Triple glas, doen of niet.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Artbij
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 04-05 10:12
Ik ben een woning aan het bouwen en moet nu beslissen of ik dubbel of triple glas in de achter pui doe. Ik twijfel hier erg over.

De hele pui (12meter lang, 30m2 groot) ligt op het noorden. In het huis komt een type D wtw en ltv vloerverwarming dmv een l/w warmtepomp.

Hieronder detail:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/b6oGYKYwiSKY85G5fWqFmwF9/medium.png

en omgeving:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/vdGQgTCSqT2QtgsWEV1NWmCC/medium.png

Ik heb de volgende aanbieding, gaat bij beide om meerprijzen:
- HR+++ tripple 2-zijdig gelaagd 442-12-4-12-442 incl. glaskraan € 1.655,-- excl. BTW U-waarde glas 0.7
- K-glas N Argon 442-15-442 € 1.155,-- excl. BTW U-waarde glas 0.9

Wat is nu wijsheid? Ik wil geen koudeval of koudebeleving hebben in de winter als ik naar buiten sta te kijken.

Met gestrekt been.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 03-05 17:46
Wat zegt de EPC/warmteverliesberekening bij beide varianten? Zo weet je hoeveel warmte je toe moet voegen (of af moet voeren in de zomer). Je hebt in principe een prijs/kW qua warmteopwekking, dus aan de hand daarvan kan je een kostenoverweging maken of het de meerprijs van 500 euro excl. BTW waard is. Ook esthetiek is wel van belang. De triple ruit is ca. 45 mm dik en de andere is 32 mm. Dat kan ook schelen in diverse details.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
En vergeet niet om naar de geluidsisolatie van beide te kijken.
Kan zijn dat de ene oplossing stiller is dan de andere.

Man has 2 testicles but only 1 heart...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Artbij
Señor Sjon schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 17:20:
Wat zegt de EPC/warmteverliesberekening bij beide varianten? Zo weet je hoeveel warmte je toe moet voegen (of af moet voeren in de zomer). Je hebt in principe een prijs/kW qua warmteopwekking, dus aan de hand daarvan kan je een kostenoverweging maken of het de meerprijs van 500 euro excl. BTW waard is. Ook esthetiek is wel van belang. De triple ruit is ca. 45 mm dik en de andere is 32 mm. Dat kan ook schelen in diverse details.
Gaat om een schuifpui, profiel blijft het zelfde. Het gaat met echt om die koudeval, gevoel van kou. Niet om de voordelen tbv stroom etc. Kosten spelen in die zin dan ook geen grote rol.

Met gestrekt been.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20:28

The Legend

*Plop*

Bij dubbelglas zul je koudeval hebben, zeker met zulke grote glasoppervlakten. Je merkt gewoon het temperatuurverschil als je vlakbij de ruit staat. Als je dat niet wil of iiig zoveel mogelijk wilt beperken dan is tripelglas de enige optie. Als het prijsverschil niet veel uit maakt, zie ik eigenlijk niet waarom dit dan nog zo'n moeilijke keuze is?

Zeker met vloerverwarming zul je 't verschil merken. Vroeger stond je voor het raam vlak voor een hoge temperatuur radiator die voor het raam stond te loeien. Dat compenseerde wel aardig. Je lage temperatuur vloerverwarming geeft niet zo'n direct stralingswarmte gevoel, ook niet met wat extra meters langs de raampartijen. Als dit je zo bezighoudt en geld speelt geen rol dan zou ik altijd voor tripelglas gaan. Ik weet zeker dat je met dubbelglas tot in einde der dagen zult denken 'had ik maar...'

[ Voor 41% gewijzigd door The Legend op 23-08-2017 21:15 ]

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Nu online

P_Tingen

omdat het KAN

Bekijk het eens zo: Als geld niet het belangrijkste punt is, wat zijn dan de meest waarschijnlijke slechte scenario's?

1. Je kiest dubbel glas en hebt last van koudeval. Je baalt en /blijft/ balen omdat de kou blijft

2. Je kiest triple en het was achteraf niet nodig. Punt is dat je hier niet van baalt omdat je het niet zeker zal weten. Je kan ze niet vergelijken.

Eindsituatie van 2 is het gunstigste, dus ik zou zeggen neem triple

... en gaat over tot de orde van de dag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Geld speelt uiteraard wel een rol. Maar hoef geen triple om stookkosten te besparen.

Wel een dikke 2000 extra. Als het niet hoeft geef ik die niet graag uit.

Beetje wat hierboven gezegd wordt. Die koude straling wol ik.niet.

[ Voor 18% gewijzigd door Artbij op 23-08-2017 22:04 ]

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xepos
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21:31
Hou er dan rekening mee dat je met een schuifpui ook de rubbers goed moet controleren en op tijd vervangt. Al heb je de driedubbel glas als er gewoon tocht tussen het vaste en schuif element kan komen heb je er nog niet veel aan.

• Kalevandaal
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13:25
De gasvulling van glas vervluchtigd.
Dat zullen leveranciers misschien niet snel toegeven, maar hierom blijft ik van mening dat een spouwbreedte en -opbouw van belang blijft.
Het nadeel met grotere spouwbreedtes en zoals met triple glas is dat het totale glaspakket dikker wordt waardoor ramen en deuren ook zwaarder worden.

PS. Laat de leverancier goed kijken naar het hang- en sluitwerk. Het (hef)schuifsysteem moet wel de ca 20% zwaardere beglazing kunnen dragen

Het glas (obv dubbel tweezijdig 442 en 12m2, uit 6 gelijke delen) weegt ca. 80kg per ruit.
In triple kom ik op ca. 100kg per ruit.

[ Voor 12% gewijzigd door Kalevandaal op 24-08-2017 13:30 . Reden: Denk-/rekenfout ]

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20:28

The Legend

*Plop*

artbij schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 22:02:
Geld speelt uiteraard wel een rol. Maar hoef geen triple om stookkosten te besparen.

Wel een dikke 2000 extra. Als het niet hoeft geef ik die niet graag uit.

Beetje wat hierboven gezegd wordt. Die koude straling wol ik.niet.
Koudebeleving is natuurlijk verrekte subjectief, dus niemand kan dat voor jou inschatten. Vast staat dat tripelglas minder koudeval zal hebben dan dubbelglas. Ik zou in jouw geval blind kiezen voor tripelglas, alleen al om niet achteraf te hoeven denken had ik maar... 2000 euro meerwerk is natuurlijk een hoop geld maar op jouw totale budget vrij beperkt. Gezien de waarde die je hecht aan het voorkomen van de koudebeleving zou ik nu investeren in de best mogelijke oplossing. Een ding is zeker, achteraf ga je het niet snel doen (als het überhaupt al mogelijk is).

Ik ben toch malle pietje niet!

• GodDamage
  • Laatst online: 09:17
Ik weet niet of geluidsisolatie ook belangrijk is voor jou maar triple zou in theorie een stuk minder moeten presteren omdat je dan een dubbele spouw hebt. Thermisch scheelt het volgens mij niet eens zoveel met hr++. Tenminste als dit een realistische weergave is Afbeeldingslocatie: https://www.mijnwoning.nl/informatie/wp-content/uploads/2015/01/hr-glas-300x152.png

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
Met verschillende glasdiktes werkt triple juist beter. 33.2-12-6-15-44.1 oid heeft geen 2 diktes hetzelfde. Optimaal voor het tegenhouden van verschillende geluidsfrequenties dus (diktes even uit mijn duim gezogen).

• GodDamage
  • Laatst online: 09:17
Señor Sjon schreef op donderdag 24 augustus 2017 @ 20:49:
Met verschillende glasdiktes werkt triple juist beter. 33.2-12-6-15-44.1 oid heeft geen 2 diktes hetzelfde. Optimaal voor het tegenhouden van verschillende geluidsfrequenties dus (diktes even uit mijn duim gezogen).
Dat klopt deels want naar mijn idee werkt een dubbele spouw meer tegen dan je met 3 verschillende massa goedmaakt.

• Señor Sjon
Waarom zou een spouw tegen moeten werken. :? Zwaar akoestisch glas is ook driebladig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 13:10
Dikte is wel echt een ding. Heb ze hier ook, maar zijn echt joekels van ruiten. Zal me niet verbazen als dat niet standaard in elk kozijn past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paragon93
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
GodDamage schreef op donderdag 24 augustus 2017 @ 21:50:
[...]

Dat klopt deels want naar mijn idee werkt een dubbele spouw meer tegen dan je met 3 verschillende massa goedmaakt.
Dubbele spouw doet inderdaad wat, maar waar de verschillende diktes voornamelijk doen, is zorgen dat ze niet op eenzelfde frequentie trillen, waardoor het geluid minder goed "doorgegeven wordt"

Trust me, I'm an engineer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Road-runner83
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 04-05 23:07
Bij twijfel zou ik het toch wel doen mits je budget het toe laat. Wij hebben ook een aantal keuzes gemaakt (rolluiken 1e verdieping, screens begane grond zonkant + gashaard) waardoor we flink in het spaarbudget hebben gesneden...maar dit zijn zaken die je later niet (of heel moeilijk) meer kunt aanpassen.

Succes met de keuze!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Artbij
Heb triple besteld. Dank allen voor de input,

Ramen worden bijna 300kg per paneel. Past inderdaad niet in alle profielen. Wordt wellicht ook een uitdaging om ze open en dicht te krijgen.Zeker omdat je 2 deuren per kant kunt schuiven. Maar we zullen zien.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mrlten
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 20:55

Mrlten

Premium Deluxe Plus

Ik zou dan maar alvast naar de sportschool gaan om te trainen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaw
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 04-05 21:35
Je verliest altijd minder warmte met triple dus altijd wel wat lagere stookkosten dus zal je die 2000 euro ook wel (langzaam) terugverdienen.

How to Beat Putin & The American Origins of Putin's Madness

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zygapophysis
  • Registratie: Juni 2012
  • Niet online
sbruynis schreef op donderdag 24 augustus 2017 @ 13:25:
De gasvulling van glas vervluchtigd.
Dat zullen leveranciers misschien niet snel toegeven, maar hierom blijft ik van mening dat een spouwbreedte en -opbouw van belang blijft.
Dit is iets wat ik mij ook altijd afgevraagd hebt. Hoewel dubbel glas nieuw vrijwel dezelfde waardes kan bereiken als triple glas ben ik nieuwsgierig naar hoe het er over 5,10,20 jaar is. Ik vermoed dat triple glas langer zijn isolatiewaarde vanwege 't gequote, maar ik kan hier geen data over vinden. Heb jij die misschien wel? In Scandinavie is al jaren triple glas de norm en data uit de praktijk zou er dus moeten zijn denk ik. Maar ook een lab opstelling dubble vs tripple zonder gas in de spouw zou al interessant zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Mrlten schreef op vrijdag 25 augustus 2017 @ 09:29:
Ik zou dan maar alvast naar de sportschool gaan om te trainen ;)
Het is hef/schuif, dus volgens mij lukt het wel :).

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Zygapophysis schreef op vrijdag 25 augustus 2017 @ 09:39:
[...]

Dit is iets wat ik mij ook altijd afgevraagd hebt. Hoewel dubbel glas nieuw vrijwel dezelfde waardes kan bereiken als triple glas ben ik nieuwsgierig naar hoe het er over 5,10,20 jaar is. Ik vermoed dat triple glas langer zijn isolatiewaarde vanwege 't gequote, maar ik kan hier geen data over vinden. Heb jij die misschien wel? In Scandinavie is al jaren triple glas de norm en data uit de praktijk zou er dus moeten zijn denk ik. Maar ook een lab opstelling dubble vs tripple zonder gas in de spouw zou al interessant zijn.
Alleen als de ruit lekslaat verliest het zijn eigenschappen. Mid jaren '90 was er een slechte periode waarbij veel ruiten lek gingen (en gaan...). In principe komt dat doordat de ondersteuning niet goed is en de twee glasbladen los van elkaar zakken in het kozijn.

Overigens heb je bij triple 4x een kitverbinding en bij dubbel maar 2x. ;) Dus minder kans op een lek raam. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zygapophysis
  • Registratie: Juni 2012
  • Niet online
Señor Sjon schreef op vrijdag 25 augustus 2017 @ 10:55:
[...]

Alleen als de ruit lekslaat verliest het zijn eigenschappen. Mid jaren '90 was er een slechte periode waarbij veel ruiten lek gingen (en gaan...). In principe komt dat doordat de ondersteuning niet goed is en de twee glasbladen los van elkaar zakken in het kozijn.

Overigens heb je bij triple 4x een kitverbinding en bij dubbel maar 2x. ;) Dus minder kans op een lek raam. :P
Nu ben ik niet bekend met de eigenschappen van kryton of argon, maar mijn ervaring met de opslag van andere gassen in glazen containers en de poreusheid van silica, lijkt het mij zeer sterk dat er uberhaupt geen diffusie plaats vindt. Maar ik laat mij graag verrassen, ik zal eens een rondje google'n.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Ik denk dat dat in een tempo gaat dat het niet zinnig is om mee te rekenen. ;) Overigens is bij gelaagd glas ook nog een folie aanwezig en er zijn ook vaak metaallaagjes opgedampt voor extra warmte/zonwering. Dus het is nooit zuiver silica.

[ Voor 50% gewijzigd door Señor Sjon op 25-08-2017 11:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalevandaal
Er zit natuurlijk ook een HR coating op het glas. Dit zal natuurlijk niet verjaren.
Overigens is het allemaal theorie.
@Señor Sjon ik heb ook genoeg glas gezien die lek zijn door thermische breuk, nagel van de glaslatten tegen het binnenruit etc....
Niet alleen ondeugdelijk op de glasblokjes plaatsen zal een ruit lek kunnen krijgen.
Er is bij ons in de omgeving ook een (reeds failliet) bedrijf die zelf isolatieglas samenstelde. Gewoon met de hand float snijden, kader en kit. Deze zijn regelmatig lek omdat de ruiten die deugdelijk zijn samengesteld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Thermische breuk heb je vaak zelf in de hand. Geen zonwering halverwege vlak op het glas bv. Zo heb ik menig ruit zien sneuvelen in nieuwbouw, vooral door die plisse jaloezieën die je halverwege het raam kon plaatsen met boven en onder vrij. Met zon erop moet je je hand er eens tussen steken, dan voel je gelijk het temperatuurverschil.

• Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 20:27
Artbij schreef op vrijdag 25 augustus 2017 @ 09:25:

Ramen worden bijna 300kg per paneel. Past inderdaad niet in alle profielen. Wordt wellicht ook een uitdaging om ze open en dicht te krijgen.Zeker omdat je 2 deuren per kant kunt schuiven. Maar we zullen zien.
En hoe bevalt het

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

• Artbij
Geen idee, ga er pas in mei wonen :).

Met gestrekt been.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mystikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-05 19:52

Mystikal

It never hurts to help!

Artbij schreef op donderdag 15 februari 2018 @ 17:20:
[...]

Dus in November weet je het pas (ivm koudeval). :P

Basement Bios ---- Exo-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jellabie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21:23

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

Artbij schreef op vrijdag 25 augustus 2017 @ 09:25:

Ik heb al schuifdeuren geplaatst met glas dat nog zwaarder is. Het beslag wordt er gewoon op aangepast. De schuifdeuren gaan nog altijd relatief eenvoudig open. (Je voelt wel gewicht, maar niet dat je al je kracht bij elkaar moet rapen.)

Wij hebben paar keer als commentaar van de klant gekregen wanneer wij triple glas plaatsen dat het glas een groene schijn heeft. Dit komt dus door alle glaslagen.

De Nederbelg !

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• djwice
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Artbij schreef op donderdag 15 februari 2018 @ 17:20:
[...]

En hoe bevalt het? :)

Mijn LEGO MOC's met PDF bouwinstructies en stop-motion animaties vind je op https://rebrickable.com/users/BrickDesignerNL/mocs/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hajee999
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 04-03 09:50
Het grootste nadeel van trippel glas aan de noordzijde is bij vochtig weer (mn herfst en warme winter) een beslagen buitenruit.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Artbij
Goed, isoleert veel beter dan mijn niet triple ruiten.

@hajee999 dat gebeurt inderdaad, maar is niet vaak. Is in ieder geval geen reden om het niet te nemen.

Met gestrekt been.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:17
Het is geen vraag!
Op noord doe je in alle omstandigheden Tripple, bij zuid zou de extra zontoetredingsfactor nog een beetje kunnen meespelen. dit bij renovatie
maar bij nieuwbouw is triple glas imo een nobrainer (dat dubbel nog mag!), ga je van genieten.

diskeltische lurker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Normen gaan uit van U-waarden, niet van enkel, dubbel of triple glas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeeDRaZoR3
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 00:59
Het verschil tussen een u-waarde van 0,7 en 0,9 is minimaal. Bij beide typen heb je normaal gesproken geen koudeval. Als je de exacte hoogte kan opgeven en wat voor ventilatie er aanwezig is, wil ik het nog wel even narekenen waar je op uit komt. Maar uit mijn hoofd zit je zelfs tot 3 meter hoogte goed.

Als je de u waarde van het kozijn nog meeneemt in de berekeningen wordt het verschil tussen beide waarden nog kleiner.

Qua geluidwering zit er minimaal verschil tussen beide typen glas.

[ Voor 10% gewijzigd door SpeeDRaZoR3 op 31-10-2018 15:33 ]

PSN: speedrazor3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 21:20
SpeeDRaZoR3 schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 15:30:
Het verschil tussen een u-waarde van 0,7 en 0,9 is minimaal. Bij beide typen heb je normaal gesproken geen koudeval. Als je de exacte hoogte kan opgeven en wat voor ventilatie er aanwezig is, wil ik het nog wel even narekenen waar je op uit komt. Maar uit mijn hoofd zit je zelfs tot 3 meter hoogte goed.

Als je de u waarde van het kozijn nog meeneemt in de berekeningen wordt het verschil tussen beide waarden nog kleiner.

Qua geluidwering zit er minimaal verschil tussen beide typen glas.
HR++ glas met coating zorgt voor betere thermische isolatie. Als je nog betere prestaties zoekt voor thermische en akoestische isolatie dan zul je de tussenruimte moeten vergroten, dit zorgt voor meer stilstaande lucht en zul je dikker glas moeten kiezen, wat zorgt voor meer massa. Maar er is een grens aan wat je nog met fatsoen in een kozijn kunt monteren. Afgezien van bijzondere ruimtes waar bijvoorbeeld geluid wordt geproduceerd zoals theaterzalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy_JN
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 03-05 09:09

Speedy_JN

Gang is alles...

IN 2018 is de HR++ standaard prima. Triple dempt ook veel geluid en kan weerkaatsingen geven.

En de U-waardes etc? Sja, ga je het dan ook nog voor- en na meten met een thermostaat? Als jij je hele huis goed aanpakt, is het prima! Of je hebt een enorme OCD :9 .

[ Voor 47% gewijzigd door Speedy_JN op 31-10-2018 16:13 ]

Voorwaarts!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
Speedy_JN schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 16:11:
IN 2018 is de HR++ standaard prima. Triple dempt ook veel geluid en kan weerkaatsingen geven.

En de U-waardes etc? Sja, ga je het dan ook nog voor- en na meten met een thermostaat? Als jij je hele huis goed aanpakt, is het prima! Of je hebt een enorme OCD :9 .
Weerkaatsingen? Bedoel je binnen het venster?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frisianstar
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 24-04-2022
Triple glas met krypton gasvulling is dunner omdat het gas beter isoleert.
Voorbeeld: het triple glas van Isolar met Ug van 0.5 en argon vulling is 48mm dik tegen slechts 36mm van de met krypton gevulde versie, lichtdoorlaat e.d. zijn volledig identiek.
https://www.isolar.de/med...rmeschutzglas-01-2018.pdf

De best isolerende dubbelglas die ik ken is van AGC: Ug 0.8, dikte, lichtdoorlaat e.d. niet bekend.
Met de nieuwe vacuüm isolatie techniek is volgens AGC een Ug waarde van 0.7 haalbaar bij een dikte van slechts 6mm: https://news.panasonic.co...15&utm_content=20181015-1

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djwice
  • Niet online
frisianstar schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 18:58:

De best isolerende dubbelglas die ik ken is van AGC: Ug 0.8, dikte, lichtdoorlaat e.d. niet bekend.
Met de nieuwe vacuüm isolatie techniek is volgens AGC een Ug waarde van 0.7 haalbaar bij een dikte van slechts 6mm: https://news.panasonic.co...n181015-2/en181015-2.html
Dat is wel heel cool 6mm dik en een U-waarde van 0.7 W/(m²K).
Wat zou een 9mm triple versie daarvan dan doen?

De muren van een 25 jaar oud huis hebben een Rc tussen de 2.5 tot 3.0. * Rc = 1/U-waarde.
Dus vergelijkbaar met een U-waarde van 0.4 tot 0.33.

Als het normaal dubbelglas in die huizen (met U-waarde 2.8) kan worden vervangen door triple vacuümglas dat even dik is, dan isoleert straks het glas net zo goed als de muur.
Nog de HR++ coatings en een laagje titaniumoxide aan de buiten kant en als dat ook nog in bestaande kozijnen zou kunnen, lijkt me een mega mooi product.

Hoe dik is dat dubbelglas uit de jaren '80 en '90 eigenlijk?

Als ik zo snel schat zou dat op €200/m² komen, dat is ongeveer de helft goedkoper dan alle kozijnen vervangen en voorzien van HR+++ glas.
Hoe stabiel is vacuümglas over de jaren heen?

edit:
Ik las dat bij vacuüm glas tussen de twee lagen glas kleine glas bultjes zitten die zorgen dat de twee lagen glas niet imploderen door het vacuüm. Als dat zo is, vermoed ik dat er door die buldjes wellicht ook drukgolven worden overgedragen? Of juist het glas een optater krijgt als beide panelen niet samen resoneren. Dus dat de gelijkheid van beide (of alle 3) de glazen panelen zeer belangrijk is, incl. oriëntatie etc. veel meer dan bij normaal HR++ of HR+++ glas.

Any how, stel nu dat je onder in een hoek van het klas een mondstukje zou aanbrengen, waardoor je het glas later terwijl het in de sponning zit, opnieuw kunt vacuüm trekken. Idealiter met een stofzuiger ofzo :)
Als je merkt dat de isolatie achteruit gaat, stofzuiger er op en een paar minuten later, heerlijk geen koudeval meer. :)

[ Voor 36% gewijzigd door djwice op 04-11-2018 22:51 ]

Mijn LEGO MOC's met PDF bouwinstructies en stop-motion animaties vind je op https://rebrickable.com/users/BrickDesignerNL/mocs/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blazer Coke
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 30-03 06:05
Voor een nieuw huis lijkt me dat toch een nobrainer.

Triple glas!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

hajee999 schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 08:44:
Het grootste nadeel van trippel glas aan de noordzijde is bij vochtig weer (mn herfst en warme winter) een beslagen buitenruit.
Dat heb ik heel soms ook bij mijn dubbel glas. En dat is HR++.
Maar gelukkig slechts heel af en toe, 3x per jaar is al veel :)

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mokum80
  • Registratie: Juli 2018
  • Nu online
In mijn nieuwbouw appartement (bouw moet nog starten) wordt gewoon HR++ ingezet. Ik heb een beetje zitten rondkijken bij andere projecten, maar kom nauwelijks nog HR+++ tegen. Onbegrijpelijk eigenlijk, maar blijkbaar wordt het door kopers niet belangrijk geacht dus wordt door de ontwikkelaars de meer betaalbare HR++ genomen. Het liefst zou ik met meerwerk akoestisch (geluidswerend) glas erin laten zetten, of anders HR+++.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
Mokum80 schreef op donderdag 1 november 2018 @ 09:07:
In mijn nieuwbouw appartement (bouw moet nog starten) wordt gewoon HR++ ingezet. Ik heb een beetje zitten rondkijken bij andere projecten, maar kom nauwelijks nog HR+++ tegen. Onbegrijpelijk eigenlijk, maar blijkbaar wordt het door kopers niet belangrijk geacht dus wordt door de ontwikkelaars de meer betaalbare HR++ genomen. Het liefst zou ik met meerwerk akoestisch (geluidswerend) glas erin laten zetten, of anders HR+++.
Mee eens, ik zou ook liever de nieuwste techniek zien in mijn nieuwbouw. Het enige wat de ontwikkelaar en aannemer interesseren is dat de woning de EPC haalt. Als het sommetje rond komt zonder tripple glas en zonder balansventilatie dan is dat dus wat ze monteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalevandaal
frisianstar schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 18:58:
Triple glas met krypton gasvulling is dunner omdat het gas beter isoleert.
Voorbeeld: het triple glas van Isolar met Ug van 0.5 en argon vulling is 48mm dik tegen slechts 36mm van de met krypton gevulde versie, lichtdoorlaat e.d. zijn volledig identiek.
https://www.isolar.de/med...rmeschutzglas-01-2018.pdf

Met de nieuwe vacuüm isolatie techniek is volgens AGC een Ug waarde van 0.7 haalbaar bij een dikte van slechts 6mm: https://news.panasonic.co...15&utm_content=20181015-1
No offence, ik ben geen voorstander van gasvullingen. Ja argon is standaard vulling voor HR++ bij spouw 13.
Maar de gasvulling verluchtigt heb ik mij laten vertellen. MAW na een paar jaar heb je gewoon luchtgevulde spouw.
Dus kan je net zo goed de meerprijs van Krypton besparen maar zwaarder kozijn/raam/deurhout bestellen voor een grotere luchtspouw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frisianstar
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 24-04-2022
Ik denk dat men dat diffusie noemt, zou zeker in het begin van het gas gevulde glas een issue zijn geweest maar tegenwoordig? nee.
Krypton is een veel zwaarder gas dan argon; de atomen zijn veel groter (2x zo hoog atoom nummer).
Is diffusie toch een heel kleine factor dan zal dat voor krypton nog geringer zijn die veel grotere atomen.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1133657

Ik sta voor dringende keuze tussen 2- of 3-voudig glas. Oorspronkelijk was 3-voudig glas de keuze , maar mijn vrouw werd afgeschrikt door het condens-effekt.
Navraag bij onze EPB-man leverde volgend verrassend commentaar op :

Betreffende het E-peil ontstaat er geen verschil tussen 3-voudige of dubbele beglazing.
Met 3-voudige beglazing wordt er beter geïsoleerd, maar doet de oververhitting bijgevolg stijgen. Het K-peil zakt hierdoor naar K27 (dubbele beglazing = K31), het E-peil blijft in beide gevallen op E20.
Met volgende parameters dient rekening te worden gehouden bij de uiteindelijke keuze:
- Indien dubbele beglazing: de volledige achtergevel = zonwerende beglazing g-waarde 0,45
- Indien 3-voudige beglazing: de volledige achtergevel = zonwerende beglazing g-waarde 0,38

Rekening houdend 2-voudig glas met u-waarde 1,0 (ipv 0,65 bij 3-V) geen stijging veroorzaakt van het aktueel E20-peil van onze woning en er ook minder oververhitting in de zomer en minder condens inde winter optredd zou ik kiezen voor 2-voudige beglazing. De minprijs van 7000e in ons geval is mooi meegenomen maar niet doorslaggevend.

Kan er mij iemand overtuigen om toch voor 3-voudige beglazing te gaan ??

mvg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Dit klinkt Vlaams? Als dat hetzelfde werkt als 'onze' EPC, dan krijg je uit die berekening wat de warmtevraag is met/zonder beter glas. Dan is het zelf een afweging maken. Categorieën werken wij niet mee in Nederland. Het voldoet wel of niet. Oververhitting kan je weer tegengaan met o.a. screens of andere zonwering.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Nu online
Señor Sjon schreef op vrijdag 2 november 2018 @ 10:16:
Dit klinkt Vlaams? Als dat hetzelfde werkt als 'onze' EPC, dan krijg je uit die berekening wat de warmtevraag is met/zonder beter glas.
Een EPB-verslag houdt niet alleen rekening met de isolatiewaarde, maar ook met de energiebehoefte en ventilatiewaardes. Je kan perfect een bouwschil hebben die voldoet aan de isolatienormen, maar, zoals hier wordt aangehaald, door grote ramen kan er een grote opwarming in de zomer ontstaan. Men gaat er bij de overheid vanuit dat je dergelijke opwarming wil tegengaan door airco (=energievreter), en dus kan je een hogere=slechtere score krijgen. Je zou de score dan kunnen opkrikken door op de andere zaken wat betere punten te scoren, maar om bijvoorbeeld nog punten te scoren op isolatie moet je al fors gaan investeren.
Anoniem: 1133657 schreef op donderdag 1 november 2018 @ 22:55:
Oorspronkelijk was 3-voudig glas de keuze , maar mijn vrouw werd afgeschrikt door het condens-effekt.
...
Betreffende het E-peil ontstaat er geen verschil tussen 3-voudige of dubbele beglazing.
Met 3-voudige beglazing wordt er beter geïsoleerd, maar doet de oververhitting bijgevolg stijgen.
Bij mijn verbouwing heb ik grote ramen op het zuiden en zuid-westen geplaatst. Uit de berekeningen bleek bij mij ook dat er een serieuze opwarming ging ontstaan, en werden zonweringen verplicht. En ik moet zeggen dat die zonweringen een groot verschil maken.
Ik denk trouwens dat je vrouw een verkeerd beeld heeft van de condens. Vroeger had je in de winter wel eens condens aan de binnenkant van de ramen. Doch bij de huidige goed-isolerende ramen zou de condens langs de buitenkant moeten optreden. Ik kreeg dit fenomeen ook te zien in de eerste winter. En dat heb ik opgelost door gordijnen te hangen (met isolerende voering). Maar op zich is die condens langs de buitenkant niet zo erg.

@Anoniem: 1133657 aanvulling, gisteren bij mijn broer geweest, en die heeft een nieuwbouwwoning gekocht. Daar is in zijn ramen zo een blauwe filter ingebouwd. Een no-go als ik zijn ervaringen mag geloven. Die gaat tegen volgende zomer een zonnescherm plaatsen om opwarming te voorkomen.
Dus ik weet niet of een dergelijke blauwe filter standaard erin zit of dat het optie is. Ik zou niet betalen als optie en dat geld in screens steken.

[ Voor 9% gewijzigd door Arator op 04-11-2018 10:43 ]

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• djwice
  • Niet online
Anoniem: 1133657 schreef op donderdag 1 november 2018 @ 22:55:
Ik sta voor dringende keuze tussen 2- of 3-voudig glas. Oorspronkelijk was 3-voudig glas de keuze , maar mijn vrouw werd afgeschrikt door het condens-effekt.
Navraag bij onze EPB-man leverde volgend verrassend commentaar op :

Met 3-voudige beglazing wordt er beter geïsoleerd, maar doet de oververhitting bijgevolg stijgen. Het K-peil zakt hierdoor naar K27 (dubbele beglazing = K31), het E-peil blijft in beide gevallen op E20.
Met volgende parameters dient rekening te worden gehouden bij de uiteindelijke keuze:
- Indien dubbele beglazing: de volledige achtergevel = zonwerende beglazing g-waarde 0,45
- Indien 3-voudige beglazing: de volledige achtergevel = zonwerende beglazing g-waarde 0,38

Rekening houdend 2-voudig glas met u-waarde 1,0 (ipv 0,65 bij 3-V) geen stijging veroorzaakt van het aktueel E20-peil van onze woning en er ook minder oververhitting in de zomer en minder condens inde winter optredd zou ik kiezen voor 2-voudige beglazing. De minprijs van 7000e in ons geval is mooi meegenomen maar niet doorslaggevend.

Kan er mij iemand overtuigen om toch voor 3-voudige beglazing te gaan ??

mvg
Behalve screens / zonneschermen kun je ook wellicht je kozijnen dieper maken, dat doen ze in Zweden bijvoorbeeld. Als de zon laag staat (winter) schijnt de zon naar binnen; fijn extra warmte. Als de zon hoog staat (zomer) valt ie op de kozijnen.

Een voorbeeld is gebruikt in het "one tonne life" project:
Afbeeldingslocatie: https://www.swedishwood.com/optimized/slideshow/siteassets/3-inspireras-av-tra/1-byggnader/one-tonne-life/one-tonne-life.jpg

Note : Als we allemaal maar 1 ton co2 per jaar gebruiken stopt de opwarming van de aarde. Dit project was om te toetsen of we met behoud van luxe dit kunnen bereiken, project video: YouTube: One Tonne Life - Project Summary

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1133657

Rondom rond komt er een oversteek van 120cm breed, die de zonlichtinval in de zomer voor 2/3 mildert.

Met 3-voudigglas komen we niettegenstaande de oversteken, toch aan een opwarming aan de bovengrens van het toelaatbare.

Vanuit theoretisch standpunt zou ik geneigd zijn om 3-voudigglas te gebruiken aan de WNO-zijde en zonnewerend dubbelglas aan de OZW-zijde.
Is dit realistisch of eerder hypothetisch ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• djwice
  • Niet online
Anoniem: 1133657 schreef op maandag 5 november 2018 @ 12:36:
Rondom rond komt er een oversteek van 120cm breed, die de zonlichtinval in de zomer voor 2/3 mildert.

Met 3-voudigglas komen we niettegenstaande de oversteken, toch aan een opwarming aan de bovengrens van het toelaatbare.

Vanuit theoretisch standpunt zou ik geneigd zijn om 3-voudigglas te gebruiken aan de WNO-zijde en zonnewerend dubbelglas aan de OZW-zijde.
Is dit realistisch of eerder hypothetisch ?
De coatings die je op HR++ glas kunt laten aanbrengen kun je ook aanbrengen op een van je triple glasbladen. Voor betere geluidsdemping kun je kijken naar varianten met verschillende diktes glas (een van 5mm een van 4mm en een van 6mm bijvoorbeeld).

Voor grote ramen wordt vaak ook gekeken naar twee laagjes glas met een folie er tussen tegen elkaar gelijmd, je ziet dan vaak 33.1 (twee lagen 3mm glas met 1mm laag folie er tussen) of 44.2.
Afbeeldingslocatie: https://www.glasopmaat.be/media/catalog/product/cache/1/image/8e4e51fee5ae7b1603146fd413881b5b/g/e/gelaagd-glas.jpg
Deze worden dan als ware het 1 glas laag gebruikt een dubbel of tripel glas, bijvoorbeeld 44.2 - 6 - 33.1.

[ Voor 21% gewijzigd door djwice op 05-11-2018 21:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kalevandaal
Om even aan te haken op bovenstaand van @djwice, 3.3.1 wordt nog wel toegepast, maar sporadisch ivm glasafmetingen. Hoe groter het glasblad, hoe dikker de ruiten
Hier zal men dus eerder 442 aanbrengen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Supertip
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Ik heb nog niemand gehoord over de doorzichtig heid van 3 dubbel glas.
Het reflecteert aanzienlijk meer, en de doorkijk vind ik duidelijk minder.
Behalve over de isolatie waarde is dit eigenlijk ook een puntje om rekening mee te houden.

12X Rec peak energy 275 WP pal Zuid platdak 20° Growatt 3000 MTL-S /bj. Half mei 2018

Pagina: 1