wm1234 schreef op vrijdag 6 oktober 2017 @ 20:01:
Wel grappig en leerzaam om dit topic te lezen. Het is namelijk dezelfde gedachte gang die ik ook heb, met dezelfde auto's. De Tesla model 3 spreekt mij enorm om gratis (laden op kantoor) te pendelen op autopilot als woonwerkverkeer in de randstad met comfort, snelheid en ook wel looks en gadgets. Ik heb zelf al flink wat research gedaan maar dat hele Tesla verhaal is in mijn ogen toch wel echt een hype. Die auto's zitten slecht in elkaar. Zijn zeer aan de prijs. Veel problemen bij eigenaren met enorme reparatie's, vaak onder garantie gelukkig wel. De enorme Ipad bij de Model 3 is ook niet goed over nagedacht. Je kan hem alleen maar bedienen met touchscreen. Geen handige knopjes meer maar eindeloze doorklik ipad schema's. De prijs van 50k + zorgt ervoor dat je ook flink voordeel moet hebben op brandstof voordat je goedkoper bent dan een 3-serie / A4. Vervolgens hebben ze een bestelling van 500.000 auto's en bouwen ze deze maand 150 auto's (wanneer krijg je dan in godsnaam je auto)! Maken ze op elke auto verlies en wil Elon Musk weer een vrachtwagen, raketten maken etc. Gewoon waanzinnig als je er over nadenkt.
De concurrentie zit ook niet stil. Zoals verwacht komen er veel grote Duitse merken binnenkort ook met nieuwe techniek. Porsche (VAG groep) kan al bijna 500 km ver komen met elektro en Mercedes (ex eigenaar Tesla) heeft mooie auto pilot techniek. Dus ik blijf nog even in mijn BMW rijden en maak vandaar lekker de overstap als er wat moois langskomt.
Ik vind het vooral heel grappig om te lezen dat het eerst lijkt alsof werkelijk álles fout gaat bij Tesla, waarna je afsluit met dat Duitse merken 'er ook mee bezig zijn'.
- Hoezo zouden Duitse merken er ook aan beginnen als het allemaal zo'n hype is?
- Mercedes, ex eigenaar Tesla, what the hell?
- Een Porsche die 500km doet op batterijen; waar dan? Oh wacht, dat is een concept die nog láng niet op de markt is. En wat gaat dat kosten?
Wellicht wil je toch nog flink wat meer research doen

een Tesla is natuurlijk helemaal niet 'the holy grail' die op alle punten de concurrentie moet slopen om relevant te zijn, en op een aantal punten heb je ook wel gelijk. Ja, Tesla benut zijn hype status erg goed en ja er is gezeik over bouwkwaliteit.
Aan de andere kant:
- Slecht in elkaar? Dat is overdreven. Nee de bouwkwaliteit van een Model S, een auto van een ton, haalt het niet bij de bouwkwaliteit van een flinke Audi of BMW van een ton. Bij een Tesla stop je je geld ergens anders in, dat is logisch toch? Ja, er zitten kinderziektes in de allereerste modellen maar Tesla biedt een prima garantie voor deze auto's so far.
- Talloze auto's kan je tegenwoordig enkel met touchscreen of tiptoetsen besturen; ook in deze prijsklasse. Form over function en vaak nog goedkoper ook voor de fabrikant. Nee, het is niet handig, maar aan de andere kant is het helemaal niet uitzonderlijk. Afgezien van de inputmogelijkheid werkt het infotainmentsysteem van een Tesla wel veel beter dan die van de concurrentie, en biedt veel meer functies.
- 50k? 35k is de geadverteerde prijs en de behaalde prijs in de USA. Het voordeel in NL is natuurlijk leasen, waarom moet de Tesla goedkoper zijn? Je winst is minder uitstoot en lekker vlot accelereren, moet het dan ook nog goedkoper zijn?
- Eerst zeur je over kinderziektes en vervolgens verwacht je dat ze in 1 klap een half miljoen auto's uitpoepen? Het is vrij duidelijk wanneer meer uitleveringen gepland staan.
- Tesla maakt niet op auto's verlies. Ze verdienen er juist een stabiele marge op, maar investeren het direct in schaalvergroting. Je weet wat de Gigafactory is en waarom men die heeft gebouwd? De lage verkoopcijfers van de duurdere Ampera-E zijn het sprekende bewijs: die auto is duurder en ook nog eens slecht leverbaar ondanks de al lagere vraag, bij gebrek aan grondstoffen.
- En als je niet begrijpt dat Tesla en SpaceX verschillende bedrijven zijn... tja.
Je kan mééér dan genoeg kritiek hebben op Tesla en zeker op de plannen van Musk. Maar dit verhaal gecombineerd met 'ik heb zelf al flink wat research gedaan', sorry maar ik vermoed dat je nog geen halve keynote hebt gezien

Flagg schreef op woensdag 4 oktober 2017 @ 18:26:
Fantastisch wel dat alle middeninkomens met het vingertje in de lucht financieringen gaan afraden. Je financiert niet iets als je moeite hebt met de afbetalingen nee, dus vooral niet doen dan.
Maar wellicht dat er hier ook mensen rondlopen met een andere finaciele situatie...

Als je écht in die andere financiële situatie zit, waarom heb je dan nog een financiering nodig?
Dan betaal je 'm toch gewoon direct?
TS verdient geld genoeg. Hoef je ook dure leningen af te sluiten. Of, als je dan nog net niet genoeg geld op je lopende rekening hebt staan: je koopt een wat minder mooie auto en scoort over een jaar of 2 een mooie elektrische wagen als de Model 3 bijvoorbeeld. Ik heb het vermoeden dat je dan véééél minder af gaat schrijven dan dat je op een Model S gaat afschrijven. En dan heb ik het dus nog niet eens over die financiering die je ook nog wat kost.
Nu een Model S kopen lijkt me een vrij slechte koop, nu we net precies een 'race to the bottom' krijgen als we het over prijzen van elektrische wagens hebben. Want hoeveel heeft een Model S nou precies te bieden boven een Model 3, voor twee keer zoveel geld? En met die Model 3 rij je nieuw, mag je zelf samenstellen, in plaats van tweedehands met oudere systemen, oudere autopilot in een voorgeconfigureerde wagen.
En ik snap heus wel dat niet iedereen zo pragmatisch nadenkt over dit soort uitgaven hoor

dat hoeft ook helemaal niet. Maar hey: het mag best gezegd worden toch?
Zeker omdat eigenlijk de conclusie al vrij snel getrokken was: nee, heel goedkope financiering op een dergelijke auto is niet mogelijk (wat logisch is, omdat kopers in deze klasse die vaak ook niet nodig hebben, of niet kijken naar een procentje meer of minder). Dan denken een aantal Tweakers al snel mee naar wellicht andere mooie oplossingen. Volgens mij is daar niks mis mee.