Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ndsc
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 18-04 15:43
Beste Tweakers,

Naast mijn full-time baan besteed ik mijn vrije uurtjes aan het ontwikkelen en het onderhouden van mijn eigen Android apps. Hier verdien ik op zich wel een leuk bedrag aan. Ik krijg gemiddeld 500 euro per maand gestort op mijn rekening. Ik ben hier pas dit jaar mee begonnen dus ik heb (nog) geen belasting afgedragen. De belastingdienst gaat er van uit dat ik voor alle inkomsten aangifte doe.

Ik heb een aantal vragen waarmee ik eerst de 'community' wil raadplegen:
  • Is het verplicht BTW af te dragen aan de belastingdienst als 'app verkoper'?
  • Is het interessant om op basis van deze werkzaamheden een eenmanszaak te beginnen? Google draagt geen BTW voor mij af maar waarschijnlijk kom ik dan te vallen onder de Kleineondernemingsregeling. Maar ook zal ik waarschijnlijk geen BTW kunnen aftrekken omdat de inkomsten daar te laag voor zijn?
  • Als ik deze inkomsten niet opgeef bij mijn jaarlijkse belastingaangifte is het dan zwart geld en riskeer ik dan een boete?
  • Soms wordt er door instanties, bijvoorbeeld bij het huren van een woning, om een inkomenseis gevraagd. In hoeverre is het 'eerlijk' om deze inkomsten mee te laten rekenen? Bijvoorbeeld: mijn salaris + inkomen uit overig werk?
Daarnaast ben ik ook vooral benieuwd naar ervaringen van mensen die iets soortgelijks doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• creator1988
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 17:32
ndsc schreef op zondag 06 april 2014 @ 13:37:
Is het verplicht BTW af te dragen aan de belastingdienst als 'app verkoper'?
Nee, dat is alleen verplicht als je als ondernemer bekend staat bij de belastingdienst.
Is het interessant om op basis van deze werkzaamheden een eenmanszaak te beginnen? Google draagt geen BTW voor mij af maar waarschijnlijk kom ik dan te vallen onder de Kleineondernemingsregeling. Maar ook zal ik waarschijnlijk geen BTW kunnen aftrekken omdat de inkomsten daar te laag voor zijn?
Als jouw app 1 euro kost, krijg je dan 0.70 of 0.57 gestort (-21% - 30%)?
• Als ik deze inkomsten niet opgeef bij mijn jaarlijkse belastingaangifte is het dan zwart geld en riskeer ik dan een boete?
Ja.
• Soms wordt er door instanties, bijvoorbeeld bij het huren van een woning, om een inkomenseis gevraagd. In hoeverre is het 'eerlijk' om deze inkomsten mee te laten rekenen? Bijvoorbeeld: mijn salaris + inkomen uit overig werk?
Meeste verhuurders / andere instanties accepteren ook een belastingaangifte. Hierop zal dit bedrag staan, dus ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ndsc
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 18-04 15:43
creator1988 schreef op zondag 06 april 2014 @ 13:55:
[...]

Als jouw app 1 euro kost, krijg je dan 0.70 of 0.57 gestort (-21% - 30%)?
Er gaat inderdaad 30% van af. Maar naar mijn inzien is dit geen BTW. Volgens Google zijn dit transaction fees.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 10-05 23:37
Het structurele en winstgevende aspect van jouw app-inkomen zou een reden te kunnen zijn om BTW-plichtig te worden. In dat geval moet je als eenmanszaak registreren bij KVK, de ontvangen BTW afdragen en kun je de betaalde BTW over zakelijke uitgaven weer verrekenen.
Blijft het saldo onder de grens van de KOR, dan ontvang je een kwijtschelding zodat het je uiteindelijk niets kost. Wel is het voordeel van de KOR belastbaar in de sfeer van inkomstenbelasting of ondernemingswinst. (Per saldo betaal je immers geen BTW, datgene wat je verdient is dan ook afkomstig van je verkopen incl BTW en zodoende komt de BTW terug in het saldo van de fiscale winstberekening).

Voor de inkomstenbelasting is het een twijfelgeval. Blijft het bij 500 per maand als aanvulling op een veel hoger inkomen in loondienst? Dan zou je onder ROW vallen. Je inkomsten uit de apps tellen dan aan je belastbaar inkomen in box 1.
Zit er echter groei in de inkomsten, steeds meer apps met steeds meer gebruikers? Dan zou ik de activiteiten sowieso voortzetten in een eenmanszaak en ondernemersaangifte IB doen. Scheelt aardig in de belastingdruk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:09

Mx. Alba

hen/die/zij

Er zijn twee types "ondernemer" die onafhankelijk van elkaar "true" of "false" kunnen zijn.

Ondernemer voor de omzetbelasting (btw). Dit ben je automatisch als je als ondernemer bent ingeschreven bij de KvK, als ik me niet vergis.

TRUE: Je moet per kwartaal of per jaar een omzetbelastingaangifte doen. Bedragen die je van particulieren krijgt zijn allemaal inclusief btw. Op eventuele facturen die je stuurt moet je het correcte btw-bedrag vermelden. Btw die je hebt betaald over producten of diensten die je hebt ingekocht voor het uitvoeren van je werkzaamheden kan je aftrekken.

FALSE: Je kan geen omzetbelastingaangifte doen. Alle bedragen die je ontvangt zijn exclusief btw. Op eventuele facturen mag je geen btw vermelden.

Ondernemer voor de inkomstenbelasting (ib). Dit ben je als de belastingdienst besluit dat je het bent. Je kunt de belastingdienst verzoeken om wel of niet als ondernemer voor de inkomstenbelasting te boek te staan.

TRUE: Je doet geen aangifte inkomstenbelasting voor particulieren, maar aangifte inkomstenbelasting voor ondernemers. Deze is een stuk ingewikkelder maar als je je even inleest nog steeds makkelijk zelf te doen - maar je kunt het zo ingewikkeld maken als je zelf wil. De inkomsten die je hebt gegenereerd uit je apps geef je aan als inkomsten uit onderneming.

FALSE: Je doet nog steeds aangifte inkomstenbelasting voor particulieren. De inkomsten die je hebt gegenereerd uit je apps geef je aan als inkomsten uit overige werkzaamheden. Je kunt geen gebruik maken van regelingen als winstvrijstelling etc. die er voor ondernemers wel zijn.

IN IEDER GEVAL moet je een degelijke administratie bijhouden. En ik zou je aanraden om 50% van je inkomsten te reserveren (op een spaarrekening zetten) om de inkomstenbelasting van te betalen.

In de meeste gevallen zijn ofwel beide FALSE (gewone particulier) ofwel beide TRUE ("echte" ondernemer). Maar FALSE/TRUE en TRUE/FALSE kunnen ook voorkomen. Dat eerste geval vooral doktoren, kunstenaars, musici, etc. (die niet btw-plichtig zijn), het tweede geval vooral hobbyisten die wat bijverdienen naast een vaste baan maar wel een officieel bedrijfje en een btw-nummer hebben (mogelijk jouw geval).

[ Voor 9% gewijzigd door Mx. Alba op 07-04-2014 16:52 ]

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 325087

Beste NDSC,

Hoe heb je het uiteindelijk aangepakt? Ik maak samen met 2 vrienden een app en we zitten eigenlijk precies met dezelfde vragen.

Er zaten al heel goede reacties bij op je bericht, maar toch even nieuwsgierig hoe je het hebt gedaan.

Groetjes Elise
Pagina: 1