Cookies, wel of niet (verplicht)?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.880 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tantrum
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 20-04-2023
Als ik voor het eerst op de site van Tweakers kom, wordt mij een scherm getoond waarop vermeld staat, dat Tweakers wettelijk verplicht is mij te tonen dat cookies worden gebruikt.
Dan volgt een beschrijving en wordt er om toestemming gevraagd.

Daar zit nu mijn probleem. Er is geen mogelijkheid tot aanpassen van de toestemming en alleen door het geven van toestemming kan men op de site komen.
Dat betekent naar mijn mening, dat Tweakers geheel uitmaakt wat ik wil en dat vind ik voor een site als deze, met het ideaal van beste site voor ogen, niet correct.
Ik weet niet precies wat het verdienmodel voor de site is, maar mensen op deze manier bepaalde reclame op te dringen, is not done.

Wat vindt men hiervan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3x3
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 31-12-2024

3x3

Je mening is niet belangrijk.
Cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren en financieren van de website.
Je kan tracking-cookies van adverteerders wel blokkeren of kiezen voor een abonnement.

[ Voor 35% gewijzigd door 3x3 op 14-08-2017 11:59 ]

| live and give like no one else |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renzzie
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 14:12
Om maar even een open deur in te trappen: Dan bezoek je de site toch lekker niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:27
Ik vind de hele cookiewetgeving ronduit slecht doordacht en daardoor krijg je dit soort situaties.
Verder is toegang tot Tweakers.net geen recht - dus domweg mag Tweakers, als jij geen cookies accepteert, jou weigeren.

Tweakers heeft cookies niet alleen nodig voor advertenties, trouwens. Wat er onder valt is:

-het optimaliseren van de website
-de integratie van social media
-het verzamelen en analyseren van statistieken
-het gebruik, beheer en gericht kunnen tonen van advertenties en het vaststellen van de goede werking hiervan.

[ Voor 42% gewijzigd door Nat-Water op 14-08-2017 12:04 ]

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoelpoot
  • Registratie: September 2012
  • Niet online
Zoals @3x3 al aangeeft zijn cookies noodzakelijk voor het financieren van de site (hoewel niet direct het functioneren, hier hoeft geen toestemming over gevraagd te worden). Tweakers heeft een hele nette implementatie en plaatst geen cookies totdat je dit accepteert. Zie het als een vorm van betaling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3x3
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 31-12-2024

3x3

Stoelpoot schreef op maandag 14 augustus 2017 @ 12:02:
Zoals @3x3 al aangeeft zijn cookies noodzakelijk voor het financieren van de site (hoewel niet direct het functioneren, hier hoeft geen toestemming over gevraagd te worden). Tweakers heeft een hele nette implementatie en plaatst geen cookies totdat je dit accepteert. Zie het als een vorm van betaling.
Ik heb geen idee hoe tweakers precies werkt. Maar ik de kans is groot dat bijvoorbeeld voor het inloggen, en het posten van @Tantrum's-startpost er gebruik wordt gemaakt van een cookie die de sessie-id opslaat.

| live and give like no one else |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoelpoot
  • Niet online
3x3 schreef op maandag 14 augustus 2017 @ 12:09:
[...]

Ik heb geen idee hoe tweakers precies werkt. Maar ik de kans is groot dat bijvoorbeeld voor het inloggen, en het posten van @Tantrum's-startpost er gebruik wordt gemaakt van een cookie die de sessie-id opslaat.
Dit klopt, en dat gebeurd ook. Maar dit is een essentiele cookie. Hiervoor hoeft geen toestemming te worden gevraagd. Als je in een incognito-venster kijkt, zie je ook dat dit deze cookie wordt geplaatst voordat je de cookies accepteert. Nadat je de cookies accepteert, komen er nog een stuk of 20 andere diensten en trackers bij.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-09 13:58

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Het volgende zeg ik niet vanuit mijn functie als admin maar als user.
3x3 schreef op maandag 14 augustus 2017 @ 12:09:
[...]

Voor dat soort cookies is er wettelijk gezien geen toestemming nodig. ;)

Feit blijft dat Tweakers heeft bepaald dat het niet mogelijk is om de site aan te bieden zonder het type cookies waar toestemming voor nodig is. Zonder die cookies kunnen adverteerders niet zien dat je hun advertentie gezien hebt, wordt Tweakers niet betaald, en bloeft de site langzaam dood wegens gebrek aan inkomsten. Je hebt dan dus inderdaad domweg de keuze om de site te bezoeken en de cookies voor lief te nemen, of om een andere site te bezoeken die dezelfde content weet aan te bieden zonder cookies.

Wél vanuit mijn functie als admin: dit heeft niet veel met Algemene Zaken te maken dus ik tik dit topic even door naar Lieve Adjes.

[ Voor 7% gewijzigd door NMe op 14-08-2017 12:15 ]

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 11:30
AZ >> LA

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tantrum
Het gaat niet om de cookies of de reclame, maar om de optie om alleen de essentiele cookies te kunnen selecteren.

@3x3 en @Renzzie
Heb ik jullie beledigd? Goed zo. Afzeiken kan iedereen. Hoort hier niet thuis.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Carpento
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18:15
Tantrum schreef op maandag 14 augustus 2017 @ 11:55:
Als ik voor het eerst op de site van Tweakers kom, wordt mij een scherm getoond waarop vermeld staat, dat Tweakers wettelijk verplicht is mij te tonen dat cookies worden gebruikt.
Correct.
Daar zit nu mijn probleem. Er is geen mogelijkheid tot aanpassen van de toestemming en alleen door het geven van toestemming kan men op de site komen.
Ook correct.
Dat betekent naar mijn mening, dat Tweakers geheel uitmaakt wat ik wil
Niet correct. Tweakers bepaalt alleen dat áls je op Tweakers wilt dat zij dan beslissen wat de voorwaarden daar voor zijn. Tweakers bepaalt verder niets over jouw wensen en behoeften.
en dat vind ik voor een site als deze, met het ideaal van beste site voor ogen, niet correct.
Het staat je natuurlijk vrij om dat te vinden.
Ik weet niet precies wat het verdienmodel voor de site is, maar mensen op deze manier bepaalde reclame op te dringen, is not done.
Dat vind jij not done. Ook die mening mag je uiteraard gewoon hebben. Vervolgens ligt bij jou de afweging of je aan de hand van de gestelde voorwaarden deze site wel of niet wilt bezoeken. Je bent verder op de hoogte van de mogelijkheid om voor een bescheiden bedrag (vanaf €1,- per maand) een abonnement te nemen, waarna je de reclame kunt uitschakelen ?
Wat vindt men hiervan?
Volstrekt normaal. Andere software zit ook zo'n EULA bij, dat niemand die ooit leest en klakkeloos akkoord gaat doet niet af aan de mogelijkheid van een aanbieder om voorwaarden aan de dienstverlening te verbinden.

offtopic:
Ik ben benieuwd hoe jij tegen die EULA's aankijkt. Pluis je die ook altijd netjes door ? En heb je weleens besloten om bepaalde software op basis daarvan niet te gebruiken ? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Tantrum schreef op woensdag 16 augustus 2017 @ 04:15:
Het gaat niet om de cookies of de reclame, maar om de optie om alleen de essentiele cookies te kunnen selecteren.
En die optie is er niet omdat de niet-essentiële cookies blokkeren betekent dat je effectief de inkomsten uit reclame blokkeert. Iedereen die "nee" zegt tegen trackingcookies maar wél op de site komt brengt geen geld in het laatje en kost wel bandbreedte (en eventueel support) en met zo'n optie kan Tweakers de tent dus wel sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tantrum
Voor alle duidelijkheid, ik ben niet tegen cookies en reclame, maar moet dat over de rug van mijn privacy? En waarom wordt een abbo dan niet als keuze gegeven?
Wil je naar de site? -> Kies maar: Cookies en reclame of betalen voor een abbo.
Dan kan men zelf beslissen of privacy (en dus geld) belangrijker is.
Nu MOET je akkoord gaan met cookies, voordat je iets anders kunt beslissen. De meesten weten dan niet hoe ze de specifieke cookies van die reclame moeten verwijderen, buiten misschien alle cookies wegdoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Tantrum schreef op woensdag 16 augustus 2017 @ 12:21:
Voor alle duidelijkheid, ik ben niet tegen cookies en reclame, maar moet dat over de rug van mijn privacy? En waarom wordt een abbo dan niet als keuze gegeven?
Wil je naar de site? -> Kies maar: Cookies en reclame of betalen voor een abbo.
Dan kan men zelf beslissen of privacy (en dus geld) belangrijker is.
Nu MOET je akkoord gaan met cookies, voordat je iets anders kunt beslissen. De meesten weten dan niet hoe ze de specifieke cookies van die reclame moeten verwijderen, buiten misschien alle cookies wegdoen.
De mensen die dat niet weten geven veelal ook niks om privacy op dat niveau. Nog een reden waarom deze cookiewetgeving geschift is.

In dezelfde pagina linken naar de abonnementenpagina die dan vervolgens te gebruiken zou zijn zonder de cookiewaarschuwing te accepteren zou een optie kunnen zijn, maar wat betreft de haalbaarheid daarvan weten @crisp en de rest van de devvers veel meer dan ik. Zou best eens kunnen dat het uitschakelen van advertentiecode op specifieke pagina's lastiger is dan het klinkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:24

crisp

Devver

Pixelated

De aboshop is al vrij van banners ;)

Intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoelpoot
  • Niet online
Niet helemaal, daar krijg je ook eerst nog de cookiewaarschuwing en daarna wat trackers. Verder zal je daar ook eerst voor moeten inloggen. Ik zou de optie hierboven, dat de aboshop zonder non-essential cookies werkt, best fijn vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

Stoelpoot schreef op woensdag 16 augustus 2017 @ 13:19:
[...]

Niet helemaal, daar krijg je ook eerst nog de cookiewaarschuwing en daarna wat trackers. Verder zal je daar ook eerst voor moeten inloggen. Ik zou de optie hierboven, dat de aboshop zonder non-essential cookies werkt, best fijn vinden.
Ik zei dan ook: geen banners ;) Wel draaien er onze analytics 'trackers' (ingericht op de meest privacy-vriendelijke manier btw) waar we vziw strict genomen ook geen toestemming voor hoeven vragen.

Echter gebruiken we daar ook nog andere 3rd party tools zoals visual website optimizer wat denk ik meer een grijs gebied is. Dat de aboshop daarom toch achter de cookiemuur zit zal dan ook waarschijnlijk daarmee te maken hebben.

Bovenstaande trackers en tools vallen overigens ook buiten het abonnement. Daarmee kan je alleen reclame uitzetten...

Er zijn ook pagina's die volledig buiten de cookiemuur vallen en helemaal geen tracking whatsoever hebben, waaronder de in- en uitlog pagina's ;)

Intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoelpoot
  • Niet online
crisp schreef op woensdag 16 augustus 2017 @ 13:27:
[...]

Ik zei dan ook: geen banners ;) Wel draaien er onze analytics 'trackers' (ingericht op de meest privacy-vriendelijke manier btw) waar we vziw strict genomen ook geen toestemming voor hoeven vragen.

Echter gebruiken we daar ook nog andere 3rd party tools zoals visual website optimizer wat denk ik meer een grijs gebied is. Dat de aboshop daarom toch achter de cookiemuur zit zal dan ook waarschijnlijk daarmee te maken hebben.

Bovenstaande trackers en tools vallen overigens ook buiten het abonnement. Daarmee kan je alleen reclame uitzetten...

Er zijn ook pagina's die volledig buiten de cookiemuur vallen en helemaal geen tracking whatsoever hebben, waaronder de in- en uitlog pagina's ;)
Hm, ik weet niet helemaal zeker of je daar geen toestemming voor hoeft te vragen. Maar dat gebeurd dus toch wel, of het nou verplicht is of niet _/-\o_

Overigens zit ik nu iets verder te kijken, en lijkt het erop dat er op de abo-pagina wel ad-trackers geplaatst worden (of analytics met slechte namen :P). Maar dat lijkt me eerder een Stoute Bug, als het inderdaad niet de bedoeling is zoals je zegt. Of bedoelde je alleen dat er geen banners zichtbaar zijn, maar de trackers die daarbij horen wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

Stoelpoot schreef op woensdag 16 augustus 2017 @ 13:48:
[...]

Hm, ik weet niet helemaal zeker of je daar geen toestemming voor hoeft te vragen. Maar dat gebeurd dus toch wel, of het nou verplicht is of niet _/-\o_

Overigens zit ik nu iets verder te kijken, en lijkt het erop dat er op de abo-pagina wel ad-trackers geplaatst worden (of analytics met slechte namen :P). Maar dat lijkt me eerder een Stoute Bug, als het inderdaad niet de bedoeling is zoals je zegt. Of bedoelde je alleen dat er geen banners zichtbaar zijn, maar de trackers die daarbij horen wel?
Ik zie het niet hoor, niet in de broncode en niet in de requests. Ik zie alleen GA, VWO, Krux (marketing tool van de Persgroep) en ScorecardResearch (NL bereiksmeting).

Intentionally left blank

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zeef
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05-10 13:49
Tantrum schreef op maandag 14 augustus 2017 @ 11:55:

Dat betekent naar mijn mening, dat Tweakers geheel uitmaakt wat ik wil en dat vind ik voor een site als deze, met het ideaal van beste site voor ogen, niet correct.

Wat vindt men hiervan?
Je vergeet een ding, op elke pagina met community content kunnen door gebruik van embedded (YT) filmpjes, foto's etc. etc. cookies worden geplaatst. Third party cookies waar we geen controle over hebben; maar waar we je wel voor moeten waarschuwen. Er is dus nog een andere reden voor de wettelijk verplichte cookiewall naast onze eigen statistiek en een commercieel belang.

We doen toevallig een onderzoek(je) naar een 'trackerloos tweakers' als onderdeel van de abo's. Onze eigen tracking en die van adverteerders is redelijk makkelijk uit te zetten. Het wringt juist bij de community content. Dus we zijn er nog helemaal niet over uit of, hoe en wanneer 'trackerloos tweakers' gaat komen.

• Tantrum
Dit is nu precies wat ik beoogde. Mensen prikkelen om na te denken. Om nieuwe paden te bewandelen. Discussies als deze _/-\o_ zorgen ervoor, dat Tweakers zich onderscheidt van andere sites.

En het is nog leerzaam ook.

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Zo nieuw zijn die paden alleen niet. ;) Die paden zijn jaren geleden ingeslagen toen de overheid met deze totaal idiote toevoeging op een verder prima Europese regel kwam. Heb ik jaren geleden nog over gerant op mijn blog ook. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tantrum
Zeker. De door de overheid gemaakte regels hiervoor hebben tot huidige situatie geleid en hebben sitebeheerders en -makers moeten laten nadenken over oplossingen. Maar dat is niet helemaal wat ik bedoelde.
Wrevel, die onstaat door deze huidige situatie, was voor mij aanleiding om dit topic te starten.
Het heeft, gezien de antwoorden van crisp, zeef en stoelpoot, al geleid tot het overwegen en/of bedenken van nieuwe ideeën om gebruikers een betere site-ervaring te laten hebben. Dat is voor mij prikkelen en nieuwe paden bewandelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultrapc
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 05-10 17:12

Ultrapc

Anyone steak?

Tantrum schreef op vrijdag 18 augustus 2017 @ 09:07:
[...]
Het heeft, gezien de antwoorden van crisp, zeef en stoelpoot, al geleid tot het overwegen en/of bedenken van nieuwe ideeën om gebruikers een betere site-ervaring te laten hebben. [...]
Het spijt me dat ik hier nog even tussendoor kom, maar ik zie niet waar dit topic toe heeft geleidt tbh. Wat ik lees is vooral de nette service van Tweakers crew die jouw 'klacht' technisch en economisch onderuit halen en een beetje inzage in een (interessant) onderzoek(je) wat ook wel had bestaan zonder dit topic ;)
zeef schreef op woensdag 16 augustus 2017 @ 14:31:
[...]
We doen toevallig een onderzoek(je) naar een 'trackerloos tweakers' als onderdeel van de abo's. Onze eigen tracking en die van adverteerders is redelijk makkelijk uit te zetten.
[...]

Allround.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeef
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05-10 13:49
Ultrapc schreef op zaterdag 19 augustus 2017 @ 18:16:
[...]

Het spijt me dat ik hier nog even tussendoor kom, maar ik zie niet waar dit topic toe heeft geleidt tbh. Wat ik lees is vooral de nette service van Tweakers crew die jouw 'klacht' technisch en economisch onderuit halen en een beetje inzage in een (interessant) onderzoek(je) wat ook wel had bestaan zonder dit topic ;)

[...]
Dank. :) Dat inderdaad al langer lopende onderzoek, daar zit wel de crux. Want gegarandeerd 3rd party cookie vrij Tweakers is blokkeren van heel veel content/links in community content. Dat heeft nogal een impact op de beleving van een en ander. Voorbeeld: Alle foto's die niet via Tweakers fotoalbum worden gehost vallen dan weg uit een topic of userreview.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tantrum
Ongetwijfeld zullen er vóór dit topic genoeg discussies zijn geweest over cookie-beleid.
Maar dat is niet waar ik het over heb. Als ik op Tweakers zoek naar televisies en daar een aantal modellen ga vergelijken, valt het me op, dat op een site als bijv. Nu.nl de advertenties worden toegesneden op mijn zoekactie bij Tweakers.
En daarvoor zou ik dus een keuze willen hebben, een soort van opt-out.
Do not track-verzoeken zijn verzoeken, die kunnen en zullen worden genegeerd. Een harde keuze aan het begin van een sitebezoek kan een mogelijke oplossing zijn. Iedere keer weer. Ga je akkoord met cookiebeleid, krijg je de keuze niet meer of zoiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

-

[ Voor 100% gewijzigd door Verwijderd op 19-10-2019 14:54 . Reden: Leeg ivm privacy ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tantrum
plan: Tweakers’ overstap naar advertenties zonder thirdpartytracking is een feit

Misschien was het toen te vroeg voor een dergelijke discussie, maar kijk nu wat er gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Waarom moeten we daar een 5 jaar oud topic voor kicken?

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.