Offerte zonnepanelen +/- 3000kWh

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• Furiousz
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 01-11 19:20
Beste tweakers,

Net als vele anderen heb ik interesse in het laten installeren van zonnepanelen, het voornemen is om dat dit jaar nog te laten doen. Uiteraard heb ik zelf al veel gelezen en daar waar mogelijk geïnformeerd bij kennissen en vrienden, maar wellicht dat jullie mij ook een eindje op weg kunnen helpen om de juiste keuze te maken. Ik heb online al diverse offertes gehad :? en de afgelopen dagen zijn er drie adviseurs over de vloer geweest. Aangezien ze allemaal wat anders beweren over de kwaliteit van de aangeboden panelen en omvormers zou ik jullie drie offertes willen voorleggen die er voor mij wel aardig uit zien.

Onze situatie:

Een hoekwoning in de kop van Noord-Holland met het dak op zuid-west (ligging = -25° t.o.v. zuiden), de dakhoek is 35 graden en we hebben geen last van schaduw. Ons jaarverbruik ligt (in de afgelopen 8 jaar) tussen de 2600kWh en 3000kWh.

Het dak:

Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/nvqq2p.jpg

Volgens de adviseurs kunnen er prima 11 panelen op het dak en op basis daar van zijn er een aantal offertes gemaakt. (prijs incl. montage)

1:

Paneel: 10x Trina TSM 290 Full Black 290wp (10x 290=2900Wp)
Verwachte opbrengst: 2764kWh
Omvormer: Solax X1 Air X1-3.0
Terugverdientijd: 5.3 jaar

Incl. btw: € 4.161 (€1.43 / Wp)
Excl. btw: € 3.439

2:

Paneel: 11x Trina TSM 295 Full Black (11x 295= 3245Wp)
Verwachte opbrengst: 3034kWh
Omvormer: Goodwe GW3000DNS (2MPPT)

Incl. btw: € 4.519 (€1.39 / Wp)
Excl.. btw: € 3.735

3:

Paneel: 11x S-Energy All Black SN290M-10 (11x 290= 3190Wp)
Verwachte opbrengst: 3031kWh
Omvormer: Goodwe 3000-NS-D (2mpp)
Terugverdientijd: 6 jaar

Incl. btw: € 4.695 (€1.47 / Wp)
Excl. btw: € 3.880

Bij offerte 1 wordt een Solax omvormer aangeboden, echter kan ik hierover bijzonder gebruikers reviews vinden. Wat zou bij jullie de voorkeur hebben? Komende maand start vereniging eigen huis weer met een collectieve inkoop van zonnepanelen, misschien dat dat ook nog de moeite waard is om op te wachten...

3025Wp ZZW | 11 x REC 275 TwinPeak 2 BLK | SMA Sunny Boy 3.0 | PVoutput

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Een dak helemaal vol is wel mooier ;-)
Wat zijn de afmetingen?
Kan het dakraampje weg en een verlaagde ventilatiepan?
http://www.groene-energie...html?_globalsearch=Klober

En eventueel de ruimte om op noord uit te breiden?
Heb het zelf ook. En all-electric met warmtepomp.

[ Voor 17% gewijzigd door AUijtdehaag op 21-09-2017 12:49 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Furiousz
11 panelen is voor mij prima, als ik daarmee 3000kWh kan opwekken. Op noord hebben we inderdaad ook nog genoeg ruimte voor eventuele uitbreiding. Maar eerst maar eens wat panelen op het dak en de boel laten isoleren.

[ Voor 53% gewijzigd door Furiousz op 21-09-2017 12:57 ]

• AUijtdehaag
  • Niet online
Ah.
Nog niet verslaafd dus.
Als salderen afgelopen is ben je blij met je overschot en direkt verbruik.
Tot die tijd is opwek=verbruik ook een manier natuurlijk.

Ik kijk graag wat verder dan vandaag.
Je hebt nog gas?

Ook een nieuw groot dakraam op noord is een optie, als je toch de zolder nog moet aanpakken.
Zodanig dat het ook in je panelen valt.
In mijn signature een paar fotos.
Maar succes met de keuze. ;-)

[ Voor 44% gewijzigd door AUijtdehaag op 21-09-2017 13:03 ]

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:35
Solax werd bij mij ook geoffreerd. Zijn volgens mij erg basic omvormers, met weinig tot geen uitleesmogelijkheden. Ik heb daarom een andere omvormer aangedragen aan de installateur, dat is een Goodwe geworden om het betaalbaar te houden (anders kom je gelijk bij SMA e.d. uit die erg duur zijn). Ze hebben een wifi-portal (kun je de basic dingen redelijk uithalen) en er zit een display op om actuele opbrengst (Watt) af te lezen, dagopbrengst (kWh) en totale opbrengst sinds montage (kWh).
Ik lees hem uit via de RS485-aansluiting en stuur de data naar PVoutput.org.

Waar ik achteraf wel een beetje van baal is dat de omvormer (GW3000-NS) een relais heeft. 's Ochtends en 's avonds (als er (nog) weinig zon is) dan klikt dat relais een aantal keer, totdat de omvormer doorstart als er uiteindelijk genoeg daglicht/zon is om aan de bak te gaan. Met slecht weer is hij soms zo een uur lang 'klik...klak...klik...klak' aan het doen. Hij hangt bij ons op zolder. We slapen meestal met de slaapkamerdeur open en dan hoor ik via het open trapgat de omvormer dus klikken. Vind ik behoorlijk irritant. In dit jaargetijde is het niet zo erg, dan zitten we al op ons werk voordat de omvormer is opgestart, maar vooral in de zomer als het al vroeg licht is vond ik het wel storend.

Verder zou ik ook kijken of je het dak kunt volleggen. Een overschot hebben is wel fijn, dan kun je je gasverbruik ook drukken door bijv. een keukenboilertje te plaatsen e.d. En de montagekosten zijn best fors in verhouding met de kosten van één zonnepaneel. Ik kon af met 9 panelen, maar heb er uiteindelijk 12 laten plaatsen omdat ik de ruimte toch heb. Terugverdientijd werd er maar iets van 1-1,5 jaar langer door.
Mijn project: Offertes zonnepanelen op behoorlijk schuin dak op zuid

Het hele dak vol ziet er optisch ook beter uit, dat raampje zit wat dat betreft wel in de weg :P De optie van AUijtdehaag om aan de andere kant een (Velux) raam erin te zetten is dan niet eens zo'n gek idee.

[ Voor 18% gewijzigd door ThinkPad op 21-09-2017 14:09 ]

• TWyk
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 18-09 14:00
Furiousz schreef op donderdag 21 september 2017 @ 12:32:
Paneel: 10x Trina TSM 290 Full Black 290wp (10x 290=2900Wp)
Verwachte opbrengst: 2764kWh
Omvormer: Solax X1 Air X1-3.0

Incl. btw: € 4.161 (€1.43 / Wp)
Excl. btw: € 3.439
Hmmm over die terugverdientijd van 5,3 jaar
Stel je saldeert volledig (wat misschien net lukt) en de kWh prijs is 18 cent
Dan heb je een jaaropbrengst van 2764 * 18 cent is bijna 500 euro.

De kosten ex btw zijn 3439 euro + 60 euro forfaitaire opbrengst (die de belastingdienst met je BTW teruggav verrekent) is 3500 euro.
De terugverdientijd is dus 7 jaar en dat is overigens redelijk.

• Furiousz
ThinkPadd schreef op donderdag 21 september 2017 @ 14:03:

Waar ik achteraf wel een beetje van baal is dat de omvormer (GW3000-NS) een relais heeft. 's Ochtends en 's avonds (als er (nog) weinig zon is) dan klikt dat relais een aantal keer, totdat de omvormer doorstart als er uiteindelijk genoeg daglicht/zon is om aan de bak te gaan. Met slecht weer is hij soms zo een uur lang 'klik...klak...klik...klak' aan het doen. Hij hangt bij ons op zolder. We slapen meestal met de slaapkamerdeur open en dan hoor ik via het open trapgat de omvormer dus klikken. Vind ik behoorlijk irritant. In dit jaargetijde is het niet zo erg, dan zitten we al op ons werk voordat de omvormer is opgestart, maar vooral in de zomer als het al vroeg licht is vond ik het wel storend.

Het hele dak vol ziet er optisch ook beter uit, dat raampje zit wat dat betreft wel in de weg :P De optie van AUijtdehaag om aan de andere kant een (Velux) raam erin te zetten is dan niet eens zo'n gek idee.
Kijk, daar heb ik wat aan!! Volgens 1 van de adviseurs is de goodwe compleet stil en niet te horen..... Niet dus! Daar zit ik eerlijk gezegd niet op te wachten want ik heb dezelfde situatie als jij, open trap, open deuren. Een andere optie zou zijn om hem in de meterkast te hangen, maar die zit weer redelijk dicht bij de woonkamer dus ben ik bang dat ik hem dan ook ga horen? V.w.b. het dak vind ik het prima zo. Er is in hele korte tijd al zo gigantisch veel geld in het huis gaan zitten (keuken, badkamer, CV installatie, groepenkast, enzovoort).... Zonnepanelen en isolatie is voorlopig het laatste wat ik absoluut wil.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:35
Als hij eenmaal energie aan het opwekken is dan is hij stil inderdaad, dan hoor ik hem niet. Maar het gaat vooral om de periodes als het net licht begint te worden of als het begint te schemeren. Dan gaat hij klik-klak doen

Verder vind ik de GoodWe een prima omvormer hoor, hij doet het uitstekend hier. Alleen dat geklik is wat irritant.

• Furiousz
Hmm... Wat zou een eventueel goede andere optie zijn qua omvormer? Is bijvoorbeeld een Growatt 3000(MTL)S een goede optie? Ik kan verder eigenlijk niets vinden op internet over hetgeen jij omschrijft, maar mijzelf kennende is dat wel iets waar ik mij erg aan zou storen. Gezien mijn onregelmatige werktijden slaap ik sowieso al beroerd :(

Qua offerte neig ik tot nu toe naar optie 2

[ Voor 7% gewijzigd door Furiousz op 21-09-2017 16:57 ]

• AUijtdehaag
  • Niet online
Even op markplaats kijken.
Staan genoeg SMA 3000 tl-21 op.

Maar iedere omvormer klik-klakt een paar keer.
Ik werd er altijd vrolijk van toen hij nog op zolder hangde. Teken dat hij weer produceerd.
Nu hangt hij in het schuurtje en ik mis het wel beetje. ;-)

[ Voor 63% gewijzigd door AUijtdehaag op 21-09-2017 17:24 ]

• Furiousz
Dat is altijd nog een optie, de omvormer in de (vrijstaande) garage hangen. Ik weet alleen niet of de installateur daar vrolijk van wordt :).

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 09:14
Furiousz schreef op donderdag 21 september 2017 @ 21:18:
Dat is altijd nog een optie, de omvormer in de (vrijstaande) garage hangen. Ik weet alleen niet of de installateur daar vrolijk van wordt :).
Dat is zijn probleem had ie maar een ander beroep moeten kiezen haha.

Mijn sma klikt ook ochtends achja 9/10 keer merk je het geen eens :) valt best mee is meer zacht tikken.

• Furiousz
Nou, de kogel is door de kerk :) ! Afgelopen week akkoord gegaan met onderstaande set. Niet de allergoedkoopste, maar hopelijk wel spul wat jarenlang mee zal gaan.

Zonnepanelen:
11 x REC 275 TwinPeak 2 BLK 2 Series all black zonnepaneel, 3025 Wp totaal. SMA Sunny Boy 3.0 omvormer. Totaal exclusief BTW: € 3.950,00

De omvormer komt gewoon op zolder te hangen. Afgelopen week een SMA 3.0 "beluisterd" en qua geluid vind ik het erg meevallen.

[ Voor 3% gewijzigd door Furiousz op 09-10-2017 20:31 ]

• Jan-man
Sma heb ik ook en hoor je echt niet zelfs niet wanneer ie 20+ kwh naar binnen trekt op een zonnige dag :). Nu nog een raspberrys pi eraan hangen en de gegevens naar pvoutput loggen want sunnyportal zit een hele irritante 1/2 uur vertraging in.

• Furiousz
Ja, daar moet ik mij dus nog maar even in verdiepen :') . Een link naar een goede how-to is altijd welkom.

• AUijtdehaag
  • Niet online
Ik zie dat http://sbfspot.codeplex.com/ uit de lucht is.
Misschien lukt het hier mee...
Quick manual: https://drive.google.com/...lWVZFWkk/view?usp=sharing
SBFspot: https://drive.google.com/...uOVpZUUk/view?usp=sharing
en domoticz erop knallen en als hardware SBFspot kiezen (SMA) en locatie: /usr/local/bin/sbfspot.3/SBFspot.cfg
Domoticz - open source domotica systeem - deel 3

[ Voor 32% gewijzigd door AUijtdehaag op 09-10-2017 23:07 ]

• sbf
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 21-10 11:06

sbf

SBFspot wordt verder gezet op github en ik hoop echt dat het de laatste keer is dat ik gedwongen word te verhuizen :(

SBFspot: Yet another tool to read power production of SMA solar inverters

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 29-10 10:01
Jan-man schreef op maandag 9 oktober 2017 @ 20:54:
Sma heb ik ook en hoor je echt niet zelfs niet wanneer ie 20+ kwh naar binnen trekt op een zonnige dag :). Nu nog een raspberrys pi eraan hangen en de gegevens naar pvoutput loggen want sunnyportal zit een hele irritante 1/2 uur vertraging in.
overigens als het alleen voor dit soort zaken is kan je beter een orangepi nemen met emmc geheugen. Is zelfs iets goedkoper en gezeik met sd kaartjes die stuk gaan.

• Furiousz
Ik denk toch dat het een RPi3 wordt zodat ik deze ook kan gebruiken om de P1 poort van mijn slimme meter uit te lezen. Momenteel heb ik een Enelogic P1 kastje er aan hangen, maar ik heb begrepen dat de P1 output vrij makkelijk te splitten is.

• Furiousz
De panelen zijn vanochtend geïnstalleerd :). Met 3 man zijn ze 2 uur en 45 min bezig geweest, ik had niet verwacht dat het zo snel zou gaan!!
Nu nog een RPi kopen en dan kan ik beginnen met loggen! Iedereen bedankt voor de input.

• Jan-man
En waar zijn de foto's ? Wij op tweakers zijn gek op fotos :).

• Bart ®
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 16:16

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Wat Jan-man zegt :P.

Cunning linguist.

• BB-One
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 08:34
ThinkPadd schreef op donderdag 21 september 2017 @ 14:03:

Ik had dat ook met mijn omnik omvormer, dat deze een uur lang aan het klik klakken was bij een net iets te lage lichtopbrengst. Na dit bij omnik te hebben nagevraagd heb ik een software update gehad waarbij dat was afgelopen.
Deze software update moest wel handmatig door iemand van omnik gedaan worden.

in de categorie lifestory: Met de technicus van Omnik kwamen er ook een aantal chinezen mee die op werkbezoek waren in Nederland om te zien hoe 'wij' in Nederland de producten van omnik gebruiken en installeerden. Stonden we met 5 man de technicus op zijn vingers te kijken... 8)

• Furiousz
Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/2b1nyw.jpg

[ Voor 68% gewijzigd door Furiousz op 26-10-2017 13:00 ]

• Jan-man
Ziet er netjes eruit! En wil je uitbreiden dan kun je er nog altijd 4 erbij zetten (moet je wel je dakraampje opgeven en de pijp verplaatsen).

• Furiousz
Ja, dat zou inderdaad een mogelijkheid zijn !

Gisteren was de eerste volledige dag die ik kon monitoren en het viel mij op dat er een verschil zit in de opgewekte kWh's. Sunny Portal geeft 7,8kWh aan en als ik inlog op de omvormer zelf geeft deze 9,27kWh aan. Hoe kan dit en welke geeft nou het juiste aan?

• Jan-man
Sunny portal ligt altijd minimaal een 1 tot 2 uur achter. Hoe laat heb je op sunny portal gekeken ?

• Furiousz
Vanochtend, dus daar zou het niet aan kunnen liggen.

• Jan-man
Da's wel vreemd dan ja. Die 9.27 is niet het totaal opgewekte vermogen ? Dus het opgewekte vermogen sinds alles aangesloten Is ?

• Furiousz
Ohhhh, wat slecht. Ik weet het al |:( ! Ik zie net dat de omvormer pas gisteren om 11:38uur is geregistreerd door de installateur bij Sunny Portal 8)7 , dus is hij pas sinds dat tijdstip gaan loggen. De omvormer geeft dus de juiste opbrengst aan :z .

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Je kan overwegen om die pijp te vervangen met een platte ventilatiedakpan. Daarover kan je gewoon panelen plaatsen.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

• Furiousz
Dat is zeker een optie. En ik moet eerlijk bekennen.... Het is is toch wel "verslavend" om dagelijks de opbrengst te checken en te vergelijken met anderen :)!

• Robwp
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 07-11 21:19
mooi setje :)

https://pvoutput.org/list.jsp?userid=65328

• Furiousz

• Robwp
  • Registratie: Oktober 2017