Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• xsienix
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 01-03 17:44
Hallo lui,

Ik heb jaarlijks een gasrekening dat lijkt of ik een vrijstaande woning heb !
Ook de elektra doet niet onder. Gedeeltelijk komt dat omdat we elektrisch (380, 3~) koken en een Quooker hebben. Verder een vaatwasser en een oven.

Aan gas ongeveer 2300 m3 / jaar. (Normaal ~1350 m3/ jaar)
Aan elektra 5760 Kwh.
Het lijkt wel of het gas zo door de pijp de lucht in gaat.

Kenmerken
Onze (4 personen) tussenwoning is in 1971 gebouwd en meet een oppervlakte van 9X6 en 2,5 hoog en bestaat uit een beneden, en een boven verdieping en een zolder met een puntdak.
Als je de totale inhoud op telt dan kom je uit op een inhoud van 370 m3.
Alle ramen en deuren zijn van kunsstof met HR ++ dubbelglas, het dak is geïsoleerd, maar de spouw, kruipruimte en vloeren niet. CV bevindt zich op de zolder en gaat met ongeïsoleerde buizen het huis door.
We hebben niet zulke grote spouwen, daar in het huis vrij grote ramen en deuren zitten.
De spouw is maximaal 0,5 mtr bij 2,3 mtr (lengte van het raam, voor en achter)

De keuken is in 2011 vernieuwd en daar zit een koelkast,oven elektrisch kookplaat en een Quooker in.

CV installatie.
De ketel is 2012 vervangen: VAILLANT SOLIDE PLUS VHR 30 CW5 i.c.m. Vaillant Caloric klok thermostaat, welke modulerent is aangesloten en een temperatuur heeft van 75 gr. De oude ketel was een VR ketel met een ingestelde temperatuur van 90 graden.(!?)
De aan en -afvoerleidingen worden bij de CV ketel gedeeld in een gedeelte wat naar het voorhuis gaat en een gedeelte wat naar het achterhuis gaat.
De radiatoren van zowel het voor - als het achterhuis staan parallel aan elkaar. Een 2-pijps installatie heb ik m laten influisteren.
De maat van een radiator:
L=240 H=40 D=6,5, en bestaat uit 2 platen met van die trapeziums er tussen.
De hele handel wordt bediend door een klokthermostaat die zich in de woonkamer bevindt.
De radiatoren (bouwjaar napoleon :-) ) hebben een conventionele draaiknop en geen voetventiel.
De radiatoren op de slaapkamers en zolder staan dicht.

Stookgedrag
Winter September t/m eind April.
Zomer April t/m September.

Thermostaatinstelling wintertijd:
Aan: 09:00 op 19 gr. en om 17:00 naar 21 á 22 gr.
Uit: 22:00 op 15 gr.
Thermostaat instelling zomertijd:
5 graden (ofwel de ketel komt niet bij)

Er is altijd iemand thuis.
De radiatoren op de slaapkamers en zolder staan dicht. De douche staat altijd open.

Comfort
We wonen met zijn vier.
Er wordt elke dag minimaal een half uur gedouched.
Er is geen bad.

Aanpak 1-Isoleren.
Dat kan, maar gaat erg in de papieren lopen als je het moet laten doen,zeer zeker de vloerisolatie. Bedragen van om en nabij 2500€ zijn heel "normaal".
•2000€ kruipruimte (Tonzon 55 m2)
•900€ spouwmuur.
De voor en -achtergevels zitten kunststof ramen en deuren in met hr+++ glas.
Onder de ramen zit een wandje met spouw, van 230X50 hoog.Dit is het enige wandje dat een spouw heeft, zoals gezegd de rest bestaat uit glas. Dit zou ik van de binnenzijde kunnen isoleren.

Wellicht kan ik de kruipruimte zelf doen ?
De kruipruimte is hoog genoeg en niet vochtig.

Aanpak 2
CV inregelen waterzijdig d.m.v. Danfoss Dynamic Valve regelkoppen met thermostaat. Ik heb dan voor het hele huis 7 Danfoss regelventielen á +- 40€, nodig. Het idee is om een gelijke flow in het systeem te maken, zodat het warme water lang genoeg in de radiator blijft zitten om de warmte af te geven aan de omgeving.

Alternatief.
Een airco cop 5,6 (inverter unit) plaatsen en zo de benedenboel verwarmen. Radiatoren gaan dicht. Hij moet dan ook de keuken verwarmen. De deur naar de keuken staat altijd open, dus ik zie dit even als één ruimte.

Vragen.
1.Kan ik gas besparen door het plaatsen van deze regelventielen als genoemd in Aanpak 2 ? Of is bestaat er nog een andere mogelijkheid. Bij de CV ketel zelf bijvoorbeeld.
2.Heeft het zin om een airco aan te schaffen en daarmee in ieder geval de beneden ruimte te verwarmen ?
3.Wat voor een besparing levert het op als ik de kruipruimte isoleer ? Heeft hier iemand een meetbaar resultaat van ?
4.Zou het veel helpen dat randje onder de ramen te isoleren, of zeg je "plak er maar radiator folie achter" ?
5.Volgens mij kom ik gewoon niet aan het juiste vermogen daar de oude en nieuwe ketel verschillend temperaturen hebben ?

[ Voor 27% gewijzigd door xsienix op 04-08-2017 10:29 . Reden: Topic ge-update ]

Its alive Jim, but not as we know it

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Ik zou voornamelijk investeren op isolatie. Zuiniger gaan verwarmen is een optie maar op dit moment verlies je waarschijnlijk ontzettend veel warmte en zal isoleren dan het meeste opleveren.

Daarnaast gebruik je wel behoorlijk wat stroom, daar zou ik toch ook eens naar kijken. Ik kook ook elektrisch maar zit op ~3000kWh per jaar Dat is met twee personen waarbij een fulltime werkt en de ander parttime. Jij zit op bijna het dubbele. Toevallig veel kinderen die hun eigen elektronische apparaten hebben?

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 27-11 17:59
En wat voor CV ketel heb je?
Als dat een oud model is dan verdien je een nieuwe HR ketel ook zo terug.

TheS4ndm4n#1919

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 29-11 16:40

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Je hebt die oude platte radiatoren? Die vreten energie terwijl je er geen plezier van hebt.

Heb in mijn appartement die oude spullen laten vervangen door convectie-radiatoren en ondanks dat ze efficient minder warmte naar je uitstralen (directe warmte), duurde het misschien 20 minuten om mijn huiskamer van 80 kuub te verwarmen. Daarna gingen ze weer uit middels ingebouwde thermostaat ofzo. De oude radiator kon ik 2 uur op vol vermogen aan hebben; kamer werd misschien lauw-warm.

Geen idee wat het spul tegenwoordig kost maar op jaarbasis (gedeelde rekening met de VvE) ging ik er voor mijn appartement 240 Euro op vooruit alleen al voor de huiskamer.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• xsienix
RocketKoen schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 13:18:
En wat voor CV ketel heb je?
Als dat een oud model is dan verdien je een nieuwe HR ketel ook zo terug.
Een CW 5 HR ketel van Vaillant.
Ik heb dit aan het topic toegevoegd.

• xsienix
MAX3400 schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 13:26:
Je hebt die oude platte radiatoren? Die vreten energie terwijl je er geen plezier van hebt.
Hoi Max,

Ja het zijn van die zware gietijzeren plaatdingen uit die tijd.
Ik moet zeggen ze worden wel erg heet.
Maar volgens mij zegt dit niks over de warmteuitstraling zelf.

• RocketKoen
  • Laatst online: 27-11 17:59
Post eens een foto van je radiator dan?
Die ketel zal het probleem niet zijn.

Overigens wordt het op prijs gesteld als je niet 2x achter elkaar post, maar je je oude post edit.

[ Voor 35% gewijzigd door RocketKoen op 03-08-2017 13:33 ]

TheS4ndm4n#1919

• Paul1987
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 28-11 21:12
kijk eens hier:
Gas besparen door middel van CV tuning deel II

Mogelijk dat je hier al veel informatie uit kunt halen voor het besparen van gas.

Is dit het beste antwoord? Dan hoor ik dat graag!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 06:58
eens met wat er hierboven wordt gezegd
radiatoren zonder convectoren vervangen.
hiernaast het vermogen van de radiatoren narekenen ten opzichte van de ruimte en kijken op welke watertemp alles is gebaseerd. is alles gebaseerd op 90 graden dan valt hier ook nog wel wat uit te halen.
bijv grootere radiator. met convector dus type 11 21 22 en 33
is alles al gebaseert op 70 graden dan zijn low h20 radiatoren zoals hierboven vermeldt zeker zinvol.
of je vervangt de hele boel in 1 keer voor low h20 radiatoren.
valliant welk type ? en welke kamer thermostaat ?

[ Voor 12% gewijzigd door miciel op 03-08-2017 14:28 ]

• xsienix
Tsurany schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 13:13:
Ik zou voornamelijk investeren op isolatie. Zuiniger gaan verwarmen is een optie maar op dit moment verlies je waarschijnlijk ontzettend veel warmte en zal isoleren dan het meeste opleveren.

Daarnaast gebruik je wel behoorlijk wat stroom, daar zou ik toch ook eens naar kijken. Ik kook ook elektrisch maar zit op ~3000kWh per jaar Dat is met twee personen waarbij een fulltime werkt en de ander parttime. Jij zit op bijna het dubbele. Toevallig veel kinderen die hun eigen elektronische apparaten hebben?
Het kooktoestel, is een behoorlijke + dat er ook een Quooker bij zit.
Wassen en drogen (warmtepompdroger) ongeveer 2X in de week.
De jeugd computert en PS viert, erg veel.
Papa en mama vinden het ook erg leuk op zo'n ding. Neem daarbij alle telefoontjes, tablets die meer of minder aan de lader hangen.

Op dit moment komt er een energiemetert van Cresta naar mij toe :)

• B-lex
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 29-11 16:05
Ik mis je stookgedrag in de openingspost...

Welke temperatuur wens je te halen in welke vertrekken, en gedurende welke tijd van de dag?

Zonder deze info is niet te zeggen of er iets mankeert aan jou gasrekening.

(Als je altijd op 30 graden stookt, in alle kamers, dan is je rekening best laag, bijvoorbeeld.)

Edit: En hoevaak/hoe lang staat de douche aan, en is er een bad?

[ Voor 27% gewijzigd door B-lex op 03-08-2017 13:39 ]

• xsienix
Paul1987 schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 13:33:
kijk eens hier:
Gas besparen door middel van CV tuning deel II

Mogelijk dat je hier al veel informatie uit kunt halen voor het besparen van gas.
Paul,

Dit heeft mijn volle aandacht, vandaar de Danfoss regel thermostaten. Die komt daar vandaan.

Het gaat er ook om hoeveel ik kan besparen als ik de kruipruimte (laat) isoleren.

[ Voor 11% gewijzigd door xsienix op 03-08-2017 13:40 ]

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 28-11 14:18
Hoe oud zijn je kozijnen en glas?

ik had ook dubbel glas met aluminium kozijnen,.. gas vloog bijna letterlijk het huis uit.

zorg voor goede kozijnen en dubbel hr++ glas.

daarnaast check voor oude koelkasten of vriezers, zorg voor ledverlichting en leg zonnepanelen op je dak.

met een energiebespaar lening kan je voor 1,2 % rente lenen voor energie bespaarende maatregelen. Misschien is dat een optie voor de hoge kosten?
https://www.energiebespaarlening.nl/particulieren/

[ Voor 25% gewijzigd door Speedfightserv op 03-08-2017 13:43 ]

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

• xsienix
B-lex schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 13:38:
Ik mis je stookgedrag in de openingspost...

Welke temperatuur wens je te halen in welke vertrekken, en gedurende welke tijd van de dag?

Zonder deze info is niet te zeggen of er iets mankeert aan jou gasrekening.

(Als je altijd op 30 graden stookt, in alle kamers, dan is je rekening best laag, bijvoorbeeld.)

Edit: En hoevaak/hoe lang staat de douche aan, en is er een bad?
Uitstekende info !!

Ik completeer het topic...
Dank je wel !

• Paul1987
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 28-11 21:12
xsienix schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 13:39:
[...]

Paul,

Dit heeft mijn volle aandacht, vandaar de Danfoss regel thermostaten. Die komt daar vandaan.

Het gaat er ook om hoeveel ik kan besparen als ik de kruipruimte (laat) isoleren.
Daar volg ik ook nog een topic over, of er echt besparingsadviezen in staan weet ik niet. Het gaat wel over het (na) isoleren van kruipruimtes.

Is dit het beste antwoord? Dan hoor ik dat graag!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
op 22 graden stoken is echt fors in mijn ogen, ter vergelijking, bij ons staat de verwarming zolang er niemand thuis is uit, en anders op 19.5.

Overigens neem ik aan dat je gezien de leeftijd van je koter ook op hun kamer aan het stoken bent? Heb je daar eventueel thermostaat knoppen op zitten om temperatuur afhankelijk te regelen ipv gewoon vol open?

[ Voor 43% gewijzigd door Sander op 03-08-2017 14:03 ]

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 29-11 16:40

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Sander schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 13:59:
op 22 graden stoken is echt fors in mijn ogen, ter vergelijking, bij ons staat de verwarming zolang er niemand thuis is uit, en anders op 19.5.
:? Ligt eraan wat je gewend bent; mijn thermostaat in mijn nieuwe huis staat op 16.5 bij afwezigheid en zal gaan stoken naar 21.7 een half uur voordat we thuis komen. Niet iedereen zit lekker bij 19.5 graden dus "fors stoken" is helemaal afhankelijk van wat iemand ervaart maar ook hoeveel warmte er weglekt :)

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 00:10

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Dingen om te controleren:
Is de thermostaat modulerend aangesloten? (laat hij ook wel eens storingen van de ketel zien bijvoorbeeld)
Wat is 's winters de gangbare cvwatertemperatuur?
De Cresta kan heel leerzaam worden :)
Usual suspects: mechanische ventilatie, oude PC/routers, set-top boxen voor TV.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• xsienix
Proton_ schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 14:01:
Dingen om te controleren:
Is de thermostaat modulerend aangesloten? (laat hij ook wel eens storingen van de ketel zien bijvoorbeeld)
Wat is 's winters de gangbare cvwatertemperatuur?
De Cresta kan heel leerzaam worden :)
Usual suspects: mechanische ventilatie, oude PC/routers, set-top boxen voor TV.
Thermostaat is modulerend aangesloten en communiceert met de ketel.
Topic voorzien van completere informatie,
Dank.

Die Cresta zal wel een AHA erlebnis worden ;)

• miciel
de meningen over de combinatie thermostaat kranen icm met klok thermostaat zijn verdeeld.
het kan zeker werken maar het heeft niet heel veel zin degene in je badkamer volledig open te zetten als er niet wordt gestookt. dan sta je gewoon in een koude badkamer. (hetzelfde geldt voor slaapkamers.)
er zijn andere systemen voor echter die kosten meer gas.
de theorie is dat alle ruimtes even snel opwarmen/afkoelen
alleen in de praktijk zijn we erachter dat het niet altijd helemaal functioneert.
hou hier rekening mee.

thermostaatkranen voor gang en garage/berging zeker.
in de woonkamer bij klok thermostaat geen thermostaat kranen. maar normale kranen.
de radiatoren wel voorzien van handknoppen en inregel ventielen of een combinatie hiervan.
bijv instelbare radiatorkranen met hand bediening. (dus zonder thermostaat kraan.)
voor de badkamer staat de thermostaatkraan bij 9/10 mensen altijd voluit open.
dus eigenlijk doelloos.
voor de slaapkamers is het wel aan te beleven.
als de zon bijv in de slaapkamer staat en het is er al warm door de zon wordt het er niet warmer.
dus er wordt niet onnodig gestookt.

hiernaast zou ik zowiezo de cv leidingen in de kruipruimte isoleren dmv buis isolatie.
zeer goedkoop en zeer effiecient.

hiernaast is er gewoon een 2 pijps systeem aangelegd ?
of zit je nog op 1 pijps ? ook dit maakt zeker verschil uit.

zonneboiler mits er plek voor is icm/of wtw doucheput.
zeker bij halfuur douchen per dag wordt het zinvol.
zonneboiler voor je cv ketel zetten met regelventiel.

[ Voor 6% gewijzigd door miciel op 03-08-2017 14:26 ]

• B-lex
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 29-11 16:05
xsienix schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 13:41:
[...]

Uitstekende info !!

Ik completeer het topic...
Dank je wel !
Maak het nog iets specifieker door te definiëren wat 'winter'/'zomer' betekend en wat 'overdag' betekent aub.

Voorbeeld: Er word van 07:00 tot 24:00 op 22 graden gestookt gedurende de maanden Oktober t/m april. Er word van 00:00 tot 07:00 op 15 graden gestookt gedurende de maanden Okt t/m Apr...

De rest van het jaar staat de kachel op 5 graden.

• TWyk
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 18-09 14:00
De spouwmuren moet je sowieso isoleren.
Samen met het dak ( wat hier al geisoleerd is) en dubbel glas de nummer 1 prio.
Kruipruimte is optie maar zou met een eenvoudiger optie ook niet 2500 moeten kosten.
Isoleren van en kruipruimte kan volgens mij simpeler voor rond de 1000 euro ook wel want de besparing door isolatie van een kruipruimte is veel minder dan van de spouwmuren

Voor warmwatergebruik kan het gebruik van een zuiniger douchekop veel besparen.

Voor verwarming is het misschine ene optie om de verwarming voortaan een halve graad lager te zetten. Went men meestal best snel aan.

Voor stroom zijn oudere koelkast en vriezers belangrijke stroom gebruikers en kunnen bij vervangen flinke beparingen opleveren. Ook kan 24/7 gebruik van computer+nas de rekening wat omhoog duwen

• Gwindorian
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 21:33
out-of-the-box idee:

Je zal de eerste niet zijn die ergens een gaslek tussen de meter en de ketel heeft, wat lang niet opgemerkt is.

Wellicht die leiding voor de zekerheid een keer afpersen (of alle verbruikers dichtdraaien en kijken of je gasmeter is opgelopen)

Dit heeft uiteraard niets met je stroomverbruik van doen verder :)

Gwindorian's Diablo Profiel

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Zitten er deuren tussen de verdiepingen? Anders blijf je stoken. Met als een deur voor je hal en tochtstrippen tegen de achterdeur.

Staat er ergens een server te pruttelen waarvan je niet gedacht had dat die zoveel vreet? Heb je ergens een mining-rig staan of een computer die voor DPC aan het grazen is?

Ik zou als eerste voor je stroom en aantal DIN-meters kopen zodat je iedere groep apart kunt meten. Zo haal je de grootverbruikers er snel uit. Die meters verdien je zo terug met zo'n verbruik.

Voor je gas doe je inderdaad het beste wat hierboven staat: alle verbruikers afsluiten en kijken of de meter door loopt.

• NIMIC
  • Niet online
Spouwmuur isoleren zou ik niet over twijfelen. Gewoon doen.

Je stookt best hoog. Voordat we de spouwmuren isoleerden kwam er een koude lucht van de muur af. Dan wil je graag de verwarming wat hoger zetten.

Radiatorbuizen isoleren heeft bij mij ook goed gewerkt. Isoleer op alle plekken waar je normaal gezien geen warmtevraag hebt. Zoals de zolder. In mijn 1970 huis lopen de radiatorbuizen niet door de kruipruimte.

Electra verbruik is erg hoog inderdaad. Heb je niet een vijverpomp ofzo?
Kinderen die veel thuis zijn en vaak een tv en pc aan hebben staan gaat natuurlijk ook snel.

p.s. warmtepompdroger.... Je verwarmt het huis dus ook met een warmtepomp. Dat zou je hoge electriciteitsverbruik voor een gedeelte verklaren.
Maar dan is het verbruik aan gas nog vreemder.

Oeps, ik dacht dat een warmtepompdroger op een warmtepomp aangesloten moest zijn. Wat een stomme naam voor een energiezuinige droger.

Wordt je niet afgetapt?

[ Voor 8% gewijzigd door NIMIC op 04-08-2017 09:09 ]

• A13X
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 00:39

A13X

Dude

- Doen > Spouwmuur isoleren, kruipruimte kun je waarschijnlijk prima zelf. (Ik heb zelf een vloer op zand (deels hout/deels beton) en heb geen extreem hoog gasverbruik. Dus je kunt de vloer ook nog een jaartje uitstellen om te kijken wat de spouwisolatie alleen doet.)

-Doen: Isoleer het leidingwerk in onverwarmde ruimten, isoleer het echter wel goed. Het zal je verbazen hoeveel energie er verloren gaat in een klein stukje ongeïsoleerd leidingwerk.

-Radiatoren inregelen en de ketel begrenzen op 60-40 (dan maakt hij maximaal gebruik van het stukje HR(condenseren van rookgas)), het kan zijn dat je je radiatoren in capaciteit moet verzwaren door bijvoorbeeld een type 20 om te wisselen met een 22. (Radiatoren zullen overigens alleen bepalen hoe snel het warm word, zolang de ruimte temperatuur gehaald word met 60 graden zal je daar geen gas mee terugwinnen. Zijn ze echter te klein blijf je doorstoken om een niet te behalen temperatuur te halen.)

Het inregelen zorgt ook dat elke radiator de juist hoeveelheid water krijgt en daarmee ook de juiste retour temperatuur. Teveel water over een radiator zorgt voor een hoge retourtemperatuur. Die retourtemperatuur is weer van belang voor je ketel zodat deze zijn rookgas kan laten condenseren.

-Tot hoelaat zit je daadwerkelijk in de woonkamer? Als je er tot 00:00 zit kan de temperatuur al om 23:00 omlaag. Het blijft dan echt nog wel warm tot 00:00.

- 2 kids (pubers?) en totaal maar een half uurtje douchen per dag? Goed afgericht die handel :+

- kijk eens kritisch naar je ruimte temperatuur, moet het perse tot 16:30 21 graden in huis zijn? Zelf heb ik hem standaard rond 18-19 staan als ik thuis ben, zeker overdag ben ik druk met vanalles in huis en heb ik het warm genoeg. Pas s'avond als ik op de bank beland gaat hij omhoog. (gewoon stiekem de temperatuur omlaag zetten tot er iemand begint te klagen O-) )
NIMIC schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 16:02:
p.s. warmtepompdroger.... Je verwarmt het huis dus ook met een warmtepomp. Dat zou je hoge electriciteitsverbruik voor een gedeelte verklaren.
Wamtepompdroger > Voor de was uit de wasmachine (kleding) niet voor het huis :>

Awesome

• xsienix
miciel schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 14:17:
de meningen over de combinatie thermostaat kranen icm met klok thermostaat zijn verdeeld.
het kan zeker werken maar het heeft niet heel veel zin degene in je badkamer volledig open te zetten als er niet wordt gestookt. dan sta je gewoon in een koude badkamer. (hetzelfde geldt voor slaapkamers.)
er zijn andere systemen voor echter die kosten meer gas.
de theorie is dat alle ruimtes even snel opwarmen/afkoelen
alleen in de praktijk zijn we erachter dat het niet altijd helemaal functioneert.
hou hier rekening mee.

thermostaatkranen voor gang en garage/berging zeker.
in de woonkamer bij klok thermostaat geen thermostaat kranen. maar normale kranen.
de radiatoren wel voorzien van handknoppen en inregel ventielen of een combinatie hiervan.
bijv instelbare radiatorkranen met hand bediening. (dus zonder thermostaat kraan.)
voor de badkamer staat de thermostaatkraan bij 9/10 mensen altijd voluit open.
dus eigenlijk doelloos.
voor de slaapkamers is het wel aan te beleven.
als de zon bijv in de slaapkamer staat en het is er al warm door de zon wordt het er niet warmer.
dus er wordt niet onnodig gestookt.

hiernaast zou ik zowiezo de cv leidingen in de kruipruimte isoleren dmv buis isolatie.
zeer goedkoop en zeer effiecient.

hiernaast is er gewoon een 2 pijps systeem aangelegd ?
of zit je nog op 1 pijps ? ook dit maakt zeker verschil uit.

zonneboiler mits er plek voor is icm/of wtw doucheput.
zeker bij halfuur douchen per dag wordt het zinvol.
zonneboiler voor je cv ketel zetten met regelventiel.
Goede tips !
Ik heb geen CV buizen in de kruipruimte lopen. maar wat is een 2 of 1 pijps systeem.
Volgens mij heb je ook die Danfoss regelventielen zonder thermostatische eenheid erop.
sypie schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 15:59:
Zitten er deuren tussen de verdiepingen? Anders blijf je stoken. Met als een deur voor je hal en tochtstrippen tegen de achterdeur.

Staat er ergens een server te pruttelen waarvan je niet gedacht had dat die zoveel vreet? Heb je ergens een mining-rig staan of een computer die voor DPC aan het grazen is?

Ik zou als eerste voor je stroom en aantal DIN-meters kopen zodat je iedere groep apart kunt meten. Zo haal je de grootverbruikers er snel uit. Die meters verdien je zo terug met zo'n verbruik.

Voor je gas doe je inderdaad het beste wat hierboven staat: alle verbruikers afsluiten en kijken of de meter door loopt.
Nou, je het zegt.
We hebben een open trap naar de verdieping toe. Je moet wel de deur openen om op de overloop te komen.
Dit geld ook voor de zolder.
9/10 X staan de deuren op een kier, das waar.
Er loopt een Qnap server in de meterkast.
Sander schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 13:59:

Overigens neem ik aan dat je gezien de leeftijd van je koter ook op hun kamer aan het stoken bent? Heb je daar eventueel thermostaat knoppen op zitten om temperatuur afhankelijk te regelen ipv gewoon vol open?
Knap dat je de leeftijd van een koter weet >:)
Het zijn er twee.
De ene slaapt op zolder, deze radiator staat altijd uit.
De andere radiator op de slaapkamer wordt door de andere koter maar zelden open gedraaid.
Nergens zitten thermostaatkoppen op.

[
NIMIC schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 16:02:
---

Wordt je niet afgetapt?
Ik verwarm het huis niet met een warmtepompdroger en afgetapt wordt ik ook niet.

[ Voor 37% gewijzigd door xsienix op 03-08-2017 19:55 ]

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 21:38
2 pijps systeem is dat er vanaf de cv zowel een aanvoer als retourbuis loopt die langs elke radiator gaat. 1 pijps is de aanvoer van cv gaat naar radiator 1. De afvoer van deze radiator loopt naar aanvoerpunt radiator 2, etc
En van de laatste radiator loopt de afvoerbuis weer na de cv

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• xsienix
BarryH schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 19:49:
2 pijps systeem is dat er vanaf de cv zowel een aanvoer als retourbuis loopt die langs elke radiator gaat. 1 pijps is de aanvoer van cv gaat naar radiator 1. De afvoer van deze radiator loopt naar aanvoerpunt radiator 2, etc
En van de laatste radiator loopt de afvoerbuis weer na de cv
Parallel of serie...
Ik zou dan een 2- pijps systeem hebben.
@RocketKoen
Hier een voorbeeld van het type radiator die ik voor en achter in de woonkamer heb.
(Ik heb nog niet genoeg Karma om een gemaakte foto te posten)
https://goo.gl/images/mLcMBH

[ Voor 18% gewijzigd door xsienix op 03-08-2017 20:24 ]

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 29-11 15:14
Om gas re besparen is alles al gezegd, daar kan ik niks aan toevoegen.
Bij ons is de electriciteitsrekening drastisch gezakt nadat we ALLE lampen op LED hebben omgezet.
Koop geen spotjes van 20€, je vindt ze voor de helft, en die betalen zich in 2 jaar terug, zeker voor de woonkamer of keuken.

Staat er een desktop hele dagen te blazen? Standby gebruiken, of een laptop kopen, die verbruiken pakken minder.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• miciel
xsienix schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 19:56:
[...]

Parallel of serie...
Ik zou dan een 2- pijps systeem hebben.
@RocketKoen
Hier een voorbeeld van het type radiator die ik voor en achter in de woonkamer heb.
(Ik heb nog niet genoeg Karma om een gemaakte foto te posten)
https://goo.gl/images/mLcMBH
zitten hier al convectoren tussen ?

ga maar eens reken afmetingen woonkamer m3
maal het wattage wat er ongeveer nodige is meestal (70)
leg dit naast het vermogen van de huidige radiatoren (opzoeken op internet.)
vermogen van je radiator delen door m3 van woonkamer.
als het goed is eindig je dan meestal met een vermogen van tussen de 65 en 75 watt.
en anders heb je het verkeerde wattage gebruikt.

dit is even de meest basale uitleg
1 en 2 pijps systeem
https://www.klusidee.nl/Forum/userpix2/3482_1en2pijps_1.jpg

• xsienix
miciel schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 20:49:
[...]

zitten hier al convectoren tussen ?
Tussen de voor en achterplaat zie ik van die trapeziums zitten die op de platen zijn bevestigt.
Het lijkt op de radiator links voor in het linkje:
https://goo.gl/images/GLd7mm

Ik ga het uitrekenen, ik had al van die online rekendingen gezien.
Het is alleen dat ik weinig spouw heb. Alleen onder de ramen voor en achter is een spouwmuur van 05, mtr hoog en 2,30 mtr lang. Ik heb veel glas.
Verwarming weg en onder het raam isoleren met steenwol o.i.d. Kan een optie zijn.
Update-
Ik heb vandaag de ketel bekeken. Ik ben geen echte CV kenner, maar ben hard op weg deze te worden.
Wat mij opviel is dat de keteltemperatuur maar 90 gr. is.

Dan zou het kunnen betekenen dat het veels te lang duurt voor alles warm is !
Ofwel de ketel maakt overuren.
Ik kan me herinneren dat ik eens de aan -afvoertemperatuur bij de ketel gemeten heb. Hier zat nauwelijks 5 gr. tussen als ik het goed heb.

Ik zal dus voor een groter verwarmend oppervlak moeten zorgen, of de temperatuur weer naar die 90 gr. moeten zetten.
Of....??

[ Voor 51% gewijzigd door xsienix op 04-08-2017 14:10 . Reden: De ontdekking van de Eeuw ! ]

Pagina: 1