Ik heb ook een bus met zonnepaneel en compressor koelkast
Waterpompje en LED verlichting is ook totaal geen issue.
Telefoons opladen is ook niet interessant. Wordt de laptop echter vaak gebruikt moet je wel wat groter gaan.
Elektrisch koken heeft natuurlijk wel enorm invloed, daar heb ik geen ervaring mee. Zou ik ook niet snel doen, gasfles is praktischer. Wel heb ik zelf een hervulbare gasfles, kun je bij het lpg tankstation vullen.
Zelf ga ik ook elektrisch een klein 6 liter boilertje stoken (je hebt ook al 3 liter) die ik dan alleen aanzet als er meer dan voldoende stroom aanwezig is, want anders zou die de boel verstoren en zou de koelkast eerder uitgaan etc.
Ik heb gekozen voor een Victron Bluesolar MPPT lader, instapper van 75/15. Dat is dus 75Volt 15 Ampere. Je hebt ook 100/30 etc.
Hierdoor kun je de grote zonnepanelen gebruiken die normaal op huizen gaan met voltages van bijvoorbeeld 40V. Ik betaalde 80 euro voor de regelaar en heb vervolgens voor 20 euro een oud 175 Watt paneel op de kop getikt
Als we op vakantie gaan hoef ik me echt nooit zorgen te maken, en ook nooit in te pluggen op de camping.
Ik heb zelf een Waeco MDC-65 compressor koelkast, met vriesvak. Ook heel tevreden over. Dus ook gewoon ijs mee, op het zonne-energie
Bijladen van de motor is niet eens echt nodig.
Die bussen zoals die van jou (508D en consorten) zijn dacht ik 12V (en starten op 24V).
Als je op 24V zou zitten, kun je met die goedkope regelaar (75/15) al 400W laden. Op 12V is dat dus 200W, voor mij ruim voldoende.
De flexibele panelen zijn inmiddels erg betaalbaar geworden, en aantrekkelijk vanwege laag gewicht, en te leggen in de ronding van het dak. Waardoor je niet eens hoger wordt.
Maar een tweedehands groot paneel (ala 200W) van marktplaats is nog altijd goedkoper. Echter ook zwaarder.
Zelf heb ik overigens accu capaciteit zeer klein gehouden, ook om interieur ruimte en gewicht te besparen. Ik heb een Optima Yellow-Top 75Ah gel accu, wat niet 1 op 1 te vergelijken is met een lood-accu.
Uiteraard moet je, wat je ook kiest, semi-tractie of deep cycle hebben, en dus nooit start accu's gebruiken voor je koelkast. (nou ja, op de Optima Yellow-Top na, die kan gewoon beide

)
@
Proton_
Met mijn 175W paneel zijn er dagen, in Nederland dat hij 0,9kWh op wekt!
Met elektrisch koken zou dus een twee keer zo grote setup voldoen, waar hij makkelijk ruimte voor heeft.