Economische levensduur huishoudelijke apparaten - praktijk

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Apsie
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 05-05 12:14
Bart2005 schreef op woensdag 2 augustus 2017 @ 09:11:
Ik heb dus volgens mij gewoon gelijk. De aparte bedragen op de factuur gericht aan de particulier dienen inclusief btw gespecificeerd te worden. Het gaat immers over "prijzen" en niet over "het bedrag onder de streep". Waarbij ik expres geen onderscheid maak tussen offerte en factuur: die horen hetzelfde te zijn qua beprijzingen. Zodat ook daar geen dispuut over kan bestaan. :)
Hier de visie van de Belastingdienst:
https://www.belastingdien...-er-op-mijn-factuur-staan

Apsie's profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart2005
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 11-09-2022
Dit is m.i. bedrijfsblindheid. Typisch voor die wereldvreemde attitude en pure minachting van de "vakman" (en ook de belastingdienst) jegens de consument. Die lastige klant "dwingt" hem tot dingen die hij niet wil zo begreep ik. Het gaat er natuurlijk niet om wat je van de belastingdienst "moet" maar hoe je de zaken naar je klanten communiceert. En de klant ziet de prijzen graag inclusief btw. Sterker nog: die heeft helemaal niets met jouw btw te maken. Val hem daar dan ook niet mee lastig. Communiceer helder zonder dat de zaken op meerdere manieren te duiden zijn.

Overigens ook nog een update:

Vanmiddag is de monteur weer langs geweest, vrouw was thuis. Hij heeft het onderdeel ("de print") vervangen.... Ik had mijn vrouw geïnstrueerd: laat hem daarna wachten tot hij zeker weet dat de problemen zijn opgelost..

Hij heeft dat gedaan en mijn pessimistische verwachtingen kwamen helaas uit: hij kwam uiteindelijk tot de conclusie dat de compressor dood is of in stervensnood is. "Dus" een total-loss concludeerde hij.

Desgevraagd door de vrouw wanneer we een nieuwe in huis konden hebben: vrijdag a.s. dat kan dan wel snel. :( Verder heb ik nog met de winkel gebeld en ze gezegd dat ik best een nieuwe wil kopen bij ze maar dan met een korting van 7/15e deel van de nieuwprijs van de oude koelkast plus die 146 euro van de mislukte reparatie. Wat neerkomt op ongeveer 850 euro. Ze komen daar morgen op terug want de mevrouw mocht daar niet zelf over beslissen. Ik werd niet uitgelachen i.i.g. dus dat is een goed teken. :)

Edit: op dit moment (0:20 uur) is de temperatuur in de koelkast 7,5 graden. En 22 vanmiddag. Dus of de huidige diagnose (kapotte compressor) juist is valt te betwijfelen. En zo prutsen wij door. :)

[ Voor 62% gewijzigd door Bart2005 op 03-08-2017 00:21 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Apsie
Bart2005 schreef op woensdag 2 augustus 2017 @ 23:08:
[...]
Dit is m.i. bedrijfsblindheid. Typisch voor die wereldvreemde attitude en pure minachting van de "vakman" jegens de klant. Die lastige klant "dwingt" hem tot dingen die hij niet wil zo begreep ik. Het gaat er natuurlijk niet om wat je van de belastingdienst "moet" maar hoe je de zaken naar je klanten communiceert. En de klant ziet de prijzen graag inclusief btw. Sterker nog: die heeft helemaal niets met jouw btw te maken. Val hem daar dan ook niet mee lastig. Communiceer helder zonder dat de zaken op meerdere manieren te duiden zijn.
wauw, echt? Alles om je gelijk te halen? Heb je wel op het linkje gekeken? Staat gewoon helder en duidelijk wat een factuur moet bevatten...
Ben er wel klaar mee, succes met je (nieuwe) koelkast...

Apsie's profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart2005
Apsie schreef op woensdag 2 augustus 2017 @ 23:46:
[...]

wauw, echt? Alles om je gelijk te halen? Heb je wel op het linkje gekeken? Staat gewoon helder en duidelijk wat een factuur moet bevatten...
Ben er wel klaar mee, succes met je (nieuwe) koelkast...
Zoals gezegd: wat jij van de belastingdienst "moet" is iets anders en staat misschien wel geheel los van hoe je dit richting consument communiceert. Als het voor de consument onduidelijk is, zoals in mijn geval dat er nergens op de hele factuur ook maar 1 woord over btw staat en dat dat uiteraard in mijn nadeel uitvalt omdat de specificatie exclusief blijken te zijn... Je zou daar uit op kunnen maken dat er dan zaken niet helder en eenduidig gecommuniceerd worden. Dat is nergens voor nodig vind ik. Voor hetzelfde geld kan het wel duidelijk en slechts voor 1 uitleg vatbaar (alle prijzen vermelden inclusief btw) en tevens volgens de richtlijnen van de fiscus. Bovendien voorkomt dat het fenomeen van de "dubbele btw heffing": btw rekenen onder de streep over prijzen die al inclusief btw waren. Ja dat gebeurt. Meer dan wij denken.

Dat bedoel ik met "minachting" voor de consument (jouw klanten en broodwinning). De belastingdienst kost je alleen geld. Aan je klanten moet je het verdienen. Dus wat is er belangrijker in deze?

[ Voor 7% gewijzigd door Bart2005 op 03-08-2017 00:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jiffy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05-05 18:06

Jiffy

God, you're ugly!

Apsie schreef op woensdag 2 augustus 2017 @ 23:46:
[...]

Blijkbaar. Erg vermoeiend communiceren, iig. I'm out. :/

@TS: veel plezier met je koelkast.

Life sucks. Then you die. Then they throw mud in your face. Then you get eaten by worms. Be happy it happens in that order...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 12:44
Maak dan eens een foto van die Ooooh zo onduidelijk factuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pat911
  • Registratie: April 2013
  • Nu online
Bart2005 schreef op woensdag 2 augustus 2017 @ 23:56:
[...]
Als het voor de consument onduidelijk is, zoals in mijn geval dat er nergens op de hele factuur ook maar 1 woord over btw staat en dat dat uiteraard in mijn nadeel uitvalt omdat de specificatie exclusief blijken te zijn... Je zou daar uit op kunnen maken dat er dan zaken niet helder en eenduidig gecommuniceerd worden.
Voordat ik ondernemer werd, was ik particulier. Ik heb werkelijk nooit problemen gehad met een factuur waarbij op het eind pas de btw werd verrekend. Met mij hebben heel veel andere particulieren dat ook niet.

Nogmaals: een prijsopgave naar een particulier toe moet inclusief btw zijn. Bij een factuur mogen de afzonderlijke items best zonder btw worden vermeld. Als op het eind een post btw staat is het voldoende.

Laat die factuur maar eens zien....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Apsie
Hierbij wat voorbeelden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/eFi67uRPRYr6u3Fb1mBT1IF7/thumb.jpg

Of:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/BPWUe0v5Zz9DT5bU1L8u5Jlv/thumb.jpg

Ook bedrijfsblindheid? Zo zijn er nog duizenden te downloaden. Al die bedrijven hebben natuurlijk niet met Bart2005 gesproken, anders zouden ze deze wel aanpassen... 8) 8)

Apsie's profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bart2005
Update:

We zijn eruit met de winkel. Zij leveren een nieuwe soortgelijke (alleen een paar generaties moderner) van 1499 euro voor 875 euro. De korting is dan voor de gemiste jaren en voor de reparatie die niet hielp. Ik dacht van tevoren dat het een lastig traject zou worden om hen mee te laten gaan in mijn redenatie. Maar dat viel dus mee. :) De "verdeelsleutel" is wel iets minder dan gehoopt maar we kunnen daar mee leven. De nieuwe wordt maandag of dinsdag geleverd.

[ Voor 5% gewijzigd door Bart2005 op 03-08-2017 20:23 ]

Pagina: 1 2 Laatste