incaz schreef op zondag 13 augustus 2017 @ 20:23:
@
Sissors Wie zou dat moeten zien dan? Hoe detecteer je dat?
De Poolse bank ziet de snackbar in Groningen niet, maar ziet slechts een lijst van betalingen op die terminal. Wel ziet de Poolse bank dat die betalingen komen van Nederlandse pashouders... maar tegelijkertijd: dat kan net zo goed legitiem gebruik zijn. Als een bedrijf bv veel op beurzen staat met een standje met verkoopwaar, dan is het helemaal niet gek.
Dat zie de Rabobank, op het moment dat de Warschau Bank ze een verzoekje stuurt om geld te overhandigen omdat er een hoop mensen hebben gepind op hun terminal. Ervan uitgaande dus dat de Warschau Bank het zelf al niet geblokkeerd heeft.
(Wat me brengt bij een ander mogelijk scenario, iets wat bij internetverkoop regelmatig gezien wordt: verkopers die in eerste instantie betrouwbaar zijn, in de loop van hun bestaan in de problemen komen, en dan een laatste run doen. Bij terminals rust de bescherming daartegen voor het grootste gedeelte op de leesafstand van de terminal: hoe gemakkelijker het is om in de buurt te komen van passen zonder dat de paseigenaar dat wil, hoe groter de potentie voor misbruik. Dat is een vrij specifiek scenario, maar ik denk dat het wel een paar keer gezien gaat worden. Of het bijvoorbeeld ook zin zou hebben om specifiek je betrouwbaarheid op te bouwen zodat je die laatste run kunt doen lijkt me onwaarschijnlijker - maar ook dat soort dingen zijn voorgekomen.)
Oh dat denk ik ook. Dat idee heb ik heir ook al eerder geopperd. Er kan wel misbruik van worden gemaakt, als je een legitieme terminal hebt en toegang hebt tot de tegenrekening. En de ervaring hebt hoe je met een betaal terminal door een stad kan lopen zonder dat het mensen gaat opvallen.
Dat lukt je één keer, je haalt wat inkomsten op, mensen bellen hun bank, bank stort alles terug, diegene is nu een gezochte crimineel.
Maak je je erg druk over dat scenario, ja dan kan je je ertegen wapenen met een pasjes houder van aluminium bijvoorbeeld. Ik maak me niet heel erg druk over zulk soort scenarios.
Fraude gaat voorkomen, daar kan geen twijfel over bestaan! Maar hoe groot is de kans?
Ik heb nog een ander idee om fraude (diefstal) te plegen. Snackbar loopt slecht, dus ik ga wat klussen. Even een LCD schermpje over het standaard schermpje van de betaal terminal doen. Die gewoon alles netjes hetzelfde laat zien, inclusief dat je €7.50 voor je maaltijd moet betalen. Enkel op de echte terminal ben je €750 aan het betalen. Dan ben je ook opgelicht, en ook over dat scenario maak ik me niet heel veel zorgen.