Opgelicht via Marktplaats...

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 30.107 views

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justin0017
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 05-06 08:11
Dag vrienden van Tweakers,

Deze week ben ik door ene heer *knip* is opgelicht via Marktplaats. De beste man verkocht een MSI GTX 970 voor 170 euro wat vergeleken met de rest van de advertenties een normale prijs was. Ook heb ik voordat ik mijn geld overgemaakt heb zijn gegevens (Naam, postcode en IBAN) gechecked op internet maar geen resultaten. Het leek mij dus niet verkeerd.

Toch heb ik na het overmaken van het bedrag geen bericht meer van hem ontvangen en ook geen kaart. Ik heb mijn adres wel naar hem gestuurd, maar krijg nergens reactie van hem op. Op zondag heb ik het overgemaakt en het is inmiddels al woensdagavond en nog niets ontvangen.

Ik heb omdat ik nieuwsgierig was met een 2de marktplaats account ook gereageerd op de advertentie en kreeg binnen 2 minuten al reactie. Ik mocht hem voor 50 (!) euro minder hebben. Vanaf dit moment wist ik zeker dat ik slachtoffer ben geworden van oplichting.

Ik heb al contact gehad met Marktplaats via een contactformulier, gebeld met de politie en online aangifte gedaan van de zaak.

Om voor andere mensen oplichting van deze man (hopelijk) te voorkomen zijn naam en IBAN;

*knip*

Iemand nog tips wat ik als verdere stappen kan doen?

Alvast bedankt ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Yorinn op 05-10-2017 07:38 ]

PC: Intel Core i7 7740X, 16GB RAM, MSI X299 RAIDER, RTX2070 | Server: 2x Xeon E5-2620v4, 192GB DDR3R

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20:08

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

1) dit hoort in Shopping Forum
2) Geen persoonlijke gegevens

Aangifte doen is het enige wat je kan doen. Indien er voldoende meldingen binnen komen, is er een kansje dat de politie er iets aan doet. Maar reken nergens op....

[ Voor 57% gewijzigd door Microkid op 04-10-2017 21:57 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wouterg00
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 15:02
-Gegevens achterhalen en bij hem thuis opzoeken
-Bij een incasso/deurwaarderbedrijf het geld 'terughalen'
-Contact opnemen op een of andere manier en vragen of hij het terugstort, omdat je anders actie gaat ondernemen
-Contact opnemen met de bank met een verzoek om het geld terug te laten storten omdat je het naar de verkeerde persoon hebt overgemaakt

De eerste zou ik niet aanraden, maar dat was het wel ongeveer. Je kan zijn persoonlijke gegevens opzoeken en hem op een andere manier proberen te bereiken, bijvoorbeeld door 1 cent over te maken naar zijn bankrekening met een melding dat je een incassobureau/advocaat/politie/whatever gaat inschakelen als hij het niet nu terugstort. Bij incassobureau's zijn er ook veel kosten en veel willen waarschijnlijk niet meewerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justin0017
Bedankt voor de snelle reactie,

Ik heb zon beetje 2 dagen gespendeerd aan het zoeken naar zijn gegevens. Alles wat ik weet is zijn naam en rekeningnummer, en verder kan ik niets vinden. Ik zal zowieso een cent overmaken met een melding want ik kan geen contact krijgen nu omdat de advertentie verwijderd is.

PC: Intel Core i7 7740X, 16GB RAM, MSI X299 RAIDER, RTX2070 | Server: 2x Xeon E5-2620v4, 192GB DDR3R

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Junia
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12:27
Justin0017 schreef op woensdag 4 oktober 2017 @ 21:53:

Alvast bedankt ;)
In het vervolg marktplaats.nl mijden en gewoon elektronica en aanverwante spullen via tweakers.net V&A aanschaffen. Mogelijk dat het hier iets meer kost, maar de kans dat het hier goed gaat is zo aanzienlijk veel beter dankzij het feedback systeem. Koop je toch iets via MP? Ga het dan ophalen.

[ Voor 4% gewijzigd door Junia op 04-10-2017 22:08 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Farabi
  • Registratie: Februari 2013
  • Niet online
Zeg maar vaarwel tegen je geld, de politie gaat er niks mee doen. Dus steek je energie maar ergens anders in.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 19:44
De belangrijkste tip die ik je kan meegeven vraag of je eerst mag ophalen. Doet hij moeilijk? Direct stoppen. Is het geen probleem. Dan kan je vragen wat Verzending kost.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Anoniem: 197141

Een doorgewinterde oplichter geeft je dan een nepadres.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19:13

Barrycade

Through the...

Of een adres in een uithoek van NL.
Zegt dus allemaal niets.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Je hebt pech gehad in de Russische roulette genaamd Marktplaats. Je hebt een risicootje genomen, mis gegokt. It happens.

🌞🍃

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BLACKfm
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20-06 13:11

BLACKfm

o_O

Barrycade schreef op woensdag 4 oktober 2017 @ 22:47:
Of een adres in een uithoek van NL.
Zegt dus allemaal niets.
Je kunt op marktplaats toch zien waar de advertentie is aangeboden? Als iets ook wel ergens anders te vinden is ga ik vanuit Limburg niet op zoek naar iets uit Noord Holland. Ik zou het wat dat betreft net zo verdacht vinden als iemand mij vraagt of die het op kan halen, want het is allemaal wel heel toevallig als iemand dan net in de buurt moet zijn voor een familiebezoek ofzo.

Dus dat werkt 2 kanten op. Sommige producten zijn gewoon zeer gevoelig voor oplichting. Een GPU met de gedachten dat er bijvoorbeeld mee gemined wordt en kaarten dus schaars zijn is een goede oplichtingsbron.

En als je voor dat soort apparatuur al uitwijkt naar marktplaatst dan kun je er de donder op zeggen dat het mis gaat.

Litebit.eu voorraad check :).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 19:17
Heb je rechtsbijstand verzekering?
Misschien willen die je wel schadeloos stellen, ook al heb je geen echte gegevens.

Mochten die dat niet willen of willen eerst de adresgegevens kun je je bank vragen een verzoek tot terug betaling in te dienen.
De bank stuurt dan een brief naar de ontvanger met het verzoek om je terug te betalen, doet diegene dat niet krijg je de volledige NAW gegevens van de ontvanger.
Ik moet er nog wel bij zeggen, wil je dit gaan doen moet je wel je bank vertellen dat je per ongeluk geld hebt overgemaakt, als je over oplichting spreekt o.i.d. gaan ze je niet helpen.
Sommige banken vragen ook een vergoeding voor deze service, check dat dus even voordat je er aan begint.

Als je dan de gegevens hebt kun je die doorspelen naar politie, verzekering en misschien wil tros opgelicht die gegevens ook wel hebben.
Zelf langs gaan en verhaal halen is wel af te raden, alhoewel een telefoontje geen kwaad kan.

Het is ook wel handig je verhaal ook te posten op andere sites die hier meer voor bedoelt zijn en dan wel met de gebruikte gegevens.
Hier op Tweakers gaan mede gedupeerden je waarschijnlijk niet vinden.

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
loki504 schreef op woensdag 4 oktober 2017 @ 22:27:
De belangrijkste tip die ik je kan meegeven vraag of je eerst mag ophalen. Doet hij moeilijk? Direct stoppen. Is het geen probleem. Dan kan je vragen wat Verzending kost.
Dan krijg je een adres in een of andere uithoek of kan het alleen maar op 1 kort moment (maandag 10:00 oid) wanneer niemand kan, wetende dat jij wel voor verzenden kiest.

Fixing things to the breaking point...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:06
JohanNL schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 00:25:
Ik moet er nog wel bij zeggen, wil je dit gaan doen moet je wel je bank vertellen dat je per ongeluk geld hebt overgemaakt, als je over oplichting spreekt o.i.d. gaan ze je niet helpen.
Sommige banken vragen ook een vergoeding voor deze service, check dat dus even voordat je er aan begint.
Lekker slim om met valse informatie de bank de privacywetgeving te laten overtreden.
En wie zegt dat de rekeninghouder de dader is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaasaanfiets
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

kaasaanfiets

Extreme Edition of koekoek

RGAT schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 00:28:
[...]

Dan krijg je een adres in een of andere uithoek of kan het alleen maar op 1 kort moment (maandag 10:00 oid) wanneer niemand kan, wetende dat jij wel voor verzenden kiest.
Hoezo? Gewoon volhouden en zeggen dat je toevallig vlak in de buurt woont of familie hebt wonen waar je dan wel even langs kan.
Kijken hoe hij dan reageert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
kaasaanfiets schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 00:44:
[...]

Hoezo? Gewoon volhouden en zeggen dat je toevallig vlak in de buurt woont of familie hebt wonen waar je dan wel even langs kan.
Kijken hoe hij dan reageert.
Niet ;) Je bent echt niet de eerste die de oplichter mee gepraat heeft. Die oplichter heeft al jaren ervaring hiermee...

Fixing things to the breaking point...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kaasaanfiets
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

kaasaanfiets

Extreme Edition of koekoek

RGAT schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 00:45:
[...]

Niet ;) Je bent echt niet de eerste die de oplichter mee gepraat heeft. Die oplichter heeft al jaren ervaring hiermee...
Precies en dan weet je dus dat je bij hem niks moet kopen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
Jimster schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 00:32:
[...]

Lekker slim om met valse informatie de bank de privacywetgeving te laten overtreden.
En wie zegt dat de rekeninghouder de dader is?
Uiteraard, mochten er geen andere opties zijn is dit helaas wel de enige realistische mogelijkheid om je geld nog terug te zien.
Kans dat politie iets doet of dat de rekeninghouder het geld toch vrijwillig terug stort is nihil.

Dat de rekeninghouder niet de dader is maakt niet uit, de rekeninghouder is verantwoordelijk en zal mocht er een rechtszaak komen gewoon moeten terugbetalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanNL
@kaasaanfiets @RGAT

Een goede tip hiervoor is om dan het adres te zoeken ( via google ) en kijken als dat adres ook in een (online) telefoonregister staat.
Dan bel je dat nummer en dan hoor je gelijk wel of ze er daar van af weten of niet ;)

Mocht je toch goed contact hebben kun je dan alsnog tot verzending over gaan.
Uiteraard geeft dat ook geen garanties maar je weet in ieder geval waar je verkoper woont.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:06
JohanNL schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 00:49:
[...]
Dat de rekeninghouder niet de dader is maakt niet uit, de rekeninghouder is verantwoordelijk en zal mocht er een rechtszaak komen gewoon moeten terugbetalen.
Van een kale kip kan je niet plukken. Je hoort vaak dat het mensen zijn die het al niet te breed hebben en hun rekeningnummer afstaan.
Ben je bekend met de driehoeksoplichting? Ik durf niet te zeggen dat de rekeninghouder het moet terugbetalen. Zie https://www.fraudehelpdes...rkopers-tegen-elkaar-uit/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• unfor
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15-06 14:58
Jaren geleden hier op tweakers opgelicht, nooit weer een cent gezien.
Beste is eigenlijk gewoon niet meer aan denken want dat geld is weg en ga je nooit weer zien.
Dat is niet wat je wilt horen, maar het is wel het meest realistische.

Je kunt er heel veel tijd in stoppen en aangifte doen, maar het haalt weinig uit.

[ Voor 15% gewijzigd door unfor op 05-10-2017 01:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 19:36
Wellicht iets offtopic, maar toch snap ik iets niet...

Regelmatig (te vaak) komen deze topics naar voren; opgelicht. Alles lijkt te kloppen, geld over gemaakt en plots blijft het stil...weg geld - geen product ontvangen.

Waarom betaal je niet met Paypal en/of haal je het niet op?

Heeft de verkoper daar geen zin in? Prima, zoek je een andere advertentie...

Ik snap ook wel dat de meeste verkopers wel eerlijke zaken doen, maar die zouden hier juist toch geen probleem mee hebben ;).

Zelf voor recherge en rechter spelen gaat je denk ik weinig helpen. Alles wat de TS zou moeten doen heeft hij al gedaan; lijkt het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
Jimster schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 00:56:
[...]

Van een kale kip kan je niet plukken. Je hoort vaak dat het mensen zijn die het al niet te breed hebben en hun rekeningnummer afstaan.
Ben je bekend met de driehoeksoplichting? Ik durf niet te zeggen dat de rekeninghouder het moet terugbetalen. Zie https://www.fraudehelpdes...rkopers-tegen-elkaar-uit/
Dat is ook waar, alhoewel er gewoon elke maand een gedeelte van de uitkering kan ingehouden worden zijn er zat verhalen waarbij de koper na alle toezeggingen van politie/rechters hun geld alsnog nooit meer terug zien.
Mocht TS een rechtsbijstand verzekering hebben die hem wel schadeloos wil stellen maar hiervoor wel de NAW gegevens van de ontvanger wil hebben is deze methode ideaal naar mijn mening.

Dat het misschien een driehoeksoplichting betreft maakt ook niks uit.
De rekeninghouder blijft gewoonweg verantwoordelijk en blijft dat totdat die heeft terugbetaald.
Dat in zo'n geval '' de echte verkoper '' een deal heeft gemaakt met de oplichter is compleet irrelevant voor TS, net zo min als iemand zijn/haar rekening ter beschikking heeft gesteld voor een vergoeding want eigenlijk is het min of meer hetzelfde.
Als je er wat dieper over na denkt is het eigenlijk ook heel logisch: de oplichter zou namelijk kunnen spelen als zowel '' legitieme verkoper '' en de oplichter door het gedeelte dat hij/zij iets daadwerkelijk verkoopt te faken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 18:32
eric.1 schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 01:14:

Waarom betaal je niet met Paypal en/of haal je het niet op?

Heeft de verkoper daar geen zin in? Prima, zoek je een andere advertentie...

Ik snap ook wel dat de meeste verkopers wel eerlijke zaken doen, maar die zouden hier juist toch geen probleem mee hebben ;).
Ik verkoop niet veel 2de hands (vooral vanwege het mogelijke gezeik), maar als eerlijke verkoper accepteer ik PayPal zeker niet. Veel te veel risico om opgelicht te worden via hun kopersbescherming waarbij ze bijna default met de koper meegaan ook al liegt deze dat hij barst. Genoeg gevallen daarvan gezien om bij een verkoop hier ver weg van te blijven (gelukkig niet zelf de dupe geweest). Als koper zou ik dan PayPal wel weer gebruiken waar het kan,maar wanneer ik iets verkoop accepteer ik het niet. Ik vind het risico te groot.

Ophalen is dan wel weer prima, geen enkele moeite mee.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KopjeThee
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
Justin0017 schreef op woensdag 4 oktober 2017 @ 22:05:
Bedankt voor de snelle reactie,

Ik heb zon beetje 2 dagen gespendeerd aan het zoeken naar zijn gegevens. Alles wat ik weet is zijn naam en rekeningnummer, en verder kan ik niets vinden. Ik zal zowieso een cent overmaken met een melding want ik kan geen contact krijgen nu omdat de advertentie verwijderd is.
Aan de bank vragen het tetug te storten. Zik vragen het dan eerst zelf aan de rekeninghouder. Als dat niet lukt, dan mogen ze contactgegevens doorgeven.

Kost mogelijk wel iets. Bijv.
https://www.snsbank.nl/pa...boeking-terugkrijgen.html

[ Voor 10% gewijzigd door KopjeThee op 05-10-2017 07:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17:36

Yucon

*broem*

KopjeThee schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 07:33:
[...]

Aan de bank vragen het tetug te storten. Zik vragen het dan eerst zelf aan de rekeninghouder. Als dat niet lukt, dan mogen ze contactgegevens doorgeven.

Kost mogelijk wel iets. Bijv.
https://www.snsbank.nl/pa...boeking-terugkrijgen.html
Dat is bij per ongeluk een onverschuldigde betaling, niet bij oplichting. En dat die cent per ongeluk was gelooft niemand.

Ok, je kunt gaan liegen.. maar volgens mij was nu net de insteek dat niet te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Jammer dat Marktplaats geen beoordelingssysteem heeft net als Ebay.
Heb daar al veel gekocht, nog nooit een probleem gehad. In veel gevallen super spul e heel goed verpakt (bijv een laptopscherm bij een UK-seller).
Af en toe verkoop/koop ik ook wat via Marktplaats, maar V&A heeft wel een voorkeur.
Bij Marktplaats houd ik ze eerst aan het lijntje.. oplichters duurt dat vaak veel te lang.. voor zulke bedragen kost ze teveel energie om het in mij te steken.. ze zoeken een meegaander slachtoffer en niet eentje die eerst een "beetje" moeilijk zit te doen.... das een risico voor hen...
En op een fysieke ontmoeting .. zitten ze al helemaal niet te wachten..

Mijn aanrader : temper jouw haast om iets te (ver)kopen...., ook al check je IBAN op correcte combi bank-nummers (maar dit slaat nergens op want je krijgt niks te zien van wie het is... dus een fake check op het nummer na...) en lok die gast (m/v) uit zijn/haar tent. Ook bij verkoop heb ik nooit haast...
De laatste keer heb ik gewoon bij het politiebureau afgesproken voor een verkoop... hij kwam niet opdagen.... ;)
PS: pas later bleek waarom, maar dat had ook wel echt nep kunnen zijn....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HWSHHZ
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20-06 12:06
Zelf ook afgelopen weekend opgelicht op Marktplaats, verkocht 2 tickets voor een evenement voor 70 per stuk, meneer stuurde me een foto van zijn afschrift met bankrekening nummer en al. Uiteraard bankrekening nummer via de politie site door de check gehaald, geen verdachte activiteit gevonden.

Vervolgens dus de tickets via mail naar die persoon gestuurd, nu inmiddels 6 dagen verder en nog geen cent gezien. Ook geen reacties meer op mijn berichten gehad, inmiddels wel aangifte gedaan, maar zal wel op niks uit lopen, politie zal hier vast niet achteraan gaan.

Vreemd genoeg kreeg ik op maandag wel ineens een berichtje van Marktplaats dat het account van de gebruiker geblokkeerd is i.v.m. het vermoeden dat er sprake is van een frauduleuze bieder. Komen ze wel net wat dagen te laat mee :'(.

Valt er nog iets te doen, of er maar bij neerleggen dat ik m'n geld kwijt ben (aangezien ik niet verwacht dat de politie de aangifte serieus oppakt...)?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16-06 21:50
Fraude met dergelijke tickets is al zo oud als de weg naar Rome. Misschien een beetje mosterd na de maaltijd, maar daar hebben ze juist ticketswap voor bedacht.

Wat betreft marktplaats, het is grappig dat ze dochter zijn van een goed werkend platform (Ebay) maar zelf compleet lak hebben aan oplichting, spammende advertenties, verkeerd geplaatste rubrieken etc. Maar anderzijds snap ik het wel. Nu is het een waardeloze ***site die amper moeite kost, en de gemiddelde Nederlander zit er alsnog op (helaas). Dus waarom zou je de moeite doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

Yep... De "argeloze" slachtoffers liggen voor het oprapen.... Ik zou nooit tickets kopen via MP.. Het is zo eenvoudig om een bankafschrift te vinden... Hoeveel "foto's " wil je hebben van verschillende bankafschriften... https://www.google.nl/sea...ei=SdTVWfTIH4TPwQK6manIBA Oefffff...

[ Voor 23% gewijzigd door route99 op 05-10-2017 08:47 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
HWSHHZ schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 08:13:
Vreemd genoeg kreeg ik op maandag wel ineens een berichtje van Marktplaats dat het account van de gebruiker geblokkeerd is i.v.m. het vermoeden dat er sprake is van een frauduleuze bieder. Komen ze wel net wat dagen te laat mee :'(.
Ik doe al jaren geen zaken meer via Marktplaats
Kopen is altijd een risico, ik keek sowieso alleen maar naar 50km afstand, ik ga ophalen en betaal cash

Verkopen van de tientallen dingen die prima in orde ( zgan ) waren, kwam ruim een derde van de kopers na dagen / weken terug om te klagen over imperfecties ... duhh ... gebruikt en vooraf bekend.
De mooiste was er één die 3 weken later kwam klagen dat zijn beeldscherm het niet meer deed, en een foto stuurde . met een ANDER merk :|

één keer laten opsturen, een CD die redelijk zeldzaam was, wat nooit aangekomen is
Nooit echt duidelijk geworden of het bij de verkoper of de post lag, Ik blijf erbij de de CD nooit verzonden is.

Zolang MP blijft schuilen achter 'wij faciliteren alleen maar, oplichting is eigen risico' blijf ik er weg.
Ik vind dat MP meer verantwoording moet nemen, dat ze zelfs aansprakelijk kunnen gesteld worden bij dit soort zaken.
Ebay heeft een escrow, en ratingsysteem, geen product, geen geld.

Dat lost het probleem niet 100% op, maar de drempel voor oplichting is op MP wel heel laag

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Leo. P. Klepper
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 19-06 06:10
Ik ben ook een keer opgelicht, voor een paar tientjes. Heb naam en adres van de oplichter kunnen achterhalen en ben er naar toe gegaan. Bleek niet thuis te zijn. Heb toen enkele hondendrollen door zijn brievenbus gedaan met een briefje erbij: wie shit zaait zal shit oogsten. Gaf toch een enigszins voldaan gevoel. Verder laten rusten en gewaarschuwd voor een volgende keer...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr. Jinx
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Ik heb nog niet zo lang geleden precies hetzelfde gehad, ook met de aankoop van een GTX kaart.
De verkoper had meerdere advertenties, ook allemaal rommel dingen en het account bestond al een aantal jaar, dus leek allemaal in orde.

Prima contact, maar na het overmaken van het geld geen enkele reactie meer van de verkoper.
Na een aantal dagen waren al zijn advertenties ook verdwenen. Dus toen had ik ook zoiets van dit kan niet goed zijn.

Vervolgens de instructies op marktplaats gevolgd bij oplichting. Dat gaat via de website van de politie. De verkoper krijgt dan een officieel bericht van de aangifte.

Kort daarna kreeg ik een zielig verhaal van de verkoper hoe ik het in mijn hoofd had gehaald om aangifte te doen. Hij zat toevallig in het buitenland en had daar geen internet.

Of dat nu waar is of niet, ik heb mijn geld teruggekregen.

ps: Een paar keer per week 1 cent overmaken met de melding dat hij een oplichter is en jij je geld terug wilt kan ook wel eens helpen. Zeker als het echt zijn eigen rekeningnummer is, dan wordt het irritant. Is het een echte oplichter dan zal het niet veel uitmaken. Van de bank hoef je overigens geen enkele medewerking te verwachten. Die geven ook geen adresgegevens. Kansloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HWSHHZ
timberleek schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 08:19:
Fraude met dergelijke tickets is al zo oud als de weg naar Rome. Misschien een beetje mosterd na de maaltijd, maar daar hebben ze juist ticketswap voor bedacht.

Wat betreft marktplaats, het is grappig dat ze dochter zijn van een goed werkend platform (Ebay) maar zelf compleet lak hebben aan oplichting, spammende advertenties, verkeerd geplaatste rubrieken etc. Maar anderzijds snap ik het wel. Nu is het een waardeloze ***site die amper moeite kost, en de gemiddelde Nederlander zit er alsnog op (helaas). Dus waarom zou je de moeite doen.
Ja ik weet het, gebruik zelf ook altijd Ticketswap, maar op Ticketswap stonden de tickets voor zo een lage prijs (ik zou dan meer als het dubbele verlies maken), dat ik dacht van ik probeer het een keer op Marktplaats. Nu dus geëindigd met 100% verlies |:( :F .
route99 schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 08:39:
Yep... De "argeloze" slachtoffers liggen voor het oprapen.... Ik zou nooit tickets kopen via MP.. Het is zo eenvoudig om een bankafschrift te vinden... Hoeveel "foto's " wil je hebben van verschillende bankafschriften... https://www.google.nl/sea...ei=SdTVWfTIH4TPwQK6manIBA Oefffff...
Ja dom van me natuurlijk, ik weet het. Een harde maar wijze les laten we maar zeggen.

Nu maar hopen dat de politie er toevallig nog mee bezig gaat en er nog wat uitkomt, maar dat gebeurt niet vaak denk ik of wel?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gielie
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 18:55
Dit zijn terug kerende verhalen die ik hier lees, leren mensen het dan nooit, zolang er mensen dom en naief blijven en een paar euro willen besparen zal dit soort praktijken altijd plaats vinden. Zelf heb ik goede ervaring op MP (buiten de bieders die niet meer reageren, maar die zitten hier ook), maar ik als ik iets koop haal ik het op, versturen doe ik verzekerd op eigen risico. Ik heb meerdere iphones en ipads verstuurd via de post, mensen maken klakkeloos 500 euro over naar iemand die ze niet kennen.

"Death smiles at us all, all a man can do is smile back." - Maximus Decimus Meridius

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mouse86
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 16-06 21:54
Beste tip, en ik Weet niet of het al genoemd is, maar mail de bank van de ontvanger!

Ik was onlangs precies voor vergelijkbaar item opgelicht op markplaats.

Mail sturen naar fraude afhandeling van de bank, zorgde ervoor dat ik binnen 2 werkdagen mijn geld terug gestort kreeg. Zonder dat ik aangifte heb hoeven doen.

Dit was ca 2 maanden geleden.

Succes!

Webshop: YourWizBlog - LG Therma V WiFi module

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19:23
@mouse86 Raar verhaal :S
Dat zou betekenen als ik iets van jou koop, geld overmaak en een dag later mailtje stuur naar jouw bank dat je een oplichter bent, ik het geld zo terug kan krijgen?
Lijkt mij toch dat een bank daar niet zomaar aan meewerkt en op z'n minst een proces verbaal o.i.d. nodig heeft voordat ze zo'n aanvraag ook maar in behandeling nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HWSHHZ
mouse86 schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 09:41:
Beste tip, en ik Weet niet of het al genoemd is, maar mail de bank van de ontvanger!

Ik was onlangs precies voor vergelijkbaar item opgelicht op markplaats.

Mail sturen naar fraude afhandeling van de bank, zorgde ervoor dat ik binnen 2 werkdagen mijn geld terug gestort kreeg. Zonder dat ik aangifte heb hoeven doen.

Dit was ca 2 maanden geleden.

Succes!
Hoe zou ik dit kunnen doen? Ik heb van hem een afbeelding met daarin een bankrekening nummer, maar die is waarschijnlijk vervalst. Dan gaat dat hier niet op denk ik ?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Anoniem: 279475

Gewoon voortaan ophalen scheelt je een hoop gezeur 👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

@mouse86 ... je kunt de tip van @HWSHHZ iig proberen.. niet geschoten is altijd mis...

Soms levert een google search nog wel eens wat op. Ook al zijn ze verwijder en krijg je een foutmelding, ga terug naar die google pagina waar die link stond (page bacl dus..) en kies dan aan het eind vd de Google link voor het driehoekje en dan "cache"... Zo iemand laat altijd ergens wel sporen achter/wordt slordig... kwestie van geduldig speurder werk..

[ Voor 12% gewijzigd door route99 op 05-10-2017 10:28 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bart ®
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 19:58

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Alles duurder dan een paar tientjes: ophalen. Te ver weg? Jammer dan, niet kopen.

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HWSHHZ
route99 schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 10:27:
@mouse86 ... je kunt de tip van @HWSHHZ iig proberen.. niet geschoten is altijd mis...

Soms levert een google search nog wel eens wat op. Ook al zijn ze verwijder en krijg je een foutmelding, ga terug naar die google pagina waar die link stond (page bacl dus..) en kies dan aan het eind vd de Google link voor het driehoekje en dan "cache"... Zo iemand laat altijd ergens wel sporen achter/wordt slordig... kwestie van geduldig speurder werk..
Bedoel je misschien andersom? Of heb ik zonder dat ik het zelf weet een tip gegeven? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Laatst online: 18:41

dragonhaertt

@_'.'

HWSHHZ schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 08:13:
Zelf ook afgelopen weekend opgelicht op Marktplaats, verkocht 2 tickets voor een evenement voor 70 per stuk, meneer stuurde me een foto van zijn afschrift met bankrekening nummer en al. Uiteraard bankrekening nummer via de politie site door de check gehaald, geen verdachte activiteit gevonden.
No offence, maar waarom zou je iets versturen voordat je het geld zelf ook echt binnen hebt? Zo'n foto met een overschrijving heb je binnen 2 minuten vervalst. (HTML aanpassen)

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

HWSHHZ schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 10:07:
[...]

Hoe zou ik dit kunnen doen? Ik heb van hem een afbeelding met daarin een bankrekening nummer, maar die is waarschijnlijk vervalst. Dan gaat dat hier niet op denk ik ?
Nee, zulke stommiteit is helaas geen oplossing voor ;)

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SupaCow
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 13-10-2024
Tsurany schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 11:34:
[...]

Nee, zulke stommiteit is helaas geen oplossing voor ;)
Eén woord: betaalverzoek

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HWSHHZ
dragonhaertt schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 11:27:
[...]

No offence, maar waarom zou je iets versturen voordat je het geld zelf ook echt binnen hebt? Zo'n foto met een overschrijving heb je binnen 2 minuten vervalst. (HTML aanpassen)
Ja ik weet het, is ook geheel m'n eigen schuld en f*cking dom natuurlijk. Tjaa, ik moest zo snel mogelijk van de kaarten af, en het leek behoorlijk betrouwbaar. Dus ja, kunnen we lang en breed over door blijven praten, maar ik ben gewoon te naïef en dom geweest, nu hoop ik maar dat er vanuit de politie nog iets komt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Laatst online: 18:41

dragonhaertt

@_'.'

HWSHHZ schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 11:34:
[...]

Ja ik weet het, is ook geheel m'n eigen schuld en f*cking dom natuurlijk. Tjaa, ik moest zo snel mogelijk van de kaarten af, en het leek behoorlijk betrouwbaar. Dus ja, kunnen we lang en breed over door blijven praten, maar ik ben gewoon te naïef en dom geweest, nu hoop ik maar dat er vanuit de politie nog iets komt...
heel vervelend dat het zo gelopen is, maar ik zei het ook meer als waarschuwing voor anderen.
Ik zal nooit iets versturen voor ik het geld heb, nooit zelf betalen zonder PayPal en alleen vantevoren overmaken bij een goed-gereviewde V&A/Ebay verkoper. Zelfs dan loop je nog risico maar is wel veel minder op deze manier.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 20-06 09:46

TommyGun

Stik er maar in!

Junia schreef op woensdag 4 oktober 2017 @ 22:06:
[...]

In het vervolg marktplaats.nl mijden en gewoon elektronica en aanverwante spullen via tweakers.net V&A aanschaffen. Mogelijk dat het hier iets meer kost, maar de kans dat het hier goed gaat is zo aanzienlijk veel beter dankzij het feedback systeem. Koop je toch iets via MP? Ga het dan ophalen.
Het stikt hier anders ook van de oplichters. Ik ben er ook ingetrapt; "Papiertje met je naam erop"

Doet nog steeds pijn, niet zozeer financieel maar ik kan die persoon wel ....

Anyhow, proberen echte gegevens te achterhalen, het via je bank te spelen en aangifte te doen.

Helaas liep al het bovenstaande op niets uit bij mij. De Politie schrijft doodleuk;
Geachte heer / mevrouw,

U hebt enige tijd geleden aangifte gedaan van internetoplichting via de website van de politie. Er is op dit moment nog geen opsporingsonderzoek gestart naar aanleiding van uw aangifte.

De politie wordt geconfronteerd met een groot aantal aangiftes van internetoplichting; jaarlijks tussen de 40.000 en 50.000. De politie kan niet al deze aangiftes in onderzoek nemen. Daarom hebben de Politie en het Openbaar Ministerie criteria afgesproken voor het opstarten van een opsporingsonderzoek naar internetoplichting. Aan de hand van een aantal verwante aangiftes, het schadebedrag en/of de (eventuele) minderjarigheid van een verdachte, worden aangiftes geselecteerd voor nader onderzoek. Ook wordt daarbij bekeken of u naar een buitenlandse bankrekening heeft betaald en wat de mogelijkheden zijn van onderzoek in Nederland.

Op dit moment voldoet uw aangifte nog niet aan de afgesproken criteria voor het opstarten van een opsporingsonderzoek. Het kan zijn dat uw aangifte op een later tijdstip toch in aanmerking komt om een onderzoek op te starten; bijvoorbeeld als er meer aangiftes worden gedaan of als er een verband met een reeds opgestart onderzoek blijkt.

Als er toch nog een strafrechtelijk onderzoek gestart wordt naar aanleiding van uw aangifte, dan krijgt u hiervan automatisch bericht. Ook ontvangt u dan via de post uw eerdere aangifte, met het verzoek deze aan te vullen, te ondertekenen en terug te sturen.

Afloopbericht

Zes maanden na het doen van aangifte krijgt u opnieuw een bericht van de politie over wat er met uw aangifte is gebeurd. Als dan nog steeds geen strafrechtelijk onderzoek is gestart, zal dat waarschijnlijk ook niet meer gebeuren.

Intrekken van aangifte

Zijn de door u gekochte goederen alsnog geleverd, bent u inmiddels schadeloos gesteld door degene met wie u zaken deed of hebt u toch nog uw betaling ontvangen? En is daarmee het geschil opgelost? Dan kunt u overwegen uw aangifte in te trekken. Het is voor de tegenpartij namelijk niet prettig om onterecht beschuldigd te worden van een strafbaar feit. En de politie kan haar energie steken in aangiftes waarbij wel sprake is van een strafbaar feit. U kunt in dat geval uw aangifte intrekken op MijnPolitie. Maar doe dit alleen als de kwestie echt is opgelost!

Met vriendelijke groet,

Politie

Dit is een automatisch gegenereerde e-mail waarop antwoorden niet mogelijk is.

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justin0017
Bedankt voor de goede tips allemaal. Ik ga vandaag de bank bellen en kijken of ik het terug kan krijgen. Zelf had ik ook al een beetje het idee van dat ik het gewoon kwijt was :(.

Later op de dag laat ik meer weten over de uitslag van het telefoongesprek met de bank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 20-06 09:46

TommyGun

Stik er maar in!

Justin0017 schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 11:43:
Bedankt voor de goede tips allemaal. Ik ga vandaag de bank bellen en kijken of ik het terug kan krijgen. Zelf had ik ook al een beetje het idee van dat ik het gewoon kwijt was :(.

Later op de dag laat ik meer weten over de uitslag van het telefoongesprek met de bank.
Als je bij je bank aangeeft dat je bent opgelicht kun je meteen ophangen. Maakt niets uit, ze gaan daar niet in bemiddelen. Op internet zijn (ook wel succesvolle) verhalen te vinden over mensen die hun bank voor de gek houden (ik heb het ook geprobeerd; "per ongeluk verkeerde begunstigde opgegeven bij transactie") maar de 'verkoper' was zo slim om de bank te vertellen dat het om een geschil ging over een product dat hij wel degelijk had opgestuurd. Daarmee was het gedaan ;w

Zodra de IBAN/naam-check actief is bij mijn bank ga ik eens kijken of ik aan de hand daarvan de juiste naam behorende bij het rekeningnummer kan achterhalen.

[ Voor 8% gewijzigd door TommyGun op 05-10-2017 11:49 ]

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
HWSHHZ schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 11:34:
[...]

Troost je, ik heb ooit van die pertpark kaarten weggegeven aan 'minder bedeelden' ( als je zulke dingen voor veel minder dan de werkelijk prijs op MP/FB zet, komen die altijd bovendrijven :) )
Het waren kaarten die nog 7 dagen 'houdbaar' waren, vrij entree duinrell + frietje oid.
Wij hadden er 40€ voor betaald in een actie.
Omdat de tijd begon te dringen ze op zo'n site gezet, voor 5€/st ( incl. verzenden )
Niemand die wilde ze hebben, prima, er was er één met een zielig verhaal, moeder + 3 kinderen blabla ..
De mail in eerste instantie laten gaan, omdat ik er die 20€ liever wel voor wilde hebben, en het liefste de volle 40€ ( via biedingen )
Maar zoals gezegd, niemand interesse.

Wij ons goede hart getoond, en de dame teruggemaild, dat ze ze mocht hebben tegen verzendkosten ( 1,50€ meen ik )
Netjes ontvangen, en de envelop verzonden.

Krijgen we 14 dagen later een boze mail dat de kaartjes niet werkten, en ze EISTE in hoofdletters en kleurtjes dat wij even 120€ gingen overmaken, want ze had onkosten gemaakt.
We mochten van geluk spreken dat ze door iemand gebracht waren, anders had ze ook de treinkaartjes willen hebben
De kaarten waren al gebruikt, en omdat ze daar al was, moest ze het allemaal betalen.

Ik had haar duidelijk verteld dat de kaarten alleen nog dat weekend geldig waren, en ze antwoorde zelfs dat dat akkoord was.

* FreshMaker trapt niet meer in zielige verhalen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

TommyGun schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 11:43:
[...]

Het stikt hier anders ook van de oplichters. Ik ben er ook ingetrapt; "Papiertje met je naam erop"

Doet nog steeds pijn, niet zozeer financieel maar ik kan die persoon wel ....

Anyhow, proberen echte gegevens te achterhalen, het via je bank te spelen en aangifte te doen.

Helaas liep al het bovenstaande op niets uit bij mij. De Politie schrijft doodleuk;

[...]
De Politie doet er ook niks aan,ook niet bij meervoudige/gezamenlijke aangifte op hun eigen voorstel.
Ik ben zelf achter de dader aangegaan via zijn nieuwe advertentie na 8 weken stilte. Gelukkig was de postcode op MP niet verandert en woonde de dader bij zijn oma in.(gewoon zielig figuur met verstandelijke achterstand) gelukkig ging het niet om een groot bedrag, maar hij had wel meer slachtoffers gemaakt.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelz
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18-06 16:34
Als verkoper zou ik niets versturen op basis van een screenshot van een rekeningafschrift of iets dergelijks. Wachten tot het geld op je rekening staat.

Voor een koper is het lastiger, ophalen is de beste garantie. Zeker als het om een groot bedrag (meer dan een paar tientjes) gaat. Als het adres van de verkoper niet in de buurt is dan beetje geduld en gewoon verder zoeken. Fraudeurs gebruiken vaak een adres ergens in Friesland om ophalen te ontmoedigen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cassius
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Cassius

Moogles!

Onlangs ook opgelicht voor een GTX 980 Ti :( , vorige week; verkoper had:

1. Valse naam
2. Valse bon met vals adres (op verzoek)
3. Valse foto's in huiselijke sfeer
4. Marktplaats iDeal koppeling (gebruik het niet als koper (!!!), het is een manier die het voor oplichters geweldig makkelijk maakt omdat MP als intermediair optreedt)

Marktplaats direct 1 dag later gecontacteerd toen ik na controle bon met belletje Coolblue erachter kwam dat het foute boel was. Dat is me een diep diep trieste klote partij, even goed schelden hier. Ik koop en verkoop daar nooit meer iets.

1. Ze gingen niets pro-actief doen, ze wilden geen actie nemen op het account tenzij er meerdere meldingen binnen kwamen. Gast veranderende notabene een dag later zijn username, zijn stad en een nieuwe ad.
2. Na de aangifte konden ze voor mij niets betekenen, ze zeiden letterlijk (heb het op schrift) dat "oplichting hun hoogste aandacht had en top agenda punt was" ... maar het is loos geklets. Als de politie contact wilde konden deze, en ik quote, "het contact formulier invullen". Maak je een geintje? Een rechercheur die een webform met een paar velden gaat invullen waarna Marktplaats automagisch weet dat dit een legitieme agent is natuurrrlijk. Te triest voor woorden.
3. Aangifte wordt verder niets mee gedaan, iDeal heb je 0 rechten, Marktplaats doet letterlijk niets - ook niet met de klacht die ik daarna indiende.

Natuurlijk is het de schuld van de hufters die denken dat dit een leuke bron van inkomsten is, maar Marktplaats is een site die er geen klap, echt helemaal niets aan doet om dit pro-actief noch retro-actief te voorkomen. Sterker nog, door het introduceren van een iDeal koppeling met hen als intermediair heeft de koper geen echte gegevens en de "telefoon geverifieerd" ziet er zo leuk en betrouwbaar uit maar is een wassen neus.

Wordt er nog pissig van, van de oplichter en nog meer van Marktplaats. Doe het niet, gebruik tweakers V&A, alleen ophalen of betalen achteraf met PayPal. Lesje geleerd.

De meeste mensen deugen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saeverix
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17-06 18:04
[...]
Ik heb omdat ik nieuwsgierig was met een 2de marktplaats account ook gereageerd op de advertentie en kreeg binnen 2 minuten al reactie.
[...]
Kun je met dat 2e account niet nog steeds interesse tonen, en zeggen dat je hem op wilt halen?
Als hij akkoord gaat (omdat hij toch wel echt een exemplaar heeft) krijg je misschien op die manier zijn adres in handen...

Chookity-pok

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EJ pc
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 20-06 19:24
Heb precies hetzelfde gehad met de GTX980 Ti.
Alleen heb ik de verkoper van te voren nog telefonisch gesproken. Kon hem niet bellen want hij was op het werk maar kon mij wel bellen. :P

Heb toen afgesproken dat de betaling via paypal zou lopen. Het was ook slechts 200 euro dus te mooi om
waar te zijn maar aangezien ik hem had gesproken heb ik de gok gewaagd. Waarschijnlijk had hij gehoopt
dat ik het geld zou overmaken als friends&family. Na het overmaken heb ik dezelfde dag nog een aantal
keer contact met hem gehad. De volgende ochtend zou ik track en trace krijgen. De volgende dag was het echter helemaal stil en reageerde hij niet op mijn berichten terwijl hij de dag ervoor elke keer snel reageerde.
Om 5 uur in de avond was ik het zat en stuurde een mailtje dat ik niet lang aan het lijntje gehouden wilde
worden en ik anders naar paypal/marktplaats/politie zou stappen. Binnen 5 minuten had ik een mail haha.

Hij was bestolen en was alles kwijt. ;) Ik heb hem toen 1 uur de tijd gegeven om het geld terug over te maken en het stond er 5 minuten later op.

Heb dezelfde advertentie de afgelopen week nog 3 keer voorbij zien komen onder een andere naam.

wat betreft videokaarten zijn er erg veel oplichters actief op marktplaats en durf er eigenlijk niets meer te kopen als ik niet kan betalen met paypal of kan ophalen. (alleen is er weinig in omgeving Zwolle)

Heb zeker 6 mailtjes van marktplaats gehad dat ik reageerde op een advertentie van een vermoedelijke
oplichter.

Vreselijke mannetjes zijn het die de hele dag niets te doen hebben en iemand die gewoon werkt voor zijn
geld, proberen af te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRON
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:00
Tja, het blijft vervelend om opgelicht te worden.

Mijn insteek om de kans op oplichting te minimaliseren blijft dan ook:
- Ik kom het product altijd ophalen en betaal bij voorkeur contant. Is ophalen niet mogelijk? Dan koop ik het niet.

- Wil je iets van mij kopen en dat ik dat opstuur? Dan gaat dat op risico van de koper, dat laat ik expliciet bevestigen per mail/sms/whatsapp en ik stuur het pas op als het geld op mijn rekening is verschenen. Ik bied aan om het op hun kosten verzekerd te sturen, doen ze dat niet, dan lopen ze een verhoogd risico en dat meld ik ook.

Nog nooit daarmee geld verloren, wel een keer tijd. Ik ben een keer naar Limburg gereden (1 uur en 45 minuten enkele reis) om te kijken naar tweedehands pinautomaten. Nieuw zijn die dingen EUR 700,- maar wegens een faillissement werden ze voor EUR 60 per stuk aangeboden. Daar wilde ik wel een gokje voor wagen en ben dus in de auto gestapt.

Eenmaal aangekomen op het adres, was alleen de dochter van de verkoopster thuis. Haar moeder was nog niet thuis, maar kon elk moment terugkomen. De pinautomaten mocht ik alvast bekijken. Deze waren echter in heel slechte staat en er waren - ondanks de belofte via de mail - geen kabels aanwezig; sterker nog, deze waren afgeknipt. Dat was op de foto niet te zien.

Aan de dochter van de verkoopster heb ik gevraagd of ze haar moeder wilde bellen. Maar haar moeder was haar telefoon thuis vergeten... Na 30 minuten ben ik weggegaan, zonder pinautomaten.

Ik denk dat ik dan een soort van opgelicht ben, maar het heeft me alleen wat reistijd en benzine gekost. Één voordeel, ik heb weer een stukje Nederland gezien waar ik nog nooit geweest was :+

Leren door te strijden? Dat doe je op CTFSpel.nl. Vraag een gratis proefpakket aan t.w.v. EUR 50 (excl. BTW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 20-06 16:24

Perkouw

Moderator General Chat
Modbreak:Mensen het is hier geen ''opgelicht op marktplaats ervaringen topic''. Laten we ontopic blijven en dus verder gaan over de kwestie van de topicstarter, Justin0017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rexus
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 07-06 17:48
Meldt het als tikfout in het overmaken, bank checkt opgegeven naam vs naamrekeninghouder en als dit niet overeenkomst krijg je je geld terug ;)

Edit:
Excuus! las de eerste pagina en nam aan dat het de laatste was :o

[ Voor 20% gewijzigd door Rexus op 05-10-2017 14:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanNL
Rexus schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 14:20:
Meldt het als tikfout in het overmaken, bank checkt opgegeven naam vs naamrekeninghouder en als dit niet overeenkomst krijg je je geld terug ;)
Dit is al 3+ keer gezegd hier, alhoewel het een goede manier is om achter de gegevens te komen geeft @TommyGun aan dat als de ontvanger dus wat slimmer is je de gegevens alsnog niet krijgt...

Wat nog een optie voor TS zou kunnen zijn is de (online) aangifte gelijk naar de desbetreffende bank te sturen.
Verwacht er niet teveel van maar het is maar een kleine moeite.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• coolbvrobin
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 29-05 15:06
Zeer vervelend om te horen . als je nog de locatie weet van de verkoper (word vermeld bij marktplaats) kun je in die gemeente aangifte proberen te doen .
Long shot maar goed.
Volgende x of via PayPal doen of ophalen maar anders ook niet.
Ik ken er genoeg mensen die opgelicht zijn voor een rot videokaart.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 15:38
Aangifte online doen bij de politie, en daarna vergeten.
Meer valt er helaas niet te doen.
Marktplaats is nu eenmaal een hol vol wolven.

Tip voor de volgende keer. Haal het op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
coolbvrobin schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 14:36:
Zeer vervelend om te horen . als je nog de locatie weet van de verkoper (word vermeld bij marktplaats) kun je in die gemeente aangifte proberen te doen .
Long shot maar goed.
Volgende x of via PayPal doen of ophalen maar anders ook niet.
Ik ken er genoeg mensen die opgelicht zijn voor een rot videokaart.
Paypal is ook niet waterdicht.
Alhoewel het niet vaak voorkomt kan Paypal ook doodleuk de verkoper in het gelijk stellen d.m.v. dat de verkoper een pakket had opgestuurd maar er enkel een steen o.i.d. in zat.
De verkoper zou ook in de tussentijd dat hij/zij het geld op zijn/haar Paypal rekening heeft er digitale goederen mee kunnen kopen.
Dan is het maar de vraag of Paypal je gaat terugbetalen omdat ze niet zomaar het geld ergens weg kunnen halen.
Om je hier tegen te wapenen zou je nog een creditcard er tussen kunnen zetten.

Aan de verkopende kant is het ook helemaal niet aantrekkelijk om Paypal te accepteren.
Het kost jou als verkoper geld en de koper kan je in dit geval keihard naaien door aan te geven dat die bijvoorbeeld een steen heeft ontvangen i.p.v. het product.
Kan me dus heel goed voorstellen dat er heel veel legitieme verkopers zijn die niet Paypal accepteren juist om deze reden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 36835

*knip* Wat zei @Perkouw hierboven net? Dit topci is niet bedoeld om eigen Marktplaats-ervaringen te delen.

[ Voor 83% gewijzigd door Yorinn op 05-10-2017 15:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Blaming the victim! Ik stuur regelmatig dingen op die nog niet zijn betaald, ook via Marktplaats. Gaat eigenlijk altijd goed, zelfs naar adressen waar je twijfels bij kunt hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 36835

*knip* En ook reageren op moderaties doen we niet in topics, daar hebben we, nog steeds, DM's voor.

Aangifte doen. Politie doet er toch niks aan. Zie het als een dure les.

[ Voor 178% gewijzigd door Yorinn op 05-10-2017 16:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joever
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 01-04 18:13
Je hebt er nu niets aan maar wat je de volgende keer kunt doen, mits je je nog een keer aan MP gaat wagen, is kijken naar hoe lang een verkoper al actief is. Dit is uiteraard geen garantie, maar nieuwe verkopers worden vermeden als de pest door vele 'ervaren' kopers op MP aangezien de kans groot is dat je met een oplichter te maken hebt.
Verkopers die al lang actief zijn, worden zodoende als "betrouwbaarder" gezien aangezien ze al een tijd handel drijven op MP.

Dit wilt uiteraard niet zeggen dat iedere verkoper die langer actief is, per definitie betrouwbaar is en iedere nieuwe verkoper niet.

Miniature painting commission: https://www.fiverr.com/miniaturejoe/paint-your-tabletop-miniatures-at-a-reasonable-price --- Instagram: https://www.instagram.com/miniature_joe/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Laatst online: 16-06 21:50
Joever schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 16:37:
Je hebt er nu niets aan maar wat je de volgende keer kunt doen, mits je je nog een keer aan MP gaat wagen, is kijken naar hoe lang een verkoper al actief is. Dit is uiteraard geen garantie, maar nieuwe verkopers worden vermeden als de pest door vele 'ervaren' kopers op MP aangezien de kans groot is dat je met een oplichter te maken hebt.
Verkopers die al lang actief zijn, worden zodoende als "betrouwbaarder" gezien aangezien ze al een tijd handel drijven op MP.

Dit wilt uiteraard niet zeggen dat iedere verkoper die langer actief is, per definitie betrouwbaar is en iedere nieuwe verkoper niet.
Dat is zeker niet waterdicht. Er is een levendige handel in "oude" accounts, puur om die reden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Joever schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 16:37:

Ik denk net dat iemand daar baat bij heeft. Je kunt in 2010 een account hebben aangemaakt en bijv. eenmalig schaatsen hebben verkocht, en nu kunt je iemand oplichten omdat je 7jaar actief bent..

Wil je Safe kopen, haal je spul op !

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20-06 00:06

PcDealer

HP ftw \o/

Ts kan toch via een rechtszaak de gegevens bij de bank afdwingen? Ik zie geen andere methode om met minder inbreuk/moeite die gegevens te achterhalen.

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matroosoft
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20-06 08:17

matroosoft

Lone Christian

(...)

Alvast bedankt ;)
- Bij bedragen boven 50 euro altijd ophalen.
- Bij verzenden altijd kijken hoe oud het marktplaats profiel is, liefst langer dan een paar jaar.

Graag gedaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koektrommeltje
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19-06 20:18
EJ pc schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 13:23:
Heb precies hetzelfde gehad met de GTX980 Ti.
Alleen heb ik de verkoper van te voren nog telefonisch gesproken. Kon hem niet bellen want hij was op het werk maar kon mij wel bellen. :P

Heb toen afgesproken dat de betaling via paypal zou lopen. Het was ook slechts 200 euro dus te mooi om
waar te zijn maar aangezien ik hem had gesproken heb ik de gok gewaagd. Waarschijnlijk had hij gehoopt
dat ik het geld zou overmaken als friends&family. Na het overmaken heb ik dezelfde dag nog een aantal
keer contact met hem gehad. De volgende ochtend zou ik track en trace krijgen. De volgende dag was het echter helemaal stil en reageerde hij niet op mijn berichten terwijl hij de dag ervoor elke keer snel reageerde.
Om 5 uur in de avond was ik het zat en stuurde een mailtje dat ik niet lang aan het lijntje gehouden wilde
worden en ik anders naar paypal/marktplaats/politie zou stappen. Binnen 5 minuten had ik een mail haha.

Hij was bestolen en was alles kwijt. ;) Ik heb hem toen 1 uur de tijd gegeven om het geld terug over te maken en het stond er 5 minuten later op.

Heb dezelfde advertentie de afgelopen week nog 3 keer voorbij zien komen onder een andere naam.

wat betreft videokaarten zijn er erg veel oplichters actief op marktplaats en durf er eigenlijk niets meer te kopen als ik niet kan betalen met paypal of kan ophalen. (alleen is er weinig in omgeving Zwolle)

Heb zeker 6 mailtjes van marktplaats gehad dat ik reageerde op een advertentie van een vermoedelijke
oplichter.

Vreselijke mannetjes zijn het die de hele dag niets te doen hebben en iemand die gewoon werkt voor zijn
geld, proberen af te zetten.
In dat geval heb jij door betaling via paypal toch zn echte naam en adres, of niet? Dan bedoel ik dus het adres waar zn paypalacount op is geregistreerd. Dat zal ei ook hebben moeten verifieren toch met een ovebroeking van een paar cent bij het aanmaken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EJ pc
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 20-06 19:24
Eerlijk gezegd geen idee.... hij heeft wel een naam en adres opgegeven maar naam kwam niet overeen met paypal naam. Hij zei dat het paypal account van zijn vrouw was. Blijkbaar kon hij wel bij het account komen anders kon hij geen handelingen verrichten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mouse86
ThinkPadd schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 09:44:
@mouse86 Raar verhaal :S
Dat zou betekenen als ik iets van jou koop, geld overmaak en een dag later mailtje stuur naar jouw bank dat je een oplichter bent, ik het geld zo terug kan krijgen?
Lijkt mij toch dat een bank daar niet zomaar aan meewerkt en op z'n minst een proces verbaal o.i.d. nodig heeft voordat ze zo'n aanvraag ook maar in behandeling nemen.
Kleine kanttekening. De verkoper had een valse naam gebruikt. Dus ik had geld overgemaakt met Iban nummer en de opgegeven (valse) naam.

Ik heb vlot na de email melding aan de fraude helpdesk het geld terug ontvangen en nu stond ook zijn echte naam bij de terug betaling. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koektrommeltje
EJ pc schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 21:29:
Eerlijk gezegd geen idee.... hij heeft wel een naam en adres opgegeven maar naam kwam niet overeen met paypal naam. Hij zei dat het paypal account van zijn vrouw was. Blijkbaar kon hij wel bij het account komen anders kon hij geen handelingen verrichten.
De paypalnaam is zn echte naam waarschijnlijk, want dat account heeft ie als het goed is moeten verifieren middels een overboeking van een paar cent, als ie tenminste zn bankrekening eraan heeft gekoppeld.

Ik heb onlangs een storting gehad op mn paypalaccount uit Azie, zonder mn eigen gegevens te geven. Op de screenshot die de koper had gemaakt daarvan, was mijn echte naam te zien. Ik vermoed dat jij dan dus ook de echte naam te zien moet krijgen bij een overboeking. Kan dat helaas zelf niet nagaan nu, want gebruik het nauwelijks.

Blijft gewoon enorm k*t dat je niemand meer kan vertrouwen :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mouse86
HWSHHZ schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 10:07:
[...]

Het Iban bank rekening nummer zal niet vervalst zijn. Wel zijn naam kan ik mij voorstellen. Klopt dit? Dan gauw een mail sturen naar de fraude helpdesk. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HWSHHZ
mouse86 schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 21:34:
[...]

Het Iban bank rekening nummer zal niet vervalst zijn. Wel zijn naam kan ik mij voorstellen. Klopt dit? Dan gauw een mail sturen naar de fraude helpdesk. ;)
Heb de IBAN nog een keer laten checken op een site, en daar kwamen inderdaad andere gegevens uit dan op die screenshot stond. Ik zal inderdaad ook even melden bij de fraudehelpdesk, en daar nog een keer de IBAN check doen als die weer werkt :P.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Justin0017
Vandaag contact gehad met beide banken, Rabo (mijne) en Bunq (Tegenpartij). Bunq gaat de eigenaar een verzoek sturen om het geld terug te storten. Als hij dat niet doet kan ik bij de rabobank een procedure starten om het geld terug te halen. Dit gaat wel bijna 2 maanden duren, maar ja als je het terug hebt prima.

Ook is aangifte gedaan bij politie, wetend dat we daar toch weinig aan hebben maar toch gedaan.

Allemaal bedankt voor de reacties, en heeft me redelijk verder geholpen. Marktplaatsaccount van de oplichter is al verwijderd.

Groetjes, Justin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
Justin0017 schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 22:36:
Vandaag contact gehad met beide banken, Rabo (mijne) en Bunq (Tegenpartij). Bunq gaat de eigenaar een verzoek sturen om het geld terug te storten. Als hij dat niet doet kan ik bij de rabobank een procedure starten om het geld terug te halen. Dit gaat wel bijna 2 maanden duren, maar ja als je het terug hebt prima.

Ook is aangifte gedaan bij politie, wetend dat we daar toch weinig aan hebben maar toch gedaan.

Allemaal bedankt voor de reacties, en heeft me redelijk verder geholpen. Marktplaatsaccount van de oplichter is al verwijderd.

Groetjes, Justin
Heeft de Rabobank al gezegd dat ze hier aan willen meewerken mocht de ontvanger het niet terug storten?
Als de ontvanger ter kwade trouw is gaat die het natuurlijk niet terugstorten.
mouse86 schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 21:33:
[...]

Kleine kanttekening. De verkoper had een valse naam gebruikt. Dus ik had geld overgemaakt met Iban nummer en de opgegeven (valse) naam.

Ik heb vlot na de email melding aan de fraude helpdesk het geld terug ontvangen en nu stond ook zijn echte naam bij de terug betaling. :9
Dit is wel een heel sterk verhaal, de bank gaat niet zomaar transacties die al zijn uitgevoerd ongedaan maken.
Enkel als ze zelf een fout hebben gemaakt of de autoriteiten er om vragen ( simpel gezegd ).
Dat de naam niet klopt maakt ook niet uit, enkel de IBAN moet kloppen en met de naam mag de bank doen wat ze willen, wat ze dus meestal negeren en dus gewoon uitvoeren.

Wat zou kunnen is dat de rekening al geblokkeerd was / in quarantaine en je het daarom weer terug hebt gekregen.
OF de transactie was nog niet uitgevoerd, anders zou je dus gewoonweg spullen kunnen kopen, betalen ( met een foutieve naam ) en dan klagen zodat je je geld weer terug krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mouse86
JohanNL schreef op vrijdag 6 oktober 2017 @ 01:30:
[...]

[...]

Dit is wel een heel sterk verhaal, de bank gaat niet zomaar transacties die al zijn uitgevoerd ongedaan maken.
Enkel als ze zelf een fout hebben gemaakt of de autoriteiten er om vragen ( simpel gezegd ).
Dat de naam niet klopt maakt ook niet uit, enkel de IBAN moet kloppen en met de naam mag de bank doen wat ze willen, wat ze dus meestal negeren en dus gewoon uitvoeren.

Wat zou kunnen is dat de rekening al geblokkeerd was / in quarantaine en je het daarom weer terug hebt gekregen.
OF de transactie was nog niet uitgevoerd, anders zou je dus gewoonweg spullen kunnen kopen, betalen ( met een foutieve naam ) en dan klagen zodat je je geld weer terug krijgt.
Geen sterk verhaal maar gewoon pure realiteit.
Ik kan mezelf goed voorstellen, als een bank meerdere betaal transacties ziet voor hetzelfde product van marktplaats, dat ze deze actie uitvoeren.

Feit is, ik heb mijn geld terug. En vlot ook. Markplaats deed / wilde niets erin betekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nokian95dude
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 25-04 22:51

Nokian95dude

I'll be back!!

Jimster schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 00:56:
[...]

Denk je dat? Offie nu kaal is of niet (die kip) betalen zal hij moeten als dat zo bepaald wordt. Dan gaat ie er maar voor werken (verplicht ja). Maargoed ik weet ook verder niet hoe dit wettelijk is geregeld. Wel weet ik dat als die rekeninghouder niet de dader is hij zowiezo medeplichtig is. En die rekening is het geld op gestort dus zal die ook verantwoordelijk zijn dat het geld terugkomt. Zo niet kan je volgens mij echt wel iets erop zetten.

En dan kan die rekeninghouders om welke reden zijn nu nr hebben afgestaan, dat maakt hem niet minder verdacht. De uiteindelijke oplichter is de grote dader. Maar het is maar de vraag of die via een tussenrekening is. Kan ook rechtstreeks van de dader zelf zijn. Jullie gaan nu allemaal wel van een tussenpersoon uit maar dat hoeft lang niet altijd het geval te zijn. Aannames zijn geen zekerheden, bovendien blijkt dat hier niet automatisch uit.

Maar hoe dan ook is het geld terug te halen. Als particulier sta je alleen dus is het lastig en het aantal opties laag maar je ziet dat het met het programma opgelicht ook kan dus moet het te doen zijn.

Those you can't see are more present than you'll imagine

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nokian95dude
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 25-04 22:51

Nokian95dude

I'll be back!!

mouse86 schreef op vrijdag 6 oktober 2017 @ 09:51:
[...]

Geen sterk verhaal maar gewoon pure realiteit.
Ik kan mezelf goed voorstellen, als een bank meerdere betaal transacties ziet voor hetzelfde product van marktplaats, dat ze deze actie uitvoeren.

Feit is, ik heb mijn geld terug. En vlot ook. Markplaats deed / wilde niets erin betekenen.
Je kan ook veel beter ebay nemen, veel beter systeem dat je ook kan zien hoe betrouwbaar een verkoper is. Misschien ook niet helemaal waterdicht maar welk systeem is dat wel? Een erg goede indicatie is het wel vooral als er al veel verkocht is. Zolang het niet hoeft koop ik niks op MP.... Eerder ebay, waar het aanbod ook nog eens vele malen groter is en de kans eerder aanwezig is dat je vind wat je zoekt...

Those you can't see are more present than you'll imagine

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• koektrommeltje
GlowMouse schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 15:50:
Blaming the victim! Ik stuur regelmatig dingen op die nog niet zijn betaald, ook via Marktplaats. Gaat eigenlijk altijd goed, zelfs naar adressen waar je twijfels bij kunt hebben.
Ik repareer nog weleens dingetjes voor mensen en heb daar een website voor.
Als ik het gerepareerde terugstuur voor het betaald is en vergeet de factuur mee te sturen, laten 9 van de 10 niets meer horen uit zichzelf, terwijl ze weten dat het niet gratis is.

Dus vooraf iets opsturen dat je verkoopt via marktplaats. Nee dank je. Dat heb ik afgeleerd. Meermalen ook gehad dat ze rekeinggegevens vragen en dr eigen adresgegevens om het op te sturen, maar waarrna het stil blijft,

Marktplaats zit vol met tokkies. Vandaag toevallig een bot mailtje teruggestuurd naar eentje. Die vroeg eerst informatie en telefoonnummer, maar ik gaf aan dat het reeds gereserveerd was. Toen die afspraak gecancelled werd, een mailtje gestuurd of er nog interesse was. Die vinkjes geven aan dat ie het gelezen heeft, maar een antwoord 'nee' geven is teveel moeite. Dat denken mensen dus ook ongetwijfeld als je wat opstuurt voordat de betlaing binnen is. Vergeten ze spontaan dat ze moeten betalen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1071707

Hoi justin007 Ik ben
Benieuwd of je geld terug hebt gekregen. Mij is hetzelfde overkomen ik ben ook opgelicht voor €95 euro op marktplaats. Ik heb de banken ( ING en Rabobank mijn bank ingelicht. Rabobank gaat een onderzoek instellen. Mijn vraag heeft het bij jou geholpen of is het een zinloze actie? Graag jouw mening hierover

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justin0017
Anoniem: 1071707 schreef op zondag 13 mei 2018 @ 12:46:
Hoi justin007 Ik ben
Benieuwd of je geld terug hebt gekregen. Mij is hetzelfde overkomen ik ben ook opgelicht voor €95 euro op marktplaats. Ik heb de banken ( ING en Rabobank mijn bank ingelicht. Rabobank gaat een onderzoek instellen. Mijn vraag heeft het bij jou geholpen of is het een zinloze actie? Graag jouw mening hierover
Dag Carmen,

Ik heb inderdaag ook contact opgenomen met mijn bank en hier is eigenlijk geen resultaat uitgekomen. Rabobank heeft met de Bunq bank overlegd maar ze mogen alleen vragen of je het geld terug wil storten maar kunnen het niet eisen. Ik heb het geld zelf gewoon als verloren beschouwd want de bank, dreigen en de politie inschakelen heeft allemaal niks opgeleverd helaas..

Ik hoop dat er bij jou meer resultaat zal komen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanNL
@Justin0017 Geen enkel resultaat? ook geen adresgegevens?
Een succesvolle* geautoriseerde* overboeking wordt nooit terug geboekt, als dat wel kon zouden we weer van die '' andere '' types krijgen die producten kopen en het later doodleuk terug laten storten.

*Succesvolle: Het bedrag is succesvol bijgeschreven op de ontvangende rekening
*Geautoriseerd: De geautoriseerde rekeninghouder heeft toestemming gegeven voor de overboeken / geen sprake van hacking e.d.

Het blijft natuurlijk erg spijtig, maar er is nog een kleine kans dat de politie iets gaat doen mits genoeg aanwijzingen en aangiftes.
Wat wel al zou kunnen is dat het rekeningnummer is geblokkeerd door de bank.
Om dat te controleren zou je nog eens 1 cent kunnen overmaken met als beschrijving iets als '' opgelet '' naar het rekeningnummer van de oplichter.
Als hij geblokkeerd is krijg je de 1 cent als het goed is terug binnen een paar dagen met de correcte tenaamstelling van de rekening.
Mocht het een wat exotische naam zijn zou je met wat speurwerk diegene kunnen opsporen, namen als '' Jan de Boer '' e.d. worden natuurlijk lastig :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 989849

Je kan tegenwoordig betalen via Marktplaats. Dat is een veiliger optie.

Ipv zelf rechtstreeks over te maken.

*knip* Dit soort opmerkingen zijn niet de bedoeling.

[ Voor 36% gewijzigd door Yorinn op 14-05-2018 16:41 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• coyote1980
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18:27
Anoniem: 989849 schreef op maandag 14 mei 2018 @ 13:28:
Je kan tegenwoordig betalen via Marktplaats. Dat is een veiliger optie.

Ipv zelf rechtstreeks over te maken.

[mbr]*knip* Dit soort opmerkingen zijn niet de bedoeling.[/]
Voor wie is dat veiliger dan? De koper? De verkoper hoeft maar een verzendbewijs te overleggen en of hij nou een baksteen heeft opgestuurd of niet: die krijgt z'n geld, heb je als koper niets aan. Voor de verkoper zie ik ook geen voordelen, in mijn ogen is het een wassen neus.

Alcohol and Calculus don't mix. Never drink and derive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koektrommeltje
coyote1980 schreef op maandag 14 mei 2018 @ 19:50:
[...]

Voor wie is dat veiliger dan? De koper? De verkoper hoeft maar een verzendbewijs te overleggen en of hij nou een baksteen heeft opgestuurd of niet: die krijgt z'n geld, heb je als koper niets aan. Voor de verkoper zie ik ook geen voordelen, in mijn ogen is het een wassen neus.
Voor de verkoper heeft het een voordeel: die ziet direct dat er betaald is.
Maar wat marktplaats er niet bij vermeld, is dat die betaling ook geblokkeerd kan worden door de paymentprovider en dat die kan eisen dat de ontvangende partij zn gegevens toestuurt aan hen. Ook als marktplaats dus al je rekeninggegevens en telnr heeft geverifieerd. Moet je maar zin in hebben.

Voor de koper biedt het weinig voordelen eigenlijk. Misschien dat het iets snelelr is, maar that's it.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flavius
  • Laatst online: 14:00
Justin0017 schreef op zondag 13 mei 2018 @ 22:39:
[...]

Dag Carmen,

Ik heb inderdaag ook contact opgenomen met mijn bank en hier is eigenlijk geen resultaat uitgekomen. Rabobank heeft met de Bunq bank overlegd maar ze mogen alleen vragen of je het geld terug wil storten maar kunnen het niet eisen. Ik heb het geld zelf gewoon als verloren beschouwd want de bank, dreigen en de politie inschakelen heeft allemaal niks opgeleverd helaas..

Ik hoop dat er bij jou meer resultaat zal komen
Bijzonder. Heb je een brief van de Politie ontvangen waarin staat wat ze met jouw aangifte hebben gedaan?

En waarom ben je geen civiele zaak begonnen? Er is namelijk een partij een overeenkomst niet nagekomen...

[ Voor 7% gewijzigd door Flavius op 14-05-2018 21:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justin0017
Flavius schreef op maandag 14 mei 2018 @ 21:32:
[...]
Bijzonder. Heb je een brief van de Politie ontvangen waarin staat wat ze met jouw aangifte hebben gedaan?

En waarom ben je geen civiele zaak begonnen? Er is namelijk een partij een overeenkomst niet nagekomen...
Ik heb aangifte gedan online en zou binnen 6 maanden er wat over horen. Niet dus. Geen brief, geen telefoontje helemaal niets.

Ik had verder toch het idee dat ik het geld niet weer zou zien dus vandaar dat ik het erbij gelaten heb. Heb het namelijk al vaak genoeg gehoord in mijn omgeving dat er weinig tot niets aan gedaan wordt.

Mvg, Justin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flavius
Justin0017 schreef op maandag 14 mei 2018 @ 22:46:
[...]

Ik heb aangifte gedan online en zou binnen 6 maanden er wat over horen. Niet dus. Geen brief, geen telefoontje helemaal niets.

Ik had verder toch het idee dat ik het geld niet weer zou zien dus vandaar dat ik het erbij gelaten heb. Heb het namelijk al vaak genoeg gehoord in mijn omgeving dat er weinig tot niets aan gedaan wordt.

Mvg, Justin
In principe zou het niet zo moeten zijn dat je niets hoort. Wanneer de aangifte namelijk is gedaan krijg je in principe altijd een eerste terugkoppeling én wanneer de zaak is afgerond ook met informatie of de zaak is geseponeerd óf dat men een verdachte heeft. Kan dus zijn dat jouw zaak simpelweg (nog) niet in behandeling is genomen. Over het algemeen wordt een zaak niet in behandeling genomen, omdat er geen opsporingsindicaties zijn - bij een online aangifte is dat vaak al sneller het geval, omdat burgers niet weten hoe ze zoiets moeten opzetten en welke informatie écht relevant is. Of, omdat men er simpelweg niet de capaciteit heeft en jouw zaak minder van belang is (en dus nog altijd ergebns op een stapel ligt).

Maar blijkbaar heb je zelf ook niets ondernomen. Niet met de Politie gebeld voor meer informatie. Geen civiele zaak begonnen. Vervolgens klagen dat er niets gedaan is, want "er wordt toch niets aan gedaan". Met zo'n mentaliteit kom je er natuurlijk sowieso niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 472287

Flavius schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 08:55:
[...]
In principe zou het niet zo moeten zijn dat je niets hoort. Wanneer de aangifte namelijk is gedaan krijg je in principe altijd een eerste terugkoppeling én wanneer de zaak is afgerond ook met informatie of de zaak is geseponeerd óf dat men een verdachte heeft. Kan dus zijn dat jouw zaak simpelweg (nog) niet in behandeling is genomen. Over het algemeen wordt een zaak niet in behandeling genomen, omdat er geen opsporingsindicaties zijn - bij een online aangifte is dat vaak al sneller het geval, omdat burgers niet weten hoe ze zoiets moeten opzetten en welke informatie écht relevant is. Of, omdat men er simpelweg niet de capaciteit heeft en jouw zaak minder van belang is (en dus nog altijd ergebns op een stapel ligt).

Maar blijkbaar heb je zelf ook niets ondernomen. Niet met de Politie gebeld voor meer informatie. Geen civiele zaak begonnen. Vervolgens klagen dat er niets gedaan is, want "er wordt toch niets aan gedaan". Met zo'n mentaliteit kom je er natuurlijk sowieso niet.
Civiele zaak beginnen, ja, gooi er nog wat meer geld tegenaan. Dat gaat helpen.

Het is algemene kennis dat een internetoplichtingszaak zelfs na 800x achterna bellen nog niet opgepakt wordt.

Als je "geluk" hebt wordt je opgelicht door een grootoplichter en pakt de politie het wel op, maar dan nog kan het jaren duren voordat je je geld terug hebt.

Je hebt dat duidelijk zelf nog nooit aan de hand gehad, anders had je je energie wel ergens anders in gestoken. Je hebt je geld in minder tijd terugverdient door te werken, dan het hieraan te spenderen.

Leuk en eerlijk? Nee. Waarheid? Helaas wel. ;w

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flavius
Anoniem: 472287 schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 09:24:
[...]

Het is algemene kennis dat een internetoplichtingszaak zelfs na 800x achterna bellen nog niet opgepakt wordt.

Als je "geluk" hebt wordt je opgelicht door een grootoplichter en pakt de politie het wel op, maar dan nog kan het jaren duren voordat je je geld terug hebt.

Je hebt dat duidelijk zelf nog nooit aan de hand gehad, anders had je je energie wel ergens anders in gestoken. Je hebt je geld in minder tijd terugverdient door te werken, dan het hieraan te spenderen.

Volgens mij heb jij alleen de laatste alinea gelezen. Ik erken namelijk dat de Politie de aangever niet (altijd) informeert, terwijl dit wel de praktijk hoort te gebeuren. Niet van alle stappen, maar wel dat de zaak is opgenomen én het moment dat de zaak is afgerond. Ik heb enkele mogelijkheden beschreven welke kunnen duiden waarom de aangever (nog) niet is geïnformeerd.

En dat een bepaalde werkwijze de praktijk is, betekent daarom niet dat je dan maar geen gebruik van je rechten moet maken. Mijn inziens is dat het failliet van de rechtsstaat en zal het criminaliteit alleen maar aantrekkelijker maken. En ja, daar ligt ook een grote taak bij de overheid, want zij moet dan wel voldoende geld beschikbaar stellen. Echter, een betere wereld begint bij jezelf én dat houdt dus ook in dat je zelf energie moet steken in het behalen van je recht.

De waarheid is echter dat de burger over het algemeen van mening is dat de Politie alles moet doen en zij zelf lekker lui kunnen afwachten (ook zelfs wanneer een zaak enkel en alleen civielrechtelijk is), terwijl er overduidelijk ook een civielrechtelijk deel aanwezig is in de zaak. Blijkbaar vindt de burger het recht dan toch niet zo belangrijk als zij daar geen gebruik van maakt. En voor de kosten kun je gebruikmaken van rechtsbijstand, of de onkosten van de tegenpartij eisen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edgarz
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 20-06 08:37

Edgarz

Tweako-active since1986

Anoniem: 472287 schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 09:24:
[...]

Een goede reden om zelf gewoon alert te zijn. Met alle respect, als je verwacht dat de politie in een civiele aangelegenheid voor bedragen van een paar 100€ een onderzoek (met grote kans op 0 resultaat) instelt dan betaal je dat uiteindelijk dubbel en dwars terug dmv radicaal stijgende belastingen omdat er 10.000 man bij moet bij de politie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justin0017
Dag Jongens,

Omdat het voor de politie niet om een flink bedrag ging zouden ze zowieso niet hogerop gaan. Het probleem is dat het te vaak gebeurd en de daders voor burgers lastig op te sporen zijn. Ik heb wel met de politie gebeld toen en die juffrouw zei eigenlijk dat de kans superklein was dat ze iets zouden doen omdat er ten eerste te weinig bewijs is, en ten tweede zal de zaak serieus worden genomen als ik met veel meer mensen zou komen die door deze meneer zijn opgelicht. Sprak van een man of 4-5.

Met deze instelling ben ik eigenlijk gewoon gestopt met erachteraan gaan.. Je maakt het alleen maar erger voor jezelf.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

454232

Flavius schreef op maandag 14 mei 2018 @ 21:32:
[...]

Flavius, doe die roze bril eens af... 8)
Als iemand die meerdere malen is opgelicht (en dan vaak op <€100 spul) kan ik je vertellen dat dit is zinloos is, politie pakt LMIO aangiftes niet meer op omdat ze zo ontzettend onderbemand zijn dat dit totaal geen prioriteit meer heeft.

Al 4 of 5x meegemaakt, zolang er geen geen geweld/persoonlijk contact is geweest doen zij daar echt niks meer mee, daarom is Opgeletopinternet ook er mee gestopt, geen medewerking van de politie meer betekende geen resultaten en dus ook geen zin om het forum voort te zetten.

Het wordt zogenaamd in het systeem opgenomen waarna je enkele weken/maanden later een bericht krijgt dat de zaak een te kleine impact heeft en zij de voorkeur geven aan oplossen van misdrijven etc.
Persoonlijk aangifte doen aan de balie of bellen heeft ook geen enkel nut (heb ik al geprobeerd), ze bouncen je direct terug naar de website van LMIO en willen niet in gesprek.

ik was stomverbaasd hoe moeilijk zij het hebben gemaakt om een aangifte van internetoplichting te kunnen doen, een hele lijst van scenario's en als je op de meeste klikt, zie je doodleuk "In dit geval kun je geen angiften doen want bla bla bla" en dat lees je bij de meeste.

Als je opgelicht bent, probeer alsnog een aangifte te doen, dan gaat zijn rekeningnummer tenminste rood geven bij de check en ga verder met je leven. Ga in ieder geval niet onrustig zitten wachten totdat de zaak opgepakt wordt of hopen dat je je centen nog ooit terug ziet.

Ik kan je vertellen dat oplichters het geld direct wegsluizen dus ook al wordt hij opgepakt, kunnen ze hem niks doen behalve taakstraf/celstraf geven, in een van mijn zaken werd de dader opgepakt maar volgens oom agent "kon je niet van een kale kip plukken" hield het op...niemand kreeg een schadevergoeding, einde zaak.

[ Voor 58% gewijzigd door 454232 op 17-05-2018 10:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flavius
@Martin900: Volgens mij lees jij net zo slecht als @Justin0017, misschien nog wel slechter, want datgene wat jij beschrijft heb ik allang beschreven en/of onderkend. Roze bril? Onzin dus. Ik geef gewoon aan wat de theorie is én hoe er in de praktijk gehandeld kán zijn - het is een genuanceerde werkelijkheid, want de burger heeft, blijkt uit ervaring, geen enkele weet wat er met een aangifte is gedaan (helaas te danken aan het feit dat de Politie té weinig of slecht informeert).

Ik weet echt wel hoe de werkdruk bij de Politie is en dat hierdoor de kleinere zaken véél minder aandacht krijgen dan grotere zaken. Ik weet echter ook dat zaken waar géén of onvoldoende opsporingsindicaties bij zijn, sowieso niet worden doorgezet. De aangiftes waar wel opsporingsindicatie bij zijn worden, over het algemeen, gewoon bekeken in hoeverre deze concreet zijn. Dat is een groot nadeel met internetaangiftes, want burgers zijn daar niet op getraind en het kan dus weleens zo zijn dat zij informatie over-/onderschatten en er derhalve mogelijke opsporingsindicaties niet worden aangeleverd. De aangifte wordt vervolgens op een stapel geplaatst zodat ze in behandeling genomen kunnen worden.
[...]

De politie heeft vorig jaar zo’n 511.000 zaken na een interne screening afgewezen, omdat er onvoldoende opsporingsindicatie was. Op een totaal van 930.000 geregistreerde misdrijven is daarmee 55 procent van de zaken ongemoeid gebleven. Vooral aangiftes via internet worden niet in behandeling genomen.

Uit politiecijfers over 2016 blijkt dat nog eens 16.500 zaken vroegtijdig werden beëindigd omdat er te weinig mankracht voor was. In die zaken zijn er wél sporen die naar een dader wijzen, maar ontbreekt het de politie simpelweg aan capaciteit om de zaak verder uit te zoeken.

[...]

Bron: Ad.nl
Als jij de vooruitgang van jouw zaak wilt weten, of deze überhaupt in behandeling is genomen of gaat worden genomen, kun je gewoon bellen met het algemene politienummer. Je geeft het unieke nummer van je aangifte en men kan binnen enkele seconden zien of er überhaupt al een rechercher aan gekoppeld is, of niet. Of, wanneer jij een e-mailadres achterlaat zou je als goed is automatisch op de hoogte moeten worden gehouden via automatische mails van de Politie. Hoe dit in de praktijk in elkaar steekt weet ik echter niet. Ook niet in welk detail je op de hoogte wordt gehouden.

Overigens heeft iedereen recht op het doen van aangifte. Dat kan de Politie nooit weigeren. Als jij dus gewoon een afspraak laat inplannen via het algemene politienummer kun je gewoon aangifte doen, waarbij men er wel op kan wijzen dat je beter online aangifte kunt doen i.v.m. capaciteitsproblemen - feit blijft, je kunt hoe dan ook aangifte doen. Als jij je vervolgens laat afschepen zonder uiteindelijk aangifte te doen dan ligt dat dus écht aan jouw onkunde, want feit blijft dat jij wettelijk gezien altijd aangifte moet kunnen doen van een strafbaar feit.

Nog enkele tips:
Ben je slachtoffer geworden en wil je dat de politie iets met jouw aangifte doet? Gebruik dan de volgende tips:
- Zorg altijd dat je aangifte volledig is. Voeg zoveel mogelijk informatie toe over de mogelijke dader, zodat de politie voldoende aanknopingspunten heeft.
- Ook als je later meer over de dader te weten komt, kun je dat weer melden bij de politie. Mogelijk is er dan genoeg materiaal om tot actie over te gaan.
- Verzamel zelf ook bewijs. Bewakingsbeelden bijvoorbeeld, maar ook getuigen die willen vertellen wat er gebeurd is.
- Benader om die informatie te verzamelen ook zelf actief de eigenaren van bewakingscamera's. Dat kunnen parkeergarages zijn, maar ook particulieren en gemeenten.
- Wijst de politie jouw aangifte in eerste instantie af? Dan kun je een gesprek aanvragen om nogmaals jouw belang te vertellen, mogelijk komen bij het gesprek meer aanknopingspunten op tafel waar de politie iets mee kan.
- Wil de politie dan nog geen actie ondernemen en ben jij ervan overtuigd dat er voldoende bewijs is? Dan kun je een klacht indienen bij de politie of meteen naar de Officier van Justitie gaan. Deze bepaalt dan wat de politie moet doen.
- Wil ook de Officier van Justitie niet tot vervolging overgaan? Dan kun je het Gerechtshof via een zogenoemde Artikel 12-procedure vragen om het Openbaar Ministerie te verplichten om vervolging in te stellen.

Bron: Radar - Avrotros
Maar de meeste burgers vinden het makkelijker om niets te doen (blijkt o.a. uit het feit dat slechts 25% bereidt schijnt te zijn om überhaupt aangifte te doen), maar vervolgens wel lekker klagen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JohanNL
@Martin900 Schadevergoeding ga je ook niet zo snel krijgen aangezien het meestal om katvangers gaat.
Wel kun je gewoon nog een civiele zaak beginnen, ik neem aan dat je je product namelijk nog steeds niet hebt ontvangen of het geld terug hebt gekregen, terwijl je daar wel recht op hebt.
Als jouw dader niet een schuld heeft opgebouwd van hier tot Tokio kun je heus wel die ( tientjes? paar honderd euro? ) innen.

Laten we voor de rest de politie ook niet al teveel schuld geven, die doen namelijk hartstikke hun best.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 1071707

Ik heb aangifte gedaan en er is niets mee gebeurd. Ik ben dat geld ook kwijt. Dit is ook de laatste keer dat ik een aangifte doe. De poltie doet geen moer, de aangiftes zijn puur voor de cijfers en daar doe ik niet aan mee. Door dat de politie niet ingrijpt, kunnen zulke gasten lekker hun gang gaan. Hoeveel mensen worden opgelicht en de politie kijkt er naar.
Pagina: 1 2 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Het is hier geen ''opgelicht op marktplaats ervaringen topic''. Laten we ontopic blijven en dus verder gaan over de kwestie van de topicstarter, Justin0017.