Waar zit bottleneck: computer met toponderdelen

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:18

sapphire

Die-hard pruts0r

DaniëlWW2 schreef op woensdag 4 oktober 2017 @ 13:19:
[...]

Zoals ik ook al een beetje verwachte. Het is en blijft CoD. :P
Maar deze beta draaide gewoon niet goed op quadcore CPU's, onafhankelijk van de clockspeed. Je hebt minimaal een quadcore met 4 cores en 8 threads nodig, een i7 dus, of een R5 1400/1500X, maar veel liever gewoon een hexacore. Verbaast me ook niks dat dit zou gaan gebeuren. Het zou me ook niks verbazen als dit niet dat dit de enige game gaat zijn die vies gaat tegenvallen qua CPU load de komende maanden. Er komen nu al een jaar lang steeds games uit die profiteren van meer dan vier cores.
Zou eens tijd worden dat games meer cores gaan benutten, word al jaren geroepen :+

Gabriël AM5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

sapphire schreef op woensdag 4 oktober 2017 @ 13:43:
[...]

Zou eens tijd worden dat games meer cores gaan benutten, word al jaren geroepen :+
Doen ze stiekem al jaren, maar nu begint het een vereiste te worden. ;)

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dit is wat ik tot nu toe gedaan heb:
- Spel verplaatst naar HDD
- Gekeken of er een 6-pins PCIe kabel zit tussen de voeding en de videokaart. Antwoord: ja, die zit er en hij zit goed vast.
- Bovendien tooltje gedraaid (Userbenchmark.exe) dat zegt: “Max speed: SATA 3.0 600 MB/s”. En: “Performing above expectations (61st percentile)”.
. Verder zegt Userbenchmark dat mijn systeem bovengemiddeld presteert, ook de CPU.
- Gecheckt of VSync cap toevallig aanstaat (antwoord: nee).
- Hoop drivers geïnstalleerd voor moederbord: VGA, Audio, LAN, Utilities, USB, Chipset, SATA, Hotfix.
- Laatste NVDIA-driver geïnstalleerd.

Dit alles had geen effect op de snelheid van de demo (framerate bleef rond de 24 fps).

Vervolgens paar games gedraaid en FPS gemeten met FRAPS. En wat denk je?
. GRID 2: 130-145 fps
. Call of Duty Modern Warfare Remastered: 85-110 fps
. Battlefield 1: 60 fps (gek, exact 60 fps, nul naar boven en nul naar beneden)

Wat ik niet gedaan heb:
- BIOS geflasht. BIOS-bestand wel gedownload (via link hier), het is ook een CAP bestand (B150-PRO-GAMING-D3-ASUS-2203.CAP), maar de BIOS zegt dat het geen BIOS-bestand is (flashen doe je gewoon vanuit de BIOS zelf). Ik heb wel gelezen dat je nog iets met het CAP-bestand moet doen, maar kan nergens vinden wat. Iemand een idee?
- SSD-drivers geïnstalleerd. Iemand enig idee waar ik die vind?
- 3D Mark Timespy gedraaid, want daarvoor heb je de betaalde versie van 3DMark nodig en dat kost EUR 28.

Mijn conclusie is dus dat het wel aan de kwaliteit van de demo zelf moet liggen (want ik heb bijna alles gedaan wat ik kon doen aan updaten en alle andere spellen draaien redelijk snel). Mee eens?

Dan heb ik nog 1 vraag over de SSD. Wellicht een zijsprong, maar meerdere mensen begonnen erover.

- Er zijn veel gegevens op de SSD geschreven en er is veel van gelezen (een dikke 49.000 GB geschreven en een dikke 124.000 GB gelezen). De PC is nagenoeg exact een jaar oud en ik gebruik hem wel veel. En ik maak nogal eens een backup (van 350 GB ongeveer, zeg 1x/week) die ik ook regelmatig terugzet (dat verklaart dus een kleine 18.000 GB), dus als ik iets meer verbruik dan gemiddeld, dan is dat niet gek, Maar ik weet niet wat gemiddeld is in een jaar, dus ook niet of er heel veel gelezen en geschreven is.

Is er dan nog heel veel gelezen en geschreven op de SSD als je dit weet? En heeft dat negatieve effecten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 18:13
De bios .cab zet je op een usb stick en dan boot je de pc en gaan je naar de bios, uefi heet het ook tegenwoordig (vaak de del toets of een f12 toetsen om in de bios te komen) en dan zoek je naar bios updaten. maar op de site van je Mbord word het ook uitgelegd in de handleiding die je ook bij de drivers kan downloaden.

En over je ssd kan je hier een toolkit en hier dashboard voor je firmware downen (kies je ssd uit) en ook de nieuwste firmware (maak wel eerst een backup van je data!!!)

Maar zoals je leest ligt het aan de game, maar je pc is wel up to date dan.

Edit;/
Verwijderd schreef op woensdag 4 oktober 2017 @ 13:50:

Wat ik niet gedaan heb:
- BIOS geflasht. BIOS-bestand wel gedownload (via link hier), het is ook een CAP bestand (B150-PRO-GAMING-D3-ASUS-2203.CAP), maar de BIOS zegt dat het geen BIOS-bestand is (flashen doe je gewoon vanuit de BIOS zelf). Ik heb wel gelezen dat je nog iets met het CAP-bestand moet doen, maar kan nergens vinden wat. Iemand een idee?
- 3D Mark Timespy gedraaid, want daarvoor heb je de betaalde versie van 3DMark nodig en dat kost EUR 28.
voor je bios had ik een verkeerde link, je moet deze hebben https://www.asus.com/Moth...PRO-GAMING/HelpDesk_BIOS/

En laat de bench maar zitten je hebt er nu genoeg die free zijn haha

[ Voor 58% gewijzigd door Mel33 op 04-10-2017 14:19 ]

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bierkwadraat
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 23-08 13:54

Dit dus. De beta en je systeem kunnen het niet goed vinden met elkander. Zal dus met updates moeten worden opgelost.

Battlefield staat op 60 fps vanwege de instellingen (vsync bijvoorbeeld).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorick
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:52
@Verwijderd dat BIOS bestand waar jij naar verwijst in je laatste reactie is van het verkeerde moederbord, je moet de BIOS in de link van mell33 in de post hierboven gebruiken.

Wat betreft de demo, de specificaties van je pc voldoen aan de aanbevolen systeemeisen dus het spel zou prima speelbaar moeten zijn, al hoef je ook weer niet te verwachten dat je locked 60FPS haalt op 4K resolutie met ULTRA instellingen. Als het probleem bij de demo ligt en dit een indicatie is voor de kwaliteit van het eindproduct dan zou ik er met een grote boog omheen lopen want dan riekt het aan alle kanten naar een slechte consoleport als je het spel met deze specs niet kunt spelen. Opzich zou dat weer niet verwonderlijk zijn aangezien het grootste deel van de CoD playerbase op de consoles zit...

De hoeveelheid weggeschreven data naar je SSD is voor een doorsnee gebruiker vrij hoog: meer dan 40.000 gigabyte in een jaar komt er op neer dat je dagelijks zo'n dikke 100GB weg schrijft. Ik meen een tijdje terug gelezen te hebben dat het voor de 'gemiddelde' gebruiker rond een paar gigabyte per dag ligt wat een flink stuk lager is. Echter is dit nog geen reden voor paniek want als we de specificaties van je SSD moeten geloven dan is je SSD berekent op een TBW van 440TB en zit je dus iets over de 10% daarvan. Overigens is gebleken uit slijtagetesten dat die opgegeven TBW waarden door fabrikanten vrij conservatief zijn. Er zijn verschillende endurance-testen van SSD's op internet te vinden waar schijven de grens van 1 petabyte (1000 terabyte) aan schrijfacties passeren voordat ze de geest geven.
Om een lang verhaal kort te maken zou ik wel proberen uit te vogelen waarom er zoveel naar je SSD geschreven wordt. Denk aan een programma/service die constant op de achtergrond draait en dingen aan het wegschrijven is zoals Shadowplay of GameDVR bijvoorbeeld (GameDVR zou ik sowieso uitzetten want zorgt voor veel problemen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Wederom dank, heren.

Nog even een vraagje: kent iemand een tooltje waarmee je kan herkennen welk programma of welke service naar een schijf (mijn SSD dus) schrijft en hoeveel. Dit naar aanleiding van de tip van @Jorick om te proberen uit te vogelen waarom er zoveel naar mijn SSD geschreven wordt. (Of kent iemand een nog handiger methode?)

De tool die @Mell33 aanbeval is nuttig en kan een hoop, maar dat niet.

En @Mell33, het probleem met het bestand voor de BIOS is dat het de extensie .CAP heeft, niet .CAB (de laatste ken ik ook wel en kan ik ook nog wel uitpakken). Dat herkent die BIOS (van waaruit je de update doet) niet. Vandaar ook mijn vraag of iemand weet wat je nog met het .CAP bestand moet doen. Ik heb ergens gelezen dat het iets heel simpels is, zoals de extensie veranderen, maar dat kan ik helaas niet terugvinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
Verwijderd schreef op woensdag 4 oktober 2017 @ 16:04:
Wederom dank, heren.

En @Mell33, het probleem met het bestand voor de BIOS is dat het de extensie .CAP heeft, niet .CAB (de laatste ken ik ook wel en kan ik ook nog wel uitpakken). Dat herkent die BIOS (van waaruit je de update doet) niet. Vandaar ook mijn vraag of iemand weet wat je nog met het .CAP bestand moet doen. Ik heb ergens gelezen dat het iets heel simpels is, zoals de extensie veranderen, maar dat kan ik helaas niet terugvinden.
Lees hier en download AI Suite 3 https://www.asus.com/nl/support/faq/1012152
of zet de .cap in een mapje op een fat32 usb stick en ga in de bios naar geavanceerd>tool
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/TPHYTS5ez6nPeh7e409lrFcL/full.jpg
Maar download de handleiding nou eens!! En je leest over dingen heen, zoals de juiste link naar je bios.

[ Voor 29% gewijzigd door Mel33 op 04-10-2017 19:13 ]

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spNk
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 05-09 08:50
Even over de SSD waardes, draai je toevallig Spotify?
nieuws: Spotify brengt update uit om issue van extreme schrijfbewerkingen op ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xh3adshotx
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 28-02-2023
Dit is wat ik tot nu toe gedaan heb:
- Spel verplaatst naar HDD
- Gekeken of er een 6-pins PCIe kabel zit tussen de voeding en de videokaart. Antwoord: ja, die zit er en hij zit goed vast.
- Bovendien tooltje gedraaid (Userbenchmark.exe) dat zegt: “Max speed: SATA 3.0 600 MB/s”. En: “Performing above expectations (61st percentile)”.
. Verder zegt Userbenchmark dat mijn systeem bovengemiddeld presteert, ook de CPU.
- Gecheckt of VSync cap toevallig aanstaat (antwoord: nee).
- Hoop drivers geïnstalleerd voor moederbord: VGA, Audio, LAN, Utilities, USB, Chipset, SATA, Hotfix.
- Laatste NVDIA-driver geïnstalleerd.

Dit alles had geen effect op de snelheid van de demo (framerate bleef rond de 24 fps).

Wat ik niet gedaan heb:

Mijn conclusie is dus dat het wel aan de kwaliteit van de demo zelf moet liggen (want ik heb bijna alles gedaan wat ik kon doen aan updaten en alle andere spellen draaien redelijk snel). Mee eens?

Dan heb ik nog 1 vraag over de SSD. Wellicht een zijsprong, maar meerdere mensen begonnen erover.

- Er zijn veel gegevens op de SSD geschreven en er is veel van gelezen (een dikke 49.000 GB geschreven en een dikke 124.000 GB gelezen). De PC is nagenoeg exact een jaar oud en ik gebruik hem wel veel. En ik maak nogal eens een backup (van 350 GB ongeveer, zeg 1x/week) die ik ook regelmatig terugzet (dat verklaart dus een kleine 18.000 GB), dus als ik iets meer verbruik dan gemiddeld, dan is dat niet gek, Maar ik weet niet wat gemiddeld is in een jaar, dus ook niet of er heel veel gelezen en geschreven is.

Is er dan nog heel veel gelezen en geschreven op de SSD als je dit weet? En heeft dat negatieve effecten?
BF1 heeft waarschijnlijk VSYNC aanstaan, vandaar de 60 FPS constant. Ik denk dat de demo gewoon brak is.

De SSD is wel écht heel veel in 1 jaar... De SSD in mijn desktop is nu 2 jaar oud en heeft net 7.9TB geschreven (7900 gigabytes).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leanderrr
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 06-09 20:51
Er zijn op dit moment veel meer mensen met hetzelfde probleem. Misschien is het toch dat je die extra cores mist, maar denk dat het gewoon aan de game zelf ligt omdat je bij andere games prima fps haalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de BIOS ge-update :) . Het was even zweten (doettie het of wordt mijn PC een brick), maar het is gelukt. Dank voor de info, heren.

De PC is nu helemaal up-to-date, want de firmware van de SSD bleek nog up-to-date (volgens het dashboard van Sandisk).

Het enige waar ik me nog wat zorgen over maak is de hoeveelheid data die naar de SSD geschreven is/wordt (en ook er van gelezen). De remaining life van de SSD is nog 90% en al is dat niet wereldschokkend, het is wel een heel ongebruikelijke afname in 1 jaar. In elk geval draai ik geen Shadowplay, GameDVR of Spotify. (In elk geval niet bewust, of komt 1 van die tools pre-installed met Windows 10?) Spotify draai ik wel op mijn telefoon en tablet.

Ik kan met het Sandisk dashboard wel zien dat er geschreven wordt naar de SSD, waarschijnlijk door een achtergrondproces of service, want het gebeurt ook als de boel idle is, maar niet welk programma dat doet.

Dus als iemand nog een tip heeft over een tool dat dat weer kan geven (of een andere manier waarop ik daar achter kan komen), houd ik me erg aanbevolen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorick
Via Taakbeheer (sneltoets CTRL+SHIFT+ESC) in het tabblad Processen kun je in de kolom Schijf zien welk proces om dat moment megabytes aan het wegschrijven is. Via het Broncontrole (sneltoets Windows-toets+R en dan perfmon /res invullen en op ENTER drukken of via startmenu zoeken op broncontrole) kun je in het tabblad Schijf zien hoeveel een proces de afgelopen minuut aan data gelezen en geschreven heeft. Als je over een langere periode wil kijken kun je ook met Prestatiemeter aan de slag gaan maar dat is wat omslachtiger om te doen.

Wat ik zelf vaak gebruik is Process Explorer, een gratis standalone tool van Microsoft dat je de mogelijkheid geeft om per proces te laten zien hoeveel data het proces in totaal naar de hardeschijf heeft geschreven gedurende dat PE actief is. Enige wat je daarvoor moet doen is de kolom 'I/O Write Bytes' toevoegen. Dit doe je door rechts te klikken op de bovenste rij van de tabel (de kolomhoofden) en dan 'Select Columns' > tabblad Process I/O > vinkje bij Write Bytes en dan op OK te klikken. Als je PE een tijdje op de achtergrond mee laat lopen dan moet je vrij eenvoudig kunnen zien welk proces of applicatie continue naar je SSD aan het schrijven is.

Wat ik verder nog kan bedenken dat potentieel voor veel schrijfacties zorgt is dat je gebruikt maakt van hybride slaapstand/sluimerstand in plaats van de 'gewone' slaapstand. Het verschil tussen die twee is dat bij die eerste telkens het totale werkgeheugen naar je hardeschijf wordt geschreven voordat de computer in slaapstand gaat. Als je pc (automatisch of niet) meerdere keren per dag aan gaat en weer in slaapstand gaat en je hebt 16GB aan RAM dan kan dat lekker aantikken qua schrijfacties. Mocht dit het geval zijn dan kun je hybride slaapstand/sluimerstand het beste uitschakelen en gebruiken maken van slaapstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itztompie
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 15-11-2024
@Verwijderd top :)

[ Voor 88% gewijzigd door itztompie op 05-10-2017 12:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dank @Jorick ! Ik wist het niet meer, maar heel toevallig had ik Process Explorer al geinstalleerd op mijn PC. Ik heb het geconfigureerd zoals jij aangaf en het werkt! Weet jij alleen vanaf welk moment de getallen gelden? (Het is niet vanaf het moment dat je de tool opstart, want er staan al meteen na het opstarten een paar aardig hoge getallen in de kolom "I/O Write Bytes".)

Ik draai het nog maar net en zal het een tijdje langer laten draaien, maar ik zie nu al 1 gek ding: explorer.exe heeft 345 GB geschreven.Nu heb ik wel vanmorgen een backup van een interne HD (niet de SSD) naar een externe harde schijf geschreven. Zou dat het kunnen zijn?

Ennuh, ik wist niet eens dat er een hybride slaapstand/sluimerstand is. Het enige wat ik wist is dat ik bij Control Panel -> All Control Panel Items -> Power Options -> Edit Plan Settings had ingesteld dat de PC na een uur in slaap moest gaan. Toen ging ik verder zoeken en vond ik onder "Change advanced power settings" de optie Sleep -> Allow hybrid sleep. Die stond op "On". Daar heb ik nu "Off" van gemaakt. Is dat de goede actie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorick
Verwijderd schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 12:54:
Dank @Jorick ! Ik wist het niet meer, maar heel toevallig had ik Process Explorer al geinstalleerd op mijn PC. Ik heb het geconfigureerd zoals jij aangaf en het werkt! Weet jij alleen vanaf welk moment de getallen gelden? (Het is niet vanaf het moment dat je de tool opstart, want er staan al meteen na het opstarten een paar aardig hoge getallen in de kolom "I/O Write Bytes".)
Het kan kloppen dat je al gelijk waarden in die kolom ziet, die zijn van eerdere sessies waarin je Process Explorer hebt gebruikt. Deze worden opgeslagen op het moment dat je PE sluit en weer geladen bij de volgende keer dat PE start.
Ik draai het nog maar net en zal het een tijdje langer laten draaien, maar ik zie nu al 1 gek ding: explorer.exe heeft 345 GB geschreven.Nu heb ik wel vanmorgen een backup van een interne HD (niet de SSD) naar een externe harde schijf geschreven. Zou dat het kunnen zijn?
Dat zou kunnen, mits PE actief was op dat moment. De waarden in de kolom I/O Write Bytes is een totaal van alle hardeschijven dus op het moment dat je iets (handmatig) kopieert van de ene naar de andere schijf dan loopt de teller op.
Ennuh, ik wist niet eens dat er een hybride slaapstand/sluimerstand is. Het enige wat ik wist is dat ik bij Control Panel -> All Control Panel Items -> Power Options -> Edit Plan Settings had ingesteld dat de PC na een uur in slaap moest gaan. Toen ging ik verder zoeken en vond ik onder "Change advanced power settings" de optie Sleep -> Allow hybrid sleep. Die stond op "On". Daar heb ik nu "Off" van gemaakt. Is dat de goede actie?
Dat is inderdaad de juiste actie. Hybride slaapstaand/sluimerstand is alleen nuttig op laptops of omgevingen waar de stroomtoevoer niet stabiel is. Met de 'gewone' slaapstand blijft alles in het werkgeheugen staan en blijft er stroom op het geheugen staan terwijl de rest van de onderdelen in de pc uit gaan. Bij hybride slaapstand slaat hij de inhoud van het werkgeheugen op in een bestand (hyberfil.sys als ik mij niet vergis) zodat hij dit weer kan inladen in het geval van een stroomonderbreking. Op deze manier kun je ook na een stroomuitval (wat in Nederland amper voor komt) verder werken waar je gebleven was. Het nadeel is echter dat dit voor extra schrijfacties zorgt op de schijf waar je Windows geïnstalleerd hebt, in dit geval je SSD.

Kleine aanvulling: voor de zekerheid kun je sluimerstand handmatig uitschakelen via PowerShell. Ga naar start, typ Powershell, rechts-klik op 'Windows PowerShell' en kies 'Als administrator uitvoeren' (of rechts-klik op de Windows startknop en kies 'Windows PowerShell (Admin)') . Gebruik het volgende commando om sluimerstand (en daarmee hybride slaapstand) definitief uit te schakelen: powercfg -hibernate off.

[ Voor 9% gewijzigd door Jorick op 05-10-2017 15:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@Jorick wederom bedankt voor de informatie. Process Explorer draait nu een klein dagje met de hybride slaapstand uit en ik zie nog geen gekke dingen. Misschien is mij ooit wel een SSD verkocht waar al veel op geschreven en van gelezen was, maar dat is een jaar na aankoop lastig na te gaan.

Nog even een vraagje over Process Explorer: weet jij (of iemand anders) of het mogelijk is om de getallen (dus de inhoud van de kolom I/O Write bytes en eventueel andere kolommen) te resetten, dus op 0 te zetten? Ik zit nu nl. wel erg veel getallen iedere keer te vergelijken om te bepalen of een proces veel geschreven heeft naar de harde schijf.

Ik heb het gegoogled en wel gevonden dat het mogelijk het tool als geheel te resetten door een registry tree te deleten, maar dan ben ik ook allerlei andere instellingen kwijt die ik zelf gemaakt heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorick
Voor zover ik weet kun je die waarden in die kolom niet resetten omdat PE die data niet zelf verzamelt maar via een service in Windows verkrijgt en ze alleen maar weergeeft. Enige manier om die data te resetten is door uit- en in te loggen (dit reset alleen de processen die namens jou als gebruiker zijn gestart) of door de computer te herstarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@Jorick, nog even een paar vraagjes over process explorer. Ik post dat hier (ook) omdat ik hier tenminste goede antwoorden krijg. Ik heb diverse vragen ook uitstaan op andere fora, maar het aantal (en het niveau van de) reacties is nou niet echt om over naar huis te schrijven... Zo heeft Sandisk bijvoorbeeld een compleet forum ingericht voor haar Dashboard tool. Alleen hebben mijn vragen daar exact nul reacties. (Dat geldt overigens voor veel meer vragen daar.)

Ik heb PE toch maar helemaal gereset, zodat alle getallen weer op 0 stonden. Ik zie nog steeds geen heel gekke dingen, al vraag ik me wel af waarom de Adobe Creative Cloud processen al meer dan 100 MB geschreven hebben in de 15 minuten dat PE nu weer draait (na de reset), terwijl ik nog niets van Adobe gedraaid heb.

Dan mijn vragen:

- Klopt het dat als je een nieuw process opstart dit niet direct getoond wordt in de kolom Process? En ook niet als je op F5 (refresh) drukt? Als je PE afsluit en weer opstart, wordt het proces wel getoond.

- Zijn er in PE manieren om meerdere rijen met gegevens te selecteren en dit vervolgens in Excel te plakken? (Het lukt me nu alleen om een enkele rij te selecteren en te plakken.) Wat ik nl. wil doen is op regelmatige basis kijken welk proces hoeveel data heeft geschreven. Daartoe wil ik dan de gegevens uit PE op moment x in Excel vergelijken met de gegevens uit PE op moment x+1. Zo kan ik dan zien hoeveel een proces bijvoorbeeld de laatste dag of de laatste week heeft geschreven.

- Of weet jij toevallig een andere manier om dit op een niet zo tijdrovende manier te doen? Nu is het puur handmatig vergelijken van getalletjes.

- De processen onder "System" (en aanverwant) zijn grotendeels leeg: witte rijen. D.w.z. er wordt geen data weergegeven in PE over deze processen. Als daar bijv. ook de data onder vallen die worden geschreven naar de harde schijven wanneer de PC gaat slapen (hybride of niet), kan ik 1 belangrijke potentiele categorie van processen die veel data schrijven als niet checken. Weet jij of dat het geval is?

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 07-10-2017 12:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorick
Verwijderd schreef op zaterdag 7 oktober 2017 @ 12:32:
...
Ik heb PE toch maar helemaal gereset, zodat alle getallen weer op 0 stonden. Ik zie nog steeds geen heel gekke dingen, al vraag ik me wel af waarom de Adobe Creative Cloud processen al meer dan 100 MB geschreven hebben in de 15 minuten dat PE nu weer draait (na de reset), terwijl ik nog niets van Adobe gedraaid heb.
Zo te zien gebruik je één of meerdere applicaties van Adobe en die maken veelvuldig gebruik van zogenoemde scratch disks, soort van virtueel geheugen vergelijkbaar met de pagefile, die veelvuldig naar de hardeschijf schrijven als er niet genoeg werkgeheugen is. Als je hele dagen bezig bent met Photoshop of met Première dan zou dat een verklaring kunnen zijn van de hoeveelheid schrijfacties naar je SSD.

Wat je kunt doen is de scratch disk verplaatsen naar de gewone (3TB) hardeschijf. Qua performance zul je hier weinig tot niets van merken maar het zal de levensduur van je SSD ten goede komen. Op het forum van Adobe komt de vraag over SSD's en scratch disks wel vaker voorbij, zie bijvoorbeeld https://forums.adobe.com/thread/2157740.
- Klopt het dat als je een nieuw process opstart dit niet direct getoond wordt in de kolom Process? En ook niet als je op F5 (refresh) drukt? Als je PE afsluit en weer opstart, wordt het proces wel getoond.
Niet toevallig op spatie gedrukt? Dit pauzeert het verversen van het overzicht. Overigens zou je, als je op F5 drukt, het overzicht wel moeten zien updaten ook al is het verversen gepauzeerd.
- Zijn er in PE manieren om meerdere rijen met gegevens te selecteren en dit vervolgens in Excel te plakken? (Het lukt me nu alleen om een enkele rij te selecteren en te plakken.) Wat ik nl. wil doen is op regelmatige basis kijken welk proces hoeveel data heeft geschreven. Daartoe wil ik dan de gegevens uit PE op moment x in Excel vergelijken met de gegevens uit PE op moment x+1. Zo kan ik dan zien hoeveel een proces bijvoorbeeld de laatste dag of de laatste week heeft geschreven.
Je kunt via File > Save of Save As... het overzicht opslaan naar een tekstbestand. Dit bestand is tab-gescheiden en kun je vervolgens eenvoudig weer inlezen in Excel met behoud van de kolommen.
- Of weet jij toevallig een andere manier om dit op een niet zo tijdrovende manier te doen? Nu is het puur handmatig vergelijken van getalletjes.
Ik gebruik PE eigenlijk alleen voor een snelle diagnoses om te kijken of er vreemde dingen gebeuren. Als je over een langere periode de prestaties/schrijfacties naar je schijven in de gaten wil houden kun je misschien beter Prestatiemeter gebruiken (zit standaard in Windows). Met deze tool kun je van alle denkbare onderdelen in Windows gegevens verzamelen en daar rapporten van genereren. Het gaat wat ver om het hele proces hier te beschrijven maar ik kan je aanbevelen om dit eens te bekijken: How to use Performance Monitor on Windows 10.
- De processen onder "System" (en aanverwant) zijn grotendeels leeg: witte rijen. D.w.z. er wordt geen data weergegeven in PE over deze processen. Als daar bijv. ook de data onder vallen die worden geschreven naar de harde schijven wanneer de PC gaat slapen (hybride of niet), kan ik 1 belangrijke potentiele categorie van processen die veel data schrijven als niet checken. Weet jij of dat het geval is?
Als je PE als 'gewone' gebruiker start dan zie je alleen de data van de processen waar jij toegang toe hebt. Wil je alle processen kunnen monitoren dan moet je PE uitvoeren als administrator (rechts-klik op snelkoppeling > Uitvoeren als Administrator) ;).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Jorick schreef op zaterdag 7 oktober 2017 @ 14:12:

Zo te zien gebruik je één of meerdere applicaties van Adobe en die maken veelvuldig gebruik van zogenoemde scratch disks, soort van virtueel geheugen vergelijkbaar met de pagefile, die veelvuldig naar de hardeschijf schrijven als er niet genoeg werkgeheugen is. Als je hele dagen bezig bent met Photoshop of met Première dan zou dat een verklaring kunnen zijn van de hoeveelheid schrijfacties naar je SSD.
Nou, ik gebruik inderdaad Photoshop (Creative Cloud edition) vrij veel, maar vandaag heb ik het niet eens opgestart. Het gekke is ook dat meteen als ik Process Explorer draai na een reset van dat tool (dus niet nadat ik Photoshop of een andere Adobe-applicatie heb geopend), er al heel snel zo'n 100 MB aan geschreven data staat, waarna er af en toe een megabytje bij komt. Gisteren had ik exact hetzelfde patroon, op het einde van de dag in totaal zo'n 200 MB geschreven.
Je kunt via File > Save of Save As... het overzicht opslaan naar een tekstbestand. Dit bestand is tab-gescheiden en kun je vervolgens eenvoudig weer inlezen in Excel met behoud van de kolommen.
Hah! Dat is nuttig. Thanks! Precies wat ik zocht.
Als je PE als 'gewone' gebruiker start dan zie je alleen de data van de processen waar jij toegang toe hebt. Wil je alle processen kunnen monitoren dan moet je PE uitvoeren als administrator (rechts-klik op snelkoppeling > Uitvoeren als Administrator) ;).
Gelukkig ben ik admin op mijn PC, dus dat lukt, maar dan nog blijven er processen waar PE niets over vastlegt. Zie screenshot:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/7pGAhZx.jpg
Als je over een langere periode de prestaties/schrijfacties naar je schijven in de gaten wil houden kun je misschien beter Prestatiemeter gebruiken (zit standaard in Windows). Met deze tool kun je van alle denkbare onderdelen in Windows gegevens verzamelen en daar rapporten van genereren. Het gaat wat ver om het hele proces hier te beschrijven maar ik kan je aanbevelen om dit eens te bekijken: How to use Performance Monitor on Windows 10.
Waarin is Performance Monitor beter voor het lange-termijn monitoren van gegevens dan Process Explorer?

Die link is overigens wel nuttig, want de tool had ik al gevonden toen ik op zoek was naar een goede monitoring tool, maar de documentatie die ik vond was wel heel gedetailleerd. In het document waar jij naar linkt zie ik alle basis-functionaliteit goed uitgelegd. Overigens kan ik daarin ook niet vinden hoe je de gegevens per proces vastlegt. Want het gaat me er juist om om uit te vinden welke processen verantwoordelijk zijn voor die grote hoeveelheden gelezen en geschreven data.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 07-10-2017 15:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeArmeStudent
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 03-05-2024
Verwijderd schreef op zaterdag 30 september 2017 @ 05:02:
Ik heb een computer laten samenstellen (niet zelf in elkaar gezet) met de top-onderdelen hieronder. Echter, op Call of duty WWII haal ik een framerate van ongeveerd slechts 24 fps. (Gekke: als ik de resulutie omlaag breng, neemt de framerate ook af tot ongeveer 17 fps.)

De PC bevat:
  • Intel Core i5- 6500, 4 cores, 192-bit
  • NVidea 1060 XTG 1060, 6 SGB DDR 5
  • Scandisk Ultra II (SSD SATA) 960 GB
  • HDD 7200RPM. 3 GB (maar deze wordt niet gebruik in het spel) DDR4
Windows 10 en drivers zijn up-to-date.

Deze configuratie zou een veel hogere framerate moeten geven. Een vriendje van mij met een PC met mindere componenten haalt 90 fps.

Wie weet waar de bottleneck aan zou kunnen liggen? Of wie kent tools die kunnen helpen de bottleneck te identificeren?

Dank!
Dus als je naar 1080p gaat krijg je nog minder fps...

Mijn vermoedde is dat je cpu niet omhoog klokt ingame (wellicht even nagaan in je bios of powersaving modes aanstaan?) en misschien gebruikt het spel textures die je videogeheugen niet aankan? Wanneer je over je vram heen gaat, dan zakken je fps in het spel snel in...(Want andere games doen het wel goed)

Dus kijk even naar de beeldsettings ingame en eventueel naar je videosettings van je nvidia software voor je game...

Waar staan je texture options op en je filtering...enz? Staan ze op automatic? Zet het op manual en speel er een beetje me...of post hier een screenshot...

[ Voor 12% gewijzigd door DeArmeStudent op 07-10-2017 16:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
Je afbeelding is niet te lezen, Ik zou idd programma's waar je veel mee werkt en schrijft naar de ssd op de 3TB schijf installeren.

De games zijn verder goed? en is het alleen die ene?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Naja, als de screenshot maar duidelijk maakt dat er processen zijn waar PE niets over weergeeft/logt.

Yup, het is alleen die ene.game.

[ Voor 74% gewijzigd door Verwijderd op 07-10-2017 22:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
Verwijderd schreef op zaterdag 7 oktober 2017 @ 22:41:
Naja, als de screenshot maar duidelijk maakt dat er processen zijn waar PE niets over weergeeft/logt.

Yup, het is alleen die ene.game.
Oke solved

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorick
Verwijderd schreef op zaterdag 7 oktober 2017 @ 15:17:
[...]

Nou, ik gebruik inderdaad Photoshop (Creative Cloud edition) vrij veel, maar vandaag heb ik het niet eens opgestart. Het gekke is ook dat meteen als ik Process Explorer draai na een reset van dat tool (dus niet nadat ik Photoshop of een andere Adobe-applicatie heb geopend), er al heel snel zo'n 100 MB aan geschreven data staat, waarna er af en toe een megabytje bij komt. Gisteren had ik exact hetzelfde patroon, op het einde van de dag in totaal zo'n 200 MB geschreven.
Moeilijk te zeggen wat maar ik denk dat je dit gerust kunt negeren, die paar honderd megabytes is een fractie van de 100GB+ per dag waar je naar opzoek bent als je die 40TB aan schrijfacties in één jaar wil kunnen verklaren.
[...]

Hah! Dat is nuttig. Thanks! Precies wat ik zocht.

[...]

Gelukkig ben ik admin op mijn PC, dus dat lukt, maar dan nog blijven er processen waar PE niets over vastlegt. Zie screenshot:

[afbeelding]
Dat je Administrator-rechten hebt betekent niet dat alle programma's die je start ook met die rechten worden uitgevoerd. Je zult echt expliciet PE moeten starten met rechts-klik > Uitvoeren als Administrator voordat je bij System en andere processen in de kolom I/O Write Bytes data te zien krijgt (en sommige processen schrijven weinig of niets naar de hardeschijf). Als ik PE als Administrator uitvoer dan krijg ik o.a. bij het System proces te zien hoeveel er weggeschreven is.
[...]

Waarin is Performance Monitor beter voor het lange-termijn monitoren van gegevens dan Process Explorer?

Die link is overigens wel nuttig, want de tool had ik al gevonden toen ik op zoek was naar een goede monitoring tool, maar de documentatie die ik vond was wel heel gedetailleerd. In het document waar jij naar linkt zie ik alle basis-functionaliteit goed uitgelegd. Overigens kan ik daarin ook niet vinden hoe je de gegevens per proces vastlegt. Want het gaat me er juist om om uit te vinden welke processen verantwoordelijk zijn voor die grote hoeveelheden gelezen en geschreven data.
Performancemonitor is vooral handig als je over een langere periode op een geautomatiseerde manier bepaalde waarden wil monitoren om een probleem te kunnen troubleshooten. Nu doe je dit handmatig door PE in de gaten te houden en waarden met elkaar te vergelijken. Probleem is alleen dat je met PE het risico loopt bepaalde processen te missen als je even niet kijkt.

Met performancemonitor kun je een zogeheten gegevensverzamelaarset (datacollectorset) samenstellen met waarden die je wil monitoren (Aantal geschreven bytes naar een fysieke schijf, of het systeem is ingeschakeld, % processorbelasting, geschreven bytes door bestandssysteem et cetera) die je dan een gewenste periode met een bepaalde interval kunt laten draaien, zeg om de 15 seconden gedurende een dag of een week. Op basis van deze data wordt dan een rapport gegeneerd met grafiek en al. Je kunt dan snel zien of er grote pieken zijn waarop er veel data weggeschreven wordt, bijvoorbeeld vlak voordat de pc in slaapstand gaat, of dat er continu iets wordt weggeschreven. Met PE zie je dat laatste vrij snel maar de pieken kun je missen.

Als je die 40TB aan schrijfacties wil verklaren zul je het met PE alleen niet redden. Was resteert is om te achterhalen of er grote pieken optreden, bijvoorbeeld als de pc in sluimerstand gaat (dat staat al uit toch?). Als je dergelijke pieken waarneemt dan is het zaak om het proces te vinden dat verantwoordelijk is (via taakbeheer, PE of performance monitor). Maar misschien moet je er ook rekening mee houden dat je een SSD hebt gekregen die al gebruikt is (helaas een risico met de wet koop op afstand) of dat de weergegeven waarden niet kloppen, al lijkt mij dit zeer uitzonderlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Jorick schreef op zondag 8 oktober 2017 @ 11:14:

[...]

Dat je Administrator-rechten hebt betekent niet dat alle programma's die je start ook met die rechten worden uitgevoerd. Je zult echt expliciet PE moeten starten met rechts-klik > Uitvoeren als Administrator voordat je bij System en andere processen in de kolom I/O Write Bytes data te zien krijgt (en sommige processen schrijven weinig of niets naar de hardeschijf). Als ik PE als Administrator uitvoer dan krijg ik o.a. bij het System proces te zien hoeveel er weggeschreven is.
Thanks! Ook dat werkt. En de oude getallen zijn helemaal terug :) . Dat resetten heeft niet zo erg geholpen.,,

De grootverbruiker is nog steeds Explorer (345 GB, wat me in het begin al opviel). Verder blijkt Norton het aardig te doen (4 GB aan schrijfacties) en de altijd dubieuze svchost (1 GB--hoe kom ik er achter welke services die geassocieerd zijn met svchost dit betreft?).
Met performancemonitor kun je een zogeheten gegevensverzamelaarset (datacollectorset) samenstellen met waarden die je wil monitoren (Aantal geschreven bytes naar een fysieke schijf, of het systeem is ingeschakeld, % processorbelasting, geschreven bytes door bestandssysteem et cetera) die je dan een gewenste periode met een bepaalde interval kunt laten draaien, zeg om de 15 seconden gedurende een dag of een week. Op basis van deze data wordt dan een rapport gegeneerd met grafiek en al. Je kunt dan snel zien of er grote pieken zijn waarop er veel data weggeschreven wordt, bijvoorbeeld vlak voordat de pc in slaapstand gaat, of dat er continu iets wordt weggeschreven. Met PE zie je dat laatste vrij snel maar de pieken kun je missen.
Ah, I get it. Dat is idd een andere dierssoort :) . Wel nuttig, maar een beetje zwaar voor mijn doeleinden.
Als je die 40TB aan schrijfacties wil verklaren zul je het met PE alleen niet redden. Was resteert is om te achterhalen of er grote pieken optreden, bijvoorbeeld als de pc in sluimerstand gaat (dat staat al uit toch?). Als je dergelijke pieken waarneemt dan is het zaak om het proces te vinden dat verantwoordelijk is (via taakbeheer, PE of performance monitor). Maar misschien moet je er ook rekening mee houden dat je een SSD hebt gekregen die al gebruikt is (helaas een risico met de wet koop op afstand) of dat de weergegeven waarden niet kloppen, al lijkt mij dit zeer uitzonderlijk.
PE loopt lekker door nu. Afgezien van bovenstaande nog geen gekke dingen gezien. Echt geen 100 GB / dag, wat toch het geval zou moeten zijn om die 40 TB te verklaren
Pagina: 1 2 Laatste