Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• jornvandereng
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 22-01-2022
Hoi allemaal, ik heb een bus gekocht die ik het komende jaar ga verbouwen tot camper! Ik ben goed met hout, met electronica wat minder. Nu wil ik heel graag zonnepanelen op het dak om een aantal zaken van stroom te kunnen voorzien.

- Compressor koelkastje
- Waterpomp
- Led verlichting in de bus
- Audio
- Stopcontacten op electronica op te laden (laptop, telefoon e.d.)
- Incidenteel een waterkoker
- Koken op électrique? Of kan dat niet?

Hebben jullie ervaring met het samenstellen van een goede configuratie, wat heb ik hiervoor nodig? Vind het leuk om jullie binnen dit topic op de hoogte te houden van de laatste vorderingen.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/MUWnyS4.jpg

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 28-11 17:00
Je kan je eens verdiepen in zonnestroom opties voor de caravan/camper/boot.
Kant en klare pakketten zijn er ook!

Wel handig om te bedenken:
12v? 24v? 230v?
Hoeveel ga je "vebruiken" (koeling etc)
Hoeveel accu's heb je nodig om x dagen te overbruggen?
(en dus:) Hoe lang zon heb je nodig om de accu's weer vol te krijgen?

3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 13:37
Dat ziet er leuk uit (die bus)

Het electra systeem van de bus is waarschijnlijk 12V, dus jouw PV systeem gaat daar ook op werken.
Energie slurpers moet je zoveel mogelijk vermijden. Ik zou niet electrisch koken of waterkoken. Wel de compressor koelkast (eentje die tegen beweging van de bus kan).
Als je elke dag gaat rijden, kan je via de motor alles opladen. Sta je op plaatsen met stroom, dan is dat ook makkelijk, heb je beide niet, dan moet je inderdaad PV panelen toepassen. Volgens mij heb je ze ook die heel dun zijn en op het dak geplakt kunnen worden.

Succes

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21:24
Hopelijk is dit een topic met vraag en gelijk de voortgang van dit project d:)b

2250 WP Zuid PVoutput

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:09

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Koken op elektriciteit is het meest veeleisend, dus daar richt ik me even op.
Inductiekoken bijvoorbeeld, dat wordt 3500 watt op 230V oftewel 300A op 12V.
Dan heb je het over bedrading als startkabels of tuinslangen, maar het kan wel.
24V of hoger maakt de boel makkelijker.
Het voordeel van zo'n grote sinusomvormer is dat ook standaard koelkasten enzo het goed doen, maar: niet goedkoop!

Plakpanelen zijn minder goed en duurder dan premium dakpanelen.
Die bus ziet er uit alsof je wel 4 panelen van 1m70x1m kwijt kan, dus 4x365 Wp voor 1450 Wp totaal. Dat geeft ook onder slechte omstandigheden voldoende prik om een feestje te geven.

Bottom line: alles kan :) en heeft een prijs :(
Dus, heb je een budget in gedachten?

[ Voor 5% gewijzigd door Proton_ op 27-07-2017 19:10 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Kijk ook eens hier voor inspiratie: http://www.skoolie.net/forums/f49/

Ik verlekker me altijd aan de conversie-topics hier. Ben benieuwd of je dat ook voor elkaar krijgt hier :)

Afbeeldingslocatie: https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/originals/09/a3/b8/09a3b8edc1021de68e728aabc957774c.jpg

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

• -SimJoc-
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Ik zou voor het koken toch echt gaan kijken naar een oplossing met gas. Op elektra is echt zeer veeleisend en vereist veel meer onderhoud en investering. Mocht het lukken dan zal het van die ouderwetse warm-houd-plaatjes worden en koken zal bij lange na niet het inductie koken zijn wat wij nu kennen. Koop via de Duitse e-bay een lpg tank en hang deze onder de bus. Je kunt dan redelijk goedkoop koken in de bus.

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:32

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Leuke titel, zonnepalen :P

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren

• [Mad Max]
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 21:00
Download dit boek eens. Is van Victron (levert ook een boel van deze systemen, met name voor de maritieme sector).

Staan een boel goede dingen in (naar mijn idee) waardoor je een goede start kan gaan maken.
En ja, koken op électrique kan.

https://www.victronenergy.../Book-NL-AltijdStroom.pdf

Edit: Wil je een serieus systeem, dan ga je serieus geld betalen. En ik hoop dat je bus voldoende laadvermogen (in KG, niet in A hoek) heeft.

[ Voor 18% gewijzigd door [Mad Max] op 28-07-2017 10:17 . Reden: Kleine aanvulling ]

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:04
Ik zou iig naar 24v gaan, dat is makkelijker. meer power. Verder kan natuurlijk alles als je portemonnee maar groot genoeg is.
Victron zijn zoals hierboven als aangegeven wordt echt goed met dit soort dingen. Mooie kwalitatief goede spullen hebben ze voor veel toepassingen.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• TWyk
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 18-09 14:00
Deze flexibele panelen zijn geschikt voor op een busje of zoiets:
150 Wp / 24 V semi flexibel paneel
100 Wp / 12 V semi flexibel paneel

En je hebt natuurlijk een laadregelaar nodig tussen de zonnepanelen en de accu zoals:
Laadregelaar

Plus een accu naar behoefte zoals deze:
100 Ah / 12V (=1,2 kWh)

En een omvormer voor 230V
Eenvoudige 12V naar 230V omvormer

[ Voor 83% gewijzigd door TWyk op 29-07-2017 12:57 ]

• jornvandereng
Hoi allen! Bedankt voor de tips! Als jullie het leuk vinden zal ik vaker vorderingen en updates sturen! Als jullie vragen aan mij hebben, stel ze gerust!

• jornvandereng
Proton_ schreef op donderdag 27 juli 2017 @ 18:55:
Koken op elektriciteit is het meest veeleisend, dus daar richt ik me even op.
Inductiekoken bijvoorbeeld, dat wordt 3500 watt op 230V oftewel 300A op 12V.
Dan heb je het over bedrading als startkabels of tuinslangen, maar het kan wel.
24V of hoger maakt de boel makkelijker.
Het voordeel van zo'n grote sinusomvormer is dat ook standaard koelkasten enzo het goed doen, maar: niet goedkoop!

Plakpanelen zijn minder goed en duurder dan premium dakpanelen.
Die bus ziet er uit alsof je wel 4 panelen van 1m70x1m kwijt kan, dus 4x365 Wp voor 1450 Wp totaal. Dat geeft ook onder slechte omstandigheden voldoende prik om een feestje te geven.

Bottom line: alles kan :) en heeft een prijs :(
Dus, heb je een budget in gedachten?
Ik heb voor de totale verbouwing van de Bus ongeveer 4000,-. Iets meer kan, maar liever niet... Zag vooral dat de compressorkoelkasten redelijk aan de prijs zijn. Zit er veel verschil in de verschillende merken zonnepanelen?

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:40
Hmmm, het is wel hip om zonnepanelen op bussen/mobilhomes te plakken.

Hier heeft iemand al wat berekend: Flexibele of vaste zonnepanelen op boot

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 20:26

Snow_King

Konijn is stoer!

Ruerd Jan schreef op vrijdag 28 juli 2017 @ 10:15:
Download dit boek eens. Is van Victron (levert ook een boel van deze systemen, met name voor de maritieme sector).

Staan een boel goede dingen in (naar mijn idee) waardoor je een goede start kan gaan maken.
En ja, koken op électrique kan.

https://www.victronenergy.../Book-NL-AltijdStroom.pdf

Edit: Wil je een serieus systeem, dan ga je serieus geld betalen. En ik hoop dat je bus voldoende laadvermogen (in KG, niet in A hoek) heeft.
Victron maakt tof spul! Recentelijk in een grote touringcar gebruikt (voor sportteam, paintball) om 230V te krijgen vanuit walstroom of 24V accu's in de bus.

Wel zonder PV, maar dat maakt niet anders dan dat Victron mooi spul maakt.

• Proton_

Proton_

Team Welles

@jornvandereng Duidelijk, dan kan je elektrisch koken vergeten. Een 3.5 kW omvormer is al de helft van je budget.

Op gas is koken geen probleem.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:55

heuveltje

KoelkastFilosoof

Proton_ schreef op woensdag 2 augustus 2017 @ 15:57:
@jornvandereng Duidelijk, dan kan je elektrisch koken vergeten. Een 3.5 kW omvormer is al de helft van je budget.
Maar je staat niet continu in de volle zon.
Dus die 200 kilo aan accu's en 40m2 aan zonnepanelen lijken me minstens net zo een groot probleem :P

[ Voor 10% gewijzigd door heuveltje op 02-08-2017 16:06 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• Proton_

Proton_

Team Welles

Dat valt erg mee, een eenvoudige maaltijd kost ~0,7 kWh. Dat is goed te doen met wat er op de bus past.

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 26-11 17:07
Ik heb ook een bus met zonnepaneel en compressor koelkast :9
Waterpompje en LED verlichting is ook totaal geen issue.
Telefoons opladen is ook niet interessant. Wordt de laptop echter vaak gebruikt moet je wel wat groter gaan.

Elektrisch koken heeft natuurlijk wel enorm invloed, daar heb ik geen ervaring mee. Zou ik ook niet snel doen, gasfles is praktischer. Wel heb ik zelf een hervulbare gasfles, kun je bij het lpg tankstation vullen.

Zelf ga ik ook elektrisch een klein 6 liter boilertje stoken (je hebt ook al 3 liter) die ik dan alleen aanzet als er meer dan voldoende stroom aanwezig is, want anders zou die de boel verstoren en zou de koelkast eerder uitgaan etc.

Ik heb gekozen voor een Victron Bluesolar MPPT lader, instapper van 75/15. Dat is dus 75Volt 15 Ampere. Je hebt ook 100/30 etc.
Hierdoor kun je de grote zonnepanelen gebruiken die normaal op huizen gaan met voltages van bijvoorbeeld 40V. Ik betaalde 80 euro voor de regelaar en heb vervolgens voor 20 euro een oud 175 Watt paneel op de kop getikt _O-
Als we op vakantie gaan hoef ik me echt nooit zorgen te maken, en ook nooit in te pluggen op de camping.

Ik heb zelf een Waeco MDC-65 compressor koelkast, met vriesvak. Ook heel tevreden over. Dus ook gewoon ijs mee, op het zonne-energie :P
Bijladen van de motor is niet eens echt nodig.

Die bussen zoals die van jou (508D en consorten) zijn dacht ik 12V (en starten op 24V).
Als je op 24V zou zitten, kun je met die goedkope regelaar (75/15) al 400W laden. Op 12V is dat dus 200W, voor mij ruim voldoende.

De flexibele panelen zijn inmiddels erg betaalbaar geworden, en aantrekkelijk vanwege laag gewicht, en te leggen in de ronding van het dak. Waardoor je niet eens hoger wordt.
Maar een tweedehands groot paneel (ala 200W) van marktplaats is nog altijd goedkoper. Echter ook zwaarder.

Zelf heb ik overigens accu capaciteit zeer klein gehouden, ook om interieur ruimte en gewicht te besparen. Ik heb een Optima Yellow-Top 75Ah gel accu, wat niet 1 op 1 te vergelijken is met een lood-accu.
Uiteraard moet je, wat je ook kiest, semi-tractie of deep cycle hebben, en dus nooit start accu's gebruiken voor je koelkast. (nou ja, op de Optima Yellow-Top na, die kan gewoon beide 8) )

@Proton_
Met mijn 175W paneel zijn er dagen, in Nederland dat hij 0,9kWh op wekt!
Met elektrisch koken zou dus een twee keer zo grote setup voldoen, waar hij makkelijk ruimte voor heeft.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

• Proton_

Proton_

Team Welles

Precies, energie is het probleem niet, het vermogen is lastig.
Eigenlijk zou je een 96P lipo pack moeten maken, dikke kans dat elke inductiekookplaat daarop werkt.
Halogeen-kookplaten dan weer niet, die schakelen relais onder belasting en hebben dus vlambogen vij DC.

• !null
Nou ja, ik vond dat, net als koken op diesel, teveel gedoe dus ben toch voor gas gegaan. Al had ik liever de gasfles weggeoptimaliseerd.
Maar we hebben ook een oventje mee (dus ook op gas)

• jornvandereng
!null schreef op woensdag 2 augustus 2017 @ 16:44:
Nou ja, ik vond dat, net als koken op diesel, teveel gedoe dus ben toch voor gas gegaan. Al had ik liever de gasfles weggeoptimaliseerd.
Maar we hebben ook een oventje mee (dus ook op gas)
Denk dat ik ook voor gas ga, ergens vind ik gas naast mn bed niet zo'n fijne gedachte.

• Proton_

Proton_

Team Welles

Gas in zo'n kleine ruimte heeft zeker ook nadelen, maar dan ben je voor minder dan 100 euro klaar.
Voor een standkachel wil je ook wel gas denk ik (of is diesel dan gangbaarder in campers?)

Ik heb ergens een Victron 3 kW sinusomvormer voor €750 gevonden, een 3kW tweepits inductiekookplaat voor €200.
De panelen+laadregelaar is ca €1500.
Dikke accu's erbij, €500.
Dus voor €3k kan je veilig off grid elektrisch koken op zonkracht met escape naar de dynamo (diesel).
En dan heb je nog 1k over voor de rest (koelkast, bed etc).

Het is natuurlijk fijn dat je dan meteen voldoende vermogen en energie hebt voor een inverter airco, boilertje warm water, koelkast met vriesvak, oven, was/droogcombinatie en de incidentele haakse slijper.
Je hoeft nooit meer naar volle gasflessen te zoeken en hebt geen open vuur/verbrandingsgassen/vocht in de camper.
Maar om daar 3/4 van het budget aan op te offeren... dan is gas de rationele keuze :)

• !null
jornvandereng schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 15:42:
[...]

Denk dat ik ook voor gas ga, ergens vind ik gas naast mn bed niet zo'n fijne gedachte.
Je hebt met gas een paar keuzes, en het hangt heel erg af van je gebruik. Dus hoe ga je hem gebruiken? Maanden achter elkaar? Of gewoon zo af en toe een vakantie van een paar weken max?

Bij normale vakanties is een gewone stalen fles al genoeg. Eentje met 5kg capaciteit en alleen koken kun je al heel lang mee doen, en dat voor 60 euro ofzo. Zelfs als je een paar maanden gaat is het een optie, en een goede kans dat je hem ergens bij een shopje of iets bij kunt vullen (binnen Europa)
Ga je wat langer of wil je gewoon niet afhankelijk zijn van het vinden van een camping shopje, heb je tanks die je kunt vullen met LPG bij het tankstation. Dat zijn ook kleine 5 kg tanks van, maar meestal groter.
Deze laatste tanks zijn fors duurder, maar hebben alle beveiliging er al in zitten, dus nooit te veel gevuld bij het LPG tankstation, gewoon veilig.
Ook zijn er onderbody LPG tanks om op te koken, dit zijn de rode "damptanks", niet te verwarren met de zwarte waar een auto op rijdt. Die laatste moet je niet hebben. Deze kan je bij zo'n Mercedes bus vrij makkelijk een plek geven onder de auto, en dan nog ergens een vul gat maken. Maar dan heb je waarschijnlijk veel te veel capaciteit, en kosten lopen wat op.

Vind je het idee van een ontplofbare fles niks, dan heb je ook nog de kunststof flessen, die zijn lichter. En hebben als voordeel dat ze op branden/smelten, en niet ontploffen.

En dan als laatste, wij hebben de combi van bovenstaande, dus een kunststof gasfles die je kunt vullen bij LPG tankstation.

Pagina: 1