CMD-Snake schreef op donderdag 13 september 2018 @ 17:57:
[...]
Wat een kletspraat.
Een DPF geeft geen interne vervuiling in de motor. Het DPF zit in het uitlaattraject en vangt de roetdeeltjes op uit het uitlaatgas. Niets hiervan komt terug bij de motor. Het DPF regenereert passief tijdens het rijden (opwarmen metalen in het filter) en actief als de ECU van de auto het nodig acht om het filter schoon te maken. Op dat laatste moment wordt er wat brandstof ingespoten om de temperatuur hoog genoeg te krijgen om het roet te verbranden. Tenzij je alleen maar zeer korte ritjes maakt is er weinig kans op problemen met je DPF. Een snelwegrit is doorgaans voldoende om de boel schoon te houden.
De EGR klep geeft wel interne vervuiling omdat de motor eigenlijk zijn eigen uitlaatgassen nogmaals moet gebruiken als luchttoevoer. De EGR klep staat vooral open als de motor in deellast draait of koud is. Echter door normaal gebruik te maken van je auto moet ook de EGR klep niet een probleem vormen. Je ziet vooral weer problemen bij mensen die alleen zeer korte ritjes maken of van die types die 50 in de ze zesde versnelling doen. Het verontreinigen van de motor kan ook opgelost worden door minimaal eens per jaar wat reinigingsmiddel in de tank te gooien. Kost bijna niets en veel dealers/garages maakt dit standaard onderdeel uit van de beurt.
Tenzij je alleen maar je auto gebruikt om van je huis naar de hoek van de straat te rijden zal de gemiddelde gebruiker weinig last hebben van deze onderdelen. Jouw Range Rover had ook al deze zaken en zal vermoedelijk nooit problemen hebben gehad.
[...]
Aflossing op je lening is nooit meteen de afschrijving. Boekhoudkundig zijn dat twee verschillende posten die je apart moet rekenen. Als je correct de totale kosten per kilometer wil berekenen zal je de post afschrijving erbij moeten zetten.
[...]
Je vergelijkt appels en peren. Elke vergelijking die je hier maakt zet je jouw gebruikte Tesla af tegen een nieuwe auto. Dat is niet correct, voor een goede vergelijking moet je eenzelfde uitgangspunt nemen. Of beiden gebruikt of beiden nieuw gekocht.
Het gratis superchargen argument is ook wat vreemd. Die Renault kost je 30K en je hebt nu 45K neergelegd. Uit dat verschil van 15K kan je denk ik heel wat kWh stroom kopen denk ik zomaar. De Renault had je jaren kunnen rijden voor het verschil waarmee die Tesla gekocht is.
Dat je graag naar de uitkomst toe wil werken om je Tesla te rechtvaardigen, prima. Maar dit is onzin, zeg dan gewoon dat je een Tesla wil.
Nou dankjewel... kletspraat? mijn broer heeft net zijn 535d weggedaan vanwege vervuiling door uitstoot beperkende zooi, DPF heeft hem meer als 2500 euro gekost om opgelost te krijgen, ding had net 230.000km op de teller. Een oudere 530d die hij hiervoor had heeft ie zonder ellende naar de 4ton gereden. Hij rijd bijna 80.000km per jaar en ook veel aanhangers, dus zou wel zeggen dat hij regelmatig schoon branden zou.
Mijn oudere range had een EGR die heb ik meteen uit geprogrammeerd... dpf had ie gelukkig niet. De 3.6 tdv8 en nieuwe 4.2 hebben allemaal zoveel interne vervuiling door die egr dat niemand die troep wil.
DPF storingen komen veel voor. Kijk ook maar naar BMW en Mercedes, de grotere motoren waar veel kilomters mee gemaakt worden zijn zeker niet gevrijwaard van problemen. En vervangen van DPF troep kost heel veel geld.
MAAAAAAR we geen veel te ver offtopic, voor de zwaardere aanhangers heb ik een defender staan, dus meeste kunnen wij prima met de Tesla.
Boekhouden of niet boekhouden, zakelijk doe ik dat genoeg, prive ga ik niet boekhouden. snap het verschil tussen afschrijving tellen en afbetalen uiteraard, maar mijn punt was dat ik de afbetaling van de financiering transparant er in zet. die moet je niet als kostenpost rekenen want daar heb je de rente al voor....
Ik wilde dit graag delen maar blijkbaar is 80% hier niet in staat buiten de kaders te denken.... oeh lenen voor een auto... tjonge jonge dat mag niet in NL
Vergelijking is niet Appels en Peren maar een vergelijking op range. Ik snap ook wel dat ik een oude Zoe of Leaf kan kopen voor 10K echter die halen nog niet eens 150km range.... daarom geen vergelijking.
Zoek maar een tweedehands leaf of zoe met minimaal 40kw pakket en je komt alleen bij recente auto's uit, die allemaal in de buurt van de 30K kosten... De zoe heb je tweedehands vanaf ongeveer 25k maar dan moet je nog een accu huren. met 50.000km in het jaar is dat ook een leuk sommetje wat je er bij mag tellen.....
En bedenk dan ook maar eens je afschrijving als je daar 200.000 km op staat
Bovendien zou ik er echt niet over na willen denken om zoveel km's in zo'n koektrommel te rijden.... de stoelen van de model-s zijn al niet fantastisch maar de stoelen in een zoe zijn toch nog echt van een ander comfort niveau
[
Voor 11% gewijzigd door
Dutchneon op 04-10-2018 13:45
]
Powerplants: 6375Wp Yingli Panda & 5440Wp SF170s: http://pvoutput.org/list.jsp?userid=34987