Exact, en ze zeggen dat mensen die niet geloven niet naar de hemel gaan (sommige Christenen)... dieren geloven ook niet, dus die zouden ook niet naar de hemel gaan, HARD IS DAT ZEG... terwijl ze WEL een ziel hadden, daar waren we wel achter (zie discussie)Op woensdag 18 juli 2001 20:25 schreef Captain Proton het volgende:
tja, Teup: Gaan alle dieren dan naar de hemel, of gaan alleen de goede dieren naar de hemel, en de slechte niet. Want zo werkt het bij mensen.
En als dat zo is, waarop wordt dat de ziel van een rondwormpje bijvoorbeeld beoordeeld? Op of ie wel netjes iedere zondag naar de kerk geweest is?
Verwijderd
De christelijke god is, als ie bestaat, niet ultiem moreel, daar waren we ook al achter. Zijn misdaden staan opgesomd in het oude testament... De vraag of hij zo moreel is als redelijkerwijs mogelijk is, is natuurlijk een heel ander verhaal, maar daar hadden we het niet over 
maar is het dan niet logischer aan te nemen dat er helemaal geen ziel is? Dan ben je in een keer van al deze problemen af... Misschien stort het sommige mensen in een identiteitscrisis, maar verder zie ik niet zoveel bezwaren met deze hypothese...
maar is het dan niet logischer aan te nemen dat er helemaal geen ziel is? Dan ben je in een keer van al deze problemen af... Misschien stort het sommige mensen in een identiteitscrisis, maar verder zie ik niet zoveel bezwaren met deze hypothese...
Verwijderd
ik ook nietOp woensdag 18 juli 2001 20:33 schreef Captain Proton het volgende:
De christelijke god is, als ie bestaat, niet ultiem moreel, daar waren we ook al achter. Zijn misdaden staan opgesomd in het oude testament... De vraag of hij zo moreel is als redelijkerwijs mogelijk is, is natuurlijk een heel ander verhaal, maar daar hadden we het niet over
Verwijderd
Dat suggereerde ik ook al ja... mensen die niet gelijk "bekeerd" zijn door CP, lees iig even mijn voorgaande posts.
Waarom dan een ziel, mensen?
En waarom moeten wij blind op die God vertrouwen als hij eigenlijk helemaal niet zo moreel is, zoals CP zei, en ook wel blijkt uit het feit dat dieren niet naar de hemel gaan terwijl ze wel een ziel hebben (als je dat begrip wil aanhouden)?
Waarom dan een ziel, mensen?
En waarom moeten wij blind op die God vertrouwen als hij eigenlijk helemaal niet zo moreel is, zoals CP zei, en ook wel blijkt uit het feit dat dieren niet naar de hemel gaan terwijl ze wel een ziel hebben (als je dat begrip wil aanhouden)?
Verwijderd
Nee.Op woensdag 18 juli 2001 18:12 schreef BBQ-Man het volgende:
[..]
dus jij wil zeggen dat jouw geloof een vervaging biedt voor alle dingen die je ooit eens op school heb geleerd
Ik zeg: Ik heb nagedacht over wat ik geloof. Ik ben er mee bezig geweest. Ik vertrouw op Jezus. Met sommige dingen die gesteld worden door de wereld ben ik het niet eens. Bijv. "God bestaat niet". Ik durf ook te twijfelen aan sommige theorien die door de wetenschap gesteld zijn maar als waarheid verkondigt worden.
Dit betekend dus dat ik ze wel ken en dat ik dus niet "blind" geloof in wat anderen mij vertellen (jouw paplepel).
Verwijderd
Je bent geschapen door God. De mens heeft "de appel" genomen en zelf gekozen voor zonde. Hierdoor hoort ie niet meer bij God. De straf hiervoor is de kloof tussen God en mens. Je kan niet meer bij God komen. God heeft Jezus naar de aarde gestuurd om onze zonden te dragen. Hiervoor is Hij aan het kruis gehangen, dood gegaan en opgestaan. Jezus heeft daar voor onze zonde geboet. Dankzij de liefde van God voor de mens (Hij gaf zijn Zoon) mogen wij dus weer bij Hem komen. Als je dat offer accepteerd en in Jezus gelooft mag je dus bij Hem horen.Op woensdag 18 juli 2001 18:42 schreef BBQ-Man het volgende:
[..]
ik vind dit gewoon lachwekkend, hier staat maw:
als je niet in jesus gelooft ga je dood !
pure chantage dus, nou ik ga maar snel even in jesus geloven want stel je voor zeg
Wat is er onrechtvaardig aan of chantage als je zelf niet kiest voor Jezus dat je dan niet bij Hem kan komen. Het betekend niet dat je uit angst hiervoor in God moet geloven. Dit heb ik een paar reacties terug al uitgelegd.
Verwijderd
Goeie vraag. Als je in Jezus gelooft word je "herboren". Dat betekend je zondige zelf ben je kwijt. Je bent rechtvaardig voor God door Jezus. Als Jezus terug komt voor het oordeel (dat is dat ieder mens op zijn leven word geoordeelt) ben jij rechtvaardig (je zonden zijn door het offer Jezus verdwenen). Daarna mag je dan bij God horen in een nieuwe wereld.Op woensdag 18 juli 2001 18:30 schreef marsz het volgende:
Nog even terug naar de woorden van Johannus/Bart...
[..]
Ik vraag mezelf af: wanneer begint dit eeuwige leven? Wat wordt bedoeld??? Is dit het eeuwige leven na de dood, of is dit het leven na dat men gelooft in Jezus? Dat is volgens mij ook een cruciaal punt. De meeste mensen denken bij het eeuwig leven aan iets als een hemel waar de ziel na de dood eeuwig zal blijven, maar is het wel zo bedoeld? Vele vragen...
Verwijderd
Op woensdag 18 juli 2001 20:49 schreef Bart_traB het volgende:
Je bent geschapen door God. De mens heeft "de appel" genomen en zelf gekozen voor zonde. Hierdoor hoort ie niet meer bij God. De straf hiervoor is de kloof tussen God en mens. Je kan niet meer bij God komen. God heeft Jezus naar de aarde gestuurd om onze zonden te dragen. Hiervoor is Hij aan het kruis gehangen, dood gegaan en opgestaan. Jezus heeft daar voor onze zonde geboet. Dankzij de liefde van God voor de mens (Hij gaf zijn Zoon) mogen wij dus weer bij Hem komen. Als je dat offer accepteerd en in Jezus gelooft mag je dus bij Hem horen.
Maar vertel nu eens over de dieren. En lees mijn posts daarover eerst eens. Ik ben benieuwd...
Verwijderd
Ik probeer niet BBQ-Man te overtuigen, alleen te laten zien wat ik denk. En ik hoop dat er dan iig geen misverstanden zijn. Want vaak hoor je toch wel dat er misverstanden zijn. Als je hier het gemiddelde topic doorleest op W&L krijg je om de paar keer wel te zien dat christenen dom, afhankelijk, bang voor de dood, naief enz zijn. iig word je niet serieus genomen.Op woensdag 18 juli 2001 20:56 schreef Teup het volgende:
[..]
dat bijbelse verhaal komt bij BBQ-Man over als de dikke versie van de fabeltjeskrant
Maar vertel nu eens over de dieren. En lees mijn posts daarover eerst eens. Ik ben benieuwd...
Over die dieren, ik weet het eerlijk gezegd niet. Er staat in de Bijbel (voor zover ik weet) niets in over hoe het zal zijn met dieren. Wel staat er dat God van elk musje weet waar het is. En natuurlijk het verhaal van noach waar de dieren ook worden gespaard. Ze hebben wel waarde!
Verwijderd
Ok, ze hebben waarde... maar ze zijn niet evenveel waard als mensen. Waar komt dat onderscheid vandaan? Vind je de mens geen diersoort?Op woensdag 18 juli 2001 21:11 schreef Bart_traB het volgende:
Over die dieren, ik weet het eerlijk gezegd niet. Er staat in de Bijbel (voor zover ik weet) niets in over hoe het zal zijn met dieren. Wel staat er dat God van elk musje weet waar het is. En natuurlijk het verhaal van noach waar de dieren ook worden gespaard. Ze hebben wel waarde!
Verwijderd
De mens is door God geschapen en heeft een eigen wil gehad. In genesis staat: "Laat Ons mensen maken naar Ons beeld, als Onze gelijkenis, opdat zij heersen over de vissen der zee en over het gevogelte des hemels en over het vee en over heel de aarde en over al het kruipende gedierte, dat op de aarde kruipt"Op woensdag 18 juli 2001 21:17 schreef Teup het volgende:
[..]
Ok, ze hebben waarde... maar ze zijn niet evenveel waard als mensen. Waar komt dat onderscheid vandaan? Vind je de mens geen diersoort?
Je ziet hier staan dat God ons naar zijn evenbeeld heeft geschapen, niet de letterlijke verschijning (lichaam) maar ziel of hoe je het wilt noemen. De mens moest heersen over de dieren (bekijk het woord heersen anders zoals wij mensen laten zien wat het is). Wij hebben de taak gehad voor de dieren te zorgen dus.
En nee, ik vind de mens geen diersoort
Verwijderd
ik weet niet precies hoe ik dit moet op vatten,Op woensdag 18 juli 2001 20:56 schreef Teup het volgende:
[..]
dat bijbelse verhaal komt bij BBQ-Man over als de dikke versie van de fabeltjeskrant
maar een vergelijking met de fabeltjeskrant vind ik zeker zeer treffend
dat ging ook helemaal nergens over en elk verhaal had ook zijn moraal...
Verwijderd
Uhhh, hier ben ik het niet helemaal mee eensOp woensdag 18 juli 2001 22:06 schreef BBQ-Man het volgende:
dat ging ook helemaal nergens over en elk verhaal had ook zijn moraal...
Verwijderd
Dat jij er goed over hebt nagedacht voor jezelf is natuurlijk fijn. je hebt een eigen keuze gemaakt, en je voelt je er happy bij, alhoewel ik zelf niet kan begrijpen volgens mijn redenaties hoe je tot je overtuiging bent gekomen. ik heb er namelijk ook (eigenlijk best lang) over nagedacht.Ik probeer niet BBQ-Man te overtuigen, alleen te laten zien wat ik denk. En ik hoop dat er dan iig geen misverstanden zijn. Want vaak hoor je toch wel dat er misverstanden zijn. Als je hier het gemiddelde topic doorleest op W&L krijg je om de paar keer wel te zien dat christenen dom, afhankelijk, bang voor de dood, naief enz zijn. iig word je niet serieus genomen.
Om alles over een kam te scheren is natuurlijk erg dom. Alle christenen dom noemen dus ook. of christenen afhankelijk zijn? Ik denk het wel. immers, je vertrouwd blindelings op iets en je bent afhankelijk van de deity waarin je gelooft. Je put daar immers je kracht uit. Bang voor de dood zouden christenen juist niet moeten zijn, alhoewel bepaalde statistieken hebben aangetoond dat bij bijna-dood ervaringen de christenen ook percentueel gezien best veel in hun broek scheten, afgezien van de atheisten dan
naief? tsja.. wat is naief? Ik ben van mening dat mensen moeten kunnen relativeren. Als iemand nog steeds blindelings gelooft en vertrouwt op een geloof wat bijvoorbeeld superieuriteit predikt (bijvoorbeeld: de mens is geschapen als evenbeeld van god), meent dat het universum voor hem geschapen is en bovendien meent dat hij een schepsel apart is (los van dieren), terwijl gewone feiten en logica, die normaal gesproken boven blind geloof gaan, het tegendeel bewijzen, dan is dat redelijk naief ja. Er zijn natuurlijk zat meer voorbeelden, maar deze is toevallig een leuke.
Maar ok. iedereen zijn eigen mening natuurlijk. je bent natuurlijk vrij in je eigen geloof. dat je zelf zegt dat je erover gedacht hebt is ook de reden waarom je respect moet krijgen.
Verwijderd
BBQ-Man, strikt genomen kun je uit de eerste zin niet concluderen dat de tweede zin geldt. De eerste zin zegt niets over het geval als je niet in hem gelooft. Wat de bijbel er zelf over zegt weet ik niet precies. Dat vraag ik me af... Iemand die het weet?1. Als je gelooft in (of vertrouwt op) Jezus dan heb je eeuwig leven.
2. als je niet in jesus gelooft ga je dood !
je hoeft niet meer te vrezen jezus is je vriendOp maandag 16 juli 2001 21:19 schreef marsz het volgende:
Leuke spreuk heb je als signature, maar zou je niet op dezelfde manier kunnen zeggen:
"De vrees des HEEREN is het beginsel der geloof"?
Want ik denk dat veel geloof voortkomt uit angst en dat kan toch niet de ware reden zijn voor geloof? Als ik in Jezus geloof voor het eeuwige leven en uit angst voor het eindige leven, dan ben ik toch niet oprecht? Wat is het geloof dan nog waard?
Ik weet niet hoe het wel moet...
romeinen 8:1-17
...
8:15
Want gij hebt niet ontvangen een geest van slavernij om opnieuw te vrezen, maar gij hebt ontvangen de Geest van het zoonschap,...
Verwijderd
/me schudt zijn hoofd en klikt op VerstuurOp woensdag 18 juli 2001 22:50 schreef Larry4 het volgende:
[..]
je hoeft niet meer te vrezen jezus is je vriend
romeinen 8:1-17
...
8:15
Want gij hebt niet ontvangen een geest van slavernij om opnieuw te vrezen, maar gij hebt ontvangen de Geest van het zoonschap,...
daar zijn we dan weer met de fabeltjeskrant
Verwijderd
Je gelooft dat de mens geschapen is en niet meer is veranderd. Maar dat klopt niet. Neem nou de verstandskies. Dat is een kies die in ons vroegere gebit een normale plaats had. Maar omdat wij niet meer takken van bomen hoeven te bijten zijn deze kiezen nu al bijna verdwenen. Er zijn vogels die klieren hebben ontwikkeld die zout water filteren, omdat hun voorgangers eraan dood gingen (dit is geen theorie maar een feit). De mens verandert net zo goed: negers hebben een donkere huid ontwikkeld zoals ik al eerder zei. Als je niet gelooft dat mensen veranderen, waarom ziet een chinees er dan anders uit dan een afrikaan?Op woensdag 18 juli 2001 21:26 schreef Bart_traB het volgende:
En nee, ik vind de mens geen diersoort
Als je wel gelooft dat mensen veranderen, waarom stammen we dan niet van mensapen af? Ons DNA komt voor meer dan 90% overeen met die van mensapen. Het verschil tussen typen mensen (kroeshaar bijvoorbeeld) wordt ook door het DNA bepaald.
Bovendien zijn er vondsten gedaan van aapmensen.
Verwijderd
ik vind het moedig dat je nog een serieuse poging onderneemt ze iets duidelijk te makenOp donderdag 19 juli 2001 00:28 schreef Teup het volgende:
[..]
Je gelooft dat de mens geschapen is en niet meer is veranderd. Maar dat klopt niet. Neem nou de verstandskies. Dat is een kies die in ons vroegere gebit een normale plaats had. Maar omdat wij niet meer takken van bomen hoeven te bijten zijn deze kiezen nu al bijna verdwenen. Er zijn vogels die klieren hebben ontwikkeld die zout water filteren, omdat hun voorgangers eraan dood gingen (dit is geen theorie maar een feit). De mens verandert net zo goed: negers hebben een donkere huid ontwikkeld zoals ik al eerder zei. Als je niet gelooft dat mensen veranderen, waarom ziet een chinees er dan anders uit dan een afrikaan?
Als je wel gelooft dat mensen veranderen, waarom stammen we dan niet van mensapen af? Ons DNA komt voor meer dan 90% overeen met die van mensapen. Het verschil tussen typen mensen (kroeshaar bijvoorbeeld) wordt ook door het DNA bepaald.
ik heb het onderhand al opgegeven
they wouldn't see the truth even if it was spitting them in the face
Nog ff dan,
Ik vind dat god en de mens elke dag weer opnieuw een evolutie doorgaan.
En natuurlijk zijn we allemaal dieren, mietje schreef eerder al dat de symboliek niet altijd letterlijk moet opgevat worden.
Dus neem de bijbel bv nooit letterlijk maar leer te lezen door de woorden heen.
Bonne nuits les petites.
En natuurlijk zijn we allemaal dieren, mietje schreef eerder al dat de symboliek niet altijd letterlijk moet opgevat worden.
Dus neem de bijbel bv nooit letterlijk maar leer te lezen door de woorden heen.
Bonne nuits les petites.

"Social progress can be measured by the social position of the female sex - Karl Marx"
Verwijderd
ja als je niet eens meer serieus antwoord kan geven zeg dan niksOp donderdag 19 juli 2001 01:14 schreef salutem het volgende:

Wat is daar nou niet serieus aan ??Op donderdag 19 juli 2001 01:27 schreef BBQ-Man het volgende:
[..]
ja als je niet eens meer serieus antwoord kan geven zeg dan niks
Mag ik nu ook al niet meer zelf een mening hebben ????

Et encore a demain !
"Social progress can be measured by the social position of the female sex - Karl Marx"
Verwijderd
Mja, voor mij is ziel wat psychologen omschrijven als persoonlijkheidsstructuur; dat wat je denken en gedrag bepaalt en veroorzaakt, of dat wat geest brengt en ontvangt om het spiritueel uit te drukken. Als je me mijn ziel ontneemt, bezorg je me volgens mijn definitie van ziel dus een identiteitscrisis in de meest letterlijke zin van het woord.Op woensdag 18 juli 2001 20:33 schreef Captain Proton het volgende:
Wat verwacht je anders in een topic over religie? Als je een gelovig persoon van je gelijk wilt overtuigen zul je dat met zijn middelen moeten doen, en dat betekent nu eenmaal bijbelquotes en "wazige" theologische/spirituele/mystieke argumentaties.Op woensdag 18 juli 2001 23:21 schreef BBQ-Man het volgende:
/me schudt zijn hoofd en klikt op Verstuur
daar zijn we dan weer met de fabeltjeskrant
Religie is niet iets kinderachtigs, het is de loop van tienduizenden jaren door miljarden mensen gepraktizeerd. Zie het als een behoefte van de mens, vergelijkbaar met de behoefte aan esthetiek (dus om "mooie dingen"/kunst te maken en/of te genieten). Niet iedereen voelt die behoeftes in de zelfde mate, maar ze zijn wel degelijk in de mens(heid) aanwezig.
Deze behoeftes zijn niet in rationele termen te vatten. Een kunstenaar kan niet verklaren waar zijn inspiratie vandaan komt, hij "zoekt" die inspiratie en probeert haar in zijn in zijn kunst te verwerkelijken als hij haar "gevonden" heeft. Als die kunst jouw iets "doet", dan wordt je op jouw beurt door haar begeesterd (om nog maar een ouderwetse uitdrukking te gebruiken), en je kunt niet verklaren waarom juist die kunst je iets "doet".
Als je nu eens die "fabelachtige" verhalen in de bijbel en andere geloofsteksten ziet als verwerkelijking van iemands inspiratie op het spiritueel/mystieke vlak (goddelijke inspiratie zogezegd), dan hoeven dit soort teksten niet objectief (letterlijk) waar te zijn om toch subjectief (symbolisch) betekenisvol te zijn. Net zo als de fabeltjeskrant niet waar hoeft te zijn om er een moraal aan te ontlenen.
Verwijderd
Orthodoxe Christendom suckt, Falun Gong rules.
Waarom een hogere godheid dienen als je zelf ook verlicht kunt raken?
Oh en btw, dat hele Christengedoe klopt niet helemaal (terwijl ik katholiek ben en zelfs gedoopt, oeeeehhh)
De dinosauriers. Plah. Denk daar maar eens overna. Zondvloed my butt!
Oh en btw, dat hele Christengedoe klopt niet helemaal (terwijl ik katholiek ben en zelfs gedoopt, oeeeehhh)
De dinosauriers. Plah. Denk daar maar eens overna. Zondvloed my butt!
Verwijderd
De spijker op zijn kop. Maar raakte Jezus zelf niet verlicht? Hij werd God.Op donderdag 19 juli 2001 04:58 schreef JKMaztah het volgende:
En ik vraag me af: ken je het ware eeuwige leven als je niet verlicht bent geraakt?
PS: Wie is Falun Gong?
Verwijderd
Kijk, ik geloof wel in microevolutie, zie bijv hoe een paard van klein naar groot ging enz. Ik geloof alleen niet dat het begon met een hoop snot en door evolueerde naar wat we nu hebben. De mens is geschapen met een bedoeling door God. Dat is het verschil micro/macro evolutie.Op donderdag 19 juli 2001 00:28 schreef Teup het volgende:
[..]
Je gelooft dat de mens geschapen is en niet meer is veranderd. Maar dat klopt niet. Neem nou de verstandskies. Dat is een kies die in ons vroegere gebit een normale plaats had. Maar omdat wij niet meer takken van bomen hoeven te bijten zijn deze kiezen nu al bijna verdwenen. Er zijn vogels die klieren hebben ontwikkeld die zout water filteren, omdat hun voorgangers eraan dood gingen (dit is geen theorie maar een feit). De mens verandert net zo goed: negers hebben een donkere huid ontwikkeld zoals ik al eerder zei. Als je niet gelooft dat mensen veranderen, waarom ziet een chinees er dan anders uit dan een afrikaan?
Tja en dat van die aapmensen, ik hecht er zelf niet veel waarde aan. De hele theorie hang van speculatie aanelkaar. Oh, een kies gevonden, bij zon kies hoord oz'n bovenkaak en zo onderkaak, schedel enz.. . 2 gevallen uit de schakeling aap>mens zijn zo opgebouwd. Van eentje gaf een of andere professor op zijn sterfbed toe dat het een kies van een varken was (bijgeveild). Deze twee gevallen staan overigens nog wel in de meeste bio boeken.
Dat van 90% dna zegt niet veel. Waar hoorde ik dat de mens ook zo'n 90% hetzelfde dna heeft als een fruitvliegje?
Verwijderd
Is een mens niet altijd opzoek naar verlichting...Op donderdag 19 juli 2001 07:45 schreef marsz het volgende:
[..]
De spijker op zijn kop. Maar raakte Jezus zelf niet verlicht? Hij werd God.
En ik vraag me af: ken je het ware eeuwige leven als je niet verlicht bent geraakt?
Kijk eens naar hoe vaak dat woord voorkomt. Dicht bij huis: "Zijn nieuwe proc zorgde voor een verlichting van zijn werk"
Mensen houden niet van het donker. Dan gaat de verlichting aan. Da's rete lettelijk, maar als we nu van donker eens 'oud' maken, of 'saai' of iets dergelijks. Dan krijgt het woord verlichting in eens een compleet nieuwe betekenis.
Terug naar 'jouw verlichting':
Je moet ook niet proberen verlichting te vinden door het aanbidden van een god(heid). Je moet proberen verlichting te vinden door te handelen in je dagelijkse dingen op een manier die je goed lijkt. Die manier van goed lijken wordt vanzelfsprekend bepaald door je 'geloof' of 'overtuiging' (uberhaupt een beter woord voor general-god-worshipping)
Het is dan ook niet de vraag of je het eeuwige leven wilt kennen. Het is de vraag of je een gelukkig leven wilt kennen, waarin je plezier beleeft aan de meest 'common things' zoals je bed opmaken.
Ik denk dat het aanhangen van een mass-belief godsdienst niet kan bijdragen aan die gelukkigheid. Tenzij je zelf actief bezig bent met dat geloof, en hoe je het naar jouw eigen hand kunt zetten, en benutten in je dag dagelijkse bezigheden. De [pick a number] geboden zijn gemaakt toen de mens nog nomaden waren, evenals de grootste delen van de heilige geschriften van de drie grote geloven.
De vraag rijst dan hoe toepasbaar deze geschriften nog zijn op het moderne leven en of het zin heeft om ze letterlijk na te leven, of dat het zinniger is om ze te interpreteren en naar die interpretatie te leven...
Anyhow, wat je overtuiging ook is, ik respecteer je overtuiging en ik hoop dat je gelukkig word door je overtuiging. If not - don't blaim your god. blaim yourself!
Grtz
[edit=bloody typo's]
Verwijderd
Jezus was en is God. Is altijd geweest ook. Hij kwam op aarde als mens en God. Mens om te straf te mogen dragen God om de straf te kunnen dragen.Op donderdag 19 juli 2001 07:45 schreef marsz het volgende:
[..]
De spijker op zijn kop. Maar raakte Jezus zelf niet verlicht? Hij werd God.
Zie deze link voor Falun Gong http://www.cesnur.org/testi/falung101.htm
Geeft het feit dat je katholiek bent en gedoopt oeeeehh meer waarde aan je oordeel? Wat vind je niet kloppen?Op donderdag 19 juli 2001 04:58 schreef JKMaztah het volgende:
Orthodoxe Christendom suckt, Falun Gong rules.
Jah? Ik zie nix om na te denken. Als iets niet in de bijbel staat betekend dat ook dat ze niet bestaan hebben? ok, ik zou eerlijk gezegd niet weten waar ik ze moet plaatsen maar de bijbel ontkent het bestaan iig niet.De dinosauriers. Plah. Denk daar maar eens overna. Zondvloed my butt!
Verwijderd
kan iemand mij vertellen wat voor nut het heeft om te geloven en waarom je de behoefte hebt om in iets te geloven.
Door mijn ogen gezien hebben gelovigen zo'n "andere" visie op de realitiet dan ik heb. En als ik mijn en "hun" wereldbeeld naast elkaar leg dan snap ik het echt niet hoe en waarom ze zich zo vasthouden aan een geloof. Als iemand mij hier een andwoord op zou willen geven dan ben ik ook weer blij
Door mijn ogen gezien hebben gelovigen zo'n "andere" visie op de realitiet dan ik heb. En als ik mijn en "hun" wereldbeeld naast elkaar leg dan snap ik het echt niet hoe en waarom ze zich zo vasthouden aan een geloof. Als iemand mij hier een andwoord op zou willen geven dan ben ik ook weer blij
Verwijderd
wat je hier dus eigenlijk zegt is dat religie is ontstaan uit de behoefte van de mens ?Op donderdag 19 juli 2001 01:51 schreef mietje het volgende:
Religie is niet iets kinderachtigs, het is de loop van tienduizenden jaren door miljarden mensen gepraktizeerd. Zie het als een behoefte van de mens, vergelijkbaar met de behoefte aan esthetiek (dus om "mooie dingen"/kunst te maken en/of te genieten). Niet iedereen voelt die behoeftes in de zelfde mate, maar ze zijn wel degelijk in de mens(heid) aanwezig.
nou dat denk ik ook,
god heeft de mens niet geschapen, maar de mens heeft god geschapen, omdat de mens daar een behoefte aan had...
het is dus een verzinsel van de mens, een soort fantasie ---> net als de fabeltjeskrant (erg ruwe vergelijking geef ik toe
als je daar toch zelf van bewust bent, dat de mens god heeft gecreeerd (en niet anderson) om een behoefte te vervullen, hoe kun je dan toch nog in deze tijden in zo'n verzinsel geloven
volgens mij was dat tussen dat de aarde net gemaakt was en dat adam en eva van de appel hadde gesnoeptOp donderdag 19 juli 2001 11:38 schreef Bart_traB het volgende:
Jah? Ik zie nix om na te denken. Als iets niet in de bijbel staat betekend dat ook dat ze niet bestaan hebben? ok, ik zou eerlijk gezegd niet weten waar ik ze moet plaatsen maar de bijbel ontkent het bestaan iig niet.

Verwijderd
ja en ik vind dat bomen van plastic zijn !Op donderdag 19 juli 2001 01:32 schreef salutem het volgende:
[..]
Wat is daar nou niet serieus aan ??
Mag ik nu ook al niet meer zelf een mening hebben ????
Et encore a demain !
dat is toch serieus !
en ik mag toch een mening hebben ja ?!
nee kom op, ze zegt:
volgens Van DaleIk vind dat god en de mens elke dag weer opnieuw een evolutie doorgaan.
nouja verder hoef ik het niet uit te leggen toch ?evo·Žlu·tie (de ~ (v.))
1 geleidelijke ontwikkeling, verandering van de menselijke maatschappij <=> revolutie
2 ontwikkeling van het leven op aarde
3 draaiende beweging
4 [mil.] zwenking van legereenheden
Verwijderd
Wat een duivels boek! steek ze allemaal maar in de brand!Op donderdag 19 juli 2001 13:24 schreef BBQ-Man het volgende:
quote:
evo·Žlu·tie (de ~ (v.))
1 geleidelijke ontwikkeling, verandering van de menselijke maatschappij <=> revolutie
2 ontwikkeling van het leven op aarde
3 draaiende beweging
4 [mil.] zwenking van legereenheden
nouja verder hoef ik het niet uit te leggen toch ?

Verwijderd
ja die duivelse ketters !Op donderdag 19 juli 2001 13:26 schreef jona het volgende:
[..]
Wat een duivels boek! steek ze allemaal maar in de brand!![]()
de inquisitie (oid) zal ze leren
Verwijderd
Ikzelf vind dat best wel moeillijk te beantwoorden. Ik wil God dienen dit door wat in de bijbel staat. Ik ben opgevoed met het crhistendom maar tot ongeveer mijn 14e jaar had ik er weinig benul van. Later koos ik er echt voor. Ik weet dat God er is, ik vertrouw op Hem. Wij zijn uit de meest lastige situaties gekomen en kwamen telkens goed/beter terecht. Ik heb hierzelf duidelijk God's hand ingezien.Op donderdag 19 juli 2001 13:09 schreef jona het volgende:
kan iemand mij vertellen wat voor nut het heeft om te geloven en waarom je de behoefte hebt om in iets te geloven.
Ik heb geen behoefte om in "iets" te geloven. Ik geloof in God. Als jij het over iets hebt vind ik het klinken om een leegte af te dekken met een zeiltje en te zeggen "zo, vol". Hier stap je ook zo vanaf als er iets ander in je leven komt en het "zeiltje" niet meer genoeg is.
Ik begrijp dat het echt moeillijk is te begrijpen. Je zal ook verschillende verhalen horen van mensen. Ikzelf vin dhet al heel moeillijk uit te leggen. Ik geloof dat Larry4 op latere leeftijd bekeerd is. Misschien kan/wil hij onder woorden brengen waarom?Door mijn ogen gezien hebben gelovigen zo'n "andere" visie op de realitiet dan ik heb. En als ik mijn en "hun" wereldbeeld naast elkaar leg dan snap ik het echt niet hoe en waarom ze zich zo vasthouden aan een geloof. Als iemand mij hier een andwoord op zou willen geven dan ben ik ook weer blij
Verwijderd
Ik beweer dat religie veroorzaakt wordt door de menselijke behoefte aan spiritualiteit. Ik kan keihard beweren dat het allemaal fabeltjes en verzinsels zijn, maar dat neemt de behoefte nog niet weg! Ik beweer dus niet dat God de mens schept, maar ook niet dat de mens God schept. Ik beweer dat spiritualiteit een bouwsteen is van de menselijke psyche. Het ontkennen van een deel van mijn psyche zal me mijns inziens geen goed doen.Op donderdag 19 juli 2001 13:14 schreef BBQ-Man het volgende:
wat je hier dus eigenlijk zegt is dat religie is ontstaan uit de behoefte van de mens ?
...
als je daar toch zelf van bewust bent, dat de mens god heeft gecreeerd (en niet anderson) om een behoefte te vervullen, hoe kun je dan toch nog in deze tijden in zo'n verzinsel geloven
Verwijderd
hmm ja daar kan ik in komen,Op donderdag 19 juli 2001 14:17 schreef mietje het volgende:
[..]
Ik beweer dat religie veroorzaakt wordt door de menselijke behoefte aan spiritualiteit. Ik kan keihard beweren dat het allemaal fabeltjes en verzinsels zijn, maar dat neemt de behoefte nog niet weg! Ik beweer dus niet dat God de mens schept, maar ook niet dat de mens God schept.
maar ik kan toch niet begrijpen hoe je in iets kan geloven, als je er van bewust bent dat het 'verzinsels' zijn, om maar aan een behoefte te voorzien...
edit:
ooh versinzel, foei Sytse !
ooh versinzel, foei Sytse !
Verwijderd
Ik zie spiritualiteit als iets dat zich vanuit het menselijk innerlijk "naar buiten" werkt, de wereld in. Geloof wordt dan een soort "spiegel van het innerlijk", en ik vind het gewoon uitermate boeiend wat er in die spiegel te zien is, niet meer en niet minder.Op donderdag 19 juli 2001 16:17 schreef BBQ-Man het volgende:
hmm ja daar kan ik in komen,
maar ik kan toch niet begrijpen hoe je in iets kan geloven, als je er van bewust bent dat het 'versinzels' zijn, om maar aan een behoefte te voorzien...
Mijn visie op spiritualiteit belet me dus om te geloven in de letterlijke zin, omdat spiritualiteit "van binnen naar buiten werkt". Dogma's en religieuze wetten werken precies andersom, ze worden van buiten opgelegd en moeten "verinnerlijkt" worden. In mijn optiek vernietig je daarmee het spirituele, persoonlijke aspekt van religie.
Verwijderd
Ik sluit niet uit dat er een godheid is die de mens met een bedoeling heeft geschapen. Maar dan wel volgens de weg van evolutie. Blauwwieren verschillen in principes niet veel van ons lichaam. Wij zijn gewoon een zak water met enorm veel samenwerkende cellen erin. Ieder organisme werkt volgens dat principe. En volgens DNA. Alle DNA lijkt erg op elkaar. De kleinste mutatie kan al een enorm verschil betekenen. Het is bekend dat er allerlei varianten onder dieren ontstaan. Waarom zou aan het varieren een grens zitten?Op donderdag 19 juli 2001 11:32 schreef Bart_traB het volgende:
[..]
Kijk, ik geloof wel in microevolutie, zie bijv hoe een paard van klein naar groot ging enz. Ik geloof alleen niet dat het begon met een hoop snot en door evolueerde naar wat we nu hebben. De mens is geschapen met een bedoeling door God. Dat is het verschil micro/macro evolutie.
Het klopt dat er veel speculatie rond is geweest. Er is een tijd geweest van archeologische 'gold rush', dat brengt veel vervalsingen met zich mee (denk aan: goud bestaat, maar in de goudgraaf periode komt er ook nepgoud op de markt, dat betekent niet dat alles nep is)Tja en dat van die aapmensen, ik hecht er zelf niet veel waarde aan. De hele theorie hang van speculatie aanelkaar. Oh, een kies gevonden, bij zon kies hoord oz'n bovenkaak en zo onderkaak, schedel enz.. . 2 gevallen uit de schakeling aap>mens zijn zo opgebouwd. Van eentje gaf een of andere professor op zijn sterfbed toe dat het een kies van een varken was (bijgeveild). Deze twee gevallen staan overigens nog wel in de meeste bio boeken.
Klopt. Als je naar alle werkprincipes van cellen kijkt (endocytose, mitose, enz) zit alles vrij eenvoudig in elkaar. Het principe om stoffen uit te scheiden (exocytose) wordt ook gebruikt voor communicatie (bepaalde stoffen zijn bepaalde boodschappen). Cellen zijn gewoon bouwstenen met dezelfde, eenvoudige principes, maar met een enorm aantal mogelijk heden (denk aan: twee legosteentjes op elkaar is van hetzelfde gemaakt als een legokasteel). Wij zijn gewoon een ingewikkelde versie ervan. Fruitvliegen zijn weer anders ingewikkeld. De overeenkomst in DNA zit hem erin dat dezelfde bouwprincipes voor ieder organisme gebruikt worden.Dat van 90% dna zegt niet veel. Waar hoorde ik dat de mens ook zo'n 90% hetzelfde dna heeft als een fruitvliegje?
Verwijderd
Weten jullie nog, de eerste post van dit topic. Een erg boeiend vraagstuk, met vele factoren. Wat bind deze vormen van massa-geloof (altijd slecht & laten we ze voor de grap drie-eenheid noemen) aan elkaar.Op dinsdag 10 juli 2001 09:03 schreef Bergkamp het volgende:
Mensen van het goede leven.
Zoals jullie inmiddels weten ben ik erg geinteresseerd in theologie en dan vooral in de monotheistische religies.
Het is wel bekend dat deze religies opvallend veel gelijkenissen vertonen, het is mij nl. opgevallen dat de 10 geboden in elk van deze religie terugkomen, al is het soms een ietwat andere vorm/inhoud.
Ik ben erg nieuwsgierig naar het feit wat deze 3 religieen met elkaar verbind. Is het misschien belangrijk om te weten dat de islam de nieuwste religie is van deze 3, of het jodendom de oudste? Zegt het misschien iets dat het Crhistendom eigenlijk niet helemaal monotheistisch is, want uiteindelijk bidden ze de 3 eenheid aan, dus 3 goden???
Een ding is wat mij betreft zeker, alle heilige boeken (Thora, Bijbel, Koran) van deze religies zijn van God afkomstig, alleen zijn sommige van deze boeken in de loop der jaren "vervalst" en veranderd naar eigen voordeel.
Waar zijn we nu. Holy-wars over evolutie en de bijbel.
Wat zegt Darwin over deze drie-eenheid, en wat zegt de drie-eenheid over evolutie...
idd. helemaal niks.
Dus trug naar het topic. Voor zover ik weet, waren de joden er het eerst. Binnen het joodse geloof onstond een sekte, een soort splintergroep, die dachten dat een man, de reeds aan hun beloofde messias was. Dit werden de christenen, maar pas hun Waco op de schedelberg. (De FBI was daar ook, verkleed als romeinen).
Vannuit deze twee geloven zou uit eindelijk ook het Islamitisch geloof zich gevormd hebben, hoewel dat ook overeenkomsten vertoond met oude egyptische geloven (als ik me niet vergis...)
Zijn we allemaal weer on-topic?
Hebben we de fruitvliegjes en de bijbel achter ons gelaten?
Kunnen we nu verder gaan met dit leuke vraagstuk?
Goed zo...
Grtz
Hoi,Op donderdag 19 juli 2001 23:28 schreef drSinister het volgende:
[..]
Weten jullie nog, de eerste post van dit topic. Een erg boeiend vraagstuk, met vele factoren. Wat bind deze vormen van massa-geloof (altijd slecht & laten we ze voor de grap drie-eenheid noemen) aan elkaar.
Waar zijn we nu. Holy-wars over evolutie en de bijbel.
Wat zegt Darwin over deze drie-eenheid, en wat zegt de drie-eenheid over evolutie...
idd. helemaal niks.
Dus trug naar het topic. Voor zover ik weet, waren de joden er het eerst. Binnen het joodse geloof onstond een sekte, een soort splintergroep, die dachten dat een man, de reeds aan hun beloofde messias was. Dit werden de christenen, maar pas hun Waco op de schedelberg. (De FBI was daar ook, verkleed als romeinen).
Vannuit deze twee geloven zou uit eindelijk ook het Islamitisch geloof zich gevormd hebben, hoewel dat ook overeenkomsten vertoond met oude egyptische geloven (als ik me niet vergis...)
Zijn we allemaal weer on-topic?
Hebben we de fruitvliegjes en de bijbel achter ons gelaten?
Kunnen we nu verder gaan met dit leuke vraagstuk?
Goed zo...
Grtz
als je de 6 pagina's hebt doorgelezen kan je zien dat het is uitgegroeid van een "simpel" idee naar een alles omvattende discussie.
De eerste post kan kort worden samengevat, volgens mij, Monotheisten hebben regels nodig om hun geloof te verspreiden een basis kan en is in dit geval voor elke smaak aangepast vandaar de verschillende stromingen in de monotheistische religies.
De logische regels (bv 10 geboden)zijn volgens mij gebaseerd op de normale omgangs regels. Zodat het ook normaal zou overkomen.
Mazzellll.
Verwijderd
Ik kan jullie wel vertellen dat de Islam en de Christendom heel erg veel op elkaar lijkt. Ik ben zelf Moslim. Ook kan ik jullie vertellen dat er bepaalde onderwerpen zowel in de Koran als ik de Bijbel worden beschreven. Het lijkt voor bijna 80 procent op elkaar. In de Koran worden alle boeken die door god aan de Profeten zijn verzonden genoemd. Ik noem nogmaals de grootste. De Bijbel en de volgeling de Koran. In de Koran staat dat Mohamed de allerlaatste profeet op aarde zal zijn. Klopt. Want na Jezus kwam Mohamed. Ongeveer 537 jaar later gebeurde dat. Beide geloven lijken heel erg veel op elkaar, alleen zijn er af en toe van die verschillen. Het is wel duidelijk dat Mohamed de laatste profeet is. Maar vergis je niet. God oftewel Allah, zegt dat je in elke profeet moet geloven. Dus, wij geloven zowel in Mohamed als in Jezus, maar Mohamed is onze profeet.
Gewoon als informatie.
Gewoon als informatie.
Maar de essentie, waar het christendom om draait is totaal anders dan de islam....Op vrijdag 20 juli 2001 14:53 schreef MANTISLORD het volgende:
Ik kan jullie wel vertellen dat de Islam en de Christendom heel erg veel op elkaar lijkt. Ik ben zelf Moslim. Ook kan ik jullie vertellen dat er bepaalde onderwerpen zowel in de Koran als ik de Bijbel worden beschreven. Het lijkt voor bijna 80 procent op elkaar. In de Koran worden alle boeken die door god aan de Profeten zijn verzonden genoemd. Ik noem nogmaals de grootste. De Bijbel en de volgeling de Koran. In de Koran staat dat Mohamed de allerlaatste profeet op aarde zal zijn. Klopt. Want na Jezus kwam Mohamed. Ongeveer 537 jaar later gebeurde dat. Beide geloven lijken heel erg veel op elkaar, alleen zijn er af en toe van die verschillen. Het is wel duidelijk dat Mohamed de laatste profeet is. Maar vergis je niet. God oftewel Allah, zegt dat je in elke profeet moet geloven. Dus, wij geloven zowel in Mohamed als in Jezus, maar Mohamed is onze profeet.
Gewoon als informatie.
Verwijderd
ya voor zover ik weet heeft het christendom niet een gebod oid wat zegt dat je je geloof met een soort heilige oorlog moet verspreiden,Op vrijdag 20 juli 2001 17:06 schreef morgoth het volgende:
[..]
Maar de essentie, waar het christendom om draait is totaal anders dan de islam....
nogal aggressief
Voor een keer ben ik het helemaal met je eens.Op vrijdag 20 juli 2001 18:19 schreef BBQ-Man het volgende:
[..]
ya voor zover ik weet heeft het christendom niet een gebod oid wat zegt dat je je geloof met een soort heilige oorlog moet verspreiden,
nogal aggressief
En dan hebben we nog de vrouwen kwestie niet te vergeten.
Verwijderd
it's always good to end a paper with a quote
ik zie net dat Morgoth een quote van Darwin in zijn sig heeft over iets wat ik door het hele topic heen probeerde te zeggen:
"Het kan dat de inprenting van een geloof in God een zo sterke invloed heeft op kinderen, dat het zich bevrijden van het geloof in God even moeilijk voor hen zou kunnen zijn als het voor een aap is zich te bevrijden van zijn afkeer voor een slang" - Darwin
ik zie net dat Morgoth een quote van Darwin in zijn sig heeft over iets wat ik door het hele topic heen probeerde te zeggen:
"Het kan dat de inprenting van een geloof in God een zo sterke invloed heeft op kinderen, dat het zich bevrijden van het geloof in God even moeilijk voor hen zou kunnen zijn als het voor een aap is zich te bevrijden van zijn afkeer voor een slang" - Darwin
enOp vrijdag 20 juli 2001 18:19 schreef BBQ-Man het volgende:
[..]
ya voor zover ik weet heeft het christendom niet een gebod oid wat zegt dat je je geloof met een soort heilige oorlog moet verspreiden,
nogal aggressief
Dat heeft ook niks met de essentie van het christelijk geloof te maken.Op zaterdag 21 juli 2001 11:14 schreef salutem het volgende:
[..]
Voor een keer ben ik het helemaal met je eens.
En dan hebben we nog de vrouwen kwestie niet te vergeten.
De volledige kwoot is:Op zaterdag 21 juli 2001 13:45 schreef BBQ-Man het volgende:
it's always good to end a paper with a quote
,,Evenmin moeten we de mogelijkheid over het hoofd zien, dat de constante inprenting van een geloof in God een zo sterke en misschien erfelijke invloed uitoefent op de nog onvolledig ontwikkelde hersenen van kinderen, dat het zich bevrijden van het geloof in God even moeilijk voor hen zou kunnen zijn als het voor een aap is zich te bevrijden van zijn instinctieve angst en afkeer voor een slang.''
Verwijderd
k, waar doel je dan wel op ?Op zaterdag 21 juli 2001 14:07 schreef morgoth het volgende:
[..]
en
[..]
Dat heeft ook niks met de essentie van het christelijk geloof te maken.
[..]
maw wat is volgens jou het verschil in essentie tussen die twee geloven.
Verwijderd
Een belangrijk verschil. Bij het Christendom is Jezus de sleutel om bij God te komen. Je kan jezelf het koninkrijk niet in verdienen door goed te doen. Goed doen en volgens de wetten leven is wel belangrijk maar niet de sleutel. Dankzij de liefde van God voor de mens is het alsnog mogelijk bij hem te komen. Wij geloven ook dat je door alleen goed te doen niet in de hemel kan komen. De mens is nl. gemaakt om goed te doen. Goed doen is normaal. het verheft je niet, het compenseert niet voor wat je uithaalt.Op zaterdag 21 juli 2001 14:35 schreef BBQ-Man het volgende:
[..]
k, waar doel je dan wel op ?
maw wat is volgens jou het verschil in essentie tussen die twee geloven.
Bij de Islam, moet je goed doen en Allah geeft je dan genade of niet (zover ik weet, verbeter me als ik fout zit svp.).
Verwijderd
Omdat een aantal splinter groepen op fundamentalistiche wijze hun geloof aan je opdringen door middel van aanslagen, etc, betekent niet dat moslims het minst tollerant zijn. Sterker nog, ze zijn als het gaat om het respecteren van andere geloven het meest tolerant (binnen de eurazie geloven zeg maar...)
Wie gingen er ook alweer met duizenden richting Jeruzalem om daar de heidenen af te slachten?
De geschiedenis vertelt niets over moslims die christelijke gebieden aanvielen omdat daar christenen woonden. Nee ze wilden gewoon een extra stukje land...
Christenen zijn in dat opzicht het minst tolerant. Alles wat niet wil buigen is een heiden en een zoon van de duivel!
Yeah sure! - Dream on!
Wie gingen er ook alweer met duizenden richting Jeruzalem om daar de heidenen af te slachten?
De geschiedenis vertelt niets over moslims die christelijke gebieden aanvielen omdat daar christenen woonden. Nee ze wilden gewoon een extra stukje land...
Christenen zijn in dat opzicht het minst tolerant. Alles wat niet wil buigen is een heiden en een zoon van de duivel!
Yeah sure! - Dream on!
HUh quote je dit nou of denk je dit alles echt???Op dinsdag 24 juli 2001 10:03 schreef drSinister het volgende:
Omdat een aantal splinter groepen op fundamentalistiche wijze hun geloof aan je opdringen door middel van aanslagen, etc, betekent niet dat moslims het minst tollerant zijn. Sterker nog, ze zijn als het gaat om het respecteren van andere geloven het meest tolerant (binnen de eurazie geloven zeg maar...)
Yeah sure! - Dream on!
Verwijderd
Ik quote het ergens vandaan (moet ff grep 'bovenstaande quote' /dev/brain doen om te weten waar vandaan)Op dinsdag 24 juli 2001 10:14 schreef salutem het volgende:
[..]
HUh quote je dit nou of denk je dit alles echt???
Het is iig zo dat in de oudheid er geen tolerantere stad bestond dan Constantinopel, een Islamitisch bolwerk. Moslims, christenen en joden leefden er vredig naast elkaar zonder enige problemen.
De koran zegt niet, in tegenstelling tot de bijbel, "Alleen dit geloof is goed"
Het is dan ook zeer spijtig dat de media dit beeld vertroebeld heeft door teveel fundamentalisten aan het 'woord' te laten...
Grtz
Verwijderd
Je had het net over splintergroeperiongen. Dit was hetzelfde met de katholieke kerk. Zelf regeltjes verzinnen dingen toevoegen aan de bijbel, mensen de bijbel niet laten lezen. Op die manier zijn er zeer grove dingen gebeurd. Maar dit vind ik niet representatief voor alles wat na de reformatie gebeurd is. OK, je ziet nog steeds foute dingen gebeuren ook door christenen. Dit heeft alleen vrij we9ing te maken met de religie meer met de aard van de mens. Dit zie je ook bij moslims, supporters enz..Op dinsdag 24 juli 2001 10:03 schreef drSinister het volgende:
Yeah sure! - Dream on!
Wat is de waarde van geloof als het "niet goed" is. Of iets anders kan ook? In de Koran claimed Allah toch ook de enige ware God te zijn?De koran zegt niet, in tegenstelling tot de bijbel, "Alleen dit geloof is goed"
Verwijderd
Okay, you're dead on.Op dinsdag 24 juli 2001 11:23 schreef Bart_traB het volgende:
[..]
[.. cut ..]
[..]
Wat is de waarde van geloof als het "niet goed" is. Of iets anders kan ook? In de Koran claimed Allah toch ook de enige ware God te zijn?
Let me reprashe: "De geestelijk leiders van de Moslims propageer{en/den} geen vijandigheid tegen een ander geloof.
Allah is ook de God van de Christenen en de Joden. Lees alleen maar de Bijbel in het Turks of Arabisch. Daar kom je het woord God niet tegen. Allah is de vertaling va God in het arabisch.Op dinsdag 24 juli 2001 11:23 schreef Bart_traB het volgende:
[..]
Wat is de waarde van geloof als het "niet goed" is. Of iets anders kan ook? In de Koran claimed Allah toch ook de enige ware God te zijn?
Dus wij geloven dus echt wel in dezelfde God. We geven er echter een andere invulling aan God zelf. Wij zien profeet Jezus (vrede zij met hem) niet als zoon van God en ook niet als God. En wij verwerpen de drieeenheid omdat het regelrecht in strijdt is met het monotheisme.
Als laatste wil ik nog iets zeggen over de Ýslam als zodanig. De Ýslam is de meest tolerante godsdienst voor andersgelovigen. Kijk maar eens naar de geschiedenis van Jeruzalem. Alleen in de tijd van de moslims was het mogelijk dat er verschillende gelove samen konden leven. Anderzijds, ten tijde van de hetze tegen de Joden door de Christenen, waren de Joden welkom in het huidige Spanje die toendertijd van de moslims was.
Er is voor moslims een Koranische plicht om de Joden en de Christenen volledige Godsdienst vrijheid te garanderen onder een Ýslamitische regime.
Groetjes uit Turkije.
Verwijderd
/me *Op dinsdag 24 juli 2001 10:03 schreef drSinister het volgende:
De geschiedenis van de Islam begint met een enorme veroveringsperiode! De Islam ontstaat eeuwen later dan het christendom, en breidt zich tijdens zijn begin/expansieperiode uit over de vroeg-christelijke gebieden (tot in Spanje toe). Dit is een van de oorzaken van de kruistochten.
Thanks mietje dan had ik het toch goed begrepen !Op dinsdag 24 juli 2001 16:10 schreef mietje het volgende:
[..]
* salutem *
De geschiedenis van de Islam begint met een enorme veroveringsperiode! De Islam ontstaat eeuwen later dan het christendom, en breidt zich tijdens zijn begin/expansieperiode uit over de vroeg-christelijke gebieden (tot in Spanje toe). Dit is een van de oorzaken van de kruistochten.
Verwijderd
Als jij ze dat nou eens in een land als Afghanistan en/of Iran gaat uitleggenOp dinsdag 24 juli 2001 15:05 schreef micebec het volgende:
[..]
Er is voor moslims een Koranische plicht om de Joden en de Christenen volledige Godsdienst vrijheid te garanderen onder een Ýslamitische regime.