* deepbass909 gooit even een knuppel in het hoenderhok
Wil je echt wat aan de uitstoot doen, klap dan die laptop dicht waarop je zit te internetten, schakel mobiel internet uit, stap over op analoge tv en maak geen gebruik meer van welke internetdienst ook. De IT is namelijk rap op weg om de grootste energieverbruiker mondiaal te worden.
Wat betreft subsidies op EV's en hybrides, die zijn er wel degelijk, alleen niet voor de gewone consument. Via belastingvoordelen op de omzetbelasting is het voor ondernemers aantrekkelijk om EV's of hybrides aan te schaffen, al worden die voordelen wel heel snel afgebouwd. Een gewone hybride (niet-plugin) krijgt sinds dit jaar al geen belastingvoordeel meer, een plugin komt (uit m'n hoofd) op maximaal € 2.362,50 en op een EV krijg je maximaal nog € 4.500 belastingvoordeel.
Geen schokkende subsidies, zeker niet als een auto nieuw rond de € 100.000 kost (de Model S en X).
Aan de andere kant is de bijtelling wel laag en geldt een lager tarief voor de MRB. Maar ook dat zijn voordelen die vooral zakelijk interessant zijn. Je kan er in Nederland ook rustig vanuit gaan dat >90% van de Tesla's zakelijk gereden worden. Diezelfde voordelen krijg je trouwens ook voor een Leaf, BMW i3/i8 of welke andere EV of plugin ook.
Nederland kent daardoor, naast Noorwegen, de hoogste penetratie van EV's in de wereld. Subsidies hebben wat dat betreft hun doel bereikt. Echter is nu de vraag, nu de voordelen echt afgebouwd worden, of dit stand blijft houden.
Ik lees ook dat Tesla overrated is. Deels ben ik het daar mee eens, de prestaties van de topuitvoeringen van de S en X zijn ludicrus

Maar ook daar zat een filosofie achter, namelijk bewijzen dat elektrisch rijden niet saai hoeft te zijn en dat range-anxiety eigenlijk niet terecht is. En doordat de Tesla zo succesvol is geworden, is de ontwikkeling van de noodzakelijke technologieën ook in een stroomversnelling geraakt. Dat we nu extreem hoge capaciteit Li-Ion-cellen hebben, is daar voor een groot deel aan te danken.
Is Tesla de heilige graal? Absoluut niet, Tesla heeft de autoindustrie goed wakker geschut.
Nu het voorstel van de TS. Dat is natuurlijk absoluut niet haalbaar en bovendien compleet onwenselijk. Het creëert een verkeerssituatie die te rommelig wordt. Bovendien is de dominante uitstoot bij 130km/u fijnstof van de banden en weg, niet wat er uit de uitlaat komt. En die fijnstof heb je met een EV net zo erg. Geluid is ook absoluut geen issue. Ik heb me er vaak genoeg over verbaasd dat als je 's nachts naast een snelweg staat, hoe weinig geluid een auto eigenlijk maar maakt op hoge snelheid. Doorgaans is het echt niet meer dan wat banden- en windruis, behalve als het auto of motor met open uitlaat betreft. Er is geen duidelijk verschil tussen een EV, benzine of diesel in dat opzicht.
Wat ik wel verwacht, is dat als het percentage autonome auto's verder gaat toenemen, en er een systeem van onderlinge communicatie ontwikkeld wordt, er rijstroken exclusief voor deze auto's gereserveerd gaan worden, waar ze op de autopilot op korte afstand van elkaar en met hoge snelheid zullen rijden. Door dicht op elkaar te rijden (enkele meters), neemt de luchtweerstand drastisch af en kan met minder energie harder gereden worden. Dat is alleen mogelijk als de auto's in direct contact met elkaar staan, en de eventuele koploper signaleert dat er vertraagd moet worden. Bij snelwegen met 3 of meer rijstroken kan dan de meest linkerbaan zo'n autopilotstrook worden, en als meer dan helft van het wagenpark zover is (dan ga je richting het jaar 2040 of 2050) is het goed mogelijk dat auto's zonder autopilot alleen nog maar van de rechter strook gebruik mogen maken, en nog later wellicht helemaal niet meer op snelwegen mogen komen.
Vrachtverkeer is dan ook geen probleem, die zullen met vergelijkbare snelheid tussen de andere auto's op de autopilot rijden.
CH4OS schreef op dinsdag 3 oktober 2017 @ 16:10:
[...]
Roetfilters zijn anders ook een lachertje, wat denk je wat er in het filter komt?

Ook het roetfilter is verschuiven van het probleem kan ik je vertellen. Bron: mijn vader is automonteur bij een grote Mercedes garage-keten.
Waar verschuift het probleem dan heen? De werking van een roetfilter staat vast, het vangt roetdeeltjes vanaf een bepaalde grootte op en bij regeneratie worden deze verbrand (afgebroken) in minder schadelijke stoffen als CO2 en kleinere deeltjes. Alleen is er de laatste jaren controverse ontstaan over die kleinere deeltjes en of die niet net zo schadelijk of erger zijn dan de grotere deeltjes die worden afgevangen.
Maar het is zeker niet het verschuiven van een probleem.
Ik geloof dan ook al die milieu-prietpraat niet zo, dat langzaam rijden schoner is. Daardoor komt er echt niet minder CO2 vrij en sterker nog, doordat je langzamer rijdt is de kans groter dat er juist meer CO2 op het asfalt komt dan als je sneller rijdt. Ook hier zijn genoeg onderzoeken over geweest en allen hadden een andere uitkomst.
Langzaam en harder rijden zijn loze begrippen zonder context. Als ik zo langzaam rij dat de teller 0km/u aangeeft, is mijn verbruik in principe 0. Doel je op 100 vs 130km/u, dan is het ook nog tricky. Mijn vorige auto (met een 1.6 8 klepper benzine) reed met 130km/u zuiniger dan met 100, raar maar waar. En de reden was simpel. Een verbrandingsmotor is niet even efficiënt over het hele toerenbereik. En bij die auto waren de aerodynamica, rolweerstand, versnellingsbakverhoudingen en efficiëntie van de motor zo dat rond de 130km/u er een sweetspot lag. Het rendement van de motor bij 100km/u was zoveel slechter dat de voordelen op de andere vlakken teniet werden gedaan. Met mijn huidige 2,5 liter, 6 cilinder heb ik de meest zuinige ritten met snelheden van boven de 130km/u in Duitsland gereden.
Maar pak je een gebakje met een 0,9l brommermotortje, tja, die moet zo hard werken om de luchtweerstand bij 130km/u te overwinnen, dat het rendement omlaag knalt en je inderdaad veel zuiniger rijdt bij een lagere snelheid.
Waarom? Auto's met een verbrandingsmotor worden ontwikkeld voor gebruik in bepaalde omstandigheden. Een klein blikje is bedoeld voor in de stad, lage snelheden, veel stoppen en optrekken en om zelden harder dan 80km/u te rijden. Een grote sedan of coupé met grote motor is bedoeld voor de snelweg, om lange tijd op hogere snelheid te rijden. In de stad vliegt het verbruik omhoog, op de snelweg is het relatief laag.
Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier