Bij een plotselinge file gooi ik mijn alarmlichten aan, hou ik ruimte tot mijn stilstaande voorganger en kijk ik tijdens het remmen en als ik stil sta in mijn spiegels om te zien of de auto's achter mij ook remmen. Doen ze dat niet en komen ze mij te snel dichterbij dan heb ik voor me nog ruimte over om vooruit te rijden of om links of rechts naast m'n voorganger te duiken.
Is er onvermijdelijke impact dan zou ik op de rem gaan staan en mijn hoofd zo hard mogelijk tegen de hoofdsteun duwen om het effect van een whiplash tegen te gaan. Of het verstandig is om je zo schrap te zetten tussen je stoel en het rempedaal weet ik niet. Als de klap tegen de auto voor je hard genoeg is kun je dan je knieën lelijk bezeren lijkt me. Dan kun je je beter ontspannen denk ik?
- je nadert een kruising en een auto gaat op het laatste moment - te laat - oversteken. Jij zal er op knallen.
Boven op de rem gaan staan en duimen dat je het er goed vanaf brengt. Ik heb zelf al eens een aanrijding gehad waarbij ik een auto van rechts niet gezien had en deed het precies op die manier. Was gelukkig maar met 20km/h, na afhandeling kon ik doorrijden met wat krassen op de bumper, andere auto werd afgesleept, spatbord in mekaar, motorkap krom en linkervoorwiel stond er scheef onder (ophanging stuk etc.)
De veiligheidssystemen in de auto het werk laten doen, je armen of handen voor je hoofd houden resulteert in de airbag die niet optimaal zijn werk kan doen. Handen sowieso altijd op kwart voor 3 aan het stuur zodat de airbag de ruimte heeft om uit te vouwen. Je stuur vasthouden met 1 hand op 12 uur resulteert bij aanrijdingen regelmatig tot gebroken armen en polsen door de airbag. In zo'n airbag zit namelijk best een brok geweld
En in het eerste voorbeeld: rem vol intrappen om te voorkomen dat je doorschiet? Of juist de pedalen los om letsel aan je voeten en benen te voorkomen? Hoofd juist wel of niet tegen de hoofdsteun drukken? Met je armen kracht op het stuur zetten om jezelf tegen te houden, of juist vertrouwen op gordels en airbags?
En als passagier?
In ieder geval geen kracht zetten of je verkrampen. Hier geldt ook: vertrouw op de veiligheidssystemen in de auto. Liever dat je wat blauwe plekken aan armen en benen hebt dan dat je 1 of meerdere botten breekt omdat je je zo hard mogelijk schrap zet. Wat je bijvoorbeeld zou kunnen doen is je armen kruisen voor je borst. Dat wordt coureurs in o.a. F1 en WRC ook aangeleerd als ze een aanrijding hebben en/of over de kop gaan. Dan zwaaien hun armen niet los rond in de cockpit en kunnen ze niet door het raam naar buiten (als de auto rolt is dat niet fijn).
Mijn vader heeft ooit lang geleden een ongeluk gehad toen hij met een busje van zijn werk onderweg was. Hij zag een auto van rechts over het hoofd, bus sloeg over de kop, collega naast hem had zijn gordel niet om en had zijn raampje open staan, is met zijn hoofd buiten de bus gekomen terwijl de bus nog rolde. Het resultaat kun je wel raden. Het betreffende kruispunt was al berucht en is sindsdien aangepast.
Verwijderd schreef op zaterdag 29 juli 2017 @ 16:07:
De reden dat je altijd de spanning van je gordel moet checken is dat je naar voren geklapt kunt worden bij een aanrijding. Sommige mensen zie ik zachtjes of zelfs niet hun gordel willen dragen onder het rijden. Het is iets dat ik standaard altijd doe voordat ik in de auto stap.
Een paar cm speling meer of minder kan desastreus zijn.
Een autogordel heeft een veer, die hoef je echt zelf niet strak te trekken. Als de auto een aanrijding detecteert (tegenwoordig volgens mij via de sensor die ook de airbag activeert) dan worden de gordels automatisch aangespannen zodat je blijft zitten.
[
Voor 47% gewijzigd door
FastFred op 29-07-2017 23:22
]