Hoi Tweakers,
Ik ben bezig om mijn netwerk bereik te verbeteren in een aantal hoeken van het huis, maar kom er niet helemaal uit wat te doen.
Mijn huidige situatie bestaat uit een strategisch geplaatste ASUS AC68U centraal in het huis. We hebben geen verdieping (alles dus op begane grond) maar van de ene kant van het huis naar de andere is 30 meter, waartussen muren staan, binnentuinen etc. Op 12m vanaf het noorden staat nu de Asus achter een gipsblokmuur hoog opgesteld, en eigenlijk is het bereik overal redelijk goed. Echter, niet in de tuin, en niet in de garage (andere uiterste van het huis).
Wat ik wil bereiken, is dat ik één SSID heb voor het hele huis, plus nog een extra SSID voor het gastnetwerk. Deze moet echter wel over het hele huis en tuin blijven werken. We gebruiken Voip met de mobiele telefoons en het moet natuurlijk niet zo zijn dat er ineens geswitched moet worden van SSID als je de tuin in loopt.
Ik ben zelf al bezig geweest met een Ubiquiti UAP AC Pro toe te voegen, maar ik loop nog wel tegen een paar dingen aan:
Ik ben bezig om mijn netwerk bereik te verbeteren in een aantal hoeken van het huis, maar kom er niet helemaal uit wat te doen.
Mijn huidige situatie bestaat uit een strategisch geplaatste ASUS AC68U centraal in het huis. We hebben geen verdieping (alles dus op begane grond) maar van de ene kant van het huis naar de andere is 30 meter, waartussen muren staan, binnentuinen etc. Op 12m vanaf het noorden staat nu de Asus achter een gipsblokmuur hoog opgesteld, en eigenlijk is het bereik overal redelijk goed. Echter, niet in de tuin, en niet in de garage (andere uiterste van het huis).
Wat ik wil bereiken, is dat ik één SSID heb voor het hele huis, plus nog een extra SSID voor het gastnetwerk. Deze moet echter wel over het hele huis en tuin blijven werken. We gebruiken Voip met de mobiele telefoons en het moet natuurlijk niet zo zijn dat er ineens geswitched moet worden van SSID als je de tuin in loopt.
Ik ben zelf al bezig geweest met een Ubiquiti UAP AC Pro toe te voegen, maar ik loop nog wel tegen een paar dingen aan:
- Als ik een AP neerhang in de punt van het huis voor de tuin, dan kan en mag ik niet hetzelfde SSID en kanaal gebruiken, want dan heb ik direct binnen in de overgangszone een issue dat geen apparaat daar nog signaal kan vinden.
- Denk ik correct dat ik de ASUS wifi helemaal uit moet zetten, en dat meerdere Ubiquity producten wél één SSID en één kanaal kunnen gebruiken op meerdere AP's?
- Het lijkt er op dat ondanks hetzelfde SSID, én hetzelfde WPA2 wachtwoord, je toch steeds apart moet inloggen op beide AP's. Loop ik 3x van binnen naar buiten....moet ik 5x opnieuw een wachtwoord invullen. In dat geval had ik beter twee aparte SSID's kunnen maken?
- Is 802.11r echt iets wat alleen de AP hoeft te ondersteunen? Of moeten alle telefoons ook een specifieke firmware of hardware zijn om daar fijn mee mee te spelen?
- Zou een Asus AC68U ook 802.11r te leren zijn, via een Merlin firmware update o.i.d.? Of moet ik die alsnog vervangen door een Ubiquiti?
[ Voor 13% gewijzigd door tss68nl op 16-07-2017 22:02 ]