Toon posts:

Nas ter vervangen wat Online diensten

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik stel mn vraag hier omdat ik er niet achter ben gekomen (na online zoeken) welke nas ik nu moet gaan aanschaffen.

Ik wil graag mn data centraal kunnen opslaan, en mogelijk ergens anders in de wereld kunnen openen. (Lees school, werk, via wifi op via mobiel internet) Tevens wil ik graag dat er een Minecraft Server op kan draaien , die minimaal 4 personen aan kan.

Wat heb ik zoal geprobeerd...

Heb de goedkoopste Synology gehad , deze liep de hele tijd vast.. Heb een ReadyNAS Duo gehad, zeer tof apparaat, helaas was Minecraft hier toen nog niet aan de orde en online opslag ook nog niet. Tevens heb ik geprobeerd met een Raspberry PI een Minecraft Server op te zetten, dat werkte helemaal voor geen meter.

Ik zoek dus een NAS , die dus beide kan . Heb wel een perkend budget helaas (max 250) excl hdd's
Ik wil geen zelfbouw NAS/PC

Moet zuinig zijn (ivm 24/7 aan staan)
Stil zijn.

Iemand een idee in welke richting ik kan/moet zoeken, want er zijn er gewoon zoveel verschillende.

Nu heb ik dus Onerdrive 1TB per persoon hier, en Minecraft Realms voor 10 personen

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 02-09-2017 13:39 ]

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:37
Zuinig en game server gaan meestal niet echt hand in hand. Als ik naar de vereisten kijk voor een Minecraft Server dan praat je over stevige single core performance met minimaal 3GB geheugen.
Deze specs heb je dus nodig bovenop wat je nodig hebt om de rest van je NAS te kunnen draaien.

Ik denk niet dat een NAS die minder dan 250 euro kost voldoende rekenkracht en geheugen heeft om normaal een Minecraft Server te draaien.

Misschien is een HP Microserver een optie? Geen idee of die genoeg rekenkracht hebben in standaard vorm, maar de Gen8 is enigzins upgradebaar. Moet je alleen wel zelf het NAS gedeelte regelen kwa software.

[ Voor 8% gewijzigd door MewBie op 03-09-2017 00:23 ]

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 29-12-2025

Tortelli

mixing gas and haulin ass

Om een beetje minecraft server te draaien zul je volgens mij een Intel (X86) gebaseerde NAS moeten hebben met een fatsoenlijke hoeveelheid ramgeheugen. In het verleden was Minecraft iig zeer ram intensief.

Je komt daarmee meteen op de duurdere modellen, denk aan een 916+ ofzo.

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
MewBie schreef op zaterdag 2 september 2017 @ 15:36:
Misschien is een HP Microserver een optie? Geen idee of die genoeg rekenkracht hebben in standaard vorm, maar de Gen8 is enigzins upgradebaar. Moet je alleen wel zelf het NAS gedeelte regelen kwa software.
Daar zou ik ook voor gaan. ESXi erop, en daaronder FreeNAS installeren en een Minecraft server.

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10-12-2025
Gebruikte pc lijkt me beter, als je naar geld kijkt.

• TommyboyNL
  • Niet online
jan99999 schreef op zaterdag 2 september 2017 @ 20:24:
Gebruikte pc lijkt me beter, als je naar geld kijkt.
Lijkt mij niet. Oude PCs verbruiken vaak een stuk meer energie dan een moderne microserver/NAS, wat het uiteindelijk een stuk duurder maakt.

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

TommyboyNL schreef op zaterdag 2 september 2017 @ 20:52:
[...]

Lijkt mij niet. Oude PCs verbruiken vaak een stuk meer energie dan een moderne microserver/NAS, wat het uiteindelijk een stuk duurder maakt.
Uiteindelijk is dit wellicht zo.
Voor die 250 euro budget heeft ie (250/0,20)1250 kWh, er vanuitgaande dat een kWh 20 cent kost.
Stel, zijn pc doet 250 watt gemiddeld om de server uit te hangen (aanname!), dan heeft ts winst (1250x4/24), na 208 dagen. Vanuitgaande dat een nas geen stroom verbruikt, maar dan wordt het allemaal wel erg ingewikkeld.

[ Voor 9% gewijzigd door EWK op 02-09-2017 21:20 ]

Hoi!

• Sm0k3r
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15-12-2025

Sm0k3r

cough...cough...

Ik heb een Synology sinds vandaag te koop staan, 100 euro boven jouw budget maar geupgrade met 2GB extra geheugen en noctua fans, hij is stil en verbruikt weinig stroom als je hem ook zo instelt.

Hier de link: V&A aangeboden: Synology DiskStation DS1512+

Is niks mee maar hij gaat weg omdat ik nu een DS1817+ heb zodat ik de kinderfotos en films die mijn vrouw maken in RAID 1 kan laten draaien, ik was een beetje ego en had films en muziek in RAID 1 en de kinder fotos en films niet.

Wat gebeurt er, juist die schijf was het aan het begeven en gelukkig kon ik nog tijdens zijn laatste adem alles backuppen.

"I believe that forgiving them is God's function. Our job is simply to arrange the meeting."

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga eens nadenken over een hoger budget, koop liever nieuw

• jan99999
Misschien een aparte nas, dan kun je hier een goedkope kopen.
Met Synology kun je verbindingen naar buiten maken via Synology software.
Back-up apart houden is ook beter.
Synology wordt ook goed geüpdate, dus veilig.

Dan voor je server een aparte pc zo goedkoop mogelijk.
Voor nas zou ik omdat het voor back-up is, een nieuwe kopen,
voor je server zou je een goedkope gebruikte kunnen kopen.
Bijv hier op het forum, categorie: PC's
of https://www.estunt.nl/product-categorie/computers/ een i3 voor 119 euro

[ Voor 42% gewijzigd door jan99999 op 03-09-2017 08:44 ]

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 16:40

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Verwijderd schreef op zaterdag 2 september 2017 @ 13:38:
Ik zoek dus een NAS , die dus beide kan .
Maar wat is nou precies de noodzaak om deze 2 (ongerelateerde) functies in 1 apparaat te combineren?

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
TommyboyNL schreef op zaterdag 2 september 2017 @ 20:52:
[...]

Oude PC is niet standaard 5+ jaren oud
Een PC bij Thatsit of gerelateerde verkopers zijn ook 'oude' of 'gebruikte' pc's.

https://www.nowthatsit.nl/pc/magazijnopruiming/show/128.html

Een i3 / i5 kan prima mee voor al zijn taken, en verbruikt in verhouding weinig
( wel altijd meer dan een NAS zoals Synology of Qnap )

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 29-12-2025

Tortelli

mixing gas and haulin ass

aawe mwan schreef op zondag 3 september 2017 @ 08:42:
[...]

Maar wat is nou precies de noodzaak om deze 2 (ongerelateerde) functies in 1 apparaat te combineren?
Energieverbuik lijkt me.

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil het geheel in m n meterkast zetten.. daar is weinig ruimte. Maar de overweging is er wel om 2 apparaten aan schaffen,de nas staat 24/7 aan. De MC Server hoeft alleen aan als het nodig is,heb dit gisteren geprobeerd met mn oude netbook (eee pc 900hd), dat was helaaste langzaam.

Ook geprobeerd met een n2840 cpu, dat was het helaas ook niet .

Reden ; ik wil graag compact ivm ruimte gebrek. Anders had ik ook nog wel een "dikke" game pc, ook het energieverbruik speelt mee

Bedankt alvast allemaal,voor het meedenken!

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 03-09-2017 12:39 ]

Verwijderd

Topicstarter
pricewatch: Acer Aspire ES1-132-C0R8 kijk als zoiets als minecraft server werkte, had ik er zo een aangeschaft

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

En daarom is een HP Microserver een goed idee.
Deze: pricewatch: HP Proliant Microserver gen8
Die trekt alles wat je wil prima. Eventueel nog een stickje RAM extra, maar in de basis is dit genoeg.
En hij is maar een paar centimeter groter dan een 4bay NAS.

Een gewone NAS is niet krachtiger dan een RaspberryPi. Dus daar zal je nooit Minecraft op kunnen draaien.
Welgeteld is die Eee-PC nog krachtiger dan een NAS.
Je hebt gewoon een fatsoenlijke desktop of server CPU nodig. Geen gekortwiekte mobiele-telefoon processor.

Edit:
Of je neemt deze, want fors goedkoper:
pricewatch: HP Proliant MicroServer Gen8 G1610T
Voordeel: er zit een normale Socket 1155 in, dus je kan er ook gewoon zelf een tweedehands i3 of i5 in proppen. Een i3 kost je 2dehands nauwelijks wat, dus dan blijf je prima onder je budget en hebt wel een knettersnel systeem die makkelijk Minecraft aan kan.

Nadeel is dat je dus zelf aan de slag moet met software voor het NAS gedeelte.
Dat kan je fixen door gewoon een smaakje Linux er op te draaien en daar je NAS spullen helemaal zelf in te richten, of je gaat voor een kant-en-klaar pakket zoals FreeNas, Nas4Free, Xpenology ofzo.
Als Minecraft draaien binnen zo'n distro lastig is, kan je ook nog gaan virtualiseren, b.v. met Xen, VMWare, etc. Effectief hak je het ding dan in 2 delen met een eigen besturingssysteem.

[ Voor 59% gewijzigd door McKaamos op 03-09-2017 13:01 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt , dat klinkt interresant. Kijken of ik dat ook benanderbaar kan maken op ios en android

• jan99999
Verwijderd schreef op zondag 3 september 2017 @ 14:49:
Bedankt , dat klinkt interresant. Kijken of ik dat ook benanderbaar kan maken op ios en android
Daarom is een nas van synology juist goed, weinig onderhoud, en benaderbaar van buiten, via hun software die goed ge-update wordt. Je kunt nog kijken/uitzoeken hoe dit werkt, en of dit werkt bij alle operatings systems die jij gebruikt.

Daarnaast een kleine pc kopen. Bijv een usdt model, dan heb je een zeer kleine model.(zie website met gebruikte pc's).

• GoldenBatt
  • Laatst online: 30-12-2025
jan99999 schreef op zondag 3 september 2017 @ 19:11:
[...]

Daarom is een nas van synology juist goed, weinig onderhoud, en benaderbaar van buiten, via hun software die goed ge-update wordt. Je kunt nog kijken/uitzoeken hoe dit werkt, en of dit werkt bij alle operatings systems die jij gebruikt.

Daarnaast een kleine pc kopen. Bijv een usdt model, dan heb je een zeer kleine model.(zie website met gebruikte pc's).
Je hebt aandelen begrijp ik? :P

Dat was de TS wil gaat wat lastig op een NAS, Minecraft vreet daar gewoon te veel resources voor, dat trekt zo'n ding gewoon niet. Dus optie voor een server is een beter plan. Daar kan je ondertussen meer op draaien, en meer power in stoppen. Daarbij kan het energie verbruik net zo goed erg laag liggen, zie Het grote zuinige server topic - deel 2

Zoals eerder aangegeven kan je dan ESXI draaien, en daaronder ook Xpenology, dat is basic gezien de software van Synology Nas. Dus heb je praktisch je nas, zonder dat de fysiek die Nas er hebt staan. Incl je apps voor mobiel enz. Maar je hebt eventueel ook nog Nextcloud, Owncloud of een van de vele andere opensource alternatieven, die praktisch t zelfde doen/kunnen.

Dan gooi je er een windows of linux machine bij onder (ESXI _/-\o_), minecraft server er op en gaan met die banaan ;)

[ Voor 5% gewijzigd door GoldenBatt op 04-09-2017 12:25 ]

Specs!

• SjardWillems
  • Registratie: November 2014
McKaamos schreef op zondag 3 september 2017 @ 12:46:
En daarom is een HP Microserver een goed idee.
Deze: pricewatch: HP Proliant Microserver gen8
Die trekt alles wat je wil prima. Eventueel nog een stickje RAM extra, maar in de basis is dit genoeg.
En hij is maar een paar centimeter groter dan een 4bay NAS.

Edit:
Of je neemt deze, want fors goedkoper:
pricewatch: HP Proliant MicroServer Gen8 G1610T
Voordeel: er zit een normale Socket 1155 in, dus je kan er ook gewoon zelf een tweedehands i3 of i5 in proppen. Een i3 kost je 2dehands nauwelijks wat, dus dan blijf je prima onder je budget en hebt wel een knettersnel systeem die makkelijk Minecraft aan kan.
Kan je gewoon elke UDIMM (sdram) erbij zetten? Of moet je 2 losse sticks kopen ( wat dus 2x zoduur is eigenlijk)

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

SjardWillems schreef op dinsdag 5 september 2017 @ 13:33:
[...]

Kan je gewoon elke UDIMM (sdram) erbij zetten? Of moet je 2 losse sticks kopen ( wat dus 2x zoduur is eigenlijk)
2 losse sticks is niet 2x zo duur. Wel ietsjes duurder dan 1 stick van gelijke capaciteit, maar niet 2x. Eerder 10 a 15%.
Enige wat ik je niet kan vertellen, is of er nu al 2 sticks in zitten. Ik verwacht van niet, want dat is duurder (en als we over grote hoeveelheden van die systemen praten is dat dus een forse kostenbesparing).
Als er nu al 2 in zitten, sja dan zal je ze mogelijk beide moeten vervangen als je b.v. 8GB wil.

Anyway, plaatjes zeggen meer dan woorden:
https://www.neowin.net/ne...roserver-gen8-in-pictures

Er gaan gewone DDR3 sticks in, dus in dat opzicht is het niet speciaal duur spul.

• hans_lenze
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 24-12-2025
Als je met de Microserver aan de slag gaat, is Xpenology een aanrader. Een open source Synology waarbij ook alle standaard Synology apps op je mobiel gewoon werken enzo. Erg relaxed.

while (! ( succeed = try ()));

• TommyboyNL
  • Niet online
Ik ben gisteren de gelinkte Microserver Gen8 ontvangen, en hier zat 1 latje van 4GB in (staat ook in de specs en handleiding). Let er wel op dat er Unregistered ECC geheugen in moet, dit is VEEL duurder dan registered ECC.

Verwijderd

Topicstarter
Tof! Ik hoor graag je bevibdingen!

• SjardWillems
TommyboyNL schreef op woensdag 6 september 2017 @ 20:39:
Ik ben gisteren de gelinkte Microserver Gen8 ontvangen, en hier zat 1 latje van 4GB in (staat ook in de specs en handleiding). Let er wel op dat er Unregistered ECC geheugen in moet, dit is VEEL duurder dan registered ECC.
Iemand zei hier op het forum dat ELK ddr3 memory erin kan
hans_lenze schreef op woensdag 6 september 2017 @ 18:44:
Als je met de Microserver aan de slag gaat, is Xpenology een aanrader. Een open source Synology waarbij ook alle standaard Synology apps op je mobiel gewoon werken enzo. Erg relaxed.
Beter dan freenas? kan je op Xpenology ook een server laten draaien? webserver bv

[ Voor 32% gewijzigd door SjardWillems op 07-09-2017 13:09 ]

• TommyboyNL
  • Niet online
SjardWillems schreef op donderdag 7 september 2017 @ 13:08:
Iemand zei hier op het forum dat ELK ddr3 memory erin kan
Dat is zeker weten NIET het geval.
ESXi installeren was even knokken, omdat na boot er maar 3,84GB RAM over was, waar ESXi 4GB wil. Er staan echter prima handleidingen op het internet hoe hier omheen te werken, en dit was dan ook binnen 2 minuten gepiept. Ik heb nog geen tijd gehad om FreeNAS te installeren, maar moet ook nog even disks scoren.

• hans_lenze
SjardWillems schreef op donderdag 7 september 2017 @ 13:08:
Beter dan freenas? kan je op Xpenology ook een server laten draaien? webserver bv
Om te zien wat je allemaal met Xpenology kunt, zie www.synology.com. Het is je eigen hardware met de software van Synology (en dus ook alle features, apps, updates enz). Zie ook Het Grote XPenology Topic voor meer info.

Web Station
https://www.synology.com/...a_website_on_Synology_NAS

Als je aan de slag gaat met ESXi, kun je de OVA van |sWORDs| gebruiken: |sWORDs| in "Het Grote XPenology Topic"

Edit: de vergelijking met FreeNAS is heel simpel. Het is anders.

[ Voor 4% gewijzigd door hans_lenze op 07-09-2017 17:05 ]

• SjardWillems
Perfecte informatie en links om zelf verder te kunnen onderzoeken _/-\o_

[ Voor 106% gewijzigd door SjardWillems op 07-09-2017 17:52 ]

Verwijderd

Ik zag dat de Synology Ds216 een Celeron n3060 cpu gebruikte, zou je dan evt ookgewoon een laptop als server kunnen gebruiken ?

En anders een amd 5350, die is goedkoop en heeft power genoeg

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 10-09-2017 19:57 ]

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Verwijderd schreef op zondag 10 september 2017 @ 19:03:
Ik zag dat de Synology Ds216 een Celeron n3060 cpu gebruikte, zou je dan evt ookgewoon een laptop als server kunnen gebruiken ?

En anders een amd 5350, die is goedkoop en heeft power genoeg
Een server wordt bepaald door wat hij doet.
De hardware is ondergeschikt.
Als het een computer is, en hij verleent een dienst aan andere systemen, dan is het een server. Van het engelse 'to serve', ofwel dienstverlenen.

Verwijderd

Ja dat klopt maar dan gebruikt je de laptop als server, zou dat mogelijk zijn, ofvis er dan power te weinig voor simpel in home use? Daar ben ik wel benieuwd naar!

• hans_lenze
Verwijderd schreef op zondag 10 september 2017 @ 21:44:
Ja dat klopt maar dan gebruikt je de laptop als server, zou dat mogelijk zijn, ofvis er dan power te weinig voor simpel in home use? Daar ben ik wel benieuwd naar!
Als een Synology met een Celeron n3060 voldoet, waarom zou een computertje met dezelfde processor waar een scherm en batterij aan vast zit dan niet voldoen?

Ter vergelijking: Neem twee identieke winkelkarretjes. Eén met en één zonder tas. Kun je niet meer winkelen met een winkelkarretje als er een tas aan hangt?

[ Voor 30% gewijzigd door hans_lenze op 10-09-2017 22:58 ]

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Verwijderd schreef op zondag 10 september 2017 @ 21:44:
Dat ligt er maar net aan wat je wil doen.
Een Minecraft server er op lijkt me op een Celeron nou niet echt een strak plan.
Maar als je rekenkracht vergelijkt met een NAS, dan zou een laptop zeker dienst kunnen doen als NAS of webserver.

Verwijderd

ik heb eerder op een chromebook met celeron 2995u mc server gedraaid.
Dat draaide zeer goed, weetnidt of dat nu ooknog zo is
Pagina: 1