Prive een Model S aanschaffen, zijn er nog finciering opties

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchneon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 30-01-2024

Dutchneon

6.375Wp Panda's&5100Wp SF-MT10

Topicstarter
Is opgelost, we hebben de Model-S al bijna een jaar, je kunt de ervaringen verderop lezen in het draadje...

In ons huishouden hebben we twee grote auto's waarvan één een leaseauto is. Deze gaat de deur uit vanwege verandering van baan en daarvoor in de plaats willen we nu een Model s aan gaan schaffen.
Mijn vrouw zal het meerendeel voor haar werk met de Tesla rijden en op haar vrije dag kan ik hem gebruiken.

We hebben een eigen oprit en zonnepanelen die er nu liggen kunnen we uitbreiden.

We gaan een tweedehands Tesla Model S privé aanschaffen en een deel daarvan financieren.

Ik wil het liefst 20% aanbetalen en het restant financieren met een doorlopend krediet. Zodat we zo flexibel mogelijk zijn en bij een meevaller meer kunnen aflossen of misschien op termijn zelfs op een geschikt moment de auto tussentijds verkopen om mogelijk te upgraden oid.

Het valt me erg tegen wat er op dit moment geboden word in de markt.
ik kom tot nu toe op rentes van ~4,5%. Ik zou scherper verwachten.

Ik ben relatief onbekend met financieringspartijen, heb al wel door dat de grotere banken belachelijk hoge rentes hanteren.

Vind eigenlijk vooral private lease alternatieven, maar dat zoek ik nu juist niet, vind het juist interessant om na een jaar of 4 een afbetaalde auto te hebben met lage lasten.

[ Voor 4% gewijzigd door Dutchneon op 10-09-2018 21:05 ]

Powerplants: 6375Wp Yingli Panda & 5440Wp SF170s: http://pvoutput.org/list.jsp?userid=34987

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alki
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 28-05 13:07
Vaak hebben de dealers zelf ook een scherpe rente. Vriend van me werkt bij een garage die zei zelfs dat ze lening van 2% verstrekken aan particulieren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex75
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 28-05 19:47
Hou ook in de gaten of je de auto gedurende de financial lease all-risk moet verzekeren.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Powergrim
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 12:26
Zonder te zeuren, maar kijk je niet gewoon naar een té dure EV? En als ie te duur is moet je simpelweg gaan lenen. Dan zijn rentepercentages van 4,5% niet zo heel gek. Iets lager kan misschien via dealers. Sommigen banken bieden PL's aan voor de aanschaf van groene auto's, maar die percentages zullen niet veel lager liggen.

Misschien kijken naar een BMW I3 of een Nissan Leaf of een PHEV zoals de Mitsubishi Outlander? Klinkt als een beter plan dan een té dure auto kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 28-05 16:30

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Ik denk dat 4,5% geen slecht rentepercentage is voor een lening zonder onderpand. Als je de auto als onderpand kan inzetten kun je wellicht een lager rentepercentage krijgen maar zullen er waarschijnlijk wel extra eisen aan de verzekering worden gesteld.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Het is een risicovoller product dan bijvoorbeeld een hypotheek en daar horen dan hogere rentes bij. Een doorlopend krediet kent namelijk geen onderpand en heeft dus niet dezelfde garanties dat het geld ook daadwerkelijk terug komt bij de verstrekker.

Wellicht kan je via de verkopende partij een financiering regelen (met auto als onderpand), dan kunnen de rentes lager liggen. En anders een auto uitkiezen die je wel kan betalen :)

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchneon

Dutchneon

Topicstarter
alki schreef op woensdag 4 oktober 2017 @ 12:42:
Vaak hebben de dealers zelf ook een scherpe rente. Vriend van me werkt bij een garage die zei zelfs dat ze lening van 2% verstrekken aan particulieren.
Ik probeer ze te vinden inderdaad, maar auto's die tot nu toe bij handelaren stonden, hadden allemaal externe financiering partijen.

Powerplants: 6375Wp Yingli Panda & 5440Wp SF170s: http://pvoutput.org/list.jsp?userid=34987

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

prelude36a schreef op woensdag 4 oktober 2017 @ 13:04:
[...]

Ik probeer ze te vinden inderdaad, maar auto's die tot nu toe bij handelaren stonden, hadden allemaal externe financiering partijen.
Dat lijkt mij ook de normale gang van zaken. Als de dealer zelf leningen verstrekt is het, als ik het goed heb, een kredietverstrekker en moet ie opeens aan allerlei eisen voldoen. Dus doen de dealers gewoon zaken met een echte kredietverstrekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuwor
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 12:37
Heb je ook al gekeken naar de occasions bij Tesla en hun financiering zelf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchneon

Dutchneon

Topicstarter
Powergrim schreef op woensdag 4 oktober 2017 @ 12:44:
Zonder te zeuren, maar kijk je niet gewoon naar een té dure EV? En als ie te duur is moet je simpelweg gaan lenen. Dan zijn rentepercentages van 4,5% niet zo heel gek. Iets lager kan misschien via dealers. Sommigen banken bieden PL's aan voor de aanschaf van groene auto's, maar die percentages zullen niet veel lager liggen.

Misschien kijken naar een BMW I3 of een Nissan Leaf of een PHEV zoals de Mitsubishi Outlander? Klinkt als een beter plan dan een té dure auto kopen.
Outlander PHEV heb ik gehad, al in 2013 een van de eerst geleverde auto's. maar heb je niks aan 30km electrisch en MRB maakt dat het een compleet oninteressante auto is geworden.

Ik wil de meeste range voor mijn geld en vind 350km acceptabel alles daaronder is minder interessant, zeker voor de lange termijn!
De p90 Model s is dan één van de weinige elektrische auto's die in aanmerking komt. En omdat ze al een tijdje verkocht worden zijn die redelijk verkrijgbaar in de tweedehands markt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchneon

Dutchneon

Topicstarter
Fuwor schreef op woensdag 4 oktober 2017 @ 13:10:
Heb je ook al gekeken naar de occasions bij Tesla en hun financiering zelf?
Van wat ik heb gezien zijn die auto's relatief duurder dan de reguliere tweedehands markt. Voor het verschil in prijs kan ik 5 jaar lang 8% financiering afsluiten en nog geld overhouden

Het is best vreemd dat er nog geen oplossing is voor dit soort leningen, het zou logisch zijn om op deze manier de particulier mogelijkheden te bieden.

[ Voor 17% gewijzigd door Dutchneon op 04-10-2017 13:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14:35

CyBeRSPiN

sinds 2001

Hoelang gaat de accu eigenlijk mee en wat kost een vervangende accu? Dat lijkt me ook iets om rekening mee te houden..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Malt007
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 28-05 13:23
Even snel gekeken en de P90D begint bij een eurotje of 70.000, snap ik dan goed dat je 50.000+ wil gaan financieren?
CyBeRSPiN schreef op woensdag 4 oktober 2017 @ 13:30:
Hoelang gaat de accu eigenlijk mee en wat kost een vervangende accu? Dat lijkt me ook iets om rekening mee te houden..
Accu is geen probleem, capaciteit neemt amper af.

[ Voor 55% gewijzigd door Malt007 op 04-10-2017 13:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Ghost16
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19-05 10:05
prelude36a schreef op woensdag 4 oktober 2017 @ 13:17:
[...]

Van wat ik heb gezien zijn die auto's relatief duurder dan de reguliere tweedehands markt. Voor het verschil in prijs kan ik 5 jaar lang 8% financiering afsluiten en nog geld overhouden
Als ik op sites als marktplaats of autoscout kijk dan zijn de goedkoopste toch ook al €50k exclusief BTW. De goedkoopste bij Tesla zelf lijkt mij inclusief BTW en kost € 52.800. https://www.tesla.com/nl_NL/used/5YJSA3H15EFP29284

Als je uitgaat van een 90 kWh variant is de goedkoopste bij Tesla inderdaad al ruim € 93k. En de goedkoopste op marktplaats is € 73,5k exclusief BTW. Dus komt aardig in de buurt qua prijs.

edit: Als je dan toch bezig bent neem dan gelijk een Model X https://www.tesla.com/nl_NL/used/5YJXCCE28GF014712

[ Voor 7% gewijzigd door The_Ghost16 op 04-10-2017 13:35 ]

Acties:
  • +27 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Misschien erg offtopic, maar ik heb altijd geleerd om NOOIT iets op 4 wielen op afbetaling te kopen.

Krom liggen voor een Tesla.... Puur om ideële redenen?

Ik vind een Tesla ook 100x mooier dan een Leaf, Foutlander (ugh) of BMW, maar ik heb geld er niet voor, maar vind het sowieso veel te veel geld voor een auto.

Bedenk ook, als je betrokken raakt bij een (verwijtbaar) ongeval, dat herstelkosten ook flink hoog zijn. Als je nu al een auto op de pof hebt, hoe ga je dat dan betalen?

Just my opinion ;)

[ Voor 20% gewijzigd door Fairy op 04-10-2017 13:42 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Dhrax
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 28-05 14:42

Dhrax

Prog Lord

Koop gewoon een auto die je kunt betalen ;)

Je gaat toch geen 50k financieren voor een 2de hands Tesla ... Koop dan iets degelijks, een Tesla valt daar niet onder.

De accu is wel degelijk iets om rekening mee te houden. Hier rijd een collega ook in een en die kan na 200.000km aanzienlijk minder kilometers maken met een volle lading, aanzienlijk in de zin van dat er al minimaal 100km afgesnoept is.

Hiernaast wil ik je nog wijzen op het feit dat deze auto minimaal 30k aan reparaties heeft gehad, naast alle kosten die reeds door Tesla zelf werden vergoed (model 2014).

Heb je overigens al een laadpaal thuis ? Of ga je daar ook een lening voor afsluiten ?

[ Voor 65% gewijzigd door Dhrax op 04-10-2017 13:56 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Dhrax schreef op woensdag 4 oktober 2017 @ 13:46:
Koop gewoon een auto die je kunt betalen ;)

Je gaat toch geen 50k financieren voor een 2de hands Tesla ... Koop dan iets degelijks, een Tesla valt daar niet onder.
Helemaal mee eens. Ik denk dat hij zich een beetje te veel verspikt heeft op een Tesla. Prachtige auto, maar voor veel mensen boven de stand.

Voor 50K kun je een hele leuke auto kopen en een flinke bak geld overhouden, voor mijn part om in de hypotheek te stoppen. Dat gaat je veel meer opleveren dan een auto afbetalen.

Geld lenen voor een auto is (wat mij betreft) een absoluut laatste redmiddel. Dan moet je een auto hebben om echt naar je werk te gaan en aan je verplichtingen te voldoen, dan zou ik nog steeds de goedkoopste auto kopen die er maar te krijgen is en zelfs dan liever nog eerst mijn TV verkopen om de auto te kunnen betalen dan vast te zitten aan een lening. Desnoods laat je een voorschot uitbetalen op je salaris.

Houd er ook rekening mee dat als je een auto koopt op de pof dat dit ook gevolgen kan hebben als je nog geen koopwoning hebt of verhuisplannen. Je kan dan ineens VEEEEEL minder lenen voor de hypotheek.

[ Voor 33% gewijzigd door Fairy op 04-10-2017 13:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eelcootjuh
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 27-05 22:33
Ik weet natuurlijk niet hoeveel je wilt gaan uitgeven, maar Opel Ampera-e is ook leuk alternatief :) Hogere range en voordeliger in prijs. En dan kun je hem nieuw kopen bij de dealer en dan met een beetje geluk profiteren van een interessante rente.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheUninvited
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 25-05 10:06
Een auto gewoon cash kopen tenzij je hem van de zaak leased lijkt me altijd verstandiger. Want een auto is geen investering maar een verbruiksmiddel, financieringen zijn duur omdat zo'n Tesla geen vaste waarde heeft en als jij je lening niet afbetaald ze die auto voor minder dan jij hebt gekocht moeten verkopen. Overigens zijn die prijzen veel te duur voor wat je krijgt, Tesla is een beetje de Apple onder de autofabrikanten kijk eens naar andere EV's die wel binnen budget passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

eelcootjuh schreef op woensdag 4 oktober 2017 @ 14:00:
Ik weet natuurlijk niet hoeveel je wilt gaan uitgeven, maar Opel Ampera-e is ook leuk alternatief :) Hogere range en voordeliger in prijs. En dan kun je hem nieuw kopen bij de dealer en dan met een beetje geluk profiteren van een interessante rente.
De Ampera is niet heel veel goedkoper. Enige voordeel is misschien dat het een nieuwe auto is, maar zoals je weet met auto's, rijd je dan ook zelf de 'kop' eraf.

Ik zou zelf nooit een nieuwe auto kopen. De prijzen tussen nieuw en 2-3 jaar oud zijn behoorlijk groot.

[ Voor 9% gewijzigd door Fairy op 04-10-2017 14:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dutchneon

Dutchneon

Topicstarter
Fairy schreef op woensdag 4 oktober 2017 @ 13:48:
[...]

Helemaal mee eens. Ik denk dat hij zich een beetje te veel verspikt heeft op een Tesla. Prachtige auto, maar voor veel mensen boven de stand.

Voor 50K kun je een hele leuke auto kopen en een flinke bak geld overhouden, voor mijn part om in de hypotheek te stoppen. Dat gaat je veel meer opleveren dan een auto afbetalen.

Geld lenen voor een auto is (wat mij betreft) een absoluut laatste redmiddel. Dan moet je een auto hebben om echt naar je werk te gaan en aan je verplichtingen te voldoen, dan zou ik nog steeds de goedkoopste auto kopen die er maar te krijgen is en zelfs dan liever nog eerst mijn TV verkopen om de auto te kunnen betalen dan vast te zitten aan een lening. Desnoods laat je een voorschot uitbetalen op je salaris.

Houd er ook rekening mee dat als je een auto koopt op de pof dat dit ook gevolgen kan hebben als je nog geen koopwoning hebt of verhuisplannen. Je kan dan ineens VEEEEEL minder lenen voor de hypotheek.
TheUninvited schreef op woensdag 4 oktober 2017 @ 14:03:
Een auto gewoon cash kopen tenzij je hem van de zaak leased lijkt me altijd verstandiger. Want een auto is geen investering maar een verbruiksmiddel, financieringen zijn duur omdat zo'n Tesla geen vaste waarde heeft en als jij je lening niet afbetaald ze die auto voor minder dan jij hebt gekocht moeten verkopen. Overigens zijn die prijzen veel te duur voor wat je krijgt, Tesla is een beetje de Apple onder de autofabrikanten kijk eens naar andere EV's die wel binnen budget passen.
Auto advies heb ik niet nodig jongens, ik heb al van alles gereden en rijdt zelf in een range rover, met een MRB van 3300 euro kortgezegd niet alle beslissingen in mijn leven draaien altijd over bezuinigen.
Wel probeer ik altijd zo goed mogelijk geïnformeerd te zijn over producten en geen dingen over het hoofd te zien.

Over mijn hypotheek hoeven jullie je geen zorgen te maken, we wonen al in ons droomhuis met een hypotheek onder de 65%mw.

Dit word de auto van mijn vrouw en ik krijg haar idee van een landrover evoque niet uit haar hoofd met een Leaf of BMW i3. Bovendien ben ik overtuigd van de restwaarde van een Model-s temeer vanwege de grote Range, beperkte degradatie van de accu en supercharger netwerk.
En het kan zomaar zo zijn dat we de model s na drie jaar afbetalen nog eens 5 jaar blijven rijden.

De auto kan ik overnemen van een goede kennis, heeft minder als 100.000 km gereden en ik weet wat ik koop.
Mijn vrouw heeft in verhouding met haar leaseauto bijna 950 euro netto te besteden aan de auto, daarmee kan ze de lening versneld aflossen.

[ Voor 3% gewijzigd door Dutchneon op 19-09-2018 11:10 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dutchneon

Dutchneon

Topicstarter
Fairy schreef op woensdag 4 oktober 2017 @ 14:07:
[...]

De Ampera is niet heel veel goedkoper. Enige voordeel is misschien dat het een nieuwe auto is, maar zoals je weet met auto's, rijd je dan ook zelf de 'kop' eraf.

Ik zou zelf nooit een nieuwe auto kopen. De prijzen tussen nieuw en 2-3 jaar oud zijn behoorlijk groot.
Precies, nooit nieuw kopen.....laat dat maar aan een ander over!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Dus eigenlijk heb je zelf het antwoord al...

Adviezen zijn overigens goedbedoeld :* . Ik was er een beetje bang voor dat je een Model-S wilde puur omdat je dan een Model-S hebt. Ja hoe leg je dat uit ;)

Aan geldschieters kan ik je alleen niet helpen. Als je de auto van een privé persoon overneemt heb je toch alleen een PL als optie of zie ik dat verkeerd?

[ Voor 19% gewijzigd door Fairy op 04-10-2017 14:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ferluci92
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 29-04 15:42
Even een zijstraatje voor andere auto: is de Hyundai Ioniq Electric niet wat voor jou? Voor een zeg maar 37k heb je hem ramvol met opties. Bovendien vind ik hem er niet verkeerd uit zien!
Maar het haalt het inderdaad niet aan de Tesla:)

Afbeeldingslocatie: https://www1.picturepush.com/photo/a/15521296/1024/Hyundai-Ioniq-Electric/msgy7lmb7dog-800.jpg

[ Voor 14% gewijzigd door Ferluci92 op 04-10-2017 14:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Is geen Tesla ;)

Dat moet ik hem wel nageven :P Veel van die auto's hebben zo'n Prius kont :D

[ Voor 31% gewijzigd door Fairy op 04-10-2017 14:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchneon

Dutchneon

Topicstarter
Fairy schreef op woensdag 4 oktober 2017 @ 14:22:
Dus eigenlijk heb je zelf het antwoord al...

Adviezen zijn overigens goedbedoeld :* . Ik was er een beetje bang voor dat je een Model-S wilde puur omdat je dan een Model-S hebt. Ja hoe leg je dat uit ;)

Aan geldschieters kan ik je alleen niet helpen. Als je de auto van een privé persoon overneemt heb je toch alleen een PL als optie of zie ik dat verkeerd?
Klopt PL, maar Doorlopend krediet kan ook, dan ben je flexibel. Ik heb op dit moment een hobby auto te koop staan, als die verkocht is kan ik mooi weer een stuk aflossen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14:15
prelude36a schreef op woensdag 4 oktober 2017 @ 14:19:
[...]

[...]

Over mijn hypotheek hoeven jullie je geen zorgen te maken, we wonen al in ons droomhuis met een hypotheek onder de 65%mw.
Geen optie om de hypotheek te verhogen om aan het benodigde bedrag te komen? Waarschijnlijk relatief gunstig vanwege het onderpand en de hypotheekrente aftrek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dutchneon

Dutchneon

Topicstarter
Ferluci92 schreef op woensdag 4 oktober 2017 @ 14:23:
[...]
Even een zijstraatje voor andere auto: is de Hyundai Ioniq Electric niet wat voor jou? Voor een zeg maar 37k heb je hem ramvol met opties. Bovendien vind ik hem er niet verkeerd uit zien!

[afbeelding]
In de lease is dit een fantastisch scorende auto maar prive is een ander verhaal.
Nieuw is minder interessant want afschrijving gaat zo hard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 27-05 16:23

TommyGun

Stik er maar in!

[...]

[afbeelding]
_O-

Zelf zou ik een dikke 5-serie of zo aanschaffen, veel meer waar voor je geld.

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

nooberke schreef op woensdag 4 oktober 2017 @ 14:33:
[...]

Geen optie om de hypotheek te verhogen om aan het benodigde bedrag te komen? Waarschijnlijk relatief gunstig vanwege het onderpand en de hypotheekrente aftrek.
Zou helemaal ideaal zijn lijkt me als hij gunstige rente heeft, maar of het ook mag? Is dat wettelijk toegestaan om een hypotheek af te sluiten op een auto? Want dat is wat je in feite doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchneon

Dutchneon

Topicstarter
Fairy schreef op woensdag 4 oktober 2017 @ 14:35:
[...]

Zou helemaal ideaal zijn lijkt me als hij gunstige rente heeft, maar of het ook mag? Is dat wettelijk toegestaan om een hypotheek af te sluiten op een auto? Want dat is wat je in feite doet.
Daar ben ik ook wel benieuwd naar ja... lijkt me een aparte constructie.
Al zou ik aan de financier van de auto ook zo het huis als garantie stellen mochten ze zich zorgen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

prelude36a schreef op woensdag 4 oktober 2017 @ 14:37:
[...]

Al zou ik aan de financier van de auto ook zo het huis als garantie stellen mochten ze zich zorgen maken.
http://www.hokkevogelaard...en-het-geld-vrij-besteden
Als u in uw huis wilt blijven wonen en uw huidige hypotheek wilt verhogen, ligt dat anders. Allereerst hanteert de hypoteekverstrekker ook in dit geval de wettelijke regels inzake de verhouding hypotheek-woningwaarde en de hoogte van uw inkomen. Dat betekent voor dit jaar dat de hoogte van uw lening maximaal 103% van de waarde van uw woning mag bedragen. Is uw huis aanzienlijk meer waard dan de hoogte van uw huidige hypotheeklening én heeft u voldoende inkomen, dan kunt u uw hypotheek dus verhogen.

Maar let op: het extra bedrag dat u leent, valt onder de nieuwe regels en moet dus in maximaal dertig jaar worden afgelost. Verder is de hypotheekrente alleen aftrekbaar als u het geld daadwerkelijk in uw huis investeert, bijvoorbeeld door het te verbouwen of verbeteren. Als u het wilt gebruiken voor ‘consumptieve goederen’, zoals bijvoorbeeld een auto of een nieuwe inrichting, mag u de hypotheekrente over dit deel van de lening niet aftrekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FiXeR.nl
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
TommyGun schreef op woensdag 4 oktober 2017 @ 14:35:
[...]

_O-

Zelf zou ik een dikke 5-serie of zo aanschaffen, veel meer waar voor je geld.
Waar haal jij een dikke 5 voor 37K? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

FiXeR.nl schreef op woensdag 4 oktober 2017 @ 14:38:
[...]

Waar haal jij een dikke 5 voor 37K? 8)7
Ok, 3 dan. Ik dacht dat een S duurder was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

[...]

Je hypotheek verhogen om een auto te kopen kan een lastig verhaal worden, denk niet dat een bank daar graag aan mee werkt. En je huis als onderpand bij een derde partij? Dat gaat je hypotheekverstrekker niet leuk vinden ;)

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Edd
  • Laatst online: 08:17

Edd

prelude36a schreef op woensdag 4 oktober 2017 @ 14:30:
[...]

Klopt PL, maar Doorlopend krediet kan ook, dan ben je flexibel. Ik heb op dit moment een hobby auto te koop staan, als die verkocht is kan ik mooi weer een stuk aflossen ;)
Het is voor mij al wel weer een paar jaar geleden, maar ik heb een DK afgesloten hiervoor.
Een PL of Financiering (via de dealer) vond ik minder interessant, vanwege de vaste looptijd.
Bij een DK kun je de lage maandlasten hebben, maar wel vrij aflossen. Nadeel is wel dat het rentepercentage veelal iets hoger is.

Financiering via een dealer o.i.d. is in mijn ervaring toch duurder dan via een andere verstrekker.
[...]

Je mag alleen hypotheekrente aftrekken over het geleende bedrag dat gebruikt wordt voor de aankoop van het huis. "Vroeger" mocht dit wel en is er uiteraard gretig gebruik van gemaakt, maar deze regel is een aantal jaren geleden aangepast.

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 28-05 14:07

Shunt

Boe

TommyGun schreef op woensdag 4 oktober 2017 @ 14:38:
[...]

Ok, 3 dan. Ik dacht dat een S duurder was.
Een S kost (90kw) 90k ongeveer.
Dus ja daar krijg je een aardige 5 voor of een 6.

die 37k is volgens mij voor een Ampera-E

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

Shunt schreef op woensdag 4 oktober 2017 @ 14:41:
[...]

Een S kost (90kw) 90k ongeveer.
Dus ja daar krijg je een aardige 5 voor of een 6.

die 37k is volgens mij voor een Ampera-E
Vandaar, ik dacht al. Dank :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mashell
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21-11-2019
een tweedehands Tesla Model S
Hoewel de Model S verreweg beste electrische auto op de markt is, is Tesla nog een beginnend autofabrikant. En ook nog eens Amerikaans. Wees er dus op voorbereid dat een vroege Model S misschien niet helemaal het kwaliteitsniveau heeft dat je zou mogen verwachten op basis van de nieuwprijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Als je electrisch wilt rijden en een Evoque niet uit haar hoofd krijgt, kijk eens bij Porsche. Cayenne is er ook in Hybrid uitvoering. Tweedehands voor tussen de 50 en 70k te vinden.
Buurman van me heeft dat ook gedaan. Reed een S, die was wat onhandig met kinderen. Kreeg mooi inruilbedrag terug voor zijn S, kocht een Cayenne hybrid. Heeft ie een jaar gereden, nu rijdt ie weer een Model X. Geen goedkoop grapje, maar die auto staat op naam van zijn eigen zaak dus dat helpt :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:36
Redelijke kans dat de bank wel wat overwaarde laat opnemen. Pak je de historisch lage hypotheekrente mee. Het consumptieve deel mag je niet aftrekken, maar dat is verder irrelevant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flagg
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Flagg

It's a shite state of affairs

[...]

[afbeelding]
Daarmee ga je iemand niet van een Evoque weghouden. :+

Fantastisch wel dat alle middeninkomens met het vingertje in de lucht financieringen gaan afraden. Je financiert niet iets als je moeite hebt met de afbetalingen nee, dus vooral niet doen dan.

Maar wellicht dat er hier ook mensen rondlopen met een andere finaciele situatie... :)

Er wordt gevraagd of er een goede financiering is voor Tesla's hij vroeg niet welke ev hij het beste kan kopen.

Irish diplomacy is telling a man he can go to hell in such a way he actually looks forward to it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

prelude36a schreef op woensdag 4 oktober 2017 @ 14:21:
[...]

Precies, nooit nieuw kopen.....laat dat maar aan een ander over!
Zelf zou ik, na enkele nieuwe auto's gekocht te hebben, niet zo snel meer teruggaan naar een tweedehands. Er is altijd wel iets wat je niet aanstaat aan zo'n auto en qua jong gebruikt zijn het vaak demo's of ex-leasebakken waarvan je niet weet hoe ze bereden zijn en vaak in saaie kleuren die mij persoonlijk niet aanspreken of je moet van zwarte BMW's of Audi's houden maar mij niet gezien :)

Ieder z'n meug.
The Eagle schreef op woensdag 4 oktober 2017 @ 18:12:
Als je electrisch wilt rijden en een Evoque niet uit haar hoofd krijgt, kijk eens bij Porsche. Cayenne is er ook in Hybrid uitvoering.
Hybride is natuurlijk niet hetzelfde als volledig elektrisch. Zo'n ding zou eigenlijk verboden moeten worden want zoals ze vaak in NL gebruikt worden allesbehalve mileuvriendelijk.

[ Voor 26% gewijzigd door Gunner op 04-10-2017 19:21 ]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Gunner schreef op woensdag 4 oktober 2017 @ 19:19:
[...]

Zelf zou ik, na enkele nieuwe auto's gekocht te hebben, niet zo snel meer teruggaan naar een tweedehands. Er is altijd wel iets wat je niet aanstaat aan zo'n auto en qua jong gebruikt zijn het vaak demo's of ex-leasebakken waarvan je niet weet hoe ze bereden zijn en vaak in saaie kleuren die mij persoonlijk niet aanspreken of je moet van zwarte BMW's of Audi's houden maar mij niet gezien :)

Ieder z'n meug.

[...]

Hybride is natuurlijk niet hetzelfde als volledig elektrisch. Zo'n ding zou eigenlijk verboden moeten worden want zoals ze vaak in NL gebruikt worden allesbehalve mileuvriendelijk.
NIeuwe auto is natuurlijk wel fijn, maar voor de gemiddelde nederlander als Privé auto gewoon niet te doen. Heb vandaag even in een nieuwe Octavia gereden met DSG automaat en 1.0 motortje. Sta je nog van te kijken hoeveel pit ze in zo'n motortje hebben zitten. Daarvoor had mijn pa een 1.6 diesel van precies dezelfde auto (voorloper). Die is wel krachtiger, maar de verschillen zijn niet zo groot meer als vroeger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wm1234
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 14:22
Zoals eerder genoemd, zou ik gewoon mijn overwaarde opnemen / Loan-to-value verhogen bij de bank. Dus 50k opnemen op je huis. Waar je het aanbesteed maakt de bank niet uit, wordt een box 3 lening tot een maximale lening van 101% van taxatie waarde van de woning. Alleen even kijken of een WOZ waarde voldoende is of een taxatierapport / verhoogde inschrijving van je huis bij de notaris. Je hebt waarschijnlijk ook wat advieskosten voor een verhoging van je hypotheek. Even uitrekenen of dit scenario gunstiger is dan een krediet bij de bank (hier heb je ook leningen met een onderpand als huis). Zo gaat je rente flink naar beneden.

50 000 / 60 maanden = 833 euro per maand + de rente nog. Op de top circa 80 euro per maand bij 1,7% rente. Dan kom je wel in de buurt van je 900 euro per maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Fairy schreef op woensdag 4 oktober 2017 @ 19:30:
[...]

NIeuwe auto is natuurlijk wel fijn, maar voor de gemiddelde nederlander als Privé auto gewoon niet te doen.
Ik weet niet of zo dat is. In een ander topic vandaag kwam ik erachter dat ongeveer de helft van de Nederlandse huishoudens een spaarsaldo van minstens 25K hebben. Daar zullen vast een hoop uitschieters naar boven zitten voor wie dat blijkbaar geen probleem is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pacificocean
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 28-05 23:28
Heb je wel eens gekeken hoeveel een all risk verzekering kost voor een Tesla?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Gunner schreef op woensdag 4 oktober 2017 @ 19:47:
[...]

Ik weet niet of zo dat is. In een ander topic vandaag kwam ik erachter dat ongeveer de helft van de Nederlandse huishoudens een spaarsaldo van minstens 25K hebben. Daar zullen vast een hoop uitschieters naar boven zitten voor wie dat blijkbaar geen probleem is :)
Een spaarsaldo betekent niet dat dat vrij is om een auto van te kopen.

Ik heb het geld in ieder geval niet, ook geen 25K en al helemaal niet vrij beschikbaar. Als ik overigens geen mooie home theater setup had gekocht (van om en nabij 10K) dan had ik overigens wel ruim 25K gehad, maar 10K op een spaarrekening klinkt niet zo lekker als een mooi paar dikke B&W's en mooie versterker en toebehoren. ;)

Die setup is voor mijn dan ook een flinke uitschieter, maar je wil wat in het leven he. Sommige mensen willen een Audi TT ofzo en ik wilde dit ;) En dan heb ik ook nog een vrouw die gelukkig een heel eind kan meekomen :)

Het spaargeld wat ik heb is echter ook weer onderverdeeld, een deel voor de toekomstige opleiding van onze kinderen hebben we al apart staan en sparen we gestaag aan. Een deel voor vervanging van de auto als het weer zover is en ook willen we graag een keer wat aflossen op de hypotheek.

[ Voor 23% gewijzigd door Fairy op 04-10-2017 20:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
prelude36a schreef op woensdag 4 oktober 2017 @ 13:17:
Het is best vreemd dat er nog geen oplossing is voor dit soort leningen, het zou logisch zijn om op deze manier de particulier mogelijkheden te bieden.
Er zullen weinig particulieren zijn die er eentje willen kopen. De tweedehandsmarkt heeft ook vrijwel overal "excl. BTW" prijzen.
Fairy schreef op woensdag 4 oktober 2017 @ 13:41:
Misschien erg offtopic, maar ik heb altijd geleerd om NOOIT iets op 4 wielen op afbetaling te kopen.
Ik kan nog wel een stapje verder gaan: geef nooit je laatste geld uit aan een auto. Ervoor lenen betekent zelfs geld uitgeven wat je niet hebt.
Maar juist deze "volkswijsheid" zorgt ervoor dat er nu een prive-leasemarkt wordt gecreeerd. Zo hoef je niets te lenen, maar bezit je ook niets.
Dhrax schreef op woensdag 4 oktober 2017 @ 13:46:
Hiernaast wil ik je nog wijzen op het feit dat deze auto minimaal 30k aan reparaties heeft gehad, naast alle kosten die reeds door Tesla zelf werden vergoed (model 2014).
Hier was ik al langer benieuwd naar: kwaliteitsauto's maken is niet iets wat je zomaar vanuit het niets in 1 keer kan. Tesla is redelijk nieuw en heeft dus bar weinig ervaring. Ze zullen het e.e.a. aan know-how wel hebben ingekocht, maar die 30k reparaties geeft wel aan dat ze nog wat kinderziektes hebben.
prelude36a schreef op woensdag 4 oktober 2017 @ 12:40:
zonnepanelen die er nu liggen kunnen we uitbreiden.
rijdt zelf in een range rover, met een MRB van 3300 euro
Klinkt ideaal voor het milieu >:)

[ Voor 35% gewijzigd door RemcoDelft op 04-10-2017 20:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

RemcoDelft schreef op woensdag 4 oktober 2017 @ 20:10:
[...]

Er zullen weinig particulieren zijn die er eentje willen kopen. De tweedehandsmarkt heeft ook vrijwel overal "excl. BTW" prijzen.

[...]

Ik kan nog wel een stapje verder gaan: geef nooit je laatste geld uit aan een auto. Ervoor lenen betekent zelfs geld uitgeven wat je niet hebt.
Maar juist deze "volkswijsheid" zorgt ervoor dat er nu een prive-leasemarkt wordt gecreeerd. Zo hoef je niets te lenen, maar bezit je ook niets.
Leasen valt (althans bij mij) een beetje onder dezelfde noemer om eerlijk te zijn. Niet betalen is auto inleveren. Je hebt dan wel geen schuld, maar ook geen vervoer meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
Fairy schreef op woensdag 4 oktober 2017 @ 20:12:
Leasen valt (althans bij mij) een beetje onder dezelfde noemer om eerlijk te zijn. Niet betalen is auto inleveren. Je hebt dan wel geen schuld, maar ook geen vervoer meer.
Dat is zakelijke lease, prive kan je niet zomaar besluiten te stoppen met betalen.
Tot voor kort was het heel normaal om een extra hypotheek te consumeren. Je krijgt geen renteaftrek over het meerdere, verder moet het kunnen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• wm1234
Iets totaal anders, maar je bent toch eigenlijk gek als je een Tesla van 4 jaar! oud koopt voor bijna 50.000 euro (laagste op Marktplaats, veel ex-taxi's van Schiphol zo te zien) en veel km op de teller, vaak nog ex. btw terwijl ze nieuw tussen de 80k en 100k waren maar met extreem veel belastingvoordelen (MIA/VAMIL, BPM voordeel etc.). Krijg je dat ook weer als je de auto 2e hands koopt met een bedrijf (dus voor een 2e keer milieuvoordelen opstrijken over dezelfde auto), weet iemand hier meer over? De vorige eigenaren hebben dus eigenlijk gratis gereden als ze iemand vinden die voor zo'n bedrag die auto wil overnemen.

Een aantal jaar geleden ging het natuurlijk ook zo met PHEV Mitsubishi's en Toyota Prius. Die Toyota's Prius zijn allemaal massaal voor een prikkie geëxporteerd naar Rusland, Moskou als taxi of naar Jordanië. Ben benieuwd of die hoge Tesla restwaarde wel zo lang blijft plakken. Ik zou dan toch voor safe gaan en een mooie 2e hands 5 serie nemen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 28-05 20:26
Een Tesla is eigenlijk alleen zakelijk interessant. Je rijdt dan een auto van een ton voor de netto prive-kosten van een auto van 50 of 60k. Lage bijtelling, investeringsaftrek, etc werken allemaal in je voordeel.

Prive heb je veel minder voordeel. Resteert vooral de lage BPM (0 g/km CO2). Dat compenseert min of meer de hogere productiekosten, waardoor je voor een ton bijna evenveel auto koopt bij Tesla als bij bv BMW, MB of Lexus.Verder zullen de energiekosten wat lager liggen dan de brandstofkosten van een benzine/diesel.

Een belangrijk aandachtspunt is dat EV's veel eerder in hun ontwikkeling staan dan conventionele fossiele auto's. Bijgevolg loop je een groot risico op de afschrijving. Toen Tesla de autopilot uitrolde, had dat bijvoorbeeld een stevig effect op de waarde van eerdere model S-en zonder AP. Denk in dit licht ook aan range verbeteringen van de goedkopere EV's. Als die van 250 naar 400+ km opklimmen, komt er vraaguitval in et duuredere segment, en raakt Tesla een belangrijke USP kwijt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
wm1234 schreef op woensdag 4 oktober 2017 @ 20:31:
Iets totaal anders, maar je bent toch eigenlijk gek als je een Tesla van 4 jaar! oud koopt voor bijna 50.000 euro (laagste op Marktplaats, veel ex-taxi's van Schiphol zo te zien) en veel km op de teller, vaak nog ex. btw terwijl ze nieuw tussen de 80k en 100k waren maar met extreem veel belastingvoordelen (MIA/VAMIL, BPM voordeel etc.). Krijg je dat ook weer als je de auto 2e hands koopt met een bedrijf (dus voor een 2e keer milieuvoordelen opstrijken over dezelfde auto), weet iemand hier meer over?
* KIA: investeringsaftrek is ook van toepassing als je tweedehands koopt. Maar dat maakt geen dubbel voordeel, want er is pro rato desinbesteringsbijtelling gerekend aan de eerste eigenaar toen hij de auto verkocht.

* MIA: ook hier een desinvesteringsbijtelling bij vervreemding. Een ding is me niet duidelijk. MIA is slechts gedeeltelijk. Voor EVs max 50k. Ik vraag me af hoe de berekeningen gaan. Misschien laat dit op een dure EV wel een beetje ruimte voor dubbeltellingen. Denk aan: aankoop 100k, daarvan MIA over 50k. Waarde bij inruil 50k, de helft afgeschreven, desinvesteringsbijtelling pro rato MIA over 25k. Tweede eigenaar past opnieuw MIA over 50k toe?

* VAMIL: is slechts een liquiditeitsvoordeel vanwege de mogelijkheid om versneld af te schrijven. Maar alles wat je teveel hebt afgeschreven (voorbij de werkelijke inruilprijs), krijg je als belastbare boekwinst voor je kiezen. Uiteindelijk wordt er op een auto door alle eigenaren samen nooit meer afgeschreven dan wat de auto nieuw kostte. Dus ook hier geen dubbeltellingen.

* Lage bijtelling: is per jaar, en in jaar van aankoop/verkoop pro rato de dagen ter beschikking. De ene periode profiteert de ene berijder, de volgende periiode de ander. Geen dubbeltelling.
Een aantal jaar geleden ging het natuurlijk ook zo met PHEV Mitsubishi's en Toyota Prius. Die Toyota's Prius zijn allemaal massaal voor een prikkie geëxporteerd naar Rusland, Moskou als taxi of naar Jordanië. Ben benieuwd of die hoge Tesla restwaarde wel zo lang blijft plakken. Ik zou dan toch voor safe gaan en een mooie 2e hands 5 serie nemen.
Dat is ook de reden dat je niet teveel moet subsidieren. Er wordt met enorme bedragen aan belastingkorting (BPM, KIA, MIA, VAMIL en bijtellingskorting) gesmeten om maar groene auto's op de weg te krijgen. En ons milieu heeft er slechts een jaar of 4 baat bij, want slimme landen als Rusland hebben belastingkortingen op invoer van tweedehandse groene auto's. Eenauto van 4 jaar is qua kilometers op 40 a 50% van zijn levensverwachting, maar in diezelfde periode is 80 a 90% van het belastingvoordeel al uitgegeven. Resultaat: wij betalen de rekening voor vergroening van het wagenpark in het buitenland.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

Ik heb zelf net een nieuwe Tesla S besteld, door de 0,4% financiering, aftrekposten maat bovenal ook de restwaarde garantie die Tesla geeft.

Op dit moment zijn Tesla S nog redelijk veilig qua restwaarde. Maar over 3 jaar hebben veel, heel veel, merken elektrische auto's op de markt. Bij Tesla zal je tegen die tijd gewoon met een korte levertijd een 3 kunnen bestellen en naar alle waarschijnlijkheid is er dan een model Y en een nieuwe S (of men kiest ervoor de S gewoon door te innoveren).

Ergo: Ik verwacht een enorme waardedaling voor Tesla Model S over een periode van een jaar of 2-4 door de veranderende markt. Bij de Tesla die we al hebben is de laadpoort (3000,-) en het grote display (5500,-) al vervangen. En dan heb je ook nog de enorme verzekeringspremie met hoge eigen risico.

Ik zou mijn handen er niet aan branden in ieder geval. Voor 25k-30k koop je een prachtige A6, 5 Serie of E-klasse.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 28-05 22:16
Is het niet mogelijk een jaar te wachten op de Tesla Model 3? Mocht je nu een reservering plaatsen dan heb je hem over een jaar mogelijk al. (Basis uitvoering 35.000euro +btw)

Wij wachten een jaar of 2/3/4 en zullen dan eens kijken wat er voor 15k o.i.d. te koop is. Op het moment blijven we voorlopig rijden met onze (elektrische) Renault Zoe, die binnenkort word geüpgraded naar 41kWh (zodat er 300km+ gereden kan worden op een enkele lading)

Hier kan je zeer jonge Zoe's kopen, eventueel op bestelling bij Gerrit Bleeker. Momenteel staat er als voorbeeld een nieuw type met 41kWh batterij voor 19.xxx ex btw. (Nee, het is geen Range rover)
(Auto Bleeker in Purmerend, zeer tevreden over net als veel andere mensen)
https://www.autoscout24.n...e350040ab9b1?asrc=st%7cas

Anders is een Amerikaanse Fiat 500e een leuk alternatief voor je vrouw (vanaf 11.950euro)?

https://www.autoscout24.n...tton&sort=standard&desc=0

Let wel op: deze kunnen niet snelladen en kan enkel gebruikt worden voor kortere afstanden van ongeveer maximaal 150km (wat in sommige gevallen prima kan zijn)

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Stef87 schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 17:57:
Is het niet mogelijk een jaar te wachten op de Tesla Model 3? Mocht je nu een reservering plaatsen dan heb je hem over een jaar mogelijk al. (Basis uitvoering 35.000euro +btw)
vergeet dat maar die planning. Voordat er bekend werd dat de productie bij lange na niet gehaald werd was de wachttijd al 1.5 jaar.

http://autovisie.nl/2017/...model-3-moeilijk-op-gang/

Wellicht dat de echte fanboy die periode wil wachten. Ik niet.

[ Voor 14% gewijzigd door Gunner op 05-10-2017 18:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RemcoDelft
PWM schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 17:38:
Ik heb zelf net een nieuwe Tesla S besteld, door de 0,4% financiering, aftrekposten maat bovenal ook de restwaarde garantie die Tesla geeft.
Hoeveel procent garanderen ze?
Op dit moment zijn Tesla S nog redelijk veilig qua restwaarde. Maar over 3 jaar hebben veel, heel veel, merken elektrische auto's op de markt. Bij Tesla zal je tegen die tijd gewoon met een korte levertijd een 3 kunnen bestellen
Of ze zijn failliet omdat ze i.t.t. de concurrentie op elk exemplaar geld toeleggen. Ik neem aan dat de restwaardegarantie van Tesla zelf komt?
Gunner schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 18:34:
Wellicht dat de echte fanboy die periode wil wachten. Ik niet.
Qua fanboys hebben ze het net zo goed voor elkaar als apple: mensen doen een aanbetaling om op de wachtlijst te mogen! Voor de occasion bij Tesla die hier gelinkt werd moet je ook 4000 euro aanbetalen om hem te mogen bestellen.

Edit: juist voor andere merken zal het veel eenvoudiger zijn om elektrische auto's te produceren, neem een bestaand model en vervang de motor. Het overgrote deel van de productiecapaciteit hebben ze al, i.t.t. Tesla.

[ Voor 9% gewijzigd door RemcoDelft op 05-10-2017 19:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
De opmerkingen van PWM zijn wel iets om rekening te houden:
- het verdwijnen van de alleenheerschappij in het long range / high performance electrische segment. De 3 gaat kannibaliseren aan de onderkant van de S en die auto komt door range verbeteringen van de concurrentie zelf ook in een veel competitievere markt terecht.
- 8500 euro aan upgrades om je auto een beetje bij de tijd te houden. Doe je dat niet, dan krijg je hem in de restwaarde voor je kiezen.

Die verzekeringspremie, wat is dat?
Heb net een 60 Base uitgerekend, 105 euro per maand casco. Vergelijkbaar met een BMW 530i, tikje goedkoper dan een 530d (dieseltoeslag op de premie).

Een 100 performance kost ineens 250 euro per maand? Is die auto dan 2.4x zo duur? En gaan ze ervan uit dat ook een kleinere schade zoals een bumper, een deuk in een portier of een glasschade dubbel zo duur is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
t_captain schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 20:31:
Een 100 performance kost ineens 250 euro per maand? Is die auto dan 2.4x zo duur? En gaan ze ervan uit dat ook een kleinere schade zoals een bumper, een deuk in een portier of een glasschade dubbel zo duur is?
Alle auto's met meer vermogen zijn duurder in de verzekering, vanwege het grotere risico.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pacificocean
  • Laatst online: 28-05 23:28
t_captain schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 20:31:
De opmerkingen van PWM zijn wel iets om rekening te houden:
- het verdwijnen van de alleenheerschappij in het long range / high performance electrische segment. De 3 gaat kannibaliseren aan de onderkant van de S en die auto komt door range verbeteringen van de concurrentie zelf ook in een veel competitievere markt terecht.
- 8500 euro aan upgrades om je auto een beetje bij de tijd te houden. Doe je dat niet, dan krijg je hem in de restwaarde voor je kiezen.

Die verzekeringspremie, wat is dat?
Heb net een 60 Base uitgerekend, 105 euro per maand casco. Vergelijkbaar met een BMW 530i, tikje goedkoper dan een 530d (dieseltoeslag op de premie).

Tesslas zijn in no time total loss
http://gas2.org/page/2/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Ik denk dat de factor motorvermogen wel meevalt en ook het gewicht meespeelt.

Ter vergelijking: een BMW 340i met dik 320pk kan ik voor 67 euro casco verzekeren. Een 520i high executive (qua cascowaarde en qua gewicht redelijk vergelijkbaar, maar bijna 140 pk minder onder de voet) kost 59 euro. Een bescheiden premieverschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:18
Jongens, de beste man wil een Tesla.. Hij zoekt tips voor financiering.. Maar als je voor EUR 50.000 een telsa koopt en je wil gegarandeerd flexibel kunnen afbetalen, doe dan ook niet moeilijk over 1% meer of minder rente, kies dan voor de maximale flexibiliteit van een doorlopend krediet.

Verkoop je die hobby auto van EUR 15.000 dan een jaar eerder dan verwacht dan heb je het bedrag aan meer betaalde rente over de volledige looptijd al 3x terug verdient..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online

PWM

RemcoDelft schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 19:11:
[...]

Hoeveel procent garanderen ze?
45% na 5 jaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wm1234
Wel grappig en leerzaam om dit topic te lezen. Het is namelijk dezelfde gedachte gang die ik ook heb, met dezelfde auto's. De Tesla model 3 spreekt mij enorm om gratis (laden op kantoor) te pendelen op autopilot als woonwerkverkeer in de randstad met comfort, snelheid en ook wel looks en gadgets. Ik heb zelf al flink wat research gedaan maar dat hele Tesla verhaal is in mijn ogen toch wel echt een hype. Die auto's zitten slecht in elkaar. Zijn zeer aan de prijs. Veel problemen bij eigenaren met enorme reparatie's, vaak onder garantie gelukkig wel. De enorme Ipad bij de Model 3 is ook niet goed over nagedacht. Je kan hem alleen maar bedienen met touchscreen. Geen handige knopjes meer maar eindeloze doorklik ipad schema's. De prijs van 50k + zorgt ervoor dat je ook flink voordeel moet hebben op brandstof voordat je goedkoper bent dan een 3-serie / A4. Vervolgens hebben ze een bestelling van 500.000 auto's en bouwen ze deze maand 150 auto's (wanneer krijg je dan in godsnaam je auto)! Maken ze op elke auto verlies en wil Elon Musk weer een vrachtwagen, raketten maken etc. Gewoon waanzinnig als je er over nadenkt.

De concurrentie zit ook niet stil. Zoals verwacht komen er veel grote Duitse merken binnenkort ook met nieuwe techniek. Porsche (VAG groep) kan al bijna 500 km ver komen met elektro en Mercedes (ex eigenaar Tesla) heeft mooie auto pilot techniek. Dus ik blijf nog even in mijn BMW rijden en maak vandaar lekker de overstap als er wat moois langskomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• p.d.akkerman
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 12:29
Ff kort door de bocht.

Maar dat hele verhaal over flexibel aflossen. Als TS gewoon een blanco krediet kan afsluiten tegen 4.5% of minder. Bij een Interbank of defam of nn.
Of hij nu een doorlopend of persoonlijke lening afsluit. Sinds enige tijd kan bij alledrie ook op een PL boetevrij worden afgelost. Sinds 2012 is in het slechtste geval er een boete van 1% op het bedrag dat extra wordt afgelost.
Oh ja. Bij een pl staat de rente ook nog eens vast.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 28-05 22:51
wm1234 schreef op vrijdag 6 oktober 2017 @ 20:01:
Wel grappig en leerzaam om dit topic te lezen. Het is namelijk dezelfde gedachte gang die ik ook heb, met dezelfde auto's. De Tesla model 3 spreekt mij enorm om gratis (laden op kantoor) te pendelen op autopilot als woonwerkverkeer in de randstad met comfort, snelheid en ook wel looks en gadgets. Ik heb zelf al flink wat research gedaan maar dat hele Tesla verhaal is in mijn ogen toch wel echt een hype. Die auto's zitten slecht in elkaar. Zijn zeer aan de prijs. Veel problemen bij eigenaren met enorme reparatie's, vaak onder garantie gelukkig wel. De enorme Ipad bij de Model 3 is ook niet goed over nagedacht. Je kan hem alleen maar bedienen met touchscreen. Geen handige knopjes meer maar eindeloze doorklik ipad schema's. De prijs van 50k + zorgt ervoor dat je ook flink voordeel moet hebben op brandstof voordat je goedkoper bent dan een 3-serie / A4. Vervolgens hebben ze een bestelling van 500.000 auto's en bouwen ze deze maand 150 auto's (wanneer krijg je dan in godsnaam je auto)! Maken ze op elke auto verlies en wil Elon Musk weer een vrachtwagen, raketten maken etc. Gewoon waanzinnig als je er over nadenkt.

De concurrentie zit ook niet stil. Zoals verwacht komen er veel grote Duitse merken binnenkort ook met nieuwe techniek. Porsche (VAG groep) kan al bijna 500 km ver komen met elektro en Mercedes (ex eigenaar Tesla) heeft mooie auto pilot techniek. Dus ik blijf nog even in mijn BMW rijden en maak vandaar lekker de overstap als er wat moois langskomt.
Ik vind het vooral heel grappig om te lezen dat het eerst lijkt alsof werkelijk álles fout gaat bij Tesla, waarna je afsluit met dat Duitse merken 'er ook mee bezig zijn'.
  • Hoezo zouden Duitse merken er ook aan beginnen als het allemaal zo'n hype is?
  • Mercedes, ex eigenaar Tesla, what the hell?
  • Een Porsche die 500km doet op batterijen; waar dan? Oh wacht, dat is een concept die nog láng niet op de markt is. En wat gaat dat kosten?
Wellicht wil je toch nog flink wat meer research doen :P een Tesla is natuurlijk helemaal niet 'the holy grail' die op alle punten de concurrentie moet slopen om relevant te zijn, en op een aantal punten heb je ook wel gelijk. Ja, Tesla benut zijn hype status erg goed en ja er is gezeik over bouwkwaliteit.
Aan de andere kant:
  • Slecht in elkaar? Dat is overdreven. Nee de bouwkwaliteit van een Model S, een auto van een ton, haalt het niet bij de bouwkwaliteit van een flinke Audi of BMW van een ton. Bij een Tesla stop je je geld ergens anders in, dat is logisch toch? Ja, er zitten kinderziektes in de allereerste modellen maar Tesla biedt een prima garantie voor deze auto's so far.
  • Talloze auto's kan je tegenwoordig enkel met touchscreen of tiptoetsen besturen; ook in deze prijsklasse. Form over function en vaak nog goedkoper ook voor de fabrikant. Nee, het is niet handig, maar aan de andere kant is het helemaal niet uitzonderlijk. Afgezien van de inputmogelijkheid werkt het infotainmentsysteem van een Tesla wel veel beter dan die van de concurrentie, en biedt veel meer functies.
  • 50k? 35k is de geadverteerde prijs en de behaalde prijs in de USA. Het voordeel in NL is natuurlijk leasen, waarom moet de Tesla goedkoper zijn? Je winst is minder uitstoot en lekker vlot accelereren, moet het dan ook nog goedkoper zijn?
  • Eerst zeur je over kinderziektes en vervolgens verwacht je dat ze in 1 klap een half miljoen auto's uitpoepen? Het is vrij duidelijk wanneer meer uitleveringen gepland staan.
  • Tesla maakt niet op auto's verlies. Ze verdienen er juist een stabiele marge op, maar investeren het direct in schaalvergroting. Je weet wat de Gigafactory is en waarom men die heeft gebouwd? De lage verkoopcijfers van de duurdere Ampera-E zijn het sprekende bewijs: die auto is duurder en ook nog eens slecht leverbaar ondanks de al lagere vraag, bij gebrek aan grondstoffen.
  • En als je niet begrijpt dat Tesla en SpaceX verschillende bedrijven zijn... tja.
Je kan mééér dan genoeg kritiek hebben op Tesla en zeker op de plannen van Musk. Maar dit verhaal gecombineerd met 'ik heb zelf al flink wat research gedaan', sorry maar ik vermoed dat je nog geen halve keynote hebt gezien :P
Flagg schreef op woensdag 4 oktober 2017 @ 18:26:
Fantastisch wel dat alle middeninkomens met het vingertje in de lucht financieringen gaan afraden. Je financiert niet iets als je moeite hebt met de afbetalingen nee, dus vooral niet doen dan.

Maar wellicht dat er hier ook mensen rondlopen met een andere finaciele situatie... :)
Als je écht in die andere financiële situatie zit, waarom heb je dan nog een financiering nodig?

Dan betaal je 'm toch gewoon direct? TS verdient geld genoeg. Hoef je ook dure leningen af te sluiten. Of, als je dan nog net niet genoeg geld op je lopende rekening hebt staan: je koopt een wat minder mooie auto en scoort over een jaar of 2 een mooie elektrische wagen als de Model 3 bijvoorbeeld. Ik heb het vermoeden dat je dan véééél minder af gaat schrijven dan dat je op een Model S gaat afschrijven. En dan heb ik het dus nog niet eens over die financiering die je ook nog wat kost.

Nu een Model S kopen lijkt me een vrij slechte koop, nu we net precies een 'race to the bottom' krijgen als we het over prijzen van elektrische wagens hebben. Want hoeveel heeft een Model S nou precies te bieden boven een Model 3, voor twee keer zoveel geld? En met die Model 3 rij je nieuw, mag je zelf samenstellen, in plaats van tweedehands met oudere systemen, oudere autopilot in een voorgeconfigureerde wagen.
En ik snap heus wel dat niet iedereen zo pragmatisch nadenkt over dit soort uitgaven hoor :P dat hoeft ook helemaal niet. Maar hey: het mag best gezegd worden toch?

Zeker omdat eigenlijk de conclusie al vrij snel getrokken was: nee, heel goedkope financiering op een dergelijke auto is niet mogelijk (wat logisch is, omdat kopers in deze klasse die vaak ook niet nodig hebben, of niet kijken naar een procentje meer of minder). Dan denken een aantal Tweakers al snel mee naar wellicht andere mooie oplossingen. Volgens mij is daar niks mis mee.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Maar je bent nu bezig om je principes door iemands stort te douwen (oneerbiedig gezegd) en je moet er ook voor lenen?

Ik zou die Evoque lekker kopen. Als ik kijk naar de tweedehands prijzen van een Model S dan kan ik daar een nieuwe Evoque met alle toeters en bellen voor kopen. Je houdt waarschijnlijk nog geld over dan waaruit je die Evoque kan rijden voor een jaar of meer. Plus de Evoque ziet er een stuk fraaier uit naar mijn mening. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnovos
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Dit word de auto van mijn vrouw en ik krijg haar idee van een landrover evoque niet uit haar hoofd met een Leaf of BMW i3.
Ik heb ook al een tijdje in mijn hoofd dat ik een Audi RS 8 wil. Maar ik ben vervolgens niet verbaasd wanneer daar marktconforme rentebedragen tegenover staan als je het geld niet wilt uitgeven maar lenen. Het percentage dat je terug krijgt uit de markt is wat de financiers hanteren. Denk niet dat hier financieringsbedrijven gaan antwoorden met "oh wacht, we hebben ook een tarief van 2%."

Verder ben ik het roerend eens met wat de meerderheid hier aangeeft: het is niet slim nu een Tesla S tweedehands kopen terwijl de grote autofabrikanten binnenkort de markt op z'n kop gaan zetten en dus de restwaarde van die S sterk vermindert.

Cetero censeo Dynalogic delendam esse.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 14:31

m-vw

GEZOCHT: De Kluts

Niet (erg) on topic:
Geld lenen voor een auto. Brrrr, de rillingen lopen over mijn rug.

Garmin FR245M + HRM-RUN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online

PWM

arnovos schreef op zaterdag 7 oktober 2017 @ 12:09:
[...]
Verder ben ik het roerend eens met wat de meerderheid hier aangeeft: het is niet slim nu een Tesla S tweedehands kopen terwijl de grote autofabrikanten binnenkort de markt op z'n kop gaan zetten en dus de restwaarde van die S sterk vermindert.
Mogelijk sterk vermindert he ;)

Ik zie het ook als groot risico. Maar er is natuurlijk ook een kans dat de grote merken juist laten zien hoe goed de Tesla is. De batterijpacks zijn betrouwbaar en in onverhoopte garantie gevallen makkelijk te vervangen. De auto zit relatief goed in elkaar. Ja, de andere premium merken hebben het beter voor elkaar, maar laten we nog maar afwachten hoe die hun R&D kosten gaan verwerken in de prijs.

Tesla heeft een uitstekend Europees supercharger netwerk, waardoor je praktisch door heel Europa op vakantie kan. En volgend jaar worden er nog erg veel geopend.

Zoals ik in mijn eerdere post zei: het risico is dat de restwaarde enorm gaat dalen. Maar er is natuurlijk ook een kans dat de Tesla populairder word dan ooit als daartegenover een 5-serie staat voor 120k waar je problemen hebt met het vinden van goede laadmogelijkheden.

Het word in ieder geval leuk om te volgen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
Dat is nog best veel. Ik snap niet echt waarom ze dat doen: ze hebben wachtlijsten en leveringsproblemen, dit soort lokkertjes past niet bij een bedrijf dat de vraag nauwelijks aankan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faxe
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 14:43
4,5% is volgens mij redelijk goed rentepercentage voor een autofinanciering van 50.000 en looptijd van 4 jaar. Iets goedkoper moet nog wel kunnen wellicht. Bij een bedrag van 50.000 en een looptijd van 4 jaar is bij annuitaire aflossing het verschil in maandlast tussen 4,5% en 3% rente 33 euro (1138 vs 1105 euro). 3% gaat je sowieso niet lukken. Verschil tussen 4 en 4,5% is 11 euro per maand

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:34

Yucon

*broem*

m-vw schreef op zaterdag 7 oktober 2017 @ 12:54:
Niet (erg) on topic:
Geld lenen voor een auto. Brrrr, de rillingen lopen over mijn rug.
Ja, dat heb ik ook als ik aan pindakaas met hagelslag denk. Maar dus?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Flagg schreef op woensdag 4 oktober 2017 @ 18:26:
[...]

Daarmee ga je iemand niet van een Evoque weghouden. :+

Er wordt gevraagd of er een goede financiering is voor Tesla's hij vroeg niet welke ev hij het beste kan kopen.
Dat heeft niks met inkomen te maken. Oké, wel iets, als je hoog inkomen hebt kan je tegenslagen, zolang ze geen effect hebben op je inkomen, makkelijker opvangen. Maar uiteindelijk is simpelweg het punt: Als je er niet voor kon sparen, waarom kan je dan wel de lening ervoor afbetalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
...Dit word de auto van mijn vrouw en ik krijg haar idee van een landrover evoque niet uit haar hoofd met een Leaf of BMW i3. Bovendien ben ik overtuigd van de restwaarde van een Model-s temeer vanwege de grote Range, beperkte degradatie van de accu en supercharger netwerk....
Dus jullie gaan een auto voor je vrouw kopen en zij wil specifiek een Evoque? Waarom ben jij dan jouw voorkeur aan het doordrukken? Laat haar lekker die Evoque kopen. Die is nog mooier en goedkoper ook, maar dat is persoonlijk natuurlijk.
[...]
Over het deel van de hypotheek voor de Tesla krijg je geen HRA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 14:31

m-vw

GEZOCHT: De Kluts

Yucon schreef op zaterdag 7 oktober 2017 @ 13:16:
[...]

Ja, dat heb ik ook als ik aan pindakaas met hagelslag denk. Maar dus?
Dat deel ik met je.

Maar ik zit dus een beetje op de lijn van @Sissors .Misschien wat lager mikken.

Garmin FR245M + HRM-RUN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

5183

Ik zou wachten op Model 3 en deze dan nieuw kopen.
In de tussentijd lekker een goedkopere kopen, als opvulling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

5183

Faxe schreef op zaterdag 7 oktober 2017 @ 13:03:
4,5% is volgens mij redelijk goed rentepercentage voor een autofinanciering van 50.000 en looptijd van 4 jaar. Iets goedkoper moet nog wel kunnen wellicht. Bij een bedrag van 50.000 en een looptijd van 4 jaar is bij annuitaire aflossing het verschil in maandlast tussen 4,5% en 3% rente 33 euro (1138 vs 1105 euro). 3% gaat je sowieso niet lukken. Verschil tussen 4 en 4,5% is 11 euro per maand
Vind 4,5 al redelijk optimistisch. Goedkoopste wat ik 2 maanden geleden vond was 5,1.
Tenzij je het via bv Opel doet, dan kom je op 3 maar met hele beroerde voorwaarden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchneon

Dutchneon

Topicstarter
Roenie schreef op zaterdag 7 oktober 2017 @ 13:55:
[...]
Dus jullie gaan een auto voor je vrouw kopen en zij wil specifiek een Evoque? Waarom ben jij dan jouw voorkeur aan het doordrukken? Laat haar lekker die Evoque kopen. Die is nog mooier en goedkoper ook, maar dat is persoonlijk natuurlijk.

[...]
Over het deel van de hypotheek voor de Tesla krijg je geen HRA.
Die Evoque kost 2200 euro per jaar aan MRB en slurpt in de 3 jaar die we hem minimaal gaan rijden in ieder geval 12.000 euro aan diesel, maar waarschijnlijk meer. Dat benaderd tezamen al 20.000 euro

Met bijleggen van 7000wp aan panelen kunnen we bijna alle verbruik van de tesla afdekken, in verband met het overschot wat we al hebben.Dat is vervolgens ook een investering in de toekomst.

Als je vervolgens nog meeneemt dat we met het gezin vaker de Tesla in de weekenden, en vakanties gaan pakken en mijn vrouw en ik op dagbasis van auto kunnen wisselen. Het komt wekelijks voor dat wij om en om kunnen thuis werken. Dan staat mijn landrover potentieel 1,5 dag in de week extra stil.
Op jaarbasis is dat behoorlijk veel. Ik reken er niet mee maar ook dat gaat veel schelen in brandstof maar ook in afschrijving van de Range Rover (die in aanschaf nog wat duurder was in vergelijking met de tesla)
De Evoque zullen we niet ruilen, daar in de brandstofbesparing nihil.

Overigens heeft ook mijn vrouw het goed voor met het milieu maar vind ze bovenal de Model-s een hele mooie auto, En laten we wel wezen, als wij ondernemers waren, was de order in 2013 al geplaatst ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchneon

Dutchneon

Topicstarter
Ok dank! aan iedereen die had begrepen dat ik op zoek was naar financiering opties.
en bedankt voor attenderen op onze eigen hypotheek.
Ik ben niet heel ervaren in financieren zoals jullie daarmee wel merken.

We hebben genoeg ruimte om onze hypotheek te verhogen, we kunnen blijven profiteren van de korting van <75mw en kunnen zo bijlenen met ons huis als onderpand tegen 1.7% te financieren.
Uiteraard zonder aftrek... klein nadeel is dat het niet super flexibel is met aflossen.
We zitten nog in een oude hypotheekcontructie, maar dat overkomelijk.

Op deze manier kost het ons eenmalig een kleine 1000 euro aan administratieve kosten en betalen we minder als 800 aan rente op jaarbasis. (dat is minder als de helft van de mrb van een middenklasse diesel auto)
Rechtstreeks gerekend met het mobiliteitsbudget van mijn vrouw kan ze dit jaar al 5000 euro afbetalen van de lening, nadat we de uitbreiding van de zonnepanelen,verzekering, en onderhoudscontract in ogenschouw nemen.
De jaren daarop rekenen we met 10000 aflossing. Met een kleine bijdrage van mijn kant is de auto vervolgens volledig van ons na ruim 3 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchneon

Dutchneon

Topicstarter
Richh schreef op zaterdag 7 oktober 2017 @ 00:42:
[...]

Ik vind het vooral heel grappig om te lezen dat het eerst lijkt alsof werkelijk álles fout gaat bij Tesla, waarna je afsluit met dat Duitse merken 'er ook mee bezig zijn'.
  • Hoezo zouden Duitse merken er ook aan beginnen als het allemaal zo'n hype is?
  • Mercedes, ex eigenaar Tesla, what the hell?
  • Een Porsche die 500km doet op batterijen; waar dan? Oh wacht, dat is een concept die nog láng niet op de markt is. En wat gaat dat kosten?
Wellicht wil je toch nog flink wat meer research doen :P een Tesla is natuurlijk helemaal niet 'the holy grail' die op alle punten de concurrentie moet slopen om relevant te zijn, en op een aantal punten heb je ook wel gelijk. Ja, Tesla benut zijn hype status erg goed en ja er is gezeik over bouwkwaliteit.
Aan de andere kant:
  • Slecht in elkaar? Dat is overdreven. Nee de bouwkwaliteit van een Model S, een auto van een ton, haalt het niet bij de bouwkwaliteit van een flinke Audi of BMW van een ton. Bij een Tesla stop je je geld ergens anders in, dat is logisch toch? Ja, er zitten kinderziektes in de allereerste modellen maar Tesla biedt een prima garantie voor deze auto's so far.
  • Talloze auto's kan je tegenwoordig enkel met touchscreen of tiptoetsen besturen; ook in deze prijsklasse. Form over function en vaak nog goedkoper ook voor de fabrikant. Nee, het is niet handig, maar aan de andere kant is het helemaal niet uitzonderlijk. Afgezien van de inputmogelijkheid werkt het infotainmentsysteem van een Tesla wel veel beter dan die van de concurrentie, en biedt veel meer functies.
  • 50k? 35k is de geadverteerde prijs en de behaalde prijs in de USA. Het voordeel in NL is natuurlijk leasen, waarom moet de Tesla goedkoper zijn? Je winst is minder uitstoot en lekker vlot accelereren, moet het dan ook nog goedkoper zijn?
  • Eerst zeur je over kinderziektes en vervolgens verwacht je dat ze in 1 klap een half miljoen auto's uitpoepen? Het is vrij duidelijk wanneer meer uitleveringen gepland staan.
  • Tesla maakt niet op auto's verlies. Ze verdienen er juist een stabiele marge op, maar investeren het direct in schaalvergroting. Je weet wat de Gigafactory is en waarom men die heeft gebouwd? De lage verkoopcijfers van de duurdere Ampera-E zijn het sprekende bewijs: die auto is duurder en ook nog eens slecht leverbaar ondanks de al lagere vraag, bij gebrek aan grondstoffen.
  • En als je niet begrijpt dat Tesla en SpaceX verschillende bedrijven zijn... tja.
Je kan mééér dan genoeg kritiek hebben op Tesla en zeker op de plannen van Musk. Maar dit verhaal gecombineerd met 'ik heb zelf al flink wat research gedaan', sorry maar ik vermoed dat je nog geen halve keynote hebt gezien :P

[...]

Als je écht in die andere financiële situatie zit, waarom heb je dan nog een financiering nodig?

Dan betaal je 'm toch gewoon direct? TS verdient geld genoeg. Hoef je ook dure leningen af te sluiten. Of, als je dan nog net niet genoeg geld op je lopende rekening hebt staan: je koopt een wat minder mooie auto en scoort over een jaar of 2 een mooie elektrische wagen als de Model 3 bijvoorbeeld. Ik heb het vermoeden dat je dan véééél minder af gaat schrijven dan dat je op een Model S gaat afschrijven. En dan heb ik het dus nog niet eens over die financiering die je ook nog wat kost.

Nu een Model S kopen lijkt me een vrij slechte koop, nu we net precies een 'race to the bottom' krijgen als we het over prijzen van elektrische wagens hebben. Want hoeveel heeft een Model S nou precies te bieden boven een Model 3, voor twee keer zoveel geld? En met die Model 3 rij je nieuw, mag je zelf samenstellen, in plaats van tweedehands met oudere systemen, oudere autopilot in een voorgeconfigureerde wagen.
En ik snap heus wel dat niet iedereen zo pragmatisch nadenkt over dit soort uitgaven hoor :P dat hoeft ook helemaal niet. Maar hey: het mag best gezegd worden toch?

Zeker omdat eigenlijk de conclusie al vrij snel getrokken was: nee, heel goedkope financiering op een dergelijke auto is niet mogelijk (wat logisch is, omdat kopers in deze klasse die vaak ook niet nodig hebben, of niet kijken naar een procentje meer of minder). Dan denken een aantal Tweakers al snel mee naar wellicht andere mooie oplossingen. Volgens mij is daar niks mis mee.
Flink epistel om me over te halen om het niet te doen, maar ik had mijn besluit al genomen, temeer omdat ik de auto over kan nemen voor een meer dan geschikte prijs.
Dan eerst even wat betreft de alternatieven... de grote merken hebben nog geen concrete auto's aangekondigd, laat staan dat ze geproduceerd zijn. Ook die merken krijgen dezelfde problemen als Tesla met beschikbaarheid van grondstoffen voor productie. En daarbij nog het ontbreken van een netwerk om te laden. Misschien is er over 5 jaar een alternatief.

Wij verwachten in 4 jaar tijd minimaal 180.000km te gaan rijden met onze Tesla, als we dat doen in een Evoque voor mijn vrouw en wat kilometers in mijn Landrover dan reken ik even met een zonnig geschetst verbruik van 1:12, kost ons dat met de huidige brandstofprijs bijna 22000 euro en 8800 euro aan MRB voor haar auto in die 4 jaar. Als ik daar een eenmalige investering van 7500 euro aan zonnepanelen van afhaal die we nodig hebben om het verbruik van de tesla af te dekken, hebben we ruim 23.000 euro bespaard, om te verantwoorden tegenover eventuele radicale afschrijving.

Maar zoals ik aangeef, ik verwacht binnen die 4 jaar geen wonderen, zeker niet van de andere merken. Zoals het er naar uit ziet duurt het nog meer als een jaar voordat we de model 3 geleverd krijgen en als de Model s ons op dat moment bevalt is er vast wel iemand te vinden die de model 3 graag in ontvangst neemt.
Een alternatief op de wat luxere model-s zal niet snel veel scherper in de markt gezet kunnen worden.

Daarom verwacht ik dat onze model s na ruim 250.000 kilometer en 6 jaar oud nog een prima restwaarde zal hebben van minimaal 25.000 euro en wellicht moeten we dan inmiddels weer MRB gaan betalen voor onze tesla, maar wie weet besluiten we om de tesla dan voorlopig maar te blijven rijden, hij is tegen die tijd afbetaald en rijdt dan op zonnestroom die niet meer terug te zien is om onze maandelijkse lasten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
prelude36a schreef op maandag 9 oktober 2017 @ 15:00:
Wij verwachten in 4 jaar tijd minimaal 180.000km te gaan rijden met onze Tesla,
[...]
Daarom verwacht ik dat onze model s na ruim 250.000 kilometer en 6 jaar oud nog een prima restwaarde zal hebben van minimaal 25.000 euro
Ik zou het leuk vinden als je dit topic de komende 4 jaar af en toe nog even omhoog schopt met een update :) Ik ben benieuwd hoe dit afloopt.

[ Voor 3% gewijzigd door RemcoDelft op 09-10-2017 15:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dutchneon

Dutchneon

Topicstarter
RemcoDelft schreef op maandag 9 oktober 2017 @ 15:36:
[...]

Ik zou het leuk vinden als je dit topic de komende 4 jaar af en toe nog even omhoog schopt met een update :) Ik ben benieuwd hoe dit afloopt.
Dat is natuurlijk afhankelijk van.... is alleen maar leuk zolang ik een beetje gelijk krijg :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bustertje
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 01-03 20:52
t_captain schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 20:57:
Ik denk dat de factor motorvermogen wel meevalt en ook het gewicht meespeelt.

Ter vergelijking: een BMW 340i met dik 320pk kan ik voor 67 euro casco verzekeren. Een 520i high executive (qua cascowaarde en qua gewicht redelijk vergelijkbaar, maar bijna 140 pk minder onder de voet) kost 59 euro. Een bescheiden premieverschil.
Bouwjaar, gewicht, vermogen, attractiviteit (diefstal) en locatie zijn factoren die meespelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchneon

Dutchneon

Topicstarter
Sissors schreef op zaterdag 7 oktober 2017 @ 13:23:
[...]

Dat heeft niks met inkomen te maken. Oké, wel iets, als je hoog inkomen hebt kan je tegenslagen, zolang ze geen effect hebben op je inkomen, makkelijker opvangen. Maar uiteindelijk is simpelweg het punt: Als je er niet voor kon sparen, waarom kan je dan wel de lening ervoor afbetalen?
Je uitgangspunt is natuurlijk fantastisch.... lenen voor een auto is niet nodig,
Echter ik leef met het motto waarom wachten, mn schoonvader stelde ook alles uit tot zn pensioen en dat heeft hij niet mogen halen...
Ik reed als studerende twintiger in een cabrio, niet omdat het kon maar omdat het op dat moment veel leuker is dan wanneer je midlife crisis leeftijd bereikt hebt :9

Aan de andere kant ben ik een super krent en blijkbaar werkt dat..... Veel dingen in mijn leven worden 3 keer heroverwogen, en dan vooral restwaarden/afschrijving.
Op dit moment ben ik een poolhouse aan het bouwen, nee niet laten, ik doe het zelf, kan ik veel meer geld uitgeven aan materiaal en heb ik zelf de lol van het realiseren. Daar gaan nu wat extra spaarcenten naar toe en mede daarom wil ik niet al mijn centen uitgeven aan de aanschaf van een auto. Zo ook mijn zonnepanelen, die heb ik zelf gemonteerd, scheelde me in totaal inmiddels al meer als 2000 euro.

Een tweedehands auto koop ik niet in NL maar haal ik uit het buitenland, zo komt mijn LHD range rover uit Engeland, gewoon omdat ik hem toevallig daar vond voor een goede prijs. En ook toen speelde mijn gevoel meteen op om hem te verkopen, toen een kennis interesse toonde..... wil ik die afschrijving wel die er aan komt....

Dus goed en wel af en toe in mijn/ons leven genieten we gewoon en laten de emotie even los.

[ Voor 3% gewijzigd door Dutchneon op 06-09-2018 14:29 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Dutchneon

Dutchneon

Topicstarter
Het word eens tijd voor een update, ik ben blij dat ik met jullie een positieve ervaring kan delen.

inmiddels rijden mijn vrouw en ik 10 maanden met de Model s en zijn we beiden zo positief dat we eigenlijk een tweede tesla er naast willen zetten. Ik heb de RR diesel inmiddels de deur uit gedaan. Zonde om daar afschrijvingskilomters mee te maken. Samen hebben we inmiddels 40.000km gereden in ruim 9 maanden.

Het sommetje is als volgt:

Aankoop auto 45000 euro
eigen geld 20.000
financiering 25000

Eenmalige aanleg thuislader, €1400

Kosten per jaar:
- Verzekering €1400 vol casco
- Financiering €1050
- Aflossing €5000
-Thuis laden totaal in 9mnd €1480 (ruim 75% van de keren laden we snachts thuis, heb even gerekend met reguliere stroomprijs, wij hebben nog verrekening met overschot zonnepanelen)
-Laden destination chargers €180
-Verder laden we zo af en toe bij de supercharger gratis, dat is ongeveer 25% van onze km's
- We zijn nog niet voor onderhoud bij Tesla geweest, binnenkort moeten er nieuwe banden onder. Ik heb een tweedehands set met nieuw winterbanden gekocht voor 1200 euro, ik denk dat ik tesla de tpms sersoren moet laten configureren.
- Heb een kapotte deurklink gehad, deze is onder coulance vervangen door tesla.

Ik ben een klein beetje vroeg met de vergelijking, in november hebben we m precies een jaar.
Kosten- totaalplaatje tot nu toe ruim 10.000 euro in 9mnd waarvan 5000 aflossing is op de financiering.
Als je de eenmalige aanleg van de lader volgend jaar niet hebt, en er door de aflossing nog 20.000 euro financiering openstaat. zijn de basiskosten slechts: 4000 euro! (daar komen nog wel onvoorziene kosten onderhoud bovenop).

Een 1op1 vergelijking kunnen we niet meer trekken, omdat we de auto van mijn vrouw hebben vervangen en ik nu veel minder in mijn auto rijdt en zoveel mogelijk in de tesla. We gaan dit jaar samen zowieso over de 50.000km.
Als ik dat even afzet tegenover het enige alternatief voor ons, een voordelige diesel die minimaal 1op15 rijdt zou ik met deze kilomters op de volgende som komen:

wegenbelasting: 1800 euro
verzekering: 800 euro
Onderhoud: 1000 euro
Brandstof: 50.000 : 15 x € 1,30 per liter diesel = 4333 euro.
totaal 7933 euro.

Kortom we zijn erg enthousiast en ik leer ook steeds meer bij over onderhoud wat ik graag uit liefhebberij zelf ga doen. Wellicht ga ik dit in de toekomst met jullie delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchneon

Dutchneon

Topicstarter
RemcoDelft schreef op maandag 9 oktober 2017 @ 15:36:
[...]

Zojuist een update gedeeld, uiteindelijk hebben we voor ruim de helft van het aanschafbedrag een dk afgesloten tegen 4.2% prima omdat we toch snel aflossen.
Bespaart echt geld en rijdt heel fijn. Mn vrouw is er ook dolgelukkig mee, al ben ik er soms al mee weg voordat ze hem kan meepakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
prelude36a schreef op donderdag 6 september 2018 @ 14:27:
Als je de eenmalige aanleg van de lader volgend jaar niet hebt, en er door de aflossing nog 20.000 euro financiering openstaat. zijn de basiskosten slechts: 4000 euro! (daar komen nog wel onvoorziene kosten onderhoud bovenop).
Reken je jezelf nu niet rijk door de afschrijving compleet te negeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
RemcoDelft schreef op maandag 10 september 2018 @ 12:31:
[...]

Zeker nu je Tesla's nauwelijks nog verzekerd krijgt voor een fatsoenlijk bedrag en volledig casco gewoon onmogelijk lijkt te zijn, lijkt me dit een valide argument.

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
Grrrrrene schreef op maandag 10 september 2018 @ 13:33:
Zeker nu je Tesla's nauwelijks nog verzekerd krijgt voor een fatsoenlijk bedrag en volledig casco gewoon onmogelijk lijkt te zijn, lijkt me dit een valide argument.
Ik las dat een piepklein deukje $7000 kost om te repareren (kanttekening: dat is een model 3 i.p.v. s), waarmee het niet alleen de premie van de Tesla-rijder omhoog gooit, maar ook de WA-premies van de rest van de weggebruikers.
Ik verbaas me dat er geen motorrijtuigenbelasting zit op een auto van bijna 2,5 ton. Als dat er tegen de tijd dat je hem wil verkopen wel op zit kan dat behoorlijk in de restwaarde hakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaMaaT
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11:32
nevermind...

[ Voor 95% gewijzigd door JaMaaT op 10-09-2018 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
RemcoDelft schreef op maandag 10 september 2018 @ 13:39:
[...]

Ik las dat een piepklein deukje $7000 kost om te repareren (kanttekening: dat is een model 3 i.p.v. s), waarmee het niet alleen de premie van de Tesla-rijder omhoog gooit, maar ook de WA-premies van de rest van de weggebruikers.
Ik verbaas me dat er geen motorrijtuigenbelasting zit op een auto van bijna 2,5 ton. Als dat er tegen de tijd dat je hem wil verkopen wel op zit kan dat behoorlijk in de restwaarde hakken.
Tja Tesla onderhoud en reparaties is de reden dat het in NL nooit mainstream gaat worden onder leasend Nederland.

Die prijzen gaat iedereen nog vies tegenvallen, mark my words!

Youtube: DashcamNL

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

dfrenner schreef op maandag 10 september 2018 @ 14:44:
[...]

Tja Tesla onderhoud en reparaties is de reden dat het in NL nooit mainstream gaat worden onder leasend Nederland.

Ik zie wel eens van die repair filmpjes. Een nieuwe motor bestellen voor de Tesla? No way. Heb je de eerste Tesla, dan krijg je er gewoon geen een, want dat bepaalt Tesla en niet de klant. Ongeacht wat je er voor betaald.

Heel vreemd bedrijf wat dat betreft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 91634

Is geen optie om je hypotheek te verhogen en daarvan de auto te kopen?
Al ben ik zelf geen voorstander van om leningen aan te gaan behalve voor een woning.

Voor rest geweldig hoe je zelf helemaal rijk rekent _/-\o_
Vervolgens 1.200,- voor winterbanden wat een koopje is. Blijkbaar heb ik bij de wiskunde lessen niet goed opgelet.
En een diesel die 1 op 15 loopt is trouwens stuk :Y)

Maar het is je gegund! Fijn dat je in ieder geval erg milieu bewust bent d:)b

[ Voor 53% gewijzigd door Anoniem: 91634 op 10-09-2018 20:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Een diesel die 1:15 loopt is niet zo heel gek hoor. Een 740d moet je niet te onvoorzichtig rijden om 1:15 te halen. Stadsrit? 1:12 ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Anoniem: 91634 schreef op maandag 10 september 2018 @ 20:11:
Is geen optie om je hypotheek te verhogen en daarvan de auto te kopen?
Die discussie is hierboven toch al uitgebreid gevoerd?

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 91634

Sorry.
Misschien is het een idee om anders even een samenvatting aan beging van de topic te plaatsen ?
Ik zie dat we al op 4 pagina's zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchneon

Dutchneon

Topicstarter
RemcoDelft schreef op maandag 10 september 2018 @ 12:31:
[...]

De 5000 aflossing die we nu betalen waren we in elk ander geval kwijt aan vaste kosten van een andere auto voor mijn vrouw, en daarin neem ik dan ook geen afschrijving mee. Ik laat tevens buiten beschouwing dat ik zo'n 15000 km minder maak in mijn range rover. Die heeft per kilometer zeker de dubbele afschrijving van de Tesla.

Kortom we pakken 5k afschrijving per jaar. over 3 jaar zou hij met 3 top op de teller dus nog ongeveer 25000 euro waard moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchneon

Dutchneon

Topicstarter
dfrenner schreef op maandag 10 september 2018 @ 14:44:
[...]

Je kunt een prima onderhoudscontract afsluiten voor een bizar aantal km's per jaar en tegen kosten waarvoor je bij VW enkel een distributiewissel en twee nieuwe EGR kleppen voor je sjoemelupdate krijgt _/-\o_

Pagina: 1 2 Laatste