Zoals gezegd is het betalen op afstand 'working as intended', dus ja, dat werkt. Dat zijn alvast twee alsen.CurtPoindexter schreef op zondag 13 augustus 2017 @ 12:45:
ALS zoiets zou werken. ALS het mogelijk is om contactloos geld te stelen. ALS de betaling door het systeem heen komt.
De enige vraag is eigenlijk:
- is de detectie van de banken goed genoeg dat onrechtmatige betalingen snel genoeg gedetecteerd en geblokkeerd worden, zodat het niets / niet genoeg oplevert.
Een extra probleem is dat we hier als klanten nauwelijks zicht op hebben - we weten niet hoeveel fraude er is, en of de banken daar goed mee omgaan, want dat is over het algemeen niet openbaar. En als ik de algehele omgang met fraude / misleiding bekijk, dan vind ik daar toch wel een vrij structurele tendens van onderschatting in* (en dan denk ik aan skimming, malware, phishing, ov-chipkaart die gehackt is, telefonische betaaldienstfraude, DigiD en toeslagenfraude... de algehele tendens is toch wel vaak 'dat zal wel meevallen' bij de verantwoordelijke diensten, terwijl de georganiseerde misdaad en kruimelcriminelen daar toch iets anders over denken.)
Beetje voorzichtigheid mag best.
* Edit: dit gaat dus niet alleen om banken maar allerlei diensten waarbij digitale veiligheid en betalingsverkeer een rol spelen.
[ Voor 5% gewijzigd door incaz op 13-08-2017 12:54 ]
Never explain with stupidity where malice is a better explanation