ZatarraNL schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 13:57:
En dat is precies waar ik bang voor ben.
Ik snap alleen niet zo goed waarom DRM zo'n beperkende factor is voor kodi. Ik ben geen ICT-er, maar Kodi is net zo goed software als Chrome of Edge is. Waarom zou het ene stukje software er wel mee om kunnen gaan, en het andere niet? Ik begrijp dat DRM te maken heeft met HTML5 of Silverlight, maar als Kodi HTML5 ondersteunt, dan zou de grootste bottleneck verdwenen moeten zijn, nietwaar?
Ik zie vast een ontzettend belangrijk element over het hoofd, maar dan hoor ik dat wel.
DRM en open source bijten elkaar.
Het eerste probleem is dat er weinig (geen?) DRM-implementaties bestaan die beschikbaar zijn met een open licentie en ook nog gebruikt worden door, in dit geval, SBS en RTL.
Veel bestaande DRM oplossingen werken op basis van sleutels, die soms in hardware (denk aan bluray-spelers) en soms in software (denk aan netflix) zit. Maar het is praktisch onmogelijk om sleutels in een opensource-pakket te stoppen, en tegelijk die sleutel geheim te houden.
Daarnaast, veel opensource-ontwikkelaars (waaronder ikzelf) hebben principiële bezwaren tegen DRM, en willen liever niet meewerken aan een implementatie ervan.
DRM is een verzamelnaam voor technieken die de rechten en de vrijheid van onschuldige eindgebruikers inperkt. Als ik een film op blu-ray koop, dan heb ik het
recht om daar een kopie van te maken. Ik mag daar een commercieel doel mee hebben en ik mag die maar heel beperkt verspreiden, maar de kopie mag ik maken. Al is het maar zodat ik de film onderweg op mijn laptop zonder optische drive kan kijken. Lijkt me heel normaal toch?
Sterker nog, vroeger hadden mijn ouders een autoradio die alleen cassentebandjes slikte, terwijl de rest van de wereld allang over was op cd's. We hebben thuis talloze cd's compleet legaal naar casette gekopieerd om onderweg naar te kunnen luisteren. Mijn bluray-voorbeeld is praktisch hetzelfde, maar tegenwoordig onmogelijk. Terwijl ik nog steeds hetzelfde recht heb!
Sja, dan ga ik ff langs de piratenwebsite en haal ik mijn kopie daar. Dat mag dan weer niet (en terecht imho), maar ik zie geen redelijk alternatief. Netflix is niet redelijk want het werkt niet op een raspberry pi, en sowieso is het beperkt op 720p op platformen die niet gezegend zijn volgens de eisen van hun DRM - terwijl die hardware van me prima in staat is om 1080p en zelfs 4k content af te spelen. Maar 'helaas' draai ik Linux en Kodi en mag het allemaal niet meer.
En dan hebben we nog geoblocking. Ook een vorm van DRM. Een van de series die ik volg is in Amerika op tv. Maar onze samenleving is zodanig geglobaliseerd dat de volgende ochtend overal en nergens spoiler alerts tegenkom omdat ik niet de enige ben die die serie volgt. Amerikanen kunnen dezelfde avond nog via hun lokale on-demand-dienst de aflevering terugzien. Maar twee maanden later is er nog geen enkele manier om dezelfde content legaal in Nederland te bekijken. Zelfs niet als ik er dik geld voor over heb en Windows draai en alles! De snelste manier is een vakantie boeken naar de USA. Gaan we niet doen. Maar ik kan je wel vertellen dat zo rond 4 uur 's nachts op de piratenwebsites zo'n beetje alles wat op de Amerikaanse tv toch echt wereldwijd beschikbaar is. Het mag niet, maar het is de enige redelijke optie om dezelfde content te kunnen raadplegen als mijn Amerikaanse vrienden.
Leuk detail, Geoblocking is meestal prima compatible met opensource software. De NPO website inclusief die kodi addon die ik eerder linkte werkt prima, maar alleen vanaf een Nederlands ip-adres
Edit:
DRM is niet de boeman wat iedereen ervan denkt, het is hoe er mee om gegaan wordt.
Je was net iets sneller. Niet zo gek gezien het formaat van de lap tekst boven de streep. Maar sorry, DRM is
wel de boeman die ik denk dat het is. Ik heb een paar euro extra betaald voor mijn telefoon en ik an nog steeds niet bovengenoemde content er legaal op kijken? Zelfs als ik bereid ben om nog meer te betalen en gewoon alle reclames daar op tv te kijken, is er nog geen legale manier om het te doen. Dit is toch gewoon bizar?
[
Voor 6% gewijzigd door
Peetz0r op 26-10-2017 14:25
]