Wat een non discussie. Ik heb maat 48 dus statistisch gezien veel meer kans dat ik de rem in een noodsituatie goed raak. Aan de andere kant is het net als met tennis. Je kijkt nooit exact naar de bal maar je slaat hem toch terug en weet ook dat je hem gaat raken. Hoe is dat met 14 jaar ervaring in de auto anders? Als je een noodstop moet maken en je hebt blote voeten of schoenen aan (en wat voor schoenen?) dan weet je toch waar je rempedaal zit? Ik las het op mijn telefoon, net even blind getest (let wel: automaat) maar ik stamp de rem van zowel links als rechts met beide voeten even hard in.
Op de rijvaardigheidscursus die ik heb gehad op circuit Zolder is mij zelfs geleerd een noodstop met links te doen omdat je daar geen remgevoel mee hebt dus automatisch veel harder op de rem zult trappen. Opmerking van de instructeur destijds: als je denkt dat je door de bodem trapt, trap je te zacht op de rem. Als je zeker weet dat je door de bodem trapt dan zit je goed.
Disclaimer:
DO NOT TRY OP OPENBARE WEG
Ik rij lange ritten in de zomer vaak ook op blote voeten. Mijn pedaal komt vanuit de bodem (geen hangend pedaal) dus met m'n tenen gasgeven is er niet bij.
In de eerste 2 jaar na mijn rijbewijs kon ik met bepaalde schoenen niet goed rijden. Inmiddels maakt het geen drol meer uit in welke auto ik rijd of met welke schoenen. Ik rijd gewoon en heb de voertuigbeheersing. Iedereen die dat niet heeft en wel +/- 10 jaar rijervaring heeft kan beter de switch naar het OV maken in mijn ogen en ons - automobilisten - niet lastig vallen met zijn/haar onkunde of burgerwetenschap die gebaseerd is op emoties en gevoel/
[
Voor 5% gewijzigd door
Typhone op 19-07-2017 10:09
]