Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Thuisnetwerk

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Graag wil ik mijn thuisnetwerk optimaliseren.
Aangezien de muren hier haast allemaal van beton zijn met een ijzeren netten erin is het net de kooi van faraday. Daarnaast wordt ik helemaal lijp van de verschillende wifi spots in mijn eigen huis!

Na flink googlen word ik er niet echt wijzer van, Wat is nou goed en wat is nou waar, bovendien voldoet het dadelijk wel aan mijn wensen/eisen? Vandaar gooi ik het in de groep en hoor ik graag jullie adviezen, tips en ervaringen.

Ten eerste;
Wat is nou in grote lijnen het verschil tussen een extender en een repeater?

Hamvraag;
Graag wil ik het netwerk optimaliseren in mijn huis. Aangezien mijn kamers net kooien van faraday zijn, heb ik meerdere stations nodig. Wat ik wil bereiken is 1 wifi spot in huis! Als ik dan bijvoorbeeld aan het skypen ben en van de ene kamer naar kamer loop, de verbinding niet verbreekt als hij switch van het ene station naar het andere. Bovendien moet het een hoge snelheid zijn, want ik wil draadloos kunnen streamen.

Overigens zal ik dit waarschijnlijk gaan bereiken met 3 stations (1 router, plus misschien 1 accespoint en in ieder geval 2 'repeaters/extenders'). Daarbij komt mijn volgende vraag; kan ik deze stations, de 'repeater/extender' of iets anders..., aansluiten op het ethernet? Dat de repeater zijn signaal ontvangt vanaf een kabel of moet het een soort van estafette zijn? Hiermee bedoel ik dat het wifi signaal van de router wordt opgepikt (of een of andere accespoint) door de 'repeater/extender' die vervolgens het signaal weer doorstuurt. In dat geval heb ik alleen mijn twijfels of de 'repeater/extender' wel een duidelijk genoeg signaal zal ontvangen. Liever doe ik het doormiddel van ethernet kabels, dus ook niet doormiddel van elektriciteitskabels (slechte ervaringen mee). Dat zou voor mij een soort van pray/eis zijn.

Wie heeft hier tips, adviezen en ervaringen mee? Graag hoor ik het van jullie!

Tot slot komen we bij welke soort apparaten zijn nou goed. Ook hier heb ik enige onderzoek naar gedaan en kwam ik op deze hardware uit.
Asus RT-AC88U (90IG01Z0-BM3000)
Asus RT-AC87U (90IG00W0-BM3G20)
Asus RT-AC5300 (90IG0201-BM2G00)
Ubiquiti UniFi 802.11ac PRO Access Point
Ubiquiti UniFi UAP‑AC‑HD

Ook hoor ik graag wat jullie hiervan vinden en eventueel andere aankoop adviezen zijn van harte welkom!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11:16

DukeBox

loves wheat smoothies

Zoektip: mesh

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• masauri
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 12:11

masauri

aka qwybyte

Check ook is dit topic: Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4 als je kabels wil gaan gebruiken.

De Grote GoT FG Kettingbrief - Deel 12 (Spinoff Resultaat)

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Zoektip: mesh ;)
Even goed nakijken wat het is, dat werkt leuk in houten huizen (USA) maar niet in betonnen 'bunkers'...
Om dan slecht draadloos signaal te gebruiken als backbone gaat niet (goed) werken, geen goede optie in normale huizen.
TS:een repeater is een onding wat draadloos signaal oppakt en weer versterkt doorstuurt, die zou je dan ergens moeten plaatsen waar je nog goed signaal hebt zodat je iets verderop ook hopelijk redelijk signaal krijgt. In de praktijk is het leggen van een kabel een klein klusje en kan er dan een AP (access point) aangesloten worden welke een stuk betrouwbaarder is.
Het roamen (van de ene kamer naar de andere kunnen lopen zonder te disconnecten) is iets wat meestal alleen in profesionele wifi netwerken kan waar je X aantal AP's hebt en een centrale controller welke dat regelt, dan zit je in de duizenden euro's te kijken. Ubiquiti heeft volgens mij ook zoiets voor een stuk minder, welke AP's van Ubiquiti dat exact doen weet ik niet.
Met andere AP's zoals die Asus RT's ga je een hoop verschillende wifi netwerken hebben, als je van de ene naar de andere kamer loopt zal jouw apparaat moeten bepalen wanneer het signaal van de eerste AP zo slecht is dat hij moet overschakelen, klinkt simpel maar is het helaas niet :/
Apples hebben de neiging constant over te schakelen waardoor je vaak zonder zit... Android blijft graag hangen tot het signaal echt weg is etc...

Fixing things to the breaking point...

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08:13

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 19:14:
[...]

Ten eerste;
Wat is nou in grote lijnen het verschil tussen een extender en een repeater?
"Extender" is een marketingterm dat werkelijk van alles kan betekenen. Negeren en kijken wat het apparaat echt doet. Een repeater is een apparaat wat WiFi-pakketjes ontvangt en weer uitzendt in zelfde kanaal. Het offert 1/2 van de capaciteit/snelheid op voor (maximaal) anderhalf keer de originele dekking.

Je wilt als het enigszins kan repeaters als de dood vermijden. Wat je veel beter kunt gebruiken zijn Access Points (AP's). Dat zijn apparaten die een bedraad netwerk draadloos uitbreiden. Omdat hun uplink bedraad is, hoeven ze niet te overlappen met andere AP's (dus je hebt minder in huis nodig) en offer je geen performance op omdat ze dezelfde zendtijd moeten delen.
Hamvraag;
Graag wil ik het netwerk optimaliseren in mijn huis. Aangezien mijn kamers net kooien van faraday zijn, heb ik meerdere stations nodig.
Je gooit hier nogal wat met termen. In WiFi-land is ieder apparaat wat deelneemt aan je WiFi-netwerk een station, dus ook al je client devices. Dat bedoel je hier waarschijnlijk niet...
Wat ik wil bereiken is 1 wifi spot in huis!
Ook hier: rare termen. "WifiSpot" is de Ziggo merknaam voor een semi-openbaar WiFinetwerk waarmee je met eigen login ook bij anderen en op straat het internet op kunt. Waarschijnlijk bedoel je dat niet hier.
Als ik dan bijvoorbeeld aan het skypen ben en van de ene kamer naar kamer loop, de verbinding niet verbreekt als hij switch van het ene station naar het andere.
Je wilt dus overal dezelfde netwerknaam (SSID) en je wilt een of andere vorm van roaming assist om sticky clients te voorkomen.
Bovendien moet het een hoge snelheid zijn, want ik wil draadloos kunnen streamen.
Definieer "streamen" en "hoge snelheid". Een broadcast-quality HD stream vergt hooguit 16Mbps, wat ik niet bepaald 'hoge snelheid' noem.
Overigens zal ik dit waarschijnlijk gaan bereiken met 3 stations (1 router, plus misschien 1 accespoint en in ieder geval 2 'repeaters/extenders'). Daarbij komt mijn volgende vraag; kan ik deze stations, de 'repeater/extender' of iets anders..., aansluiten op het ethernet? Dat de repeater zijn signaal ontvangt vanaf een kabel of moet het een soort van estafette zijn? Hiermee bedoel ik dat het wifi signaal van de router wordt opgepikt (of een of andere accespoint) door de 'repeater/extender' die vervolgens het signaal weer doorstuurt. In dat geval heb ik alleen mijn twijfels of de 'repeater/extender' wel een duidelijk genoeg signaal zal ontvangen. Liever doe ik het doormiddel van ethernet kabels, dus ook niet doormiddel van elektriciteitskabels (slechte ervaringen mee). Dat zou voor mij een soort van pray/eis zijn.
Oftewel je wilt AP's gebruiken die bedraad via Ethernet aangesloten worden en dus niet via PLC en al helemaal niet repeaters die hun backhaul via WiFi doen.

Dat is een erg goed idee. Je zoekt gewoon een paar AP's dus :z
Wie heeft hier tips, adviezen en ervaringen mee? Graag hoor ik het van jullie!

Tot slot komen we bij welke soort apparaten zijn nou goed. Ook hier heb ik enige onderzoek naar gedaan en kwam ik op deze hardware uit.
Asus RT-AC88U (90IG01Z0-BM3000)
Broadcom-based 4x4 MiMo apparaat met slecht/niet functionerende MU-MiMo en geen management. Duur en snel, maar je hebt beter dingen met minder grote getallen in de specs, maar wel de 'soft' specs.
Asus RT-AC87U (90IG00W0-BM3G20)
Ondertussen wat verouderde en nooit helemaal firmwarematig volwassene Quantenna-based 4x4:3 MiMo apparaat zonder MU-MiMo en geen management. Sterke afrader, als je deze specs zoekt, neem de AC88U of nog beter de Netgear R7800 (Qualcomm-Atheros based, zelfde specs als de AC88U, maar dan doet MU-MiMo het wel).
Asus RT-AC5300 (90IG0201-BM2G00)
Onzinmarketingvehicle van Broadcom/Asus. Bevat twee losse 5GHz radio's om drukte te vermijden. Is zwaktebod van Broadcom omdat hun MU-MiMo implementatie nog niet werkt. Als je niet krankzinnig veel 5GHz-apparaten hebt presteert het geen haar beter dan een Asus RT-AC68U die de helft kost. Wederom, je doet er beter aan een paar kleinere apparaten met de juiste soft specs te pakken dan dit soort monster.
Ubiquiti UniFi 802.11ac PRO Access Point
Prima dingen, ik draai er ook twee thuis. 3x3 MiMo, maar goede (cloud) management en een paar handige technieken om sticky clients te voorkomen.
Ubiquiti UniFi UAP‑AC‑HD
Variant van bovenstaande met 4x4 (MU-)MiMo voor openbare gelegenheden met zeer veel apparaten. Totaal overkill voor thuisgebruik.

Eigenlijk zou ik geen enkel hiervan aanraden. Je doet er voor goede dekking en capaciteit beter aan een groter aantal eenvoudigere apparaten te nemen dan een enkele (of weinig) monsters te nemen. Gewoon drie stuks Ubiquiti UniFi AC Lite zou beter voldoen dan twee stuks AC Pro (laat staan een enkele AC5300 :') ).

Met de UniFi ben je ondanks een paar hulpmiddelen voor roamen toch nog afhankelijk van de clients om van de ene AP te gaan naar de andere, en heb je een onderbreking van enkele tiendes van een seconde. Wil je dat echt niet, dan moet je naar volledig managed & controllerd WiFi gaan. Daar zit wel een enterprise-prijskaartje aan vast. Goedkoopste optie die ik ken is de Aerohive AP220. Die hebben zelfde 'harde' specs als de UniFi AC Lite, maar kosten ongeveer 3 a 4 keer zoveel (EUR 270 per stuk). Ze hebben geen losse controller nodig omdat de controller logic in de AP's zit.

[ Voor 4% gewijzigd door dion_b op 18-07-2017 20:14 ]

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
Dankjewel! Ik ga dit nog paar keer lezen, googlen en tot me in laten werken ;D
Ik kan je niet genoeg bedanken voor je tijd en informatie.

Zijn er mensen het niet eens met 'dion_b'? Dan hoor ik het graag, ik hou altijd van een discussie ;)

PS. Als de tijd rijp is en ik me keuze heb gemaakt, zal ik het hier nog even posten.

• hermanh
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 30-10 21:51
helemaal eens met het antwoord van Dion_b. Vooral in jou situatie ben je beter af met meerdere 'kleine' APs dan een / twee 'grote'.

Je zou nog kunnen overwegen om ipv de AC Lite de In Wall AC versie te nemen. Heeft een mooie afwerking aan de muur + je hebt nog een paar netwerk poortjes die je kunt gebruiken voor apparatuur. (mini switch)
Qua controller software zul je het verschil niet merken..

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08:13

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

hermanh schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 11:32:
[...]

Je zou nog kunnen overwegen om ipv de AC Lite de In Wall AC versie te nemen. Heeft een mooie afwerking aan de muur + je hebt nog een paar netwerk poortjes die je kunt gebruiken voor apparatuur. (mini switch)
Qua controller software zul je het verschil niet merken..
Mooie afwerking aan de muur = meestal laag, vaak achter obstakels. Dat komt je WiFi niet ten goede. Je wilt AP's hoog hangen met zoveel mogelijk line-of-sight. Omdat ze ook PoE passthrough bieden moet je ze met 802.3at voeden, waar de traditionele UAP's genoegen nemen met 802.3af. Als je toch al 802.3at hebt geen probleem, zo niet moet je daar rekening mee houden en evt switch vervangen...

De UAP AC Pro biedt ook een extra RJ45-poort.

Oslik blyat! Oslik!

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
Zelf hier ook een tijdje mee zitten stoeien. Hier alle vertrekken voorzien van minimaal 2x 1 Gbps poorten uitkomend bij de meterkast (meteen bij de bouw loze leidingen gemaakt), waar alles naar de centrale router gaat. Vervolgens heb ik één ASUS RT-AC66U ingesteld als Acces Point in het midden van het huis op de eerste etage staan. En ik heb in huis eigenlijk overal goed Wi-Fi 5 GHz bereik en op het hele perceel 2,4 GHz maximale verbinding. Met de ASUS Merlin software kan je zelf de antenne sterkte nog wat aanpassen, maar dat heb ik niet nodig gehad.

Voorheen geknoeid met repeaters en PowerLine meuk, maar het is het eigenlijk allemaal net niet. Het levert vaak toch wat hogere pings op en/of een minder stabiele verbinding.

[ Voor 4% gewijzigd door Jumpman op 19-07-2017 14:36 ]

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

Pagina: 1