Ethernet punten in de muur

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mijansen1987
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 19-06 05:44
Hallo allemaal,

Ik wil voor het eerst wat ethernetpunten gaan maken in de muur, echter heb ik hier een vraag over.

Ik wil cat6 aansluitingen gaan maken, maar alles wat ik tegen kom in bouwmarkten staat "voor cat5" bij. Ik heb altijd gedacht dat de cat de kwaliteit van de kabel is en niet zo veel met de aansluiting te maken heeft.

Als ik een cat6 kabel op een inbouwdoos voor cat5 plaats, gaat dat werken? Of moet ik echt op zoek naar cat6 punten?

Gr
Michel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:53

lier

MikroTik nerd

Mijn tip...ga niet naar een bouwmarkt voor je aansluitmateriaal. Kijk eens in dit topic:
Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4

Combineren is niet ideaal, maar het werkt vaak wel.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• daxy
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13-06 16:58
Kies ajb voor kwaliteit en geen bouwmarkt spul. Dat is (meestal) niet goed en ga je zeer spijt van krijgen.
Kijk bijvoorbeeld hier maar eens voor verhalen: Pas op voor slechte/inferieure Cat5e/6 netwerkkabels

Ga voor kwaliteit kabels en aansluitingen. https://www.allekabels.nl/ is bijvoorbeeld een goede, maar er zijn er meer.

Do not argue with a fool. He will drag you down to his level and beat you with experience.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 17:11
@mijansen1987 Ik zou als ik jou was even kijken bij www.sandervunderink.nl
Daar verkopen ze goede kwaliteit Cat6 kabel (van het merk Belden), en verkopen ze ook inbouwdozen uit dezelfde categorie. Verder leveren ze het meeste standaard schakel/afdekmateriaal ook om zo te kunnen matchen met de rest van je schakelmateriaal :)

Waar je je kabels ook koopt let goed op dat het 100% koper (CU) is, en dat het GEEN CCA (Copper Clad Aluminium) of CCS (Copper Clad Steel) is, deze laatste 2 kabels voldoen niet aan de specificaties voor 1/10Gbit en zijn over het algemeen ook stukken brozer.. oftewel eerder kapot bij gebruik ;)

En let er natuurlijk op dat je door je muren stugge (solid/solide) kabel gebruikt, anders kan je deze niet afmonteren op inbouwdoosjes/keystones

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BugBoy
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11:17
Bouwmarkten zijn relatief duur en hebben vaak ondermaatse kwaliteit. Zorg dat je een lijn koopt die veel mogelijkheden heeft en die er leuk uit ziet. Ik heb bijvoorbeeld alles van Gira Standaard 55 (wit glanzend). Prima spul en als je het bij de juiste zaken haalt ook nog prima te betalen. Schakelmateriaal lijkt misschien duur, maar je gebruikt het elke dag en je wilt er gewoon geen gedoe mee.

The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

712641

Ik zou niet weten waarom je CAT6 zou willen gebruiken eerlijk gezegd. Want je internetverbindinig is toch lang niet snel genoeg...? En om bestanden over te pompen intern is cat5 toch genoeg?

Ik heb zelf cat5 aangelegd hier in huis. Kabels had ik al en doosjes komen uit China. Werkt prima...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hugo!
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 20-06 18:43
712641 schreef op woensdag 26 juli 2017 @ 10:55:
Ik zou niet weten waarom je CAT6 zou willen gebruiken eerlijk gezegd. Want je internetverbindinig is toch lang niet snel genoeg...? En om bestanden over te pompen intern is cat5 toch genoeg?

Ik heb zelf cat5 aangelegd hier in huis. Kabels had ik al en doosjes komen uit China. Werkt prima...
Op dit moment heeft gaan voor cat6 in veel gevallen geen nut. Maar wanneer je meer toekomst vast wil zijn, kun je soms beter gelijk wat duurder gaan. Vooral wanneer je het over 4 jaar opnieuw moet doen omdat dan 10gb de standaard is, kan je soms beter die paar euro meer uitgeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

712641

@Hugo! Aanleggen stelt niks voor, dus ik zou niet weten waarom je er zoveel extra tegenaan zou gooien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hugo!
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 20-06 18:43
@maximiliaan_nl Zo veel extra is dat tegenwoordig niet meer hoor, daarbij verschild het per situatie of het niks voorstelt. De tijd en moeite om het over een aantal jaar weer uit te zoeken is ook moeite. Persoonlijk investeer ik ook liever nu iets meer, om in de toekomst minder gedoe te hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:25

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

712641 schreef op woensdag 26 juli 2017 @ 11:21:
@Hugo! Aanleggen stelt niks voor, dus ik zou niet weten waarom je er zoveel extra tegenaan zou gooien.
Hoeveel extra?

Bij Allekabels.nl:
100m Cat5e U/UTP stugge koperkern - EUR 65
100m Cat6 U/UTP stugge koperkern - EUR 60

Wandcontactdoos:
Cat5e inbouwdoos: EUR 9
Cat6 inbouwdoos: EUR 10

Patchpaneel:
8-poorts Cat5e: EUR 20
8-poorts Cat6: EUR 25

Oftewel de kabel zelf is zowaar goedkoper, het scheelt bij de wandcontactdoos welgeteld EUR 1 per stuk en bij de patchpaneel EUR 5. Als je per 100m kabel gemiddeld 5 kabels van 20m pakt, heb je dus welgeteld meerprijs van EUR 5 over de hele installatie. Peanuts.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

712641

@dion_b Fair point. Ik heb mijn spul uit China gehaald, dus ik heb sowieso voor een inbouwdoos amper 2-3 euro betaald...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Zelf ben ik wel voor Cat5e gegaan, voornamelijk omdat de kabels dunner zijn en daarmee eenvoudiger door de buizen in de muur gingen bij mij thuis.

Cat6 is inderdaad niet veel duurder. Al ben ik zelf niet echt bang dat ik mijn Cat5e zo snel moet vervangen.

Want even afgezien van de kabels, heb ik ook vrij kostbare apparatuur (switches, access points, kleine computers, laptop, etc) die alleen maar 1 gbit kan. Dat vervangen kost vele malen meer dan de bekabeling vervangen en zie ik mezelf ook niet zo snel doen.

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 203842

Draka heeft een CAT 7A kabel die net zo dun is als CAT 5e. Speciaal voor huisinstallaties.

http://www.elektrototaalm...e/ftp-kabel-4161296/100m/

Is wel duur, maar wel dun.

En gebruik ook speciale glijmiddel voor kabels. Tube van 3M Lube. te koop bij Conrad:

https://www.conrad.nl/nl/...37108-3m-02-l-540909.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCA
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 20-06 14:58

WCA

daxy schreef op woensdag 26 juli 2017 @ 09:53:
Kies ajb voor kwaliteit en geen bouwmarkt spul. Dat is (meestal) niet goed en ga je zeer spijt van krijgen.
Kijk bijvoorbeeld hier maar eens voor verhalen: Pas op voor slechte/inferieure Cat5e/6 netwerkkabels

Ga voor kwaliteit kabels en aansluitingen. https://www.allekabels.nl/ is bijvoorbeeld een goede, maar er zijn er meer.
Bij allekabels is juist het grootste gedeelte van alle kabel CCA...

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 28-05 19:39
Precies.. ga dan naar netwerkproducten.com of neem een name-brand kabel zoals LAPP of Draka.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Anoniem: 203842 schreef op woensdag 26 juli 2017 @ 12:07:
Draka heeft een CAT 7A kabel die net zo dun is als CAT 5e. Speciaal voor huisinstallaties.

http://www.elektrototaalm...e/ftp-kabel-4161296/100m/

Is wel duur, maar wel dun.

En gebruik ook speciale glijmiddel voor kabels. Tube van 3M Lube. te koop bij Conrad:

https://www.conrad.nl/nl/...37108-3m-02-l-540909.html
Cat7(A) is vooralsnog overkill aangezien er geen toepassing voor is.

Cat5E kan max 2.5Gbps aan, Cat6 kan 10Gbps over beperkte (maar voor thuisgebruik ruim voldoende) afstanden vervoeren en 5Gbps redelijk onbeperkt. Enige meerwaarde Cat6A is 10Gbps over langere afstanden.

Keerzijde: 10Gbps over koper is ongelofelijk gevoelig voor kwaliteit van connecties. Zelfs met goede materialen moet je bijzonder secuur werken en dan nog rekening houden met gedonder. Plus het is peperduur. Ik gebruik voor 10Gbps glas, dat is stukken goedkoper en (zolang je zelf niet hoeft te lassen) eenvoudiger om mee te werken.
GreNade schreef op woensdag 26 juli 2017 @ 12:08:
[...]

Bij allekabels is juist het grootste gedeelte van alle kabel CCA...
Maar ze geven het wel netjes aan, dus zolang je nadrukkelijk voor 'copper' gaat zit je hopelijk goed.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
daxy schreef op woensdag 26 juli 2017 @ 09:53:

Ik weet niet of het onder bouwmarktspul valt, maar ik heb bij de bouwmarkt gewoon een Busch Jaeger inbouwdoos voor ethernet gekocht, en die werkt ook prima. Nu is dat natuurlijk N=1, maar los van de verkoop van CCA kabels vraag ik me wel af of zo'n merk inbouwdoos nou echt niet aan de specs voldoet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edwin88
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20-06 22:14
Sissors schreef op woensdag 26 juli 2017 @ 13:17:
[...]

Ik weet niet of het onder bouwmarktspul valt, maar ik heb bij de bouwmarkt gewoon een Busch Jaeger inbouwdoos voor ethernet gekocht, en die werkt ook prima. Nu is dat natuurlijk N=1, maar los van de verkoop van CCA kabels vraag ik me wel af of zo'n merk inbouwdoos nou echt niet aan de specs voldoet.
Waarschijnlijk heb je wel ruim 20% te veel betaald. Internet is vooral voor dat soort spul stukken goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 203842

Met name Duitse elektowinkels. OK, vaan met 14 - 20 euro verzendkosten, maar vaak valt de totale prijs minder uit dan het hier halen.

https://www.elektronetshop.de/

http://www.schaltertresen.de/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Edwin88 schreef op woensdag 26 juli 2017 @ 17:23:
[...]

Waarschijnlijk heb je wel ruim 20% te veel betaald. Internet is vooral voor dat soort spul stukken goedkoper.
Ach ja, maar dan had ik het wel meteen, geen verzendkosten (kan al je weinig koopt nog wel relevant zijn), en ondersteun ik ook nog de lokale winkels. Ik heb niks tegen webwinkels hoor, maar als het prijsverschil klein genoeg is en een winkel in de buurt het heeft koop ik het daar. (Met wat uitzonderingen, als een offline winkel me niet de garantie geeft dat ik kan omruilen bij dode pixels koop ik een scherm op het internet bijvoorbeeld).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 943161

Andere tip is: koop een simpel testertje. Niet dat die je écht het hele beeld geven over de kwaliteit van de aansluiting (niet), maar die geven je in elk geval wel glashelder aan als bv. een ader net niet goed gepunched is. Kan je een hoop troubleshoottijd kosten, en als je toch op deze schaal er mee bezig gaat, kost zo'n testertje naar verhouding niets.

Ik doen dan op zoiets:
https://www.allekabels.nl...jYg-fsczzYv0aApZxEALw_wcB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-06 21:27

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

712641 schreef op woensdag 26 juli 2017 @ 10:55:

Als je nu moet gaan aanleggen, zou ik in alle gevallen voor 6A gaan. Niet voor 5E of 6.

Kabels trekken is relatief veel werk en bekabeling is typisch iets dat je niet snel zult vervangen in huis. Netwerkapparatuur wel.

Op dit moment maken de meeste mensen thuis nog gebruik van 1GBit snelheden en dan is 5E voldoende maar er gaat een moment komen dat 10GBit prettig is en dat 1GBit zelfs onvoldoende is voor je internet aansluiting. Het is zonde als je interne bekabeling de bottleneck gaat zijn.

Dus met het oog op de toekomst: Direct alle bekabeling 6A

(Ik zat hier met hetzelfde dillemma, 3 jaar geleden een rol 5E gekocht en er nog niet aan toegekomen de bekabeling aan te leggen. Die 5E blijft op de plank liggen, gebruik ik wel een keer voor events en andere dingen waar ik even een losse kabel voor nodig heb. Zodra ik zo ver ben dat ik echt bekabeling ga aanleggen, koop ik een rol 6A.)

Overigens is de keuze 6 of 6A wat mij betreft ook simpel. 6A is nauwelijks duurder dan 6 en hoewel je de grotere afstanden in principe niet nodig hebt thuis, is het prettig om daar meteen toekomstbestendige bekabeling te kopen.

Wie weet dat ze over een jaar wel met een techniek komen waarmee je 20GBit kunt doen op 6A, maar niet (goed) op 6. Dan baal je dat je een paar cent hebt bespaard.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Cat6a is doorgaans significant lastiger om mee te werken dan Cat6, en voor thuisgebruik zie ik wederom de use case niet.

Er zijn al zat Ethernet-standaarden boven de 10Gbps over koper, bijv 25GBase-T en 40GBase-T. Dat je die dingen nooit buiten de datacenter ziet heeft goede redenen.

Beide vereisen om te beginnen balanced Cat8-twisted pair, dus aan je Cat6A/Cat7(A) heb je weinig. Vervolgens is stroomverbruik een major issue. De phy ervoor zuipt stroom, dus wordt het heet, moet het actief gekoeld worden (herrie), kun je poorten niet te dicht op elkaar stapelen (lomp groot) en voldoe je niet aan EU zuinigheidsrichtlijnen voor consumentenproducten. En het is vooralsnog onbetaalbaar duur, ook vergeleken met zelfde snelheden over glas.

Nu, electronica wordt steeds kleiner, goedkoper en zuiniger, dus deze issues zullen kleiner worden, maar gezien enorme delta tov glas (die je bij 10GbE ook al hebt) geloof ik niet in CatHeelVeel monsterkabels voor snelheden voorbij 10Gbps, ik verwacht eerder dat mensen die dergelijke snelheden binnenhuis nodig hebben op multimode fiber overstappen. Dus ik ga iig niet in iets >Cat6 investeren. Wel heb ik alvast een backbone van multimode OM3 fiber met LC-connectoren tussen meterkast en serverruimte getrokken. Nu gaat er 10Gbase-SR overheen, maar het ondersteunt tem 100Gbase-SR10 indien nodig.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeerDitch
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 19-06 11:19
Dit hele topic ontploft met alle voors en tegens van Cat5e, Cat6, Cat6a, Cat7... Maar er is niemand die antwoord heeft gegeven op onderstaande vraag van TS!? 8)7
mijansen1987 schreef op woensdag 26 juli 2017 @ 09:23:

Als ik een cat6 kabel op een inbouwdoos voor cat5 plaats, gaat dat werken? Of moet ik echt op zoek naar cat6 punten?
En uiteraard bedoel ik niet dat TS alles moet vergeten, integendeel, maar volgens mij kan er beter een apart topic geopend worden om die discussies te voeren.

Wat betreft bovenstaande vraag. Ik zou zeggen; "Je kan een cat5 inbouwdoos gebruiken om cat6 kabels op aan te sluiten. Zal je snelheden niks verminderen." Ga in ieder geval wel voor 'beter' spul uit een (vaak) goedkopere internetwinkel dan uit de bouwmarkt.

f251a3362191f14872ff368789dd3c1a220782a1c582fbb31fec609763dd2cef

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

DeerDitch schreef op donderdag 27 juli 2017 @ 09:28:
Dit hele topic ontploft met alle voors en tegens van Cat5e, Cat6, Cat6a, Cat7... Maar er is niemand die antwoord heeft gegeven op onderstaande vraag van TS!? 8)7

[...]

Wat betreft bovenstaande vraag. Ik zou zeggen; "Je kan een cat5 inbouwdoos gebruiken om cat6 kabels op aan te sluiten. Zal je snelheden niks verminderen." Ga in ieder geval wel voor 'beter' spul uit een (vaak) goedkopere internetwinkel dan uit de bouwmarkt.
Oneens. Je snelheid zal niet verminderen, maar de betrouwbaarheid van de verbinding des te meer. Cat6 is dikker, zowel qua totale kabel als qua individuele aders, dan Cat5(E). Als je Cat5 aansluitmateriaal gebruikt voor Cat6-kabel zal het op de aders te diep insnijden, met risico dat ze afbreken, en zal het op het geheel niet goed aansluiten, met risico dat het los kan schieten en in beide gevallen met meer kans op EMI (zowel van als naar Ethernet).
Omgekeerd is trouwens erger, dan weet je zeker dat de aansluitingen overgedimensioneerd gaan zijn en dat de Cat5-aders en kabel makkelijk weg kan schieten uit de grotere Cat6 aansluitingen.

Als je de moeite doet om de boel in te bouwen, neem dan de moeite passende aansluitmateriaal te kopen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

dion_b schreef op donderdag 27 juli 2017 @ 10:02:
[...]

Oneens. Je snelheid zal niet verminderen, maar de betrouwbaarheid van de verbinding des te meer. Cat6 is dikker, zowel qua totale kabel als qua individuele aders, dan Cat5(E). Als je Cat5 aansluitmateriaal gebruikt voor Cat6-kabel zal het op de aders te diep insnijden, met risico dat ze afbreken, en zal het op het geheel niet goed aansluiten, met risico dat het los kan schieten en in beide gevallen met meer kans op EMI (zowel van als naar Ethernet).
Omgekeerd is trouwens erger, dan weet je zeker dat de aansluitingen overgedimensioneerd gaan zijn en dat de Cat5-aders en kabel makkelijk weg kan schieten uit de grotere Cat6 aansluitingen.
Hmmm!

Ik was eigenlijk ook in de veronderstelling dat het aansluitmateriaal zelf unspecced was, dus geen specifieke CAT3/5/5A/6/6A specificatie had. Maar er is dus wel degelijk een verschil en wil je 6A aansluiten, MOET je dus 6 of 6A outlets en patchpanelen gebruiken?
Als je de moeite doet om de boel in te bouwen, neem dan de moeite passende aansluitmateriaal te kopen.
Eens. Zeker als je nu nog spullen moet gaan kopen.
(Ik vrees dat ik zelf niet alleen mijn kabel weg kan gooien maar ook mijn patchpanelen en wall outlets. Toch eens naar kijken en ach, anders is dat verlies. Zo duur is het spul niet.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

unezra schreef op donderdag 27 juli 2017 @ 10:22:
[...]

Hmmm!

Ik was eigenlijk ook in de veronderstelling dat het aansluitmateriaal zelf unspecced was, dus geen specifieke CAT3/5/5A/6/6A specificatie had. Maar er is dus wel degelijk een verschil en wil je 6A aansluiten, MOET je dus 6 of 6A outlets en patchpanelen gebruiken?
Yep. Zeker als je de meerwaarde wilt van de hogere spec. Al past het fysiek, je voldoet met de lower-spec materiaal niet aan de eisen voor de hogere spec (denk aan max lengte untwisted stuk) en de laagste spec in de keten bepaalt waar het geheel geschikt voor is. Dus als je Cat6A aansluit met Cat5 stekkers/patchpaneen had je net zo goed Cat5 kunnen nemen. En dat zou nog beter aansluiten ook...

Zie o.a.:
http://www.cat-5-cable-co...Plugs-On-CAT5E-Cable.html
In an effort to save money towards the cost of CAT 6 rated RJ45 plugs, many installers have asked about using standard CAT 5E RJ45 Plugs on CAT 6 Cable.

There are several considerations that must be looked at to answer this question accurately:

CAT 6 Cable has a slightly larger diameter for each of the individual 8 wires within the jacket. Standard CAT 5E RJ45 plugs are designed to accommodate the smaller gauge CAT 5E Cable, and these plugs are designed with very close tolerances. It will be extremely difficult to consistently force the larger wire into the individual guides within the plug, and therefore the installer will experience a great deal of mis-crimps and other errors. In short, it is not recommended.

Second, almost all of the CAT 6 RJ45 plugs that are being produced are designed to minimize the amount of wire that is untwisted near the copper connectors within the plug. Even if you are successful at forcing the larger wire into a smaller CAT 5E connector, you cannot be certain you will properly meet this requirement.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

712641

Kan aan mij liggen hoor maar ik heb genoeg aan een 10mbit netwerk, want ik internet alleen maar en mijn ADSL is nog trager dan dat... Voorlopig gaat dat hier niet veranderen, want glasvezel gaat hier nooit komen ben ik bang (te grote afstand tot de weg/privéterrein).

[ Voor 33% gewijzigd door 712641 op 27-07-2017 13:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

712641 schreef op donderdag 27 juli 2017 @ 13:20:
Kan aan mij liggen hoor maar ik heb genoeg aan een 10mbit netwerk, want ik internet alleen maar en mijn ADSL is nog trager dan dat... Voorlopig gaat dat hier niet veranderen, want glasvezel gaat hier nooit komen ben ik bang (te grote afstand tot de weg/privéterrein).
Meeste Tweakers doen wel meer op de LAN dan alleen van/naar internet - een NAS draaien, video streamen naar een mediaspeler/TV etc.

Als je echt niet meer doet, dan maakt het weinig uit, maar dan nog: als je toch ermee bezig gaat, doe het dan goed. Liever lage specs, maar goed afgewerkt, dan prutsen met bouwmarktspul, ongeacht specs.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AvK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

AvK

Ready Set Go

Cat6 (a) in een woonomgeving is zwaar overkill. Als je je switch / router centraal opstelt is de maximale lengte ongeveer 15 meter? Op dat soort afstanden kan je met een netjes afgewerkt Cat5a netwerk zeer grote snelheden bereiken. Durf te wedden dat je in de praktijk geen verschil zal merken, alleen meetbaar.
Groot voordeel van Cat5a is dat het relatief goedkoop is, makkelijk af te werken en overal te verkrijgen. En tja, graag niet bij een Bouwmarkt.
Zelf zou ik met mijn boodschappenlijstje even langs de plaatselijke ICT / alarm installateur rijden. Ben je voor een habbekrats klaar.

AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubman
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20-06 14:30

Rubman

Retarded or just overjoyed!

Hallo allemaal,

Ik wil voor het eerst wat ethernetpunten gaan maken in de muur, echter heb ik hier een vraag over.

Ik wil cat6 aansluitingen gaan maken, maar alles wat ik tegen kom in bouwmarkten staat "voor cat5" bij. Ik heb altijd gedacht dat de cat de kwaliteit van de kabel is en niet zo veel met de aansluiting te maken heeft.

Gr
Michel
Zoals de rest zegt niet naar een bouwmarkt!

Kijk even bij https://www.sandervunderink.nl/

Heb ik voor mijn woning de best geprijsde kabel (neem belden of iets vergelijkbaars) gevonden evenals het andere installatie materiaal

Als het ergens pijn doet, wil ik erop drukken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

712641

Bouwmarkten zijn sowieso afzetters en alleen bedoelt voor luie yuppen met geld teveel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Hallo allemaal,

Nee, cat is een afkorting van categorie en is hoegenaamd geen kwaliteitsaanduiding en zeker niet in de zin hoe hoger cijfer hoe hoger de kwaliteit. Het is alleen maar een aanduiding van een doorontwikkeling m.b.t. storingsonderdrukking door middel van twisten van de aders al dan niet in combinatie van afscherming, de dikte van de aders en het materiaal van de aders (moet koper zijn). De oplopende cijfers geven alleen maar maximaal haalbare snelheden aan, zie de specificaties.

Helaas wordt er zoals met elk product ook inferieure kwaliteit verkocht die geen enkele van deze categorie-aanduidingen verdient, maar toch als zodanig wordt aangeduid. Over bouwmarkten in het algemeen durf ik niet echt een oordeel vellen, naar mijn ervaring verkopen ze daar echt niet alleen maar veel te dure rotzooi.
Wel vind ik het wat vreemd om wel spul uit China te kopen, daarop te vertrouwen en dan een Nederlandse bouwmarkt af te raden.

[ Voor 4% gewijzigd door Techneut op 27-07-2017 17:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rav
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

Rav

712641 schreef op donderdag 27 juli 2017 @ 15:31:
Bouwmarkten zijn sowieso afzetters en alleen bedoelt voor luie yuppen met geld teveel.
Voor ieder zijn eigen markt.

Maar een persoon die naar de bouwmarkt gaat om daar een product te kopen en mee naar huis te nemen lui te noemen vind ik vreemd. Zeker als je zelf aangeeft dat je het uit china hebt besteld. Ik neem aan dat je niet naar China bent gegaan en dus op je luie achterste zat totdat de postbode het aan je voordeur kwam afleveren.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

712641

@Rav Te lui om even goed nadenken en te zoeken naar de beste prijs/kwaliteitverhouding. Ik kan er niets aan doen dat veel spullen uit China zo belachelijk goedkoop zijn. En met enige regelmaat is de kwaliteit best oké.

Sowieso kan je iemand niet betichten van luiheid als hij bereid is om drie weken te wachten op iets. Dat vereist een redelijk goede planning als het om belangrijke dingen gaat...! De bouwmarkt om de hoek vraagt voor hetzelfde product meestal vier keer zoveel. (Van eerste hand dat veel producten bij de Gamma/Karwei vier keer over de kop gaan m.b.t. inkoopprijs.)

[ Voor 89% gewijzigd door 712641 op 27-07-2017 16:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

AvK schreef op donderdag 27 juli 2017 @ 14:19:
Cat6 (a) in een woonomgeving is zwaar overkill. Als je je switch / router centraal opstelt is de maximale lengte ongeveer 15 meter? Op dat soort afstanden kan je met een netjes afgewerkt Cat5a netwerk zeer grote snelheden bereiken.
CAT5E gaat tot 1GBit/s.
Dat is allang geen "zeer grote snelheid" meer en 5Gbit/s + 10GBit/s komt redelijk snel binnen consumenten-bereik.

Daarbij, dit is het Tweakers forum, niet dat van PC Active.

Juist hier verwacht ik mensen die nu of over een paar jaar graag experimenteren met hogere snelheden dan 1GBit/s en dan heb je aan 5E gewoon niet genoeg.
Durf te wedden dat je in de praktijk geen verschil zal merken, alleen meetbaar.
Ik durf te wedden dat je in de praktijk echt het verschil tussen 1GBit/s en 10GBit/s wel gaat merken. :)

Daarbij, kabel en aansluitmateriaal koop je op de toekomst. Netwerk apparatuur is nog wel interessant om na een jaar of 5 eens te vervangen, bekabeling niet. Dat wil je liefst 1x aanleggen en er dan nooit meer naar om kijken.
Groot voordeel van Cat5a is dat het relatief goedkoop is, makkelijk af te werken en overal te verkrijgen.
CAT6 en CAT6A is nauwelijks duurder en net zo goed af te werken als CAT5E. Tools zijn gelijk.
En tja, graag niet bij een Bouwmarkt.
Zelf zou ik met mijn boodschappenlijstje even langs de plaatselijke ICT / alarm installateur rijden. Ben je voor een habbekrats klaar.
Alarm installateur zou ik absoluut niet doen. Grote kans dat zij geen flauw idee hebben wat het verschil is tussen 5E, 6 en 6A. Alarmsystemen werken voor zover ik weet met relatief lage snelheden en hebben geen GBit of hoger nodig. Dus nee. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AvK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

AvK

Ready Set Go

Dat geldt op lengtes tot ongeveer 150 meter.
Op kortere afstanden gaat Cat5e daar riant over heen. Heeft allemaal met demping / storings invloeden te maken. Deze discussie heb ik wel eens vaker gevoerd. Komt er op neer dat in 95% van de thuis situaties Cat5e ruim voldoende is. Ook in de toekomst nog.

Dat High speed Wifi straks alle bekabeling overbodig maakt is nog weer een andere discussie.
Die voeren we straks.

AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCA
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 20-06 14:58

WCA

AvK schreef op donderdag 27 juli 2017 @ 19:33:
[...]

Op kortere afstanden gaat Cat5e daar riant over heen. Heeft allemaal met demping / storings invloeden te maken. Deze discussie heb ik wel eens vaker gevoerd. Komt er op neer dat in 95% van de thuis situaties Cat5e ruim voldoende is. Ook in de toekomst nog.

Dat High speed Wifi straks alle bekabeling overbodig maakt is nog weer een andere discussie.
Die voeren we straks.
Leuk, maar waarom zou je een heeeeel klein beetje geld besparen tov CAT6? Met de kennis die er nu is kom je met Cat5e inderdaad een heel eind, wie weet komt er morgen bij wijze van spreke een techniek die 10gbit over CAT6 mogelijk maakt met een driverupdate van je NIC, maar werkt niet met CAT5e. Ik zeg maar wat.

't verschilt gewoon geen drol in prijs en er kleven verder geen nadelen aan. Dus ik zeg CAT6 :)

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

[...]
Punt is: CAT5E haalt geen 10GBit en alles boven de 1GBit is boven de specs.

De enige tussenvorm is nog IEEE 802.3bz, ofwel, 2.5G/5GBASE-T waarbij de 2.5G variant gemaakt is om over CAT 5E te gaan. De 5G variant heeft gewoon CAT6 nodig.

Wikipedia: 2.5GBASE-T and 5GBASE-T

Je kunt mogelijk hogere snelheden dan 1GBit/s over CAT5E halen, maar je loopt een zinvol risico op allerlei vage issues.

5E kopen is een desinvestering, 6A is zo weinig duurder en toekomstbestendiger dat het niet interessant is nu nog 5E te kopen.

Op kantoor is *alle* bekabeling die we laten trekken richting werkplekken op dit moment CAT6, CAT5E word gewoon niet meer aangelegd. Ook daar, de afstanden zijn het niet maar het is toekomstbestendiger en het kost nauwelijks meer. (En hebben we het nodig? Neuh. De helft van onze switches is 100MBit. Qua snelheid zijn die voor zo goed als alles wat we doen op de werkplekken al overkill.)
Die voeren we straks.
Die discussie kunnen we kort over zijn: Het is onzin.
In bepaalde gevallen kan WiFi vervanging zijn voor bekabeld Ethernet maar dat is eigenlijk alleen voor mobiele apparaten. In alle andere gevallen wil je koper of glas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

[...]

Die voeren we straks.
Die open deur trap ik hier alsnog in aangezien het relevant is voor de afweging *of* je bekabelt en zo ja hoe.

Heel simpel: hogere snelheid betekent altijd (bedraad of draadloos) minder bereik, en specifiek bij WiFi minder dekking en penetratie.

WiFi-ac kan al onder perfecte omstandigheden 1Gbps netto TCP throughput halen, WiFi-ad en ax beloven daar ver overheen te kunnen, ad door gebruik van ranzig veel bandbreedte op zeer hoge frequenties (60GHz-band), ax door hogere modulatie in bestaande frequenties (1024QAM).

Allemaal mooi en wel, maar hogere frequenties dempen veel sneller uit, en 60GHz heeft moeite met een vel papier te penetreren, laat staan een muur of vloer. Idem met 1024QAM - je hebt daarvoor zo'n hoge SNR nodig dat zelfs de kleinste verstoring of demping vereist dat je terugvalt op lagere modulatie.

Hoe kun je met die technologieen dan daadwerkelijk de hoge snelheden structureel behalen: meer AP's - minstens één per kamer! En hoe ga je die AP's van backhaul voorzien? Over WiFi lukt niet, want dat gaat dus nergens doorheen zonder alle performancewinst te verliezen. Over stroomnet kun je schudden op dat soort bandbreedtes. Dus heb je - nog veel meer dan vandaag - goede bekabelde aansluitingen nodig.

TLDR: sneller WiFi vereist meer en betere bekabeling, niet minder :o

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1