Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
@Coritchando , misschien moet je even een paar voorbeelden vermelden van banen met verantwoordelijkheid. Want als je 24/7 beschikbaar moet zijn hebben we het volgens mij toch over een behoorlijk klein percentage van de banen met verantwoordelijkheid. En hebben we het voor een groot gedeelte ook over bedrijven dan die voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten. Immers als je 24/7 essentieel bent, wat gebeurd er als je ziek bent?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Veel mensen DENKEN dat ze grote verantwoordelijkheden hebben en dat dingen enorm uit de hand lopen als ze niet aanwezig of bereikbaar zijn.

Dat is vaak alleen een kwestie van "het niet los kunnen laten". Als jij onder de tram Komt, draait de wereld gewoon door.

24x7 met werk bezig zijn is niet goed. Dan laat je dus andere verantwoordelijkheden gewoon vallen voor geld. Er moet balans zijn. Dan maar geen miljonair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online

Onbekend

...

Anoniem: 39993 schreef op zaterdag 9 september 2017 @ 08:12:
Veel mensen DENKEN dat ze grote verantwoordelijkheden hebben en dat dingen enorm uit de hand lopen als ze niet aanwezig of bereikbaar zijn.
Alleen kost het soms heel veel tijd om iets te fixen als een bepaalde persoon er niet is. Soms kan bepaald werk zelfs maanden duren, terwijl persoon X dat in 2 dagen kan doen.
Het is niet dat werk van die ene persoon, maar als de rest van het bedrijf er van afhankelijk is gaat dat veel geld en mogelijk ook klanten kosten.

De wereld vergaat niet, maar als bedrijf had je toch gewoon door willen draaien.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kendo
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Het moet natuurlijk passen bij het bedrijf. En de afhankelijkheden van de verschillende afdelingen binnen het bedrijf.

Ik werk in de staalbouw als samensteller /lasser. Maar we hebben ook een straal en spuitafdeling, voorbewerking, intern transport, tekenafdeling, werkvoorbereiding en administratie. De "meeste" werkzaamheden, voor die afdelingen worden tussen 7:00 -> 15:40 uur ingepland(ook de werkvoorbereiding). In die tijd, zijn een aantal afdelingen dan ook erg afhankelijk van elkaar. Er zijn ook afdelingen die juist baat hebben bij minder mensen op de werkvloer. Dat betekent dan ook dat er bij ons activiteit is van 6:00 -> 20:00 uur. En op zaterdag van 6:00 -> 15:00 uur. En binnen deze tijd is er best wel flexibiliteit mogelijk, mits in overleg.

Als het op werken aankomt, ben ik een echt ochtendmens. Dat is ook de periode dat ik het meest productief ben, en kan zijn. Ik en een collega/werkplaatschef beginnen dan ook het liefst 1 of 2 uurtjes eerder wanneer het wat drukker is, of wanneer we wat extra compensatie uurtjes nodig zijn.. Niet omdat we dan meer energie hebben dan andere collega's maar omdat het dan rustiger in de werkplaats is. Ik doe in die 2 uurtjes eerder, dan ook vaak meer dan in de eerste 4 uur op een normale werkdag. Bijkomend voordeel daarvan is, dat ik in de meeste gevallen, na 8 uren werken ook het extra werk al heb weggewerkt en dus 2 uurtjes eerder naar huis kan. Iets wat ik aan het eind van een dag nooit voor elkaar zou krijgen. Alles wat je 's ochtends wegwerkt, hoef je 's middags/ 's avonds niet meer te doen.

R7 5800X3D//MAG B550 Tomahawk//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• armageddon_2k1
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 25-04 18:21
@Coritchando Wat is jouw definitie van verantwoordelijkheid? Volgens mij is dat dat als er iets niet goed gaat je ter verantwoording geroepen kan worden, danwel dat er consequenties zijn. Mijn pa was, tot z'n pensioen, arts en werkte veel, maar geen 24/7. Hij had zeker verantwoordelijkheid. Als hij, hij alleen, iets fout deed kon er iemand dood gaan. Ik ben systeem architect bij medische apparatuur, ik draag zeker verantwoordelijkheid. Ik kan geaudit worden op mijn risico-management en daar zitten consequenties aan vast. Als ik het verpruts kunnen mensen gewond raken, of kunnen we een recall krijgen van vele miljoenen. Ik werk geen 24/7.
Overigens wil verantwoordelijkheid niet zeggen dat je alleen verantwoordelijk bent.

Kom jij eens met een voorbeeld?

[ Voor 6% gewijzigd door armageddon_2k1 op 09-09-2017 14:44 ]

Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Nu online

Onbekend

...

armageddon_2k1 schreef op zaterdag 9 september 2017 @ 14:44:
Ik ben systeem architect bij medische apparatuur, ik draag zeker verantwoordelijkheid. Ik kan geaudit worden op mijn risico-management en daar zitten consequenties aan vast.
Gewoon uit interesse:
Mag ik aan jou dan vragen wat er gebeurt als er concessies gemaakt moeten worden? Ben jij na concessies nog steeds volledig verantwoordelijk of maar deels of helemaal niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 686983

Onbekend schreef op zaterdag 9 september 2017 @ 09:12:
[...]

Alleen kost het soms heel veel tijd om iets te fixen als een bepaalde persoon er niet is. Soms kan bepaald werk zelfs maanden duren, terwijl persoon X dat in 2 dagen kan doen.
Het is niet dat werk van die ene persoon, maar als de rest van het bedrijf er van afhankelijk is gaat dat veel geld en mogelijk ook klanten kosten.

De wereld vergaat niet, maar als bedrijf had je toch gewoon door willen draaien.
Is het niet gevaarlijk als een bedrijf zo afhankelijk is van persoon X?
Zo'n situatie lijkt me alleen in het voordeel van persoon X.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Nu online

Onbekend

...

Anoniem: 686983 schreef op zaterdag 9 september 2017 @ 15:15:
Is het niet gevaarlijk als een bedrijf zo afhankelijk is van persoon X?
Zo'n situatie lijkt me alleen in het voordeel van persoon X.
Alles heeft zijn prijs, en (bijna) elk bedrijf heeft weet zijn zwakke punten als bepaalde personeelsleden niet meer aanwezig zijn. Iedereen heeft bepaalde punten waar die goed in is, en het bedrijf graag bepaalde personen juist bepaalde werkzaamheden laat uitvoeren omdat dat beter/nauwkeuriger/sneller is. Persoon Y zal dat vast wel ook kunnen, maar het resultaat is vaak minder goed dan van persoon X. En als persoon Y niet bestaat, is er bijna overal experts voor in te huren. Uiteindelijk moet persoon X dus gewoon vervangen worden door een nieuwe gelijkwaardig aan persoon X.
Tot die tijd maakt het bedrijf meer kosten dan eerder was verwacht, maar dat is o.a. bedrijfsrisico.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• armageddon_2k1
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 25-04 18:21
Onbekend schreef op zaterdag 9 september 2017 @ 15:08:
[...]

Gewoon uit interesse:
Mag ik aan jou dan vragen wat er gebeurt als er concessies gemaakt moeten worden? Ben jij na concessies nog steeds volledig verantwoordelijk of maar deels of helemaal niet?
Concessies maken op veiligheid doen we niet, dat is ook praktisch onmogelijk, want apparatuur moet door externe partijen (UL, DEKRA, etc.) getoetst worden tegen zeer zware standaarden (mocht je bekend/geinteresseerd zijn, IEC60601-1 en aanverwanten). Ook je risicomanagement wordt dan getoetst. Daarnaast krijgen we regelmatig audits van partijen als de FDA (niet leuk).

Als systeem architect is je rol sowieso het balanceren van user benefit vs kosten vs doorlooptijd, dus concessies zullen er altijd zijn. Ze zijn echter nooit op safety omdat dat strak gereguleerd is. Alle risico's kan je nooit wegnemen, maar je kan prima aantonen dat je alles in je macht gedaan hebt.

Kijk, als je puur gaat kijken naar de eindverantwoordelijkheid dan is het bedrijf natuurlijk verantwoordelijk. Nogal wiedes, want ik kan als persoon de financiele last natuurlijk niet dragen. Mocht er iemand doodgaan door mijn keuzes en ik kan niet aantonen dat ik mijn best heb gedaan (lees: procedures gevolgd) om het risicomanagement goed te doen (willens en wetens), dan kan ik wel opdoeken. Maar de organisatie heeft natuurlijk een enorm probleem omdat hun processen niet op orde zijn. Dat maakt ze aansprakelijk. De producten gaan ook in naam van de organisatie de markt op, niet in mijn naam.

Dus in die zin ben ik niet 'accountable', maar wel 'responsible'.

Ontopic
Bij ons is het zo dat we de duidelijke afspraak hebben dat je er tussen 10 en 16 bereikbaar moet zijn. Op kantoor of via Lync / Skype. Natuurlijk hebben wij vergaderingen daarvoor of daarna, maar niet altijd kan iedereen. Ik ben echt een vroege vogel en ben er altijd om 7:45, maar ik weiger dus ook naar vergaderingen om 17:00 te gaan. Daarnaast, iedereen is anders en je kan er ook niet domweg vanuit gaan dat iedereen vroeger of later is vanwege slaap. Er zijn ook genoeg zorgtaken die iedereen heeft, omdat de wereld wel wat anders is dan 30 jaar geleden. Een ouder die altijd thuis is is er niet meer bij, dus kindertjes moeten naar school gebracht en gehaald worden (of de buitenschoolse opvang). Daarnaast heb ik ook een collega die om de dag (afwisselend met z'n broer) naar z'n moeder gaat om daar een namiddag + avond voor te zorgen.

Het gaat dus sowieso om afspraken. Als mensen het vervelend vinden dat ik een afspraak om 17:00 weiger moeten ze dat ook gewoon zeggen, en geen flauwe grapjes maken. Gelukkig is onze omgeving vrij flexibel. Ik merk wel dat ik bij sommige mensen extra streng moet zijn, want als ik één keertje flexibel ben plannen ze meteen elke keer meetings om 17:00 en 18:00.

Mensen zijn nou eenmaal verschillend, en hebben verschillende redenen (niet alleen uitslapen), en dat los je alleen maar op met communicatie :)

[ Voor 32% gewijzigd door armageddon_2k1 op 09-09-2017 20:51 ]

Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

Wok

Dakloos...

offtopic:
[quote]armageddon_2k1 schreef op zaterdag 9 september 2017 @ 20:43:
[...]

Daarnaast krijgen we regelmatig audits van partijen als de FDA (niet leuk).
[/quote]

FDA... yikes :/ :X Ik werk voor een softwareleverancier en wij hebben ook klanten in de pharmacie/pharmaceutische industrie en hebben daar dus ook indirect mee te maken... Inderdaad geen pretje :/

Ontopic:
Het lijkt erop dat ik het wat dat betreft erg heb getroffen met mijn werkgever, of in ieder geval mijn afdeling. Bij ons is dit echt totaal geen issue. Ons pand is in de regel geopend van 7:00 tot 19:00 - als er overgewerkt moet worden op kantoor (dat is echt uitzonderlijk), wordt de beveiliging ingelicht dat de sluitronde door een latere dienst gedaan moet worden. Onze vorige directeur heeft 'plaats- en tijdsonfhankelijk kunnen werken' echt als stokpaardje in onze afdeling neergezet :Y _O_

Toevallig een mooi voorbeeld van gisteren (vrijdag): ik had een live-gang bij een klant en daarvoor moest ik om 7:00 al bepaalde werkzaamheden uitvoeren. Dat deed ik gewoon vanuit huis. Uiteindelijk was ik daar om 10.00 mee klaar en ben toen in de auto gestapt naar kantoor (i.v.m. met een afspraak die ik 's middags had staan). Was om 10.30 op kantoor en om 15.30 ben ik weer naar huis gegaan om weekend te vieren :)

Op onze afdeling zijn er eigenlijk nooit scheve gezichten over iemands werktijden (we hebben bijvoorbeeld ook een collega die 95% van de tijd vanuit huis werkt en die dus hooguit twee dagen per maand op kantoor is) en ik denk ook dat dat komt uit het verleden van onze afdeling: onze afdeling was ooit een zelfstandig bedrijfje en de toenmalige eigenaar was echt een 'mensen mens' en een hechte vertrouwensband tussen de werknemers was voor hem heilig. Dat heeft er toen voor gezorgd dat we een team hadden dat ook echt als familie voelde. Na de overname/inlijving door mijn huidige werkgever, zijn we wel gewoon een aparte afdeling gebleven en heerst er in bepaalde zin nog altijd die 'familiecultuur' van weleer, ook omdat er nog altijd best veel mensen van 'het begin' (toen het bedrijfje werd gestart) nu nog altijd werkzaam zijn op onze afdeling (ik dus ook).

[ Voor 4% gewijzigd door Wok op 11-09-2017 12:41 ]

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10:54

Wailing_Banshee

You're Next

rikoos schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 13:13:
[...]

Dat soort figuren haat ik !!! Mijn antwoord op dit soort zeikerds krijgen altijd in de middag als antwoord terug als ze "vroeg" naar huis gaan: "Zo een middagje vrij genomen". 9 van de 10 keer zie je dan een geirriteerde blik en uitleg dat ze al vroeg begonnen waren.
Normale tijd is rond 7:30, dus dan hebben ze zich waarschijnlijk verslapen :D Tegen de enige die altijd rond 9:00 binnen komt, wordt dat niet gezegd (want dan is het niet grappig meer...)

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17-06 19:34
Naar mijn ervaring is het heel erg werk afhankelijk.

Bij mijn vorige baan had ik veel projecten in Noord en Zuid Amerika. Dan is later op de dag werken een stuk gunstiger omdat je dan langer direct kan communiceren en niet na elk emailtje weer moet wachten tot de volgende dag. Doe je veel zaken met Azie kun je beter ook laat beginnen zodat je geen directe communicatie heb met die lui. :+
In de branche waar ik werk is directe communicatie met Azie echt een ramp. :P

Op mijn huidige werk komt het ook wel goed uit dat ik latere uren werk als een directe collega. We gebruiken dezelfde resources op het netwerk die niet gedeeld kunnen worden op het moment. Doordat hij dus een paar uur eerder begint als mij hebben we meer productieve uren per dag.

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Richh schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 19:01:
Tegelijkertijd zien ze van mij ook wel eens om 22:00 een code check-in langskomen als het belangrijk is of als ik later ben begonnen en toch op tijd naar huis was gegaan. Mocht er een collega een meeting om 8:30 inschieten, dan zorg ik ook dat ik er dan ben. Het is een beetje geven en nemen.
Dat vooral! Ik ben heel flexibel: 's ochtends vroeger beginnen of 's avonds wat langer doorwerken, of zelfs allebei op een dag is geen probleem. Ik doe ook niet moeilijk als collega's later beginnen of eerder naar huis gaan. Zij doen dat ook niet als ik een keer om 10:00 uur begin en/of om 15:30 weer vertrek.

Niet iedereen kan even flexibel zijn, met kinderen of andere verplichtingen is de situatie heel anders. Vroeger hield ik daar veel minder rekening mee en oordeelde ik anders over collega's die altijd op tijd vertrokken. Tegenwoordig kan ik dat gelukkig makkelijker respecteren.

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Canaria schreef op maandag 11 september 2017 @ 10:51:
[...]
Niet iedereen kan even flexibel zijn, met kinderen of andere verplichtingen is de situatie heel anders. Vroeger hield ik daar veel minder rekening mee en oordeelde ik anders over collega's die altijd op tijd vertrokken. Tegenwoordig kan ik dat gelukkig makkelijker respecteren.
Ik heb me er ooit maar één keer aan geergerd. Maar de persoon in kwestie begon meestal tussen 12:00 en 14:00. Daar kun je gewoon niets mee (vooral niet omdat de rest uiterlijk 9:30 toch echt wel druk aan het werk waren).

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 09:14
Onbekend schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 10:12:
Je krijgt altijd opmerkingen van je collega's als je op andere werktijden werkt, en het maakt niet uit of je eerder of later begint.

Als je van 8.00 uur tot 16.30 uur werkt i.p.v. 8.30 uur tot 17.00 uur, krijg je ook altijd de opmerking dat je weer een vrije middag hebt. :+

[...]
Inderdaad. Ik begin juist iedere ochtend vroeg (tussen 07:00 en 0:30), waardoor ik eerder naar huis kan en meer tijd met mijn gezin kan doorbrengen. Ik ga ook redelijk op tijd naar bed, waardoor mijn leven dus een paar uur opschuift in vergelijking met andere mensen. Maar omdat weinig mensen zien hoe laat ik begin en vrijwel iedereen ziet hoe vroeg ik weg ga, krijg je een vertekend beeld. Bij mijn huidige werk is dit vrij goed ingeburgerd, maar bij voorgaande banen was het zeer regelmatig: "middagje vrij".

Ik was dus eigenlijk ook in de veronderstelling dat het eerder andersom was... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B00st3r
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 26-05 23:07
Afhankelijk van het soort werkzaamheden vind ik dat later beginnen en later weggaan zeker moeten kunnen. Dit wordt echter lastiger wanneer je deel uitmaakt van een team dat telefoondienst draait gedurende de werkdag, of om een andere reden tussen bepaalde tijden aanwezig moet zijn.

Als dit niet het geval is vind ik dat werktijden zelf moeten kunnen worden bepaald, zolang er maar voldoende werk wordt verzet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 147126

Als Promovendus 'werk' ik 's ochtends (ja tegen half 10) een kwartiertje onder de douche en 's avonds even als ik op de WC zit. De rest van de tijd hoef ik alleen maar op te schrijven wat voor geniaals ik op die 2 momenten bedacht heb. *O*

Maar, serieus, eigenlijk werk je dan dus eigenlijk 24/7, aangezien je er dus wel -altijd- 'mee bezig bent'. Nogal een verschil met een 9 tot 5 baan, en ik durf te wedden geestelijk een héél stuk uitputtender.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Ach dan moet je als ploegenwerker tussen kantoormensen zitten, dat is grappig.

Wij werken in de meldkamer in een 3,5 ploegenrooster, dus onze tijden staan vooraf vast.
7u, 11u, 15u en 23u beginnen en dan 7,6u aanwezig zijn.
Omdat we tussendoor "genoeg" ontspanning kunnen nemen, maar niet die 30 minuten aaneengesloten, hebben wij 19 diensten op 4 weken.
Maar die diensten zijn dus 7 dagen inzetbaar, zodat wij soms het weekend werken, en dan op woensdag/donderdag 'weekend' hebben.

We hebben een tijdje 'onbewust' tegen een paar kantoor-collega's gezegd bij het weggaan ( om 15u ) "prettig weekend"
Voor ons was dat zo, hullie moesten nog 3 dagen voor de vrijdag er was.

Het duurde niet lang, hoofdkantoor kwam onze werktijden 'peilen'
Ik mocht van alle werkstations de inlogtijden uitdraaien, over een periode van 3 maanden.
Achteraf bleek er dus iemand een paar weken bezig geweest te zijn om alle uren te controleren, "want wij hadden wel héél vaak vrij"

Nog steeds schuine blikken als wij een keer 10 minuten 'te vroeg' afgelost zijn, want in hun ogen klopt dat niet. 7u is 7u ..... ( maar aangezien wij altijd 15 á 20 minuten EERDER overnemen, kloppen de uren gewoon )
ik heb de uitslag btw ingezien, wij werken 'productief' meer dan de betreffende klagers :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sakesushi
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 08-08-2020
Ik vertrek altijd rond 5:30 van huis en lekker vroeg in de middag thuis.
Zo heb ik tenminste nog wat aan mijn dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Anoniem: 147126 schreef op maandag 11 september 2017 @ 15:41:
Als Promovendus 'werk' ik 's ochtends (ja tegen half 10) een kwartiertje onder de douche en 's avonds even als ik op de WC zit. De rest van de tijd hoef ik alleen maar op te schrijven wat voor geniaals ik op die 2 momenten bedacht heb. *O*

Maar, serieus, eigenlijk werk je dan dus eigenlijk 24/7, aangezien je er dus wel -altijd- 'mee bezig bent'. Nogal een verschil met een 9 tot 5 baan, en ik durf te wedden geestelijk een héél stuk uitputtender.
Als iemand die recentelijk nog een PhD heeft gedaan: Je beschrijft nu elke baan waarbij je moet nadenken. Meeste van mijn ideeën heb ik op de fiets naar huis overigens.

PhD heeft wel zo zijn redenen voor stress (publicaties, moet ideeën bedenken, etc). Maar gewoon dat je altijd ineens bedenkt hoe je een oplossing voor je probleem kan doen is niet uniek voor PhDs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gold_dust
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 05-08-2021
Anoniem: 147126 schreef op maandag 11 september 2017 @ 15:41:

Toen ik nog aan een onderzoeksinstituut werkte had ik een collega die om 16:00 begon en tot 's nachts doorwerkte. Ook zat er een tussen die de hele nacht doorwerkte. Beide zijn uiteindelijk op een of andere manier overspannen geraakt, de laatste is in elkaar gezakt en moest acuut worden opgenomen in het ziekenhuis. Van beide vermoed ik dat ze een serieuze persoonlijkheidsstoornis hadden. Sowieso is een PhD doen not for the faint hearted.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Sissors schreef op maandag 11 september 2017 @ 19:59:
[...]

Als iemand die recentelijk nog een PhD heeft gedaan: Je beschrijft nu elke baan waarbij je moet nadenken. Meeste van mijn ideeën heb ik op de fiets naar huis overigens.
Stap je de deur van je kantoorgebouw naar buiten, bedenk je ineens wat de oplossing is van het probleem waar je de hele dag al mee worstelt :p

Maar de beste ideeen heb ik in de ochtend, dus voor mij is "vroeger" inderdaad "beter". Maar dat is natuurlijk erg persoonlijk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananenplant
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18-06 19:45
Ik was vroeger van nature wel een avondmens en heb met werken aangeleerd 's ochtends vrij vroeg wakker te zijn om in een kantoorritme te passen. Maar ik denk dat als ik later zou beginnen op het werk ik het niet per se prettig zou vinden om ook later weer naar huis te gaan. Ik associeer "avond" niet echt met werken eigenlijk.

💶 Wil je in een vrije democratie blijven wonen? Betaal dan voor nieuws. 📰
❌ ceterum censeo contra factiones ad dextrum extremum esse pugnandum. 🙅🏻‍♂️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunkyTrip
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18-06 10:28

FunkyTrip

Funky vidi vici!

Ik werk van 9 tot 17.30 en hoef dus pas om half negen mijn bed uit (tien minuten reistijd).
"Maar als je om 4u weg kan, dan heb je toch lekker nog wat aan je dag?" zeggen de vroege vogels.

Daar antwoord ik op 'ja, maar jullie moeten om tien uur - half elf naar je bedje en ik heb dan nog de hele avond tot bijkans half een als het moet' :)

Alle tijd die je wint in de ochtend verlies je in de avond. Dat is gewoon een vaste wet. Of je hebt chronisch slaaptekort (of komt rond met weinig slaap).

De vroege vogels drinken vaak ook de hele ochtend espresso's om op gang te komen. Ik drink thee en cappuccino en 1 koffie voor de afwisseling.

[ Voor 12% gewijzigd door FunkyTrip op 12-09-2017 11:58 ]

Dit dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 11:35
Ik snap dat bemoeien met andermans werktijden niet zo. Begin zelf om 7:15 en ben zeker om 16:00 wel weer weg. Sommigen komen om 9:30 binnen en werken een stuk langer dan ik door. Fijn toch? Is er altijd iemand aanwezig binnen ons team.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryur
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 18-06 21:58
FunkyTrip schreef op dinsdag 12 september 2017 @ 11:57:
De vroege vogels drinken vaak ook de hele ochtend espresso's om op gang te komen. Ik drink thee en cappuccino en 1 koffie voor de afwisseling.
In thee & cappuccino zit meestal evenveel cafeïne als Espresso's hoor?
Vooral thee is toch een sluiper van cafeïne inname. Of je moet alleen natuurlijke kruidenthee's drinken, maar bijna alles zit cafeïne

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:08

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Sakesushi schreef op maandag 11 september 2017 @ 19:27:
Ik vertrek altijd rond 5:30 van huis en lekker vroeg in de middag thuis.
Zo heb ik tenminste nog wat aan mijn dag.
Andersom mensen die laat beginnen (en laat naar bed gaan), hebben nog wat aan hun avond. Het is maar je de meeste focus in de wakkere uurtjes op leg.

Ik ga in 1 ding door vanuit werk, eten, was, zut, en heb de hele avond nog. Zeker met winkels die tot 8-9 uur open zijn is dat ideaal.

Hoor ook vaak argument, dan is het donker als ik naar huis ga.. Tja, hoe doe je dat in de winter dan?

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vrijdag
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 08:15

Vrijdag

De Zwarte

Piet_Piraat7 schreef op dinsdag 12 september 2017 @ 12:03:
Ik snap dat bemoeien met andermans werktijden niet zo. Begin zelf om 7:15 en ben zeker om 16:00 wel weer weg. Sommigen komen om 9:30 binnen en werken een stuk langer dan ik door. Fijn toch? Is er altijd iemand aanwezig binnen ons team.
Ik heb het vermoeden dat er vooral scheef wordt gekeken dóór de "laat"beginners naar de "vroeg"beginners. Omdat de vroegbeginners "eerder" naar huis gaan en de laatbeginners meestal zowel op de heen- en terugweg in de file staan/spitsreizen. Puur speculatief hoor :P

De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

SinergyX schreef op dinsdag 12 september 2017 @ 17:56:
[...]
Ik ga in 1 ding door vanuit werk, eten, was, zut, en heb de hele avond nog. Zeker met winkels die tot 8-9 uur open zijn is dat ideaal.
Ik ga in 1 door vanuit werk, boodschappen doen (één keer in de week), eten, opruimen (generiek) en dan heb ik de hele avond nog :p

Ervan uitgaande dat iedereen gemiddeld 7 tot 8 uur per dag slaapt, 9 tot 10 uur bezig is met werk (werk + onderweg), dan houd je zo'n 6 uur per dag over voor andere zaken. 's Morgens ben je daar nog wat aan kwijt (opstaan, douchen, ontbijten [hoewel dat vaak wordt overgeslagen], huisdieren/kinderen verzorgen...).

Maar of je die 4 a 5 uur 's avonds nou tussen 22:00 en 02:00 besteed, of tussen 19:00 en 23:00 maakt natuurlijk niet zo heel veel uit.

• SavageBrother
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 10-05 09:51
Collega's hebben altijd wat te zaniken.

It's dogged that does it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morelleth
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 11:43
Wailing_Banshee schreef op woensdag 13 september 2017 @ 07:42:
[...]

Ik ga in 1 door vanuit werk, boodschappen doen (één keer in de week), eten, opruimen (generiek) en dan heb ik de hele avond nog :p

Ervan uitgaande dat iedereen gemiddeld 7 tot 8 uur per dag slaapt, 9 tot 10 uur bezig is met werk (werk + onderweg), dan houd je zo'n 6 uur per dag over voor andere zaken. 's Morgens ben je daar nog wat aan kwijt (opstaan, douchen, ontbijten [hoewel dat vaak wordt overgeslagen], huisdieren/kinderen verzorgen...).

Maar of je die 4 a 5 uur 's avonds nou tussen 22:00 en 02:00 besteed, of tussen 19:00 en 23:00 maakt natuurlijk niet zo heel veel uit.
Doe maar heel wat tijd kwijt aan kinderen. Als ze thuis zijn dan hou ik naast werk, slapen (wat vaak dan maar 6 tot 7 uur max is) en voor hun zorgen nog ca 1 tot 2 uur per dag over voor het huishouden of ontspanning en persoonlijke verzorging. Of de tijd met de kinderen komt klem.

Zou willen dat ze eens wat flexibeler ging worden met uren en thuiswerken bij ons. Zou een hoop schelen.

D&D enthousiast en overmatig 3D printer, dus nu ook 3D printservice en mini's: MJG-3d.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Laatst online: 09:04

Mx. Alba

hen/die/zij

Tja, ik heb niet zo heel veel keuze qua werktijd. Mijn baan is ondersteunend dus het is wel zo handig als ik er ben als ook de meeste van mijn collega's er zijn en dat is zo tussen 9:00 en 17:00. 's Morgens vertrek ik elke ochtend zo rond 7:30 en dan ben ik als het meezit om 8:30 op kantoor, als het tegenzit (vooral die Kwalitatief Uitermate Teleurstellende A1 tussen Barneveld en Amersfoort wil wel eens roet in het eten gooien) om 8:45. En zo tussen 16:30 (als ik om een bepaalde reden zeker vroeg thuis wil zijn) en 17:30 ga ik er weer vandoor. Al met al draai ik dan zo'n 40-44 uur per week afhankelijk van hoe het toevallig allemaal uit komt.

Er zijn hier ook collega's die steevast vroeg beginnen (7:30 - 8:00) en dan als ze zo rond 16:00 naar huis gaan daar opmerkingen over krijgen. Ik kan me voorstellen dat dat op den duur vermoeiend kan worden maar ik heb de indruk dat het allemaal "in good spirit" is, want men weet dat die mensen ook vroeg aanwezig zijn. Maar eigenlijk geen idee of het ook als zodanig ontvangen wordt...

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steveman
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 09:38

steveman

Comfortabel ten onder

Het mooist zijn die mensen die laat beginnen en vroeg weer weggaan combineren. Het liefst gepaard met proberen tijdens een werkdag heel youtube te bekijken, rookpauzes, kletsen en geen ruk snappen van het werk dat je hoort te doen allemaal met als gevolg dat je collega's moeten bijspringen. Dit alles terwijl de teamleider doet alsof dit normaal is.

whaaa.

Heb ook een paar mensen meegemaakt die ontzettend in piekmomenten werken. Zijn een paar uur lang ontzettend productief, en vervolgens zijn ze op voor die dag dan zou je in mijn imaginaire steveman b.v. ook niet voor jan doedel op kantoor hoeven blijven zitten. Zolang je jouw redelijke portie werk gewoon goed doet, krijg je van mij geen klachten overigens.

"Take the risk of thinking for yourself. Much more happiness, truth, beauty, and wisdom will come to you that way." -Christopher Hitchens | In memoriam? 🏁 ipv kruis!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

steveman schreef op vrijdag 15 september 2017 @ 13:26:
...

Heb ook een paar mensen meegemaakt die ontzettend in piekmomenten werken. Zijn een paar uur lang ontzettend productief, en vervolgens zijn ze op voor die dag dan zou je in mijn imaginaire steveman b.v. ook niet voor jan doedel op kantoor hoeven blijven zitten. Zolang je jouw redelijke portie werk gewoon goed doet, krijg je van mij geen klachten overigens.
Hoeveel kunnen die mensen daar zelf aan doen eigenlijk? Als je je echt inzet en je hebt daar niet de hele dag de energie voor, dan lijkt het mij toch dat het niet aan de mentaliteit ligt?

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | <X> as a Service --> making you a poor & dependent slave

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steveman
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 09:38

steveman

Comfortabel ten onder

ocf81 schreef op vrijdag 15 september 2017 @ 13:37:
[...]

Hoeveel kunnen die mensen daar zelf aan doen eigenlijk? Als je je echt inzet en je hebt daar niet de hele dag de energie voor, dan lijkt het mij toch dat het niet aan de mentaliteit ligt?
Daar doe je inderdaad niks aan. Mja, amphetaminen slikken of ik hoorde laatst ook iets interessants over transcraniële magnetische stimulatie (audioboek Homo Deus). :+

Maar in principe doe je daar niks aan volgens mij. Ik dacht zelfs ook dat mannen eerder in pieken werken dan vrouwen... Maar aan geslachtsdiscriminatie doet steveman b.v. niet.

[ Voor 4% gewijzigd door steveman op 15-09-2017 13:46 ]

"Take the risk of thinking for yourself. Much more happiness, truth, beauty, and wisdom will come to you that way." -Christopher Hitchens | In memoriam? 🏁 ipv kruis!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alain
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Ik houd zelf mijn eigen tijden zoveel mogelijk aan. Als ik vroeg moet beginnen, begin ik vroeg. Als het niet nodig is bepaal ik zelf wel wanneer ik begin (meestal niet te vroeg) en werk ik het liefste thuis. Ik werk gemiddeld 50 uur per week, dus niemand zal lopen zeuren dat ik mijn uren niet maak.

Wat ik wel merk is dat collega's jaloers zijn op mijn vrijheid en expres vergaderingen om 7 uur inplannen terwijl ze weten dat ik dat liever niet heb en dat ik ook nog eens een uur moet rijden voordat ik op kantoor ben. Echt irritant, maar ik ben één van de weinige met deze vrijheid.

You don't have to be crazy to do this job, but it helps ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Euh los ervan of dat 7 uur 's avonds of 's ochtends is, ze moeten toch wel een verdomt goede reden hebben wil ik hem niet direct declinen op dat tijdstip. En dan bel ik sowieso in (enige reden dat ik namelijk kan bedenken voor die tijd is als er Amerikanen aan mee doen. Als die inbellen, kan ik ook inbellen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 915187

Ik vind deze discussie altijd wel grappig, want als je namelijk naar de werkelijke machtsverhoudingen binnen bedrijven kijkt dan zie je juist dat later 'beter' is. Het werk wordt uitgevoerd tussen 7.30 en 17.00, maar beslissingen worden pas genomen als de 'we zijn al vast begonnen hoor'-mensen naar huis zijn dus dat is pas na 17.00.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 08:56

-tom-562

Oliesjeik

Anoniem: 915187 schreef op zondag 17 september 2017 @ 11:12:
Ik vind deze discussie altijd wel grappig, want als je namelijk naar de werkelijke machtsverhoudingen binnen bedrijven kijkt dan zie je juist dat later 'beter' is. Het werk wordt uitgevoerd tussen 7.30 en 17.00, maar beslissingen worden pas genomen als de 'we zijn al vast begonnen hoor'-mensen naar huis zijn dus dat is pas na 17.00.
En waar is dat op gebaseerd Heb je daar een bron van?

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Anoniem: 915187 schreef op zondag 17 september 2017 @ 11:12:
Welke beslissingen heb het dan over? Iedereen op de werkvloer neemt beslissingen, dat kan gaan van de receptioniste tot de CEO, van de agile developer tot de recruiter.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abom
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16-06 19:53
Canaria schreef op maandag 11 september 2017 @ 10:51:
[...]

Dat vooral! Ik ben heel flexibel: 's ochtends vroeger beginnen of 's avonds wat langer doorwerken, of zelfs allebei op een dag is geen probleem. Ik doe ook niet moeilijk als collega's later beginnen of eerder naar huis gaan. Zij doen dat ook niet als ik een keer om 10:00 uur begin en/of om 15:30 weer vertrek.

Het ligt er ook aan wie het doet. Is het altijd dezelfde die een half uur korter werkt? Of is het degene die altijd door werkt wanneer het nodig is, dan boeit het niemand iets.

Vwb vroeg of laat beginnen; ik ben niet echt een ochtend mens, normaal begin ik laat (rond 9 uur). Dan krijg ik wel eens iets te horen wanneer ik om 9:30 binnenkom. Op dit moment begin ik om 7:30 bij een klant (ivm 1 uur reistijd zonder files) en dan krijg ik om 16:00 ook wel eens een opmerking.

Het boeit dus niet of je vroeg of laat begint, sommige mensen vinden dat ze er een opmerking over moeten maken, vaak zijn dat de mensen die zelf erg creatief omgaan met hun uren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Het valt me op dat bijna iedereen 0900 als laat bestempelt. Ik heb voor mijzelf het gevoel dat 0900 normaal is. Voor mij zou 1100 laat zijn.

[ Voor 19% gewijzigd door ocf81 op 18-09-2017 10:28 ]

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | <X> as a Service --> making you a poor & dependent slave

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Nu online
Ik moet wel zeggen dat er zelfs bedrijven zijn die anno 2017 nog niet echt flexibel zijn. Begin dit jaar een baan aangeboden gekregen bij een industriële automatiseerder als Software Engineer. Leuke uitdagende functie, lekker dichtbij <10 minuten reistijd en een goed salaris. Maar je moest wel verplicht iedere dag om 8 uur inklokken en mocht pas weer na vijven uitklokken en je moest ook verplicht een uur pauze nemen omdat anders "de MBO werknemers op de fabrieksvloer en in de assemblage zich gediscrimineerd zouden voelen" omdat zij wel vaste tijden hebben, aldus de ICT manager aldaar.

Kom op zeg dat is toch een mentaliteit waar je bij hoogopgeleid personeel met eigen verantwoordelijkheid niet mee aan kunt komen. Je wordt gewoon verplicht 9 uur opgehokt in een kantoor en qua productiviteit ga je er waarschijnlijk op achteruit. Uiteraard de baan daarom ook afgewezen en uiteindelijk voor minder salaris maar wel volledige flexibiliteit incl. thuiswerken gekozen.

Zeker bij HBO+ / WO functies waarbij veel denkwerk komt kijken zijn vaste tijden contraproductief. Je kan dat ene briljante idee niet forceren namelijk een beetje flexibiliteit is dan wel op zijn plaats.

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11:35
Het is gewoon afhankelijk van de thuissituatie en de gewenste situatie.
Ik heb kinderen welke mijn vrouw altijd naar school brengt. Ik begin daarom het liefst zo vroeg mogelijk, zodat ik op tijd naar huis kan en de rest van de middag/avond met m'n gezin kan doorbrengen.
Maar ook toen ik geen kinderen had, ik begin het liefst vroeg, ga op tijd weer naar huis.
Maar iedereen z'n voorkeuren, zolang de flexibiliteit er is, eventuele klanten en werkgever tevreden is, prima toch?

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Davidshadow13 schreef op maandag 18 september 2017 @ 10:45:
Ik moet wel zeggen dat er zelfs bedrijven zijn die anno 2017 nog niet echt flexibel zijn. Begin dit jaar een baan aangeboden gekregen bij een industriële automatiseerder als Software Engineer. Leuke uitdagende functie, lekker dichtbij <10 minuten reistijd en een goed salaris. Maar je moest wel verplicht iedere dag om 8 uur inklokken en mocht pas weer na vijven uitklokken en je moest ook verplicht een uur pauze nemen omdat anders "de MBO werknemers op de fabrieksvloer en in de assemblage zich gediscrimineerd zouden voelen" omdat zij wel vaste tijden hebben, aldus de ICT manager aldaar.
Bij m'n huidige werkplek zeggen ze dat je minimaal 8 uur binnen moet zijn (uiteindelijk komt het niet zo nauw, als je maar 40 uur (op basis van een 40-urig contract natuurlijk) op je kaart* hebt staan aan het eind van de week). Je wordt wel geacht minimaal een half uur pauze te nemen. Gewoon omdat het gezonder is even vanachter je PC te komen om te lunchen.

*kaart = electronisch, de tijden waarop je het gebouw binnentreedt en verlaat wordt geregistreerd door middel van je toegangspas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Wailing_Banshee schreef op maandag 18 september 2017 @ 10:56:
[...]

Je wordt wel geacht minimaal een half uur pauze te nemen. Gewoon omdat het gezonder is even vanachter je PC te komen om te lunchen.
Waarschijnlijk omdat het wettelijk verplicht is minimaal een half uur pauze te nemen als je meer dan 5,5 uur per dag werkt ;)

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Tsurany schreef op maandag 18 september 2017 @ 11:03:
[...]

Waarschijnlijk omdat het wettelijk verplicht is minimaal een half uur pauze te nemen als je meer dan 5,5 uur per dag werkt ;)
Zou er ook wel iets mee te maken hebben :p, maar je wordt wel geacht om achter je PC vandaan te komen! (die wettelijke pauze zegt niets over waar je die pauze moet nemen!).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Laatst online: 09:04

Mx. Alba

hen/die/zij

*kaart = electronisch, de tijden waarop je het gebouw binnentreedt en verlaat wordt geregistreerd door middel van je toegangspas.
offtopic:
Als het bedrijf waar je werkt meer dan 50 werknemers heeft: is dergelijk gebruik van de registratie van de toegangspas ook goedgekeurd door de ondernemingsraad? Dat is namelijk een instemmingsplichtig onderwerp.

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17-06 19:34
Davidshadow13 schreef op maandag 18 september 2017 @ 10:45:
Zeker bij HBO+ / WO functies waarbij veel denkwerk komt kijken zijn vaste tijden contraproductief. Je kan dat ene briljante idee niet forceren namelijk een beetje flexibiliteit is dan wel op zijn plaats.
De beste ideeën en oplossingen heb je altijd als je thuis op de plee zit of onder de douche staat. :P

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurtPoindexter
  • Registratie: Februari 2017
  • Niet online
-

[ Voor 100% gewijzigd door CurtPoindexter op 19-10-2019 15:00 . Reden: Leeg ivm privacy ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Wailing_Banshee schreef op maandag 18 september 2017 @ 11:07:
[...]

Zou er ook wel iets mee te maken hebben :p, maar je wordt wel geacht om achter je PC vandaan te komen! (die wettelijke pauze zegt niets over waar je die pauze moet nemen!).
Dat wordt inderdaad verwacht, anders is het niet mogelijk om te controleren of de werknemer zich wel of niet houd aan de werktijden wet en kan de werknemer alsnog aansprakelijk gesteld worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Nu online
[...]

Bij m'n huidige werkplek zeggen ze dat je minimaal 8 uur binnen moet zijn (uiteindelijk komt het niet zo nauw, als je maar 40 uur (op basis van een 40-urig contract natuurlijk) op je kaart* hebt staan aan het eind van de week). Je wordt wel geacht minimaal een half uur pauze te nemen. Gewoon omdat het gezonder is even vanachter je PC te komen om te lunchen.

En ik neem aan dat alles wat er meer dan 40 uur op de kaart staat ook netjes als overwerk gecompenseerd wordt in loon of TVT? Ik kan echt bijzonder slechts tegen dit soort micromanaging regelementen waarbij de directie de loonslaven uiterst nauwkeurig controleert of ze niet tot op de minuut genoeg hebben gewerkt. Dit werkt IMHO ook in de hand dat om 17:01 uur het hele bedrijf collectief bij de prikklok staat om uit te klokken.

Zowel bij mijn huidige als vorige werkgever (waar we wel elektronische toegang) hadden werden deze tijden niet gebruikt voor het bijhouden van werktijden. De ene week werk ik 44 uur, de andere week compenseer ik dat door een paar dagen wat eerder naar huis te gaan met 36 uur. Ik ben blij dat ik die vrijheid heb en ook die verantwoordelijkheid krijg. Uiteindelijk moeten wij met het team (Scrum) een product opleveren en als er een teamlid is dat verzaakt zijn bijdrage daar aan te leveren dan wordt hij daar door het team collectief op aan gesproken maar het zal mij een zorg zijn dat je elke dag maar 7 uur op kantoor bent of om 11 uur binnen komt wandelen. Als je jouw bijdrage levert dan hoor je mij niet klagen. Dit werkt IMHO ook een stuk beter omdat het team dan zelf de verantwoordelijkheid voor het product en/of werk voelt en dan dus wel dat half uurtje langer blijft om een deadline te halen zonder dat dit opgelegd hoeft te worden. Dit werkt voor mij echt een stuk prettiger dan vast houden aan tijden i.p.v. Work Done. Maar veel organisaties lijken dit nog niet of maar ten dele te willen begrijpen. Voor een langdurig gezonde werkgever - werknemer relatie is eigen verantwoordelijkheid toch wel erg belangrijk voor velen denk ik.

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 08:56

-tom-562

Oliesjeik

ocf81 schreef op maandag 18 september 2017 @ 10:27:
Het valt me op dat bijna iedereen 0900 als laat bestempelt. Ik heb voor mijzelf het gevoel dat 0900 normaal is. Voor mij zou 1100 laat zijn.
Verschilt ook per bedrijf natuurlijk :P (zelfs per afdeling binnen een bedrijf!).
Ik draai nu een project voor een grote Duitse machinefabriek die bepaalde onderdelen/modules leveren aan 's lands grootste lithografiemachinefabrikant, als ik daar op locatie werk (in Duitsland dus), dan ben je al laat als je om 7:15 o.i.d. binnen komt 8)7. 'Normale' start tijd is daar rond 7:00, vroege vogels beginnen daar om 6:30 8)7 :X

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

SinergyX schreef op dinsdag 12 september 2017 @ 17:56:
[...]

Hoor ook vaak argument, dan is het donker als ik naar huis ga.. Tja, hoe doe je dat in de winter dan?
Als laatbeginner ging ik in ieder geval nooit in het donker van huis.
Vrijdag schreef op dinsdag 12 september 2017 @ 18:20:
[...]

Ik heb het vermoeden dat er vooral scheef wordt gekeken dóór de "laat"beginners naar de "vroeg"beginners. Omdat de vroegbeginners "eerder" naar huis gaan en de laatbeginners meestal zowel op de heen- en terugweg in de file staan/spitsreizen. Puur speculatief hoor :P
In mijn ervaring heb je juist minder files als je laat begint en laat weer vertrekt. Rond 15:30 begint de avondspits al, maar als je rond 18:30 vertrekt kun je over het algemeen filevrij doorrijden. Als je een half uur later op bijvoorbeeld de A2 of A4 bent kun je ook nog eens 130 rijden.

Tegenwoordig ga ik ook af en toe al om 6:45 uur van huis, dan ben ik tussen 7:30 en 8:00 uur op werk, maar dan blijf ik alsnog tot 17:30 doorwerken om de drukte op de weg te vermijden. Als ik om 15:30 weer naar huis ga, sta ik zeker in de file.

In Amsterdam is het ook nog eens superirritant om tussen 8:30 en 9:00 uur binnen de ring te moeten rijden, door alle fietsers.

Ik heb zelf geen hekel aan files, met muziek en adaptive cruise control aan is het bijna ontspannend. Het kost alleen zoveel tijd en die besteed ik liever aan werk of slaap.

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 00:31
Nu vrij in mijn tijden, maar bij het vorige bedrijf was een lekker relaxte cultuur - zolang je rekening met elkaar houdt en het 't werk niet belemmert mag je starten wanneer je wilt. Velen waren er tussen 06:30 en 07:30 al (file vermijden), en dus ik ook als avondmens. Vind het prettig nog wat aan die avond te hebben. Heb wel gemerkt bij een Belgische leverancier waar ze pas rond 10:00 starten dat het lastig is om dan samen te werken, eer er goed contact is ga jij dan weer bijna naar huis!

Er was echter wel een regel in het contract dat er redelijkerwijs verwacht werd van je om tussen 09:00 en 15:00 op kantoor te zijn, dat het nog wel mogelijk was om (team)overleggen in te plannen. Als het dus een keer zo was dat er wat stond werd er wel verwacht dat je je best deed daarbij te zijn, of bijvoorbeeld inbelt.

Doordat men niet zo moeilijk deed was het ook nooit een probleem als het (vaak) wat later werd om het werk af te maken, of gingen we in de avond / in het weekend door.

En ja, ook hier waren de opmerkingen standaard als er weer (elke dag) mensen om 15:00 naar huis gingen. Hoort erbij denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Canaria schreef op maandag 18 september 2017 @ 11:45:
[...]

Als laatbeginner ging ik in ieder geval nooit in het donker van huis.

[...]

In mijn ervaring heb je juist minder files als je laat begint en laat weer vertrekt. Rond 15:30 begint de avondspits al, maar als je rond 18:30 vertrekt kun je over het algemeen filevrij doorrijden. Als je een half uur later op bijvoorbeeld de A2 of A4 bent kun je ook nog eens 130 rijden.
Hangt ervan af. Ik ben meestal net voor de drukte 's morgens en net in/net voor de drukte 's middags (mijn eindpunt zit in het drukke gedeelte, aan de ring van Groningen, waar ik over knooppunt Julianaplein moet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

-tom-562 schreef op maandag 18 september 2017 @ 11:42:
[...]

Verschilt ook per bedrijf natuurlijk :P (zelfs per afdeling binnen een bedrijf!).
Ik draai nu een project voor een grote Duitse machinefabriek die bepaalde onderdelen/modules leveren aan 's lands grootste lithografiemachinefabrikant, als ik daar op locatie werk (in Duitsland dus), dan ben je al laat als je om 7:15 o.i.d. binnen komt 8)7. 'Normale' start tijd is daar rond 7:00, vroege vogels beginnen daar om 6:30 8)7 :X
Door een voorbeeld van een vroegwerkcultuur te geven bevestig je impliciet wat ik in mijn vorige bericht opschrijf. Zijn er wel bedrijven waar je laat mag beginnen? 0900 is al een eeuw de starttijd voor kantoorwerkers.

Ik zou met alle liefde later beginnen, als dat ook sociaal geaccepteerd wordt, dat lijkt echter hardnekkig lastig te zijn.

[ Voor 15% gewijzigd door ocf81 op 18-09-2017 14:35 ]

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aaargh!
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-06 22:14

Aaargh!

Bow for me for I am prutser

ArnoutV schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 09:22:
Gewoon de stelling omdraaien, mensen die voor vijven naar huis gaan zijn lui. :)
Dit dus, lekker passive-agressive opmerkingen maken als iemand om 5 naar huis gaat: "Zo, middagje vrij ?"

Those who do not understand Unix are condemned to reinvent it, poorly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Aaargh! schreef op maandag 18 september 2017 @ 14:35:
[...]

Dit dus, lekker passive-agressive opmerkingen maken als iemand om 5 naar huis gaat: "Zo, middagje vrij ?"
Van mij mogen ze, dan ben ik al bijna thuis :p
ocf81 schreef op maandag 18 september 2017 @ 14:33:
[...]
Ik zou met alle liefde later beginnen, als dat ook sociaal geaccepteerd wordt, dat lijkt echter hardnekkig lastig te zijn.
Lijkt me logisch. Hoe meer start- en eindtijden afwijken van elkaar, hoe lastiger het is om afspraken te maken. Persoon 1 begint om 7:00 tot 16:00, persoon 2 begint om 9:00 tot 18:00 en persoon 3 begint om 11:00 tot 20:00. De tijd dat je samen iets kan doen is dan in het gunstigste geval van 11:00 tot 16:00 en daar zit dan ook nog een lunch pauze tussen (dat is van persoon 1 van 11:30 tot 12:30, van persoon 2 van 13:00 tot 13:30 en persoon 3 neemt ergens in de middag nog even een half uurtje pauze).
Ik zou voor dit team geen afspraak willen plannen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevjoe
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 14-05 21:03

Kevjoe

Now 100% more ecto-y.

Ik ben zelf zeker ook geen ochtendmens, maar ben het onder invloed van mijn werk wel voor een deel geworden.

Door situaties heb ik geen rijbewijs en ben ik openbaar vervoer gebonden, en ik sta op om 5u50 en begin pas te werken om 8u (pijnlijke commute). Thuis ben ik pas om 18u30-19u, mijn normale shift loopt van 8u tot 16u40.
Ik heb wel de kans om thuis te werken eenmaal per week of als ik een late shift heb (16u-22u), deze mag steeds van thuis uit.

Ergens zit ik nu al op mijn limiet van vroeg beginnen, aangezien ik bij vroeger op het werk zijn al om 4u30 op moet zijn en dan een uur te vroeg ben op het werk (een trein later en ik ben te laat).

Dus nja, liever later opstaan dan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10:38

vhal

ಠ_ಠ

Aaargh! schreef op maandag 18 september 2017 @ 14:35:
[...]

die kunnen de vinger krijgen van mij :+

Hier heerlijk conservatief werkend van 8:00 tot 16:30 (zorgsector) en dat bevalt mij prima, er zijn andere belangrijkere zaken dan alleen werk. Uurtje eerder zou wellicht ook kunnen maar er is altijd wel een factor KDV en wie haalt/brengt de kinderen.

Wat betreft flexibele uren; ik zie het in de zorg niet zo snel gebeuren dat de dokter die om 8:00 moet starten met het OK-programma zegt van "FU, ik kom pas om 10:30 en iedereen moet zich om mij aanpassen"

Als laatste de opmerkingen over 'onmisbaarheid' en 'grote verantwoordelijkheden'; niemand is onmisbaar, na x dgn vinden ze wel een ander slachtoffer anders is het wel heel triest gesteld met de bedrijfsvoering als een heel bedrijf leunt op de schouders van 1 persoon op de werkvloer

[ Voor 16% gewijzigd door vhal op 18-09-2017 19:44 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BMW M
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 20-03-2024
Ach, ''Zo, middagje vrij?'' zeggen wanneer iemand om 17 naar huis gaat klinkt precies hetzelfde als wanneer iemand bij het binnenkomen om 9-10 uur of later ''Goedemiddag!'' zegt. Ik heb er niet z'n moeite mee, wel met mensen die een afspraak, zonder overleggen op vervelende tijd inplannen. Mijn inziens kun je dit soort dingen gewoon met elkaar overleggen, en dan zijn er van veel kanten wel concessies mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alain
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
vhal schreef op maandag 18 september 2017 @ 19:37:
[...]
Wat betreft flexibele uren; ik zie het in de zorg niet zo snel gebeuren dat de dokter die om 8:00 moet starten met het OK-programma zegt van "FU, ik kom pas om 10:30 en iedereen moet zich om mij aanpassen"
Je hebt gelijk dat een dokter en flexibele uren niet goed samengaan. In de zorg zijn naast banen die tijdgebonden, ook banen die op elk moment van de dag plaats kunnen vinden, zoals administratie.

Laat deze mensen nou lekker buiten de spits rijden / thuis werken. :)

[ Voor 3% gewijzigd door Alain op 18-09-2017 23:41 ]

You don't have to be crazy to do this job, but it helps ....

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 11:28
Ik weet niet of vroeger als beter wordt gezien. Is dat daadwerkelijk zo?
Zelf begin ik om 7 uur, dan kan ik om half 5 naar huis en ben ik de grote drukte voor. Dat doe ik dus puur voor mijzelf en mijn avond planning.

Een kamer verderop zit echter een collega, functie werkplekondersteuner, die om 6 uur begint. Hij is dan weer om half 3 naar huis en ik heb daar persoonlijk geen problemen mee, ieder zijn eigen planning. Maar daar heb ik het soms ook met mijn directe collega's over. Wij komen dan toch tot de conclusie dat gebruikers tot 30% van de tijd ondersteuning missen. Dit omdat het gros van zijn gebruikers tussen half 8 en 9 beginnen en tussen half 5 en 6 ergens naar huis gaan.

Dus vroeg in de ochtend "beter"? Volgens mij niet. Ligt natuurlijk ook helemaal aan de functie en je verplichtingen richting de organisatie en je gebruikers en/of klanten.

• CurtPoindexter
  • Registratie: Februari 2017
  • Niet online
-

[ Voor 99% gewijzigd door CurtPoindexter op 19-10-2019 15:00 . Reden: Leeg ivm privacy ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jashhh
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 03-12-2022
Beste topicstarter, interessant onderwerp.

Het komt omdat het een idee geeft dan je laat naar bed gaat, laat uit bed komt en dus laat vertrekt. Beetje een open deur natuurlijk maar zo is het. Dat wordt gelinkt aan luiheid omdat het erop lijkt dat je je leven/leefstijl niet organiserend genoegd hebt ofzo, weinig structuur. Moeite met planningen maken en eraan vasthouden.

Dat moet je wel onderscheiden van het hebben van andere werktijden als geheel. Als iedereen op een afdeling een bepaalde tijdstip begint behalve jij, dan komt het natuurlijk niet zo netjes over. Hun krijgen het gevoel dat jij minder hoeft te werken omdat hun al zijn begonnen wanneer jij er nog niet bent. Is meer een directe-gevoelmatigheids iets. Zonder erbij na te denken of je dan ook later stopt of andere factoren meespelen.

Dan verder op het onderscheid met alternatieve werktijden als geheel, zal zometeen wat verder af van jouw onderwerp gaan helaas maar goed:
Waarom in godsnaam hebben bedrijven geen verschillende werktijden om files en drukte op straat en dergelijke te mijden? Het wijkt wel van elkaar af, maar niet veel. Antwoord is dat men om 6u thuis wil zijn om te eten met hun gezin.

Gelukkig komen we al steeds meer in een flex-werkweek terecht. Steeds meer bedrijven geven toestemming om uren van huis uit te maken en deels op kantoor. Met name ook bij de overheid. Ik heb daar mijn scriptie gedaan. Sommigen begonnen om 7u en gingen om 15:00 naar huis. Lekker zo vroeg naar huis te gaan. Alleen wat eerder naar bed, maar oke dan is het toch al donker buiten. Dus zo pak je meer van het daglicht mee. Worden mensen minder depressief van! Wanneer ze naar bed gaan is het nog bijna licht, maar wanneer je opstaat is het ook al licht!

Maar bedrijven en vooral overheid moeten het eigenlijk meer stimuleren. En meer profiteren van de voordelen. Er zijn goedkopere NS abonnementen voor daluren omdat ze dan geen reizigers hebben. Heerlijk om die tijden te rijzen in bijna lege treinen. Lekker op de laptop doorwerken in de trein? Kan je alsnog wat tijd inhalen. Ook als je af en toe in de avond of weekend een uurtje op de bank met je laptop moet inhalen, lijkt me prima. Uit onderzoek bleek ook dat een deel van de mensen meer avondmensen zijn en dan productiever zijn? En een deel van de mensen er gelukkiger van worden ofzo? Dat kwam dacht ik uit een Scandinavisch land. Bedrijven kunnen dan ook halve dagen werken, bijvoorbeeld van 10u tot 3u of iets en de rest thuis laten doen? Dan mijd je EN de ochtendspits EN de middagspits, plus gelukkiger personeel, plus tijdswinst. Plus profiteren van goedkopere reiskosten. Vooral voor wie met OV komt (die goedkopere abonnementen).

Dus er zijn allerlei ideeën mogelijk qua werktijden. En gelukkig komt er al meer flexibiliteit aan.

[ Voor 9% gewijzigd door Jashhh op 01-10-2017 17:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
perpixel schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 09:21:
Ik werk op een kantoor waar we zelf onze tijden mogen bepalen. Van mezelf weet ik dat ik geen ochtendpersoon ben. Daarom begin ik vaak wat later (meestal ergens tussen 9 en 11, afhankelijk van hoe de ochtend loopt), maar werk tot laat door (tussen 6 en 8 ga ik meestal naar huis) ik maak dus ook de uren die ik moet maken.

"bovenaf" heeft hier ook geen problemen mee, maar ik merk dat directe collega's, vrienden/familie vaak een beetje neerbuigend doen over laat beginnen. Vrienden/Familie doen vaak of ik een "luizenleventje" heb en elke dag lekker kan uitslapen (dit is ook zo, maar waarom is dat een slecht ding?).
Collega's willen nog wel eens (om grappig te zijn) een opmerking maken als "dan moet je maar een keer optijd komen" of "ja dat gebeurt natuurlijk allemaal als jij er nog niet bent". Ook merk ik dat overleggen die door collega's gepland worden en waar ik aanwezig bij moet zijn vaak (zonder reden) vroeg zijn 9u/half 10.

Volgens mij zijn er genoeg voordelen van het later beginnen zoals: het verlichten van de druk op het wegennet, mensen de ruimte geven om taken buiten het werk om beter in te richten ('s ochtends nog even langs de dokter of tandarts), werknemers weten zelf vaak het best hoe/wanneer ze het productiefst zijn.

Het is natuurlijk logisch dat als je werk gebonden is aan specifieke tijden om je hier aan te houden, maar als dit niet zo is waarom zou het dan beter zijn om vroeger te beginnen?

Om de discussie op gang te helpen een stelling:
Mensen die later beginnen zijn lui
Cultureel geïnternaliseerd gedrag, daar zitten de wortels. Leuke kijktip voor je, de documentaire serie over het calvinisme door Leo Blokhuis, "Achter de dijken". Actief in uitzending, vorige afleveringen hier op Uitzending Gemist.

Al de rest is een kwestie van confrontatie van cultuurgedrag met veranderende omstandigheden én nieuwe prikkels van conformistisch gedrag die botsen met de oude.

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Pagina: 1 2 Laatste