Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bramhut
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 06-09 11:34
Hallo allemaal,

Ik ben relatief nieuw met zonnepanelen en duurzame energie en daarom zou ik graag feedback willen krijgen op mijn idee.

In 2012 heb ik 15 zonnepanelen laten installeren op mijn dak. Ondertussen zie ik dat ik meer stroom ben gaan verbruiken dan in 2012. Daarom heb ik besloten om extra zonnepanelen bij te leggen. Vorig jaar gebruikte ik zo'n 1000 kWh meer stroom dan ik had opgewekt. Ik ben van plan de zonnepanelen op een plat dak te installeren met vrij zicht op het zuiden. Doordat de montage van een paar zonnepanelen op een plat dak best wel duur is had ik het idee om ze (bijna) plat neer te leggen op het dak (met een kleine helling door een baksteen onder een zijde te leggen zodat het water er niet op blijft liggen). De efficiëntie van een zonnepaneel dat plat ligt is namelijk ongeveer 87%. Met wat berekenen kwam ik uit op ongeveer 4 à 5 extra panelen van 270 Wp. Qua omvormer zat ik nog erg te twijfelen. Is het verstandig om een nieuw te kopen. En welke raden jullie aan? 5 panelen hebben dan een totaal piekvermogen van 270*5*0,86 = 1180 Wp. Ik zag dat je voor relatief weinig een 1000w omvormer kon kopen in china. Deze hebben echter wel maar een efficiëntie van 85%. Is het slim om 150 euro extra voor een omvormer te betalen zodat hij geen efficientie heeft van 85% van 95%? Of kan ik hier beter een extra zonnepaneel voor aanschaffen?

En nu over geld: Ik zag een 270 Wp paneel van JA Solar langs komen voor 149 euro inc. Btw. Met 5 panelen kom je dan uit om 745 euro inc. btw en 615 exc. btw. En ik vond een 1 kW omvormer voor 300 euro inc. dus 250 euro exc. btw. Dus dat zou dan in totaal 865 euro exc. btw zijn. En dan komt mijn volgende vraag: Kun je ook btw terugvragen als je alles los koopt en zelf alles installeert?

Alvast bedankt!

Foto situatie:
Dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeIT
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:23

CodeIT

Code IT

Ik zou de omvormer niet op AliExpress oid halen. Zo groot is het prijsverschil niet en mocht je garantie nodig hebben is het wel heel handig als je dat kunt claimen bij een bedrijf in Nederland volgens Nederlandse wetgeving.
Je kunt de BTW terugvragen als je alles zelf installeert. Echter heb jij waarschijnlijk ontheffing van de BTW plicht aangevraagd in 2012 toen je de eerste set installeerde. Volgens mij kun je dan niet nogmaals BTW terugvragen voor een 2e set.

Je kunt even op Marktplaats kijken. Hier staan gebruikte 'groene' Solar Frontier panelen op voor weinig. Samen met een tweedehands omvormer, maakt het dat je het alsnog snel hebt terugverdiend (maar geen garantie hebt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bramhut
Ik zal eens gaan kijken op Marktplaats. Bedankt voor de tip.

Toen ik de zonnepanelen in 2012 had geinstalleerd was het nog niet mogelijk om de BTW terug te vragen. Dus in principe heb ik nog recht op ontheffing van de BTW plicht.

Moet er trouwens nog een extra groep worden aangelegd vanuit de meterkast of kan ik het ook nog aansluiten op een bestaande groep (met andere stroomverbruikers)? Van sommigen hoorde ik dat je maximaal 500 W terug mag leveren op een bestaande groep met eindgebruikers en anderen zeiden 2000 W ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knoetie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 10-09 12:02
Is het niet te combineren met je huidige omvormer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyberstalker
  • Registratie: September 2005
  • Niet online

cyberstalker

Eersteklas beunhaas

De regelgeving is veranderd met het terugleveren op een bestaande groep. Het was inderdaad max 500 W en dat is aangepast. Ik zou het, indien mogelijk, wel altijd op een losse groep doen, doe je dit niet dan heb je een beste kans dat je aardlekschakelaar regelmatig uitschakelt.

Ik ontken het bestaan van IE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bramhut
Knoetie schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 11:10:
Is het niet te combineren met je huidige omvormer?
De omvormer is een kostal piko 3.0, deze kan helaas maar 3 kW aan en op zonnige dagen heb ik hem wel eens de 2900 W aan zien tikken...
cyberstalker schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 11:15:
De regelgeving is veranderd met het terugleveren op een bestaande groep. Het was inderdaad max 500 W en dat is aangepast. Ik zou het, indien mogelijk, wel altijd op een losse groep doen, doe je dit niet dan heb je een beste kans dat je aardlekschakelaar regelmatig uitschakelt.
Bedankt voor de tip, ik zal even overleggen met mijn elektricien over de kosten van de aanleg van een extra groep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Ik weet de afmetingen van het dakje niet, maar er bestaan ook betonvoeten.
http://www.sun-solar.nl/i...-4-5-graden-hellingshoek/

Die foto is van mijn buren, en inmiddels liggen daar betonvoeten op 10 graden. (met de niet meer verkrijgbare 50 Vmpp ECsolar 275)

Op 4,5 graden werden de panelen erg vuil en water bleef erop staan.
Icm SF-175S panelen kan je ook nog aan een mooi Vmpp spanning komen voor een 2e hands omvormer van markplaats.

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:34
Is dat op zuid? Anders zou ik het dak volleggen met panelen op oost-west. Gewoon vol, zoveel als past en een nieuwe bijpassende omvormer kopen. Dat hoeft geen SMA te zijn maar een GoodWe of ander voordelig alternatief is prima. Via AliExpress zou ik niet doen.
In de toekomst ga je mogelijk weer meer verbruiken, WP, elektrische auto, wie weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Topicstarter is gebonden aan de hoogte van de panelen op het platdakje.....denk ik.
Dus ze moeten wel plat.

Of dat nu oost/west of zuid is, maakt dan ook weinig meer uit qua opbrengst.

[ Voor 4% gewijzigd door AUijtdehaag op 20-07-2017 11:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bramhut
AUijtdehaag schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 11:20:
Ik weet de afmetingen van het dakje niet, maar er bestaan ook betonvoeten.
http://www.sun-solar.nl/i...-4-5-graden-hellingshoek/

Die foto is van mijn buren, en inmiddels liggen daar betonvoeten op 10 graden. (met de niet meer verkrijgbare 50 Vmpp ECsolar 275)

Op 4,5 graden werden de panelen erg vuil en water bleef erop staan.
Icm SF-175S panelen kan je ook nog aan een mooi Vmpp spanning komen voor een 2e hands omvormer van markplaats.
AUijtdehaag schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 11:24:
Topicstarter is gebonden aan de hoogte van de panelen op het platdakje.....denk ik.
Dus ze moeten wel plat.

Of dat nu oost/west of zuid is, maakt dan ook weinig meer uit qua opbrengst.
De enige reden waarom ik ze plat wou leggen was zodat ik geen montage set nodig heb. Deze zijn voor platte daken best wel duur. Ik dacht dat het dan misschien beter en goedkoper was als ik voor dat geld een extra zonnepaneel erbij leg.

Ik heb nog niet heel veel ervaring met het volgende dus zeg maar als het niet klopt.
Stel ik neem voor 1350 Wp aan zonnepanelen, in dit geval de SF-175S. Dan heb ik ongeveer 7-8 panelen nodig. Dan kom je dus uit op een totale Vmpp spanning van 630 V in serie. De meeste omvormers rond de 1000 W hebben een DC voltage max van 400 a 600V. Dit lijkt mij niet echt handig. Ik kan ze natuurlijk deels parallel aansluiten.

Als ik 270 Wp panelen neem (JA solar 270 Wp) met een Vmpp van 31V dan kom ik op een totaal van 155V maar natuurlijk wel een hogere stroomsterkte. De meeste omvormers rond de 1000 W beginnen bij ongeveer 80V. Dus is dit niet wat slimmer? Of zal de omvormer 's ochtends en 's avonds niet genoeg voltage krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@bramhut
8 SF panelen maak je 2 strings van, dan zit je op 350 Vmpp, ideale spanning.
7 SF panelen kan je niet delen door 2, dus kan niet.

Met 31 Vmpp monopanelen of poly heb je inderdaad een lage spanning.
Maar er zijn wel omvormers die daar mee om kunnen gaan. Ginlong Solis mini bijvoorbeeld.
Voor het "gross" van de stringomvormers is 155 inderdaad al vrij laag (en kost je rendement)

Ik zie nergens geen afmetingen van je dakje. Dus kan ik ook niks bedenken....
Maar dak vol, is het beste ;)

Geen montageset gebruiken is meestal niet zo slim... De boel kan een keer van dak waaien.
(al zijn er tweakers die ook gewoon een paar stoeptegels gebruiken als montageset...@rol-co)

Je kan veel zelf maken ook:
Zelf (beton)schans maken voor zonnepanelen

[ Voor 34% gewijzigd door AUijtdehaag op 20-07-2017 12:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bramhut
@AUijtdehaag
Ik ben op dit moment niet thuis maar volgens google maps is het dak zo'n 6,5m breed en 3m lang (alleen het deel waar geen schaduw op valt). Dus met de SF panelen kan ik er ongeveer 15 op kwijt als ik ze plat leg of ongeveer 12 Poly 270 Wp panelen.

Ik wil eigenlijk proberen om de €/Wp (en kWh) zo laag mogelijk te houden.
Is het dan slimmer om met de 270 Wp poly panelen te gaan die dan iets goedkoper per Wp zijn maar wel een lagere Vmpp hebben of toch voor de SF panelen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:34
Besparen op montage materiaal is meestal niet handig. Ik heb uiteindelijk ook voor een hybride oplossing gekozen: clickfit montage rails vastgeschroeft op betonnen stoeptegels (60x60x7)
Die tegels waren over.
Je kan heel veel zelf rommelen met alu hoeklijntjes enzo maar mijn ervaring was dat aluminium best duur is en een clickfit rail kant en klaar met bijbehorende hoekjes/schroeven niet veel duurder is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
bramhut schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 12:52:
@AUijtdehaag
Ik ben op dit moment niet thuis maar volgens google maps is het dak zo'n 6,5m breed en 3m lang (alleen het deel waar geen schaduw op valt). Dus met de SF panelen kan ik er ongeveer 15 op kwijt als ik ze plat leg of ongeveer 12 Poly 270 Wp panelen.

Ik wil eigenlijk proberen om de €/Wp (en kWh) zo laag mogelijk te houden.
Is het dan slimmer om met de 270 Wp poly panelen te gaan die dan iets goedkoper per Wp zijn maar wel een lagere Vmpp hebben of toch voor de SF panelen?
12 poly panelen is natuurlijk prima qua Vmpp in 1 string.
MAAR 15 SF panelen, heb je 3 losse onafhankelijke strings die bij schaduw elkaar niet beinvloeden.
Echter zijn er maar weinig omvormers die 5 panelen aan kunnen in een string. (een SMA xxxx TL-21 bijvoorbeeld weer wel. Maar er zijn er meer, steca bijvoorbeeld, met 1x mppt)

Wat bedoel je met de schaduw? Misschien kan je daar ook wel gewoon panelen leggen (maar dan wel rekening houden met de richting van de schaduw.

Bekijk mijn post eens:
AUijtdehaag in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 6"

En zoals al eerder vermeld.
Er zijn 2e hands SF in omloop (op markplaats en BVA actions)
Dus veel hoeft het niet te kosten. (maar ik zou ze niet in het zicht leggen, "groenig" ipv zwart)

Edit: 5 stringen van 3 panelen SF parallel is ook nog een mogelijkheid. Of over 2x mppt ingang
Bij 15 panelen totaal.
Nog meer schaduwmanagement door onafhankelijke strings parallel
Maar ook maar 240 Vmpp (uit ervaring met 3 groene in 1 string), dus iets minder rendement op een 350 Vmpp (ideaal) omvormer

[ Voor 15% gewijzigd door AUijtdehaag op 20-07-2017 13:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:56

timovd

Voorsprong door techniek

Is het niet handiger om eerst te kijken waar je kunt besparen? 1000kWh "te veel" met al 15 panelen klinkt als een flink verbruik. Of heb je geen gas?

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10:56

Wailing_Banshee

You're Next

CodeIT schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 15:51:
Je kunt de BTW terugvragen als je alles zelf installeert. Echter heb jij waarschijnlijk ontheffing van de BTW plicht aangevraagd in 2012 toen je de eerste set installeerde. Volgens mij kun je dan niet nogmaals BTW terugvragen voor een 2e set.
Jawel, maar je mag maar één keer per 5 jaar ontheffing aanvragen van de administratieve verplichtingen. Dus als je in 2014 panelen hebt gekocht, toen de BTW hebt teruggevraagd en daarna de ontheffing van de administratieve verplichtingen, en je koopt in 2017 weer panelen, mag je gewoon de BTW terug vragen, maar mag je wel elk kwartaal aangifte doen.

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWyk
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 22-07 13:50
Goedkope betonschansjes
http://degrootbeton.nl/pr...tagesysteem-zonnepanelen/
Je hebt er 1 per paneel nodig plus 1 aan het uiteinde van elke rij panelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bramhut
@AUijtdehaag

Ik bedoel met de schaduw het deel van het dak tussen mij en mijn buren. Hier valt de schaduw van de buren 's ochtends op en van mijn huis s'avonds. Alleen rond de middag staat er zon op.
Is het slim om hier ook nog panelen te leggen?
Huis google maps
(Google maps kan helaas niet scherper dan dit).

Ik ga komende tijd Marktplaats en BVA auctions even in de gaten houden of er nog wat interessants voorbij komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@bramhut
Ja hoor, waarom niet?
De helft van de dag, komt er toch wat fatsoenlijks uit? (ik heb zelfs panelen op Noord liggen op 35 graden helling)

Maar dan idd een "slimme verdeling" maken op je platdak.
Met een omvormer met 2x mppt en het liefst met SF (vanwege meerdere parallele strings die elkaar niet beinvloeden)
Max 4 strings per mppt ingang. ( en rekening houden met de max Voc en Vmpp van de omvormer)
Op een 3-fase omvormer kan je strings van 5 of 6 of 7 of 8 panelen SF maken.
De panelen in 1 string moeten dezelfde kant opkijken en dezelfde helling hebben.
Voor de parallel strings daarover heen maakt dat weer niet uit. Die mogen een andere kant opliggen.

En hou nog wat ruimte voor een buitenunit L/W warmtepomp of L/L op je platdak. ;)
Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen 3
Huis verwarmen met een lucht/lucht warmtepomp

(edit: lol ik dacht dat het over een dakkapel ging, niet goed gekeken... informeer eens bij zonnekompas voor platdak bevestiging. 20 euro per paneel excl btw geloof ik)

[ Voor 56% gewijzigd door AUijtdehaag op 20-07-2017 14:18 ]

Pagina: 1