Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterData
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:23
Afgelopen maandag is er bij mij een belastinginspecteur langsgekomen voor een startersgesprek; ik heb sinds april 2010 een eenmanszaak en verdien al een tijdje geld met het verkopen van iPhone-apps, zowel rechtstreeks aan bedrijven als via de Apple App Store.

Maandelijks maakt Apple mij een bedrag over; dat bedrag is in feite de verkoopprijs minus een bepaald percentage. Apple betaalt de omzetbelasting (d.w.z., de omzetbelasting is 'verlegd'). De betaling komt van 'Apple', maar in de omschrijving van de overboeking worden een aantal dochterbedrijven genoemd ("iTunes s.a.r.l" in Luxemburg verzorgd de verkoop in Europa, verder nog "Apple Inc.", "Apple Can.", "Apple PTY LTD" en "iTunes KK").

Als ik de belastinginspecteur goed begrijp hoef ik geen omzetbelasting af te dragen (dat is immers al gedaan). Wel moet ik de levering opgeven als 'intra-communautaire prestatie' (voor zover het een levering binnen de EU betreft) of een levering aan het buitenland (voor de VS e.d.). Het probleem is dat ik dus niet weet wat in deze situatie het geval is. Ik heb een contract met Apple Inc. maar ik word betaald door iTunes s.a.r.l. en consorten. Het meest logisch lijkt mij dus om de inkomsten van iTunes s.a.r.l. mee te tellen bij 'intracommunautair' (en daar hun BTW-nummer bij te zetten) en de rest onder overige landen te gooien.

Iemand hier ervaring mee die me kan vertellen of dit juist is of niet? Het frustrerende is dat het voor de hoogte van de belasting helemaal niets uitmaakt... maar het moet wel goed worden aangegeven natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21-06 13:12
MisterData schreef op woensdag 16 november 2011 @ 12:02:

Maandelijks maakt Apple mij een bedrag over; dat bedrag is in feite de verkoopprijs minus een bepaald percentage. Apple betaalt de omzetbelasting (d.w.z., de omzetbelasting is 'verlegd'). De betaling komt van 'Apple', maar in de omschrijving van de overboeking worden een aantal dochterbedrijven genoemd ("iTunes s.a.r.l" in Luxemburg verzorgd de verkoop in Europa, verder nog "Apple Inc.", "Apple Can.", "Apple PTY LTD" en "iTunes KK").
Sleutelwoord heb je eigenlijk al te pakken: jij verlegt je BTW naar Apple (om precies te zijn, waarschijnlijk naar iTunes S.a.r.L. gevestigd in Luxemburg). Je factureert dus geen BTW en draagt ook geen BTW af.

Een duidelijke handleiding voor het aangeven van verlegde omzetbelasting vind je hier:

http://belastingdienst.nl...oor_wie_geldt_btw-09.html

Nu is er 1 complicatie, namelijk dat je klant zich in Luxemburg bevindt. De bijbehorende handleiding voor aangifte vind je hier:

http://belastingdienst.nl...in_en_uit_het_buitenland/

Checkboxes J/J/N/J geeft het volgende resultaat:

Resultaat
De dienst is belast in het land van uw afnemer. U verlegt de btw naar uw afnemer. Uw afnemer geeft de btw aan in eigen land.
Wat moet u als Nederlandse dienstverlener doen?
- U stuurt een factuur aan uw afnemer zonder btw.
- Op de factuur noteert u 'btw verlegd'.
- Op de factuur noteert u het btw-identificatienummer van uw afnemer.
- U geeft deze dienst aan in uw aangifte omzetbelasting.
- U geeft deze dienst op in de opgaaf intracommunautaire prestaties.
Let op!
Is de dienst in het land van uw afnemer vrijgesteld of valt de dienst onder het 0%-tarief? Dan hoeft u deze dienst niet op te nemen in uw aangifte omzetbelasting en opgaaf intracommunautaire prestaties. U mag op de factuur niet vermelden dat de btw is verlegd, maar in plaats daarvan geeft u aan dat de dienst in het land van uw afnemer onder een vrijstelling of het 0%-tarief valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterData
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:23
Dat begrijp ik, maar de vraag is of het gehele bedrag van iTunes s.a.r.l. komt (en ik dus het gehele bedrag als 'verlegd binnen EU' kan beschouwen) of dat er een deel verlegd binnen EU en een deel verlegd in overige landen (iTunes PTY LTD etc.) is. Het hele idee van die ICP-opgaaf is dat ze het binnen Europa dan kunnen checken, dus wel belangrijk om het juiste bedrag in te vullen lijkt me...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21-06 13:12
iTunes S.a.r.L.is degene die jou betaalt. Laat me een niet te ingewikkeld standpunt innemen: de S.a.r.L. is jouw directe klant. Als er leveringen van de S.a.r.L. verder worden geexporteerd naar landen buiten de EU, dan mag iTunes S.a.r.L. de (belasting)administratie van die transacties uitvoeren.

Ik denk dat dit een verdedigbaar standpunt is. Jij levert aan een klant in een ICP land, zij exporteren vandaar naar derden.

Stuur iTunes S.a.r.L. gewoon pro forma een factuur waarop de verlegging etc staan vermeld zoals de Belastingdienst vraagt. Je kunt op een factuur ook vermelden "totaal X, reeds voldaan X, te voldoen 0"; zo ben je niet aan het frauderen en bouw je wel een verdedigbare en sluitende administratie op.