• Finwe
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 08-09 14:16
[b][message=52637983,noline]GlowMouse schreef op woensdag 20 september 2017 @
En niet aan de green card test, maar ook op de substantial presence test zijn weer uitzonderingen, al is dat hier allemaal niet zo relevant :)
Ok, ik houd me maar bij software schrijven verder ;)

• Greencap
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 05-02 13:35
GlowMouse schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 20:56:
In de Overeenkomst tussen het Koninkrijk der Nederlanden en de Verenigde Staten van Amerika tot het vermijden van dubbele belasting en het voorkomen van het ontgaan van belasting met betrekking tot belastingen naar het inkomen (hierna: het verdrag) word je als inwoner van Nederland aangemerkt (art. 4 van het verdrag, omdat je in Nederland wel maar in de VS niet als inwoner wordt aangemerkt). Op grond van art. 16 van het verdrag mag alleen de VS heffen over loon voor zover dat betrekking heeft op arbeid in de VS. Nederland verleent daarvoor een vrijstelling (art. 25 van het verdrag). Dat betekent dat de inkomstenbelasting in box 1 met de helft wordt verminderd (dagenbreuk, art. 2.5 van dit besluit).
Begrijp ik het dan goed dat ik dus grofweg over de helft van mijn salaris inkomstenbelasting aan de VS betaal en over de andere helft aan NL? Dus dan zou de helft met ongeveer 30% belast worden en de andere helft met ongeveer 50%?

Maakt het dan uberhaupt nog uit of ik vanuit Nederland of vanuit Amerika betaald wordt? Hetzelfde verdrag lijkt te gelden (dus de VS wil waarschijnlijk nog steeds de helft van de belasting innen indien ik vanuit NL betaald krijg) of zie ik dat verkeerd?

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Greencap schreef op woensdag 20 september 2017 @ 08:58:
[...]

Begrijp ik het dan goed dat ik dus grofweg over de helft van mijn salaris inkomstenbelasting aan de VS betaal en over de andere helft aan NL? Dus dan zou de helft met ongeveer 30% belast worden en de andere helft met ongeveer 50%?
Dat klopt ja. Het gemiddelde tarief in de VS is wel iets lager door de invloed van heffingskortingen; een inkomen van 50k wordt bijvoorbeeld maar tegen 23.5% belast, terwijl een inkomen van 100k tegen 30.5% wordt belast.
Maakt het dan uberhaupt nog uit of ik vanuit Nederland of vanuit Amerika betaald wordt? Hetzelfde verdrag lijkt te gelden (dus de VS wil waarschijnlijk nog steeds de helft van de belasting innen indien ik vanuit NL betaald krijg) of zie ik dat verkeerd?
Dat hangt ervan af wie uiteindelijk opdraait voor jouw loonkosten (zie art. 16 van het verdrag). Grof verwoord: als jouw loonkosten intern specifiek worden doorberekend aan de Amerikaanse afdeling is er inderdaad geen verschil.

[ Voor 4% gewijzigd door GlowMouse op 20-09-2017 12:29 ]

• Greencap
@GlowMouse Bedankt voor de hulp. Voor onze subsidiaries maakt het allemaal maar weinig uit welk kantoor wat betaald, want uiteindelijk komen deze kosten terecht op de rekening van het Scandinavische moederbedrijf waarvoor ik eigenlijk écht in dienst ben. Op dit moment worden mijn loonkosten in Nederland al gewoon gecompenseerd door het moederbedrijf. Ik kan me overigens niet voorstellen dat te controleren is voor welke belastingdienst dan ook welk van onze vele vestigingen nu echt opdraait voor mijn loonkosten, aangezien er nogal wat cashflows zijn heen en weer.

Maar goed, als mijn loonkosten dus zoals nu verwerkt blijven worden (dus in NL betaald en gecompenseerd door het moederbedrijf) dan betaal ik dus gewoon over alles Nederlandse belasting? Er is vanuit het bedrijf namelijk wel wat te zeggen om dit aan te houden, want het is gewoon lekker simpel en bovendien kan er dan WBSO subsidie voor mij aangevraagd worden om mijn loonkosten te drukken. Voor mij lijkt dat echter nadelig te zijn, want ik zou dan meer belasting moeten betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ScoTtix
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19:25
@Greencap , ben benieuwd of je uiteindelijk gegaan bent ja of nee!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Greencap
@ScoTtix Nee, we zijn toch in Nederland gebleven, vooral vanwege de carriere van mijn vrouw en de geboorte van ons zoontje. Achteraf wel erg blij met de keuze, aangezien de geboorte niet helemaal vlekkeloos ging en het daarom wel erg fijn was om in een vertrouwde omgeving te zijn met veel vrienden en familie.

Het aanbod staat nog steeds, maar ik denk eigenlijk niet dat we ooit nog zullen gaan. We zijn toch wel erg gehecht aan onze vrienden en familie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikbengeenvis
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 12-11-2022
Goed besluit, je moet echt niet met een klein kind naar een ander land toe gaan, zeker niet als de carrière van je vrouw dan zou imploderen. Qua aanbod zou ik het alleen doen als er een significante beloning tegenover zou staan en je zelf al van plan bent je carrière te vervolgen in het buitenland. Om enkel de ervaring zou ik het niet doen, je offert er namelijk veel voor op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kaaswagen
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 10-09 21:19
ikbengeenvis schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 17:53:
Goed besluit, je moet echt niet met een klein kind naar een ander land toe gaan, zeker niet als de carrière van je vrouw dan zou imploderen. Qua aanbod zou ik het alleen doen als er een significante beloning tegenover zou staan en je zelf al van plan bent je carrière te vervolgen in het buitenland. Om enkel de ervaring zou ik het niet doen, je offert er namelijk veel voor op.
Haha ik had precies de tegenovergestelde reactie, jammer dat je niet bent gegaan. Nu met kind zal het alleen maar aantrekkelijker worden om je kind ook zo'n ervaring te geven dus ik zou er zeker nog een keer goed over nadenken :)

It's a figure of speech, Morty. They're bureaucrats, I don't respect them.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Monkeydancer
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 15:35
Het openbaar onderwijs in Amerika is ook een ingewikkeld verhaal. Stel je bent van plan om langer te blijven in Amerika en je wilt dat je kind naar een goede school gaat. Dan ben je aangewezen op het plaatselijke schoolsysteem. Bij je zoektocht naar een woning moet je dan goed opletten onder welke schooldistrict deze valt.

Monkey business: pay peanuts, get monkeys

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Monkeydancer schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 21:26:
Het openbaar onderwijs in Amerika is ook een ingewikkeld verhaal. Stel je bent van plan om langer te blijven in Amerika en je wilt dat je kind naar een goede school gaat. Dan ben je aangewezen op het plaatselijke schoolsysteem. Bij je zoektocht naar een woning moet je dan goed opletten onder welke schooldistrict deze valt.
In SF heeft men geprobeerd om betere kansen te creëren voor de onderklasse door de school los te koppelen van de buurt waarin iemand woont, maar dat is jammerlijk gefaald.

Denk dat je achteraf heel blij mag zijn. Het zorgstelsel in de VS is erbarmelijk, zeker als je het nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anatidae
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 09-09 22:36
Mvm

[ Voor 98% gewijzigd door Anatidae op 17-05-2019 10:44 ]

Nou dag he

Pagina: 1 2 Laatste