding. Maar als zij die melding krijgen, de melding controleren en zien dat er die dag 10 spelcomputers zijn verkocht en ook maar enig vermoeden van fraude hebben, is de kans groot dat er toch maatregelen genomen worden. Dat de rekening tijdelijk geblokkeerd wordt bijvoorbeeld, of dat er geen geld opgenomen kan worden tot de rekeninghouder uitleg heeft gegeven.

Een bank zal meer doen tegen fraude, dan de politie en die melding graag opnemen. Niet voor niets hanteren die zwarte lijsten. Maar wil uiteraard niet zeggen, dat er wat mee gedaan wordt. Maar die melding is wel waardevolle informatie voor de bank. Die houdt niet zo van frauderende klanten.

[ Voor 7% gewijzigd door koektrommeltje op 17-10-2017 18:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marhalm
koektrommeltje schreef op dinsdag 17 oktober 2017 @ 18:37:

Nee, maar als er 10 mensen zijn die hetzelfde doen heb je wel kans dat de bank het account onder toezicht zet om te monitoren of er sprake kan zijn van oplichting of afwijkend gedrag. Dus een melding naar de bank kan weldegelijke waardevol zijn.

Een bank kan gewoon rekeninggegevens inzien. En dus ook opvallend of afwijkend gedrag nakijken. Als naar aanleiding van jouw melding een blik op de rekening geworpen wordt en zij zien dat er 10x betaald is voor een iPhone of spelcomputer binnen 1 dag.. nou reken er maar op dat de bank dan ingrijpt als dat compleet afwijkend is met het normale gedrag. De kans is zelfs groot dat dit zelfs automatisch gebeurt.

Een voorbeeld: een tijd terug was er een gevalletje oplichting via een ander forum. Er werd geld ingezameld om iemand verantwoording af te laten leggen en inzage te krijgen in de gebruikte bankrekening. Om dit transparant te doen, werd er voor dat geld een rekening geopend, waar de bijdrage voor de advocaat op gestort kon worden. Niets vreemds aan, maar de bank trok wel aan de bel en de rekeninghouders mochten uitleg komen geven op kantoor. Een directe aanleiding daartoe was er niet, behalve dat er dus kennelijk 'vreemd' gedrag opgevallen was door de bank. Die dus de rekening even heeft nagelopen. Zoiets kan de bank dus ook dan als er een fraudemelding komt.. Net als creditcard maatschappijen dat ook doen. En als jij die bank dus belt, met een aangifte erbij van de politie, is die informatie voor de bank waardevol en kan dat dus aanleiding zijn voor de bank om in te grijpen of het account 'on hold' te zetten. Die zullen daar blij mee zijn, want van frauderende klanten worden ook zij niet blij.
Je hebt gelijk dat er toezicht kan plaatsvinden.

Ik heb zelf bij de bank gewerkt en hoewel je inderdaad inzage kan hebben in een rekening, mag dit officieel niet. De eigenaar heeft geen toestemming gegeven en de rekening inzien zou volgens de regels moeten leiden tot ontslag. Daar komt nog bij dat de bank zelf geen beslissingen kan maken op het gebied van het blokkeren van rekeningen naar aanleiding van oplichtingen. Dat kan voor zover ik weet alleen in samenspraak met de politie. De bank is immers zelf geen rechter.

Het voorbeeld dat jij noemt lijkt me eerder te maken hebben met de regelgeving omtrent het openen van rekeningen. Daar is echt een hele wirwar aan regelgeving die zaken checkt mbt witwassen en terrorisme en dan mag je inderdaad nog wel eens uitleg geven van bepaalde zaken. Maar nogmaals, dit gok ik, ben geen autoriteit.

Ik denk verder wel dat het goed is om de bank te bellen. Er zal wel een aantekening gemaakt worden van verdachte transacties. Dit feit kan dan samen met andere feiten mogelijk een reden zijn tot actie.

Dit hele verhaal gaat er vanuit dat de regels opgevolgd worden. Als bankmedewerkers wat overijverig zijn, dan kan het natuurlijk zomaar heel anders gaan :9

Edit: we schreven onze laatste berichten tegelijk en ik was te langzaam :P
Pagina: 1