Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ch4oZZzz
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 05-04 19:13
Zelf zit ik totaal niet te wachten op het hele contactloos betalen. Nu had ik van mijn bank (Rabobank) een nieuwe bankpas gehad waar het standaard aan staat. Dus direct uit laten zetten. Voor de grap eens bij een snack/fris automaat waar je contactloos moet betalen geprobeerd wat die dan nu met de pas doet. Blijkt dat er dan direct om de pincode wordt gevraagd.
Ik had verwacht dat als ik contactloos betalen UIT zou (laten) zetten. Ik helemaal geen gebruik meer kan maken van contactloos betalen.
De term contactloos betalen Aan-/Uitzetten wordt dus misleidend gebruikt. Want het enige wat er mee wordt gedaan is dat de limiet waarbij om een pincode wordt gevraagd wordt verlaagd van 25 euro naar 0 (nul) euro.
Een bankpas zonder NFC hebben ze niet meer bij de Rabobank.

Zijn er banken die nog passen zonder NFC leveren? Of waar 'uit' ook echt UIT is? Of moet ik het zoeken in een tweaker oplossing en de pas zo aanpassen dat ik een gat maak in de NFC chip? >:)

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Kan je mij uitleggen wat voor risico je ziet in hoe het nu bij jouw bankpasje werkt? Want ik kan het niet echt bedenken.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Enige wat ik zou zien is een mogelijk tracking risico.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Nu online
Boudewijn schreef op zaterdag 12 augustus 2017 @ 22:26:
Enige wat ik zou zien is een mogelijk tracking risico.
Ook die mag je mij verder uitleggen, want dit is een beetje te beknopt voor mij :P

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• 3x3
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 31-12-2024

3x3

Zeker als je geld op je bankrekening hebt staan is contactloos betalen zonder het gebruik van je pincode voor kleine bedragen risico vermijdend. Je hebt minder (of geen) kans dat op drukke plekken waar je een kleine betaling doet, je pincode wordt meegekeken.

Daarnaast gaat bij mij altijd die verdomde chip van mijn bankpas stuk, dus is het fijn dat je met contactloos betalen een manier van betalen hebt die veilig is maar ook niet slijt.

ABN AMRO heeft de keuze voor een bankpas die fysiek en functioneel géén NFC mogelijkheid heeft.
Afbeeldingslocatie: https://freevector.co/wp-content/uploads/2013/04/abn-amro-1.png

Maar zoals gezegd, de techniek kent op dit moment echt significant veel minder kans op fraude dan ouderwets pinnen met de chip van de pas, en is helemaal veilig in vergelijking met de goede oude magneetstrip, want die was heel skimmingsgevoelig.

[ Voor 32% gewijzigd door 3x3 op 13-08-2017 10:16 ]

| live and give like no one else |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Hahn schreef op zaterdag 12 augustus 2017 @ 22:26:
[...]

Ook die mag je mij verder uitleggen, want dit is een beetje te beknopt voor mij :P
Tsja losse pas in je broek en mensen met een NFC lezer. Lijkt me heel vergezocht, maar dat terzijde.
Betalen kan niet zonder pincode en je hebt juist het voordeel dat je niet makkelijk in de kroeg geshouldsurfed wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 11:51
Ik snap het ook niet zo.

Ik neem aan dat je bang bent voor misbruik en het daarom uit wilt hebben?
Maar uit is niet uit maar wel werkend echter vragen voor pincode.

Als je daar nog steeds bang voor bent, zou ik eerder bang zijn voor diefstal van je pas. Want als ze je pincode weten kunnen ze er veel meer vanaf halen door ermee te pinnen.

Persoonlijk vind ik het contactloos betalen als een verademing werken.
<25 en even de pas tikken, >25 ook even tikken (en meteen mijn pas weer kunnen opbergen) en even de pin intoetsen.

[ Voor 21% gewijzigd door NeutraleTeun op 12-08-2017 22:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Nu online
Boudewijn schreef op zaterdag 12 augustus 2017 @ 22:34:
[...]

Tsja losse pas in je broek en mensen met een NFC lezer. Lijkt me heel vergezocht, maar dat terzijde.
Betalen kan niet zonder pincode en je hebt juist het voordeel dat je niet makkelijk in de kroeg geshouldsurfed wordt.
Maar wat heeft dat met tracking te maken? Want je had over een tracking risico.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ch4oZZzz
Ieder zijn ding. Als je er blij mee bent ok. Bij mij valt het in de categorie van de chipknip. Een toevoeging die ik niet wens te gebruiken. Helaas is het in tegenstelling tot de chipknip niet zo dat je hier apart geld op moet zetten. Anders had ik er nog wel mee kunnen leven. Gewoon geen geld erop is dan voor mij een soort van 'uit'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaap-Jan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14:54
Enige manier is daadwerkelijk de NFC-chip te slopen. In de magnetron werkt wel. Ik ben alleen bang dat je ook je 'gewone' chip ermee frituurt en de pas waardeloos wordt.

Andere methoden zijn doorboren of er met een hamer op te meppen, maar dan moet je wel weten waar de chip zit.

[ Voor 33% gewijzigd door Jaap-Jan op 12-08-2017 22:41 ]

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hahn
  • Nu online
Ch4oZZzz schreef op zaterdag 12 augustus 2017 @ 22:37:
Ieder zijn ding. Als je er blij mee bent ok. Bij mij valt het in de categorie van de chipknip. Een toevoeging die ik niet wens te gebruiken. Helaas is het in tegenstelling tot de chipknip niet zo dat je hier apart geld op moet zetten. Anders had ik er nog wel mee kunnen leven. Gewoon geen geld erop is dan voor mij een soort van 'uit'.
Stel ik m'n vraag gewoon nog een keertje: wat voor risico zie je nu?

Als je het niet wenst te gebruiken, dan doe je dat niet. Je kan je pasje gewoon in de terminal stoppen in plaats van 'm er tegenaan te houden.

[ Voor 12% gewijzigd door Hahn op 12-08-2017 22:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Hahn schreef op zaterdag 12 augustus 2017 @ 22:36:
[...]

Maar wat heeft dat met tracking te maken? Want je had over een tracking risico.
Nou ja op die manier kun je mensen identificeren tijdens meerdere bezoeken/volgacties. Lijkt mij allemaal bijzonder ver gezocht.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14:17
Als het gaat om mensen die langs lopen en dan je nfc-chip uitlezen, daar heb je pashouders voor (Secrid bijvoorbeeld).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
  • Nu online
Boudewijn schreef op zaterdag 12 augustus 2017 @ 22:39:
[...]

Nou ja op die manier kun je mensen identificeren tijdens meerdere bezoeken/volgacties. Lijkt mij allemaal bijzonder ver gezocht.
In theorie zou dat kunnen, in de praktijk moet je dan meerdere keren enkele cm's van iemand z'n pas af kunnen komen om 'm uit te lezen. Iemand herkennen aan z'n gezicht is dan een stuk makkelijker :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Daarom zeer vergezocht. En inderdaad ik heb een secrid, maar vooral ook omdat het een handig ding is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:48
De mensen hierboven die een chip willen slopen realiseren zich niet dat de enige extra component juist de antenne is. Die zit gewoon verbonden met een generieke chip die zowel via de contactpunten als wireless kan interfacen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YoshiBignose
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 23-06 08:26
Dan hou je je pasje toch in alufolie, of een secrid.

Oh was al gezegd. Ik zie het verschil niet tussen draadloos of swipen dan, je moet bij beide je pincode invoeren aangezien het wel uitstaat.

[ Voor 70% gewijzigd door YoshiBignose op 12-08-2017 22:51 ]

Facts don't care about your feelings

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Laatst online: 11:51
TS heeft althans nog steeds niet aangegeven waarom hij het niet wilt...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
Omdat hij niet zit te wachten op die extra functionaliteit. Wellicht een onderbuik gevoel dingetje en heeft hij geen zin het uit te leggen omdat het toch wel te ontkrachten is en daar niet op zit te wachten. :)

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaap-Jan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14:54
Rukapul schreef op zaterdag 12 augustus 2017 @ 22:46:
De mensen hierboven die een chip willen slopen realiseren zich niet dat de enige extra component juist de antenne is. Die zit gewoon verbonden met een generieke chip die zowel via de contactpunten als wireless kan interfacen.
Dan blijft alleen dit over:
Door de pas tegen een felle lamp te houden is deze spoel zichtbaar; er lopen er 3 a 5 baantjes parallel aan elkaar rondom de pas. Door 1 baantje met een fijne stift onder een felle lamp te markeren (op een plek naar keuze) en daarna op de markering een klein gaatje te maken, onderbreek je de stroomkring van de spoel. Doordat er geen stroom meer door de spoel (en dus ook de chip) kan lopen, kan deze niet meer draadloos functioneren cq informatie draadloos verzenden. Een gaatjes tang van 2 euro (op de kleinste stand) is misschien nog wel de beste oplossing. LET OP: uiteraard niet op de plaats waar ook de magneetstrip of de chip zelf zit!

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Nu online
YoshiBignose schreef op zaterdag 12 augustus 2017 @ 22:51:

Ik zie het verschil niet tussen draadloos of swipen dan, je moet bij beide je pincode invoeren aangezien het wel uitstaat.
Er is 1 verschil: iemand hoeft niet je fysieke pasje te hebben, alleen je pincode is genoeg om bij je geld te komen.

Oh, en hij moet binnen enkele centimeters van je pasje kunnen komen, dat ook :P (Maar door een Secrid voorkom je dat dus inderdaad.)
LED-Maniak schreef op zaterdag 12 augustus 2017 @ 22:57:
Omdat hij niet zit te wachten op die extra functionaliteit. Wellicht een onderbuik gevoel dingetje en heeft hij geen zin het uit te leggen omdat het toch wel te ontkrachten is en daar niet op zit te wachten. :)
Ook dat kan je aangeven natuurlijk, in plaats van 4x de vraag te negeren/ontwijken.

[ Voor 29% gewijzigd door Hahn op 12-08-2017 22:59 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
Is het niet zo dat die pas eigendom van de bank blijft en een gaatje boren vernieling is?

Draadloos bestedingsruimte staat op 0, dus afgezien dat ze encrypted data zien als ze uitleesapparatuur tegen je kont houden om dit te lezen, kunnen ze er niets mee.

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
Hahn schreef op zaterdag 12 augustus 2017 @ 22:57:
[...]
Er is 1 verschil: iemand hoeft niet je fysieke pasje te hebben, alleen je pincode is genoeg om bij je geld te komen.

Oh, en hij moet binnen enkele centimeters van je pasje kunnen komen, dat ook :P (Maar door een Secrid voorkom je dat dus inderdaad.)
Hmm tja, ik denk dat de kans dat iemand je pincode weet en binnen enkele cm van je pasje kan scannen net zo klein is als iemand die een mes op je keel zet en je dwingt te pinnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ch4oZZzz
Risico's?: Er is geen fysiek contact nodig om de pas uit te lezen. Welke gegevens kunnen er worden uitgelezen. Wat kan je allemaal met die gegevens. Misschien is het nu nog geen probleem, maar OV chipkaart was in begin ook niet te hacken. Techniek staat niet stil.
Natuurlijk kun je pas wel in zo'n beschermend hoesje doen.
Maar punt blijft staan. Waarom is de optie UIT bij de bank ook niet echt gewoon uit. En zijn er banken waar uit wel echt uit is?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:38

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Arunia schreef op zaterdag 12 augustus 2017 @ 22:40:
Als het gaat om mensen die langs lopen en dan je nfc-chip uitlezen, daar heb je pashouders voor (Secrid bijvoorbeeld).
Was dit geen broodje aap? Want zo'n chiplees-apparaat is gecertificeerd, en is alleen te verkrijgen onder bepaalde strenge voorwaarden. Denk aan een KvK-nummer, en dan wordt hij dus direct aan je rekening gekoppeld.

Als dit in het criminele circuit gebruikt wordt, dan is alles heel snel getraceerd. Het lijkt mij niet dat je op die apparaten zelf kan instellen naar welke rekeningnummer het wordt overgeschreven.
Ch4oZZzz schreef op zaterdag 12 augustus 2017 @ 23:02:
Misschien is het nu nog geen probleem, maar OV chipkaart was in begin ook niet te hacken. Techniek staat niet stil.
Je bedoelt andersom. Vroeger was de OV-Chipkaart te hacken, maar nu met back-offices controles en andere betere beveiligde MiFare chips is dat nu niet meer te doen, is is die bezigheid nu behoorlijk hard gedaald.

[ Voor 25% gewijzigd door AW_Bos op 12-08-2017 23:07 ]

☀️ Goedemorgen zonneschijn! ☀️
☀️Ja, je maakt me zo gelukkig, en door jou voel ik me fijn! ☀️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Vraag je bank om een pas zonder deze functie.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
De optie uit is ook echt uit. Hou die pas eens tegen de NFC reader van je telefoon, je kan niets met die data.. daarnaast wordt autorisatie van een pin bedrag aan de kant van de bank gedaan en niet één of andere instelling in je pas. Zelfs als ze de pas gehackt krijgen kunnen ze niets als je bestedingsruimte op 0 euro staat.

Het gevaar is groter dat ze je magneetstrip skimmen en pincode lezen tijdens het intypten en zo je rekening plunderen dan dat dit ooit lukt met contactloos betalen.. en dan nog, zelfs als je geskimmed bent ben je er voor verzekerd.

[ Voor 26% gewijzigd door LED-Maniak op 12-08-2017 23:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Hackus schreef op zaterdag 12 augustus 2017 @ 23:05:
Vraag je bank om een pas zonder deze functie.
Ik zie banken nog niet specifiek één ander soort pas bestellen bij hun leverancier omdat iemand hem zonder NFC wil. Dat zou een duur geintje zijn.

En zoveel bijzondere gegevens staat er niet op de chip van je pas. Misschien staat je naam er nog in, maar verder zal het niet veel meer zijn dan de rekening en een aantal sleutels. Als je je druk erover maakt dat die pas in de toekomst gehackt zou worden, dan lijkt me dat vroeg genoeg om je je druk erover te maken. Zullen dan vooral de banken zijn die een probleem hebben en heel snel een nieuwe generatie passen moet leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oohh
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 15:17
Ch4oZZzz schreef op zaterdag 12 augustus 2017 @ 22:22:
Zelf zit ik totaal niet te wachten op het hele contactloos betalen. Nu had ik van mijn bank (Rabobank) een nieuwe bankpas gehad waar het standaard aan staat. Dus direct uit laten zetten. Voor de grap eens bij een snack/fris automaat waar je contactloos moet betalen geprobeerd wat die dan nu met de pas doet. Blijkt dat er dan direct om de pincode wordt gevraagd.
Ik had verwacht dat als ik contactloos betalen UIT zou (laten) zetten. Ik helemaal geen gebruik meer kan maken van contactloos betalen.
De term contactloos betalen Aan-/Uitzetten wordt dus misleidend gebruikt. Want het enige wat er mee wordt gedaan is dat de limiet waarbij om een pincode wordt gevraagd wordt verlaagd van 25 euro naar 0 (nul) euro.
Een bankpas zonder NFC hebben ze niet meer bij de Rabobank.

Zijn er banken die nog passen zonder NFC leveren? Of waar 'uit' ook echt UIT is? Of moet ik het zoeken in een tweaker oplossing en de pas zo aanpassen dat ik een gat maak in de NFC chip? >:)
Heb je na het uitgezet te hebben, nog wel je pinpas normaal gebruikt? Of in een pinautomaat (geld opnemen) gebruikt? Want dan schijnt je pas bepaalde informatie te kunnen wegschrijven.

Bij de ING kun je het ook uitzetten. Volgens mij is uit daar ook gewoon echt uit. Maar ik denk eerlijk gezegd dat dit ook bij de Rabobank het geval moet zijn.

Hoewel ik het erg handig vind (sneller, gemakkelijker) kleven er weldegelijk nadelen aan. Ik ben een keer mijn pasje verloren op Amsterdam Centraal. Er werden gelijk sigaretten mee gekocht bij de AH To Go. Toen ik er daar achter kwam, was het al te laat. Je krijgt je geld dan overigens wel terug (na aangifte), maar je moet er wel moeite voor doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Sissors schreef op zaterdag 12 augustus 2017 @ 23:12:
[...]

Ik zie banken nog niet specifiek één ander soort pas bestellen bij hun leverancier omdat iemand hem zonder NFC wil. Dat zou een duur geintje zijn.

En zoveel bijzondere gegevens staat er niet op de chip van je pas. Misschien staat je naam er nog in, maar verder zal het niet veel meer zijn dan de rekening en een aantal sleutels. Als je je druk erover maakt dat die pas in de toekomst gehackt zou worden, dan lijkt me dat vroeg genoeg om je je druk erover te maken. Zullen dan vooral de banken zijn die een probleem hebben en heel snel een nieuwe generatie passen moet leveren.
Sowieso ABN heeft pasjes zonder..

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15:23
AW_Bos schreef op zaterdag 12 augustus 2017 @ 23:05:
[...]

Was dit geen broodje aap? Want zo'n chiplees-apparaat is gecertificeerd, en is alleen te verkrijgen onder bepaalde strenge voorwaarden. Denk aan een KvK-nummer, en dan wordt hij dus direct aan je rekening gekoppeld.

Als dit in het criminele circuit gebruikt wordt, dan is alles heel snel getraceerd. Het lijkt mij niet dat je op die apparaten zelf kan instellen naar welke rekeningnummer het wordt overgeschreven.
Dit dus. Al die blokkerende portemonnees is volgens mij gewoon marketing.

Enige mogelijkheid voor misbruik die ik zie is bij dronken mensen in de kroeg. Die zullen de volgende dag denken "het zal wel".

Drie maanden geleden ben ik mijn portemonnee kwijtgeraakt. Nu doe ik al die tijd zonder pinpas. Bijna overal kan ik contactloos betalen met mijn mobiel, ik vind het fantastisch.

[ Voor 10% gewijzigd door assje op 13-08-2017 00:02 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dronium
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 14:38
Bij de ABN de laatste keer ook een pas met NFC gekregen en terug gebracht met de mededeling dat ik geen NFC wou hebben. Bij de tweede poging kreeg ik keurig nog een pas zonder NFC (de eerste keer hebben denk ik alleen een nieuwe pas aangevraagd), deze is nog geldig tot Q3 2020

Het kan dus nog wel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jant
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Koop een secrid portemonnee.

[ Voor 3% gewijzigd door jant op 13-08-2017 00:21 ]

Een album per dag; een selectie: https://open.spotify.com/playlist/6s3nNLl8pJpCwLR3LPligA?si=dddc51153b2a49e8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 325463

Risico van een gaatje door je bankpas rammen is wel dat je de pas legaal ongeldig maakt, en als jij jezelf dan moet verifiëren bij de bank voor wat dan ook dat zij dan je pas blokkeren of innemen.

Op Nederlandse maestro pasjes is het enige identificerende element wat uit te lezen is voor de gemiddelde crimineel is de pasnummer, verloopdatum en de kaartnummer(16 cijferig nummer welke buitenlandse maestro pasjes vooral gebruiken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Alternator
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 28-08-2024
Ik zit bij SNS bank en heb contactloos betalen ook uitgezet.

Als ik m'n pas voor een betaalterminal houd dan staat er in de eerste instantie dat ik mijn pincode moet invoeren. Maar als ik dat doe dan kan ik alsnog niet betalen met contactloos(betaal anders) en moet ik nog steeds m'n pas invoeren om te betalen.

Gaatje boren met het kleinste boortje wat je hebt kan ook, de nfc chip zit in 1 van de hoeken. Je kan het zien in het licht onder een bepaalde hoek . Meestal makkelijk te zien op de achterkant, kleine vervorming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Plaatje met quaote van hier :RocketKoen in "Geld toveren met een nfc-chip"
Afbeeldingslocatie: https://1.bp.blogspot.com/-xmkh2qpA_eE/USVpe7ftOaI/AAAAAAAAJho/e1lfXHQSTSY/s1600/mbank-pay-less.jpg
Rondom het chipje die je gebruik voor pinnen, zie je de NFC chip zitten.
Maar je ziet ook de antenne van de NFC chip 4 keer rond de hele lengte van je pas gaan.
Zonder die antenne werkt het niet.
Dus met de hamer gaat het niet werken, raak je ook de normale chip al heel snel.
Als je erg handig bent zou je de antenne leidingen doorbreken kunnen. Geen idee hoe diep ze in het plastic v/h pasje liggen.... Je zou 2 gaatje kunnen boren, links en rechts van de NFC chip, dan houd je iig de dimensie stabiliteit v/h pasje overeind en je weet dan zeker dat de antennen compleet onderbroken is...

Het bereik van de NFC schijn 10 cm te zijn. Valt mee maar digitaal broekzak rollen is daarmee wel mogelijk...
Dus als je hem niet bij de kaartlezer houd... en gewoon contant betaalt zou je tav van dat punt geen vrees moeten hebben, ook al staat alleen het limietbedrag voor draadloos pinnen op 0 euro en de NFC dus niet "uit"...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kapotlood
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 10:26
Ch4oZZzz schreef op zaterdag 12 augustus 2017 @ 22:22:Zijn er banken die nog passen zonder NFC leveren? Of waar 'uit' ook echt UIT is? Of moet ik het zoeken in een tweaker oplossing en de pas zo aanpassen dat ik een gat maak in de NFC chip? >:)
Ik kreeg ook zo'n pas van de ABN-AMRO, en ben er ook totaal geen fan van. Heb al meerdere keren om me heen gehoord dat men met een scanner door een menigte loopt (bijvoorbeeld op een winkelcentrum of markt), en dat ze toen €25 per persoon die zo'n kaart heeft kan afromen. Alleen dat idee al sprak me niet bijzonder aan, en daarnaast voelt het bij mij ook als een versie-2 van de chipknip.

Ik heb toen de bank gebeld niet om het uit te zetten, maar met de melding dat ik een kaart wil waar het helemaal niet op zit. Was geen probleem werd me verteld.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Maar dat hoor je, is het ook echt gebeurd? Het kan, maar ik heb zoiets nog nooit vernomen buiten de borreltafel.

offtopic:
Overigens vind ik los van het nut van een NFC-loze pas het een prima legitieme vraag of je ze nog zonder kunt krijgen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RagingPenguin
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
joramoudenaarde schreef op zondag 13 augustus 2017 @ 08:59:
[...]

Ik kreeg ook zo'n pas van de ABN-AMRO, en ben er ook totaal geen fan van. Heb al meerdere keren om me heen gehoord dat men met een scanner door een menigte loopt (bijvoorbeeld op een winkelcentrum of markt), en dat ze toen €25 per persoon die zo'n kaart heeft kan afromen. Alleen dat idee al sprak me niet bijzonder aan, en daarnaast voelt het bij mij ook als een versie-2 van de chipknip.
NFC lezers werken alleen als ze maar 1 chip zien. Al zit je bankpas in je portomonee met je ID en OVchipkaart kan niemand hem lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
Bovendien ga ik er vanuit dat als je aangifte doet van zoiets, de bank best bereid is je €25 te vergoeden. Ik werd ook eens geskimmed bij een tankstation en dat kreeg ik ook gewoon terug.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 04-07 11:33

Bezulba

Formerly known as Eendje

RagingPenguin schreef op zondag 13 augustus 2017 @ 09:07:
[...]

NFC lezers werken alleen als ze maar 1 chip zien. Al zit je bankpas in je portomonee met je ID en OVchipkaart kan niemand hem lezen.
en je moet wel verdomt dichtbij zijn om het te laten werken.. ik moet m'n ov echt OP de scanner leggen voordat hij uberhaupt hem pakt, en als hij in m'n portemonnee zit dan werkt het al helemaal niet meer.

Ik heb echt inderdaad het gevoel dat " massaal skimmen in een menigte" flink broodje aap is.

blup

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
En de dader is makkelijk te vinden dus doet het nooit weer.

Volgens mij is dit gewoon grote angst voor vooruitgang en problemen maken om niets.

Om dezelfde redenen zijn er mensen die niet willen internetbankieren, mobiel bankieren of sowieso geen pinpas willen gebruiken (alleen contant).

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sefyu
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Ik denk dat het de TS inmiddels wel duidelijk is dat de meesten hier niet zijn inschatting van de risico's delen. Het heeft niet zo veel zin om dat te blijven herhalen. Het is ook wel duidelijk dat de meesten hier niet de creativiteit hebben van een doorgewinterde fraudeur.

Enige oplossingen voor de TS zijn overstappen naar een bank die hem een pas kan geven zonder NFC-hardware, of de antenne slopen door gaatjes te boren in de pas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Udrene
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 14:58
Er lopen ook zakkenrollers door de menigte heen, ik vind een NFC-chip net zo veilig / onveilig als contant geld. Veilig genoeg dus voor mij, en ik hoef bijna nooit meer naar de PIN-automaat dus die "onveilige" stap sla ik ook nog over. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• absrnd
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12:39
Ik maakte me ook wel een beetje zorgen, als snel na de introductie van passen kwam deze foto tevoorschijn.

Afbeeldingslocatie: https://cilisos.my/wp-content/uploads/2017/01/1crowded-train-contactless-card-reader-hack.jpg
niet in Ned maar toch.

Maar wat minder onderschat wordt is dat je eigen telefoon gebruikt kan worden om je kaart te skimmen,

[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=oVByBK6LJHY]

Veel gebruikers hebben vaak niet door dat hun phone gehackt is, om bv inloggegevens of pincodes te stelen, maar dan zal er altijd een handige hacker zijn, die meer informatie van je eigen kaart kan trekken om deze te misbruiken,
maar de video laat ook een goede oplossing zien.

helaas is gebleken dat alles te hacken is, en blijft het altijd een kat-muis spelletje tussen hackers en patches, en wie sneller is.

ik gebruik gewoon een signaal blokkeer hoesje voor al mijn pasjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Waarbij volgens mij ook al snel duidelijk werd dat het een apparaat was zonder contactloos betalen ondersteuning. Dus dat het gewoon iemand was die om wat voor reden dan ook er ééntje aan het vervoeren was.
Wat je op de tweede video ziet is geen probleem van het contactloze systeem, maar van creditcards. En dus een veel kleiner probleem in Nederland. Als je iemands CC code hebt en vervaldatum, hoor je nog weinig ermee te kunnen. Maar sommige internationale winkels om één of andere reden checken niet de bijbehorende naam, en ook niet de extra veiligheidscode, en gebruiken ook niet een extra authenticatie systeem zoals de raboscanner erbij (recent achter gekomen dat die ook met een CC werkt). Het probleem is dan dus niet dat je met NFC je CC code kan uitlezen, maar dat je aan je CC code genoeg hebt om dingen te bestellen.
Overigens zou ik het dan nog steeds een stuk veiliger vinden zelf je CC tegen een terminal te houden om te betalen, dan om hem mee te geven aan iemand anders voor een betaling.

Overigens om sommige nog wat extra angst aan te jagen: Als je maar voldoende grote antenne zet aan je terminal is het in principe mogelijk NFC range te vergroten tot misschien wel een paar meter. Je probleem dat NFC nooit bedoelt is geweest voor meerdere pasjes tegelijk uit te lezen wordt dan overigens wel groter.
Maar uiteraard hebben organisaties voordat dit een standaard werd erover nagedacht. Die terminals krijg je niet zomaar van de bank als je er om eentje vraagt. Ze zullen eerst checken of je er eentje hoort te krijgen. Als je dan denkt slim te zijn en er eentje van de lokale snackbar steelt, dan heeft die nog steeds de tegenrekening van de snackbar eraan hangen, en schiet het niks op. Ben jij de lokale snackbar en gaat het heel slecht met zaken, tja dan zal het je lukken wel wat te stelen voordat de bank je blokkeert, netjes iedereen terug betaald, en je gezocht wordt voor diefstal. Dat is los ervan dat het denk ik al snel opvalt als je een betaal terminal tegen iedereens kontzak probeert te houden in een drukke winkelstraat.

[ Voor 24% gewijzigd door Sissors op 13-08-2017 10:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Het gaat er om dat een cliënt van een bank het niet wil, welke reden hij/zij er voor heeft.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Dus? Dit is een forum, dus wordt erover gediscussieerd. Als je dat niet wil moet je het niet op een forum posten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gabriel_Knight
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 04-07 12:31
Ik heb sinds kort een nieuwe Rabobank pas, ook met NFC (helaas).
Voor mij waren er 2 redenen om geen NFC chip te hebben.

1. Incheck ellende OV-chipkaart.
Ik houd mijn portemonnee tegen het kastje van de bus om in te checken.
Dit gaf in het begin erg veel problemen, doordat mijn ID-kaart ook een NFC, en interfereerde met die ov-chipkaart. Kwam regelmatig de melding op het scherm "bied 1 OV-chipkaart aan". Om dit probleem op te lossen heb ik mijn ID-kaart in zilverfolie gewikkeld en in mijn portemonnee gedaan, en nu werkt het wel. Echter om mijn bankpas in zilverfolie te winkelen, omdat ik anders lastig kan inchecken, vond ik geen goed idee.
Vreemd genoeg interfereert de bankpas niet met mijn ov-chipkaart en mijn ID-kaart dus nog steeds wel (als ik geen zilverfolie gebruik).

2.Het gaat niet sneller dan pinnen, en als ik mijn pas verlies kan iemand voor 25 euro gaan shoppen.
Als ik zie dat iemand contactloos betaald, duurt het een paar seconden voordat de terminal het verwerkt heeft, als ik pin verwerkt de terminal het gelijk. Sneller is het dus zeker niet. Vind 25 euro ook een veels te hoog bedrag. Vind 5 euro als maximum hoog genoeg voor contactloos betalen. Vind het veiliger om gewoon mijn pincode in te voeren, en zie geen voordeel van het gevoel dat je zogenaamd 1 sec sneller betaald hebt. Vind het vooral lachwekkend, als je iemand contactloos ziet betalen, de persoon loopt al weg, en mag terugkomen, omdat ie toch zijn pincode nog moet intypen... Tsja doe dat dan gelijk.

Wat ik wel irritant vind, is dat het op steeds meer plaatsen door je strot word gedouwd.
Daar kan je dan alleen contactloos betalen, en op geen enkele andere manier.

[ Voor 5% gewijzigd door Gabriel_Knight op 13-08-2017 10:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metalfreak
  • Registratie: April 2003

Metalfreak

Hoije woh!

Toch is er blijkbaar een mogelijkheid om het uit te schakelen/onklaar te maken zonder zichtbare schade. Ik had onlangs twee Rabo passen waarbij vrijwel gelijktijdig het contactloos betalen ineens niet meer werkte. Heb toen meteen nieuwe besteld, want vind het toch wel erg handig en zelfs veiliger omdat mensen je pincode niet kunnen zien.

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Nu online
Gabriel_Knight schreef op zondag 13 augustus 2017 @ 10:28:
2.Het gaat niet sneller dan pinnen, en als ik mijn pas verlies kan iemand voor 25 euro gaan shoppen.
Als ik zie dat iemand contactloos betaald, duurt het een paar seconden voordat de terminal het verwerkt heeft, als ik pin verwerkt de terminal het gelijk. Sneller is het dus zeker niet.
Ik denk dat je je daar een beetje op verkijkt.

Contactloos = pas er tegenaan + eventueel paar seconden wachten
Met pin = pas erin stoppen (soms zit je er net naast), code invoeren (als je geen foutjes maakt zijn dat al 4 knoppen), op OK drukken

Als je dat daadwerkelijk zou gaan timen denk ik dat je 9 van de 10 keer toch echt sneller bent met contactloos betalen. Zeker omdat je met pin soms ook wel eens hebt dat de chip niet goed gelezen wordt en je opnieuw moet beginnen (of in ieder geval, ik heb daar best vaak last van).
Vind 25 euro ook een veels te hoog bedrag. Vind 5 euro als maximum hoog genoeg voor contactloos betalen. Vind het veiliger om gewoon mijn pincode in te voeren,
Maar als iemand je pincode heeft afgekeken en je pasje heeft gejat, dan kan 'ie bij al je duizenden euro's komen ;) Als je contactloos hebt betaald en je pasje wordt gestolen, dan heeft 'ie slechts 25 euro te pakken. Groot verschil.
en zie geen voordeel van het gevoel dat je zogenaamd 1 sec sneller betaald hebt.
Het kan dat jij dat niet ziet, maar 1 seconde is voor sommigen qua perceptie een erg groot verschil.

* Hahn is zelf erg blij met contactloos betalen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhiteDog
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:34

WhiteDog

met zwarte hond

Hier in België zijn de meeste terminals sneller met contactloos dan met klassiek pinnen.

Ik schat het risico laag genoeg in en die 25 €... cash geld wordt ook gestolen. Die 25 € cash is echter anoniem uit te geven, mijn pinpas is mogelijk al (als je heel snel bent) opgegeven als gestolen en dus meer kans dat de dief tegen de lamp loopt.

Hoeveel gevallen zijn er verder bekend waarbij er daadwerkelijk geld gestolen is via NFC? Akkoord dat je maar met een terminal moet langslopen maar die terminal staat ook ergens geregistreerd en dat geld is perfect te traceren. De bank zal je trouwens altijd vergoeden in dergelijke gevallen.

Gedoe met met meerdere NFC pasjes die elkaar storen is ook gewoon een luxeprobleem. Dat is overigens in de toekomst ook op te lossen door de telefoon of een smartwatch/band voor NFC te gebruiken.

Edit:
Zou je overigens niet gewoon je OV kaart aan de ene kant en je bankpas aan de andere kant van je portefeuille kunnen stoppen (met een stukje alu ertussen?). Kan je dan beide gebruiken zonder dat ze elkaar storen?

[ Voor 11% gewijzigd door WhiteDog op 13-08-2017 10:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• francoski
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Het is onveilig voor lage bedragen. Echter: de bank vergoedt dit, zoals al eerder genoemd. Zodoende heb je enkel 't voordeel dat je minder vaak je pincode hoeft in te voeren, en de kans dat ze je veel geld afhandig maken aanzienlijk verminderd.

Daarnaast: voor handige mensen is het inderdaad niet bijzonder veel sneller. Maar veel mensen kost het in het apparaat stoppen van de kaart en het invoeren van een pincode soms wel 20-40 seconden. Op een paar honderd klanten per dag is dat wel serieuze tijdswinst.

Het enige risico is dat het nu interessanter is om een bankpas te rollen: 90% kans dat je 25 euro in handen hebt. Maar dit is collectief: een zakkenroller weet niet of het bij jou aan of uitstaat, en zodoende is het niet veiliger om het uit te zetten (mede gezien het feit dat banken diefstal vergoeden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alwaysleft
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 22-04-2019
Ik zou helemaal niet meer zonder contactloos betalen kunnen. Ideaal voor de kleine boodschappen en iets ander kleins afrekenen.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• NinjaKiwiNL
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13:17

NinjaKiwiNL

Xbox Tag - NinjaKiwiNL

Ik blijf me verbazen over de "Paranoia" van sommige mensen op tweakers :O
Zet NFC op je telefoon uit als je zoals ik gebruik maakt van Mobile payments met je telefoon. Koop een portemonnee die de signalen blokkeert, wikkel die 10x in zilverfolie, en maak ook meteen een hoedje van aluminium folie zodat de aliens of grote NFC apparaten niet je hersensignalen kunnen lezen, ben je een heel stuk veiliger! :+

Vind het vooral lachwekkend, als je iemand contactloos ziet betalen, de persoon loopt al weg, en mag terugkomen, omdat ie toch zijn pincode nog moet intypen... Tsja doe dat dan gelijk.
je vind dat lachwekkend (ben ik ook met je eens hoor :) ) maar je bent wel te lui om gewoon je OV kaart uit je portemonnee te halen. Heel irritant die mensen die "zo snel" willen inchecken en dus 400x die stomme portemonnee ertegen aan proberen te houden om in te checken.

| Canon EOS R | Canon 24-70mm F2.8L | Canon 85mm f1.2 | Laowa 100mm f2.8 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alwaysleft
Trouwens bij verlies of diefstal of misbruik ben je tegen beschermt zonder eigen risico. Iemand ervaring mee in de praktijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Sissors schreef op zondag 13 augustus 2017 @ 10:27:
Dus? Dit is een forum, dus wordt erover gediscussieerd. Als je dat niet wil moet je het niet op een forum posten.
Of een bank het wel of niet levert of de optie echt uitgezet kan worden. Als daar geen antwoord op komt gaat het alweer of het fraudegevoelig is of niet en komen allerlei spookverhalen te spreken. Dan kan het beter in algemeen topic over contactloos betalen. Jijzelf denkt al dat er geen bank is die pasjes zonder uitgeven. Dat is je gedachte, maar niet de waarheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gabriel_Knight
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 04-07 12:31
Klopt,
OV-chipkaart is ook eerder een "moeten" dan willen.
Liefst had ik nog gewoon strippenkaart of los abonnement dat de ov-chipkaart.

Interessant dat mensen zo panisch zijn om hun pincode ergens in te toetsen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hahn
  • Nu online
Gabriel_Knight schreef op zondag 13 augustus 2017 @ 11:04:
Klopt,
OV-chipkaart is ook eerder een "moeten" dan willen.
Liefst had ik nog gewoon strippenkaart of los abonnement dat de ov-chipkaart.

Interessant dat mensen zo panisch zijn om hun pincode ergens in te toetsen.
Wie is hier panisch? Als je (onder andere) mijn reactie bedoelt, dan kan ik die bal kaatsen: jij doet 'panisch' over 25 euro ;)

Ik vind een pincode in ieder geval gewoon een stuk minder praktisch dan pasje ergens tegenaan houden en klaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Anoniem: 325463 schreef op zondag 13 augustus 2017 @ 02:43:
Risico van een gaatje door je bankpas rammen is wel dat je de pas legaal ongeldig maakt, en als jij jezelf dan moet verifiëren bij de bank voor wat dan ook dat zij dan je pas blokkeren of innemen.
Verifiëren wie je bent doe je met een ID, paspoort of eventueel het rijbewijs (als ze dat accepteren). Dat kan niet met een bankpas. Als ik jouw pinpas zou stelen en jou onder dwang de pincode laat afstaan, zou ik mij bij de bank kunnen voordoen als jou en al jouw rekeningen leeg plunderen... ;)

Een pinpas is dus niet identificerend genoeg om een actie te bevestigen.

[ Voor 5% gewijzigd door CH4OS op 13-08-2017 11:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alwaysleft
CH40S schreef op zondag 13 augustus 2017 @ 11:15:
[...]
Verifiëren wie je bent doe je met een ID, paspoort of eventueel het rijbewijs (als ze dat accepteren). Dat kan niet met een bankpas. Als ik jouw pinpas zou stelen en jou onder dwang de pincode laat afstaan, zou ik mij bij de bank kunnen voordoen als jou en al jouw rekeningen leeg plunderen... ;)
En dat gaat moeilijk zijn want er hangen bij pinautomaat camera's op ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

alwaysleft schreef op zondag 13 augustus 2017 @ 11:17:
[...]

En de pinautomaat weet wie daadwerkelijk bij een pas hoort? :? Het is dus pas te zien ná de aangifte. ;)
Acties waarbij je jezelf moet identificeren doe je trouwens ook niet bij een pinautomaat. ;)
Het voorbeeld van geld opnemen kan nog altijd op 2 manieren. Bij de pinautomaat en bij de medewerkers, waar je je eerst identificeren moet als je grote bedragen wil/moet opnemen.

[ Voor 38% gewijzigd door CH4OS op 13-08-2017 11:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Nu online
alwaysleft schreef op zondag 13 augustus 2017 @ 11:17:
[...]

Camera's kunnen tegenwoordig al door capuchons heen kijken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Ga eens kijken bij de gemiddelde bedrijfskantine, dan zal je zien hoe veel sneller contactloos betalen is. Dat zijn ook de mensen die er handig in zijn en het dagelijks doen.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

absrnd schreef op zondag 13 augustus 2017 @ 09:50:
Ik maakte me ook wel een beetje zorgen, als snel na de introductie van passen kwam deze foto tevoorschijn.

[afbeelding]
Ik weet ook dat er al snel na de introductie een soortgelijk foto verscheen, waar al snel bekend werd dat het skim-apparaatje in werkelijkheid totaal wat anders was :+

Dus er zit ook bangmakerij in het spel. Hoewel ik sterke vermoedens heb dat skimmen op deze manier in Nederland niet echt veel gaat gebeuren, omdat dat apparaatje vrij duur is en niet zomaar te verkrijgen... wat ik dus al zelf eerder in dit topic genoemd heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhizzCat
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15-05-2024

WhizzCat

www.lichtsignaal.nl

assje schreef op zaterdag 12 augustus 2017 @ 23:58:
[...]

Dit dus. Al die blokkerende portemonnees is volgens mij gewoon marketing.

Enige mogelijkheid voor misbruik die ik zie is bij dronken mensen in de kroeg. Die zullen de volgende dag denken "het zal wel".

Drie maanden geleden ben ik mijn portemonnee kwijtgeraakt. Nu doe ik al die tijd zonder pinpas. Bijna overal kan ik contactloos betalen met mijn mobiel, ik vind het fantastisch.
Ik heb zelf zo'n alu ding van Ebay geplukt en gezien de eletromagnetische regels wat niet meer, het werkt gewoon omdat je veld verstoord wordt. Naast mijn bank pas heb ik ook al mijn andere NFC passen hier in zitten (RBW, werkpas etc.). Die doen het allemaal echt niet als ik ze in dat ding heb zitten. Op diverse lezers getest. Onze follow me printen, toegangs beveiliging, telefoon etc.

Alu dinkie erom en klaar. Voordeel van zo'n alu dinkie is ook nog eens dat je passen netjes blijven :)

Gezocht: netwerkbeheerder
Als je het niet aan een 6-jarige kan uitleggen, snap je er zelf ook niks van! - A. Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:46

Croga

The Unreasonable Man

Hahn schreef op zondag 13 augustus 2017 @ 11:20:
Camera's kunnen tegenwoordig al door capuchons heen kijken?
Als jij door de capuchon heen het scherm kunt zien kan de camera in dat scherm door de capuchon heen je gezicht zien....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arjan90
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 13:58
Het contactloos betalen vind ik echt super fijn. De bedrijfskantine, een boodschap bij de winkel, bij de snackbar, pizzeria, etc. Ik denk dat 90% van mijn uitgaven die ik pin < € 25 zijn waardoor ik veel minder kans heb dat mijn pincode wordt afgekeken in een moment van onachtzaamheid (ik heb kleine kinderen, zo'n moment heb je dan snel ;-) ).

Sindsdien heb ik ook veel minder contant geld bij de hand. Ik gebruik het overigens wel icm een Secrid pashouder. Al met al voor mij méér gemak en minder risico. Ik heb het ook met de mobiele telefoon gebruikt maar daar werkte het te vaak niet.

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Nu online
Croga schreef op zondag 13 augustus 2017 @ 11:30:
[...]

Als jij door de capuchon heen het scherm kunt zien kan de camera in dat scherm door de capuchon heen je gezicht zien....
Het enige wat je onbedekt hoeft te laten om te kunnen zien zijn je ogen, en door een zonnebril kan je van buitenaf niet zo snel heen kijken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alwaysleft
Arjan90 schreef op zondag 13 augustus 2017 @ 11:30:
Het contactloos betalen vind ik echt super fijn. De bedrijfskantine, een boodschap bij de winkel, bij de snackbar, pizzeria, etc. Ik denk dat 90% van mijn uitgaven die ik pin < € 25 zijn waardoor ik veel minder kans heb dat mijn pincode wordt afgekeken in een moment van onachtzaamheid (ik heb kleine kinderen, zo'n moment heb je dan snel ;-) ).

Sindsdien heb ik ook veel minder contant geld bij de hand. Ik gebruik het overigens wel icm een Secrid pashouder. Al met al voor mij méér gemak en minder risico. Ik heb het ook met de mobiele telefoon gebruikt maar daar werkte het te vaak niet.
The same, zou niet meer zonder contactloos pinnen kunnen _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Dat hele contactloos betalen is op zoveel manieren te misbruiken.
Het is een kwestie van tijd voordat de criminelen zich er op storten.

Een methode bv.:
https://terezapultarova.w...nnas-shortcomings-of-nfc/

Ben ik nou zo dom of zijn jullie nou zo slim?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Gaatjes boren dan (antenne uitschakelen..;))

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Hahn schreef op zaterdag 12 augustus 2017 @ 22:24:
Kan je mij uitleggen wat voor risico je ziet in hoe het nu bij jouw bankpasje werkt? Want ik kan het niet echt bedenken.
Dit.

[ Voor 3% gewijzigd door Trommelrem op 13-08-2017 11:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alwaysleft
Bizar :D Maar dan nog, je bent er tegen verzekerd. Behalve als je Knab hebt als bank :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Is het bedrag ook daadwerkelijk afgeschreven, of zegt het apparaatje zomaar gewoon OK?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
AW_Bos schreef op zondag 13 augustus 2017 @ 11:45:
[...]

Is het bedrag ook daadwerkelijk afgeschreven, of zegt het apparaatje zomaar gewoon OK?
Wordt gewoon afgeschreven. Is een bug in de firmware van dit specifieke type pin automaat. Ik weet niet om welke firmwareversie het gaat (geen idee hoe dat op te vragen).
alwaysleft schreef op zondag 13 augustus 2017 @ 11:44:
[...]

Bizar :D Maar dan nog, je bent er tegen verzekerd. Behalve als je Knab hebt als bank :)
Wel vervelend als je bijstandsmoeder bent en het overkomt je op de 25e van de maand. Dan heb je het geld niet op tijd terug om de huur te betalen. Voorkomen lijkt mij beter dan achteraf fixen.

[ Voor 46% gewijzigd door Trommelrem op 13-08-2017 11:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Trommelrem schreef op zondag 13 augustus 2017 @ 11:46:
[...]
Wordt gewoon afgeschreven. Is een bug in de firmware van dit specifieke type pin automaat.
Je zou toch denken dat er authenticatie met de bank moet plaatsvinden die goedkeur geeft?
En ik mag hopen dat dit inmiddels al gefixt is?

Het zal mij niks verbazen dat alleen monteurs de versie kunnen opvragen.

[ Voor 9% gewijzigd door AW_Bos op 13-08-2017 11:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
AW_Bos schreef op zondag 13 augustus 2017 @ 11:47:
[...]

Je zou toch denken dat er authenticatie met de bank moet plaatsvinden die goedkeur geeft?
En ik mag hopen dat dit inmiddels al gefixt is?

Het zal mij niks verbazen dat alleen monteurs de versie kunnen opvragen.
Nee. Zo werkt het niet. Het probleem met de magneetstrip destijds was dat de automaat de authenticatie doen. De automaat heb je echter niet in eigen beheer, dus je kunt niet weten of de automaat een tamper heeft.

Met de introductie van de chip werd de authenticatie naar de pas verplaatst. Als je je pas goed bij je houdt, dan kun je daarmee dus voorkomen dat iemand hem tampert. Een tamper in de automaat heeft dan minder invloed op de beveiliging. Echter omdat met NFC de authenticatie terug is gegaan naar de automaat, is er voor de gebruiker dus geen enkele manier om te controleren of er een tamper is en zul je maar moeten geloven dat er geen Bulgaren bezig zijn geweest.

Een simpele firmware upgrade gaat dit specieke probleem wel verhelpen, maar niet het feit dat de authenticatie gevoelig is voor tampers. De enige oplossing is om NFC compleet opnieuw te ontwerpen waarbij authenticatie opnieuw door de pas plaats vindt.

[ Voor 3% gewijzigd door Trommelrem op 13-08-2017 11:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
Heb je een uitgebreidere bron dan alleen een video? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
Nee. Ik heb het gewoon per toeval ontdekt. Als je wilt kan ik er nog wel tientallen video's van maken :)
Ik vind het overigens wel lekker makkelijk boodschappen doen. Maar sinds ik dit weet staat er nooit meer geld op mijn betaalrekening maar maak ik vooraf gewoon wat geld over. Wat er dan overblijft, stort ik weer terug.

[ Voor 51% gewijzigd door Trommelrem op 13-08-2017 11:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 691473

Dan ga ik dit maar eens proberen. Ik heb mn nfc uitstaan en ga kijken of dit werkt. Mag hopen dat het namelijk al lang is gefixt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

En wat als de bug gefixxed is, en ik de stappen in de video uitvoer?
Toch geen blokkade of strike op mijn pas ofzo? :P

En is dit ook niet iets wat banken zullen detecteren en bij misbruik ervan de NFC voor je pas uitschakelen/pas blokkeren? Als er een cruciale fout in zit, dan mag ik hopen dat de bank ook alert zal zijn.

[ Voor 46% gewijzigd door AW_Bos op 13-08-2017 12:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
AW_Bos schreef op zondag 13 augustus 2017 @ 12:02:
En wat als de bug gefixxed is, en ik de stappen in de video uitvoer?
Toch geen blokkade of strike op mijn pas ofzo? :P
Gewoon een melding ongeldige pin code :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Je hebt drie pogingen tot de pas blokkeerd. Doe je bij de tweede keer juiste pincode, is er geen blokkade en kun je bij een volgende betaling weer 3x proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
AW_Bos schreef op zondag 13 augustus 2017 @ 12:02:

En is dit ook niet iets wat banken zullen detecteren en bij misbruik ervan de NFC voor je pas uitschakelen/pas blokkeren? Als er een cruciale fout in zit, dan mag ik hopen dat de bank ook alert zal zijn.
De bank weet allang van dit probleem, maar het is gewoon niet op te lossen. Lossen ze dit specifieke probleem op, dan blijft alsnog het probleem dat de automaat de authenticatie uitvoert. Dat probleem is alleen op te lossen door het systeem vanaf scratch opnieuw te ontwerpen. Het zou mij niet verbazen als er inmiddels al malafide mensen op NS treinstations rondlopen met aangepaste NFC pin automaten en gewoon bij iedere bump 500 euro overmaken. Criminelen zijn doorgaans beter op de hoogte dan de slachtoffers. Bij misbruik zullen ze gewoon je geld terugstorten.

[ Voor 11% gewijzigd door Trommelrem op 13-08-2017 12:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ripexx
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12:21

ripexx

bibs

Johann Briffa admits that he and his team don’t know the answer yet, but are determined to find out.

“What we saw was an example of the eavesdropped signal. What this signal contains would depend on the actual transaction taking place and that’s something we are analysing right now,” he says.

Even at this stage, he believes, there are lessons to be learned from the study that might be of interest to companies developing NFC applications and devices.

“I think the most important message that can be taken from our study is that it is important for designers who use this technology to take into account privacy issues, to take into account security issues,” he says.
Behalve iemand die een terminal fysiek of al dan niet via een relay (pas > telefoon -> telefoon -> terminal) bij je pas kan houden maakt kan op een snelle cashout. Alle andere zaken zijn nog in het stadium van lab of alleen het meeluisteren met het signaal. Er is nog geen voordeel waarbij de transactie on the fly is aangepast of bewerkt oid. Tav van relay zijn er ook al extra maatregelen in de maak. Dat was tot nu toe in een lab bewezen en er wordt gewerkt aan een aanpassing om dit ook moeilijker te maken.

Daarnaast zijn banken gebaad bij een veilig en betrouwbaar eco-systeem. Natuurlijk zullen er altijd mensen zijn de misbruik willen maken van de techniek en mogelijkheden, maar dat was ook in de tijd van cheques met handtekeningen, en de postkoets. Wat dit nu ineens veel onveiliger maakt weer ik ook niet.... Daarnaast denk ik dat de kans dat je door een zakkenroller n Amsterdam of Barcelona van je telefoon, tas en pinpas wordt beroofd nog vele malen groter is.

Als laatste, er zullen altijd mensen zijn die dit niet willen, maar de significante meerderheid van klanten wil dit en daarom zal het aangeboden worden. Ik voorzie zelfs op de langere termijn dat aparte passen oid niet meer zullen worden aangeboden. Zowel omdat de vraag afneemt en het aantal plekken waar je alleen nog maar contactloos kan betalen zal toenemen. En helaas betekent dat je je dan zal moeten schikken in deze situatie of dat je er zelf voor kiest om bij een andere bank te gaan. Het s een vrije wereld en je staat daarmee vrij om voor een andere bank te kiezen.
Trommelrem schreef op zondag 13 augustus 2017 @ 11:46:
[...]
Wordt gewoon afgeschreven. Is een bug in de firmware van dit specifieke type pin automaat. Ik weet niet om welke firmwareversie het gaat (geen idee hoe dat op te vragen).
[...]

Wel vervelend als je bijstandsmoeder bent en het overkomt je op de 25e van de maand. Dan heb je het geld niet op tijd terug om de huur te betalen. Voorkomen lijkt mij beter dan achteraf fixen.
Deze casus is bekend en betreft een fout in de terminal versie. In het normale verkeer wordt ook je PIN aan de bank kant gecontroleerd. D'r zijn ook voorbeelden waarbij tbv skimming complete terminals zijn verwisseld bij kassa's zonder dan de eigenaar het wist. Allemaal excessen in een omgeving waar we het alleen al in NL over enkele miljarden aan transacties hebben.

[ Voor 15% gewijzigd door ripexx op 13-08-2017 12:22 ]

buit is binnen sukkel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Juup schreef op zondag 13 augustus 2017 @ 11:35:
Dat hele contactloos betalen is op zoveel manieren te misbruiken.
Het is een kwestie van tijd voordat de criminelen zich er op storten.

Een methode bv.:
https://terezapultarova.w...nnas-shortcomings-of-nfc/
Zoals ook eerder geschreven hier, het is algemeen bekend dat dit mogelijk is. Ipv de 60cm van hun kan je ook nog wel verder komen. Maar de reden dat dit (als het goed is) weinig uitmaakt, is hetzelfde als waarom skimmers zich altijd richtte op de magneet strips: Die is onbeveiligd, de NFC communicatie is versleuteld. Beperkte range van NFC is natuurlijk een pré, maar het zou te idioot voor woorden zijn als er draadloos onversleutelde gegevens voor een transactie werden rondgestuurd.

Oftewel: No shit dat het is af te luisteren. Maar de vraag is meer wat je ermee kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

5183

Ch4oZZzz schreef op zaterdag 12 augustus 2017 @ 22:37:
Dus geen geld ergens op, wat neerkomt op een limiet van 0, is anders dan een limiet van 0?

Ok. Blijkbaar snap ik het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 05-07 09:17
Ik heb ook eens een casus voorbij zien komen in een video waarbij globaal (weet niet meer precies zeker hoe het zat) het volgende gebeurde:

- Slachtoffer betaald in winkel, mét pincode (want > 25 euro, of gewoon omdat 'ie dit wilt) maar heeft een pas waarbij draadloos betalen mogelijk is.
- Een crimineel kijkt mee en ziet de pincode.
- Buiten wordt met een draadloos pinautomaat een betalingsverzoek op gang gebracht door de crimineel
- De crimineel loopt vervolgens dicht genoeg langs het slachtoffer om de pinpas in koppeling te brengen met automaat
- Crimineel toetst de eerder afgekeken pincode in en geld is binnen. Slachtoffer heeft niets door en hoeft zelf niets in te toetsen of te bevestigen.

Weet iemand of die 'truuk' nog steeds kan, én hoe dichtbij je bij iemand moet komen?

EDIT: Dit dus: http://www.telegraaf.nl/d...t_duizenden_euro_s__.html

[ Voor 7% gewijzigd door Valorian op 13-08-2017 12:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Nu online
Valorian schreef op zondag 13 augustus 2017 @ 12:31:
Ik heb ook eens een casus voorbij zien komen in een video waarbij globaal (weet niet meer precies zeker hoe het zat) het volgende gebeurde:

- Slachtoffer betaald in winkel, mét pincode (want > 25 euro, of gewoon omdat 'ie dit wilt) maar heeft een pas waarbij draadloos betalen mogelijk is.
- Buiten wordt met een draadloos pinautomaat een betalingsverzoek op gang gebracht door de crimineel
- De crimineel loopt vervolgens dicht genoeg langs het slachtoffer om de pinpas in koppeling te brengen met automaat
- Crimineel toetst de eerder afgekeken pincode in en geld is binnen. Slachtoffer heeft niets door en hoeft zelf niets in te toetsen of te bevestigen.

Weet iemand of die 'truuk' nog steeds kan, én hoe dichtbij je bij iemand moet komen?
Dit kan nog steeds, want dit is geen 'truuk', maar hoe contactloos betalen nou eenmaal in z'n werk gaat.

Maar zoals iemand al een paar keer eerder aangegeven heeft in dit topic: zo'n terminal is niet cheap en krijg je niet zomaar. Dus het is niet alsof iedere huis-, tuin- en keukendief dit in z'n arsenaal heeft zitten.

Hoe dicht je erop moet zitten weet ik niet precies, maar mijn ervaring met m'n eigen pas is dat het maximaal enkele centimeters moet zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Valorian schreef op zondag 13 augustus 2017 @ 12:31:

EDIT: Dit dus: http://www.telegraaf.nl/d...t_duizenden_euro_s__.html
Natuurlijk is dat nog steeds mogelijk, dat is working as intended. En hoe dichtbij? In theorie is het tot 6m gelukt een NFC verbinding op te zetten, maar 1 meter is realistischer, als je juiste kennis hebt. Met gewoon zo'n terminal is het meer paar centimeter.

Het hele punt is dat je niet zomaar zo'n terminal krijgt, en dat die vast zit aan één specifieke tegenrekening. En als het je gebeurd vergoeden de banken de schade.

Natuurlijk heb je liever dat het niet gebeurd en het bijbehorende gedoe, de vraag is meer of het het waard is je druk te maken over zulke theoretische scenarios die in de praktijk eigenlijk niet gebeuren (dit itt het ouderwetse skimmen, wat wel gewoon regelmatig gebeurde).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

1. Incheck ellende OV-chipkaart.
Ik houd mijn portemonnee tegen het kastje van de bus om in te checken.
Dit gaf in het begin erg veel problemen, doordat mijn ID-kaart ook een NFC, en interfereerde met die ov-chipkaart. Kwam regelmatig de melding op het scherm "bied 1 OV-chipkaart aan". Om dit probleem op te lossen heb ik mijn ID-kaart in zilverfolie gewikkeld en in mijn portemonnee gedaan, en nu werkt het wel. Echter om mijn bankpas in zilverfolie te winkelen, omdat ik anders lastig kan inchecken, vond ik geen goed idee.
Vreemd genoeg interfereert de bankpas niet met mijn ov-chipkaart en mijn ID-kaart dus nog steeds wel (als ik geen zilverfolie gebruik).
Bekend probleem, alleen heb/had ik dat niet overal. Toen Connexxion hier nog reed was er niks aan de hand, sinds Syntus hier rijdt krijg ik eerst een incheck OK melding en nog geen halve seconde later een incheck-foutmelding. Is het dan goed gegaan of niet? 8)7 Ik heb alleen nooit uitgezocht welke pas hier nou voor verantwoordelijk is, zou inderdaad de ID-kaart kunnen zijn.

Wat ik wel irritant vind, is dat het op steeds meer plaatsen door je strot word gedouwd.
Daar kan je dan alleen contactloos betalen, en op geen enkele andere manier.
Jup, daar heb ik nog niet zo lang geleden over geklaagd bij de NS. Ik heb op een aantal niet bepaald koele momenten op stations gestaan waarbij op dat moment de Kiosk (nog) niet open was of net dicht was, dus ik dacht, op zoek naar de frisdrank/snoep-automaten om wat drinken te halen.

Guess what, alléén contactloos betalen wordt geaccepteerd :/ Dat is sinds een paar maanden geloof ik.

Ik zit bij de ABN en daar hebben ze contactloze passen, maar je betaald wel dubbel omdat je eerst standaard een bankpas met contactloos betalen krijgt. Wil je een zonder, betaal je nogmaals voor een nieuwe pas. :/

[ Voor 5% gewijzigd door Raven op 13-08-2017 12:40 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• CurtPoindexter
  • Registratie: Februari 2017
  • Niet online
-

[ Voor 101% gewijzigd door CurtPoindexter op 19-10-2019 15:36 . Reden: Leeg ivm privacy ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• incaz
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 15-11-2022
Van de andere kant - de banken hielden lang vol dat skimmen echt heus geen risico was - totdat het best behoorlijk veel misbruikt werd.

Zelf zou ik dus denken dat het goed is om wel kritisch te zijn op mogelijke risico's, en NFC ondermijnt in zekere zin het 2FA-systeem van een betaalpas, omdat je het pasje zelf niet meer hoeft te hebben maar er alleen maar in de buurt hoeft te zijn.

@Raven: Ja, ook al tegenaan gelopen. Gelukkig was er iemand zo vriendelijk om het voor me te betalen tegen een muntje van mij maar ik vind het echt niet nodig om dat zo te limiteren.

Never explain with stupidity where malice is a better explanation

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Boudewijn schreef op zaterdag 12 augustus 2017 @ 22:39:
[...]

Heb ik eigenlijk een prototype van gezien…

Het lijkt mij voor winkels niet aantrekkelijk om dit te doen (t.o.v. bonuskaart, bluetooth of mac adressen) maar je geeft strict gezien meer weg dan bij een normale pintransactie.

offtopic:
Het heeft in ieder geval in mijn ogen potentie om mooie trainingsdata voor modellen te maken (net zoals de bonuskaart). Mooi corpus voor gezichtsherkenning in het wild.

Het beste prototype dat ik hiervan heb gezien (onderzoeks-toepassing) was het volgen van de route van een consument door de winkel. Dit kan je daarna weer vergelijken met zijn feitelijke aankopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurtPoindexter
  • Niet online
-

[ Voor 99% gewijzigd door CurtPoindexter op 19-10-2019 15:36 . Reden: Leeg ivm privacy ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 05-07 09:17
Sissors schreef op zondag 13 augustus 2017 @ 12:39:
[...]

Natuurlijk is dat nog steeds mogelijk, dat is working as intended. En hoe dichtbij? In theorie is het tot 6m gelukt een NFC verbinding op te zetten, maar 1 meter is realistischer, als je juiste kennis hebt. Met gewoon zo'n terminal is het meer paar centimeter.

Het hele punt is dat je niet zomaar zo'n terminal krijgt, en dat die vast zit aan één specifieke tegenrekening. En als het je gebeurd vergoeden de banken de schade.

Natuurlijk heb je liever dat het niet gebeurd en het bijbehorende gedoe, de vraag is meer of het het waard is je druk te maken over zulke theoretische scenarios die in de praktijk eigenlijk niet gebeuren (dit itt het ouderwetse skimmen, wat wel gewoon regelmatig gebeurde).
Ah, helder. Ik maak me overigens niet druk hoor, heb niet eens de moeite genomen om mijn pas in een metalen hoesje te doen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
  • Nu online
CurtPoindexter schreef op zondag 13 augustus 2017 @ 12:45:
[...]

ALS zoiets zou werken. ALS het mogelijk is om contactloos geld te stelen. ALS de betaling door het systeem heen komt.

Als als als als. Ik wacht wel even tot de eerste skimmer de NOS haalt, ja? Tot die tijd, laat je alu-hoedje maar thuis ajb.
Over mogelijke risico's nadenken kan geen kwaad. Jij vindt dat blijkbaar onzin, wat prima is, maar voel je vrij om dit topic dan links te laten liggen :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CurtPoindexter
  • Niet online
-

[ Voor 101% gewijzigd door CurtPoindexter op 19-10-2019 15:37 . Reden: Leeg ivm privacy ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
  • Nu online
CurtPoindexter schreef op zondag 13 augustus 2017 @ 12:48:
[...]

Jullie zitten elkaar bang te maken en elkaar pertinente leugens te vertellen. Dan is een tegengeluid wel fijn. Andere users vinden dat gelukkig ook.
Als je je tegengeluid nou ook nog eens goed zou onderbouwen, in plaats van te beginnen over aluhoedjes, dan had je daadwerkelijk wat toegevoegd d:)b

Welke pertinente leugens zie je zoal en wat bewijst dat dat leugens zijn?

[ Voor 8% gewijzigd door Hahn op 13-08-2017 12:52 ]

Pagina: 1 2 Laatste