Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b2vjfvj75gjx7
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Sinds een tijdje verdien ik elke maand wat geld via reclame uit een app, die ik zelf ontwikkel / promoot / update, etc...

Het gaat om relatief weinig geld; een paar duizend euro per jaar.

Professioneel ben ik werkzaam als web-developer, dus ik wil die app-inkomsten wel opgeven bij de belastingdienst.

De grote vraag, voor mij, is onder welke post doe ik dat?

Ik heb sinds 25 jaar een eigen onderneming, betaal netjes IB en OB elk jaar, sta ingeschreven als developer bij de KvK (voor wat het waard is...), etc...

Daarover dus geen vragen en of ik het zakelijk wil opgeven staat voor mij ook vast.

Echter, de één zegt dat het intracommunautaire prestaties zijn (ik lever een dienst aan Google (app store), die zit in Ierland (EU land), draagt daar de BTW af (ik verleg de BTW) en de dienst (een app die informatie verschaft) valt binnen die prestaties.

Voor de regel moet ik dan een proforma factuur naar Google sturen (ze zien me aankomen), omdat ik natuurlijk vooraf geen factuur kan mailen (elke maand heb ik andere inkomsten en Google zelf stuurt ook geen offertes...).

Weer anderen zeggen dat het valt onder de mini One Stop Shop-regeling (MOSS), waarbij je digitale diensten 1x aangeeft in een EU-land en verder niet.

Daar gaat het echter meer om zaken als online software (die je kan aanschaffen), aanleggen van een WiFi-accesspunt, etc... en moet je per klant het IP-adres aangeven waar ze je dienst afnemen (handig met een app die mobiel is en geen vast IP-adres heeft).

Tenslotte kan ik simpel doen en gewoon zeggen dat dat ene procentje omzet (app inkomsten) gewoon overige inkomsten zijn waarbij ik de BTW verleg naar een ondernemer in de EU (en de overige 99% van de inkomsten komen direct uit mijn normale bedrijfsvoering als developer).

Er zijn wel wat topics op Tweakers en elders, maar die zijn oud en zitten vol fouten (bv. dat je nog 21% BTW moet afdragen, terwijl app-inkomsten BTW-loos zijn, aangezien Google die zelf afdraagt (of zou moeten afdragen...) aan het land waar ze gevestigd zijn (officieel is Google Iers, blijkbaar...).

[ Voor 14% gewijzigd door b2vjfvj75gjx7 op 15-08-2017 21:05 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10:51

P_Tingen

omdat het KAN

Klinkt als een vraag voor de belastingtelefoon

... en gaat over tot de orde van de dag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• b2vjfvj75gjx7
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Lol, in tijde van digitale overvloed, ben ik totaal vergeten dat deze nog bestaat.

Ik ga ze bellen!