Beste Tweakers,
Naast mijn full-time baan besteed ik mijn vrije uurtjes aan het ontwikkelen en het onderhouden van mijn eigen Android apps. Hier verdien ik op zich wel een leuk bedrag aan. Ik krijg gemiddeld 500 euro per maand gestort op mijn rekening. Ik ben hier pas dit jaar mee begonnen dus ik heb (nog) geen belasting afgedragen. De belastingdienst gaat er van uit dat ik voor alle inkomsten aangifte doe.
Ik heb een aantal vragen waarmee ik eerst de 'community' wil raadplegen:
Naast mijn full-time baan besteed ik mijn vrije uurtjes aan het ontwikkelen en het onderhouden van mijn eigen Android apps. Hier verdien ik op zich wel een leuk bedrag aan. Ik krijg gemiddeld 500 euro per maand gestort op mijn rekening. Ik ben hier pas dit jaar mee begonnen dus ik heb (nog) geen belasting afgedragen. De belastingdienst gaat er van uit dat ik voor alle inkomsten aangifte doe.
Ik heb een aantal vragen waarmee ik eerst de 'community' wil raadplegen:
- Is het verplicht BTW af te dragen aan de belastingdienst als 'app verkoper'?
- Is het interessant om op basis van deze werkzaamheden een eenmanszaak te beginnen? Google draagt geen BTW voor mij af maar waarschijnlijk kom ik dan te vallen onder de Kleineondernemingsregeling. Maar ook zal ik waarschijnlijk geen BTW kunnen aftrekken omdat de inkomsten daar te laag voor zijn?
- Als ik deze inkomsten niet opgeef bij mijn jaarlijkse belastingaangifte is het dan zwart geld en riskeer ik dan een boete?
- Soms wordt er door instanties, bijvoorbeeld bij het huren van een woning, om een inkomenseis gevraagd. In hoeverre is het 'eerlijk' om deze inkomsten mee te laten rekenen? Bijvoorbeeld: mijn salaris + inkomen uit overig werk?