Brace for impact: de split-second voor een aanrijding

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:13
Ik zat even te mijmeren in de auto: wat kan je het beste doen (of laten) als je ziet dat een aanrijding onvermijdelijk is?

Voorbeelden:
- je stopt nog op tijd voor een plotselinge file op de snelweg. Achter je nadert een bestelbus die niet op tijd remt.
- je nadert een kruising en een auto gaat op het laatste moment - te laat - oversteken. Jij zal er op knallen.

Ik ga er even vanuit dat je een moderne auto hebt met airbags en dat je uiteraard je gordel draagt. Instinctief zal je allerlei reacties hebben, maar wat zou je bewust nog kunnen doen of laten? Doel is om je lichamelijke letsel zo klein mogelijk te houden, materiële schade komt pas op het tweede plan.

In het tweede voorbeeld maak je natuurlijk een noodstop om zo veel mogelijk snelheid/energie uit je voertuig te halen. En verder: stuur vasthouden of juist je hoofd beschermen met je handen?

En in het eerste voorbeeld: rem vol intrappen om te voorkomen dat je doorschiet? Of juist de pedalen los om letsel aan je voeten en benen te voorkomen? Hoofd juist wel of niet tegen de hoofdsteun drukken? Met je armen kracht op het stuur zetten om jezelf tegen te houden, of juist vertrouwen op gordels en airbags?

En als passagier?

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireAge
  • Registratie: Augustus 2002
  • Nu online
Eerste voorbeeld ook vol op de rem. je wil versnelling van je eigen auto voorkomen en gebruik van de kreukelzone optimaliseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ExploitSolo
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 16:55
De juiste houding is lastig, dit omdat je in split-second moet bepalen wat je moet doen.

Verzekeringstechnisch kun je beter hebben dat iemand achter op jou knalt dan andersom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:32

Rmg

Hoofd/gezicht beschermen met je handen/armen lijkt me in de meeste gevallen niet handig, die airbag kijkt niet of je handen er voor zitten dus je elleboog/hand/arm klapt je gezicht in.

Hoofd tegen hoofdsteun bij aanrijding van achter dat helpt met de klap die je hoofd naar achter maakt opvangen.

En je stoel goed afgesteld hebben is belangrijk, hoofdsteunen juiste hoogte, niet onderuitgezakt enzo.

Sowieso, veel tijd heb je niet, recht voor je stuur en er goed voor gaan zitten is de meeste winst denk ik.

[ Voor 12% gewijzigd door Rmg op 26-07-2017 08:06 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

Anoniem: 922281

Als je genoeg tijd hebt om te denken "Oh, dat wordt botsen. Wat hadden de Tweakers ook alweer geschreven? Moest ik nou schrap zetten of volledig ontspannen? Rem los of juist niet? Oh ja, gevarenlichten alvast aan. En de dashcam even controleren of 'ie wel opneemt. En nog even een sigaretje roken, want dat mag niet op de Spoed", heb je vast ook tijd om even om de andere auto heen te rijden..

Bottom line: je hebt op zo'n moment geen invloed (meer) op wat je reactie is. Dat is instinct. Valt wel te trainen overigens.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Spotmatic
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18:17

Spotmatic

Ken sent me

Ik heb wel eens gelezen (of het waar is?) dat het eigenlijk beter is om je niet schrap te zetten maar om je te ontspannen. Als al je spieren volledig gespannen zijn is er een veel grotere kans op letsel als een whiplash. Maar ja, ontspannen als je een crash ziet aankomen... :P

Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFirepit
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 23:36

TheFirepit

Vuurbal

Bij het eerste punt zou ik instinctief proberen om links of rechts naast de auto voor je te komen. Dit geeft de bestelbus een extra stukje remweg waardoor de snelheid van impact (iets) lager is en dan zit je niet tussen twee auto's (of erger nog: vrachtauto's) in.

Voor wat betreft de vraag wat nu eigenlijk de beste houding is wanneer het wel mis zou gaan: dat is een goede vraag en ik heb eigenlijk geen idee. Zou dit niet iets moeten zijn wat je eigenlijk tijdens je rijlessen zou moeten krijgen? (misschien dat dit er nu wel inzit, maar 16 jaren geleden in elk geval niet)

It's nice to be important, but it's more important to be nice.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CurtPoindexter
  • Registratie: Februari 2017
  • Niet online
-

[ Voor 100% gewijzigd door CurtPoindexter op 19-10-2019 14:52 . Reden: Leeg ivm privacy ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suicyder
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:24
Spotmatic schreef op woensdag 26 juli 2017 @ 08:07:
Ik heb wel eens gelezen (of het waar is?) dat het eigenlijk beter is om je niet schrap te zetten maar om je te ontspannen. Als al je spieren volledig gespannen zijn is er een veel grotere kans op letsel als een whiplash. Maar ja, ontspannen als je een crash ziet aankomen... :P
Correct, door spanning op de spieren te hebben is de klap op de spieren juist een grotere aanslag.
Maar je weet nooit hoe je dan gaat reageren, ik heb het zelf gehad met een schildersbusje die bij gladheid achterop me schoof met grofweg nog 30-35 km/h. Het was glad, stoplicht ging redelijk dicht voor mij op rood (maar zo afgesteld dat links al begint te rijden zodra het stoplicht nog geen halve seconde rood is). Dus ik stop, zonder problemen van de gladheid, zie in de binnenspiegel een busje aankomen, heb door dat hij niet kan stoppen, enige reflex wat ik gehad heb is de rem los te laten. De schade viel uiteindelijk heel erg mee voor alle partijen, maar het was wel schrikken.

Achteraf wel eens gedacht, wat kan ik beter kunnen doen, allicht iets, maar het is een reflex, die kan je alleen trainen door iets vaak te doen en dat is hierbij niet echt een goed idee :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:43

RvL

Punt 1 heb ik al eens meegemaakt. Toen ik stil stond had ik geen tijd om iets te verzinnen of te doen. Ik zag hem, dacht Die schui en voor ik bij ft er achterop was zat hij al in m'n kofferbak...

Wel probeer ik bij een dergelijke noodstop altijd, zoals EngelF ook aangeeft, de 'vrije ruimte' te zoeken. Dat heeft me al eens een ongeval bespaart, door tijdens een noodstop richting vluchtstrook te bewegen. De auto achter me kwam naast me tot stilstand dus als ik niet was uitgeweken had hij er vol in gezeten.

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gwystyl
  • Laatst online: 23:18

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Je schrap zetten door je armen te strekken tegen het stuur en jezelf in de stoel te drukken lijkt me sowieso geen goed plan, omdat je armen dan als botsabsorber werken. De meeste veiligheidsvoorzieningen in de auto zijn ontwikkeld met een bepaalde houding van de inzittenden in gedachten: bestuurder relatief rechtop met de armen ontspannen aan het stuur op "kwart over drie" of "tien voor twee", overige inzittenden ook relatief rechtop in de gordel met armen langs het lichaam en handen ongeveer op de bovenbenen.

Airbags in het stuur zijn bedoeld om je bovenlichaam / hoofd terug te kaatsen. Als je armen eerst komen, tik je die dus met een behoorlijke gang tegen je hoofd aan. Ik weet niet welke harder aankomt...

@RvL dat kan ook verkeerd uitpakken: als de achteropkomende auto het op het laatste moment alsnog ziet en probeert uit te wijken, zit hij alsnog bovenop jou; de vluchtstrook is namelijk de normale plek om een uitwijkactie naartoe te doen.

[ Voor 14% gewijzigd door gwystyl op 26-07-2017 08:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 25-04 21:09

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Reptile209 schreef op woensdag 26 juli 2017 @ 07:58:
Ik zat even te mijmeren in de auto
Mag hopen dat je stilstond; dagdromen in de auto is net zo veilig als met je smartphone spelen.

Daarnaast zijn de voorbeelden uit de topicstart wat "ruk"; je nadert een kruising... Als zo'n vraag op het CBR-examen komt, is het plaatje van de auto minstens 50m van de kruising verwijderd; daarnaast ben je verplicht te anticiperen op een kruising en daar kom je dus niet nog met 50km/h aangetrapt tot aan de haaientanden ofzo.

Anyhow, auto's zijn bedoeld/gemaakt om crash test dummies te beschermen. Als het dus echt niet anders kan; voeten van & tussen de pedalen, armen liefst los van stuur, niet inspannen en laat de klap maar komen. Mits je hoofdsteun, gordel en leuning goed staan, heb je tot ongeveer 80km/h frontale botsing en ongeveer het dubbele (!!!) kop-staart botsing een uitermate goede kans om zonder lichamelijke schade uit te stappen. Waarom handen van stuur? Sommige automobilisten houden het stuur verkeerd was; de airbag komt eruit en breekt direct je polsen of je elleboog.

Allemaal gelul in the theoretische ruimte; aangezien de gemiddelde automobilist zijn auto niet eens normaal onder controle heeft bij droog weer op een lege snelweg zonder zon in de ogen, hoeven we geen ontwijkende manouvres te verwachten van ome Klaas of tante Jannie.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sorted.bits
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:13
Ik heb een keer zo'n aanrijding gehad, waarbij een busje overstak, terwijl ik hem op het laatst zag aankomen. Het enige waar ik tijd voor had was mijn stuur nog net wat steviger vastpakken. De echte 'brace for impact' zeg maar. Er kwam ook nog een kleine "Oh! Shi...." uit geloof ik.

Ik reed met ongeveer 50 in het busje, wel jammer van de auto :( Die is er eigenlijk nooit meer echt bovenop gekomen.

Afbeeldingslocatie: https://sortedbits.com/media/IMG_1182.jpg

Mocht je denken dat het geregend had, dat komt allemaal uit mijn auto lopen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aight!
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 25-04 21:11

Aight!

'A toy robot...'

sorted.bits schreef op woensdag 26 juli 2017 @ 08:35:
Ik heb een keer zo'n aanrijding gehad, waarbij een busje overstak, terwijl ik hem op het laatst zag aankomen. Het enige waar ik tijd voor had was mijn stuur nog net wat steviger vastpakken. De echte 'brace for impact' zeg maar. Er kwam ook nog een kleine "Oh! Shi...." uit geloof ik.

Ik reed met ongeveer 50 in het busje, wel jammer van de auto :( Die is er eigenlijk nooit meer echt bovenop gekomen.

[afbeelding]

Mocht je denken dat het geregend had, dat komt allemaal uit mijn auto lopen...
Radiator lek?

Maar wie was de schuldige? Moet je niet altijd op tijd kunnen remmen van de wet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:43

RvL

gwystyl schreef op woensdag 26 juli 2017 @ 08:32:
Je schrap zetten door je armen te strekken tegen het stuur en jezelf in de stoel te drukken lijkt me sowieso geen goed plan, omdat je armen dan als botsabsorber werken. De meeste veiligheidsvoorzieningen in de auto zijn ontwikkeld met een bepaalde houding van de inzittenden in gedachten: bestuurder relatief rechtop met de armen ontspannen aan het stuur op "kwart over drie" of "tien voor twee", overige inzittenden ook relatief rechtop in de gordel met armen langs het lichaam en handen ongeveer op de bovenbenen.

Airbags in het stuur zijn bedoeld om je bovenlichaam / hoofd terug te kaatsen. Als je armen eerst komen, tik je die dus met een behoorlijke gang tegen je hoofd aan. Ik weet niet welke harder aankomt...

@RvL dat kan ook verkeerd uitpakken: als de achteropkomende auto het op het laatste moment alsnog ziet en probeert uit te wijken, zit hij alsnog bovenop jou; de vluchtstrook is namelijk de normale plek om een uitwijkactie naartoe te doen.
Eens, het kan ook verkeerd uitpakken. De meeste automobilisten wijken echter niet of nauwelijks uit, zeker niet als het een echt plotselinge noodstop is. De standaard reactie, ook bij mij, is dan toch echt remmen wat er te remmen valt.

Deze zag ik al een tijdje aankomen omdat het al een hele tijd duwen en trekken was, dan kun je er wat makkelijker op anticiperen.

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tha_crazy
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22:18

tha_crazy

Mafketel

Ik rijd motor en maak een hoop gevallen dan ook dagelijks mee, en daar raak je dan op een gegeven moment redelijk aan gewend.
Zoals bij file, ga ik zsm tussen de auto's, hetzelfde bij stoplichten.
Sta ik vooraan, houd ik met 2 dingen rekening: 1. komt er iemand achterop, en 2. als dat gebeurd, kan ik veilig gas geven en mezelf veilig stellen (dan maar door rood)

Echter een hoop situaties, zoals onderstaand, kan je gewoon niks aan doen, dan gaat het puur op reactie.
Ondertussen heb ik mezelf geleerd dat ik gerust met een slippend achterwiel de motor kan houden als het droog is, voor moet je wel doseren.
Dit zorg voor mij in ieder geval al voor een stuk zekerheid.
Wat ook werkt is een snelle reactiesnelheid, maar meer kan je vaak niet doen, zeker als er voor uitwijken geen ruimte is.

Zie ook:
YouTube: Motorcycle near miss

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PB-powell
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 14:12

PB-powell

Mr. Laziness

RvL schreef op woensdag 26 juli 2017 @ 08:31:
Punt 1 heb ik al eens meegemaakt. Toen ik stil stond had ik geen tijd om iets te verzinnen of te doen. Ik zag hem, dacht Die schui en voor ik bij ft er achterop was zat hij al in m'n kofferbak...

Wel probeer ik bij een dergelijke noodstop altijd, zoals EngelF ook aangeeft, de 'vrije ruimte' te zoeken. Dat heeft me al eens een ongeval bespaart, door tijdens een noodstop richting vluchtstrook te bewegen. De auto achter me kwam naast me tot stilstand dus als ik niet was uitgeweken had hij er vol in gezeten.
Same here. Afgelopen winter nog een auto die de file dacht te kunnen ontwijken door de rechterbaan op te duiken, maar daar zat al iemand in z'n dode hoek. Enige wat ik dacht is "die red het niet" *bof*.
Kan mij niet meer herinneren welke houding ik toen heb aangenomen. Achteraf had ik ietsjes last van m'n schouder door de riem.

Ik denk niet dat je jezelf echt kan voorbereiden op zo'n moment, simpel weg omdat als je het ziet aankomen het al te laat is. Anders had men nog wel uitgeweken.

In de IT gaat alles automatisch, maar niets vanzelf | Marktplaats | YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sorted.bits
Aight! schreef op woensdag 26 juli 2017 @ 08:39:
[...]

Radiator lek?

Maar wie was de schuldige? Moet je niet altijd op tijd kunnen remmen van de wet?
Koelvloeistof met een mengsel van diesel en ruitersproeier gok ik.

Als iedereen altijd op tijd moet kunnen remmen van de wet, dan waren er geen ongelukken. Busje was de schuldige, die stak raar een kruispunt over waarbij mijn licht op groen stond. Aangezien de andere banen vol stonden met auto's heeft hij mij nooit aan zien komen, en ik hem ook niet.

Afbeeldingslocatie: https://sortedbits.com/media/kaartje.jpg

En ja, het was ook nog bij de Naald... Je weet wel... waar ze ook een keer een Swift op parkeerden tijdens koninginnedag.

[ Voor 4% gewijzigd door sorted.bits op 26-07-2017 08:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15:18
[verwijderd]

[ Voor 94% gewijzigd door Mar.tin op 28-07-2022 12:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sorted.bits
Mar.tin schreef op woensdag 26 juli 2017 @ 08:49:
[...]

Leg dat als busje maar eens uit aan je verzekering :X `Ja ik kwam van een fietspad, door een rood fietsverkeerslicht met mijn bus en stak zonder goed te kijken over.. 8)7
Uiteindelijk kwam het verhaal daarop neer. De politie stond er ook een beetje bij te kijken, zo van "huh, waar kwam jij vandaan?". Uiteindelijk stond er aan het einde van de middag een nieuwe auto klaar (volgende dag een weekend weg), dus voor mij geen probleem, maar het viel me eigenlijk mee met wat voor klap dat ging. Je kan aan de motorkap zien dat de kreukelzone zijn werk goed heeft gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

Ik heb een ongeval meegemaakt waar ik iets meer dan een seconde de tijd had om te reageren.

Ik reed in het dorp op een weg waar zojuist de gootjes naast de weg waren leeggeveegd, dit belandde op de weg en toen ging het regenen. De slijk veranderde in klei en kwam in het profiel van mijn banden, ik was in één klap mijn contact met de weg kwijt en ik kon de richting van mijn auto niet meer beïnvloeden (ik reed 43 km/h, max snelheid was 50 km/h). Toen ik door had dat ik een lantaarnpaal voor me ging raken ben ik achterin mijn stoel gaan leunen en heb ik mijn gezicht beschermd, dit is een automatisme dat door trainen van zelfverdediging is ingeslepen.

Uiteindelijk ben ik blij dat ik dat heb gedaan, mijn airbag klapte namelijk niet open. De schade: auto total loss (frame verbogen, kreukelzone aan de rechterkant ingevouwen, ophanging achterover gevouwen), ik last van mijn nek en onderrug. Ik heb daar twee maanden niet door kunnen trainen. Maar zonder die reactie had ik gewoon een hap uit mijn stuur genomen.

Hoe Android ten einde kwam - Ben je wel kritisch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:42

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

sorted.bits schreef op woensdag 26 juli 2017 @ 08:35:
Ik heb een keer zo'n aanrijding gehad, waarbij een busje overstak, terwijl ik hem op het laatst zag aankomen.
Die kan ik mij herinneren ergens eind maart 2012 (of 2013), ik stond aan de overkant. De botsing leek toen wel mee te vallen overigens.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Axewi
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 24-04 15:40
Ik denk dat het grotendeels aan het ongeluk zelf ligt.
Zo ben ik als fietser een aantal jaar terug frontaal aangereden door een auto en ik kan je vertellen dat ik kwa acties en gedachte niet veel verder kwam dan "O Sh*t" en daarna is het al gebeurt. Achteraf gebeurt de rest allemaal onbewust (zo wist ik na het ongeluk nog te vertellen wat voor een merk auto het was 8)7 terwijl deze was doorgereden.)

Met de auto heb ik 1 keer een ongelukje gehad waarbij iemand anders achteruit tegen mijn auto aan reed, hier zag ik het aankomen en had ik tijd om te denken "gaat hij wel stoppen" en te claxoneren en uiteindelijk had ik de auto nog in zijn achteruit gezet dat was alleen net te laat :P

Ik denk dat bij een serieus ongeluk je volledig overgaat op instinct, wellicht kan je dit trainen maar vooral omdat het split second werk is ga je er weinig mee kunnen. Het beste wat je kan doen is zorgen voor een juiste zithouding, gordel om en zorgen dat je geen los spul op de hoedenplank\achterbank hebt liggen. Deze dingen kan je allemaal van te voren doen en hoef je dus niet last minute te doen :)

[ Voor 7% gewijzigd door Axewi op 26-07-2017 09:15 ]

Als de lat te hoog ligt kun je er nog altijd onderdoor lopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sorted.bits
DukeBox schreef op woensdag 26 juli 2017 @ 09:06:
[...]

Die kan ik mij herinneren ergens eind maart 2012 (of 2013), ik stond aan de overkant. De botsing leek toen wel mee te vallen overigens.
lol, inderdaad. 23 maart 2012 (exif info van de foto), zo rond half 4 s'middags. Wat ik al zei, het viel mij ook alles mee hoor, ik weet dat ik 30 - 35 reed, maar toen het stoplicht op groen ging dus wat gas bij gaf om over te steken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:40
Ja, je stuur vasthouden en je schrap zetten bij een aanrijding van achteren is niet heel handig gebleken. M'n nek kreeg de grootste klap. Kreeg twee adviezen: stoel rechtop (ik lag nog ouderwets in de auto) en stuur loslaten, als je het aan ziet komen en niet hoeft te sturen.

Listen & subscribe to my Life as a Journey Podcast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Als je je hoofd gaat beschermen met je handen sla je jezelf denk ik tegen je hoofd door de airbag. En als je het stuur stevig vastpakt op natuurlijke wijze breken dan je duimen niet? Ik doe mijn duimen nooit om het stuur :p

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

Heb er zelf een meegemaakt waar ik vrij veel tijd had (naar mijn gevoel).

Er was net na vele hete dagen opeens een stortbui, reed een brug op vanuit stilstand (den uil brug zaandam richting de a10).

Midden op de brug zie ik opeens een auto paar keer 380 graden draaien en lette zag daardoor te laat dat het voor mij stil stond. Ik had zeker 20 meter ruimte voor mij en reed nog geen 40km/u, trap de rem volop in en de auto begint te schuiven (geen abs). Weet nog dat ik enige tijd dacht oh, dat red ik wel.. ehh toch... ehh.. shit sta not niet stil.. en tik. Net tegen een trekhaak.
Diegene voor mij had geen schade (wel mijn kaartje gegeven voor het geval achteraf nog iets was), ik had een deukje in mijn nummerbord. maar helaas stap in de auto, hoop geratel en het was over.
Achter het nummerbord zat een steunbalk met daarop de dynamo/start motor en airco pomp, deze was een klein beetje gekanteld en daardoor liep alles niet meer. Iets van een kleine 4000 gulden aan schade toen.

Als ik achteraf mijn rem wat los had gelaten zodat ik uit de slip was gekomen had ik zeker weten met minder remmen op tijd stil kunnen staan. Of zelfs nog weg kunnen sturen naar de berm (brug was toen nog 1 baan).

Sindsdien geen auto zonder ABS meer..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PB-powell

PB-powell

Mr. Laziness

nst6ldr schreef op woensdag 26 juli 2017 @ 08:55:
Ik heb een ongeval meegemaakt waar ik iets meer dan een seconde de tijd had om te reageren.
... Maar zonder die reactie had ik gewoon een hap uit mijn stuur genomen.
Daar is de gordel toch voor om dat te voorkomen? Handen voor je hoofd is juist niet verstandig vanwege de airbag. Je wilt niets iets tussen je hoofd en dat luchtkussen hebben op het moment dat die uitklapt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg

Rmg

Axewi schreef op woensdag 26 juli 2017 @ 09:11:

Met de auto heb ik 1 keer een ongelukje gehad waarbij iemand anders achteruit tegen mijn auto aan reed, hier zag ik het aankomen en had ik tijd om te denken "gaat hij wel stoppen" en te claxoneren en uiteindelijk had ik de auto nog in zijn achteruit gezet dat was alleen net te laat :P
Zelfde meegemaakt, iemand stond stil en begon met achteruitrijden, ik heb nog kunnen toeteren en de versnelling stond in zijn achteruit, toen was het al boem (Ik had ook niet naar achteren gekund, stond iemand achter me)

Dat is dus vanuit stilstand met een slakkengang :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfox314
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 25-04 02:23
Een uitwijk manoeuvre vind ik altijd nogal dubbel. In een fractie van een seconde moet je het risico van dat manoeuvre zelf afwegen tegen iemand raken. Er zijn genoeg voorbeelden van iemand die een manoeuvre doet, even de berm of een andere auto raakt en daardoor van een klein ongeval een groot maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

PB-powell schreef op woensdag 26 juli 2017 @ 09:20:
[...]

Daar is de gordel toch voor om dat te voorkomen? Handen voor je hoofd is juist niet verstandig vanwege de airbag. Je wilt niets iets tussen je hoofd en dat luchtkussen hebben op het moment dat die uitklapt.
In dit geval was m'n slopel Astra uit 2001 blijkbaar niet heel betrouwbaar, de airbags deden niks. De gordel gaat niet om je hoofd, dus die klapt alsnog naar voren. De lengte die de gordel nodig had voordat deze blokkeerde en de flexibiliteit in mijn nek en torso maakte het dat ik dus mooi m'n stuur raakte.

Hoe Android ten einde kwam - Ben je wel kritisch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Axewi
Wat ik me altijd afvraag is hoe die kleine auto's zich houden, ik heb een aantal maand in een Up! moeten rijden maar ik voelde me toch alles behalve veilig in verhouding met mijn eigen auto.
Die kleine auto's hebben zo goed als geen motorkap en kofferbak om te kreukelen.

En je ziet ze tegenwoordig steeds meer, aygo, c1, 106, up, mii en cityGo

[ Voor 12% gewijzigd door Axewi op 26-07-2017 09:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
redfox314 schreef op woensdag 26 juli 2017 @ 09:23:
Een uitwijk manoeuvre vind ik altijd nogal dubbel. In een fractie van een seconde moet je het risico van dat manoeuvre zelf afwegen tegen iemand raken. Er zijn genoeg voorbeelden van iemand die een manoeuvre doet, even de berm of een andere auto raakt en daardoor van een klein ongeval een groot maakt.
Ik was ooit de 'foute' in de situatie.
Gladheid en ijzel verkeerd ingeschat bij het nemen van de bocht naar een toerit
Ik reed 30, en wilde rechtsafslaan richting de snelweg.
Maar mijn auto wilde maar één ding, rechtdoor ... waar ook een andere weggebruiker was, die van de uitrit mijn richting in wilde rijden ( en stilstond op de haaientanden )

Die splitsecond leek uren te duren, en op dat moment sprong de training 'defensief rijden' in, die ik een tijdje ervoor had gehad.
Automatisch een aantal handelingen, en wonder boven alles schoof mijn auto net achter de ander langs, zonder schade.
< ik had puur mazzel dat door het vroege uur niemand achter hem stond >
De andere bestuurder kwam even kijken of het goed was, en we hebben samen nog even 'ge-evalueerd' ( bijkomen, want alle broeken bijna vol :+ )

Of ik dat nu, zeker 8 jaar later nog steeds zou kunnen, betwijfel ik, maar het nut van zulke rijtrainingen is wel degelijk aanwezig

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Managelorian
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 19:22

Managelorian

“This is the workflow.”

Dat denk ik dus ook. Ik denk dat je beter een andere auto vol kunt raken, dan -als gevolg van een mislukte uitwijkmanoeuvre- iets met je voorlampen raken waardoor de auto als een malle gaat rondspinnen (en mogelijk zijdelings tegen bijv. een boom aan knalt). De kans op letsel is m.i. bij een zijdelingse klap veel groter dan bij een frontale botsing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg

Rmg

Axewi schreef op woensdag 26 juli 2017 @ 09:32:
Wat ik me altijd afvraag is hoe die kleine auto's zich houden, ik heb een aantal maand in een Up! moeten rijden maar ik voelde me toch alles behalve veilig in verhouding met mijn eigen auto.
Die kleine auto's hebben zo goed als geen motorkap en kofferbak om te kreukelen.

http://www.autoweek.nl/crashtest/136/citroen-c1
Citroëns nieuwste prijspakker, die zijn structuur deelt met de Peugeot 107 en Toyota Aygo, presteert netjes bij de frontale botstest, en verbaast met zijn stijve carrosserie, die minimaal vervormt. Samen met de goed werkende airbag en het gordelsysteem met gordelspanners en -spankrachtbegrenzers blijft de uitgeoefende druk op de borstkas laag. Maar helaas raakt de borst van de bestuurdersdummy het stuur bij de crash. Verder lopen zijn knieën, en in mindere mate die van de passagier gevaar door harde delen vlak achter het dashboard. De voetenruimte vervormt slechts licht, maar het naar binnen komende rempedaal is link voor voeten en onderbenen. De carrosserie is opvallend stevig, en ook de deur gaat nog probleemloos open.
Bij de zijdelingse crash presteert de C1 indrukwekkend goed, met zijn in de stoelen gemonteerde borstkasairbags. De voetgangerstest verloopt redelijk: de bumper geeft mee, maar de voorste rand van de motorkap doet dat minder.
Het gebrek aan kreukelzone vang je op door stijf en licht te zijn
https://www.euroncap.com/nl/results/citroën/c1/7862 ook in 2012 gewoon weer 4 sterren, die autos voelen onveilig misschien maar zijn het voor de inzittenden niet echt.

[ Voor 5% gewijzigd door Rmg op 26-07-2017 09:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 25-04 17:10
Ik zat even te mijmeren in de auto: wat kan je het beste doen (of laten) als je ziet dat een aanrijding onvermijdelijk is?

Voorbeelden:
- je stopt nog op tijd voor een plotselinge file op de snelweg. Achter je nadert een bestelbus die niet op tijd remt.

En in het eerste voorbeeld: rem vol intrappen om te voorkomen dat je doorschiet? Of juist de pedalen los om letsel aan je voeten en benen te voorkomen? Hoofd juist wel of niet tegen de hoofdsteun drukken? Met je armen kracht op het stuur zetten om jezelf tegen te houden, of juist vertrouwen op gordels en airbags?

En als passagier?
Volgens mij moet je in dit geval juist je rem loslaten. Dan kan een gedeelte van de energie omgezet worden in de verplaatsing van jouw auto. Als je de rem stevig vasthoudt dan is het meer alsof de bestelbus tegen een vast object aanrijdt, natuurlijk verplaatst je auto dan ook maar je snapt me punt. Wellicht dat je dan weer met een wat hogere snelheid tegen je voorganger botst maar dat betekent ook weer 2 extra kreukelzones die de klap opvangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Dat is zo'n mythe dat klein onveiliger is dan groot. De kreukelzone is er, alleen anders. Er wordt veel meer energie om het passagierscompartiment heen geleid. Kijk na een serieuze crash maar eens naar het dak. Maar ook, delen die gemaakt zijn om op een bepaalde manier te buigen zodat de kreukelzone kunstmatig verlengd wordt. Qua veiligheid zit ik echt liever in een Up dan in een Volvo 940 van 20 jaar oud, ik denk dat een nieuwe Aygo minstens zo veilig, zo niet veiliger, is dan een tien jaar oude BMW E90.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PB-powell

PB-powell

Mr. Laziness

nst6ldr schreef op woensdag 26 juli 2017 @ 09:26:
[...]

In dit geval was m'n slopel Astra uit 2001 blijkbaar niet heel betrouwbaar, de airbags deden niks. De gordel gaat niet om je hoofd, dus die klapt alsnog naar voren. De lengte die de gordel nodig had voordat deze blokkeerde en de flexibiliteit in mijn nek en torso maakte het dat ik dus mooi m'n stuur raakte.
Blijkbaar, bijzonder dat deze dan nog door een keuring is gekomen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkkingll
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 30-03 21:46
tha_crazy schreef op woensdag 26 juli 2017 @ 08:43:
Ik rijd motor en maak een hoop gevallen dan ook dagelijks mee, en daar raak je dan op een gegeven moment redelijk aan gewend.
Zoals bij file, ga ik zsm tussen de auto's, hetzelfde bij stoplichten.
Sta ik vooraan, houd ik met 2 dingen rekening: 1. komt er iemand achterop, en 2. als dat gebeurd, kan ik veilig gas geven en mezelf veilig stellen (dan maar door rood)

Echter een hoop situaties, zoals onderstaand, kan je gewoon niks aan doen, dan gaat het puur op reactie.
Ondertussen heb ik mezelf geleerd dat ik gerust met een slippend achterwiel de motor kan houden als het droog is, voor moet je wel doseren.
Dit zorg voor mij in ieder geval al voor een stuk zekerheid.
Wat ook werkt is een snelle reactiesnelheid, maar meer kan je vaak niet doen, zeker als er voor uitwijken geen ruimte is.

Zie ook:
YouTube: Motorcycle near miss
Ik oefen wel eens expres met het slippen van de achterkant, maar dat gaat inderdaad eigenlijk altijd wel goed, gelukkig. Al is het niet goed voor de band en remweg.

Ik heb de 2e situatie ook eens meegemaakt op mijn oude motor. Duitser stopte netjes bij de haaientanden, om mijn tegenligger(en mij, dacht ik) voor te laten omdat wij op de voorrangsweg reden. Helaas had hij mij niet gezien, waardoor ik met een vaartje van 70(Je mocht er 100 geloof ik) de motor in zijn voorscherm boorde. In de splitsecond die je daarvoor hebt kun je bizar weinig doen. Enige wat ik kon denken was Fuck..
Gelukkig, doordat ik over de auto heen werd gekatapulteerd enkel een zeer pijnlijke enkel en wat pijn elders eraan over gehouden. Wel even out geweest(10 seconden ofzo, schat ik in) en een enorm gedoe met de verzekering gehad.(uiteindelijk was zo'n 3 maanden later de schade pas vergoed..)
Zeker in zo'n split second geval is er vrij weinig wat je kan doen, je instinct neemt dan simpelweg over. In mijn geval had ik achteraf gezien het ongeluk heel misschien kunnen vermijden door een elandsproef te doen maar op het moment supreme denk je daar gewoon niet aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PB-powell

PB-powell

Mr. Laziness

Als ze niet veilig zouden zijn, zouden ze niet mogen rondrijden uiteraard :9
Maar zoals door andere ook al gezegd, ze hebben een andere constructie en manier van schokken wegleiden dan een 'normale' kreukelzone.
Maar ik snap je punt wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Axewi
PB-powell schreef op woensdag 26 juli 2017 @ 09:46:
[...]

Als ze niet veilig zouden zijn, zouden ze niet mogen rondrijden uiteraard :9
Maar zoals door andere ook al gezegd, ze hebben een andere constructie en manier van schokken wegleiden dan een 'normale' kreukelzone.
Maar ik snap je punt wel.
Gezien de reacties is het dus mijn "onderbuik gevoel" wat versterkt werd door er een aantal maand in rond te rijden ;) Dat ze door de vereiste tests heenkomen dat snapte ik wel, anders hadden ze hier niet verkocht mogen worden :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyeZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13-12-2024

CyeZ

Vroem vroem!!!

Malt007 schreef op woensdag 26 juli 2017 @ 09:43:
[...]

Volgens mij moet je in dit geval juist je rem loslaten. Dan kan een gedeelte van de energie omgezet worden in de verplaatsing van jouw auto. Als je de rem stevig vasthoudt dan is het meer alsof de bestelbus tegen een vast object aanrijdt, natuurlijk verplaatst je auto dan ook maar je snapt me punt. Wellicht dat je dan weer met een wat hogere snelheid tegen je voorganger botst maar dat betekent ook weer 2 extra kreukelzones die de klap opvangen.
Ligt aan de situatie, als je vooraan voor het stoplicht staat is het beter om je voet goed op het pedaal te houden. Je wilt niet het kruispunt opgeslingerd worden en dan ook nog van opzij geraakt worden door verkeer wat net het kruispunt aan het oversteken is.

[18:54] <Prammenhanger> |HunterPro|eet
[18:55] <Prammenhanger> lijkt best op
[18:55] <Prammenhanger> |HunterProFeet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

^Dat en..
Malt007 schreef op woensdag 26 juli 2017 @ 09:43:
Volgens mij moet je in dit geval juist je rem loslaten. Dan kan een gedeelte van de energie omgezet worden in de verplaatsing van jouw auto.
Ik denk dat als je je rem ingedrukt houdt dat ook geld. De energie wordt dan in het 'schuiven' van je banden omgezet. Oftewel je dient als extra remblok voor de andere auto.

Het zou zelfs kunnen dat de '2e' botsing dan harder aankomt omdat de airbags al zijn gebruikt. Een auto welke van 2 kanten is gekreukt maakt ook ontsnapping lastiger (deuren klemmen e.d.), daarnaast kan je ook 'geplet worden' door iets dat voor je zit, dat wil je natuurlijk ook zoveel mogelijk voorkomen.

Voor je lichaam (nek) lijkt het me ook minder goed. Persoonlijk denk ik dat je rem ingedrukt houden over het algemeen beter is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Malt007
DukeBox schreef op woensdag 26 juli 2017 @ 10:03:
^Dat en..

[...]

Ik denk dat als je je rem ingedrukt houdt dat ook geld. De energie wordt dan in het 'schuiven' van je banden omgezet. Oftewel je dient als extra remblok voor de andere auto.

Het zou zelfs kunnen dat de '2e' botsing dan harder aankomt omdat de airbags al zijn gebruikt. Een auto welke van 2 kanten is gekreukt maakt ook ontsnapping lastiger (deuren klemmen e.d.), daarnaast kan je ook 'geplet worden' door iets dat voor je zit, dat wil je natuurlijk ook zoveel mogelijk voorkomen.

Voor je lichaam (nek) lijkt het me ook minder goed. Persoonlijk denk ik dat je rem ingedrukt houden over het algemeen beter is.
Op het moment van impact kan je echt beter je rem niet inhouden, de klap is dan vele malen harder. Neem overigens ook aan dat je stuurairbag niet klapt als je van achter wordt aangereden dus die gaat dan gewoon af als je weer tegen je voorganger knalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThoNohT
  • Registratie: September 2006
Ik kan me nog een keer herinneren dat wij met het gezin in Frankrijk waren. We hadden toen een mooie rode Ford Escort. Wij stonden voorgesorteerd op de linkerbaan om linksaf de parkeerplaats van een supermarkt op te draaien, en ineens zei mijn vader "Er gaat dadelijk een auto achterop klappen." Vervolgens hoorden we een claxon afgaan en niet meer stoppen tot de aanrijding. Mijn ouders hadden nog de tijd om mij en mijn zusje te vertellen dat we stevig rechtop moesten gaan zitten, en rustig blijven zodra het was gebeurd.

Het kan soms enorm snel gaan misschien, maar in de ervaring die we hier hadden wisten we dat we het niet meer konden voorkomen (mijn vader had wellicht al wat naar voren geaccelereerd, maar heel ver was hij daar niet mee gekomen, de botsing was in ieder geval niet meer te voorkomen), maar dat er nog genoeg ruimte was om dit even binnen de auto te bespreken en iedereen erop voor te bereiden. Het hoeft dus niet per se snel te gaan.

Achteraf hebben we bij een Franse Ford-garage de achterklep vast laten zetten, die kon niet meer open of dicht, en hebben we hiermee de vakantie afgemaakt (koffers via achterbank erin). Dus het zal ook niet met een immens hoge snelheid gegaan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zebby
  • Laatst online: 15:51
CyeZ schreef op woensdag 26 juli 2017 @ 09:54:
[...]

Ligt aan de situatie, als je vooraan voor het stoplicht staat is het beter om je voet goed op het pedaal te houden. Je wilt niet het kruispunt opgeslingerd worden en dan ook nog van opzij geraakt worden door verkeer wat net het kruispunt aan het oversteken is.
En als je het kan vermijden ook niet "alvast" insturen, maar je stuur recht houden.

Ik heb nooit een ongeluk gehad, maar twee keer bijna waardoor de respons wordt getriggerd. De eerste keer was in een automaat van mijn schoonouders toen het glad was. Ik reed niet hard (30 misschien), maar omdat het afhelde gleed ik toch wat uit toen ik hard moest remmen voor een onverwachte stilstaande auto. Dat was inderdaad stuur vastklemmen, blijven sturen waar ik heen wil, voet op de stuiterende rem (ABS) en heel veel "shitshitshitshitshit". Ging nét goed, en toen is mijn preferentie voor handgeschakelde auto's gestegen.

De tweede keer was op de snelweg richting Bergen op Zoom, net na Roosendaal volgens mij. Snelweg, geen matrixborden, heuveltje op, stond kort erna stil door file. Ook vol in de ankers, niet de vluchtstrook op want ik zag mijn achterganger die beweging al maken, en net op tijd kunnen remmen. Degene voor mij had niet dat geluk en creëerde een mooie kettingbotsing. Een wereld van verschil tussen het hard remmen, en echt hard remmen.

En nog een keer een foute respons gezien. Ik reed op de A12 links ~160, was relatief rustig. Ik zie achter mij iemand aankomen dus ga opzij, hij komt aardig voorbij (dus 170-180), en na een seconde of twee komt er iemand zonder knippertje of kijken naar links waar hij toen net zat. Zijn reactie was dus om uit te wijken naar links (vluchtstrook), maar met die snelheid had hij geen controle en knalde hij dus de vangrail in waar hij hem vervolgens wel heeft kunnen houden. Andere auto is gewoon doorgereden, ik was maar even gestopt... Had mij kunnen gebeuren, ben daarna wel iets voorzichtiger geworden in hard rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

^ denk dat ik wat bovengemiddeld ben, mijn huidige auto had er na 4 maanden al 3 nieuwe achterbumpers opzitten en 1 nieuwe voor. Heb bijna het vermoeden gehad dat er een cloaking device zat ingebouwd ;)
Malt007 schreef op woensdag 26 juli 2017 @ 10:06:
Op het moment van impact kan je echt beter je rem niet inhouden, de klap is dan vele malen harder.
Heb zelf al 4 keer een aanrijding van achter meegemaakt (alles < 50km/u) stilstaan/afremmen voor rood stoplicht en de ander die niet oplet, zeker 3 keer zag ik het 'aankomen' en hield ik probleemloos mijn voet op de rem. Met name de kinderen achterin de auto stoeltjes hebben daar veel baat bij gehad, ze werden in de stoeltjes gedrukt i.p.v. tegen de gordels. Zonder rem was ik zeker tegen mijn voorganger aangegaan.
Neem overigens ook aan dat je stuurairbag niet klapt als je van achter wordt aangereden
Ah, ja had ik niet bij stil gestaan.. logisch.

[ Voor 11% gewijzigd door DukeBox op 26-07-2017 10:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dirk33
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 06-06-2024
Bij een nieuwe Volvo/Audi/luxe wagen zitten er tegenwoordig OOK achter sensoren die een aanrijding kunnen voorspellen. Als ze denken dat een aanrijding niet te voorkomen is, gaat die auto 2 dingen doen:
Gordel aanspannen (met een motortje, niet met het explosief voor tijdens de botsing)
En:

Vol op de rem.
Als Volvo dat de veiligste manier vindt, dan zal dat wel de veiligste manier zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 22:22
Spotmatic schreef op woensdag 26 juli 2017 @ 08:07:
Dat!
Dronken bestuurders stappen vaker ongeschonden uit een auto bij een ongeluk.
Dit omdat ze te traag zijn om te reageren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

Dirk33 schreef op woensdag 26 juli 2017 @ 10:19:
Gordel aanspannen (met een motortje, niet met het explosief voor tijdens de botsing)
Oh ja, dat heb ik ook en paar keer meegemaakt, werkt eigenlijk best wel goed. Nadeel is wel dat hij na de klap strak kan zitten en je er niet makkelijk los kan krijgen, daarom wordt een life hammer met gordelsnijder tegenwoordig sterk aangeraden om bij je te hebben. Het stomme is dat op zo'n moment het niet in je opkomt om de stoel een tandje naar achteren te doen (als dat kan uiteraard)..

[ Voor 8% gewijzigd door DukeBox op 26-07-2017 10:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
DukeBox schreef op woensdag 26 juli 2017 @ 10:16:

Heb zelf al 4 keer een aanrijding van achter meegemaakt (alles < 50km/u) stilstaan/afremmen voor rood stoplicht en de ander die niet oplet, zeker 3 keer zag ik het 'aankomen' en hield ik probleemloos mijn voet op de rem. Met name de kinderen achterin de auto stoeltjes hebben daar veel baat bij gehad, ze werden in de stoeltjes gedrukt i.p.v. tegen de gordels. Zonder rem was ik zeker tegen mijn voorganger aangegaan.
Je beseft wel dat door de rem ingedrukt te houden de klap van achter dus harder is geweest? Als je wel tegen je voorganger was geklapt was er gebruik gemaakt van de kreukelzone van je eigen auto + die van je voorganger. Nu ging het in jouw geval niet zo hard blijkbaar maar een klap van achter is volgens mij een stuk slechter voor je dan nog een extra tik tegen je voorganger waarbij je gebruik maakt van airbags, gordel en dus de kreukelzones.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XyritZz
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21-04 23:18
Ben toch erg blij dat de auto achter me eens een uitwijk manoeuvre deed.

Reed de snelweg op, in dikke maar ook echt serieus dikke mist. Staat er op de invoegstrook een agent te seinen dat we van de invoegstrook af moeten; had al het idee dat er verder op een ongeluk gebeurd was en er hulpdiensten langs moesten gaan komen. Ik de rijbaan op; staat het vlak voor me gewoon al echt stil. Ik op de rem, reed al niet te hard omdat ik het dus verwacht had en zie zo naast me een auto voorbij schieten op dat smalle stukje tussen vangrails en linker rijbaan... Die zat al langer op de snelweg, en had de agent op de invoegstrook dus nooit gezien. Pfoeh wat heb ik daar een geluk gehad zeg. Uiteindelijk wel 5 uur vast gestaan :X

Meest enge wat ik ooit heb meegemaakt; schoonvaders achter het stuur. Rondweg Breda, twee stroken, rechts vrachtwagen, wij links de vrachtwagen inhalen. Stoplichten even verderop springen op oranje, en wat doet m'n schoonvader... midden in de remweg van die vrachtwagen gaat hij naar rechts |:(. Vrachtwagen moest dus uit nood naar links uitwijken, en ik rij niet meer met de schoonvader mee. Wat een idiote move was dat zeg.

I think there is a world market for maybe five computers. - Thomas Watson (1874-1956), Directeur van IBM (1943)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

Malt007 schreef op woensdag 26 juli 2017 @ 10:30:
Je beseft wel dat door de rem ingedrukt te houden de klap van achter dus harder is geweest?
Daar zou ik dan wel een bron van willen of een berekening want volgens mij is dat niet zo (er vanuit gaande dat beide auto's gelijkwaardig zijn).

Uiteindelijk gaat het erop dat de energie van de achterste auto ergens naar toe moet. Of dat nu via mijn kreukelzone en banden verloop of mijn voorganger.. dan heb ik liever dat eerste met alleen een klap van achteren.

[ Voor 32% gewijzigd door DukeBox op 26-07-2017 10:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Laatst online: 20:35
Voor een aanrijding van achteren?
Zorgen dan je hoofdsteun goed is afgesteld, en dan je hoofd alvast op de steun drukken?

Voor een aanrijding van voren?
Zorgen dat je het stuur juist vast hebt, anders lanceert de airbag handen in je gezicht.

Niet verkrampen is inderdaad een goeie, maar of dat lukt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfox314
Ik ben in deze wel heel blij met moderne auto's. Nu ik regelmatig naar Brussel moet en de E40 Brussel Leuven Hufteritanië is, heeft mijn collission detectie voor al twee keer (in 6 maanden) ingegrepen op een auto die plots in het gat voor me schoot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
DukeBox schreef op woensdag 26 juli 2017 @ 10:36:
[...]

Daar zou ik dan wel een bron van willen of een berekening want volgens mij is dat niet zo (er vanuit gaande dat beide auto's gelijkwaardig zijn).

Uiteindelijk gaat het erop dat de energie van de achterste auto ergens naar toe moet. Of dat nu via mijn kreukelzone en banden verloop of mijn voorganger.. dan heb ik liever dat eerste met alleen een klap van achteren.
Heb ik geen bron van, maar lijkt me logisch. Je rijdt toch liever niet tegen een vast object aan dan tegen iets wat los staat. Nou staat een auto op de rem niet helemaal vast maar je snapt het principe lijkt me.

Je zegt het zelf al, de energie moet ergens heen, dus beter in een voorwaartse beweging van je eigen auto dan in de klap zelf. Als je de energie dan ook nog kan spreiden naar de kreukelzone van de voorkant dan lijkt me dat een stuk beter voor je nek dan alles op de achterkant op te vangen.

Maar ik zie graag mijn ongelijk bewezen overigens.

[ Voor 36% gewijzigd door Malt007 op 26-07-2017 10:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
@Malt007 Alleen als er een voorganger is. De auto met rem botst minder hard op de voorganger vergeleken met een auto die vrij rolt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Metalfreak
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 24-04 20:14

Metalfreak

Hoije woh!

Ik heb het zelf een keer meegemaakt, ik kwam vanuit een gewoon ietwat nat gedeelte een weg op waar het (merkte ik pas achteraf, was niet te zien) gehageld had. De weg was veranderd in een ijsbaan. Ik reed met een VW Caddy op de linkerbaan. De auto voor me had achterwielaandrijving (Nissan 200SX) en schoof daardoor met de achterkant weg en zo de vangrail in de middenberm in, ik had twee opties: of naar rechts uitwijken, maar daar wist ik dat een vrachtwagen aankwam, of er tegenaan. Ik koos voor het laatste, maar omdat het zo glad was, was de impact gelukkig niet zo hard. Ik weet nog dat ik me echt afzette zoals je je normaal in de botsauto's afzet :P

Mijn voorkant zat iets in elkaar, maar mocht uiteindelijk van de politie wel verder rijden omdat de verlichting het nog deed.

Wat formule 1 coureurs leren om te doen voor een impact is het stuur loslaten en je armen gekruist over de borst heen leggen. Maar uiteindelijk is het gewoon belangrijk om gewoon altijd een goede houding in de auto aan te nemen. Zorg ervoor dat je stoel in de goede houding staat (als je je armen strekt, moet je je polsen bovenop je stuur kunnen leggen), zorg dat je hoofdsteun op de juiste hoogte staat en ga met je rug recht tegen de stoel aan zitten. Het stuur kun je het beste gewoon met twee handen vasthouden op ongeveer kwart voor drie. Bij een slipcursus hebben ze me dit aanbevolen in verband met de airbags. De tien voor twee houding zoals die vroeger werd aangeleerd kan ervoor zorgen dat bij het uitklappen van de airbag, je polsen gebroken worden.

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PB-powell

PB-powell

Mr. Laziness

Malt007 schreef op woensdag 26 juli 2017 @ 10:43:
[...]

Heb ik geen bron van, maar lijkt me logisch. Je rijdt toch liever niet tegen een vast object aan dan tegen iets wat los staat. Nou staat een auto op de rem niet helemaal vast maar je snapt het principe lijkt me.

Je zegt het zelf al, de energie moet ergens heen, dus beter in een voorwaartse beweging van je eigen auto dan in de klap zelf. Als je de energie dan ook nog kan spreiden naar de kreukelzone van de voorkant dan lijkt me dat een stuk beter voor je nek dan alles op de achterkant op te vangen.

Dat klopt, maar je wilt ook niet een kruising opschieten en de kans een overstekende voetganger/fietser/auto te scheppen of volle bak in je voorligger klappen in de file.
Kon helaas niet zo snel vinden wat nou het beste zou zijn voor je eigen gezondheid, maar voor die van andere is op de rem staan het beste in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

Volgens mij betreft het hier een massa is traagheid regel* oftewel het maakt zeer weinig uit. Daarnaast heb je alleen maar kans om meer ongecontroleerde uitwerkingen (zoals eerder gemeld) én kan je je voorganger ook letsel aanbrengen, lijkt mij dat dat de minst gunstige uitkomst is.

*Net als het eeuwige natuurkunde vraagstuk: 2 auto's rijden met 50km/u frontaal tegen elkaar of 1 rijd met 50km/u tegen een betonblok. De 1e botsing is dan ook niet opeens 100km/u.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roccothehelper
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 07-03 14:41
Wat dat betreft is het erg mooi om te zien hoe zelf rijdende tesla's dit oplossen! Zijn in situaties waar een mens alleen "Oh F*ck" kan denken toch nog zo snel dat ze er veilig van weg komen! YouTube: Tesla Autopilot Predicts Crash Compilation 2

https://www.youtube.com/watch?v=Ndeb1pMAsh4&t=27s

[ Voor 9% gewijzigd door roccothehelper op 26-07-2017 10:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfox314
[...]

Het tegenargument hiervoor is dat de energie die hierdoor wordt afgevloeid als kinetische energie verwaarloosbaar is en/of niet opweegt tegen het extra risico van zijdelings gegrepen te worden doordat je op het kruispunt sukkelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
redfox314 schreef op woensdag 26 juli 2017 @ 10:51:
[...]

Het tegenargument hiervoor is dat de energie die hierdoor wordt afgevloeid als kinetische energie verwaarloosbaar is en/of niet opweegt tegen het extra risico van zijdelings gegrepen te worden doordat je op het kruispunt sukkelt.
Het gaat ondertussen niet meer om allerlei denkbeeldige situaties van kruispunten en eventueel letsel bij voorgangers, puur om de rem wel of niet ingedrukt houden op het moment van de klap. Daarnaast kan je de rem ook intrappen zodra de klap is geweest en met rem ingetrapt kan je net zo goed tegen je voorganger knallen of het kruispunt opvliegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

Malt007 schreef op woensdag 26 juli 2017 @ 10:53:
..met rem ingetrapt kan je net zo goed tegen je voorganger knallen of het kruispunt opvliegen.
Das eigenlijk wel een goede dat je dat zegt, daar is dus de rem hoe dan ook een betere optie. Via de banden is er dan energie verwerkt die anders in de botsing had gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

712641

Bidden lijkt mij het beste.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
Ik kan in meer talen vloeken, dan dat ik in een split-second gebeden kan bedenken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfox314
Malt007 schreef op woensdag 26 juli 2017 @ 10:53:
[...]

Het gaat ondertussen niet meer om allerlei denkbeeldige situaties van kruispunten en eventueel letsel bij voorgangers, puur om de rem wel of niet ingedrukt houden op het moment van de klap. Daarnaast kan je de rem ook intrappen zodra de klap is geweest en met rem ingetrapt kan je net zo goed tegen je voorganger knallen of het kruispunt opvliegen.
Om de rem in te trappen na de botsing lijkt me onwaarschijnlijk, dan moet je van mij geen coherente reactie meer verwachten. Het argument is ook dat beide factoren een rol spelen. Je kans op er zonder ernstige verwondingen door te komen wordt niet alleen bepaald door de eerste impact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

712641

FreshMaker schreef op woensdag 26 juli 2017 @ 11:01:
[...]

Ik kan in meer talen vloeken, dan dat ik in een split-second gebeden kan bedenken
Ik roep gewoon iets onverstaanbaars en hoop dat een of andere dubieuze Afrikaanse god mij gehoord heeft.

[ Voor 3% gewijzigd door 712641 op 26-07-2017 11:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:30

Reinier

\o/

De enige actie waarvan je weet dat het totaal geen effect heeft. Dus wat mij betreft: nope :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
712641 schreef op woensdag 26 juli 2017 @ 11:02:
[...]

Ik roep gewoon iets onverstaanbaars en hoop dat een of andere dubieuze Afrikaanse god mij gehoord heeft.
Volgens Google is Ohw Shit wel degelijk een gebed ...

http://www.godchecker.com...logy.php?deity=STERCULIUS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:23

Chiron

Moderator Discord
Het enige wat je kan doen is het stuur los laten en de armen kruisen voor je borst, dat is ook wat ze coureurs aanleren. Dan is de kans dat je met je armen het raam uit hangt bij een rol ook kleiner, met alle gevolgen van dien.

Max Verstappen heeft daar trouwens wel zn eigen mening over :P http://nos.nl/artikel/203...n-soort-schokbrekers.html

Stuur los laten is omdat de voorwielen een optater kunnen krijgen waardoor het stuurwiel ineens een superkrachtige slinger krijgt, en dan breek je je armen/pols/handen/vingers als je 'm vast hebt. Schrap zetten is er dus al helemaal niet bij, los van het feit dat je door de massavertraging echt geen schijn van kans hebt. Ook niet als bodybuilder :+ De reactietijd nog daargelaten. Beter heb je gewoon je gordel om en zit je rechtop in je stoel.

[ Voor 4% gewijzigd door Chiron op 26-07-2017 11:06 ]

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

712641

Chiron schreef op woensdag 26 juli 2017 @ 11:05:
Het enige wat je kan doen is het stuur los laten en de armen kruisen voor je borst, dat is ook wat ze coureurs aanleren. Dan is de kans dat je met je armen het raam uit hangt bij een rol ook kleiner, met alle gevolgen van dien.

Max Verstappen heeft daar trouwens wel zn eigen mening over :P http://nos.nl/artikel/203...n-soort-schokbrekers.html

Stuur los laten is omdat de voorwielen een optater kunnen krijgen waardoor het stuurwiel ineens een superkrachtige slinger krijgt, en dan breek je je armen/pols/handen/vingers als je 'm vast hebt. Schrap zetten is er dus al helemaal niet bij, los van het feit dat je door de massavertraging echt geen schijn van kans hebt. Ook niet als bodybuilder :+ De reactietijd nog daargelaten. Beter heb je gewoon je gordel om en zit je rechtop in je stoel.
Verkleint in ieder geval de kans om je arm kwijt te raken, dus wat dat betreft goed advies... Als je ergens van doodbloed is het wel amputaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg

Rmg

Chiron schreef op woensdag 26 juli 2017 @ 11:05:

Nou heeft Max ook geen airbag, ramen of een driepuntsgordel in zijn wagen. Dus echt vergelijkbaar met een personenauto is het niet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:23

Chiron

Moderator Discord
Stuuruitslag van een F1 wagen is ook heel anders dan een personenwagen, waar het stuurwiel meerdere slagen kan maken.

Max zit hermetisch vastgegordeld in zijn zitje, als ze het goed doen kan ie geen millimeter bewegen, niet te vergelijken met een gewone personenauto. En als ze het fout doen krijg je dit soort taferelen:

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PetervdM
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
beide al wel een tijd terug meegemaakt: vrachtauto toetert nog en rijdt voor stoplicht aan de achterkant naar binnen. geen airbags wel gordels. instinctief rem hard ingedrukt, als ik het kruispunt op was geschoten was het pas echt misgegaan. vrachtauto stond tegen de achterbank, kreukelzone had dus gekreukeld. niemand had ook maar een schrammetje, auto total loss.
's nachts met volbeladen auto op de autoroute met een snelheidsverschil van ca 70 km/h op een nagenoeg stilstaande onverlichte vrachtauto geknald. uiteraard maximaal geremd en maximaal tegen stuur afgezet. geen airbags wel gordels. ik had een flinke schram op mijn knie, stuur was helemaal omgebogen. passagier gescheurd borstbeen, kinderen achterin helemaal niks. auto van voor tot achter helemaal verwrongen, total loss.

dus wat is goed? weet het nu nog niet. en ook al zou je het weten, kun je er dan naar handelen in die situatie? hoe train je dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
Als je in je spiegel ziet dat achter je iemand niet meer op tijd remt (weet niet óf je dat nou echt kan waarnemen, maar toch..) dan is het beste volgens mij om jezelf compleet te ontspannen, ipv schrap te zetten. Dan 'laat je het gebeuren' en is je letsel kleiner dan wanneer je alles onder spanning hebt staan. Daarom komen dronken mensen vaak ook goed uit een ongeluk (geen bron, meer hear-say).

Als voorbeeld (N=1): een kennis van mij hoorde achter zich een klap, zette zich schrap en kreeg kort erna een (veel kleinere) tik. Dat kwam omdat iemand met behoorlijke vaart op degene achter haar reed in een file, en diegene relatief zacht 'doortikte' naar haar. De middelste auto was totalloss, haar eigen auto had slechts een deuk in de bumper. Toch had zij een stuk meer last van nek en spierpijn dan diegene die in het midden zat (en het geheel niet zag/hoorde aankomen).

Nadeel is dat 'compleet ontspannen' nogal ingaat tegen het intuïtieve 'schrap zetten'...

[ Voor 4% gewijzigd door Valorian op 26-07-2017 13:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soggney
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 24-04 16:21

Soggney

Zeekomkommer

...

Voorbeelden:
...
Dit voorbeeld een 2tal jaar geleden mogen meemaken op de A15. snelheid van iedereen ging omhoog, plots file voor me, vol in de ankers, 2 wagens konden nog naar rechts uitwijken, het bestelbusje niet meer.

Mijn hoofd tegen mijn hoofdsteun geperst, 1ne hand stuur vasthouden, mijn andere hand over mijn laptop op de passagierszetel, en schrapgezet. rempedaal maximaal ingedrukt
Boem, en het was over. Wagen total loss maar ikzelf geen schrammetje
Airbag was niet afgegaan, maar zelf had ik geen whiplash of andere klachten.

Statement of Soggney, If you find anything offensive, I will not care. Inventory

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eli3l
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 16-02 11:34

Voorbeelden:
- je nadert een kruising en een auto gaat op het laatste moment - te laat - oversteken. Jij zal er op knallen.

Ik ga er even vanuit dat je een moderne auto hebt met airbags en dat je uiteraard je gordel draagt. Instinctief zal je allerlei reacties hebben, maar wat zou je bewust nog kunnen doen of laten? Doel is om je lichamelijke letsel zo klein mogelijk te houden, materiële schade komt pas op het tweede plan.

In het tweede voorbeeld maak je natuurlijk een noodstop om zo veel mogelijk snelheid/energie uit je voertuig te halen. En verder: stuur vasthouden of juist je hoofd beschermen met je handen?

En als passagier?
Je moet je nooit schrap zetten bij een val of botsing! Hierdoor veroorzaak je alleen maar meer letsel!

Het veiligste is om je lichaam helemaal slap te houden met je hoofd rustend tegen je hoofdsteun en je armen omlaag/op schoot.

Het eerste wat je leert bij skaten/skiën/snowboarden/schansspringen etc. is om bij een val je niet schrap te zetten, maar je juist te laten gaan. Als je goed oefent met vallen, dan leer je vanzelf hoe je je lichaam het beste kan draaien of positioneren of letsel zo veel mogelijk te voorkomen.

Edit: je armen over je borst kruisen is wellicht een betere houding dan die ik beschreef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiteflashh
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 23-04 10:54
Ik denk dat zelfs als je weet hoe je moet reageren, het je niet gaat lukken.
Ik reed laatst op de snelweg naar huis en ik weet niet hoe het gebeurde maar voor mij stond ineens iedereen bijna stil terwijl ik 120 reed. Ik kon de auto voor mij met geen mogelijkheid meer ontwijken (hij was wel iets naar links uitgeweken op de linkerbaan. Ik duwde vol de rem in en ging rechts langs de autos die links stil stonden(trok mijn stuur echt naar rechts en weer terug bliksemsnel). Op 1 of andere manier had ik daar genoeg ruimte om af te remmen. Dat was echt mijn splitsecond momentje. Volgens mij ligt mijn hart nog steeds daar ergens langs de weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foamy
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 23-04 18:25

Foamy

Fulltime prutser

Malt007 schreef op woensdag 26 juli 2017 @ 10:30:
Je beseft wel dat door de rem ingedrukt te houden de klap van achter dus harder is geweest? Als je wel tegen je voorganger was geklapt was er gebruik gemaakt van de kreukelzone van je eigen auto + die van je voorganger. Nu ging het in jouw geval niet zo hard blijkbaar maar een klap van achter is volgens mij een stuk slechter voor je dan nog een extra tik tegen je voorganger waarbij je gebruik maakt van airbags, gordel en dus de kreukelzones.
Juist niet, want jij bent niet degene die de klap uitdeelt. Het schadelijkste van een ongeluk voor het menselijk lichaam, behalve beknellingen etc., is de versnelling die optreed bij de klap.

Als je je rem niet indrukt wordt het grootste gedeelte van de energie die de auto achter je aan die van jou doorgeeft omgezet in een voorwaartse beweging. Juist doordat je auto, afgezien van de kreukelzones, geen weerstand bied geeft dit een relatief grote voorwaartse impuls.

Als je de rem wel indrukt wordt een gedeelte van die energie omgezet in warmte d.m.v je remmen. Daarnaast verliest je auto meer energie, doordat de remmen ingedrukt zijn. De voorwaartse beweging is hierdoor minder heftig en zal dus ook minder schade met zich meebrengen.

Dus bij voorbeeld 1: zo hard mogelijk op de rem stampen, en ontspannen zo diep mogelijk je stoel in kruipen.

blub

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bossie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19:23
RvL schreef op woensdag 26 juli 2017 @ 08:31:

Dit heeft mij ook eens gered.

Ik reed een trage bocht in op de snelweg met 130 KM/Uur, om vervolgens bij het insturen te zien dat er een file in de bocht stond. De achterste auto zag mij aankomen en had zichzelf in de resterende seconde simpelweg naast de weg gezet en daarmee een botsing heeft voorkomen.

Dit was op de A7 bij Drachten, overdag is dit stuk gelimiteerd op 100 KM/uur.

We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 19:04
Instinctief zal je allerlei reacties hebben, maar wat zou je bewust nog kunnen doen of laten?
De meeste mensen waarschijnlijk niets. Dit overkomt je zo zelden, als het goed is, dat het bij instinct blijft.
Een coureur leert wel hoe deze het 'best' kan crashen (stuur los bijvoorbeeld) en kan dus vaak erg snel reageren omdat ze ook al (ongeveer) weten wat er gaat gebeuren. Zo weten ook motorcoureurs precies hoe ze het best kunnen vallen en doorglijden. Voor ons, normale mensen, komt dit echter zo weinig voor dat je hier van alles kan bedenken maar als het er op aankomt volg je toch je instinct.

Heb overigens niet alle reacties gelezen, mogelijk dat dit al is gezegd :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberJohn
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 20-04 09:27
Rij zelf in een VW Up!. Ik merk dat als mijn auto "denkt" dat ik iets ga aanrijden (Met behulp van de sensor bij de spiegel), dat de rem onder spanning gezet wordt. Als ik dan rem, is hij een stuk directer, ook wordt de gordel dan vast gezet. Heb wel eens gehad dat ik onverwachts moest remmen, het maakt naar mijn idee de remweg een stuk korter.

Het lijkt mij dat wanneer je van achteren wordt aangereden en er staat niks voor je, jezelf moet ontspannen en de auto de klap moet laten opvangen. Als je de tijd hebt en er staat wel iets voor je, wellicht sturen richting de vluchtstrook oid, al heb je dan kans dat je gaat spinnen. Lastig, denk dat ik, wanneer zoiets gebeurd, niet de tijd heb om na te denken en vanuit instinct iets zal doen.

[ Voor 36% gewijzigd door CyberJohn op 26-07-2017 16:28 ]

Galaxy Z Fold6 | S25 Ultra

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 27-04 11:24
Anoniem: 922281 schreef op woensdag 26 juli 2017 @ 08:05:
Als je genoeg tijd hebt om te denken "Oh, dat wordt botsen. Wat hadden de Tweakers ook alweer geschreven? Moest ik nou schrap zetten of volledig ontspannen? Rem los of juist niet? Oh ja, gevarenlichten alvast aan. En de dashcam even controleren of 'ie wel opneemt. En nog even een sigaretje roken, want dat mag niet op de Spoed", heb je vast ook tijd om even om de andere auto heen te rijden..

Bottom line: je hebt op zo'n moment geen invloed (meer) op wat je reactie is. Dat is instinct. Valt wel te trainen overigens.
Niet perse.
Ik had het een keer op de snelweg toen ineens het verkeer voor me stil stond (aanrijding gebeurd)
Vol in de ankers (lang leven ABS) en de strook naast me deed hetzelfde.
Dan kan je niks anders dan zo hard mogelijk remmen en je schrap zetten.
Ik heb ze gemist, maar het was close. Toen ik eenmaal stil stond was er misschien een halve meter over.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:57

DaWaN

'r you wicked ??

Ik ben zelf ooit eens een keer met een gangetje van 60km/u tegen een betonnen muur aangereden. Dit kwam door een olie / koelvloeistofspoor in een bocht. Voor de impact nog aardig gegleden, dus ik wist goed dat de klap eraan zat te komen. Toen ik ongeveer zo'n 300ms voor de impact doorhad dat het botsen werd heb ik mijn handen van het stuur afgehaald en voor mijn borst gehouden.
Na de klap eigenlijk alleen last gehad van wat stijve spieren in mijn rug (na 24 uur was dat over) en een gekneusde ribbenkast van de gordel. Geen spijt dat ik het stuur heb losgelaten: mijn handen en armen waren 100% ongedeerd. De auto raakte zijdelings de muur, het stuur had zo'n optater gekregen dat de stuurstang doormidden was gebroken: die kracht had ik niet graag op mijn handen/armen gehad.

Edit:
Plaatje bij het praatje:
Afbeeldingslocatie: http://i68.tinypic.com/2upxz11.jpg
Auto was er erger aan toe dan het lijkt a.d.h.v. deze foto.
Bodemplaat zat een vouw in tot aan de achterklep. Dak was ook over de breedte van de auto geknikt bij de B-stijl. Reservewiel was losgerukt in de koffer: er zat een gat in de bodemplaat. Achterbank was ook volledig krom. Bijrijdersdeur stond ongeveer 4 cm naast de A-stijl. Voorste chassisbalk was denk ik een goede 30 á 40 cm naar binnen gekomen. En zoals vermeld hier boven was de stuurstang volledig doormidden.

[ Voor 26% gewijzigd door DaWaN op 26-07-2017 17:48 ]

If you do not change direction, you may end up where you are heading

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

DaWaN schreef op woensdag 26 juli 2017 @ 17:43:
Ik ben zelf ooit eens een keer met een gangetje van 60km/u tegen een betonnen muur aangereden. Dit kwam door een olie / koelvloeistofspoor in een bocht. Voor de impact nog aardig gegleden, dus ik wist goed dat de klap eraan zat te komen. Toen ik ongeveer zo'n 300ms voor de impact doorhad dat het botsen werd heb ik mijn handen van het stuur afgehaald en voor mijn borst gehouden.
Na de klap eigenlijk alleen last gehad van wat stijve spieren in mijn rug (na 24 uur was dat over) en een gekneusde ribbenkast van de gordel. Geen spijt dat ik het stuur heb losgelaten: mijn handen en armen waren 100% ongedeerd. De auto raakte zijdelings de muur, het stuur had zo'n optater gekregen dat de stuurstang doormidden was gebroken: die kracht had ik niet graag op mijn handen/armen gehad.

Edit:
Plaatje bij het praatje:
[afbeelding]
Auto was er erger aan toe dan het lijkt a.d.h.v. deze foto.
Bodemplaat zat een vouw in tot aan de achterklep. Dak was ook over de breedte van de auto geknikt bij de B-stijl. Reservewiel was losgerukt in de koffer: er zat een gat in de bodemplaat. Achterbank was ook volledig krom. Bijrijdersdeur stond ongeveer 4 cm naast de A-stijl. Voorste chassisbalk was denk ik een goede 30 á 40 cm naar binnen gekomen. En zoals vermeld hier boven was de stuurstang volledig doormidden.
Nordsleife?

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
Ja. Ex-Mühle gok ik, idd een vreemde plek om normaal te crashen. Maar dan zie je het al even vooraf aankomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrystalViriS
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 21:01
Had laatst nog een bijna ongeluk op de A2. Ik weet niet waarom maar voor me stond alles ineens nagenoeg stil, ik reed denk ik 80 en had het gas al los. Ik moest dus VOL in de remmen mijn auto maakte geluiden die ik nog nooit gehoord heb 80 is dan nog hard, probeer maar eens te stoppen als ze tot stilstand remmen voor je. De helft van mijn (toen) nieuwe banden zit daar nog over het wegdek uitgesmeerd.

Ik kan me nog herinneren dat ik de auto voor me te snel zag naderen, keihard remde nog in de remweg dacht "shit ik rem te hard en de Belg achter me gaat zo de kofferbak in". Die reed namelijk erg kort achter mij. Ik stond na veel gekrijs van de auto stil. Ik gok dat het 20cm of zo scheelde. En realiseerde me dat de Belg achter me vandaan gedoken was naar de andere baan. Die was sowieso al continue aan het wisselen en koos blijkbaar precies het goede moment om dat weer te doen. En de auto daarachter (1 of andere fleurige fiat panda) stond bijna tegen mijn bumper aan.

Dat was echt veel te close...

Owja, ook altijd leuk als je een bijrijder hebt die slaapt bij zo'n manoeuvre... Die schrok zich een ongeluk natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
  • Laatst online: 00:13
Goeie verhalen allemaal! :D

Mijn eigen recente close-encounter was een paar maanden geleden. Net die ochtend mijn nieuwe (tweedehands) auto opgehaald. Vlak bij huis duikt er opeens een vent uit een zijstraat de voorrangsweg waar ik reed op. Noodstop gemaakt tot een paar cm van zijn zijkant af. En dan zit je elkaar een paar seconden aan te kijken met een blik van: "fuck, dat scheelde niks". Maar ging gelukkig goed. Hij "had me echt niet gezien".

En inderdaad: op dat moment was ik te druk met remmen om me verder ergens om te bekommeren. Maar zoals ik ook al in een paar andere posts lees: soms heb je net de tijd om wèl wat te doen. In het ergste geval doe je niks, in het beste geval helpt dit draadje om betere keuzes te maken: rem vast, armen op de borst kruisen, je laptop tegenhouden :? :D.

Keep 'm coming! :>

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
Reptile209 schreef op woensdag 26 juli 2017 @ 20:44:
Goeie verhalen allemaal! :D

Mijn eigen recente close-encounter was een paar maanden geleden. Net die ochtend mijn nieuwe (tweedehands) auto opgehaald. Vlak bij huis duikt er opeens een vent uit een zijstraat de voorrangsweg waar ik reed op. Noodstop gemaakt tot een paar cm van zijn zijkant af. En dan zit je elkaar een paar seconden aan te kijken met een blik van: "fuck, dat scheelde niks". Maar ging gelukkig goed. Hij "had me echt niet gezien".

En inderdaad: op dat moment was ik te druk met remmen om me verder ergens om te bekommeren. Maar zoals ik ook al in een paar andere posts lees: soms heb je net de tijd om wèl wat te doen. In het ergste geval doe je niks, in het beste geval helpt dit draadje om betere keuzes te maken: rem vast, armen op de borst kruisen, je laptop tegenhouden :? :D.

Keep 'm coming! :>
Doet me denken aan deze (alweer een paar jaar oude) commercial:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:57

DaWaN

'r you wicked ??

TheBrut3 schreef op woensdag 26 juli 2017 @ 19:16:
[...]
Ja. Ex-Mühle gok ik, idd een vreemde plek om normaal te crashen. Maar dan zie je het al even vooraf aankomen.
Ex-Muhle inderdaad. Ik kan je vertellen dat wanneer je op olie/kvs rijdt je weinig meer te vertellen hebt, dan kun je bij de lulligste bocht nog crashen.
Twee jaar geleden crashte er een GT3 op dezelfde plek en manier..

Overigens nog een reden om je handen van het stuur te houden: je ziet helemaal niets meer nadat de airbag is afgegaan, dus sturen zit er waarschijnlijk toch niet in. Helemaal niet bij moderne auto's met gordijnairbags. Mijn eerste reactie na de klap was de airbag terug het stuur in duwen om te kijken waar ik stond.

Financieel was het niet echt een grote ramp: geen vangrail gesloopt dus alleen hoeven betalen voor opruimen van mijn kvs en afslepen. Van de auto nog veel gewilde onderdelen kunnen verkopen.

If you do not change direction, you may end up where you are heading

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
DaWaN schreef op woensdag 26 juli 2017 @ 23:58:
Ex-Muhle inderdaad. Ik kan je vertellen dat wanneer je op olie/kvs rijdt je weinig meer te vertellen hebt, dan kun je bij de lulligste bocht nog crashen.
Klopt, daarom zou ik ook dat het normaal geen plek is om te crashen. Ben zelf ook eens over olie gaan glijden (op de openbare weg), dat was wel even een schrikmomentje.
DaWaN schreef op woensdag 26 juli 2017 @ 23:58:
Financieel was het niet echt een grote ramp: geen vangrail gesloopt dus alleen hoeven betalen voor opruimen van mijn kvs en afslepen. Van de auto nog veel gewilde onderdelen kunnen verkopen.
Ach al was de vangrail gesloopt dan was het verzekeringswerk. Tenzij expliciet in je polis staat van niet, maar dan zou ik, met die verzekeraar, niet eens het risico nemen om de Ring op te gaan.

Edit: Centraal Beheer heeft duidelijk onderstaande in de voorwaarden staan, als dat er niet in staat ben je gewoon verzekerd.
Wat is niet verzekerd
Artikel 2
2.1 Naast de uitsluitingen genoemd in artikel 16 van de Algemene voorwaarden mv-950
zijn op deze verzekering de volgende uitsluitingen van toepassing.
Van de dekking zijn uitgesloten:
a. snelheidsritten
- als met het motorrijtuig wordt getraind of deelgenomen aan ritten of
wedstrijden waarbij het gaat om snelheid of behendigheid;
- rijden op een circuit (bijvoorbeeld Assen, Zandvoort);
- rijden op de Nurburgring.

[ Voor 24% gewijzigd door TheBrut3 op 27-07-2017 07:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat911
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 27-04 11:26
Ook maar een ervaring delen:
Via het bedrijf waar ik werkte meegedaan aan een slipcursus, standaard oefeningen: Elandproef, uitbreken en elandproef links/rechts op aangeven van instructeur op het laatste moment.
Nog geen week na die cursus zie ik op een (drukke) 3baans-snelweg een bestelbusje van de middelste baan naar links sturen en vervolgens bijna haaks naar rechts terug sturen tot op de vluchtstrook (klapband hoorde ik later). Iedereen vol in de remmen, tot stilstand, ondanks dat het busje alweer van onze rijbaan af was. De auto voor me reed nogal rechts op de baan.

Ik uiteraard ook vol in de remmen en naar links gestuurd, stuur weer recht, net zoals tijdens de cursus. De auto achter mij dook juist iets naar rechts. Daar stond ik dan half op de rijbaan/redresseerstrook, met mijn motorkap duidelijk naast zijn achterbak, toch maar mooi ontweken. En toen ik naar rechts keek zag ik dat de achteropkomende automobilist inmiddels naast mij stond. Dat was een flinke klap geweest als we niet allemaal waren uitgeweken naar de juiste plek.
Hele probleem was er misschien bij correct afstand houden helemaal niet geweest.

Van mij zou trouwens een slipcursus onderdeel mogen zijn bij de rijopleiding, al was het maar om duidelijk te maken wat er kan gebeuren en wat je voelt op het moment dat het mis gaat.
DaWaN schreef op woensdag 26 juli 2017 @ 17:43:
Ik ben zelf ooit eens een keer met een gangetje van 60km/u tegen een betonnen muur aangereden.
Op een circuit rijd je natuurlijk wel veel bewuster/geconcentreerder. Dat zal ook nog meehelpen in hoe je reageert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
Pat911 schreef op donderdag 27 juli 2017 @ 09:13:
Van mij zou trouwens een slipcursus onderdeel mogen zijn bij de rijopleiding, al was het maar om duidelijk te maken wat er kan gebeuren en wat je voelt op het moment dat het mis gaat.
Zeker. Net als een keertje circuitje rijden met een vrachtwagen. Dat je weet waar de dode hoeken zitten.

Met de cursus was ik vooral onder de indruk hoe slecht mensen een noodstop maken. Je auto kan veel harder remmen dan je denkt. Zit je een beetje verkeerd, dan kan je al niet meer maximaal remmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat911
jeroen3 schreef op donderdag 27 juli 2017 @ 09:56:
[...]

Zeker. Net als een keertje circuitje rijden met een vrachtwagen. Dat je weet waar de dode hoeken zitten.
Ik heb (had) gelukkig ook mijn C-rijbewijs. Inderdaad wel even wennen hoe weinig je dan af en toe ziet. Heb ik ook wel last van als ik met de caravan rij. En niet elke automobilist houdt daar rekening mee.
Met de cursus was ik vooral onder de indruk hoe slecht mensen een noodstop maken. Je auto kan veel harder remmen dan je denkt. Zit je een beetje verkeerd, dan kan je al niet meer maximaal remmen.
Ik ben sowieso wel onder de indruk wat een auto allemaal kan hebben. Niet alleen harder remmen, maar ook sneller door de bocht dan veel mensen doen (waarmee je dus minder vertraging achter je veroorzaakt en zelf eerder/zuiniger weer op kruissnelheid bent). Ligt misschien ook aan mijn auto icm mijn rijstijl maar ik moet me bij het invoegen op de snelweg vaak inhouden om niet even snel mijn voorganger gauw rechts voorbij te schieten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elbowlessgoat
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 23-08-2024
Zelf heb ik 2 ongelukken meegemaakt waarbij mijn cursussen voor het chauffeuren van hooggeplaatste personen goed van pas is gekomen, ondanks dat uitwijk er niet meer in zat.

#1:
Snelweg a 120 km/u in een Polo (2008). Laagstaande zon, over een 'heuvel' heen (voor zover dat in NL snelwegen is, was in de buurt van Veenendaal, langzaam omhoog, daarna langzaam omlaag). Niet aan zien komen dat er filevorming was na de knik, tot ik plots de remlichten van een SUV voor me zag oplichten. Hard in de ankers gegaan, maar nog steeds flink geraakt. Kreukelzone deed het goed, motorblok ging omlaag, airbag werkte, en ik ontspande vanaf het moment dat ik het aan zag komen. Enige letsel was een schrammetje tussen mijn wenkbrauwen, omdat de airbag mijn zonnebril tegen mijn gezicht klapte. Andere chauffeur had niets, maar mijn Polo was rijp voor de slacht. Brandweerman die in het verkeer reed had al een ambulance voor me besteld, zo zag de auto eruit.

#2:
Een zaterdagnacht in december, geijzeld, buiten bebouwde kom. Ik reed de Astra van mijn moeder uit het jaar kruyk (jullie mogen zelf bepalen welke van de twee uit dat jaar kwam). Op een vluchthaven stond een splinternieuwe Passat geparkeerd die ineens ervan wegreed en ging keren op de weg. 80km/u met ijzel, dus remmen had geen zin op dat moment, volledig in de zijkant van de Passat geboord net achter de deurstijl achter de bestuurder. Niemand gewond, ik wederom volledig aan het ontspannen (dit zag ik duidelijk 1 a 2 volle seconden aankomen). Overigens bekende de bestuurder niet gespiegeld te hebben, geen knipperlicht aan te hebben gehad, en keerde hij vanaf een vluchthaven over een dubbele doorgetrokken streep... Hij en voornamelijk zijn vrouw waren wel ontzettend geschrokken. Volgende dag nog een telefoontje gehad of het buiten de verzekering om geregeld kon worden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 27-04 11:50
Heb ook wel paar keer momentje gehad:

oude 4x4 van mn schoonvader (pickup). Leeg, geef normaal gas, maar lag wat smeltwater uit een viswagen (vet). stond direct achterstevoren. Gelukkig was het rustig dus geen schade. Daar is geen houden aan.

Lange doordraaier van de A1 de A27 op bij baarn. Lancia Kappa station. Reed op de rechterbaan, niet hard, 80/90 oid. Achterkant breekt oud. Heel rustig gas losgelaten (abrubt loslaten verergert de reactie meen ik) en tegensturen. Tegen het einde van de linkerbaan gingen we weer de goede kant op. Ook nu mazzel dat het rustig was, anders had ik lomper moeten tegensturen en was het foutgegaan vrees ik.

1 keer stomme pech. Optrekken bij verkeerslicht, laat de dame voor me de auto afslaan, bom, erop. Weinig schade, maar complete bak kibbeling met saus die ik net had gehaald over de vloer :X Stomme in dat soort situaties is, zij maakt een fout, ik schuldig. Ja, tuurlijk had je voldoende afstand moeten houden, maar de praktijk is dat bij groen iedereen optrekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 58485

[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=_akFT2kN1-g]

:P Ik was de passagier... echt een lompe crash ook. En als je de beelden zo ziet dan lijkt de impact wel mee te vallen. Maar van binnen uit klapte je wel ineens zo naar voren.

Beide ongedeerd. De reden dat ie doorreed was om afslepen te voorkomen. Was ook geen lekkage verder. Vind het jammer dat auto's bij het minst geringste al gelijk in puin zitten. De schade aan de baan was € 1300 en de schade aan de auto zo'n € 5000. Ging om een E39 M5 V8 met ongeveer 450 a 500PK. Het had geregend die middag ja. Dat stuk staat erom bekend 'slecht te drogen' dankzij de hoge bomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Ze zullen volhouden dat kleine auto´s wel veilig zijn maar het zerkje langs de weg staat er nog steeds waar een Golf frontaal op een Alto botste (of andersom, dat vertelde het verhaal niet) De inzittenden van de Alto zijn overleden, de een meteen de ander in het ziekenhuis. In de Golf hadden ze een beenbreuk oid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pat911
Anoniem: 58485 schreef op vrijdag 28 juli 2017 @ 11:04:
Het had geregend die middag ja. Dat stuk staat erom bekend 'slecht te drogen' dankzij de hoge bomen.
Een maat van me is op precies hetzelfde stuk gecrasht met zijn Jaguar XK.

Kijkend vanaf de zijlijn leek die BMW me nog wel te corrigeren. Blijft insturen terwijl de auto alweer recht lijkt te rijden.
Pagina: 1 2 Laatste