Opgelicht via Marktplaats...

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 30.112 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uthog
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20-08-2024
Anoniem: 1071707 schreef op maandag 21 mei 2018 @ 09:02:
Ik heb aangifte gedaan en er is niets mee gebeurd. Ik ben dat geld ook kwijt. Dit is ook de laatste keer dat ik een aangifte doe. De poltie doet geen moer, de aangiftes zijn puur voor de cijfers en daar doe ik niet aan mee. Door dat de politie niet ingrijpt, kunnen zulke gasten lekker hun gang gaan. Hoeveel mensen worden opgelicht en de politie kijkt er naar.
Verwacht je dan dat ze direct met een arrestatieteam uitrukken en die persoon snachts van zijn/haar bed lichten voor 5 tientjes?

Nee de politie doet er niet direct iets mee omdat ook zij niet zoveel personeel hebben om alles maar te kunnen doen. En ja ik vind dat heel veel oplichtingen gebeuren doordat mensen er gewoon met open ogen intrappen. En daar heeft de politie gewoon niet genoeg personeel voor.

Verder moet er ook eerst onderzoek gedaan worden. Want wie zegt niet dat jij (pak nu even jou als voorbeeld) een valse aangifte hebt gedaan.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

Anoniem: 27535

Anoniem: 1071707 schreef op maandag 21 mei 2018 @ 09:02:
Ik heb aangifte gedaan en er is niets mee gebeurd. Ik ben dat geld ook kwijt. Dit is ook de laatste keer dat ik een aangifte doe. De poltie doet geen moer, de aangiftes zijn puur voor de cijfers en daar doe ik niet aan mee. Door dat de politie niet ingrijpt, kunnen zulke gasten lekker hun gang gaan. Hoeveel mensen worden opgelicht en de politie kijkt er naar.
En die cijfers worden gebruikt voor...? Precies, bepalen waar de problemen zitten en eventueel zaken bij te schakelen. Ik ben het er helemaal mee eens hoor, dat de overheid hier veel te weinig aan doet. Maar jezelf die 5 minuten aangifte besparen een volgende keer gaat sowieso de situatie niet verbeteren.

Als gewoon iedereen altijd aangifte doet, nopen de cijfers ook eerder tot verandering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

Wat mogelijk wel helpt: ga in persoon aangifte doen op het bureau. Print alle communicatie uit en neem die mee. Print de betalingsbewijzen uit, neem foto's van zaken die als bewijsmateriaal kunnen dienen.

Ja, daar moet je een uur of twee voor uittrekken, en ja je moet meerdere keren uitleggen dat je niet via internet aangifte wil doen. Maar op een of andere manier krijgen agenten dan wel de indruk dat het serieus is.

Heeft bij mij in ieder geval geholpen: degene die van mij iets gekocht had en dacht dat hij niet hoefde te betalen kreeg de volgende dag een telefoontje van de politie en drie dagen later stond het geld op mijn rekening. :)

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 472287

Pietervs schreef op maandag 21 mei 2018 @ 10:41:
Wat mogelijk wel helpt: ga in persoon aangifte doen op het bureau. Print alle communicatie uit en neem die mee. Print de betalingsbewijzen uit, neem foto's van zaken die als bewijsmateriaal kunnen dienen.

Ja, daar moet je een uur of twee voor uittrekken, en ja je moet meerdere keren uitleggen dat je niet via internet aangifte wil doen. Maar op een of andere manier krijgen agenten dan wel de indruk dat het serieus is.

Heeft bij mij in ieder geval geholpen: degene die van mij iets gekocht had en dacht dat hij niet hoefde te betalen kreeg de volgende dag een telefoontje van de politie en drie dagen later stond het geld op mijn rekening. :)
Ja, maar das helaas de omgekeerde wereld van "Normale" internetoplichting. Jij was je spullen kwijt - die mensen zijn hun geld kwijt, aan een "mule" die alleen de rekening ter beschikking heeft gesteld en waar meestal niets van te plukken valt.

De echte boeven zijn er al met je geld vandoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

Anoniem: 472287 schreef op maandag 21 mei 2018 @ 10:56:
[...]

Ja, maar das helaas de omgekeerde wereld van "Normale" internetoplichting. Jij was je spullen kwijt - die mensen zijn hun geld kwijt, aan een "mule" die alleen de rekening ter beschikking heeft gesteld en waar meestal niets van te plukken valt.

De echte boeven zijn er al met je geld vandoor
Als het geld naar een mule is gegaan is aangifte in ieder geval belangrijk omdat dan de rekening van die mule geblokkeerd wordt. Je hebt gelijk dat de kans dat je je geld dan terugziet nagenoeg 0 is.

Maar aan de andere kant: je weet niet of je te maken hebt met een mule, of met een prutsertje die denkt snel even wat knaken te scoren en dan ineens de politie op zijn dak vindt... die laatste categorie zal heel snel eieren voor zijn geld kiezen en het geld terugstorten. :)

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 472287

Pietervs schreef op maandag 21 mei 2018 @ 11:01:
[...]

Als het geld naar een mule is gegaan is aangifte in ieder geval belangrijk omdat dan de rekening van die mule geblokkeerd wordt. Je hebt gelijk dat de kans dat je je geld dan terugziet nagenoeg 0 is.

Maar aan de andere kant: je weet niet of je te maken hebt met een mule, of met een prutsertje die denkt snel even wat knaken te scoren en dan ineens de politie op zijn dak vindt... die laatste categorie zal heel snel eieren voor zijn geld kiezen en het geld terugstorten. :)
Zeker - ik ben ook ALTIJD voor aangifte doen. Even snel via internet, gegevens die je hebt in ieder geval doorgeven. Je moet de politie wel een kans geven, maar superveel energie en moeite er in steken, dat zou (voor mij) in ieder geval niet gebeuren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Shadow_Zero
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13:01
Via opgeletopinternet.nl (plus aangifte bij de politie natuurlijk) heb ik toch eens meegemaakt dat de politie de oplichter had aangehouden en dat ik gecompenseerd zou worden. Kreeg ook allemaal brieven van de status van de zaak. Allemaal leuke dingen dat die niet kwam opdagen bij de eerste zitting enzo en de eerste betaling was vertraagd omdat ie niet over de brug kwam. Eigenlijk geen idee hoe ver ik nu ben, te druk om er aandacht aan te besteden ; )

Maar gewoon altijd aangifte doen! Dan staan de gegevens in ieder geval in de database en via opgeletopinternet kun je het ook nog nazoeken (tenzij zij nu ook GDPR aanpassingen hebben of zo...), helpt iig andere mensen. En in sommige gevallen pakken ze zo'n zielepoot zowaar.

EDIT:
Ik zie nu trouwens dat opgeletopinternet.nl sinds vorig jaar er mee is gestopt! Zonde... ( (je hebt nog Tros Opgelicht en Vara Kassa forum, maar dat is toch niet hetzelfde)

EDIT:
Overigens als ik een aangifte van een gestolen fiets doe (wat helaas nog al eens gebeurt in Utrecht) krijg ik al wel een leuk bericht dat ze het hebben opgeslagen en er verder niks mee gaan doen. :/
Maar ja, mensen moeten gewoon met hun tengels van andermans spullen afblijven! (was het maar zo mooi...)

[ Voor 25% gewijzigd door Shadow_Zero op 24-05-2018 12:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justin0017
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 05-06 08:11
Shadow_Zero schreef op donderdag 24 mei 2018 @ 12:27:
Via opgeletopinternet.nl (plus aangifte bij de politie natuurlijk) heb ik toch eens meegemaakt dat de politie de oplichter had aangehouden en dat ik gecompenseerd zou worden. Kreeg ook allemaal brieven van de status van de zaak. Allemaal leuke dingen dat die niet kwam opdagen bij de eerste zitting enzo en de eerste betaling was vertraagd omdat ie niet over de brug kwam. Eigenlijk geen idee hoe ver ik nu ben, te druk om er aandacht aan te besteden ; )

Maar gewoon altijd aangifte doen! Dan staan de gegevens in ieder geval in de database en via opgeletopinternet kun je het ook nog nazoeken (tenzij zij nu ook GDPR aanpassingen hebben of zo...), helpt iig andere mensen. En in sommige gevallen pakken ze zo'n zielepoot zowaar.

EDIT:
Ik zie nu trouwens dat opgeletopinternet.nl sinds vorig jaar er mee is gestopt! Zonde... ( (je hebt nog Tros Opgelicht en Vara Kassa forum, maar dat is toch niet hetzelfde)

EDIT:
Overigens als ik een aangifte van een gestolen fiets doe (wat helaas nog al eens gebeurt in Utrecht) krijg ik al wel een leuk bericht dat ze het hebben opgeslagen en er verder niks mee gaan doen. :/
Maar ja, mensen moeten gewoon met hun tengels van andermans spullen afblijven! (was het maar zo mooi...)
Tja, als alles zo mooi was dan was er geen Politie nodig..

PC: Intel Core i7 7740X, 16GB RAM, MSI X299 RAIDER, RTX2070 | Server: 2x Xeon E5-2620v4, 192GB DDR3R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 20-06 09:46

TommyGun

Stik er maar in!

TommyGun schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 11:43:
[...]

Het stikt hier anders ook van de oplichters. Ik ben er ook ingetrapt; "Papiertje met je naam erop"

Doet nog steeds pijn, niet zozeer financieel maar ik kan die persoon wel ....

Anyhow, proberen echte gegevens te achterhalen, het via je bank te spelen en aangifte te doen.

Helaas liep al het bovenstaande op niets uit bij mij. De Politie schrijft doodleuk;

[...]
Ik heb mijn geld terug! Wauw! In de tussentijd nog wel bericht gekregen dat men meer info nodig had (screenshots en dergelijke) en een bericht dat het was doorgezet naar een bepaalde regio maar ook dat was al vele maanden geleden.

En nu ineens mijn 350 euro terug; van het ministerie van justitie en veiligheid met de vermelding: schadevergoeding oplichting.

Blij!

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• objectief2
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 18:03
*knip* Offtopic

[ Voor 88% gewijzigd door Yorinn op 03-06-2018 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimhaw
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 15:03
Gisteren zelf voor het eerst bijna opgelicht via Marktplaats.
Had een spiegelreflex te koop staan en iemand die geinteresseerd was had me via de Whatsapp benaderd.
Op zich geen probleem.
Ze vroeg (foto was vrouw) wat mijn minimale prijs was.
Hier ging ze direct mee akkoord.
Ze vertelde me dat ze net voor 550 was opgelicht en om dat te voorkomen wilde van me een foto van mijn bankpas hebben.
Ze stuurde me de hare met rijbewijs. Nog steeds niets in de gaten.
Toen ze wilde betalen schreef ze dat ze een zakelijke rekening had.
De betaling is dan niet zoals een particulier. Had er geen ervaring mee.
Dus toen ze voor de zekerheid om een ID vroeg of geboortedatum begon ik te twijfelen. ID heb ik niet gestuurd maar wel mijn geboortedatum. 8)7 Van haar moest ik het e.e.a. activeren omdat ze een zakelijk account had. Toen ik zag dat het een activatie was van een mobiel Apple 5C ben ik direct gestopt.
Heb haar geappt dat ik het niet vertrouwde en dat ik haar een een betalingsopdracht zou sturen via de Ideal van mijn bank.
Als ik de activatie had geaccepteerd had ze mijn bankrekening zo kunnen leegplunderen.
Heb nu het gevoel dat ze mijn bankgegevens gaat gebruiken om iemand anders op te lichten.
Ben gelukkig niet opgelicht, maar het gaf me geen goed gevoel.
Even op Politie.nl gekeken om te kijken welke stappen ik kan ondernemen.
Heb voor de zekerheid printscreens gemaakt van de Whatsapp conversatie.
Kan ik nu aangifte doen van bijna oplichting?

Fossielbrandstofloos huis en -vervoer vanaf november 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• celshof
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13:23
Wimhaw schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 07:53:
Kan ik nu aangifte doen van bijna oplichting?
Oplichting is een misdrijf en bij misdrijven is een poging tot ook strafbaar. Ik zou het dus zeker melden. Ook bij Marktplaats uiteraard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 18:37
celshof schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 08:16:
[...]
Oplichting is een misdrijf en bij misdrijven is een poging tot ook strafbaar. Ik zou het dus zeker melden. Ook bij Marktplaats uiteraard
Als je even vergeet dat dit de (inmiddels) beruchte truuk is dan is er helemaal geen sprake van een transactie, dus 'oplichting' lijkt me zeer voorbarig.

Bovendien zou het eindresultaat een lege bankrekening zijn. Nog wat kwalijker dan een camera à €500.

Maar melden kan geen kwaad. Gebruikte personalia zijn vast nuttig als ze (ooit?) onderzoek doen naar deze joker.
Wimhaw schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 07:53:
Heb nu het gevoel dat ze mijn bankgegevens gaat gebruiken om iemand anders op te lichten.
Ben gelukkig niet opgelicht, maar het gaf me geen goed gevoel.
Wel een foto van je bankpas gestuurd?

Ik zou jezelf troosten met het feit dat de crimineel waarschijnlijk voldoende identiteiten heeft waarbij hij wél een foto van een identiteitsbewijs heeft. Vrij nutteloos om dan enkel iets met je bankpas te proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• celshof
Thralas schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 08:32:
[...]

Als je even vergeet dat dit de (inmiddels) beruchte truuk is dan is er helemaal geen sprake van een transactie, dus 'oplichting' lijkt me zeer voorbarig.

[...]
Vandaar heb ik het over een "poging tot" en dat is ook gewoon strafbaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Je moet alleen op je eigen voorwaarden vertrouwen... dus of vooraf overmaken, of contant geld bij de bank, etc. Zodra je ze ook maar even aan het lijntje proberen te houden via de chat van MP haken ze af meestal zonder dat je überhaupt wat verstrekt of heel weinig. Dan hebben ze door dat ze bij de verkeerde zijn.

Kreeg op MP pas nog 3x het maximale GEVRAAGDE bedrag aangeboden zonder te bieden: verdacht.... een antwoord gestuurd.. nooit meer wat gehoord....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 10:32
celshof schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 08:34:
[...]
En toch vrijwel nutteloos omdat het héél moeilijk te bewijzen is.
Maar stel de politie doet hier iets mee en houden iemand aan, dan kan de mogelijke verdachte zich érg makkelijk eruit praten door dezelfde argumenten te gebruiken; " ik wil wat gegevens checken van de verkoper want ik was eerder zelf opgelicht ".

Melding maken op desbetreffende platforum en fora is het beste.
Daarnaast natuurlijk zoveel mogelijk informatie op doen om je hier tegen te wapenen.

Ik zou deze vorm ook eerder phishing noemen.

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wimhaw
celshof schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 08:34:
[...]
Poging tot oplichting is helaas niet strafbaar. Heb de politie gebeld. Pas op het moment dat je opgelicht bent kunnen ze pas actie ondernemen. Nu hebben ze alleen een melding gemaakt. 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 10:32
Wimhaw schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 14:55:
[...]

Poging tot oplichting is helaas niet strafbaar. Heb de politie gebeld. Pas op het moment dat je opgelicht bent kunnen ze pas actie ondernemen. Nu hebben ze alleen een melding gemaakt. 8)7
Is het wel; http://www.wetrecht.nl/oplichting/
Oplichting is niet enkel strafbaar wanneer het misdrijf is voltooid. Ook wanneer er een poging tot oplichting is gedaan kan de dader daarvoor strafbaar zijn.

Voor strafbaarheid voor poging tot oplichting is wel vereist dat de dader reeds een begin heeft gemaakt met de uitvoering van het misdrijf. Dat hij enkel het idee heeft om zich schuldig te gaan maken aan oplichting is niet voldoende: hij moet er ook reeds mee zijn begonnen. Daarnaast is hij niet strafbaar wanneer hij uit zichzelf (dus niet door externe omstandigheden zoals een onderzoek van de politie) stopt met de uitvoering van het misdrijf.
Ik denk echter dat een melding wel op zijn plaats is, aangifte gaat te ver aangezien het strafbare feit niet ( compleet ) uitgevoerd is en je ook geen schade hebt.
Met een aangifte vraag je de politie ook om door enkel jouw aangifte de zaak te onderzoeken en degene tegen wie je aangifte hebt gedaan te vervolgen.
Als dat überhaupt al na 1 aangifte zou gebeuren, wat al een zeldzaamheid is bij uitgevoerde oplichting laat staan poging tot, kan de verdachte zich in de meeste gevallen eenvoudig eruit praten.
Wie weet heb je het ook wel helemaal mis, zonder het hele proces te laten uitvoeren ga je er ook niet achter komen of je nou benadeeld zult worden of niet, ook al is het erg aannemelijk.
Ik weet niet hoe streng ze hier in zijn maar in theorie staat er ook een straf van maximaal 1 jaar op het doen van een valse aangifte.
Een melding is in dat opzicht ook mooier als je niet 100% zeker bent en geen schade hebt, je laat het dan aan de politie zelf over en kunt hem altijd intrekken mochten jouw aannames niet kloppen.

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimhaw
JohanNL schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 17:02:
[...]

Is het wel; http://www.wetrecht.nl/oplichting/

[...]

Ik denk echter dat een melding wel op zijn plaats is, aangifte gaat te ver aangezien het strafbare feit niet ( compleet ) uitgevoerd is en je ook geen schade hebt.
Met een aangifte vraag je de politie ook om door enkel jouw aangifte de zaak te onderzoeken en degene tegen wie je aangifte hebt gedaan te vervolgen.
Als dat überhaupt al na 1 aangifte zou gebeuren, wat al een zeldzaamheid is bij uitgevoerde oplichting laat staan poging tot, kan de verdachte zich in de meeste gevallen eenvoudig eruit praten.
Wie weet heb je het ook wel helemaal mis, zonder het hele proces te laten uitvoeren ga je er ook niet achter komen of je nou benadeeld zult worden of niet, ook al is het erg aannemelijk.
Ik weet niet hoe streng ze hier in zijn maar in theorie staat er ook een straf van maximaal 1 jaar op het doen van een valse aangifte.
Een melding is in dat opzicht ook mooier als je niet 100% zeker bent en geen schade hebt, je laat het dan aan de politie zelf over en kunt hem altijd intrekken mochten jouw aannames niet kloppen.
Melding is ervan gemaakt heb ook de WhatsApp conversatie doorgegeven. Print screens gemaakt met o6 erbij. Ben benieuwd of ik ooit nog iets hierover wat ga vernemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flavius
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 18:06
Ik zou het tenminste melden, zodat het bekend is bij de Politie. Mocht er namelijk een geval opduiken met jouw gegevens dan kun je verwijzen naar de mutatie (als ze die al niet zelf hadden gevonden/gezien). Maakt het werk bij de Politie ook een stuk makkelijker/sneller.

Tevens kan het zijn dat de persoon al in andere aangiftes is aangeduid als verdachte. In dat geval zou jouw casus tevens helpen bij het opmaken van een dossier tegen die verdachte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• celshof
Wimhaw schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 14:55:
[...]

Is toch wel heel bijzonder. Ik zou toch verwachten dat de politie weet wat een overtreding is en wat een misdrijf. En dat een poging strafbaar is.
Je kunt hoogstens spreken van een ondeugdelijke poging omdat het potentiële slachtoffer net op tijd gestopt is met meewerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yorinn
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

XOPIUM

Modbreak:Gezien het hier alleen nog maar over eigen ervaringen gaat (en dat is hier gewoon offtopic) en de TS heeft aangegeven niet verder te gaan met zijn eigen zaak, gaat dit topic op slot.

After Hours | Dawn FM | Hurry Up Tomorrow
Tweakers Discord || Mijn V&A ads

Pagina: 1 2 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Het is hier geen ''opgelicht op marktplaats ervaringen topic''. Laten we ontopic blijven en dus verder gaan over de kwestie van de topicstarter, Justin0017.