Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Zoneregeling CV en andere domotica, ik kom er niet uit!

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben Joppe, 25 jaar heb wtb gestudeerd en ben mijn huis aan het verbouwen. De 1e verdieping is inmiddels "klaar" en vandaag heb ik de CV in werking gesteld. Omdat ik geïnteresseerd ben in energie besparen en duurzame energie opwekking wil ik graag mijn energiestromen monitoren en waar mogelijk regelen. Hiervoor wil ik een domotica systeem inrichten. De zoneregeling van de CV is voor mij erg belangrijk. sommige details die ik erg belangrijk vindt krijg ik niet beantwoord via mijn internet zoektocht.

Waar ben ik naar op zoek:
- Een CV zoneregeling systeem dat geschikt is voor een combinatie van radiatoren en vloerverwarming.
- Het moet op afstand te regelen zijn via bijvoorbeeld een smartphone, ik wil de huidige temperatuur ook kunnen zien.
- Het moet volledig in te regelen zijn via de pc dan bedoel ik dus het klokschema en de bijbehorende dag nacht temperatuur per kamer. Ik verwacht dat ik dit regelmatig ga aanpassen en wil dan niet bij de knoppen hoeven te hannesen.
- Op den duur wil ik uitbreiden met rookmelders, energie monitoring van gas en elektra (ook decentraal), verlichting schakelen en luiken open en dicht laten gaan. dit zou een los systeem kunnen zijn maar liever alles vanuit 1 interface.
- Ik wil best geld uitgeven maar probeer de kosten beperkt te houden

Wat heb ik al gevonden:
- Het Honeywell Evohome systeem lijkt me zeer geschikt en is in later stadium te koppelen met een uitgebreider domotica systeem. Ik heb wel mijn twijfels over de compatibiliteit en of het dan uiteindelijk alles vanuit 1 interface te bedienen is. Het systeem is redelijk duur en vooral de vloerverwarmingsuitbreiding lijkt me onnodig duur. Is het met een niet klokthermostaat mogelijk toch een klokschema te volgen aangezien de thermostaat alleen nodig is om de huidige temperatuur te meten?
- Het HomeWizzard systeem is kosten technisch interessant maar erg onduidelijk CV technisch gezien. Het lijkt er op dat je het klokschema in de knoppen moet programmeren en dat je de instellingen tijdelijk kunt overrulen met de HomeWizzard. Als je de ketel wil aansturen heb je een heatlink nodig terwijl een schakelbaar contactje voor mij al genoeg zou zijn. Hoe het met vloerverwarming zou gaan weet ik al helemaal niet. als mensen dit met succes hebben toegepast ben ik hier erg benieuwd naar.

Graag hoor ik van mensen met een vergelijkbare situatie wat hun aanpak is geweest en waarom hiervoor gekozen is.
Een advies van iemand die er gewoon veel van weet is natuurlijk ook altijd welkom.

Alle reacties

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Ik zou voor domoticz gaan op een pi of nas
- zwave usb stick
- zwave radiator en vloerverwarmings ventielen zijn gewoon te koop
- fibaro rookmelders meten ook temperatuur
- een nefit easy (bijvoorbeeld) is ook uit te lezen en in te stellen in domoticz en de thermostaat is al modulerend.
- vloerverwarmingspompen kan met een fibaro tussenstekker, heb je meteen energiemeting over de pomp.
- enz
- enz

Verzin het gewoon zelf ipv een standaard pakketje. ;)
En ik bestuur mijn Mitsubishi WP vanuit domoticz. (een plofketel is toch niet duurzaam? >:) )
Kamstrup warmtemeter via m-bus in domoticz. Zonnepanelen en verbruik, met kWh meters en youlessen.
Omvormer kan ook direkt uitgelezen worden door de pi.

Kost ook wel een paar knaken, maar je blijft flexibel.
Enige waar je voor moet waken is de betrouwbaarheid van een SD kaartje in een pi.
De kachel niet aankrijgen bij -10 is ook zo watt.
Ik probeer dus altijd te kijken, of het nog handbediend kan worden.

[ Voor 54% gewijzigd door AUijtdehaag op 08-10-2017 18:34 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor het uitgebreide antwoord.
Domoticz klinkt interessant met veel mogelijkheden en ik heb een ongebruikte pi liggen. Ik zou alleen mezelf willen behoeden om me te verliezen in een ontzetten complex systeem waar heel veel uitzoek uren in gaan zitten. Begrijp me niet verkeerd ik wil het wel maar ik wil ook nog heel veel andere dingen doen, de 84 vacuumbuizen die ik heb liggen op mn dak leggen zodat de ketel als backup kan fungeren of een cvkachel maken voor als de zon niet schijnt.
Maar na nog meer inlezen lijkt wat ik wil niet echt kant en klaar te bestaan, Honeywell komt in de buurt maar ik ben bang dat ik tegen beperkingen aan ga lopen.

Ik ga het dus proberen met Domoticz. ik heb volgens mij nog geen thermostaatkraan gevonden waar je naartoe kunt sturen ga aan of ga uit dit is eigenlijk wat ik wil.

Mijn idee nu is:
- In elke ruimte de temperatuur meten met deze sensor: bhttps://www.gearbest.com/access-control/pp_626702.html
- Deze communiceren met deze gateway: https://www.gearbest.com/living-appliances/pp_344667.html
- De gateway communiceert met de Pi met Domoticz
- In Domoticz maak ik een klokschema voor elke ruimte de temperatuur uit het schema wordt vergeleken met de temperatuur van de ruimte en als deze lager is worden er 2 signalen uit gestuurd naar kaku ontvangers
- 1 stuurt de ketel aan en 1 een schakelaar bij de radiator deze laat een thermische motor op de thermostaatknop open gaan waardoor het verwarmde water de radiator in kan lopen. hiermee kunnen ook een stel ventilatoren onder de verarming aangestuurd worden voor extra lage aanvoertemperatuur.
- Als de ingestelde temperatuur is bereikt krijgen de beide schakelaars weer een uit signaal.

Is dit mogelijk en een goede aanpak? Is er een goedkope manier om KaKu signalen uit te sturen vanuit de Pi want ik zie alleen oplossingen van meer dan 100 euro.

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
KaKu geeft geen terugkoppeling.
Ik zou dat niet gebruiken voor kritische zaken.
(of je moet meerdere keren "aan" of "uit" sturen achter elkaar)

Nog een goedkope schakelaar is de Sonoff via wifi
Sonoff: goedkope schakelaar op afstand via wifi (ESP8266)
Maar weer knutselwerk en flashen.

Maar domoticz is geen 1 systeem, maar meerdere systemen die bij elkaar komen.
Dat is het mooie ervan. Als je er eenmaal mee aan het spelen bent, komt het allemaal vanzelf goed.
Voldoende hulp ook natuurlijk op de forums.

En veel lezen...
Aurora in "Domoticz - open source domotica systeem - deel 3"

[ Voor 9% gewijzigd door AUijtdehaag op 09-10-2017 21:44 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Verwijderd

Topicstarter
Printplaten die ik direct uit china haal (zonder Nederlandse importeur die verantwoordelijk is) waar 230v doorheen gaat gebruik ik liever niet, al helemaal niet als het altijd aangesloten blijft. De Sonoff heb ik daarom al eerder genegeerd. Is dit naïef?

Ik snijd mezelf dan wel in de vingers met die Xiaomi Gateway want die heeft ook geen losse voeding...

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 09-10-2017 21:47 ]