Waarom mag dit nou niet????

Pagina: 1
Acties:

• rnmt
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09-11-2024

rnmt

Dr EvIL

Topicstarter
Heb net een topic geplaatst dat ik de recovery-cd van een laptop zoek.... Heb die laptop gisteren gekocht (2dehands)...heb het serienummer op de pagina gecheckt en alles was ok, dus geen gestolen waar....alleen de recovery-cd zat er dus niet bij....maar voor de rest alles (incl. boekjes, etc..)

Ik mag dan toch wel om zo'n cdtje hier vragen...??? :?

Throw me a freakin' bone here

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:38
Ja volgens mij ook. Ik heb het ook al aan traag gevraagd.
Het gaat dus hierom:

[topic=180749]

• Bulldog
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Nope, mag niet. Op de recovery cd staan volledige programma's die niet gratis zijn. Als je hier dus om zo'n cdtje vraagt, dan vraag je eigelijk naar warez. Ik wil best geloven dat die laptop echt van jou is, maar naar deze software vragen mag niet. Je zou kunnen proberen contact op te nemen met Sony, btw. kun je de standaard drivers niet ergens downloaden op het internet? Edit: Wel vage laptop, kan um niet vinden op de Sony website.

• Arno
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:50

Arno

PF5A

Ja volgens mij ook. Ik heb het ook al aan traag gevraagd.
Ow :?

Knap als ik aan het werken ben..... verder heeft Bulldog volledig gelijk.

"Supercars are made to mess around with G-forces, hypercars are made to mess around with G-strings"
Jeremy Clarkson

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:38
Op dinsdag 10 juli 2001 09:53 schreef Traag het volgende:

Ja ik was 1 minuut te laat via icq ;)

• Destruction
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 17:18

Destruction

(ex-)Automonteur

Op dinsdag 10 juli 2001 09:53 schreef Traag het volgende:

[..]

hij heeft het aan traag gevraagd, niet aan Traag, dus niet aan jou :P

Maar imo moet dat toch kunen :?

Peugeot 307 1.6 16v '05 | Yamaha XJ900S Diversion '01 & Honda PS150i '07 | | Gravity is a myth, earth sucks.

• CmdrKeen
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 25-11 21:14

CmdrKeen

Krentenboltosti

Volgens mij mag je best om CD's vragen met auteursrechtelijk beschermd werk erop. Je mag niet vragen om een kopie ervan, maar dat is wat anders. Is dit niet net zoiets als iemand een boek voor z'n verjaardag geven? Het werk is auteursrechtelijk beschermd, maar verandert van eigenaar.

Warez zijn illegaal gekopieerde programma's... zolang je het dus niet over kopiëren hebt, is er volgens mij niks aan de hand.

Ik wil niet stoken of zo, maar ik vind dat het wel de moeite waard is om dit eens uit te zoeken.

Bloed, zweet & koffie

• JvS
  • Registratie: Februari 2000

JvS

Ik heb hem zelf ook

Op dinsdag 10 juli 2001 11:38 schreef Vilenin het volgende:
Volgens mij mag je best om CD's vragen met auteursrechtelijk beschermd werk erop. Je mag niet vragen om een kopie ervan, maar dat is wat anders. Is dit niet net zoiets als iemand een boek voor z'n verjaardag geven? Het werk is auteursrechtelijk beschermd, maar verandert van eigenaar.

Warez zijn illegaal gekopieerde programma's... zolang je het dus niet over kopiëren hebt, is er volgens mij niks aan de hand.

Ik wil niet stoken of zo, maar ik vind dat het wel de moeite waard is om dit eens uit te zoeken.
neuh, dit is, vind ik, wel vergelijkbaar met de volgende situatie:

Je koopt een tweedehands playstation2 met 4 spellen, maar in een van de doosjes zit geen spel. Je gaat dan op GoT vragen of iemand je dat spel kan geven...

En het gaat wel om een gekopieerde versie, want niemand gaat zomaar z'n origineel weggeven. Wat je in dit geval moet doeen, is inderdaad gewoon sony contacten, en daar regelen dat je zo'n cd'tje krijgt.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• Exirion
  • Nu online

Exirion

Gadgetfetisjist

Op dinsdag 10 juli 2001 11:38 schreef Vilenin het volgende:
Ja, daar heb je opzich gelijk in. Maar iemand die zo'n CD'tje bij z'n laptop heeft, wil dat CD'tje zelf ook niet kwijt. Je kunt dus op je vingers natellen dat de topicstarter een (illegaal) kopietje van die CD van iemand wil hebben.

edit:
JvS en ik zaten op hetzelfde moment bijna hetzelfde verhaal te typen :D

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• CmdrKeen

CmdrKeen

Krentenboltosti

Jullie hebben gelijk, maar: het is in Nederland niet strafbaar om een overtreding van het Auteursrecht van plan te zijn.

Ergo: Vragen om een CD met auteursrechtelijk beschermd werk, met de onuitgesproken intentie om het Auteursrecht te schenden is geen overtreding. Zodra je die intentie uitspreekt, roep je op tot overtreding, wat strafbaar is.

Ik ben dus niet in overtreding als ik een lege cassette koop en aan jou het bijbehorende spel vraag. Ik ben pas in overtreding als ik aan jou vraag om mij het spel te lenen zodat ik het kan kopiëren.

Dit lijkt misschien miereneukerij, maar dat is het niet! Had de topicstarter namelijk gevraagd om de autorecovery-CD van een Compaq Armada xxx (zal het type niet vermelden >:)), dan had ik 'm die CD wel kunnen geven, omdat ik zo'n laptop had, maar die is kaputt gegaan. Ik heb de CD dus over.
Daar heb ik wél voor betaald, en het ding is dus van mij. Maar ik heb er niks meer aan!

Dat en het feit dat de software (vnl. drivers e.d.) praktisch niet op een andere dan de daarvoor bedoelde wijze kan worden gebruikt, doet mij vermoeden dat het niet strafbaar is om de vraag te stellen die onze topicstarter stelde.

Zo.

Bloed, zweet & koffie

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Op dinsdag 10 juli 2001 12:24 schreef Vilenin het volgende:
Jullie hebben gelijk, maar: het is in Nederland niet strafbaar om een overtreding van het Auteursrecht van plan te zijn.
Het gaat er niet om wat er in nederland Illegaal is, het gaat erom wat er volgens de regels van het forum niet mag.

Een warez request mag dan best wel niet illegaal zijn, maar als er een antwoord op komt (en waarom zou dat niet gebeuren als de request gedoogd wordt) is dat een link naar warez, en die is wel illegaal.

Conclusie: Warez requests op GoT zijn verboden door de policy. :7

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• Exirion
  • Nu online

Exirion

Gadgetfetisjist

Op dinsdag 10 juli 2001 12:24 schreef Vilenin het volgende:
een heel verhaal
- onschuldig tot het tegendeel bewezen is
- iemand die dreigt is pas strafbaar als ie daadwerkelijk iets doet

Enkele voorbeelden uit de wet :z

Je moet af en toe gewoon preventieve maatregelen kunnen nemen, en dat is niet meer dan realistisch denken :)

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• CmdrKeen

CmdrKeen

Krentenboltosti

JvS: "Warez requests op GoT zijn verboden door de policy."

Tja, daar kan ik verder weinig op aanmerken. Da's GoTs goed recht. Zolang het om een privé-aangelegenheid gaat (zoals GoT), is het niet aan mij om de regels te bekritiseren.

Hoewel ik het niet eens ben met deze policy, respecteer ik 'm wel. "Jammer maar helaas." (-Wim Schippers)

Edit: dreigen is wel degelijk strafbaar, alleen heel moeilijk te bewijzen.

Bloed, zweet & koffie

• Exirion
  • Nu online

Exirion

Gadgetfetisjist

Op dinsdag 10 juli 2001 13:03 schreef Vilenin het volgende:
Edit: dreigen is wel degelijk strafbaar, alleen heel moeilijk te bewijzen.
Precies, en daarom zijn preventieve maatregelen erg wenselijk :)

• oVRoM
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Op dinsdag 10 juli 2001 11:48 schreef JvS het volgende:
Je gaat dan op GoT vragen of iemand je dat spel kan geven...

En het gaat wel om een gekopieerde versie, want niemand gaat zomaar z'n origineel weggeven.
* kuch * *D ;)

• Duur!
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Duur!

m'n ondertitel is zoek

Eigenlijk is alleen diegene die 't cd-tje gehouden heeft toen ie de alptop wegdeed illegaal.

Want in de EULA staat dat de software alleen in combinatie met die laptop gebruikt mag worden. Da's bijna bij alle recorery cd's zo.

©GO - Respect verdien je niet door een status die je hebt, maar door het gedrag wat je laat zien.

• rnmt

rnmt

Dr EvIL

Topicstarter
De regel van dit forum waardeer ik wel, maar ik snap niet wat er niet goed aan is??

Het is toch hetzelfde als een 2de hands game kopen, een 2de hands videokaart of een 2de hands bankstel.... natuurlijk kan het met illegale praktijken te maken hebben, maar ik vind niet dat je daar vanuit moet gaan; nu worden de eerlijke mensen gewoon gedupeerd!
:'(

Verwijderd

Daar moeten wel helaas wel vanuit gaan, de BSA wil je niet op je dak krijgen. Staat trouwens ook een stukje over in de FAQ

• rnmt

rnmt

Dr EvIL

Topicstarter
Op dinsdag 10 juli 2001 21:08 schreef Sinterklaas 82 tm het volgende:
Daar moeten wel helaas wel vanuit gaan, de BSA wil je niet op je dak krijgen. Staat trouwens ook een stukje over in de FAQ
Waarom moet je ervan uitgaan dat iets illegaal is??? Als ik zwaar zou overdrijven is 1% van alle aa- en verkopen in Nederland illegaal: lekker logisch om dan standaard maar te zeggen dat ALLES illegaal is!
En de BSA op je dak krijgen als je gewoon een cdtje van iemand koopt...hmm...volgens mij kunnen ze hun tijd beter steken in de georganiseerde (illegale) handel...

Verwijderd

Je vraagt naar een cd met een OS erop, dat is niet erg legaal IMO.

Verwijderd

Op dinsdag 10 juli 2001 21:28 schreef Sinterklaas 82 tm het volgende:
Je vraagt naar een cd met een OS erop, dat is niet erg legaal IMO.
nee, je vraagt naar een cd met daarop software die bij de machine HOORT.
't lijkt wat dat betreft een beetje op de volgende vraagstelling:

je hebt officieel windows98 gekocht, maar bent je cd kwijt. mag je dan die van je buurman gebruiken met je eigen serial (die je ergens anders had opgeslagen)

• rnmt

rnmt

Dr EvIL

Topicstarter
Ja inderdaad: ik heb die laptop gewoon legaal gekocht, alleen heb ik die cd er niet bijgekregen; wat moet ik dan doen...die laptop maar weggooien ofzo, want zonder die cd heb je er niet echt veel aan (drivers zijn natuurlijk nauwelijks te vinden) :'(

• Exirion
  • Nu online

Exirion

Gadgetfetisjist

Op dinsdag 10 juli 2001 21:44 schreef rnmt het volgende:
Ja inderdaad: ik heb die laptop gewoon legaal gekocht, alleen heb ik die cd er niet bijgekregen; wat moet ik dan doen...die laptop maar weggooien ofzo, want zonder die cd heb je er niet echt veel aan (drivers zijn natuurlijk nauwelijks te vinden) :'(
Ik quote mezelf nog eens:
Maar iemand die zo'n CD'tje bij z'n laptop heeft, wil dat CD'tje zelf ook niet kwijt. Je kunt dus op je vingers natellen dat de topicstarter een (illegaal) kopietje van die CD van iemand wil hebben.

Verwijderd

Op dinsdag 10 juli 2001 21:36 schreef Paz het volgende:

[..]

nee, je vraagt naar een cd met daarop software die bij de machine HOORT.
't lijkt wat dat betreft een beetje op de volgende vraagstelling:

je hebt officieel windows98 gekocht, maar bent je cd kwijt. mag je dan die van je buurman gebruiken met je eigen serial (die je ergens anders had opgeslagen)
Ah, zo had ik het nog niet gezien. Dat mag wel ja.

Verwijderd

Het is volgens mij met die recoverycd's zo dat je geen serial hoeft in te voeren, dan mag het weer niet denk ik.

Verwijderd

euhm... recovery cd's zijn NIET verhandelbaar omdat er vaak OF al een complete image op de cd staat specifiek voor dat type computer, of er zit een beveiliging op welke hardwarematig checked of het het juiste type is...

Verwijderd

Er zal toch ergens een complete windowsversie moeten staan voor als je ooit hardware/drivers gaat updaten.

• rnmt

rnmt

Dr EvIL

Topicstarter
Op dinsdag 10 juli 2001 21:55 schreef Paz het volgende:
euhm... recovery cd's zijn NIET verhandelbaar omdat er vaak OF al een complete image op de cd staat specifiek voor dat type computer, of er zit een beveiliging op welke hardwarematig checked of het het juiste type is...
Daarom zoek ik ook de recovery-cd van een bepaald type (PCG-F305)

Verwijderd

Op dinsdag 10 juli 2001 23:24 schreef Sinterklaas 82 tm het volgende:
Er zal toch ergens een complete windowsversie moeten staan voor als je ooit hardware/drivers gaat updaten.
meestal zijn de cab files idd wel aanwezig, maar dan op de hdd van de computer! de image welke wordt gebakken op die cd is vaak alreeds voorzien van een verzameling cabs. op die manier zijn de .cabs pas beschikbaar nadat de image is geinstalleerd en kan de cd niet los worden gebruikt.
Pagina: 1