Acties:
  • +32 Henk 'm!

• perpixel
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10:31
Ik werk op een kantoor waar we zelf onze tijden mogen bepalen. Van mezelf weet ik dat ik geen ochtendpersoon ben. Daarom begin ik vaak wat later (meestal ergens tussen 9 en 11, afhankelijk van hoe de ochtend loopt), maar werk tot laat door (tussen 6 en 8 ga ik meestal naar huis) ik maak dus ook de uren die ik moet maken.

"bovenaf" heeft hier ook geen problemen mee, maar ik merk dat directe collega's, vrienden/familie vaak een beetje neerbuigend doen over laat beginnen. Vrienden/Familie doen vaak of ik een "luizenleventje" heb en elke dag lekker kan uitslapen (dit is ook zo, maar waarom is dat een slecht ding?).
Collega's willen nog wel eens (om grappig te zijn) een opmerking maken als "dan moet je maar een keer optijd komen" of "ja dat gebeurt natuurlijk allemaal als jij er nog niet bent". Ook merk ik dat overleggen die door collega's gepland worden en waar ik aanwezig bij moet zijn vaak (zonder reden) vroeg zijn 9u/half 10.

Volgens mij zijn er genoeg voordelen van het later beginnen zoals: het verlichten van de druk op het wegennet, mensen de ruimte geven om taken buiten het werk om beter in te richten ('s ochtends nog even langs de dokter of tandarts), werknemers weten zelf vaak het best hoe/wanneer ze het productiefst zijn.

Het is natuurlijk logisch dat als je werk gebonden is aan specifieke tijden om je hier aan te houden, maar als dit niet zo is waarom zou het dan beter zijn om vroeger te beginnen?

Om de discussie op gang te helpen een stelling:
Mensen die later beginnen zijn lui

Acties:
  • +37 Henk 'm!

• ArnoutV
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 09:04
Gewoon de stelling omdraaien, mensen die voor vijven naar huis gaan zijn lui. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:14

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Tikje naar AWM, aangezien dit me toch vooral een kwestie van maatschappelijke acceptatie lijkt.

[ Voor 88% gewijzigd door Orion84 op 08-09-2017 09:38 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:56
perpixel schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 09:21:
Vrienden/Familie doen vaak of ik een "luizenleventje" heb en elke dag lekker kan uitslapen (dit is ook zo, maar waarom is dat een slecht ding?).
Het is geen slecht ding, het is gewoon anders dan ze gewend zijn. Vroeger is ook niet per se beter, als je om 4:00u zou beginnen zouden ze dáár een opmerking over maken.
Ook merk ik dat overleggen die door collega's gepland worden en waar ik aanwezig bij moet zijn vaak (zonder reden) vroeg zijn 9u/half 10.
Mja, het is prettig om vergaderingen aan het begin of einde van je werkdag te hebben zodat je de rest van de tijd aaneengesloten kunt doorwerken. Voor de meeste deelnemers is dat dus de prettigste tijd.
Volgens mij zijn er genoeg voordelen van het later beginnen zoals: het verlichten van de druk op het wegennet, mensen de ruimte geven om taken buiten het werk om beter in te richten ('s ochtends nog even langs de dokter of tandarts), werknemers weten zelf vaak het best hoe/wanneer ze het productiefst zijn.
Dat pleit niet per se voor later beginnen. Exact hetzelfde kun je zeggen over extra vroeg beginnen (dan moet je alleen 's middags naar de tandarts ;)).
Het is natuurlijk logisch dat als je werk gebonden is aan specifieke tijden om je hier aan te houden, maar als dit niet zo is waarom zou het dan beter zijn om vroeger te beginnen?
Waarom denk je dat mensen denken dat het beter is om vroeger te beginnen? Volgens mij maken mensen gewoon graag flauwe grappen en opmerkingen tegen collega's.

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Defector
  • Niet online
Ik vind het ook raar. Begin ongeveer zoals jou zo rond 9/10 uur. Maar dan werk ik wel langer door. Wanneer iedereen lang en breed weg is dan ben ik nog lekker productief. Snap niet waarom iedereen zo vastgeroest zit in die oude denkwijzen. Ik ben een avond mens. Het liefst zou ik het nog verder verschuiven maar dat gaat er niet hier.

Het hele werken is eigenlijk belachelijk ingericht. Om op een bepaald tijdstip met heel Nederland zich te verplaatsen naar een kantoor omgeving. Die meestal ergonomisch en qua leefbaarheid veel minder is dan je eigen huis/kantoor. En daarna weer op dezelfde tijd met zijn allen in de file te gaan staan naar huis.

Dit was wel een leuk concept toen heel Nederland in de fabriek werkte. Maar tegenwoordig ga ik naar een kantoor toe om te communiceren met collega's uit America/Zweden/Duitsland. Dusja geef mij internet en een laptop en ik kan overal op elk tijdstip werken. Maar toch wordt er vast gehouden aan het oude stramien. Terwijl ik productiever thuis kan werken (zonder de hele dag gestoord te worden door het oeverloos gelul van de financiële afdeling.) En met een beter synergie kan samenwerken met bijv de Amerikanen, door mijn werktijden te verschuiven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Niemand wil vroeg beginnen, men is altijd toe aan koffie en half chagrijnig. Het lijkt dan dat de mensen die er het beste tegen kunnen fris in de ochtend overkomen en dat suggereert dat mensen die vroeg fris zijn ochtendmensen zijn.

Flash forward een paar 1000 jaar en je hebt in je cultuur iets dat mensen die vroeger hun bed uitkomen frisser over lijken te komen. Hele hordes mensen in de samenleving plakken zo'n etiket op zichzelf en nog meer mensen worden daar nog meer aan-koffie-toe zijn aan.

Dynamiek is een bitch.

* Delerium zou ook iets met de pre-klok tijdperken kunnen aanhalen waar mensen rond zonsopgang opstonden en zo gedurende de dag wat voor elkaar kregen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bockelaar
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13:21
het ligt ook aan je baan. Als winkelmedewerker is het niet handig om pas om 10 uur aan te komen kakken als de winkel om 8 uur open gaat. Idem in IT Support: best leuk dat laat beginnen, maar het merendeel van je gebruiker, die je geacht wordt te ondersteunen, werkt tussen 8 en17:00 uur. Dan kun je wel "lekker" productief zijn na 17:00 uur de storingen voor die gebruikers oplossen, alleen hadden ze dat liever in de ochtend gehad.

Aan de andere kant: heb je geen afhankelijkheid van anderen, dan maakt het dus ook niet uit op welk moment je productief bent.
Kortom: het ligt aan je werkomgeving en je werkinhoudelijke taken. In een team zul je consensus moeten vinden. Ik merk wel dat de maatschappij in het geheel daarin aan het veranderen is: ikke ikke ikke ben belangrijk, de rest past zich maar aan.

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ph4ge
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13:23
Vroeg beginnen is waarschijnlijk gewoon onderdeel van de bedrijfscultuur. Zeker in functies in de aannemerij of die daarmee te maken hebben hoort dat er in de ogen van velen gewoon bij, ook al maakt het voor jouw functie weinig uit en zijn er geen geschreven regels die je breekt. En cultuur is nou eenmaal cultuur, daar kan je je aan aanpassen of niet.

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Ook merk ik dat overleggen die door collega's gepland worden en waar ik aanwezig bij moet zijn vaak (zonder reden) vroeg zijn 9u/half 10.
Dezelfde klachten hoor ik over afspraken van 4 tot 5 's middags met mensen die al voor half 8 beginnen, dus dat is niets specifiek tegen ochtendmensen. Eerder tegen iedereen die niet de standaardtijd van 9-5 heeft.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13:17

Onbekend

...

Je krijgt altijd opmerkingen van je collega's als je op andere werktijden werkt, en het maakt niet uit of je eerder of later begint.

Als je van 8.00 uur tot 16.30 uur werkt i.p.v. 8.30 uur tot 17.00 uur, krijg je ook altijd de opmerking dat je weer een vrije middag hebt. :+
Vrienden/Familie doen vaak of ik een "luizenleventje" heb en elke dag lekker kan uitslapen (dit is ook zo, maar waarom is dat een slecht ding?).
Jouw vrienden en familie zijn waarschijnlijk ook aan andere tijden gebonden (schoolgaande kinderen, avondactiviteiten e.d.) waardoor ze zelf weinig kunnen schuiven met de uren. Een stukje jaloezie is het eigenlijk en kijken daarom alleen naar de voordelen. Het uitslapen zal wel meevallen omdat je waarschijnlijk ook later naar bed gaat, en de zelfde tijd aan nachtrust krijgt.
Nee, niet lui. Als je strakke werktijden hanteert zoals van 10.00 uur tot 18.30 uur uur werken is dat geen probleem. Maar als je ergens tussen 9 en 11 gaat beginnen en ergens tussen 6 en 8 naar huis gaat, lijkt het inderdaad luiheid omdat je geen regelmatigheid kent.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MA®K
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12-06 09:17
Eens met bovenstaand ^^

Zelf begin ik ook altijd wat later, scheelt een stuk file rijden en ben ook geen ochtendmens. Stukje jaloezie zal er ook bij komen kijken, meeste collega's zitten met een strak privé schema, kinderen wegbrengen/ophalen, op tijd aan de aardappels en s'avonds sporten.

Life to is short, not too

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 13:20

Vergeet ook niet de thuissituatie van je collega's, diegene met gezinnen zijn vroeg wakker en willen op tijd thuis zijn. Als je een gezin hebt is het niet echt handig om pas om 20:00 uur thuis te komen ;)

Dusja is vroeger beter? Nee geen van beide is beter, maar veel mensen hebben het vroegere ritme nu eenmaal "gedwongen" door gezin etc.

[ Voor 12% gewijzigd door Martinusz op 08-09-2017 10:17 ]

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

Anoniem: 39993

bwerg schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 10:11:
[...]

Dezelfde klachten hoor ik over afspraken van 4 tot 5 's middags met mensen die al voor half 8 beginnen, dus dat is niets specifiek tegen ochtendmensen. Eerder tegen iedereen die niet de standaardtijd van 9-5 heeft.
Ik heb ook een hekel aan meetings die laat in de middag gepland worden. Ik begin vaak iets over 7 of tegen half 8, dus om 4 uur ben ik meestal wel weg.

Ik begin zo vroeg om de drukte in het OV voor te zijn, zowel op de heen- als terugreis. Ik vind het ook wel fijn dat ik dan eind van de middag al thuis ben en dan kan ik nog even genieten van mijn dochtertje. Die gaat tussen 7 uur en half 8 naar bed, dus dat mis je toch als je pas tegen half 7 thuis bent voor het eten.

Tandartsafspraken boeien me niet zo, zolang ze maar niet midden op de dag vallen. Dan werk ik wel een half dagje thuis.

Mensen die hier vroeg beginnen krijgen 's middags standaard de opmerking "halve dagen?". Mensen die hier laat beginnen krijgen standaard de begroeting "ah, daar is de avondploeg!". Een middenweg bestaat niet, dus het maakt niet uit hoe laat je begint. Die opmerking krijg je toch wel. :)

[ Voor 12% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 08-09-2017 10:21 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• WhizzCat
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15-05-2024

WhizzCat

www.lichtsignaal.nl

Ik zelf ben dan wel een "ochtendmens", als er zo iets bestaat ... Ik vind het juist prettig dat sommige collega's later beginnen om eerlijk te zijn. Op die manier hebben we in de 2e/3e lijn de hele dag bezetting i.p.v. dat iedereen massaal om 16.00u afnokt naar huis.

Ik mag graag files vermijden, dus ook daarom begin ik vroeg. Dezelfde collega's die later beginnen hebben daar dan ook minder last van.

In de huidige maatschappij is het wat mij betreft prima dat iedereen zijn eigen dag (met mate) in kan plannen. Regelmaat is iets waar ik veel baat bij heb, maar ik kan mij voorstellen dat het, zeker voor mensen met een gezin, anders kan uitpakken. Schoolreisjes, ziek kind etc.

Kortom, schijt aan je collega's, zolang de baas het goed vind en jij je werk netjes doet zou ik gewoon terug grappen maken naar je collega's ;)

Gezocht: netwerkbeheerder
Als je het niet aan een 6-jarige kan uitleggen, snap je er zelf ook niks van! - A. Einstein

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Morelleth
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 13:10
Zodra je afwijkt van de norm maakt er altijd wel iemand een probleem van.

Ik werkte bij een aannemer en begon op een gegeven moment rond 7.00uur omdat het dan lekker rustig was op kantoor en ging dan om 15.30 naar huis. (Dan had ik ook geen last van files.) Op de 2 extra pauzes na die buiten genomen werden, dus de zelfde werktijden. Maar op kantoor krijg ik vanuit alle lagen commentaar, ondanks de duidelijke (op papier) richtlijnen voor flexibel werken.

Het is gewoon nooit goed voor sommigen.
De meeste hebben liever dat je 8 uur lang uit je neus gaat vreten op kantoor, dan dat er 3 uur efficiënt thuis gewerkt wordt. Want ze doen dat zelf toch ook...

D&D enthousiast en overmatig 3D printer, dus nu ook 3D printservice en mini's: MJG-3d.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Ik zou een keer een foto maken van een leeg kantoor om 8 uur. Of een mailtje eruit om half 9 's avonds. En mochten ze dan 's ochtends pas reageren, heel verbaasd "Oh, werken jullie niet in de avond? Ik wel.".

Dan laat je ze op een ludieke manier merken dat jij ook echt je werk wel verzet. En zoals hierboven: we zijn er met z'n allen heel goed in om alles wat anders is te bekritiseren. Vroeg beginnen? Dan ben je te vroeg weer weg. Laat beginnen? Dan heb je vast niks te doen, of wil je uitslapen.

Hell, ik heb zelfs meegemaakt dat collega's commentaar kregen op de manier waarop ze hun thuiswerkdag inzetten. Of dat niet middenin de week kon, want als je thuiswerkte op vrijdag of maandag, dan gebeurde er waarschijnlijk weinig... Tja, dan heb je gewoon weinig vertrouwen in je medewerkers.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Ik ben zeker geen ochtendmens, maar mijn kinderen blijken een uiterlijk betrouwbare wekker zonder snooze knop. Hierdoor kom ik rond 7 uur uit mijn bed en rond half 9 breng ik de ene naar school en de ander naar de opvang. Afhankelijk van het verkeer (redelijk na de spits) een half uur tot uur later op mijn werk. Eerder beginnen zou mij gewoon een uur extra per dag aan reistijd kosten.

Overigens heb ik ook collega's die om 7 uur beginnen om de spits te mijden, maar als die om half 4 naar huis gaan roep ik ook dat het allemaal ambtenaars zijn. Zeker op vrijdag. De opmerking terug als ik gemist heb vanwege het laat beginnen zie ik enkel als humor onder de collega's.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Het is gewoon de ouderwetse manier van werken. Standaard tijden, iedereen tegelijk binnen komen en gezamenlijk de deur uit. Past niet meer bij de moderne tijden en is verre van productief.
Het is nu eenmaal zo dat sommige mensen beter in de ochtend werken en andere beter in de avond. Dat is vanuit historisch perspectief, zo was er altijd iemand van de stam wakker om de stam te beschermen.

Wel is het soms lastig dat de mensen die om 07:00 beginnen input nodig hebben van iemand die om 10:00 begint, dan kan het soms voelen alsof die persoon meteen bestookt wordt met vragen als hij binnen komt. Dat is natuurlijk een kwestie van afspraken maken.

Zelfde geld voor meetings, daar moet je fatsoenlijk afspraken over maken. Enige nadeel is dat de window waarin je een meeting kan houden misschien maar 5 uur is, met lunch er nog in. Dat is dan maar zo, meeste meetings zijn toch effectiever als ze kort zijn. Sommige meetings zijn effectiever als ze helemaal niet gehouden worden.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Morelleth
  • Laatst online: 13:10
Deveon schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 10:28:

Overigens heb ik ook collega's die om 7 uur beginnen om de spits te mijden, maar als die om half 4 naar huis gaan roep ik ook dat het allemaal ambtenaars zijn. Zeker op vrijdag. De opmerking terug als ik gemist heb vanwege het laat beginnen zie ik enkel als humor onder de collega's.
Er zit een verschil in op een joviale manier met elkaar omgaan, omdat je weet hoe de ander er op reageert en mensen die echt letterlijk over alles zitten te zeuren.
Roken? Die staan een halve dag buiten.
Rondje lopen in de pauze? Die nemen veel te lang pauze.
Vroeg beginnen? Die zeggen alleen dat ze zo vroeg beginnen maar zijn er maar 15 min voor ons.
Laat beginnen?? Ja het zal wel dat ze naar 18.00 hier nog zitten, er is toch niemand om het te controleren.
Thuiswerk? Right... een hele dag uit je neus vreten zeker.
Etc.

D&D enthousiast en overmatig 3D printer, dus nu ook 3D printservice en mini's: MJG-3d.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• endless
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Het is een kwestie van gewenning denk ik vooral.
Een jaartje of 10 geleden waren er voor mijn gevoel bijna geen bedrijven waar het uberhaupt geaccepteerd werd als je na 09:00 binnen kwam wandelen. (behalve bij een dienstenrooster natuurlijk)

De vorige generaties hebben vaak in fabrieken of in ploegendiensten gewerkt, dan is laat beginnen vreemd.

Tegenwoordig wordt het steeds vrijer gelukkig.

Ik vind het prettig om later te beginnen.. Collega's in de UK zijn sowieso al een uur later, en als ik om 16:30 naar huis zou gaan zijn sommige collega's in de US nog niet eens begonnen, dat is toch lastig communiceren.

Daarnaast slaap ik ook gewoon graag uit. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clifdon
  • Laatst online: 06:46
Ach ik heb een collega die net als jij om 9 of 10 uur begint maar vervolgens al weg is voordat ik naar huis ga. Ik maak zo'n 8 tot 8,5 uur per dag. Lang overwerken doe ik alleen als het echt noodzakelijk is en effectief is.

Maar zelfs dat vind iedereen bij ons prima. Ik begin zelf graag ook wat later maar ik merk dat ik dan savonds te weinig tijd heb voor mn hobby's en sochtends kan ik mn bed niet uitkomen voor hobby's. Ik start de dag dus tussen half 8 en 8.

Vergaderingen probeer ik ook altijd vroeg af te ronden. Tsja niet iedereen vind dat fijn maar ik hou er van dat ik daarna nog even ruim de tijd heb om de zaken uit de vergadering op een rij te zetten en deels door te werken. Zodat het npg vers in het geheugen zit.

Verder ben ik het wel eens dat iedereen zelf wel weet wanneer hij of zij productief is.

Always look on the bright side of life.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 06:50
Ik begin om 7 uur en vertrek rond half 4. Sommige collega's doen hetzelfde, terwijl andere collega's om 10:00 beginnen en om 18:30 vertrekken. Werktijden staan in de agenda en je krijgt een melding wanneer je iets in wilt plannen buiten iemands werktijden. Ik vind het ook niet erg om voor belangrijke meetings langer op kantoor te blijven, maar sommige collega's blijven meetings plannen na mijn werktijden. Deze weiger ik dan ook met de rede dat het buiten mijn werktijden is. In het begin kwam daar nog wel eens een opmerking over, maar was makkelijk terug te geven door te zeggen dat ze het zelf ook niet fijn vinden als ik ineens meetings om 8 uur in de morgen in ga plannen. :+

9040 Wp | Zendure 11,5 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ph4ge
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13:23
Overigens kan ik me wel voorstellen dat collega's het lastig vinden als je echt elke dag een andere tijd binnen komt. Als er iemand voor je belt en ze kunnen zeggen: "nee, die is er nog niet, die begint om half 10" is dat toch wat handiger als dat ze moeten zeggen "nee, hij is er niet en heb ook geen idee wanneer hij wel komt." Het maakt vergadering plannen etc ook lastig.

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14:18

Wailing_Banshee

You're Next

Collega's willen nog wel eens (om grappig te zijn) een opmerking maken als "dan moet je maar een keer optijd komen" of "ja dat gebeurt natuurlijk allemaal als jij er nog niet bent".
Ach, hier wordt gezegd "goedemiddag" als iemand om 8:30 binnen komt :P

Een deel van ons team begint vroeg (rond half acht) en een deel komt wat later (rond 9 uur). Daar wordt gewoon rekening mee gehouden met afspraken enzo (pas vanaf 9 uur en uiterlijk tot 4 uur).

En net zoals @GermanPivo, als ze een afspraak na 4 uur planning, wijs ik hem altijd af (mijn eindtijd staat redelijk vast, aangezien ik carpool).

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:06

dr.lowtune

Deugt niet

Bij mijn vorige klus hadden we erg flexibele werktijden en werd thuiswerken ook goed gefaciliteerd/aangemoedigd. Ik vond dat echt super relaxed, lekker buiten de spits reizen en gewoon niet reizen als het niet nodig is. Ben nog nooit op zo'n relaxte wijze zo productief geweest. Daar vertaalde dat zich in een open en creatieve cultuur.

De werkgever daarvoor was heel strak (inclusief in/uit klokken....), dat had voordelen als je even snel face to face met iemand moest overleggen maar het leidde ook tot een heel andere dynamiek.

Zelf zou ik de stelling nog willen uitbreiden tot: "40 uur per week maken is ouderwets". Natuurlijk zijn er functies waar je tijdgebonden productie hebt, maar voor veel functies en rollen is die 40 uur gewoon een totaal willekeurig getal. Ik heb weken gehad dat ik 50+ uur echt aan het werk was, om vervolgens de weken er na niet boven de 30 uur uit te komen (als ik er 40 uur had gezeten zou ik 10 uur koffie drinken/internetten).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Clifdon
Jeroenneman schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 10:25:

Hell, ik heb zelfs meegemaakt dat collega's commentaar kregen op de manier waarop ze hun thuiswerkdag inzetten. Of dat niet middenin de week kon, want als je thuiswerkte op vrijdag of maandag, dan gebeurde er waarschijnlijk weinig... Tja, dan heb je gewoon weinig vertrouwen in je medewerkers.
Toch heb ik al meerder malen gemerkt dat sommige personen ineens heel erg slecht bereikbaar zijn als ze een dag thuiswerken. Maar weetje als ze met zo'n dag thuiswerken zorgen dat ze geen burnout krijgen ben ik een tevreden mens.

3 hardwerkende collegas van mij zitten nu thuis met een burnout. Maar dat betekend wel dat het voor ons nu dubbel zo hard werken is met alle schaamte van vergeten opdrachten en dergelijke.

Veel mensen nemen ook gewoon een thuiswerkdagje om flink door te kunnen werken zonder gestoord te kunnen worden.
dr.lowtune schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 10:39:
Zelf zou ik de stelling nog willen uitbreiden tot: "40 uur per week maken is ouderwets". Natuurlijk zijn er functies waar je tijdgebonden productie hebt, maar voor veel functies en rollen is die 40 uur gewoon een totaal willekeurig getal. Ik heb weken gehad dat ik 50+ uur echt aan het werk was, om vervolgens de weken er na niet boven de 30 uur uit te komen (als ik er 40 uur had gezeten zou ik 10 uur koffie drinken/internetten).
Jep bij mn huidige functie zit ik ook vaak onnodige dingen te doen om de tijd te vullen. Als het dan een keer echt nodig is dan werk ik wel over want dan redt je het echt niet in de 40uur. Ik had het wat dat betreft wel wat flexibeler gewenst. Maar ach of ik thuis tweakers zit te lezen of ik doe het op het werk in die loze uurtjes. Dat maakt ook weinig verschil.

[ Voor 32% gewijzigd door Clifdon op 08-09-2017 10:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Morelleth schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 10:33:
[...]

Er zit een verschil in op een joviale manier met elkaar omgaan, omdat je weet hoe de ander er op reageert en mensen die echt letterlijk over alles zitten te zeuren.
Roken? Die staan een halve dag buiten.
Rondje lopen in de pauze? Die nemen veel te lang pauze.
Vroeg beginnen? Die zeggen alleen dat ze zo vroeg beginnen maar zijn er maar 15 min voor ons.
Laat beginnen?? Ja het zal wel dat ze naar 18.00 hier nog zitten, er is toch niemand om het te controleren.
Thuiswerk? Right... een hele dag uit je neus vreten zeker.
Etc.
Ik denk dat ik alle genoemde voorbeelden over en weer de afgelopen half jaar wel voorbij heb horen komen. Meestal een grap, maar soms met een kern van waarheid. Met deze team dynamiek worden er tenminste geen dingen opgekropt en weet iedereen beter hoe zijn acties over (kunnen) komen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15-06 22:35

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Ik werk al jaren van ~ 9 tot half 6, veel collega's beginnen soms zelfs 6.45 en zijn ook tegen ~half 4 weer weg. De grappen die worden gemaakt s'ochtends (ik was al aan het werk toen jij je nog een keer omdraaide) worden snel omgezet als er na half 4 nog steeds klanten bellen of andere afdelingen hulp nodig hebben en zij zijn al lang foetsie. Terwijl mijn meest productie moment na half 5 begint, bijna iedereen weg, systeem optimaal snel, dan kan je ongestoord flink doorpompen.

Eerste jaren hier was het inderdaad wat 'neerbuigend' richting laatbeginners, de grapjes als 'goedemiddag' of 'voor mij zit er al een halve dag op', of wanneer je juist een keertje vroeg begint 'uit je bed gevallen', je raakt er gewend aan. Per saldo, liever consequent bepaalde tijden, dan compleet at random elke dag beginnen. Iedereen weet dat ik na 9 uur begin, maar weten ook dat ik er om half 6 ook gewoon nog ben.

Leukste momenten zijn nog wel wanneer er een spoedje komt zo rond 3 uur, raken ze helemaal in paniek want ze 'willen' over 20 minuten weg, grote glimlach geven 'tja.. even doorwerken dan maar' :P (overuren worden niet meer uitbetaald).

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Clifdon schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 10:41:
[...]

Toch heb ik al meerder malen gemerkt dat sommige personen ineens heel erg slecht bereikbaar zijn als ze een dag thuiswerken. Maar weetje als ze met zo'n dag thuiswerken zorgen dat ze geen burnout krijgen ben ik een tevreden mens.

3 hardwerkende collegas van mij zitten nu thuis met een burnout. Maar dat betekend wel dat het voor ons nu dubbel zo hard werken is met alle schaamte van vergeten opdrachten en dergelijke.

Veel mensen nemen ook gewoon een thuiswerkdagje om flink door te kunnen werken zonder gestoord te kunnen worden.
Het kan mij ook werkelijk weinig schelen hoe collega's hun dag thuis doorbrengen. Als ik ze maar kan spreken voor dringende zaken, en als er uiteindelijk maar op de deadline een resultaat ligt. Zo werk ik zelf namelijk ook het prettigste. We zitten toch niet meer op de kleuterschool? We plannen verantwoordelijkheden, en daarna is ieder verantwoordelijk voor zijn eigen deel. Als ik je bel, en je verontschuldigt je dat je om 11 uur aan het ontbijten bent, dikke prima voor mijn part. Dat mag je helemaal zelf weten, als we het werk maar afkrijgen.

Wil je van 10 tot 4 op kantoor zijn, maar werk je iedere avond tot 10 door thuis? Ik vind het mooi, zolang je je verplichtingen maar nakomt, en zolang we je kunnen bereiken voor een meeting.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Flo
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 10:55

Flo

9 to 5 komt ook aardig overeen met het dagdeel dat het licht is. Op de "kortste dag" van het jaar is het grofweg licht van 8:45 tot 16:30. De "langste dag" is het licht van 5:30 tot 22:00.

Wellicht is het biologisch en historisch gezien handiger om de meest belangrijke taken gedurende het daglicht te doen? En voor velen is het zo dat 'werk' de belangrijkste taak is, datgene waar je voor leert, traint en jezelf verbeterd.

Of dat biologische ritme ook zo belangrijk is met al het kunstlicht dat we nu hebben, geen idee.

Voordeel als iedereen dezelfde kern van 9 to 5 heeft is wel dat je er altijd van op aan kunt. Niet alleen binnen de eigen organisatie, maar overal kun je terecht van 9 tot 5. Met de globalisering is ook dat nu wat minder waard, want tijdszones.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:06

dr.lowtune

Deugt niet

Flo schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 10:48:
Voordeel als iedereen dezelfde kern van 9 to 5 heeft is wel dat je er altijd van op aan kunt. Niet alleen binnen de eigen organisatie, maar overal kun je terecht van 9 tot 5. Met de globalisering is ook dat nu wat minder waard, want tijdszones.
Het nadeel is dan weer dat werkelijk iedereen in dezelfde file staat of trein zit en je woon-werk verkeer wel erg veel tijd of energie gaat kosten. Ik kan er zelf bijvoorbeeld erg slecht tegen als ik 2 uur doe over een traject wat normaal in een uurtje te doen is, ik vind dat echt zonde van mijn tijd omdat het mijn inziens helemaal niet nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clifdon
Nu moet dit geen algemeen irritatie topic worden. Maar je hebt ook mensen die 'geen pauze nemen' en daardoor eerder weg gaan. Nouja ik reken zelf altijd gewoon met een half uur pauze soms zal het wat langer zijn. Vaak is er de tijd niet eens voor. Maar mensen die geen pauze nemen zitten ook altijd lekker te eten achter het bureau en een praatje te maken.
Ooit irriteerde ik me daar aan. Nu kan het me echt niet meet boeien. Dat hele 8 uur en van 12 tot 13 pauze is gewoon van het verleden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Laatst online: 14:18

Wailing_Banshee

You're Next

Flo schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 10:48:
Voordeel als iedereen dezelfde kern van 9 to 5 heeft is wel dat je er altijd van op aan kunt.
Nee, want als iedereen van 9 tot 5 gaat werken, zullen de meeste in enorme files terecht gaan komen... Ik begin om 7:30, maar als ik een half uur later vertrek, ben ik 3 kwartier later op m'n werk (en dan kom ik nog uit Noord-Oost Groningen, dus alleen maar druk verkeer in de stad zelf).

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BdK9001
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 19-05 14:32

BdK9001

Kalm aan en rap een beetje

Mja, waarom vroeger als beter gezien wordt snap ik niet zo, ben bang dat het bedrijfsculuur afhankelijk is.

Moet wel zeggen dat ik als ochtendmens erg blij ben dat ik vanaf 6:00 terecht kan in ons pand. Begin meestal rond 7:00-7:15, dan kan ik bijna twee uur doorwerken voordat de systemen tussen 8:50-9:15 traag worden door het massale inloggen. Ik kan dan ook lekker om 15:30-45 richting huis, dan heb ik nog ruim de tijd om dingen te doen voor het avondeten, en in de winter kom ik altijd voor het donker thuis :D Ik hoop dan ook dat al mijn toekomstige werkgevers me ook vroeg laten beginnen, als ik later opsta ben ik de hele dag suf :P

De meeste mensen van mijn team beginnen tussen 7:30 en 8:15. Een enkeling begint rond 9:00, maar die zit altijd het hardst te klagen dat iedereen al naar huis gaat terwijl zij nog tot 17:30 moet zitten.

Thuiswerken wordt bij ons stevig gestimuleerd, ideaal voor als ik me ziek voel of midden op de dag naar een dokter of tandarts moet, kan ik toch gewoon werken :) Meestal krijg ik thuis meer gedaan dan op werk, ik heb thuis een fijnere stoel, betere koffie en kan gewoon lekker in m'n ochtendjas met de muziek ongegeneerd hard aan werken.

Ik werk inmiddels al ruim 2 jaar op deze tijden, maar toch blijven collega's me nadat ik naar huis ben mailtjes sturen met dingen die nog met spoed geregeld moeten worden. Mag toch hopen dat ze na 2 jaar wel snappen dat ik er na 15:30 niet ben, al was het maar omdat het in m'n agenda staat en in de footer van m'n mails.

Geheel tactloos? Nee hoor ik heb tweetakt en viertakt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bossie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:06
Clifdon schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 10:53:
Nu moet dit geen algemeen irritatie topic worden. Maar je hebt ook mensen die 'geen pauze nemen' en daardoor eerder weg gaan. Nouja ik reken zelf altijd gewoon met een half uur pauze soms zal het wat langer zijn. Vaak is er de tijd niet eens voor. Maar mensen die geen pauze nemen zitten ook altijd lekker te eten achter het bureau en een praatje te maken.
Ooit irriteerde ik me daar aan. Nu kan het me echt niet meet boeien. Dat hele 8 uur en van 12 tot 13 pauze is gewoon van het verleden.
Idd, ik plan mijn uren ook vrij flexibel afhankelijk en niemand heeft daar problemen mee.
Het gaat uiteindelijk om vertrouwen, maar ik ben de 40 uur al regelmatig voorbij voordat de vrijdag begint.

Sowieso als je met verschillende tijdszones werkt, zit je regelmatig buiten de bekende 9/5 nog dingen te doen en dan moet je uiteindelijk zelf op andere momenten tijd terugpakken.

Persoonlijk begin ik het liefst tussen 9:30/10:00, zodat ik s'ochtends kan sporten terwijl het rustig is in de gym, maar helaas is dat tegenwoordig lastiger geworden omdat mijn Indische collega's graag mijn agenda volboeken tussen 8:30 - 12:00.

We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Audiowaste
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15-06 23:27
Misschien vat je de opmerkingen allemaal te persoonlijk op, dat hoort er gewoon bij.
- Iemand die later in de ochtend binnenkomt: Goedemiddag, lekker uitgeslapen?
- Iemand die om 4 uur naar huis gaat: Geniet nog van je vrije middag!
- Iemand die normaal laat komt, maar opeens erg vroeg is: En, heb je in bed geplast?

Zelf begin ik ook om 7:15, dat weet iedereen en ik ga ook om 16:00 uur naar huis. Anderen komen om 11 uur binnen en blijven tot laat. Is het ene beter dan het andere? Nee, dat sowieso niet. Het is juist vaak erg handig dat de hele dag wel iemand bereikbaar is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vinpower
  • Laatst online: 12:47
Audiowaste schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 11:00:
Misschien vat je de opmerkingen allemaal te persoonlijk op, dat hoort er gewoon bij.
- Iemand die later in de ochtend binnenkomt: Goedemiddag, lekker uitgeslapen?
- Iemand die om 4 uur naar huis gaat: Geniet nog van je vrije middag!
- Iemand die normaal laat komt, maar opeens erg vroeg is: En, heb je in bed geplast?
Precies dit. Degene die hier vroeg beginnen en, voor hun, weer op een normale tijd weggaan, krijgen weer de opmerkingen: "Heb je wel je snipperuurtjes ingevuld aangezien je zo vroeg weg gaat."
Het zijn gewoon standaard opmerkingen/grapjes waar soms ook een leuk gesprek kan uitkomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Audiowaste
  • Laatst online: 15-06 23:27
vinpower schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 11:12:
Precies dit. Degene die hier vroeg beginnen en, voor hun, weer op een normale tijd weggaan, krijgen weer de opmerkingen: "Heb je wel je snipperuurtjes ingevuld aangezien je zo vroeg weg gaat."
Het zijn gewoon standaard opmerkingen/grapjes waar soms ook een leuk gesprek kan uitkomen.
Zo heb ik een collega, als die om 9:30/10:00 uur binnenkomt, gelijk zelf al zegt: "Goedemiddag allemaal!"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flo
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 10:55

Flo

dr.lowtune schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 10:53:
[...]

Het nadeel is dan weer dat werkelijk iedereen in dezelfde file staat of trein zit en je woon-werk verkeer wel erg veel tijd of energie gaat kosten. Ik kan er zelf bijvoorbeeld erg slecht tegen als ik 2 uur doe over een traject wat normaal in een uurtje te doen is, ik vind dat echt zonde van mijn tijd omdat het mijn inziens helemaal niet nodig is.
Mee eens.
Off-topic: Al snap ik nog steeds niet waarom er in NL zo zo veel mensen zijn die zo veel tijd spenderen voor de dagelijkse reis... Allemaal verloren tijd, of zeer inefficiënte tijd (bellen of carpool-overleg in de auto). Er gaat iets scheef als wij dat als samenleving kosten efficiënter vinden. Face2face is soms nodig, maar een dagelijkse commute van 2x1.5u is een bijna 40% langere 'werk'duur. Enkele specialisten daargelaten zouden velen best op een ge-decentraliseert kantoor kunnen werken wat dichter bij huis of bij een andere organisatie aan de slag. T werkt alleen omdat veel mensen de reistijd accepteren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• perpixel
Oh het ging mij ook niet om die opmerkingen. Daar kan ik goed mee omgaan hoor ;) Meer dat ik het gevoel heb dat de algemene perceptie nogsteeds is dat vroeger ook beter is.

Ik zie om mij heen gebeuren dat er "opgekeken" wordt tegen vroeg beginnen en neerbuigend gedaan wordt over laat starten. Terwijl het volgens mij niks zegt over de capaciteit van deze personen.

Misschien is dit te generaliserend en misschien is het ook wel te kantoor gebonden, maar ik heb ook het gevoel dat degene die vroeg beginnen harder hun werktijden bewaken. Zo loop ik idd vaak tegen problemen van collega's aan die nog net iets gedaan hebben, jas aan, piepende bandjes weg. Zonder te controleren. Of pas me vaak aan aan overleggen door eerder te komen etc. Terwijl (zoals hier ook terugkomt) mensen die eerder gaan ook gewoon afspraken afwijzen (of afspraken niet ingepland worden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06 18:07
Collega's willen nog wel eens (om grappig te zijn) een opmerking maken als "dan moet je maar een keer optijd komen" of "ja dat gebeurt natuurlijk allemaal als jij er nog niet bent". Ook merk ik dat overleggen die door collega's gepland worden en waar ik aanwezig bij moet zijn vaak (zonder reden) vroeg zijn 9u/half 10.
Hier is het normaal als iemand richting half 10/10 binnenkomt, je goedemiddag zegt. Ben je keertje vroeger dan normaal (zeg 7u sochtends terwijl je normaal 9u doet, ivm meeting met azie of omdat je jetlag hebt) dan wordt er geschrokken gereageerd, zelfs keer foto gemaakt - wel met klok op de achtergrond als bewijsmateriaal O-) .

Andersom lekker hetzelfde. Als de eerste om half 4 weer naar huis gaan 'laten jullie ons nou alweer alleen, jullie doen echt nooit wat he' of als ze er om kwart voor 4 nog zitten 'he, je bent te laat, schiet eens op dan wordt het eindelijk eens rustig hier'.

Als je een gezonde werksfeer hebt, moet je een beetje grappen kunnen maken. Over en weer, beide kanten op, met dikke smile of knipoog erbij. Sochtends de een, smiddags de ander. De vraag is niet wat ze zeggen, maar hoe/waarom/context. Hoe is de relatie, hoe wordt het gebracht, hoe is de sfeer.. etc.

Voor meetings betekend het dat het tijdvak verplaatst van 8 uur samen naar 'maar' 5 uur waarop iedereen beschikbaar is (10-15), en daar zit nog pauze in dus effectief zeg 4 uur beschikbaar voor meetings. Het is dan ook bijna niet te doen om voor de een 'extra vroeg' of de ander ' extra laat' te beginnen wil je een moment hebben waarop iedereen beschikbaar is.
In dat opzicht is dus niks mis met een meeting om 9/half 10, lijkt me eerder dat ze juist proberen je tegemoet te komen, maar dat (vanuit hun gezien) ze niet 1-2 uur langer willen blijven omdat het andere moment pas 4 uur smiddags zou zijn. Denk namelijk zelf, als ze het negatief bedoelen was de meeting wel om 7u/half 8.

Dus vraag je eens af - doen ze het met een sneer, of gewoon als collega's een beetje lol trappen om de dag op te leven?
Plannen ze die meeting voor jou extra vroeg om te sarren, of houden ze juist al extra rekening met je en kan het gewoon niet anders?

[ Voor 5% gewijzigd door Xanaroth op 08-09-2017 11:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Bedenk ook eens:

Aan- of afwezigheid op een specifieke locatie zegt lang niet altijd iets over effectief je werk voor elkaar krijgen.
Net zo min als vroeg/laat/midden in de nacht beginnen/eindigen en daadwerkelijke aanwezigheid (ongeacht het tijdstip) iets zegt over, of je werk/opdracht goed/effectief/efficiënt uitgevoerd wordt.

E.e.a. hangt sterk af van wat voor een soort organisatie en wat voor een soort diensten/producten het bedrijf levert. Kortom, er is geen eenduidig antwoord... :|

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mission
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 08:38
Kan mischien aan mij liggen, maar ik heb overleggen (is dat een correct meervoud?) Altijd liefst direct in de ochtend. Dan kan je er vaak meteen iets mee doen, en daarna kan je gewoon doorwerken.

Anders ben je weer helemaal uit de flow en moet je steeds omschakelen.

Als zo'n overleg maar een enkele keer in de week is, dan zou je bijvoorbeeld toch een dag in de week eerder kunnen beginnen?

Even andersom en allicht vrij bot:

Moet het halve kantoor later beginnen omdat een iemand niet eerder wil beginnen?

Gewoon alles in goed overleg proberen te doen, iedereen zal zich toch soms aan moeten passen en commentaar krijg je altijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Promo
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 15-06 23:12
Het valt en staat ook met je functie. Als je als beheerder 11u binnen komt en er licht al die tijd al een server op zijn gat zijn ze niet blij. Wat ik vooral zie is dat de mensen die 2/3uur later beginnen maar 1uur langer doorwerken dan de mensen die eerder zijn begonnen. Dan krijg je dus snel gekke gezichten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

mission schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 11:26:
Kan mischien aan mij liggen, maar ik heb overleggen (is dat een correct meervoud?) Altijd liefst direct in de ochtend. Dan kan je er vaak meteen iets mee doen, en daarna kan je gewoon doorwerken.

Anders ben je weer helemaal uit de flow en moet je steeds omschakelen.

Als zo'n overleg maar een enkele keer in de week is, dan zou je bijvoorbeeld toch een dag in de week eerder kunnen beginnen?

Even andersom en allicht vrij bot:

Moet het halve kantoor later beginnen omdat een iemand niet eerder wil beginnen?

Gewoon alles in goed overleg proberen te doen, iedereen zal zich toch soms aan moeten passen en commentaar krijg je altijd.
Idd, meetings heb ik het liefst zo vroeg mogelijk. Kan ik de rest van de dag productief zijn.
Bij ons op kantoor hebben we ook flexibele werktijden,maar niet volledig flexibel. Tussen 9:00 en 16:00 dient men sowieso aanwezig te zijn. Dat zou voor mij ook wel iets ingekort mogen worden, dus b.v. van 9:30 tot 15:30 Het liefst begin ik zo vroeg mogelijk (officieel kan dat bij ons pas om 7:30).

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 316512

Veel mensen hebben de keuze niet om werktijden flexibel in te delen. Waarschijnlijk zouden deze mensen ook andere tijden kiezen als dat wel mogelijk was. Dat je daardoor mogelijk een paar opmerkingen krijgt is logisch. Nederlanders bemoeien zich maar al te graag met anderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sinasappel
  • Laatst online: 00:22
Ik werk op een kantoor waar we zelf onze tijden mogen bepalen. Van mezelf weet ik dat ik geen ochtendpersoon ben. Daarom begin ik vaak wat later (meestal ergens tussen 9 en 11, afhankelijk van hoe de ochtend loopt), maar werk tot laat door (tussen 6 en 8 ga ik meestal naar huis) ik maak dus ook de uren die ik moet maken.

"bovenaf" heeft hier ook geen problemen mee, maar ik merk dat directe collega's, vrienden/familie vaak een beetje neerbuigend doen over laat beginnen. Vrienden/Familie doen vaak of ik een "luizenleventje" heb en elke dag lekker kan uitslapen (dit is ook zo, maar waarom is dat een slecht ding?).

Waarom draai je het niet? Maak zelf afspraken ron 18.00 uur. Dan kun je aangeven dat mensen niet ' part-time moeten werken....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tilburgs82
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13-08-2023

tilburgs82

carpe florem

Ik ben zelf ook van het later beginnen. Kreeg ook vaak opmerkingen van collega's.
Natuurlijk hebben ze dan wel een punt. Het is prima dat je later begint, maar als iedereen om 7 uur begint en jij om 10 uur, is dat natuurlijk niet handig als je elkaar nodig hebt.

Toch is er een algemeen beeld dat "nachtmensen" lui zijn, terwijl nachtmensen juist nog wakker zijn als de ochtend mensen liggen te slapen...

Granny Smit, Jonagold, Elstar en Pink Lady

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harm_H
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 07:56
Lotgenoot hier. Ik kwam 10-11u binnen en ging (te) laat weg. Dagelijkse kritiek vanuit sommige beheerders terwijl zo'n ruime dag bezetting juist handig is. En mijn voornaamste klanten hadden nota bene dezelfde tijden als ik.

Tja, ik hoop in de toekomst mijn eigen kantoor te starten en ik ga zeker experimenteren met:
4 dagen 6 uur met behoud salaris

(en of dat financieel haalbaar is)

Ps. Dubbele aanhalingstekens is voor citaten. Verander de titel naar:
Waarom wordt vroeger in de ochtend als 'beter' gezien?

[ Voor 9% gewijzigd door Harm_H op 08-09-2017 12:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MA®K
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12-06 09:17
DJ-Promo schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 11:29:
Het valt en staat ook met je functie. Als je als beheerder 11u binnen komt en er licht al die tijd al een server op zijn gat zijn ze niet blij. Wat ik vooral zie is dat de mensen die 2/3uur later beginnen maar 1uur langer doorwerken dan de mensen die eerder zijn begonnen. Dan krijg je dus snel gekke gezichten.
Hangt ook maar net van het bedrijf af. IT is tegenwoordig 24/7, het is juist handig als mensen later beginnen. Diezelfde collega's gaan ook later door zodat er tot later in de middag/avond bereikbaarheid is. Een server die om 7:00 down is kan misschien om 18:00 al plat gegaan zijn, toch fijn dat er dan nog iemand is die het probleem bij voorbaat al fixt, dus geldt wel degelijk ook voor beheerders :)

Wat betreft uren maken, dat zie ik aan beide kanten gebeuren. Vroege vogels die claimen dat ze er om 6:30 waren en dus om 15:00 naar huis gaan terwijl ze veel later binnen zijn gekomen, maar inderdaad ook de late vogels die om 10:00 beginnen en zodra iedereen weg is ook direct gevlogen zijn. Heeft imho niet met vroeg/laat beginnen te maken maar meer met professionaliteit.

Life to is short, not too

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Defector
  • Niet online
Wanneer je er goed over nadenkt dan is het heel simpel.

Net zoals wij (de avondmensen) ons ritme goed en relaxt vinden. Vinden de ochtend mensen dat van zichzelf. Iedereen vind zijn eigen manier het beste en wat iemand anders doet automatisch slecht/anders/negatief.

Dus ochtendmens die kijkt naar een avondmens die om 10 uur binnen komt lopen en denkt dan "Wat een luie donder" En andersom om vier uur wanneer de eersten weg gaan denken de avondmensen "zo vroeg al naar huis". Terwijl beide manier voor verschillende mensen het beste werken. Maar er wordt al snel primair gereageerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robertdj
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Heel herkenbaar dit. Werk bij een aannemer, begin samen met één collega meestal rond half 10. Tussen half 4 en half 5 is het kantoor langzaam aan het uitsterven. De mensen die het hardst klagen over laat beginnen vertrekken zelf klokslag 4 uur (hoe doe je dat überhaupt? tussen afsluiten en daadwerkelijk vertrekken zit bij mij altijd 10-15min).

Ben geen ochtendmens en functioneer slecht met weinig slaap, 7 uur beginnen betekent dus half 9 m'n nestje in. 8)7

Zolang het bij goedkope opmerkingen blijft kan ik er wel mee leven. Dat krijgt je nou eenmaal wanneer je afwijkt van de norm.
Nadeel is overigens wel dat je makkelijker overuren maakt als je productiefste uurtjes aan het eind van de dag liggen en je geen stok achter de deur hebt in de vorm van groeiende drukte op de weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizai
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Bij mijn vorige werkgever begon ik de ene week om half 8, de andere week om half 10.
Elkaar afwisselen heeft zijn voordelen, maar ook nadelen die hier al genoemd zijn (klanten die collega's willen spreken die al weg zijn bijvoorbeeld).

Bij mijn huidige werkgever is het voor mijzelf 08:00 tot 16:45.
Terwijl andere afdelingen om 07:00 al beginnen.

Geinig trouwens om (bijna) iedereen op vrijdagmiddag _exact_ 16:30 naar buiten te zien hollen :D

Anjunabeats

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monkel
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13:44
Afgezien of je laat of vroeg begint; mensen verwachten het vervolgens ook van je dat je je daar aan houdt. Als je de eerste 3 weken van een project om 7u aan je bureau zit, heb je het stempel "vroege beginner" als je vervolgens altijd om 9-10u binnenkomt, denkt men dat nog steeds.

Helemaal mooi; ik heb wel weken gehad dan begon ik de ene dag om 7u (want ik wilde op tijd naar huis om te trainen) en de volgende dag om 9u (want ik had 's ochtends gezwommen), en gelijk de opmerking "jij begint toch altijd vroeg"?

M'n huidige project is helemaal mooi; 9 tot 5 cultuur. Ik had een keer de lunch overgeslagen omdat ik op tijd weg wilde "nee, ja, je bent verplicht om een half uur pauze te nemen" en vervolgens wel koffie-pauzes van een half uur houden 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XLord
  • Laatst online: 11:50
ik ben zelf meestal rond half 8 op kantoor en ga rond 4 uur naar huis, heb er totaal geen probleem mee als andere niet deze tijden aanhouden.
Het gene waar ik zelf een probleem in zie is bereikbaarheid op werktelefoons, ik kreeg de opmerking dat ik na 4 uur niet meer bereikbaar was en ik mijn telefoon tot tenminste 6 uur aan moest houden. Maar toen ik zei dat ik hem best langer aan wilde houden als de gene die later beginnen ook bereikbaar zijn rond half 8, was het opeens een onmogelijk punt. Want ze gaan toch niet hun telefoon aanzetten terwijl ze nog in bed liggen/onder de douche staan/ontbijten...

heb tegenwoordig wel mijn werktelefoon aan buiten mijn werktijden, maar ben heel selectief in welke telefoontjes ik opneem en welke ik lekker laat gaan :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macmellow
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 14-06 20:24
Lijkt mij ook liggen aan de reistijd. Toen ik op 10 minuten fietsen afstand woonde begon ik eigenlijk altijd vroeg. Terwijl ik daarna ruim een uur moest reizen, dus ook wat later begon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magnifor
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Ik kan me voorstellen wanneer collega's vanaf 7/8 uur in de ochtend keihard aan het werk zijn en iemand op het gemakje om 10 uur komt binnen wandelen dat het dan "lui" en "ongedisciplineerd" kan overkomen. Maar zolang gewoon de uren worden gemaakt lijkt mij weinig aan de hand, zeker als de baas dat geen probleem vindt. Daarnaast werkt het twee kanten op:

Vroeg beginners: Terwijl jij nog een keer zit om te draaien in je nest ben ik aan het werk.

Laat beginners: Terwijl jij in de avond thuis zit te chillen op de billen ben ik nog aan het werk.

Waar ik persoonlijk veel aan erger zijn collega's met een 9-5 mentaliteit, je weet wel van die types die geen seconde eerder komen maar ook geen seconde later weggaan. Is het bijna 5 uur, ja nee maak jij het even af want ik moet echt weg om 5 uur. Bah :r

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 11-06 15:51
SinergyX schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 10:45:
Ik werk al jaren van ~ 9 tot half 6, veel collega's beginnen soms zelfs 6.45 en zijn ook tegen ~half 4 weer weg. De grappen die worden gemaakt s'ochtends (ik was al aan het werk toen jij je nog een keer omdraaide) worden snel omgezet als er na half 4 nog steeds klanten bellen of andere afdelingen hulp nodig hebben en zij zijn al lang foetsie. Terwijl mijn meest productie moment na half 5 begint, bijna iedereen weg, systeem optimaal snel, dan kan je ongestoord flink doorpompen.

Eerste jaren hier was het inderdaad wat 'neerbuigend' richting laatbeginners, de grapjes als 'goedemiddag' of 'voor mij zit er al een halve dag op', of wanneer je juist een keertje vroeg begint 'uit je bed gevallen', je raakt er gewend aan. Per saldo, liever consequent bepaalde tijden, dan compleet at random elke dag beginnen. Iedereen weet dat ik na 9 uur begin, maar weten ook dat ik er om half 6 ook gewoon nog ben.

Leukste momenten zijn nog wel wanneer er een spoedje komt zo rond 3 uur, raken ze helemaal in paniek want ze 'willen' over 20 minuten weg, grote glimlach geven 'tja.. even doorwerken dan maar' :P (overuren worden niet meer uitbetaald).
Ik zeg dan als ze rond 16.00 weggaan: "heb je een middag vrij?" De grap is ook wel dat als je een keer vroeg bent, de mensen met een grote mond vaak maar een 10-15 minuten eerder op kantoor zijn dan jij normaal aankomt, maar doen alsof ze er al uren zijn.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 455473

Totaal niet met de stelling eens!!

Ik heb buitendienst en ik ben ook _totaal_ geen ochtendmens. Ik ben ook veel efficiënter en ik sta een stuk minder in de file als ik wat later mijn afspraken plan.

Ik vind, dat jouw instelling juist getuigd van eigen initiatief en je directe collega's zouden het ook eens moeten proberen i.p.v. zo neerbuigend. Nu is mijn werk ook wel op mijn lijf geschreven i.v.m. de vergaderingen in de avond die ik vaak heb.

Gewoon doorgaan met hoe je leeft. Het is jouw leven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikoos
  • Laatst online: 11-06 15:37
Wailing_Banshee schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 10:39:
[...]

Ach, hier wordt gezegd "goedemiddag" als iemand om 8:30 binnen komt :P
Dat soort figuren haat ik !!! Mijn antwoord op dit soort zeikerds krijgen altijd in de middag als antwoord terug als ze "vroeg" naar huis gaan: "Zo een middagje vrij genomen". 9 van de 10 keer zie je dan een geirriteerde blik en uitleg dat ze al vroeg begonnen waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoUseWhatsoever
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 14-01-2024
Ik ben geen ochtendmens, maar ik zorg toch vaak dat ik rond 08:00 uur op werk ben. Dat betekent om 06:00 uur de wekker en om 07:00 uur in de auto. In mijn vorige baan begon ik om 09:00 uur omdat de meeste van mijn collega's dat ook deden.

Ik probeer me dus een beetje aan te passen aan de werktijden van je afdeling/collega's waar je veel mee samenwerkt.

Ik vind het ook wel fijn dat als de lunch voorbij is, het grootste gedeelte van de dag er al op zit. Ik ben dus zeker geen ochtendmens en zou graag flexibeler zijn, maar je moet maar net een baan en collega's hebben waarbij dat makkelijk kan. Ik vind namelijk dat als je flexibele tijden hebt, je die best mag gebruiken, maar over het algemeen is het ook waardevol om een groot gedeelte van de dag samen met je collega's aan het werk te zijn. Als er dus uren verschil zit tussen jou begintijd en die van je collega's, is dat niet persé heel productief. Afhankelijk van het werk dat je hebt, is het dus beter als de minderheid zich iets aan de meerderheid aanpast.

Het zal mij echter een worst wezen hoe laat je binnenkomt. Zo lang je je werk maar goed doet.

[ Voor 4% gewijzigd door NoUseWhatsoever op 08-09-2017 13:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Helaas is het zo dat bij mijn huidige, en ook bij mijn voorgaande werkgevers er vaak stipt op tijd een dagplanning wordt doorgenomen. (scrum stand-up) Helaas zijn de early risers vaak in de meerderheid. Ook is er vaak sprake van een soort one-upmanship om er vroeg te zijn. Dat gooit wel een beetje roet in het eten als het om flexibel werken gaat.

[ Voor 11% gewijzigd door ocf81 op 08-09-2017 13:27 ]

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | <X> as a Service --> making you a poor & dependent slave

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• perpixel
de "one-upmanship" merk ik ook wel een beetje, maar dat heeft ook wel een beetje met de radio te maken geloof ik (eerste zet hem aan en gedurende de dag wordt er niet echt gezapt).

Verder herinner ik het me ook nog wel van school. Dat er geklaagd werd als er een vrij eerste uur was enzo "mag het laatste uur dan niet als eerste uur".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 11:22
Ik ben ook een avondmens en begin altijd ergens tussen 9 en half 10 (half 10 is standup).
Dat ik langer doorwerk dan de anderen is al een paar keer goed uitgekomen met last minute bugfix :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebas1979
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12:08
Tsurany schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 10:31:

Dat is vanuit historisch perspectief, zo was er altijd iemand van de stam wakker om de stam te beschermen.
:+ helemaal zelf verzonnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
De kans is groot dat dit wel klopt. Ochtend en avondmensen lijkt zeer sterk biologisch te zijn en vanuit het verleden hebben rassen met dit een grotere overlevingskans => evolutie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wolly_a
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Ik had ooit een baas die van twee walletjes wilde snoepen. Dit riep als je in de ochtend binnenkwam dat je een voorbeeld moest nemen aan de collega die al heel vroeg was en 's middags, als de vroege collega naar huis ging omdat hij z'n dag erop had zitten, riep hij dat mijn collega een voorbeeld aan mij moest nemen en ook minstens zo lang moest blijven...

Ik denk overigens dat het niet zoveel verschil maakt of je laat begint en laat vertrekt of vroeg begint en vroeg vertrekt. Ik snap wel dat het soms lastig is dat de late collega nog niet bereikbaar is voor de vroege en andersom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:21

defiant

Moderator General Chat
Eens met de mensen die zeggen dat het vooral ligt aan de bedrijfscultuur. Als bedrijven een beleid uitdragen van flexibele werktijden, dan moeten het bedrijf er ook voor zorgen dat de bedrijfscultuur zich hierop aanpast. Je kan niet personeel werven met de voorwaarde van flexibele werktijden en om daarna elke ochtend om 9:00 te worden begroet met goedemiddag.

In het daadwerkelijk naleven van beleid falen veel bedrijven uiteindelijk toch wel vaak, personeel werven met valse beloften getuigd niet echt van moreel en ethisch handelen (net zoals het adverteren met onbeperkte vakantie zoals sommige ICT bedrijven nu doen).

Het vereist ook aanpassingen in hoe mensen omgaan met afspraken, vaak is men nog wel genegen om afspraken rond 9 uur 's ochtends te plannen, maar afspraken om 16:00 of later zijn meestal not done. Je zult dan een policy moeten maken dat afspraken het liefst tussen 10 en 15 uur gemaakt moeten worden.

Climate dashboard | “Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Nope.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebas1979
Bron?

(het lijkt me namelijk volledig onbewijsbaar - dat er een (eventueel erfelijke) genetische component aan zit is bekend, maar dat dat dus komt omdat er altijd iemand wakker moest zijn om de stam te beschermen kan toch niet meer zijn dan pure speculatie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
Het is speculatie inderdaad, maar wel een logische gedachtegang waarom het nog in ons DNA zit.
Simpelweg omdat het spreiden van de wakker-tijden de tijd dat er wacht gehouden wordt vergroot.
En daarmee de overlevingskans van de stam vergroot.

Het is ook niet dat het in ons DNA zit omdat er iemand wakker moest zijn, maar andersom
Mutatie => spreiding wakker-tijden => grotere voortplantingskans => mutatie wordt dominanter.

[ Voor 27% gewijzigd door hackerhater op 08-09-2017 14:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebas1979
hackerhater schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 14:29:
Het is speculatie inderdaad, maar wel een logische gedachtegang waarom het nog in ons DNA zit.
Simpelweg omdat het spreiden van de wakker-tijden de tijd dat er wacht gehouden wordt vergroot.
En daarmee de overlevingskans van de stam vergroot.

Het is ook niet dat het in ons DNA zit omdat er iemand wakker moest zijn, maar andersom
Mutatie => spreiding wakker-tijden => grotere voortplantingskans => mutatie wordt dominanter.
Dat is al een aanmerkelijk afgezwakt statement.
('er zijn ochtendmensen en avondmensen, en deze diversiteit was mogelijk evolutionair voordelig'). Lijkt me passender dan de originele uitleg.

Anyway, on-topic: TS, laat je niet afzeiken, pak ze terug door ze met vragen per email te bestoken als je nog in je eentje op kantoor zit, en vraag de volgende dag waarom ze die 'nu pas' beantwoorden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Sebas1979 schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 14:19:
[...]

Bron?

(het lijkt me namelijk volledig onbewijsbaar - dat er een (eventueel erfelijke) genetische component aan zit is bekend, maar dat dat dus komt omdat er altijd iemand wakker moest zijn om de stam te beschermen kan toch niet meer zijn dan pure speculatie)
Geen directe bron, tijden geleden gelezen. Geen idee of het echt klopt, enkel niet zelf verzonnen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:02

Ach, ik zeg dan altijd maar dat er arbeiders zijn en patriciërs: arbeiders staan vroeg op en werken lang, en patriciërs plukken daar op hun gemakje de vruchten van :+

Zonder gekkigheid: ik heb een denkbaan en vroeg starten is ineffectief. De vroege starters bij ons doen inderdaad ook het minste denkwerk :)

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matty___
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 05-06 09:44
Defector schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 09:56:
. Snap niet waarom iedereen zo vastgeroest zit in die oude denkwijzen.
Omdat om 6 uur eten op tafel staat. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 162126

Ik ben zelfstandige en werk nu met 2 collega's aan een nieuw systeem voor een klant. Wij bepalen onze eigen uren. Dat was bij onze (ja we werken hier op een tweede klus weer samen) vorige klus ook redelijk het geval. Dit keer werk ik 2 dagen thuis en 2 dagen op locatie. Zorg dat ik flexibel ben om af en toe op tijd hier te zijn voor een demo of meeting. Andere dagen kom ik om 1100 binnen en ga ik om 1600 weg. Maar dan werk ik in de avond gewoon nog thuis door.

Het is heel simpel, als de productiviteit goed is dan is er niks aan de hand. Ik zou het niet lang uithouden met management of collega's die daar moeite mee hebben. Het is een beetje ouderwets denken dat vroeg beginnen goed is.

Ik overleg dan wel makkelijk digitaal met m'n collega's. We gebruiken git, Mattermost, gitlab en email e.d. Wat je nog wel eens ziet is dat mensen moeite hebben met het gebruik van dit soort tools. Dat zie ik niet als mijn probleem. En als het merendeel van een organisatie zo denkt dan zit ik daar niet op de juiste plek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PinusRigida
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 13-06 15:36

PinusRigida

I put the p in pool.

Ik kan me onmiddellijk vinden in je topicstart, het is iets dat mij ook al opgevallen is!

Meestal begin ik op m'n werk rond 9u, 9u30, soms ietwat later, ook hier: geen enkel probleem voor m'n werkgever maar idd; er wordt al eens "lacherig" over gedaan door collega's en zelfs familie.

M'n job vereist totaal geen vroege uren, vroeger (de eerste jaren dat ik hier werkte) kwam ik wel vroeger werken omdat ik toen nog meer snelweg deed en niet in de file wou staan. Ik vertrok dan 's namiddags ook een pak vroeger naar huis dan nu, nooit opmerkingen gehoord tijdens die eerste jaren. Sinds ik, zo rond 2014 ook een andere, meer interessante job binnen hetzelfde bedrijf aangeboden kreeg, heb ik ook m'n verplaatsing herzien. Ik kocht me een vouwfiets en combineer dit met het openbaar vervoer, hierdoor hoef ik niet meer vroeg op te staan en kan ik vertrekken wanneer ik wil, ik sta toch nooit meer in de file en wil het openbaar vervoer niet meewerken, doe ik heel het traject per fiets.

Sindsdien kom ik dus ook niet meer om 7u werken maar pas rond 9u30 gemiddeld... en ja hoor: sinds 2014 krijg ik daar zo af en toe een lacherige opmerking over... ik vind het niet erg maar ik ben ook niet op m'n mondje gevallen en m'n repliek is dan steevast: "oh en wanneer ga jij straks naar huis?" De meesten zeggen dan ook meteen dat het maar een grapje is en dat ze het totaal begrijpen en blabla... Maar toch moet het telkens weer eens gezegd worden he?! Terwijl ik vroeger nooit "lacherige" opmerkingen kreeg over het feit dat ik om 15u45 al in de wagen zat op weg naar huis...

Ook m'n vader: supercoole man maar op dat gebied toch ook iemand die niet gelooft dat iemand kan productief zijn als die tot 8u in z'n bed ligt.

Mijn vader z'n werkdag begon om 6u30 en daar wrijft ie dan telkens m'n neus in waarop ik hem herinner dat hij dan om 14u30 wel al kon uitpunten en ik er om dat uur nog zo'n 4 uurtjes of zelfs langer voor de boeg heb...
Snapt maar niet dat niet àlle 7 -en een beetje- miljard mensen gelijk zijn aan elkaar en dat sommigen weldegelijk productiever zijn 's namiddags of zelfs 's avonds dan 's ochtends. Als ik vroeg moet opstaan dan duurt het sowieso tot 9u vooralleer ik écht wakker ben! >:)

Dus ja, ik begrijp heel goed wat je wil zeggen, ik ervaar net hetzelfde en ik vraag me ook af vanwaar dat komt, wellicht omdat het "vroegah" veeleer de gewoonte was om in de vroege uurtjes te gaan werken en dat nu zowel de werkgevers/uurroosters, als werktools (zoals laptops etc) een pak soepeler zijn geworden en dit allemaal veel ruimer kan geïnterpreteerd worden.

Geldt natuurlijk niet voor alle jobs, er zijn nog steeds jobs waarvoor men vroeg moet opstaan, ik ben er ook niet tégen om vroeg te moeten op staan moest dat nodig zijn maar ik heb nu eenmaal de keuze (zie het maar gerust als luxe) om mijn beginuur in grote mate zelf te bepalen... Ik ben dan ook beter bereikbaar dan de mensen vroeger waren én kan met m'n werklaptop van overal werken indien nodig dus ik zie niet in waarom ik persé vroeg, pal in de spits tussen de duizenden pendelaars zou moeten gaan zitten terwijl het veel relaxter kan.

On a different note: Deze opmerking wordt ook regelmatig lacherig geponeerd; "de lift nemen voor één verdieping? tsssss"...
...Waarop ik dan direct de retorische vraag stel "en hoe ga jij straks naar huis, met de auto of per fiets?" Dan lachen ze hun "mopje" ook maar snel en ongemakkelijk weg. >:)

[ Voor 9% gewijzigd door PinusRigida op 08-09-2017 16:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• djengizz
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
hey pixel :P
hah, vaak begin ik niet eens :Y)

Ontopic: het is net zoiets als thuis werken;
als je werkt wanneer er geen / minder toezicht is moet dat wel als reden hebben dat je ergens onderuit probeert te komen is een veel gevolgde redenatie die niet te staven is met cijfers (vaak zelf het omgekeerde).

Werkgevers die deze flexibiliteit wel toestaan of faciliteren hebben in mijn ervaring meer gevoel of kennis hoe ze hun mensen moeten motiveren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Buzz_Fuzz
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13-06 19:45
Hier worden ook "flexibele uren" toegepast, maar ik merk hetzelfde als de TS. Ik begin meestal rond 10u, maar het gros van de werknemers heeft vroege tot normale uren en zij kijken dan ook altijd licht scheef als ik "dan pas" kom aangewandeld, want mensen als ik, die vallen buiten "de norm". :O

Ik ben geen ochtendmens en heb bovengemiddeld veel slaap nodig, dus ik ben heel blij dat we flexibele uren hebben. Daarnaast zit ik hier op zo'n "leuk" landschapsbureau van 75 man van verschillende departementen waar het met momenten eerder op een praatcafé in een gemiddelde grootstad op zaterdagavond lijkt, iets wat voor mijn job als IT'er absoluut contraproductief werkt en voor mijzelf enorm afmattend is. Ik ben iemand die rust en stilte nodig heeft en heel snel afgeleid is door externe impulsen. Met wat geluk vind ik die stilte zo vanaf 17-18u 's avonds... 8)7

(Maar zelfs in het weekend of een vakantieperiode thuis merk ik dat van mezelf; ik word productiever als de avond valt... Dan kan ik me precies makkelijker concentreren en makkelijker in een "flow" geraken dan overdag.)

En zo flexibel is die "flexibele werktijd" ook niet, want er is nog altijd een kerntijd waar iedereen aanwezig moet zijn. Er wordt sowieso 45min middagpauze afgetrokken, ook al eet je niet of eet je snel een broodje aan je bureau terwijl je verder werkt, in de hoop wat vroeger naar huis te kunnen bijvoorbeeld. Zelfs als je een namiddag verlof neemt en bijvoorbeeld van 10-14u zou willen werken, ben je die 45min kwijt, want ja "als je een halve dag neemt en hier om 12u30 nog zit, dan is dat enkel om nog tijdens je werktijd in het bedrijfsrestaurant te gaan eten!" Dat ik perfect pas om 14u thuis kan gaan eten en dat ik dat in het weekend zelfs altijd doe, doet er niet toe natuurlijk. Die "norm", remember?
Ook thuiswerk wordt enkel bij uitzondering toegestaan en mag geen wekelijkse routine worden volgens de policy... Nja... Bang dat het inplannen van meetings te moeilijk wordt. Hou er dan minder, zou ik zeggen...

Anyway,

Op ons verdiep zit er dus pakweg 75 man. Ik kom als een van de laatste 5 aan ongeveer. Dat mag tot 10u30. Vanaf 15u30 begint het leeg te lopen (mag ook niet vroeger) en rond 19u zit er nog een man of 10.

En dan altijd weer diezelfde flauwe moppen; "goeie middag!". Of als je eens om 9u30 aankomt, "Oei?! Uit je bed gevallen?!" Har har har.... It's all fun & games natuurlijk, maar het wordt zo snel zo oud.... Maar je bent in de minderheid, dus smile and nod, smile and nod... Want oh-wee als je dan eens vraagt wat het verschil is tussen aankomen om 7u of vertrekken om 7u ('s avonds). Dan ben je de zuurpruim...

Ex-collega begon steevast om 6u45 en stipt om 15u30 was die weg. Meer nog, je mag nog bij de koffieautomaat staan kletsen, klokslag 15u29 keek die op z'n uurwerk, holde die naar z'n bureau om z'n rugzak en weg was ie. "Ja, ik was hier dan ook al om 7u hé *wink-wink**nudge-nudge*, jij moet nog ff blijven zeker?! Har har har!" :r
(Dan spaar ik m'n mails bewust wat op en vuur ik ze zo rond 19-20u 's avonds af....)

En de lunch? Ha die volgt rond 11u45... Want hierboven genoemde ligt al flauw tegen 12u.... Dat ik pas om 10u ontbeten heb, doet er ook weer niet toe. Dus niet ontbijten, of later alleen gaan eten...

Ook vanuit de familie krijg ik vaak dezelfde commentaar. "Oh, maar jij moet morgen maar beginnen om 10u!" .......... Ja, en? Dan ben ik wel pas thuis rond 19u30, als ik niet moet overwerken, terwijl jij dan al 2-3u hebt liggen netflix & chillen in je onderbroek..... En hoe was je vrije woensdagnamiddag trouwens? En volgende week terug schoolvakantie dacht ik? (Maar dat mag je allemaal niet zeggen natuurlijk...)

Nuja, iets met gras & groener :)

(TLDR)
Maar ik ga dus akkoord met TS, dat late beginners, ondanks dat het late eindigers zijn, over het algemeen als luier & abnormaler worden aanzien.

My Road Trips through the United States, Canada & Iceland

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dets
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 16-12-2023
Ik ben een ochtendmens en meestal om 5.00 wakker en om 23.00 wil ik toch echt in mijn bed liggen.
Om 6.30 ben ik op het werk (heb thuis al de eerste e-mails weggewerkt) en ga meestal om 16.00 naar huis, soms later. Vroeg beginnen is wel lekker je kunt dan door je e-mail heen en al wat werk verzet hebben voordat je gestoord wordt door collega's die binnen komen.
Wat me wel irriteert is dat een vergadering prima om 16.00 uur kan beginnen en dan tot half zes doorgaat. Als ik voorstel om om 8 uur te beginnen is dat volkomen onmogelijk, 9.00 is al bijna onhaalbaar.
Blijkbaar zijn de niet-ochtendmensen een stuk minder flexibel.
(Als ik thuis werk begin ik meestal om 6.00)

Overigens heb ik ook een collega met een extreem ander ritme. Hij stuurt doodleuk een mailtje om 2 uur 's nachts dat ik voor 6 uur 's ochtends alweer beantwoord heb. :-)

De flauwe grappen horen er nu eenmaal bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mashell
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21-11-2019
Ik heb geen idee of ik een ochtendmens ben of niet. Maar ik houdt niet van gehaast in de ochtend. Dus eerst opstaan, wakker worden, fitness, douchen, rustig ontbijten en dan pas naar het werk. Ik kom dus zo rond 9 uur aan. Als een van de laatste. Als ik dan opmerkingen krijg, dan is mijn standaard reactie "Ach, het management begint altijd wat later".
Ik heb overigens niet het idee dat ik als luier wordt aangezien dan de vroege vogels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultra
  • Niet online
Mijn persoonlijke potentiële frustratie als relatief vroege starter is dat collega's die, als ze later binnenkomen, denken dat dat een goed moment is om gezellig te gaan kletsen met deze of gene alsof er niet al mensen geconcentreerd aan het werk zijn.
Buiten dat zou je inderdaad vrij moeten zijn om te beginnen wanneer je wilt, zolang er geen onevenredige belasting binnen een team is (bijv. 's ochtend worden de meeste aanloopproblemen opgelost door de vroege starters en 's avonds loopt alles nog steeds vlotjes); dat hoeft nog steeds geen probleem te zijn natuurlijk, maar scheve gezichten zijn in zo'n situatie te begrijpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Brent schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 15:05:
[...]

Ach, ik zeg dan altijd maar dat er arbeiders zijn en patriciërs: arbeiders staan vroeg op en werken lang, en patriciërs plukken daar op hun gemakje de vruchten van :+

Zonder gekkigheid: ik heb een denkbaan en vroeg starten is ineffectief.
Is dit als grap bedoelt of serieus? Wat als hij serieus is vind ik het een nogal idiote opmerking.

Bij mijn eigen werkgever zijn er gelukkig weinig die het iets uitmaakt wanneer andere werken. (Anders was ik ook snel weggeweest, als iedereen elkaar controleert). Soms natuurlijk wel een lollige opmerking. Maar van de enkele keer dat je er iets van merkt, is het echt niet vaker naar degene die laat beginnen dan naar degene die vroeg beginnen.

Zelf maak ik standaard ruwweg 8:30 tot 17:00 werkdagen, ook daar weet ik dat een enkele collega wat van vind. Die zitten er altijd tussen.

Overigens alleen tussen 10:00 en 15:00 meeting is leuk, totdat je ook een afdeling in India hebt waar je samen mee moet werken. Succes als die hetzelfde doen om dan nog een meeting te kunnen doen ;). Van collegas waarvan ik weet dat ze relatief vroeg of laat beginnen probeer ik uiteraard er altijd rekening mee te houden, maar soms lukt dat simpelweg niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vrijdag
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 13:27

Vrijdag

De Zwarte

Vroeg of laat beginnen is mij om het even, als het werk maar af komt. Beiden hebben voordelen. Op mijn vorige werk begon ik zo vroeg mogelijk. Dan reed ik 's ochtends én 's middags vóór de file uit en was ik lekker vroeg thuis zodat ik op mijn gemak kon sporten, huishouden etc.
Nu begin ik vrijwel altijd om drie uur of half vier tot 23.30-00.00 Kan ik in de ochtend weer dingen doen.
Wat collega's doen interesseert me eigenlijk vrij weinig en vice versa. Zolang het werk gedaan wordt.

Slapen doe ik niet zo veel, meestal is dat zo rond de zes uur per nacht.

De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Dets schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 17:23:
[...]

Wat me wel irriteert is dat een vergadering prima om 16.00 uur kan beginnen en dan tot half zes doorgaat. Als ik voorstel om om 8 uur te beginnen is dat volkomen onmogelijk, 9.00 is al bijna onhaalbaar.
Blijkbaar zijn de niet-ochtendmensen een stuk minder flexibel.
(Als ik thuis werk begin ik meestal om 6.00)

[.. ]
Meetings om 16:00 uur weiger ik gewoon "Decline!". Als het echt belangrijk is, ga je maar net de manager praten. Op een normale dag ben ik dan gewoon al op weg naar huis.

Verder maak ik er geen probleem van als de manager aandringt, maar dan ga ik wel de volgende dag (of de dag daarna) nog vroeger naar huis. Daarover zeuren is geen goed idee, want dan begint onze volgende meeting om 7u30. Wisselen we het eerlijk af. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 09:19
Als ik om 10:00 omdat ik me had verslapen de trein vertraging had, dan begroet ik mijn collega's zelf al met 'goeiemiddag' :P niemand doet er moeilijk over bij ons eigenlijk en ook mijn werkgever vind het helemaal oke als je af en toe thuiswerkt of iets eerder weg moet. Als het werk maar afkomt :)

Tegelijkertijd zien ze van mij ook wel eens om 22:00 een code check-in langskomen als het belangrijk is of als ik later ben begonnen en toch op tijd naar huis was gegaan. Mocht er een collega een meeting om 8:30 inschieten, dan zorg ik ook dat ik er dan ben. Het is een beetje geven en nemen.

Wel herken ik het verhaal van TS, maar dan vooral uit familie. En ja, ik irriteer me er ook kapot aan. We leven in 2017 mensen! :*)

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvilWhiteDragon
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15-06 22:37
Ultra schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 18:16:
Mijn persoonlijke potentiële frustratie als relatief vroege starter is dat collega's die, als ze later binnenkomen, denken dat dat een goed moment is om gezellig te gaan kletsen met deze of gene alsof er niet al mensen geconcentreerd aan het werk zijn.
Buiten dat zou je inderdaad vrij moeten zijn om te beginnen wanneer je wilt, zolang er geen onevenredige belasting binnen een team is (bijv. 's ochtend worden de meeste aanloopproblemen opgelost door de vroege starters en 's avonds loopt alles nog steeds vlotjes); dat hoeft nog steeds geen probleem te zijn natuurlijk, maar scheve gezichten zijn in zo'n situatie te begrijpen.
De aanloopproblemen worden door de ochtendploeg opgelost? Ok, laten we dat als aanname doen. Wat gebeurd er met die last-minute zaken? Die worden vaak opgelost door de avondploeg, want die hebben er de meeste tijd voor. Dat die avondploeg daardoor een langere dag maakt dan de ochtendploeg valt dan niet op.

Conclusie: mits je in een professionele organisatie werkt waarin men zijn eigen verantwoordelijkheid pakt, hebben beide voor- en nadelen. Als je dan vroege vogels en nachtuilen in je team hebt, kan je daarvan als team profiteren of steggelen wie meer of minder werkt/ de vervelende klusjes doet. Ik heb een tijdje bij een klant gezeten waarbij we als team er enorm baat bij hadden. Een aantal mensen waren vroeg en een aantal later. Door spoedeisende taken gedurende de dag goed te verdelen en waar nodig over te dragen kon iedereen op zijn beste moment werken.

LinkedIn
BlackIntel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultra
  • Niet online
EvilWhiteDragon schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 19:04:
[...]

De aanloopproblemen worden door de ochtendploeg opgelost? Ok, laten we dat als aanname doen. Wat gebeurd er met die last-minute zaken? Die worden vaak opgelost door de avondploeg, want die hebben er de meeste tijd voor. Dat die avondploeg daardoor een langere dag maakt dan de ochtendploeg valt dan niet op.

Conclusie: mits je in een professionele organisatie werkt waarin men zijn eigen verantwoordelijkheid pakt, hebben beide voor- en nadelen. Als je dan vroege vogels en nachtuilen in je team hebt, kan je daarvan als team profiteren of steggelen wie meer of minder werkt/ de vervelende klusjes doet. Ik heb een tijdje bij een klant gezeten waarbij we als team er enorm baat bij hadden. Een aantal mensen waren vroeg en een aantal later. Door spoedeisende taken gedurende de dag goed te verdelen en waar nodig over te dragen kon iedereen op zijn beste moment werken.
Het was een voorbeeld, en het kan inderdaad ook precies andersom zijn. Wat je zegt is de goede weg waar ik indirect op doelde: eerlijk verdelen en scheve verhoudingen voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 13:36

m-vw

GEZOCHT: De Kluts

Heb een klein uurtje reistijd enkele reis en begin altijd voor 6:30u.

Op de projecten beginnen de meeste mensen om 7:00u, op het hoofdkantoor zijn ze wat flexibeler.

Garmin FR245M + HRM-RUN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0siris
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 02-06 23:19
Ik heb dat hier ook een beetje, hoewel men ook weet dat als er 's avonds / 's nachts iets is en men heeft iemand nodig, ik al snel in beeld kom. Daarnaast wens ik iedereen die om 4 uur naar huis gaat en mij een fijne avond wenst, steevast behalve een prettige avond ook een prettige middag, daar is immers nog genoeg van over.
Ik vind het wel fijn om die vroege vergaderingen te missen, wie er moeilijk over doet stuur ik wel eens wat vergaderverzoekjes voor vergaderingen om 18:00u. Dan kijken ze eerst heel raar, en daarna valt het kwartje.

Over het algemeen heb ik respect voor de mensen die vroeg beginnen en vroeg weggaan (hoewel ik me van sommige vroegbeginners afvraag wat ze dan die eerste 2 uur doen), en andersom denk ik dat het respect er ook wel is voor die mensen die 's avonds en 's nachts willen bijspringen.

ach...in een volgend leven lach je er om!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Genetai
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 15-06 22:45
Mensen die laat beginnen zijn niet lui, ik ben het oneens met de stelling :) Mijns inziens heeft lui zijn betrekking op je bereidheid om te werken en verder niet. Dus iemand die parttime werkt is ook niet per definitie lui.

Wat betreft de tijden krijg je natuurlijk commentaar, zeker in het gezelschap van mannen lijkt het mij dat er toch op z'n minst een grapje oid aan gewijd wordt maar in kwade zin kan ik mij niet voorstellen tenzij je echt pech hebt met je collega's.

Op mijn werk als software ontwikkelaar is de stelregel "8 uur werken op de dag". Doordat we in-house ontwikkelen zijn we zelfs niet erg klant gebonden, op de support gerelateerde spoed zaken na dan uiteraard, dus de ongeschreven regel is tussen 7 en 10 kom je en en tussen 15 en 18 ga je weer weg. Maar in theorie zou je daar ook van af mogen wijken wat betreft "hoger op". Door de nodige parttime medewerkers is het al helemaal willekeurig. Sommige mensen komen af en toe later door kinderen of kind gerelateerde bezigheden en andere mensen beginnen standaard gewoon later, allemaal geen probleem. MAAR er wordt wel verwacht dat je werk gedaan wordt, dus worst case scenario kan het zijn dat er bijvoorbeeld een vergadering is om 7:00 omdat het echt niet anders kan (nog nooit voorgekomen gelukkig) en dan moet je uiteraard wel bereid zijn om te komen. Idem aan het einde van de dag wanneer iets toch echt af moet.

Verder heb ik onlangs vernomen dat deze vrijheid door bepaalde managers van onze support afdelingen is ingetrokken. Voor hun geldt nu wel weer een verplicht 9-17 tenzij echt niet anders mogelijk. Dit omdat het nogal frustrerend was dat sommige mensen al om bijvoorbeeld 16:00 weg waren terwijl er na 16:00 nog een belangrijke call binnen kwam. Iets wat al helemaal irritant is wanneer de persoon met specifieke kennis ontbreekt. Dus om verwarring te voorkomen zijn er nu dus vaste tijden voor sommige van die afdelingen. Dit soort zaken zal dus de hoofdreden zijn waarom mensen opkijken van, of zich zelfs irriteren aan, collega's die andere tijden aanhouden. Wanneer je immers gewend bent dat 80% oid van je collega's aanwezig is rond een tijd en die ene collega net niet... "Goh, had je weer vrij jong!" Onze economie is nu eenmaal vooral gebaseerd op 8-9 tot 16-17 en dat zijn de tijden waarbinnen wij redelijkerwijs "beschikbaarheid" verwachten. Afhankelijk van het soort werk zullen de tijden dus uiteraard verschillen en de verwachtingen die daar bij horen. Val je daar buiten dan krijg je commentaar >:)

Nu is het trouwens volgens mij wel aardig wetenschappelijk onderbouwd dat enigszins de dag en nacht cyclus volgen wel het meest gezonde is (vooral mentaal). Dat is dus ook iets om rekening mee te houden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

5183

Wees blij dat jullie geen verantwoordelijke banen hebben. Als je een beetje verantwoordelijkheid hebt dan werk je 24/7. Dat je ergens in die tijd ook nog eens op kantoor komt is leuk meegenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

5183 schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 22:09:
Wees blij dat jullie geen verantwoordelijke banen hebben. Als je een beetje verantwoordelijkheid hebt dan werk je 24/7. Dat je ergens in die tijd ook nog eens op kantoor komt is leuk meegenomen.
Wat heeft dat met verantwoordelijkheid te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

5183

Tsurany schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 22:10:
[...]

Wat heeft dat met verantwoordelijkheid te maken?
Ga je nu echt met droge ogen beweren dat van 6-15 of 8-17 verantwoordelijkheden meebrengt? Dat zijn fabriekstijden van mensen zonder noemenswaardige verantwoordelijkheden. Je komt binnen, doet een beetje wat dingen en gaat weer mooi op tijd richting moeders de vrouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

5183 schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 22:09:
Je kunt een 9-5 baan hebben en toch een boel verantwoordelijkheid. ATC bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

5183

downtime schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 22:17:
[...]

Je kunt een 9-5 baan hebben en toch een boel verantwoordelijkheid. ATC bijvoorbeeld.
Kan je beter op Sint Maarten vliegtuigen gaan begeleiden, heb je een boel verantwoordelijkheden zonder te werken.

Serieus, uitzonderingen zullen er altijd zijn. Maar noem mij 3 selfmade miljonairs die van 9-17 hebben gewerkt om hun centjes te verdienen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Volgens mij zijn het gewoon opmerkingen die je altijd krijgt in een kantooromgeving. Als je een uurder begint en een uur eerder weg gaat dan zeggen ze ook weer 'werk je halve dagen?'. Het zijn gewoon van die standaard kantoorgrappen.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

5183 schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 22:20:
[...]

Maar noem mij 3 selfmade miljonairs die van 9-17 hebben gewerkt om hun centjes te verdienen.
Wat heeft dat met verantwoordelijkheid te maken? Is het niet vooral dat ze geen cent mis willen lopen?

Een arts heeft verantwoordelijkheid. Een piloot ook. Een miljonair verdient gewoon geld.

[ Voor 12% gewijzigd door downtime op 08-09-2017 22:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

5183 schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 22:13:
[...]

Ga je nu echt met droge ogen beweren dat van 6-15 of 8-17 verantwoordelijkheden meebrengt? Dat zijn fabriekstijden van mensen zonder noemenswaardige verantwoordelijkheden. Je komt binnen, doet een beetje wat dingen en gaat weer mooi op tijd richting moeders de vrouw.
Jup. Waarom zou een functie geen verantwoordelijkheid kennen als het aan standaard tijden gebonden is? Of heb je wellicht een heel exotische definitie van verantwoordelijkheid die verder niemand hanteert?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12:38
5183 schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 22:20:
[...]

Kan je beter op Sint Maarten vliegtuigen gaan begeleiden, heb je een boel verantwoordelijkheden zonder te werken.

Serieus, uitzonderingen zullen er altijd zijn. Maar noem mij 3 selfmade miljonairs die van 9-17 hebben gewerkt om hun centjes te verdienen.
Daarnet ging het nog over mensen met verantwoordelijkheden, nu gaat het ineens al om selfmade miljonairs?

Elke werknemer in elke baan heeft verantwoordelijkheden. Sommige zijn simpel, andere zeer complex. Sommige kunnen prima worden ingepland tussen 9 en 5, andere kunnen op elk moment van de dag of nacht opduiken. Sommige hebben weinig impact en andere veel. Als het goed is wordt de beloning daarop afgestemd.

Beweren dat alleen mensen die dag en nacht werken verantwoordelijkheid hebben is onzin.
Pagina: 1 2 Laatste