Waar zit bottleneck: computer met toponderdelen

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Anoniem: 600543

Topicstarter
Ik heb een computer laten samenstellen (niet zelf in elkaar gezet) met de top-onderdelen hieronder. Echter, op Call of duty WWII haal ik een framerate van ongeveerd slechts 24 fps. (Gekke: als ik de resulutie omlaag breng, neemt de framerate ook af tot ongeveer 17 fps.)

De PC bevat:
  • Intel Core i5- 6500, 4 cores, 192-bit
  • NVidea 1060 XTG 1060, 6 SGB DDR 5
  • Scandisk Ultra II (SSD SATA) 960 GB
  • HDD 7200RPM. 3 GB (maar deze wordt niet gebruik in het spel) DDR4
Windows 10 en drivers zijn up-to-date.

Deze configuratie zou een veel hogere framerate moeten geven. Een vriendje van mij met een PC met mindere componenten haalt 90 fps.

Ik heb de tool HWINFO64 gebruikt en die geeft aan dat de processor de bottleneck zou kunnen zijn. Dat zou best kunnen, maar toch niet bij een game als Call of Duty en zeker niet om de framerate naar 24 fps omlaag te halen (ook omdat dat vriendje met een simpeler CPU en grafische kaar dit probleem niet heeft.) En een Intel Core i5 - 6500, 4 cores is ook geen kleine processor. Bovendien is HWINFO64 vooral goed in vertellen welke onderdelen je hebt - niet in benchmarks.

Wie weet waar de bottleneck aan zou kunnen liggen? Of wie kent tools die kunnen helpen de bottleneck te identificeren?

Dank!

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 600543 op 30-09-2017 05:34 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Wie heeft je wijsgemaakt dat dit 'top-onderdelen' zijn? Ze zijn misschien van goede kwaliteit maar zeker niet de snelste. Zie bijvoorbeeld de best buy guide van Tweakers. Wellicht was dit de top voor jouw budget, dat kan :)

Anyway, zou je je specs in een lijstje willen zetten per onderdeel? Ik denk dat je nu de eenvoudige specs van de shop gekopieerd hebt, Ah, dat heb je al gedaan, zie ik. Thanks. Maar wat bedoel je met:
3 GB (maar deze wordt niet gebruik in het spel) DDR4??
Dat lijkt je RAM (3GB) maar dat wordt al gebruikt bij het aanzetten van je computer ;)

Anyway, qua performance is het nog wel handig om te weten wat voor resolutie je draait en op welke settings (in game).

Qua tool kun je MSI Afterburner checken. Die geeft een gigantische lijst met grafieken waarmee je per onderdeel de belasting kan zien om zo de bottleneck beter te identificeren.

[ Voor 9% gewijzigd door Room42 op 30-09-2017 05:33 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

• Bartosy
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 23:15
Kijk even met Msi afterburner of de videokaart throttled

YouTube: Tech Tutorial: MSI Afterburner and GPU-Z <= snelle tutorial

Throttled is een term die wordt gebruikt als de videokaart te heet wordt en waardoor een beveiligingsmechanisme in gang wordt gezet. Deze zal de kaart minder hard laten werken door de kloksnelheid naar beneden te halen. Je moet dan natuurlijk wel de standaard snelheden weten die staan waarschijnlijk op de doos of kan je online vinden. De temp voor een normale 1060 zal waarschijnlijk niet boven de 83 graden mogen zijn want dan klokt hij zichzelf terug.

Hetzelfde geld ook voor je cpu. Het is belangrijk dat je de temp goed in de gaten houd. Dat kan je goed doen met cpu z terwijl je een strestest draait zoals prime95. Als je daar temps ziet die boven de 80 graden zijn mag je je gaan afvragen of daar wellicht iets verkeerd gaat.

Wat voor geheugen heb je trouwens? 3gb of 4gb lijkt me erg sterk maar daar kan het probleem ook zotten want dat is wel erg weinig. Misschien even in het bios kijken of ctrl alt del in windows en dan task manager dan geheugen Grootte daar kijken bij geheugen/ram dat is meestal wat duidelijk. Je kan ook rechtermuisknop op de start knop en dan eigenschappen.

[ Voor 13% gewijzigd door Bartosy op 30-09-2017 05:37 ]

Topicstarter
Room42 schreef op zaterdag 30 september 2017 @ 05:31:
Wie heeft je wijsgemaakt dat dit 'top-onderdelen' zijn? Ze zijn misschien van goede kwaliteit maar zeker niet de snelste.
Dat was ik zelf :) . Ik weet dat het niet de allersnelste onderdelen zijn die je kan krijgen, maar wel goede onderdelen waarmee je dit spel makkelijk zou moeten kunnen draaien.

En ik was vergeten te melden dat ik 16GB DDR3 heb als intern werkgeheugen.
Dat lijkt je RAM (3GB) maar dat wordt al gebruikt bij het aanzetten van je computer ;)
Tikfoutje. Moet 3TB zijn.
Anyway, qua performance is het nog wel handig om te weten wat voor resolutie je draait en op welke settings (in game).
Normaal 1980x1080. Maar, zoals ik als schreef, als ik de resulutie terugschroef naar 1024x768 neemt de performance alleen maar af naar zo'n 17fps. Met de settings heb ik gespeeld in het spel. Met de standaardsetting krijg ik dus zo'n 24fps. Ik kan ongeveer alles op laag zetten, dan haal ik 27-28fps.

Bedankt voor de tips naar MSI Afterburner en GPU-Z. Ik ga ze uitproberen.

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 600543 op 30-09-2017 10:02 ]

• NLKornolio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 16:38

NLKornolio

BF3/BF4: NLKornolio

Resource monitor, resmon is de default Windows monitoring, daar zie je CPU, memory, disk, network. MSI afterburner voor je GPU.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• A1AD
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 27-07 23:41
Sorry maar ik moet het vragen: je scherm is toch aangesloten op je grafische kaart en niet de uitgang van je moederbord...?

- Deze advertentie is geblokkeerd door Pi-Hole -

Topicstarter
Nou, ik neem aan van wel. Ik heb hem bij Azerty laten assembleren, toch een gerenommeerd bedrijf. Jet is aangesloten met een HDMI-kabel. Nu heeft de PC nog een tweede HDMI-uitgang, maar die doet niets.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CryRaven
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 15:55
Anoniem: 600543 schreef op zaterdag 30 september 2017 @ 13:06:
Nou, ik neem aan van wel. Ik heb hem bij Azerty laten assembleren, toch een gerenommeerd bedrijf. Jet is aangesloten met een HDMI-kabel. Nu heeft de PC nog een tweede HDMI-uitgang, maar die doet niets.
De kabel hoort aangesloten te zijn ergens onderaan de pc, bovenaan zitten de aansluitingen van het moederbord zoals usb en de internet poort.

Overigens gaf je aan dat je 16gb ddr3 geheugen hebt, maar gezien je cpu is dat toch ddr4.

Topicstarter
OK, zal DDR4 zijn. Onderaan de PC zit alleen een aansluiting voor de power-kabel (en ook geen enkele andere aansluiting). De enige twee HDMI-slots zitten halverwege de achterkant. Is dat dek?

Topicstarter
Ik heb wat screenshots gemaakt met resource monitor. Zie hieronder. Is dit normaal of wijst dit op overbelasting? Overigens staat de teller wel ietsje vaker dan op de screenshots op 100%, maar dat kreeg ik niet op een screenshot.

Ik gebruik overigens geen overclocking.

Als dit nergens op wijst, ga ik aan de slag met MSI Afterburner en GPU-Z.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/VgAAh1U.jpg

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Dit is een normaal patroon, je CPU wordt goed benut maar heeft af en toe nog ruimte over. Laat vooral zien in welke mate je GPU gebruikt wordt, ik denk dat het daar mis gaat.

En kijk even of de HDMI kabel echt op de videokaart is aangesloten en niet op het moederbord.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 20:27
Anoniem: 600543 schreef op zaterdag 30 september 2017 @ 13:35:
De enige twee HDMI-slots zitten halverwege de achterkant. Is dat dek?
Huh?
Volgens mij zou je de volgende aansluitingen moeten hebben;
3x DisplayPort, DVI-D, HDMI
Dus maar 1x HDMI-slot die je kan/moet gebruiken.

Naast de aansluitingen op jouw moederbord.

• Detmer
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online

Detmer

Professioneel prutser

eric.1 schreef op zaterdag 30 september 2017 @ 13:47:
[...]

Huh?
Volgens mij zou je mininaal de volgende aansluitingen moeten hebben;

Displayport lijkt wel wat op HDMI, dat zorgt wel eens voor verwarring.

Verkoopt gebruikte computers, laptops en meer: https://tweakers.net/aanbod/user/412392/ | https://www.ipsumcomputerservice.com

Topicstarter
OK. Ik zal wat foto's maken van de achterkant van mijn PC.

• Mizgala28
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 30-07 13:05
eric.1 schreef op zaterdag 30 september 2017 @ 13:47:
[...]

Huh?
Volgens mij zou je de volgende aansluitingen moeten hebben;

Niet met de GTX 10xx serie, wat jij zegt gebruikt Nvidia zelf wel maar veel kaarten van MSI, Asus, Gigabyte enz hebben 2x HDMI vanwege VR.

Aan de TS, de 2 HDMI (naast elkaar) poorten halverwege de kast zijn in ieder geval die van de video kaart dus die moet je hebben.

Gebruik dus die ene wat hoger achter je kast (direct naast al je USB poorten achter) niet want dat is voor de videokaart van je Intel cpu die veel zwakker is en alleen van toepassing is als je GEEN losse videokaart had.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Topicstarter
Naar aanleiding van de vragen of ik mijn HDMI-poort wel met de videokaart verbonden heb en niet met het moederbord.

Hierbij de foto's van de achterkant van mijn kast. Zoals jullie kunnen zien heb ik 3 HDMI-poorten, waarvan echter maar 1 het lijkt te doen. Er lijkt me dus maar 1 optie en het lijkt me helemaal gek als dat niet de videokaart is. Maar goed, ik heb er niet veel verstand van.

Daarnaast heb ik (denk ik) 1 DVI-D-poort en 2 Displayport-poorten. Die gebruik ik echter niet.

Hierbij de foto's van de achterkant van mijn PC. Excuses voor de rottige kwaliteit. Als iemand wat opvalt, hoor ik het graag. Ik ga in ieder geval ook verder met MSI Afterburner en GPU-Z.

Foto 1: bovenkant

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/fON479S.jpg

Foto 2: middenstuk met video-aansluitingen

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/PA9Bghw.jpg

Foto 3: onderkant en stuk middenstuk

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/GkIiniX.jpg

En dan nog een vraag n.a.v. een opmerking van Tsurany:
Tsurany schreef op zaterdag 30 september 2017 @ 13:41:
je CPU wordt goed benut maar heeft af en toe nog ruimte over. Laat vooral zien in welke mate je GPU gebruikt wordt, ik denk dat het daar mis gaat.
Deze snap ik niet. Wat kan hier mis gaan?

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:27
Kan het zijn dat de videokaart niet op stroom is aangesloten van de voeding? Ik weet niet hoe nVidia kaarten daar mee omgaan.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• RedHat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17:59
Ohnee toch niet :)

[ Voor 90% gewijzigd door RedHat op 30-09-2017 16:04 ]

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:43
Heb je Windows 10 zelf geïnstalleerd, en gebruik je echt de laatste drivers van de Nvidia site?

http://www.nvidia.co.uk/d...Results.aspx/124420/en-uk

• lightemup
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 31-07 15:41
Niet toevallig 32 bit versie van W10 geïnstalleerd? Of heeft MS via Windows update een driver '"update " van je videokaart binnen gehaald?

[ Voor 7% gewijzigd door lightemup op 30-09-2017 16:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mel33
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 01-08 06:09
Oke dus de HDMI zit op de videokaart en niet op je onboard-videokaart.

1. Nu is de vraag hoe is je temp van je gpu, gebruik hwmonitor of een ander temp uitlees programma, meerdere is beter.
2. En dan nog een vraag, gebruik je geforce experience of zet je de specs ingame aan of uit.
3. En idd zijn je drivers echt up to date. vervelende vragen ook over hoe je de hdmi aangesloten hebt, maar we moeten het weten.

4. Hoe is de benchmark, (3d mark of antutu benchmark ) op je gpu?
5. En hoe is het in andere games,
6. En het kan ook zo zijn dat je fps-monitor in-game niet juist is. (dus is de 17Fps niet toevallig 117Fps)

Gpu z kan je nog kijken of alles wel oke is, en zitten ook een temp sensor in, en een benchmark. als je op het vraagteken naast de pci-e aanduiding klikt.

Edit
lightemup schreef op zaterdag 30 september 2017 @ 16:22:
Niet toevallig 32 bit versie van W10 geïnstalleerd? Of heeft MS via Windows update een driver '"update " van je videokaart binnen gehaald?
Hij heeft zowiezo een 64bit aangezien hij meer dan 3,5GB ram kan toewijzen/hebben.

[ Voor 33% gewijzigd door Mel33 op 30-09-2017 16:37 ]

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

• FlowSnake
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 25-07 18:45
Misschien in de nvidia drivers forceren dat alleen de GPU wordt aangesproken bij 3D applicaties?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• lightemup
mell33 schreef op zaterdag 30 september 2017 @ 16:25:
[...]

Hij heeft zowiezo een 64bit aangezien hij meer dan 3,5GB ram kan toewijzen/hebben.
Hij zegt dat hij 16 gb heeft, maar dat zegt niets over welke windows versie hij geïnstalleerd heeft. Ik kan met 16 gb ook gewoon een x86 variant installeren.

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Scandisk is ook een vreemd merk. Is dat namaak?

• Mel33
Het zou kunnen als hij idd de specs uit zijn hoofd noteerde en niet uitleest .

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

• Blisterin_Bull
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 22:17

Blisterin_Bull

⭐⭐⭐⭐⭐

Systeem specs

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Welk moederbord en DDR RAM gebruik je ?

plaats eens een screenshot van je systeeminfo

[ Voor 38% gewijzigd door Hackus op 30-09-2017 17:35 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• OB1
  • Registratie: April 2014
  • Nu online

OB1

Staat in je settings van de game niet gewoon de refresh rate op 24hz? Is mij ook regelmatig voorgekomen in verschillende spellen (GTA V, COD IW en ook WWII beta)/

AMD 2700x @ 4.15 GHz | Vega 56 (Vega 64 BIOS) | 32 GB DDR4 | MSI X470 Gaming Plus | Intel 600P 1TB | Corsair RM550X

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:44

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Anoniem: 600543 schreef op zaterdag 30 september 2017 @ 13:39:
Ik heb wat screenshots gemaakt met resource monitor. Zie hieronder. Is dit normaal of wijst dit op overbelasting? Overigens staat de teller wel ietsje vaker dan op de screenshots op 100%, maar dat kreeg ik niet op een screenshot.

Ik gebruik overigens geen overclocking.

Als dit nergens op wijst, ga ik aan de slag met MSI Afterburner en GPU-Z.

[afbeelding]
Die screenshots is dat tijdens het gamen of als je gewoon aan't surfen bent?

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• osmosis
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 01-08 07:41
Poeh, zonder veel info.. doe een gok. SSD in ATA mode ipv AHCI

Of thermische throttle door warmte (wel goede airflow?)

[ Voor 4% gewijzigd door osmosis op 30-09-2017 20:59 ]

• pvink
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 21:32
Volg deze youtube video: YouTube: MSI Afterburner: How to set up On Screen Display

Speel COD en maak na een paar minuutjes een screenshot/video en plaats hem hier. Aan de hand van die gegevens kun je precies zien wat de bottleneck is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
.

(Zie herna)

[ Voor 94% gewijzigd door Anoniem: 600543 op 01-10-2017 04:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Eerst even wat antwoorden op jullie vrgagen.
Nielson schreef op zaterdag 30 september 2017 @ 16:05:
Heb je Windows 10 zelf geïnstalleerd, en gebruik je echt de laatste drivers van de Nvidia site?

http://www.nvidia.co.uk/d...Results.aspx/124420/en-uk
Windows kwam ge-preinstallleerd en onderstussen houd ik de laatste versies van de NVidea-drivers bij (en de WIndows-updates natuurlijk).
mell33 schreef op zaterdag 30 september 2017 @ 16:25:
Oke dus de HDMI zit op de videokaart en niet op je onboard-videokaart.

1. Nu is de vraag hoe is je temp van je gpu, gebruik hwmonitor of een ander temp uitlees programma, meerdere is beter.
2. En dan nog een vraag, gebruik je geforce experience of zet je de specs ingame aan of uit.
3. En idd zijn je drivers echt up to date. vervelende vragen ook over hoe je de hdmi aangesloten hebt, maar we moeten het weten.

4. Hoe is de benchmark, (3d mark of antutu benchmark ) op je gpu?
5. En hoe is het in andere games,
6. En het kan ook zo zijn dat je fps-monitor in-game niet juist is. (dus is de 17Fps niet toevallig 117Fps)

Gpu z kan je nog kijken of alles wel oke is, en zitten ook een temp sensor in, en een benchmark. als je op het vraagteken naast de pci-e aanduiding klikt.

Edit
[...]

Ja, het is een 64-bit-versie van Windows.
1. Ga ik testen.
2. Ik gebruik geforce experience. Eerste native en daarna (omdat ik hoopte met lagere settings de franerate omhoog te krijgen) ook in de game aanpassingen gemaakt. Maar zoals gezegd, dat laatste werkt niet of nauwelijks.
3. Ja, echt up-to-date.
4. Ga ik testen.
5. Idem
6. Hoe kan dat en vooral: hoe kom ik daar achter?
lightemup schreef op zaterdag 30 september 2017 @ 17:24:
[...]
Hij zegt dat hij 16 gb heeft, maar dat zegt niets over welke windows versie hij geïnstalleerd heeft. Ik kan met 16 gb ook gewoon een x86 variant installeren.
16GB op grafische kaart, 64 GB voor Windows en als harde schijf 1 TB SSD + 3 TB HDD.
GlowMouse schreef op zaterdag 30 september 2017 @ 17:27:
Scandisk is ook een vreemd merk. Is dat namaak?
Voor mij een bekend merk. SSD werkt i.i.g. goed. Zie o.a. hier: https://www.sandisk.nl/home

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soul--Reaver
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 28-07 15:21
Ik zou je refreshrate een keer controleren zoals OB1 heeft gezegd. Check deze in windows scherm instellingen, in je nvidia instellingen en check hem ook in de game instellingen

Goed mogelijk dat je vsync + 24hz refreshrate hebt. Gezien de videokaart dan weinig belasting krijgt gaat hij zich lager klokken en zal een lagere resolutie averechts werken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Dan de resultaten van GPU-Z. Ik hoop dat ze leesbaar zijn en dat jullie er iets mee kunnen.(Tip: klik op het plaatje en hij wordt groter.)

Ik heb er niet zo veel verstand van, maar het valt me wel op dat de grafische kaart behoorlijk belast lijkt. En de framerate is inmiddels 20 of zelfs daar beneden.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/axXgEQy.png

[ Voor 16% gewijzigd door Anoniem: 600543 op 01-10-2017 05:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soul--Reaver
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 28-07 15:21
Core clocks zijn hoog maar belasting niet. Kijk maar bij de "Perfcap reason" en "GPU Load"

[ Voor 8% gewijzigd door Soul--Reaver op 01-10-2017 05:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Topicstarter
En tenslotte MSI Afterburner, Ik ben benieuwd wat julli hier van kunnen maken, Ik snap er de hellft van :-) .
Voor de duidelijkeid nogmaals: ik gebruik geen overclocking.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ZhKgUQ4.jpg

Dank iedereen die tot nog toe geholpen heeft!

[ Voor 12% gewijzigd door Anoniem: 600543 op 01-10-2017 06:54 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mel33
1. Even iets ophelderen, je videokaart heeft 6GB geheugen en je RAM heeft 16GB, en je ssd 64GB (of is het 960GB) opslag, alles ziet er goed uit qua temps (maar als je nu idle draait dan is het wat hoog)

2. Even een opmerking; ik zie dat je videokaartgeheugen bijna helemaal gebruikt wordt, is dat ingame?

2a, en dan heb je een power consumption van 15% dat is wel wat weinig als hij in gebruik is? en dan ook de Gpu load is weinig met zoveel geheugen toegewezen.
(is de 6pins voeding wel aangesloten op de kaart?)

3. En als het idle is dan klopt er iets niet helemaal met het vollopen van het geheugen. (een game van nu zou missc 4GB volpompen op high specs)

4. Over je ssd met 64GB... Heb je daar nog wel wat over qua ruimte voor de swapfile?

5. kijk eens met crystaldisk of de boel wel op je ssd met sata600 snelheid staat. en kijk met AS SSD Benchmark of iastor wel Ok is.

6. 385.69 WHQL is een nieuwe driver, je hebt een oude zo te zien (pak deze http://www.nvidia.com/dow...Results.aspx/123936/en-us

7. Heb je missc teamviewer aan op de achtergrond, of een ander soort screencapture software?

8. Als er met drivers en je moederbord chipset niet iets helemaal lekker loopt dan kan het idd zo zijn dat sensoren het niet allemaal goed aanduiden en ingame de fps verkeerd uitgelezen worden.
Check of je moederbord nieuwe(en de juiste type en bits 64) chipsetdrivers heeft bij de fabrikant van je mbord. (welk mbord heb je?) (installeer ze even opnieuw)

9. En Als ik goed kijk is je power wat onrustig en niet mooi vlak, wat voor voeding heb je?
Plaats straks (als je drivers en chipset opnieuw hebt geïnstalleerd) nog eens een plaatje van gpu z sensor op idle en onder load als je op het vraagteken klikt voor de bench.

10. En dan laatste opmerking, het switchen tussen desktop en game kan ook de boel flink verzadigen. start de game met zo min mogelijk achtergrondprocessen op, en switch niet naar desktop.

11. En vermeld even je type nr's en revisie versie's van je Mbord en Voeding en Ram, dan kunnen we meekijken in de specs. of het allemaal wel lekker kan lopen en evt QVL is (niet altijd nodig)

[ Voor 39% gewijzigd door Mel33 op 01-10-2017 08:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Niet online
Anoniem: 600543 schreef op zondag 1 oktober 2017 @ 05:05:
Voor mij een bekend merk. SSD werkt i.i.g. goed. Zie o.a. hier: https://www.sandisk.nl/home
Je linkt naar Sandisk, dat is inderdaad een bekend merk. Maar eerder zei je dat je een Scandisk ssd had.

In de MSI-tool staat een temperatuurlimiet van 83 graden Celcius. In GPU-Z staat dat die temperatuur is bereikt, dus dan is het niet vreemd dat de kaart niet optimaal meer werkt. De vraag is hoe de temperatuur zo hoog komt bij een vermogen van 15.5% van het TDP. Het blijkt dat de ventilator niet draait, terwijl de fan-instelling op automatisch staat. Heb je een heel stil profiel ingesteld, of is de ventilator misschien defect?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:39

br00ky

Moderator Harde Waren
CSL is geen problemenhonk. Schopje naar VB.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Is deze beta gewoon niet hartstikke gaar?

Je haalt kennelijk 22% GPU load en zit op bijna 6GB Vram. CPU load lijkt in de 80% te lopen op alle cores en dat gebeurd steeds meer met games. Dat zou alleen geen bottleneck mogen vormen. 100% is pas een probleem. Installeer de nieuwste driver en kijk dan nog eens. :)

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kameleleon
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:27
DaniëlWW2 schreef op zondag 1 oktober 2017 @ 12:27:
Is deze beta gewoon niet hartstikke gaar?

Je haalt kennelijk 22% GPU load en zit op bijna 6GB Vram. CPU load lijkt in de 80% te lopen op alle cores en dat gebeurd steeds meer met games. Dat zou alleen geen bottleneck mogen vormen. 100% is pas een probleem. Installeer de nieuwste driver en kijk dan nog eens. :)
Vrijwel iedereen haalt goede FPS in de beta, sommigen hebben crashes, maar het lijkt erop dat hij verder goed geoptimaliseerd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lightemup
Ben ook wel benieuwd hoe het in andere games is. Kun je misschien eens een demo van de nieuwe PES of de trial van The division proberen? http://store.steampowered.com/freestuff/demos/

Ook ben ik er nog niet zeker van dat je 64 bit Windows draait, kun je dit eens nagaan? En staan er in Apparaatbeheer ook geen uitroeptekens of unknown devices?

[ Voor 30% gewijzigd door lightemup op 01-10-2017 13:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Mell,

Dank voor de antwoorden. Hieronder mijn reacties.
mell33 schreef op zondag 1 oktober 2017 @ 07:11:
1. Even iets ophelderen, je videokaart heeft 6GB geheugen en je RAM heeft 16GB, en je ssd 64GB (of is het 960GB) opslag, alles ziet er goed uit qua temps (maar als je nu idle draait dan is het wat hoog)

2. Even een opmerking; ik zie dat je videokaartgeheugen bijna helemaal gebruikt wordt, is dat ingame?

2a, en dan heb je een power consumption van 15% dat is wel wat weinig als hij in gebruik is? en dan ook de Gpu load is weinig met zoveel geheugen toegewezen.

3. En als het idle is dan klopt er iets niet helemaal met het vollopen van het geheugen. (een game van nu zou missc 4GB volpompen op high specs)

4. Over je ssd met 64GB... Heb je daar nog wel wat over qua ruimte voor de swapfile?

5. kijk eens met crystaldisk of de boel wel op je ssd met sata600 snelheid staat. en kijk met AS SSD Benchmark of iastor wel Ok is.

6. 385.69 WHQL is een nieuwe driver, je hebt een oude zo te zien (pak deze http://www.nvidia.com/dow...Results.aspx/123936/en-us

7. Heb je missc teamviewer aan op de achtergrond, of een ander soort screencapture software?

8. Als er met drivers en je moederbord chipset niet iets helemaal lekker loopt dan kan het idd zo zijn dat sensoren het niet allemaal goed aanduiden en ingame de fps verkeerd uitgelezen worden.
Check of je moederbord nieuwe(en de juiste type en bits 64) chipsetdrivers heeft bij de fabrikant van je mbord. (welk mbord heb je?) (installeer ze even opnieuw)

9. En Als ik goed kijk is je power wat onrustig en niet mooi vlak, wat voor voeding heb je?
Plaats straks (als je drivers en chipset opnieuw hebt geïnstalleerd) nog eens een plaatje van gpu z sensor op idle en onder load als je op het vraagteken klikt voor de bench.

10. En dan laatste opmerking, het switchen tussen desktop en game kan ook de boel flink verzadigen. start de game met zo min mogelijk achtergrondprocessen op, en switch niet naar desktop.

11. En vermeld even je type nr's en revisie versie's van je Mbord en Voeding en Ram, dan kunnen we meekijken in de specs. of het allemaal wel lekker kan lopen en evt QVL is (niet altijd nodig)
1.Videokaart heeft 6GB, werkheugen (RAM) is 16GB, opslaggeheugen is 1TB (iets minder) SSD plus 3TB harde schijf. Sorry voor de foutje info die ik hiervoor opschreef.

2a. Ja, dat is ingame. Alle screenshot zijn ingame gemaakt (tenzij anders aangegeven) en niet idle.

2b. Is het een probleem dat het videokaartgeheugen bijns helemaal gebruikt wordt? Hierboven schreef iemand "Core clocks zijn hoog maar belasting niet. Kijk maar bij de "Perfcap reason" en "GPU Load". Geen wat dat betekent,

3. Dus niet idle.

4. Is dus 1TB. Zat plaats voor swapfile.

5. Dit zegt CrystaldiskInfo. Geen idee hoe ik dit moet interpreteren. Kun je dit wellicht uitleggen?

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/E1d24FN.png

En iaStor is OK volgens AS SSD Benchmark. (Wat is dat?)

6. Ga ik proberen. Kom ik op terug.

7. Geen Teamviewer, aleen Windows snipping tool als ik screenshots maak. Heeft geen invloed op de framerate (fps) van de game, want vaak draait sniping tool ook niet.

8. Oeps, dat wordt een lastige. Ken je toevallig een tool dat deze drivers zelf downloadt en eventueel installeert? Kom ik dus op terug.

9. Doe ik. Alleen welke tab van GPU-Z wil je zien? En ik zie geen vraagteken. Waar staat die? Kom ik dus op terug.

10. Verder geen achtergrondprocessen en nooit naar desktop geswitchted.

11. Waar vind ik die gegevens? Ze staan niet in de Device Manager. Of moet ik in de documentatie kijken de ik met de PC meekreeg (voor zover ik die nog heb)? Kom ik dus op terug.

Veel dank alvast!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
GlowMouse schreef op zondag 1 oktober 2017 @ 10:09:
[...]

Het blijkt dat de ventilator niet draait, terwijl de fan-instelling op automatisch staat. Heb je een heel stil profiel ingesteld, of is de ventilator misschien defect?
Glowmouse, dank. Kunt je mij vertellen hoe ik een fan-profiel instel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Topicstarter
lightemup schreef op zondag 1 oktober 2017 @ 13:20:
Ben ook wel benieuwd hoe het in andere games is. Kun je misschien eens een demo van de nieuwe PES of de trial van The division proberen? http://store.steampowered.com/freestuff/demos/

Ook ben ik er nog niet zeker van dat je 64 bit Windows draait, kun je dit eens nagaan? En staan er in Apparaatbeheer ook geen uitroeptekens of unknown devices?
Lightmup, goede tip om andere games te proceren. Ga ik doen. Kom ik op terug.

Verder heb ik echt 64 bit Windows:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/cZ89obT.jpg

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PuijkeN
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 31-07 00:17

PuijkeN

euhm ?

Anoniem: 600543 schreef op zondag 1 oktober 2017 @ 15:23:
5. Dit zegt CrystaldiskInfo. Geen idee hoe ik dit moet interpreteren. Kun je dit wellicht uitleggen?

[afbeelding]

En iaStor is OK volgens AS SSD Benchmark. (Wat is dat?)
Ik moei me even niet met de rest... maar hoop dat dit geen nieuwe SSD was maar ééntje die overgenomen is uit je oude PC?

Als je de bedrijfsuren/aantal inschakelingen hier op ziet is deze verre van nieuw... daarnaast zou er al 41TB aan data op geschreven geweest zijn? Indien je deze PC nog maar net hebt, klop je maar eens even aan bij Alternate om een verklaring..

(niet dat dit de lousy fps zou verklaren, dit zorgt hoogstens voor langere load/start tijden van Windows en andere applicaties)

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
Op je mbord en op je ram en op je vgakaart staan de aanduidingen, ook op de doos en je kan het uitlezen maar dan moet je er heel zeler van zijn dat de chipsetdrivers goed zijn.
Nu is het vaak met win10 allemaal wel goed uit te lezen. Maar je weet nooit.

Als je de typnr’s hier even noteert dan worden we wijzer.

Ook moet je voor de juiste drivers altijd bij de maker van het onderdeel zijn.

Cristaldisk leest de SMART uit van je schijven en een handleiding van dat vind je op de site van cristaldisk
Ik zie dat het kan zijn dat hij je schijf op sata300 snelheid zet, missc, dus daarom is het belangrijk dat we het type nummers krijgen van jou.
(Nu maakt dat voor de game niet zoveel uit aangezien de game het in je videokaart en ram laadt en dan gamed)

Het zit duidelijk ergens in je kaart en drivers of de voeding
Ik vind de voeding (power/wattage) instabiel en niet een mooie streep.

De hoeveelheid ram dat gebruikt wordt is geen probleem, het is alleen met de power consumptie niet helemaal strokend( die is te laag als er bijna 5GB in geladen is en in-game is)
Dus voeding nakijken en type nr geven en wattage en drivers updaten (ik gaf je een link)

En het belangrijkste is je chipset drivers en drivers of die wel optimaal en de juiste zijn. Want anders komen we niet verder zo en is alles fout uit te lezen.

De vraagteken staat in gpu z bij de pci-e 3.0 aanduiding, klik er maar eens op

Iastor is even om te checken of je sata wel goed is
Een aangezien je bord pci-e 3.0 heeft zou hij sata 600 moeten zijn( maar daar kijken we wel later als de chipset drivers nu zo goed zijn) de schijf is goed en snel genoeg ook alsnhij voor nu maar even sata300 kan geven.

En idd de aan en uit keren van je ssd, hoe oud is de pc?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Niet online
Anoniem: 600543 schreef op zondag 1 oktober 2017 @ 15:25:
[...]

Glowmouse, dank. Kunt je mij vertellen hoe ik een fan-profiel instel?
In die tool van MSI zie ik een slider voor de fan. Gaat hij daar wel mee aan?

Je kunt op de kaart zelf kijken of de stekker van de ventilator goed is aangesloten. Anders zou je hem moeten omruilen; hier iemand met zelfde probleem: https://forum-en.msi.com/index.php?topic=285809.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PuijkeN

PuijkeN

euhm ?

Bij veel videokaarten blijft de fan gewoon uit tot 60-65°.

TS vermeld niet welk merk het is maar de temp is 59°, ik neem dus aan dat de fan gewoon NOG niet aan staat omdat de temperatuur laag genoeg is.

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
. (Foutje)

[ Voor 98% gewijzigd door Anoniem: 600543 op 02-10-2017 08:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• @r!k
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 28-07 21:45

@r!k

It is I, Leclerq

Hyper-v geinstalleerd toevallig?

Een hele rij microsoft certificeringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Mel, dank voor de antwoorden.

- Dit zijn de spec:
. Moederbord:ASUS B150 PRO GAMING micro ATX- LGA1157 Socket - B150 - USB 3.0. Geen revisie of niet bekend.
. Power: Corsair VS450, 120 mm fan. Geen recisie of niet bekend.
. SSD: Sandisk Utra 2 660 GB, Revisie 3 (6bit/s). Enig idee of dit op sata 300 of 600 draait?

-
vind de voeding (power/wattage) instabiel en niet een mooie streep. Voedingsinformatie staat hierboven.
En het belangrijkste is je chipset drivers en drivers of die wel optimaal en de juiste zijn. Want anders komen we niet verder zo en is alles fout uit te lezen.
[De vraagteken staat in gpu z bij de pci-e 3.0 aanduiding, klik er maar eens op.)
Hierbij de gegegevens van GPU-Z. de eerste idle, de tweede onder load. Ik weet niet wat ik met het vierde plaatje moet (render, dus als je op het vraagtekentje drukt), maar in beide gevallen waren ze ongeveer even smooth.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/9OwcYjN.png

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/6eztNAZ.png

- Heb je toevallig nog een tool om de moederbord drivers te updaten (en liefst te backuppen) Ik heb geen idee hoe dat moet.

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 600543 op 02-10-2017 09:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
[...]
In de MSI-tool staat een temperatuurlimiet van 83 graden Celcius. In GPU-Z staat dat die temperatuur is bereikt, dus dan is het niet vreemd dat de kaart niet optimaal meer werkt. De vraag is hoe de temperatuur zo hoog komt bij een vermogen van 15.5% van het TDP. Het blijkt dat de ventilator niet draait, terwijl de fan-instelling op automatisch staat. Heb je een heel stil profiel ingesteld, of is de ventilator misschien defect?
De fan leek inderdeed op 0 te staan. Ik heb nu zelf een profiel aangemaakt met MSI Afterburner. Deze:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ZVuZFJl.png

Lijkt dit een beetje redelijk?

Maar wel een vraagje: bij de documentatie van MSI Afterburner staat dat deze optie is voor als je de "fan speed op de kaart" niet "liket". Het lijkt er dus op dat een kaart ook zelf een profiel heeft voor een fan speed die MSI Afterburner niet weergeeft. Enig idee?

[ Voor 16% gewijzigd door Anoniem: 600543 op 02-10-2017 09:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eren
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 01-08 04:10

Eren

Boss of this gym

Als je nog steeds problemen hebt is het waarschijnlijk de drivers. Hade gelezen dat een bepaalde Nvidia driver problemen opleveren met COD WW II.

4HEad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royalt123
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20:15
@Anoniem: 600543
Draai eens 3Dmark, het is gratis en zo hebben we dan direct een indicatie of dat het aan spel ligt of niet.

[ Voor 11% gewijzigd door royalt123 op 02-10-2017 13:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Over 3DMark. Mijn score is 4146. Geen idee wat dat betekent (kan iemand het uitleggen), maar als ik het vergelijk met scores op het internet lijkt het vrij hoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aminam
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 13:18
@r!k schreef op maandag 2 oktober 2017 @ 08:28:
Hyper-v geinstalleerd toevallig?
Het betreft hier een w10 home OS, hyperv is daarop niet beschikbaar.

B550 | R7 5800x3d | RX6950XT | Formd T1 | AW3423DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

Anoniem: 600543 schreef op maandag 2 oktober 2017 @ 17:02:
Over 3DMark. Mijn score is 4146. Geen idee wat dat betekent (kan iemand het uitleggen), maar als ik het vergelijk met scores op het internet lijkt het vrij hoog.
Wélke 3Dmark heb je gebruikt? Voor TimeSpy zou het prima moeten zijn denk ik, voor Firestrike al weer wat minder.

Heb je ook de online link misschien?

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Link: https://www.3dmark.com/ . Ik heb de gratis versie gebruikt,Ik heb ook geprobeer PCMark te installeren, maar die crasht steeds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Mel, als je nog antwoord op mijn vragen hebt zou ik dat zeer op prijs stellen.

En ook als mensen feedback kunnen geven op mijn MSI Afterburner profiel zou ik dat ook heel fijn vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Anoniem: 600543 schreef op dinsdag 3 oktober 2017 @ 01:42:
Mel, als je nog antwoord op mijn vragen hebt zou ik dat zeer op prijs stellen.

En ook als mensen feedback kunnen geven op mijn MSI Afterburner profiel zou ik dat ook heel fijn vinden.
Alles lijkt dus normaal tot je gaat gamen. Nou staat het spel (hoe is het gegaan met andere spellen testen?) op een dubieuze ssd, bijna 50TB schrijfacties, ik zou dus de 3TB schijf proberen. Gewoon het spel via steam downloaden en bij de installatie die harde schijf opgeven, dan wordt het daar geïnstalleerd. Het is niet echt waarschijnlijk, maar misschien toch het proberen waard. Helemaal uitsluiten doe je de ssd niet, omdat windows etc er nog op draait, maar dat lijkt (buiten het spel) geen problemen te geven.

Afterburner profiel zou geen probleem moeten vormen, lijkt me trouwens dat het probleem daar sowieso al niet zat, in je eerdere foto werd de gpu 59 graden, dat is gewoon, bij (lichte) load.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd1 op 03-10-2017 02:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorick
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:37
Zou je misschien ook eens de Superposition benchmark kunnen draaien op de 1080p extreme preset? Volgens dit resultaat van een pc met een vergelijkbare configuratie zou je rond de 2500 punten moeten scoren als alles in orde is. De framerate zal redelijk laag zijn omdat het een zware benchmark is maar dat is normaal, het gaat om de totaalscore. Als je de 1080p high preset gebruikt zou je in de buurt moeten komen van dit resultaat.

[ Voor 15% gewijzigd door Jorick op 03-10-2017 05:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jetspiking
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 29-07 14:32
Heb je de Nvidia Geforce Experience drivers gedownload? Dat kan voor een flink verschil in fps zorgen.

Test ook een paar andere gelijkwaardige games, het kan aan het spel liggen.

https://www.linkedin.com/in/dustinhendriks/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Superposition heb ik gedraaid. Hij heeft 3 modes: Benchmark, Game en Virtual Reality. (Game is zijn eigen game-mode, niet mijn game.) Dit zijn de resultaten:

Benchmark
  • FPS: min. 51.5, gemiddeld 65,5, max 85.5
  • CPU-temperatuur: min 36 graden, max. 66 graden
  • GPU-utilitizatie: max 99%
  • Average score: 8767(online vergeleken: hoger dan een snelle i7 met een 1080 CPU...?)
Game
  • FPS: 55 fps
  • Geheugen: 4 GB
  • Temperatuur: 65 graden
  • CPU-Mhz: 1877
  • Geheugen: 4006 MHz
  • CPU-utilisatie: 99%
Game, cinematic mode
  • FPS: 38-55 fps
  • Temperatuur: 46 graden
Virtual reality
Werkt niet bij mij.

Al heb ik er niet zo veel verstand van, het lijkt goed, behalve de CPU-belasting (iedere keer 99%).

[ Voor 107% gewijzigd door Anoniem: 600543 op 03-10-2017 09:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Verwijderd1 schreef op dinsdag 3 oktober 2017 @ 02:21:
[...]

Nou staat het spel (hoe is het gegaan met andere spellen testen?) op een dubieuze ssd, bijna 50TB schrijfacties, ik zou dus de 3TB schijf proberen.
Uit welke grafiek haal je dat? Ik kan het nergens terugvinden (maar ben dan ook geen specialist).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanekS
  • Laatst online: 31-07 21:27
Misschien overbodig, maar heb je gekeken of je niet toevallig een modus aan hebt staan waarbij alle 2D omgevingen in 3D gecclocked worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Anoniem: 600543 schreef op dinsdag 3 oktober 2017 @ 09:26:
[...]

Uit welke grafiek haal je dat? Ik kan het nergens terugvinden (maar ben dan ook geen specialist).
Plaatje hierzo:
De getallen rechtsboven (crystaldiskinfo).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blaat
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 24-07 10:44

Blaat

Moderator Harde Waren / BBG'er

Hardware Fanaat

Anoniem: 600543 schreef op dinsdag 3 oktober 2017 @ 08:43:
Superposition heb ik gedraaid. Hij heeft 3 modes: Benchmark, Game en Virtual Reality. (Game is zijn eigen game-mode, niet mijn game.) Dit zijn de resultaten:

Benchmark
  • Average score: 8767(online vergeleken: hoger dan een snelle i7 met een 1080 CPU...?)
Game
Game, cinematic mode
Virtual reality
Werkt niet bij mij.

Al heb ik er niet zo veel verstand van, het lijkt goed, behalve de CPU-belasting (iedere keer 99%).
Even om te bevestigen, de scores hierin zijn inderdaad prima voor jouw systeem. :)

Ze zitten aan de lage kant van het gemiddelde maar niet verontrustend oid. Dat zegt mij dat het probleem niet bij de videokaart zal liggen aangezien Superposition vooral daarvoor zwaar is.

[ Voor 6% gewijzigd door Blaat op 03-10-2017 09:41 ]

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:39

br00ky

Moderator Harde Waren
@Anoniem: 600543 gebruik in het vervolg de wijzigknop rechtsboven je laatste post als je nog iets wil toevoegen voordat iemand anders heeft gereageerd. Je kickt nu vaak je topic wat als er irritant wordt ervaren. Na 24u maken we er geen probleem van, maar daarvoor verwachten we dat je gewoon je laatste post aanpast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ritsjie
  • Laatst online: 17-03 08:39
Gewoon uit nieuwsgierigheid:

Heb je de kast al opengemaakt en gekeken of er een 6-pins PCIe kabel zit tussen de voeding en de videokaart?
Controleer dan of deze goed vast zit.

Als dat allemaal goed lijkt te zitten, kun je nog proberen om een andere kabel aan te sluiten. (dit om uit te sluiten dat de kabel defect is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• egelalexander
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 29-07 18:17
Je Windows 10 licentie staat op 1 van de foto's. Weet niet of het leesbaar te maken is maar in dacht: geef het even door dat je het kan verwijderen eventueel.

According to my calculations the problem doesn't exist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Nu online

LankHoar

Langharig tuig

PuijkeN schreef op zondag 1 oktober 2017 @ 15:47:
[...]

Ik moei me even niet met de rest... maar hoop dat dit geen nieuwe SSD was maar ééntje die overgenomen is uit je oude PC?

Als je de bedrijfsuren/aantal inschakelingen hier op ziet is deze verre van nieuw... daarnaast zou er al 41TB aan data op geschreven geweest zijn? Indien je deze PC nog maar net hebt, klop je maar eens even aan bij Alternate om een verklaring..

(niet dat dit de lousy fps zou verklaren, dit zorgt hoogstens voor langere load/start tijden van Windows en andere applicaties)
@Anoniem: 600543 Volgens mij zie je deze vraag over het hoofd :+

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorick
Anoniem: 600543 schreef op dinsdag 3 oktober 2017 @ 08:43:

Benchmark
Game
Game, cinematic mode
Virtual reality
Werkt niet bij mij.

Ik neem aan dat je de standaard 1080p medium preset gedraaid hebt? Zoals Blaat al zei: je score is redelijk in de lijn der verwachting maar zou nog wat hoger moeten kunnen. Wat mij vooral opvalt is de CPU-Mhz en de CPU-utilisatie in de Game-modus, waar heb je die gegevens vandaan? Als ik die waarden zo lees dan lijkt het er op dat je CPU niet op volle toeren (MHz) draait. Kun je misschien voor de zekerheid Cinebench R15 CPU benchmark draaien om te kijken hoe je CPU functioneert? Met jouw CPU zou je een single-core score moeten halen van circa 145-150 punten en een multi-core score van rond de 540-550 punten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16:00
ritsjie schreef op dinsdag 3 oktober 2017 @ 10:06:

Heb je de kast al opengemaakt en gekeken of er een 6-pins PCIe kabel zit tussen de voeding en de videokaart?
Controleer dan of deze goed vast zit.

Als dat allemaal goed lijkt te zitten, kun je nog proberen om een andere kabel aan te sluiten. (dit om uit te sluiten dat de kabel defect is)
Zou kunnen, maar waarom zijn zn 3dmark scores dan wel normaal?

PVO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark-k
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 30-07 21:19

mark-k

AKA markkNL

[...]

Je linkt naar Sandisk, dat is inderdaad een bekend merk. Maar eerder zei je dat je een Scandisk ssd had.

GPU-Z zegt helemaal niet dat die temperatuur is bereikt, daar staat de temperatuur gewoon op 58 graden. Die 83 graden die je ziet is de limietinstelling van de kaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PuijkeN

PuijkeN

euhm ?

LankHoar schreef op dinsdag 3 oktober 2017 @ 11:52:
[...]

@Anoniem: 600543 Volgens mij zie je deze vraag over het hoofd :+
Lijkt me ook interessant om te weten, hieruit kunnen we dan ook eindelijk te weten komen of de pc gloednieuw is of de gebruiker deze bijvoorbeeld al een jaar heeft. Niet onbelangrijk denk ik want dan kan een simpele format en herinstallatie wel al eens wonderen doen.

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ritsjie
  • Laatst online: 17-03 08:39
S0epkip schreef op dinsdag 3 oktober 2017 @ 12:11:
[...]

Zou kunnen, maar waarom zijn zn 3dmark scores dan wel normaal?
Het PCIe slot van het moederbord kan max 75W aan de kaart leveren.
Om meer op te kunnen nemen heb je die 6 pins stekker nodig.
Misschien is die score wel op basis van de 75W en kan hij meer halen?

(Misschien ook niet, maar dan kun je dat in ieder geval uitsluiten:))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
Anoniem: 600543 schreef op maandag 2 oktober 2017 @ 08:30:
Mel, dank voor de antwoorden.

- Dit zijn de spec:
. Moederbord:ASUS B150 PRO GAMING micro ATX- LGA1157 Socket - B150 - USB 3.0. Geen revisie of niet bekend.
. Power: Corsair VS450, 120 mm fan. Geen recisie of niet bekend.
. SSD: Sandisk Utra 2 660 GB, Revisie 3 (6bit/s). Enig idee of dit op sata 300 of 600 draait?

-
[...]

Hierbij de gegegevens van GPU-Z. de eerste idle, de tweede onder load. Ik weet niet wat ik met het vierde plaatje moet (render, dus als je op het vraagtekentje drukt), maar in beide gevallen waren ze ongeveer even smooth.

[afbeelding]

[afbeelding]

- Heb je toevallig nog een tool om de moederbord drivers te updaten (en liefst te backuppen) Ik heb geen idee hoe dat moet.
1. Voor je chipset drivers kan je hier kijken https://www.asus.com/nl/M...ING-D3/HelpDesk_Download/
Je kan daar ook je bios updaten, het zou wel fijn zijn als je de versie van je bios even noteert en checkt of het niet een te oude is.

2. Je voeding is denk ik wel hier een beetje instabiel, zie mijn plaatje hoe strak de lijnen zijn idle en load.
Je kaart trekt max 120Watt dus het is wat aan de krappe kant voor je hele systeem. Hoe oud is hij en de voeding.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/58Obdo7Hbcda2vlYiu9SZohb/full.jpg

3. Volg de adviezen over de game en plek op de ssd (want die is idd heel veel in bedrijf en veel uren gedraaid) en of je die 6pins power stekker wel hebt aangesloten, en draait de fan

4.Je hebt trouwens voor ssd's ook firmware updates. (soort bios update, maar die dingen zijn link om te doen, en we weten nog niet of het nodig is)
Zoek even met google, naar je fabrikanten en zoek bij hun op de sites op jou onderdeel of er drivers en firmware of biossen zijn.

En aangezien ik jou voeding instabiel vind overkomen is het niet verstandig bios te flashen (google)

En ik wil weten of je de nieuwste nvidia 64bit drivers al hebt, die je hier kan vinden.http://www.nvidia.com/Download/index.aspx?lang=en-us

edit:
Ik zie in de verdere reacties en je antwoord dat de bench goed is. dus het zit hem ergens in de game, of missc de ssd waar de game op staat.
Laat ons even weten wat de game nu doet als je hem hebt verplaatst. en of je cpu idd de cinebenche goed doet

Blijft niet weg dat ik de voeding wel raar vind doen.

[ Voor 7% gewijzigd door Mel33 op 03-10-2017 16:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paulus07
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Eventueel dit nog controleren: https://twitter.com/rocats0/status/915155947965820928
Might be the windows creators update still activated... try this it worked for me on Battlefield 1.
Wellicht dat het dus ook bij andere games werkt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Mell, dank voor je reactie.

1. Als ik op de site van ASUS kijk, zie ik een hoop drivers, ook VGA, Audio, LAN, Utilities, USB, SATA, Qualified Vendor List (?), Hotfix (?) en Declaration of Conformity. Moet ik die allemaal downloaden en installeren of alleen de Chipset?

Ik zal in elk geval de BIOS niet flashen.

2. Kaart en voeding zijn allebei (net als de hele PC, dus ik neem aan de BIOS ook) nagenoeg exact 1 jaar oud. Trek je de conclusie dat mijn power supply instabiel is op basis van het plaatje van GPU-Z (pagina 2 van deze thread)? Ik zie ik bij mij maar 1 dipje in de rij “power consumption”. Ik zie er wel 3 in de rij “VDDC”. Is dat ongebruikelijk?

3. Over de SSD: geen idee hoe het komt dat er zo veel geschreven en gelezen is. De PC is dus een jaar oud en ik gebruik hem wel veel. En ik maak nogal eens een backup (van 350 GB ongeveer) die ik ook regelmatig terugzet, dus als ik iets meer verbruik dan gemiddeld, dan is dat niet gek, Maar ik weet niet wat gemiddeld is in een jaar, dus ook niet of er heel veel gelezen en geschreven is.

Is er dan nog heel veel gelezen en geschreven als je dit weet?

Ik zal overigens checken of die 6-pins power stekker wel isaangesloten (alleen ben ik niet zo handig met hardware, dus duurt ff). Overigens draait de GPU-fan nu niet, maar doet hij het wel: met Afterburner krijg ik hem zo aan de gang als ik zeg dat hij bij een lagere temperatuur moet gaan draaien.

4. Ja, ik heb de laatste NVIDIA drivers. Ik zal zoeken naar SSD-drivers.

[ Voor 78% gewijzigd door Anoniem: 600543 op 03-10-2017 19:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaspervv99
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 27-03-2024
mell33 schreef op zondag 1 oktober 2017 @ 07:11:

Deze piekjes in MSI Afterburner zijn volkomen normaal. Bijna geen enkel system behaalt een constante power draw. In dit geval zit er een afwijking van constant 1 á 2% in, wat dus in werkelijkheid misschien 5 Watt is.

Ik denk dat dit een softwarematig problem is want:
1) Je specs zouden het spel makkelijk moeten kunnen draaien.
2) Je benchmarks bewijzen dit, de scores komen goed overeen met wat je mag verwachten van je componenten.
3) Je videokaart loopt in het spel niet maximaal en wordt dus niet optimaal benut.
4) Je kaart throttled niet, je fanprofiel is niet geweldig maar is zat.

Kan je niet wat andere spellen benchmarken behalve alleen COD? Heb je nu al geprobeerd je refreshrate aan te passen (of heb ik daar overheen gelezen? Kan best na 80 replies). Staat er ergens in de opties een framecap? D.w.z. heb je een maximaal aantal frames/sec toegewezen? Misschien per ongeluk? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trygve
  • Laatst online: 17:26

Trygve

Redacteur
Staat je geheugen eigenlijk wel goed ingesteld? Het feit dat benchmarks normaal scoren maar games juist niet geeft mij het vermoeden dat het werkgeheugen verkeerd ingesteld staat waardoor de CPU en GPU vaak moeten wachten.

Met AIDA64 kun je de Cache & Memory Benchmark draaien. Vergelijk je scores eens met deze:
Afbeeldingslocatie: http://oi63.tinypic.com/jr7d4k.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Nog even wat antwoorden (en vragen). Op de laatste posts zal ik vanavond of morgenochtend reageren.
  • Wat vinden jullie van het Afterburner-profiel dat ik zelf gemaakt heb? (Zie pagina 3 van deze thread.) Ik heb in elk geval gemerkt (gehoord dus :-) ) dat ik met dit tool de fan wel aan de gang krijg.
  • Jorick, Superposition heb ik inderdaad op 1080p medium gedraaid. De CPU-gegevens komen gewoon uit Superposition (die geeft hij alleen in de game-modus de de game-cinematic modus).
  • Dit is wat Cinebench zegt. (Links CPU, rechts Open GL.) Ziet het er een beetje goed uit? Het lijkt wat lager dan wat jij voorspelde.
    Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/vz1YfRT.jpg
  • Paulus, achter mijn XBOX Live Auth manager staat (net als op dat Twitter-plaatje) “stopped”. Het vinkje staat er (in tegenstelling tot het Twitter-plaatje) nog wel voor. Als hij al “stopped” is, heeft het dan nog zin om die weg te halen (en is dat niet link)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Nog meer antwoorden (en vragen):
  • Jaspervv, bedoel je de piekjes in GPU-Z? (Althans, die tool toonde het plaatje waaruit Mell dacht ik concludeerde dat mijn voeding instabiel is.)
    Ik zal overigens wat meer benchmarken, maar dat lukt vanavond niet meer. (Maar wat ik hiervoor al schreef, dit probleem heb ik volgens mij nooit eerder gehad, terwijl ik wel regelmatig een spelletje speel.)
  • R100, dit is wat AIDA64 bij mij zegt. (Het is de trial versie, dus sommige informatie toont hij niet.)
    [Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/wZ9ymrD.jpg

Het lijkt iets langzamer dan bij jou. Is dat normaal?
Dank iedereen trouwens voor de tijd en de moeite!
Modbreak:@Anoniem: 600543 Hierboven ben je al op het bestaan van de "wijzig"-knop gewezen, maar dat lijkt nog niet doorgedrongen te zijn. Even heel simpel: post niet meerdere keren achter elkaar. Als je dat nog eens in dit topic doet gaat hij dicht :o

[ Voor 25% gewijzigd door dion_b op 03-10-2017 23:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
@Anoniem: 600543 Ik zie dat je bios idd de oudste versie nog heeft 0401
er is al een Versie 2203 kijk hier eens bij bios firmware https://www.asus.com/nl/M...-GAMING-D3/HelpDesk_BIOS/

@jaspervv99 Ik heb idd een hele nette streep powervraag in gpz

@Anoniem: 600543 (als je het @ even voor de naam zet, dan kan je de persoon waar je naar reageert een melding geven)

En geef ons details als je wat gedaan hebt.

en je aida bench ziet er goed uit

[ Voor 9% gewijzigd door Mel33 op 03-10-2017 22:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndriesLouw
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 27-07 14:36
Je zou kunnen overwegen even http://www.userbenchmark.com te draaien. Die verteld je daarna ook direct welke componenten beter, gelijk of minder dan verwacht presteren.

Specificaties | AndriesLouw.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorick
Volgens de CPU-ondersteuning tabel op de site van Asus wordt de Core i5-6500 pas ondersteund vanaf BIOS versie 0403 dus het kan sowieso geen kwaad om de BIOS te updaten. Edit: dit betreft een ander moederbord.

Wat betreft de Cinebench scores; deze zijn inderdaad lager dan verwacht maar ook weer niet wereldschokkend laag. De uitslag van de AIDA64 benchmark is op zich ook niet wereldschokkend omdat je langzamer geheugen hebt dan r100. Bovendien is het verschil in snelheid van het RAM bij Intel CPU's meestal verwaarloosbaar.

Ik verdenk toch dat je CPU niet helemaal goed uit de verf komt op je moederbord met de huidige BIOS versie, een update zou al wonderen kunnen verrichten.

[ Voor 3% gewijzigd door Jorick op 03-10-2017 23:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

Anoniem: 600543 schreef op dinsdag 3 oktober 2017 @ 01:40:
Link: https://www.3dmark.com/ . Ik heb de gratis versie gebruikt,Ik heb ook geprobeer PCMark te installeren, maar die crasht steeds.
Dat is niet echt het verwachtte antwoord op mijn vraag ;)

Draai dus een TimeSpy (ook te downloaden via Steam eventueel) en post daarvan de link naar het resultaat.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Doe ik morgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Laatst online: 23:06

sapphire

Die-hard pruts0r

Ondertussen zijn geloof ik alle benchmarks wel aardig dus is het niet gewoon wat eerder genoemd is een brakke beta van WWII

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
@Mell33 , kun je nog even naar halverwege deze pagina kijken? Daar had ik nog een uitgebreid bericht voor je geschreven met wat vragen.

Wat ik me ook afvroeg was of ik mijn BIOS nou wel op niet moet updaten. Eerst schreef je van niet, maar nu geef je toch tips daarvoor.

Dank!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lightemup
mell33 schreef op dinsdag 3 oktober 2017 @ 20:03:
@Anoniem: 600543 Ik zie dat je bios idd de oudste versie nog heeft 0401
er is al een Versie 2203 kijk hier eens bij bios firmware https://www.asus.com/nl/M...-GAMING-D3/HelpDesk_BIOS/
Wel belangrijk dat hij de goede bios installeert;
https://www.asus.com/Moth...PRO-GAMING/HelpDesk_BIOS/

(hij heeft de matx uitvoering ;) )

@Anoniem: 600543 bij andere games ervaar je dergelijke problemen niet? Welke games zijn dat zoal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
Anoniem: 600543 schreef op dinsdag 3 oktober 2017 @ 22:36:
@Mell33 , kun je nog even naar halverwege deze pagina kijken? Daar had ik nog een uitgebreid bericht voor je geschreven met wat vragen.

Wat ik me ook afvroeg was of ik mijn BIOS nou wel op niet moet updaten. Eerst schreef je van niet, maar nu geef je toch tips daarvoor.

Dank!
Als het allemaal goed werkt hoeft het niet. Maar jou bios is wel heel oud tov wat je nu hebt, en dan kan dat veel oplossen en is het wel aan te raden (niet gezegd dat het dit probleem ook oplost.)

Ik heb al op je vragen geantwoord, en anders horen we het wel.

We willen nu weten welke tips van ons, jij allemaal hebt uitgevoerd (game verplaatst, chipset up ge date, ssd firmware, bios up ge date, en nog een paar tips en die die ingame missc wat oplost)
Dan kunnen we een stap verder met die kennis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VictordeHolland
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 29-07 15:06
Heb je alleen lagere performance in CoD WW2 of in alle spellen die je speelt?

Kun je een screenshot van je video settings ingame maken?

Niet per ongeluk v-sync op 24Hz ergens gezet?
Staat Anti-Aliasing aan en zo ja, welke vorm?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daffie
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 14:23
Ik dacht gelezen te hebben dat je deze PC ongeveer een jaar geleden hebt laten assembleren bij Azerty. Ik neem even aan dat er minstens 2 jaar garantie op zit? Is het dan niet een idee om, als je er echt niet uit komt, contact op te nemen met hen? Of, als dat mogelijk is, bij hun langsgaan met je pc zodat je het probleem kan demonstreren?

Zelf troubleshooten waar het zit kan interessant of zelfs leuk zijn, maar als jij gewoon zonder gezeik lekker wilt gamen en er zit nog garantie op het systeem ALS GEHEEL (wat je dus niet zou hebben als je de onderdelen los besteld en hem zelf in elkaar zet) dan zou ik de verkopende partij, in dit geval Azerty, er gewoon bij betrekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SomerenV
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 23:36

SomerenV

It's something!

VictordeHolland schreef op woensdag 4 oktober 2017 @ 01:16:
Heb je alleen lagere performance in CoD WW2 of in alle spellen die je speelt?
Hier ben ik ook wel benieuwd naar. Nu zou die game beter moeten presteren (ik zat zelf op de ~80fps maar met flinke framedrops op een i5-2500k, 16GB RAM en GTX1060 6GB) maar je blindstaren op één game terwijl de rest goed draait is niet heel erg slim. Zeker omdat de beta nogal wat problemen vertoont op de PC (als ik diverse fora mag geloven).

Ik Schiet Film | Website | Instagram

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Als het nog niet gezegd is dan AA uitzetten bij COD of in elk geval naar beneden.

verder lijkt het me een gezonde pc, welterusten :)

Nukezone FTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lightemup
Powrskin schreef op woensdag 4 oktober 2017 @ 02:08:
Als het nog niet gezegd is dan AA uitzetten bij COD of in elk geval naar beneden.

verder lijkt het me een gezonde pc, welterusten :)
Dit.

Als alle andere games dit soort problemen niet geven, moet het wel een brakke beta zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

sapphire schreef op dinsdag 3 oktober 2017 @ 22:28:
Ondertussen zijn geloof ik alle benchmarks wel aardig dus is het niet gewoon wat eerder genoemd is een brakke beta van WWII
Zoals ik ook al een beetje verwachte. Het is en blijft CoD. :P
Maar deze beta draaide gewoon niet goed op quadcore CPU's, onafhankelijk van de clockspeed. Je hebt minimaal een quadcore met 4 cores en 8 threads nodig, een i7 dus, of een R5 1400/1500X, maar veel liever gewoon een hexacore. Verbaast me ook niks dat dit zou gaan gebeuren. Het zou me ook niks verbazen als dit niet dat dit de enige game gaat zijn die vies gaat tegenvallen qua CPU load de komende maanden. Er komen nu al een jaar lang steeds games uit die profiteren van meer dan vier cores.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Pagina: 1 2 Laatste