Ik kwam vandaag een interessant nieuwsartikel tegen op de website van de NOS. In Amsterdam zal er een tentoonstelling plaatsvinden genaamd 'Heden van het slavernijverleden'. Nu is dat op zichzelf natuurlijk prima. Mensen bewust maken van wat er in het verleden speelde is iets dat vaker gebeurt en niet heel gek. Vaak gaat het om een gebeurtenis om trots op te zijn, of juist iets wat zeer erg was. Dat laatste geldt ook voor het slavernijverleden van Nederland. Negers werden massaal uit hun thuislanden geplukt door onder andere de VOC om verkocht te worden in overwegend blanke landen.
Maar de gedachte achter de tentoonstelling vind ik persoonlijk wat scheef. Een paar quotes:
Kijk, ik vind de insteek van zo'n tentoonstelling prima en het is goed mensen bewust te maken van ons verleden. Maar om nou veel van de 'donkere' problemen van nu direct te linken aan zaken die ontstaan zijn in het verleden vind ik bijzonder bekrompen. In veel discussie omtrent donkere mensen wordt het direct op discriminatie en racisme gegooid. Niet alleen hier maar bijvoorbeeld ook in de VS. Maar de grondslag van een discussie is bij lange na niet altijd racisme of discriminatie. Echter kun je dat wel gebruiken om de oppositie direct monddood te maken.
Wat vinden jullie van de insteek van de tentoonstelling? En zijn hedendaagse problemen die donkere mensen ervaren te linken aan het slavernijverleden of is er meer aan de hand?
Maar de gedachte achter de tentoonstelling vind ik persoonlijk wat scheef. Een paar quotes:
Het zwartepietendebat gaat niet zozeer over het slavernijverleden maar over de karikatuur van Zwarte Piet; het stereotype beeld van de neger. Sylvana Simons haalt het slavernijverleden er zelf bij maar de reden dat ze zo gigantisch de grond in getrapt wordt is de manier waarop zij zich opstelt en de manier waarop ze constant naar de slachtofferrol grijpt. En bij Typhoon was het etnisch profileren. Niet gebaseerd op een slavernijverleden maar op statistiek. In zijn geval was het een donkere huidskleur + jonge leeftijd + dure auto, maar hetzelfde geldt voor jonge blanke jongens in een bepaald type wagen wat vaak gebruikt wordt in de criminele wereld (drugsrunners bijvoorbeeld). En zo zijn er wel meer profielen waar op gelet wordt. Dat heeft allemaal geen naam, tenzij er een bepaalde huidskleur bij betrokken wordt, dan is het opeens etnisch profileren.De erfenis van die tijd is een stuk problematischer. Het zwartepietdebat, beledigingen van Sylvana Simons, het etnisch profileren van Typhoon.
Ik ben opgegroeid in een overwegend blank dorp maar ik heb nooit het stereotype in m'n hoofd gehad van luie zwarte mensen. Over Surinamers hoor je wel eens van, maar veel Surinamers roepen dat zelf ook (zij het een beetje lacherig). Zo roepen veel mensen ook dat Nederlanders gierig zijn (waar we zelf ook grapjes over maken), dat Belgen dom zijn (waar ze zelf ook grapjes over maken) en ga zo maar door. Over alles en iedereen is wel een stereotype te vinden."Veel stereotypen die in de tijd van de slavernij zijn ontstaan, bestaan nog steeds. Dat zwarte mensen lui zijn, of onbetrouwbaar, omdat ze op de plantages niet wilden werken"
Kijk, ik vind de insteek van zo'n tentoonstelling prima en het is goed mensen bewust te maken van ons verleden. Maar om nou veel van de 'donkere' problemen van nu direct te linken aan zaken die ontstaan zijn in het verleden vind ik bijzonder bekrompen. In veel discussie omtrent donkere mensen wordt het direct op discriminatie en racisme gegooid. Niet alleen hier maar bijvoorbeeld ook in de VS. Maar de grondslag van een discussie is bij lange na niet altijd racisme of discriminatie. Echter kun je dat wel gebruiken om de oppositie direct monddood te maken.
Wat vinden jullie van de insteek van de tentoonstelling? En zijn hedendaagse problemen die donkere mensen ervaren te linken aan het slavernijverleden of is er meer aan de hand?