Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordp!
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
Volgende week krijgen wij de sleutel van onze nieuwbouwwoning een tweekapper (152 m2), gebouwd onder het bouwbesluit van 2012 (helaas) met een epc van 0.6.De woning heeft een zadeldak (oost/west en een berging tuinkamer aan de zijkant (op het zuiden)

Op de benedenverdieping hebben we vloerverwarming en boven radiatoren (twee zones). Het huis is voorzien van een cv installatie en verder type c ventilatie (met ventilatiebox).
In de keuken koken we op inductie.

Nu willen we het huis graag verduurzamen, opties qua verwarming zijn een ecolution (ondersteuning) of gelijk volledig van het gas af met een grotere, en duurdere, lw warmtepomp.

Daarnaast denken we er aan om het platte dak van de berging/tuinkamer vol te leggen met zonnepanelen (3000 wp zou moeten passen).

Wat is nu wijsheid, die zonnepanelen zouden sowieso kosteneffectief zijn (met salderen tot 2023). Maar die warmtepompopties (ecolution of gas er volledig uit) zijn nog wat lastig om te overzien of het ook daadwerkelijk renderend is..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09-05 22:16
Wil je de woning verduurzamen, of wil je je maandlasten verlagen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 09:10

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Wat kan je zelf? Wat is je globale budget? Moet je er geld voor lenen?

Per eenheid warmte is een warmtepomp goedkoper, maar in aanschaf duurder, zeker als je installatie moet laten doen.

De 3000 Wp wordt wellicht het dubbele zodra er hier aan gerekend is :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The_Vice
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 06-05 22:56
Ik zou er eerst een jaar in gaan wonen, dan kan je kijken waar je:
- comfort mist
- je ge-/verbruik inschatten
- de gewone kinderziektes voorbij laten gaan.

en ondertussen dan op de markt rondkijken wat er te koop is, en of je daar écht wat mee verduurzaamt. Niet alles lijkt me even geschikt voor elke woning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordp!
  • Niet online
blissard schreef op zaterdag 2 september 2017 @ 13:10:
Wil je de woning verduurzamen, of wil je je maandlasten verlagen?
Verduurzamen maar het moet wel rendabel/kosteneffectief zijn. In de huidige tussenwoning verbruiken we 600 m3 gas en 1800 kwh electra. (2 personen, tussenwoning uit 2004, koken op gas en type d wtw)
Proton_ schreef op zaterdag 2 september 2017 @ 13:17:
Wat kan je zelf? Wat is je globale budget? Moet je er geld voor lenen?

Per eenheid warmte is een warmtepomp goedkoper, maar in aanschaf duurder, zeker als je installatie moet laten doen.

De 3000 Wp wordt wellicht het dubbele zodra er hier aan gerekend is :)
We hoeven er niets voor te lenen, budget is aanwezig. Moet wel nuttig gespendeerd worden... ;) Ik kan een heleboel zelf, elektra in de meterkast waag ik me niet aan. Verdere montage zonnepanelen moet geen probleem zijn. We hebben een 3 fase aansluiting, helaas is de kast vol (8 groepen 2 aardlek) en zal er een uitbreidingskast bij geplaatst moeten worden, neem ik buitenverlichting ook gelijk mee (alamat).

Zal vanavond even een plattegrond uploaden, kunnen we kijken of er meer op het dak past.
The_Vice schreef op zaterdag 2 september 2017 @ 13:19:
Ik zou er eerst een jaar in gaan wonen, dan kan je kijken waar je:
- comfort mist
- je ge-/verbruik inschatten
- de gewone kinderziektes voorbij laten gaan.

en ondertussen dan op de markt rondkijken wat er te koop is, en of je daar écht wat mee verduurzaamt. Niet alles lijkt me even geschikt voor elke woning.
Valt inderdaad wat voor te zeggen, maar ja mis je dan niet een jaar terugverdientijd... Die zonnepanelen zijn misschien wel de eerste prioriteit. Daar kunnen we ons niet een buil aan vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• art
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

art

Peter86 schreef op zaterdag 2 september 2017 @ 13:57:
maar ja mis je dan niet een jaar terugverdientijd...
Je PV-opbrengst piekt in de vroege zomer, dus daar hoef je je nu geen zorgen meer over te maken.Je hebt tot maart 2018 voordat het weer uit het dal klimt.

[ Voor 9% gewijzigd door art op 02-09-2017 15:59 ]

l'art pour l'art

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Vice
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 06-05 22:56
Peter86 schreef op zaterdag 2 september 2017 @ 13:57:
Valt inderdaad wat voor te zeggen, maar ja mis je dan niet een jaar terugverdientijd... Die zonnepanelen zijn misschien wel de eerste prioriteit. Daar kunnen we ons niet een buil aan vallen.
Het hangt allemaal af van hoe je het bij elkaar rekent. En je gaat een investering doen voor pak hem beet, de komende twintig jaar. Met hier en daar een vervanging van een onderdeel van de installatie, en onderhouds-kosten etc.

Maar op twintig jaar maakt een jaartje meer of minder niet veel uit, volgend jaar kunnen de prijzen anders zijn, de opbrengst verbeterd. Wellicht kom je erachter dat je minder energie verbruikt dan verwacht, en kan je met een maatje minder ook goed uit.

Qua zonnepanelen kan je natuurlijk met bijv de helft beginnen en later uitbreiden. Verstandig is om wel te zorgen dat de kabels etc. groot genoeg zijn voor een toekomstige uitbreiding. Daar zitten de kosten niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Aangenomen dat je ergens in de Randstad woont:
2000 kWh wek je op met ca 7 panelen van 290-300 Wp op zuid. Die zijn 1m60x1m.
12 Solar Frontier panelen kan ook, die zijn 1m25x0m97.
Met een warmtepomp en 600 m³ vervangen komt daar nog zo'n 1200 kWh bij.

Als je een 200 liter vat kwijt kan (60 cm doorsnee, 1m50? hoog) en een buitenunit, dan spaar je vastrecht en onderhoud van de gasdingen uit.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09-05 22:45
Ik zou het een beetje kapitaalvernietiging vinden om je gloednieuwe CV er al weer uit te slopen.
Je zou wel een paar zonnecollectoren op het dak kunnen lekker + een buffervat. Dat scheelt al wat verbruik op je CV en is later ook goed te gebruiken met een warmtepomp.

En sowieso zonnepanelen.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Meh. PV+WP>ZB.

Ik vind het kapitaalvernietiging om nu nog gas-cv te installeren, niet om het eruit te gooien...

zie Sunk Cost Fallacy.

[ Voor 10% gewijzigd door Proton_ op 02-09-2017 21:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Peter86 schreef op zaterdag 2 september 2017 @ 12:46:
Wat is nu wijsheid, die zonnepanelen zouden sowieso kosteneffectief zijn (met salderen tot 2023). Maar die warmtepompopties (ecolution of gas er volledig uit) zijn nog wat lastig om te overzien of het ook daadwerkelijk renderend is..
CV-ketel 2ehands verkopen en voor dat geld een warmtepomp installeren lijkt me net als PV een no-brainer.
Zonneboiler zou ik niet doen als je voor de PV+WP of PV+WP+WPB oplossing gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09-05 22:16
Ik denk dat 3000 Wp zonnepanelen een mooie start is. Overige systemen kunnen gerust nog even wachten. Ik zou eerst eens willen weten hoeveel gas je gaat gebruiken in die nieuwe woning, voor ik een keuze zou maken voor een ander verwarmingssysteem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vincm
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10:21
Waarom vind je dat? Comfort, puur financieel rendement, ...?

Ik bedacht me laatst dat het voor sommige woningen een charmante oplossing kan (!) zijn - zeker in combinatie met een slim gebouwd huis waarbij de verwarmingsvraag laag is - om een flinke zonneboiler te hebben met daarna elektrische naverwarming, welk verbruik je opvangt met heel veel zonnepanelen. Ja, je verbruikt meer elektriciteit maar die wek je zelf weer op. Echter, ZB en elektrische naverwarming zijn 'domme' systemen dus je hebt minder geavanceerde (dure) systemen die geïnstalleerd, ingeregeld en onderhouden moeten worden. Geen WP op je dak, geen WP binnen-unit, geen CV ketel, geen SWW buffervat.

Simpeler kan ook duurzaam zijn :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09-05 22:45
Proton_ schreef op zaterdag 2 september 2017 @ 21:45:
Meh. PV+WP>ZB.

Ik vind het kapitaalvernietiging om nu nog gas-cv te installeren, niet om het eruit te gooien...

zie Sunk Cost Fallacy.
Een ZB is toch prima te combineren met (eventueel later) een WP?

Of levert een PV paneel ondertussen meer energie dan een ZB?

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icekiller2k6
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 10:40
RocketKoen schreef op zondag 3 september 2017 @ 11:49:
[...]

Een ZB is toch prima te combineren met (eventueel later) een WP?

Of levert een PV paneel ondertussen meer energie dan een ZB?
Zolang salderen bestaat is PV interessanter. Je kunt de kWh van de zomer "bufferen" in het stroom netwerk en zelfs op de koudste donkerste winterdag terug krijgen. Terwijl bij zonneboiler je een minimum gap hebt van 3 maanden ... ik ga in België echter voor wpb met zonneboiler. Maar is omdat ik goedkoop een inox wbp heb kunnen kopen (~500 euro) en dit op de garage komt. Misschien dat ik nog een deel zonnepanelen op de garage bijleg ... :)

Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Op momenten dat een ZB lekker draait, doet een WP ook een COP >4. Dan levert een een PV paneel met 20% rendement (duur, maar niet zo duur als een collector) meer warmte dan een collector met 80% rendement per m².

Een zonneboiler is dus een duurdere en complexere installatie met meer onderhoud, die minder warmte levert. Wel een hogere temperatuur mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordp!
  • Niet online
Zelf voelen wij ook meer voor een warmtepomp dan voor een zonneboiler. Maargoed de eerste stap is denk ik toch starten met de zonnepanelen en dan vervolgens o.b.v. ervaringen na een jaar (gasverbruik, comfort enz) kiezen voor vervolgstappen.

We hebben een berging van 8.45 bij 3.1 meter op het zuiden, helaas een ventilatiepijpje op 2.5 meter (staat tegen de buitenrand van het dak), schaduwwerking zou mee moeten vallen.

Aan de achterzijde een uitbouw van 1.15 bij 5.8 meter op het westen waar eventueel ook nog 3 panelen geplaatst kunnen worden.

Ik zit zelf aan dit systeem te denken: http://www.sun-solar.nl/i...0-euro-incl-btw-sunsolar/

Daarbij dan 10 panelen in de lengte monteren (5*2) d.m.v. betonvoeten: http://www.sun-solar.nl/i...t-10-graden-hellingshoek/

Totaalprijs zou dan rond de 2820 + (6*57)= 3162 Euro komen. Montage doe ik zelf. bedrading gaat door ventilatiepijp berging en door de vloer naar de meterkast. Een elektricien zal het laatste deel dan op zich nemen. Daar komt dan nog een paar 100 euro bij (uitbreidingskast, groep voor zonnepanelen, een aardlekautomaat voor de buitenverlichting en montage).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07-05 15:06
Ben ooit deze lijst tegen gekomen betreft passieve huizen;
http://retrofit.energiein...de5d893e9a16fde9a30980a4d

Daar kun je het één en ander aan inspiratie uit opdoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 10:28
Peter86 schreef op zondag 3 september 2017 @ 19:10:
Zelf voelen wij ook meer voor een warmtepomp dan voor een zonneboiler. Maargoed de eerste stap is denk ik toch starten met de zonnepanelen en dan vervolgens o.b.v. ervaringen na een jaar (gasverbruik, comfort enz) kiezen voor vervolgstappen.
Een grond-warmtepomp laten installeren kost meer dan je in al die jaren aan gas verbruikt gok ik. Het is redelijk goedkoop als het met het huis wordt gebouwd, maar achteraf laten installeren is erg prijzig.

Ik zou ook graag mijn gas eruit doen. Enige waar gas voor wordt gebruikt is de CV voor verwarming/douche, koken is al elektrisch. Verbruik rond de 400 kuub gas op jaarbasis.

Er is alleen helaas geen 'makkelijke' manier. Ik kan wel voor een CV gaan welke stroom verbruikt in plaats van gas, maar het water verwarmen met gas is goedkoper dan verwarmen met stroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@President gelukkig klopt dat niet :)
Je hebt dit topic zeker gemist: Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordp!
  • Niet online
Inmiddels de daad bij het woord gevat en 3000 wp op het dak van mijn berging geplaatst, meterkast uitgebreid, extra groep voor berging, tuin en 5 polige kabel voor toekomstige 3 fase in de berging waar nu de zonnepanelen op zitten.

Nu heb ik dus een luxeprobleem met een verbruik van 1600 kwh en een verwachte opbrengst van 2600kwh per jaar.

Mijn gasverbruik zal rond de 1000 M3 liggen (inschatting op basis van het monitoren de afgelopen maanden op mindergas.

Nu zou ik een ecolution combi 50 kunnen plaatsen. Kosten zijn, bij zelf plaatsen, na subsidie 1800 + montagemateriaal rf module co2 sensor enz ongeveer 2500 Euro.
Als ik daar 600M3 gas mee bespaar (0,6 Euro per M3 gas) levert dat 360 Euro op. Aan elektra kost me dat 600*8.8/4.2 (COP) 1257 kwh * 0.21= 264 Euro.
De netto besparing per jaar is dan 360-264= 96 Euro.

Om de berekening niet nodeloos complex te maken laat ik de opgewekte zonnestroom buiten beschouwing. Met de deze besparing wordt de terugverdientijd 25 jaar, dat is wat mij betreft niet renderend...

Een andere optie is het gas er helemaal uit, ik heb berekend (https://warmtepomp-weetje...ergie-verbruik-berekenen/) hoeveel vermogen ik ongeveer nodig heb. Met 6.75 Kw zou ik voldoende moeten hebben (tweekapper 150m2).

Een monoblock zou zelf te installeren moeten zijn, nooit gedaan maar lijkt me een leuk project en ben handig..
Als warmtepomp zou een panasonic 7kw ( WM-MDC07H3E5 ) mooi naast de berging geplaatst kunnen worden, twee leidingen door de berging, door de koof langs de trap naar zolder en daar een buffer/boilervat.

De kosten voor een systeem zullen rond de 5000 euro liggen:

Panasonic 7kw ( WM-MDC07H3E5 ) via Coppack 3443,53 Euro
Boiler/buffervat (PAW-TE18C2E3STD-UK) via Coppack 1.003,21 Euro
Verzendkosten en overig materiaal 1000 Euro.
Totaal ongeveer 5446 Euro - subsidie (bedrag nog niet bekend.. zal rond de 2000 Euro zijn) = 3446 Euro.

Qua energiekosten zou ik 1000 kuub gas moeten vervangen door stroom, dit zou dan 1000*8.8/4.4= 2000 kwh zijn (lijkt me wat laag...)

Kosten gas bedragen 600 Euro, vastrecht gas schat ik in om 100 euro
Kosten electra bedragen 420 Euro
= 700-420= 280 Euro.

De terugverdientijd zou dan 3446/280 = 12.3 jaar zijn.

Dat is nog niet fantastisch maar met nog 5 jaar salderen en een rits zonnepanelen erbij is het nog wel wat omlaag te brengen.

Vraag is dus nu, wat is wijsheid? Daarbij is kosteneffectiviteit wat mij betreft ook belangrijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomic2005
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 09-05 18:00

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

Als je een monoblock uit het buitenland haalt ben je een stuk goedkoper uit..
confortmarket in frankrijk, of uit de uk. Dan ben je na aftrek subsidie misschien 1000 of 1500euro kwijt.

linkjes weet oa @AUijtdehaag wel. O-)

[ Voor 16% gewijzigd door Atomic2005 op 08-12-2017 13:31 ]

16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordp!
  • Niet online
Heb net even zitten kijken op de site van confortmarket, https://www.confort-marke...96_367_460_1061-4263.html als ik dit apparaat koop voor 2,828.80 en er 1900 Euro subsidie vanaf trek heb ik een 6kw warmtepomp voor 928 Euro.. Dat is wel bizar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@Atomic2005
Hij heeft de linkjes al gevonden... ;)

@Peter86
Je bent een half jaar te laat. Vroegah (tot 1 juli) zat er nog 2300 subsidie op... ;)
Maar.... nog steeds de moeite.

[ Voor 42% gewijzigd door AUijtdehaag op 08-12-2017 13:58 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 09-05 13:17
@Peter86 Let wel, uit het buitenland zijn meestal de oude generaties. Die werken meer dan prima hoor. Maar de nieuwe generatie monoblocks zijn ook al te koop (die hebben een H in de naam ipv F of G)

Dat 1000 euro prijsverschil verdien je alleen al in 10 jaar terug al door de vastrecht.
En de oplossing daarna is te compenseren met zonnepanelen.

Belasting op gas gaat trouwens omhoog.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@!null
En vastrecht teruggave gaat 61 euro naar beneden in 2018 ;)

maar eens: *AUijtdehaag betaalt ook niks meer voor gas, dan gaat het hard

[ Voor 7% gewijzigd door AUijtdehaag op 08-12-2017 15:42 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OrangeBerry
  • Registratie: Juli 2014
  • Niet online

OrangeBerry

Major malfunction 🤓

AUijtdehaag schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 13:56:
@Atomic2005
Hij heeft de linkjes al gevonden... ;)

@Peter86
Je bent een half jaar te laat. Vroegah (tot 1 juli) zat er nog 2300 subsidie op... ;)
Maar.... nog steeds de moeite.
Handig die linkjes, toch maar meer in verdiepen om een wp uit het buitenland te halen.... down side, ik ben totaal niet handig aangelegd :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

OrangeBerry schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 23:33:
[...]

Handig die linkjes, toch maar meer in verdiepen om een wp uit het buitenland te halen.... down side, ik ben totaal niet handig aangelegd :'(
Zonder reclame te maken, iemand op dit forum( }:O ) is recent een bedrijfje gestart wat al het technische werk uit handen neemt.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordp!
  • Niet online
Erasmo schreef op zaterdag 9 december 2017 @ 12:16:
[...]

Zonder reclame te maken, iemand op dit forum( }:O ) is recent een bedrijfje gestart wat al het technische werk uit handen neemt.
Begrijp je, persoonlijk vind ik het nu juist het leuke van dit alles, zelf dingen uitzoeken en installeren/optimaliseren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OrangeBerry
  • Registratie: Juli 2014
  • Niet online

OrangeBerry

Major malfunction 🤓

Erasmo schreef op zaterdag 9 december 2017 @ 12:16:
[...]

Klinkt goed :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordp!
  • Niet online
Ben het systeem een beetje aan het uitdenken. Wil een 6 kw monoblock plaatsen (deze: https://www.confort-marke...96_367_460_1061-4263.html), volgens de berekeningen zou ik 6,6 kw nodig hebben om 150 m2 te verwarmen. Nu zit even te denken misschien is 6kw eigenlijk wel voldoende, alleen de benedenverdieping a 70 m2 wordt echt verwarmt boven slechts de badkamer een uurtje in de avond de kamers alleen als we thuis werken.
De WH-MDC06G3E5 levert bij -7 nog 5.15kw, dat zou voldoend moeten zijn om de benedenverdieping warm te stoken denk ik.. Dan wel met een cop van 2.68

Nu bestaat mijn verwarmingsysteem uit een hoge temperatuur (45 graden, radiatoren boven) en een lage temperatuur systeem (35 graden, vloerverwarming beneden) gescheiden door een driewegklep op een intergas hreco met twee kamerthermostaten. Graag zou ik deze gescheiden regeling in stand willen houden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Z6DMtfFu9bQRmyES8A61mtzd/full.jpg

Het lastige is een beetje de aansluiting, ik wil het apparaat eerst alleen op de vloerverwarming beneden aansluiten en later het verwarmingscircuit boven en het warmwater door de warmtepomp verwarmen.

Daarvoor wil ik de aanvoer van de warmtepomp direct op de vloerverwarming aansluiten (middels T stuk en de kraan van de cv aanvoer dicht). Aan de afvoerzijde wil ik een T stuk plaatsen en daarop de warmtepomp afvoer aansluiten (en zo ook van het expansievat van de cv gebruik maken). Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/HJ1VDSruyRAALp2iHTXsuZ9Q/full.jpg De cv blijft dan voorlopig werken voor het hoge temperatuursysteem en de watervoorziening. Kan dit op deze manier?

Komende zomer wil ik een driewegklep plaatsen voor de aanvoer van de vloerverwarming (het T stuk op de aanvoerzijde van de verdeler wordt dan vervangen). Dan kan ik schakelen op verwarming en waterbereiding. De flow in de huidige aanvoer van de cv draait dan om wordt dan een aanvoer naar een boilervat met twee spiralen (zoiets bijvoorbeeld: https://www.oeg.net/nl/oeg-hygi-neboilers-g516005288.) op zolder. De verwarming door de warmtepomp laat ik dan door de onderste spiraal lopen.
De bovenste spiraal wil ik dan aansluiten aan het hoge temperatuursysteem boven. Is het dan mogelijk om met een thermostaat een aparte cv pomp te schakelen en zo de temperatuur te regelen?
Alle retour leidingen van beide spiralen en de radiatoren worden dan op de huidige retour aangesloten en gaan beneden via het T stuk weer richting warmtepomp. Kan dat zomaar of krijg ik dan allerlei gekke stromingen?

Een ander puntje ik zie dat de opgenomen stroom van de warmtepomp maximaal 20.5 en 13 ampère is en dat wordt aanbevolen om op 30 en 15 ampère af te zekeren, dat gaat bij een 3*25 aansluiting niet lukken... Kan het niet gewoon op 2*16 ampère (op twee verschillende fasen uiteraard..).
Pagina: 1