Mijn werkgever kwam vandaag met de vraag of ik wil gaan nadenken om één tot twee jaar in Boston te gaan werken. Mijn situatie in Nederland is als volgt: Ik woon hier samen met mijn vrouw in een koophuis. Beide hebben we een goede baan met vast contract en er is een baby op komst. Mijn werkgever stelde bovendien voor om in Amerika te bevallen, maar is ook bereid op de baby te wachten. Mijn vrouw is echter nog maar net begonnen in een nieuwe functie bij haar werkgever, dus ik verwacht dat het niet in goede aarde zal vallen indien ze daar nu al weer weg gaat of een “sabbatical” neemt.
Mijn initiële reactie was dat er veel te veel organisatorische bezwaren zijn en dat we het hier goed hebben, dus waarom zouden we? Mijn werkgever lijkt echter bereid ver te gaan om ons over te halen en kwam ook met het argument dat het juist een perfect moment is, omdat mijn vrouw toch met zwangerschapsverlof gaat en hier zit natuurlijk wel wat in. Bovendien lijkt het zowel mij als mijn vrouw erg gaaf om op deze manier eens met Amerika kennis te maken en zo’n kans krijgen we waarschijnlijk nooit opnieuw. Vandaar dat ik toch eens serieus wil gaan nadenken of dit misschien niet iets kan worden. Ik hoop dat hier tweakers zijn die wellicht in een vergelijkbare situatie hebben gezeten en/of mij kunnen helpen met het overzien van de gevolgen van deze eventuele stap.
De obstakels die ik tot nu toe zie zijn de volgende:
Er zitten in mijn lange verhaal veel (halve) vragen en ik overzie nog lang niet alles, dus ik stel het erg op prijs indien jullie hier iets aan kunnen bijdragen (al is het een mening om dit vooral wel/niet te doen
).
Mijn initiële reactie was dat er veel te veel organisatorische bezwaren zijn en dat we het hier goed hebben, dus waarom zouden we? Mijn werkgever lijkt echter bereid ver te gaan om ons over te halen en kwam ook met het argument dat het juist een perfect moment is, omdat mijn vrouw toch met zwangerschapsverlof gaat en hier zit natuurlijk wel wat in. Bovendien lijkt het zowel mij als mijn vrouw erg gaaf om op deze manier eens met Amerika kennis te maken en zo’n kans krijgen we waarschijnlijk nooit opnieuw. Vandaar dat ik toch eens serieus wil gaan nadenken of dit misschien niet iets kan worden. Ik hoop dat hier tweakers zijn die wellicht in een vergelijkbare situatie hebben gezeten en/of mij kunnen helpen met het overzien van de gevolgen van deze eventuele stap.
De obstakels die ik tot nu toe zie zijn de volgende:
- Grote kans dat mijn vrouw haar baan verliest, het zal in ieder geval impact hebben op haar carrière.
- We zitten met ons eerste kind in een vreemd land. Dit is natuurlijk extra spannend.
- We zullen onze familie en vrienden een tijd lang minder/niet zien. Dit is extra jammer omdat ze dan de baby niet van dichtbij kunnen meemaken.
- We zitten met een koophuis. Ik zou deze willen aanhouden, maar kan dat überhaupt?
- Boston is een van de duurste steden ter wereld.
- Financiële gevolgen voor werken in het buitenland - AOW, pensioen, nog iets anders?
Er zitten in mijn lange verhaal veel (halve) vragen en ik overzie nog lang niet alles, dus ik stel het erg op prijs indien jullie hier iets aan kunnen bijdragen (al is het een mening om dit vooral wel/niet te doen