Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Opzetten bedraad netwerk. Waar op letten?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Hallo mensen,

Aangezien mijn WiFi netwerk niet stabiel genoeg is wil ik overgaan op bekabeld internet voor alle desktops.
Nu weet ik niet goed waar ik op moet letten. Misschien dat jullie een paar tips kunnen geven.

Welke kabels kan ik het beste halen: Cat6 / cat6a / cat7? Zit er verschil tussen merk / merkloos?
Zit er een bottleneck in mijn router / modem? Router: Asus RT-N66W, modem: Cisco EPC3212
Nog verdere zaken waar ik aan moet denken?

Alvast bedankt!

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 23-07-2017 00:40 ]

Alle reacties

• popie
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 01:29
Ligt eraan wat je allemaal wilt doen binnen je netwerk. Als je alleen wat internet browsen of youtube of wat spelletjes speelt dan volstaat cat5e kabeltje al prima lijkt mij.

• Werkbouwtuig
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Er zit in ieder geval veel verschil in de kwaliteit van netwerkkabels, zie:
Pas op voor slechte/inferieure Cat5e/6 netwerkkabels

Misschien kun je hier ook wat inspiratie uit halen:
Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4

Verder is het natuurlijk het mooiste als je kabel door loze leidingen kan trekken, met wandcontactdozen, patchpaneel, etc.

• Beyond
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23-11 20:20

Beyond

Dussssss.......

Daarnaast heb je 'slappe' en 'stugge' kabel. Stugge kabel monteer je af in wandcontactdoos/opbouwdoos. Vaak in combinatie met een patchpanel.

Op slappe kabel knip je normaliter de RJ45 connectoren.

Daarnaast heb je ook verschil in de kwaliteit van de aders. Volledig koper, half koper, etc. Dat zie je ook vaak terug in de prijs.

Voor een gigabit netwerk zou 5e volstaan (niet te lange afstanden). Cat6 is prima, Hoger is beter/duurder en misschien wel overkill voor een thuisnetwerk.

Al het goeie.......

• Frosty15
  • Registratie: Augustus 2015
  • Niet online
Probeer de kabels zo'n 10cm van de 230V te leggen, anders kan er wat ruis op de kabel komen.
Ik heb zelf Cat6a F/UTP liggen, hoger zal ik echt niet gaan (Merk Siemon met bijbehorende connectors).

Cat6a is wellicht al overkill voor een thuisnetwerk, Cat7 al helemaal.

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-11 19:30

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Als het WiFi niet stabiel genoeg is, is er zomaar een kans dat afhankelijk van de grootte/oppervlakte/materialen van het huis, je flink aan de bak moet met geld, tijd en verbouwen, om overal wired internet aan te leggen. En je sluit meteen uit dat apparaten zoals smartphones, tablets etc. wel stabiel internet hebben als je niet (ook) je WiFi aanpakt.

Ik vraag me dus een beetje af hoe je hebt geconstateerd dat WiFi niet stabiel is en waarom je je niet interesseert voor een betere oplossing op wel overal WiFi aan te leggen?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 10:18
Elke vorm van shielding voor de kabel (dus FTP - S/FTP etc.) is overkill voor thuis, tenzij je ze vlak bij grote draaistroom-motoren en/of frequentieregelaars (en goedkope chinese led-drivers) hebt liggen. Bij gewone 230v langs is er niets aan de hand.

Goede kwaliteit UTP is prima voor thuis, let er inderdaad wel op dat de kabel volledig koper (CU) is en geen CCA/CCS kabel.

En probeer te voorkomen om zelf patchkabels te knijpen, voor een paar cent zijn ze kant en klaar en ongeveer op lengte te krijgen.

Dan inderdaad nog het stukje stugge (solid) kabel en soepele (stranded) kabel, stugge kabels zijn inderdaad voor door de muren om de vaste punten aan te sluiten zoals patchpaneel en muurdoosjes/keystones. (vergelijk het met VD-draad dit is ook stug en wordt voornamelijk gebruikt door de buisjes in muren/plafond). De soepele kabel is voor tussen de muur en je gebruiker zoals pc/game-console/etc. deze kabel kan beter tegen regelmatige bewegingen. (vergelijk dit met het apparaatsnoer van je pc/verlichting etc. dit is litze kabel (bestaande uit allemaal hele fijne dunne draadjes) en deze kunnen beter tegen beweging/opkrullen).

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 00:02

DukeBox

loves wheat smoothies

Frosty15 schreef op zondag 23 juli 2017 @ 10:48:
Probeer de kabels zo'n 10cm van de 230V te leggen,
Met 10cm ga je dat ook niet redden.. gelukkig is de eigenschap van netwerk kabel `twisted pair` voldoende om dit tegen te werken. Je zal eerder tegen weerstand van de kabel aanlopen dan interferentie.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Verwijderd

Topicstarter
Kijk hier heb ik iets aan. Bedankt heren!
Pagina: 1